Máté Zsuzsanna
Madách Luciferjének genealogikus kérdésköréről
Vajon
ki vagy mi az eredeztető és léteztető oka a Rossznak, a Gonosznak, a belőle
származó emberi nyomorúságoknak? Vajon mi lehet az eredendő forrása? Ha
tudnánk, talán semlegesíthetnénk? S mi a forrása a Jónak, az erkölcsi tisztaságnak,
a boldogságnak, az élet örömének? Ha tudnánk, talán állandósíthatnánk? S ha
megvalósíthatnánk ezt az eszményi Jó állapotot, vajon minek ellenében és mi
mellett ténykednénk? Felépíthető-e a Jó „galambok” közössége a Rossz „héják”
nélkül? Van-e fény sötétség nélkül, boldogság szenvedés nélkül, létezhet-e
Isten a Sátán nélkül, a Jó a Rossz nélkül? Eredendően együttes létezők? Vagy
nem? E monista vagy dualista elrendezettséget feltételező kérdéskör több ezer
éve újra és újra megismétlődik minden nép kultúrájában és az ezen belüli mitológiai, vallásos, filozófiai, etikai és
művészi gondolkodásformákban.
Írásomban Madách Imre Az ember tragédiája Luciferjének „léteztető-eredeztető”
kérdésköréhez fűznék néhány hermeneutikai megjegyzést,Jegyzetek
1.
A hermeneutikai megértés
egyik axiomatikus kiindulópontja, hogy a „mens auctoris”
– a szerző szándéka – nem lehet egyedüli és kizárólagos mércéje a műalkotás
jelentésének. Egy műalkotás megértésének történeti folyamatában minden egyes
értelmezői szubjektív hozzáállás egy más és egy újabb, az időben folytonosan
megújuló interpretációt jelent. Ezek az egyedi, temporális
természetű megértések, éppen az abszolút megérthetőség és értelmezhetőség
elérhetetlenségének tudatával, folytonosan éltetik a művet, magát. (Hans-Georg Gadamer: Igazság és módszer. Egy filozófiai hermeneutika vázlata. Bp., Gondolat, 1984. 13.) Vissza
a szöveghez
Ebből a hermeneutikai, a műalkotást „létben tartó”
nézőpontból közelíteném meg Madách Luciferjének léteztető
kérdéskörét. Hermeneutikai szimbólumként és
egyfajta „szemantikai egység”-ként a műalkotásból
kiemelve egy „műalkotáson túli kontextusba”, a „hagyomány szövegének”
egyes formáiba, pontosabban a szisztematikus filozófiai gondolkodás
metafizikai alapformáiba és az erre épülő teológiai viták kontextusába
helyezem. Fabiny Tibor
összefoglalását idézve – a „hagyomány szövegének tekinthetünk minden
olyan verbális vagy vizuális dokumentumot, amely magában hordja az emberi nem
létkérdéseire – mint megfejtendő végső titokra (enigmára, hieroglifára) –
kínált választ. Szakrális iratok (mint a Biblia), az arché (eredet) és a telos (végcél) kérdései köré szerveződő mitológia,
a felhalmozódott emberi bölcselet és művészet, vagy a létértelmezést vizuálisan
is megjelenítő ikonográfia képezik ezt a hagyományt. Az említett szemantikai
egységeket – immáron a hagyomány kontextusától feltöltötten – visszahelyezzük
a műbe. E művelet eredményeként a mű »szövete«
vagy »fátyla« mögött megláthatjuk annak mélyebb jelentését: a
hagyomány által hordozott valóság-titkot.” (Fabiny Tibor: A hermeneutika tudománya és művészete. In. A hermeneutika elmélete.
I. rész. Szöveggyűjtemény, Szeged, 1987.)
Egy rövid megjegyzés erejéig szükségesnek vélem a hermeneutikai,
pontosabban a ricoeur-i
szimbólumfelfogást elkülöníteni a hagyományosnak mondható irodalomelméleti
szóképértelmezéstől. Ennek lényege, hogy a hermeneutikai
szimbólum „jelentése nem benne van, hanem rajta kívül, amelyet gondolati
úton kell megkeresni”, mégpedig egy mítosz-, vallás-, eszme- vagy
művészettörténeti, kultúrszemantikai
összehasonlítás és interpretálás során. (V. ö.: Paul Ricoeur: Anyelvről, a szimbólumról és az interpretációról.
In: A hermeneutika elmélete. I. rész. Szöveggyűjtemény.
Szeged, 1987. 179–199.) 1Vissza
a szöveghez remélve, hogy ez az
újrakérdezés további válaszadásokra késztet. Nem a szerzői
szándék genezise, nem a különböző, vélt vagy valósnak vélt bibliai, teológiai
és filozófiai hagyománytörténeti források hatását kívánom feltérképezni,
hiszen minek is ismételni a már meglévő feltételezések és a kiváló filológiai
kutatások és összehasonlítások tárgykörét és azok eredményeit.
2.
V. ö.: Trencsényi-Waldapfel Imre: Ádám és Ahasvérus. Az ember tragédiája
fordításaihoz és értelmezéseihez. Bp., 1947.; Morvay Győző: Lucifer. Bp.,
1886.; Eisemann György: Keresztutak és labirintusok.
Bp., Tankönyvkiadó, 1991.; Tóth Péter: Olám.
(Az ember tragédiája és a Biblia). In.
V. Madách Szimpózium. Balassagyarmat–Szügy, 1997. 22–72. 2 Vissza a szöveghezKiemelt kérdésköröm
egyike azoknak az abszolút jellegű filozófiai, majd a keresztény teológiában
és dogmatikában is kialakuló kérdésfeltevéseknek, melyekben Madách Imre az
addigi válaszkísérleteket szembeállítja egymással; megoldást, feloldást nem
ad, és így – Szegedy-Maszák Mihály szavait idézve – „a befogadót meghagyja a kérdezés
nyugtalanságában”.
3.
Szegedy-Maszák
Mihály: Történelemértelmezés és szerkezet Az ember tragédiájában. In. Madách-tanulmányok. Szerkesztette:
Horváth Károly. Akadémiai, Bp., 1978. 159.
V. ö.: Horváth Károly: Az
ember tragédiája mint
emberiség-költemény. In:
Madách-tanulmányok. Szerkesztette: Horváth Károly. Akadémiai, Bp., 1978.
28.3 Vissza
a szöveghezE luciferi „léteztető–eredeztető”
és primordiális – a metafizikus filozófiai
gondolkodásban elsődlegesen alapvető – kérdésfeltevés az I. színben, az Úr és
Lucifer vitájának egyik polarizált szembenállására épül: Isten teremtette-e
Lucifert vagy eredendően létező a Sátán Isten mellett? Madách Imre a
filozófiai-bölcsészeti költészet eszközeivel, a Biblia világát idézve
fogalmaz meg egy hagyományos metafizikai kérdést, amely minden szisztematikus
filozófiai rendszer alapkérdése is: a világ lényegét tekintve monista vagy
dualista felépítésű? Monista-e, azaz minden létező visszavezethető egyetlenegy
princípiumra, vagy dualista, azaz a létezők mindegyike két, egymással
ellentétes princípiumra, mint például a valami–semmi, a jó–rossz, a szellemi–anyagi
kettősségére vezethető vissza. E nyitottan, megválaszolatlanul hagyott,
filozófiai és a kereszténység története során teológiai és dogmatikai
vonatkozásokkal bíró luciferi kérdéskör hermeneutikai értelmezése során egy
másik lényegi jellemzőjét kísérlem meg bemutatni a Tragédia szövegében:
feloldatlan ellentmondásosságát és az ebből származó, Lucifer alakját övező,
abszolút és relatív jellegű kétértelműséget mint az
esztétikai hatás egyik alapforrását.
4.
Témám szempontjából természetesen több ezer oldalon lehetne tárgyalni
Lucifer/Sátán mint a Rossz, a
Gonosz szimbólumának kultúrtörténeti folyamatát, hagyományozódását. Először e
folyamatnak azon változást gerjesztő pontjai keltették fel érdeklődésemet,
amelyekben e szimbólumnak és meghatározó attribútumainak jelentésbeli elmozdulásai
figyelhetőek meg a korábbi, hagyományos elemekkel szemben. Remélem, hogy a
jövőben lehetőségem lesz Madách Luciferjét
mint a „Gonosz, a Rossz szimbólumát” az etikai gondolkodás és az „ördögirodalom”
történetileg változó kontextusa felől is értelmezni.
Jelen írásomban mindenekelőtt e szimbólum eredetének, genealógiájának a
problémája az, amely elsőként és alapvetően ősi, primordiális kérdésként felmerült, mind a Tragédiában,
mind a kultúrtörténeti hagyomány folyamatában. 4Vissza
a szöveghez
Léteztető-eredeztető kérdéskör, hermeneutikai szempontból, azaz „genealógia”
– mit is jelent ez? A kifejezést, mely görög-latin eredetű, a biológia tudományából
– ahol származástant jelent – vette kölcsön a humán gondolkodás a múlt század
közepén. Ma például ez az elnevezés illeti meg a történelemtudomány egyik
segédtudományát, amely a család, a nemzetség leszármazási rendjével
foglalkozik.
Napjaink posztmodern szemlélete és ezen belül a hermeneutika számára Friedrich
Nietzsche egyik gondolatrendszere az az ősforrás, aki
egy új filozófiai beszédmód megteremtése során e fogalomnak is egy
módosított jelentéstartalmat teremtett. F. Nietzsche a karteziánus
gondolkodással szembenállva kétségbe vonja a
nyelv, az értelem, a ráció és az általuk szerezhető és rögzített igazságok,
ismeretek végső megbízhatóságát. A megismerés és a nyelv egy elkerülhetetlen
hazugságba vonja az embert, hiszen az, hogy kijelentéseink és fogalmaink a
valóságnak megfelelnek, azt híven reprezentálják és leképezik: nem igazolható,
mivel a szó és az arra vonatkozó dolog között áthidalhatatlan a szakadék.
5.
Bókay
Antal: A Posztmodern szellemi ősforrásai. In. Bókay
Antal: Irodalomtudomány a modern és a posztmodern korban. Osiris, Bp., 1997. 264–267. 5Vissza
a szöveghez Alapvető emberi faji
sajátosságként állítja ezzel szemben a „metaforaalkotás iránti ösztönt”,
6.
Bókay Antal idézi
Nietzschét, id. mű 267. V. ö.:
F. Nietzsche: A nem-morálisan
fölfogott igazságról és hazugságról. Athenaeum,
1992/3. 12. 6 Vissza
a szöveghezvalamint a retorizáltságot mint a nyelv szemantikai lényegét. „Mi
is tehát az igazság? Metaforák, metonímiák, antropomorfizmusok
át- meg átrendeződő serege, azaz röviden: emberi viszonylatok összessége,
melyeket valaha poétikusan, retorikusan felfokoztak, felékesítettek, és átvitt
értelemmel ruháztak fel, s amelyek a hosszú használat folytán szilárdnak,
kanonikusnak és kötelezőnek tűntek föl egy-egy nép előtt: az igazságok illúziók,
amelyekről elfelejtettük, hogy illúziók, metaforák, melyek megkopván elveszítették
érzéki erejüket.”
7.
Uo. 267. V. ö.: Uo. 7. 7Vissza a szöveghez Így az ember a
dolgokról szerezhető ismeretekben és azok nyelvi formában rögzített
voltukban végső soron mindig csak azt találja meg, amit maga tett bele, vagy a maga számára
értelmezi azt, amit mások tettek bele. A valóság káoszára rendet épít az
értelemmel bíró és megérteni szándékozó ember, konstruál egy nyelv által
rögzített és hagyományozott világot, amiről mégis tudnia kell, hogy nem maga a
valóság, csupán egy alapvető csalás, egy nyelvi formába bújtatott értelmezett
valóság, egy hermeneutikai konstrukció: „Írásaimat át- meg átjárja az a
meggyőződés, hogy a világ értéke interpretációnk függvénye, hogy az eddigi
interpretációk perspektivikus becslések, melyek révén életben maradunk. (…) A
világ, ahogy reánk vonatkozik, hamis, vagyis nem tényálladék, hanem
megfigyelések sovány összességének lekerekítése és kigondolása (…), mely
sohasem közelít az igazsághoz, mivel – »igazság« nem létezik.”
8.
F. Nietzsche: Az értékek
átértékelése. Holnap, Bp., 1994. 90–91. 8 Vissza
a szöveghezA
nyelv mindent átfogó retoricitása és konstruáló
értelmezése csupán az ember világ feletti hatalomakarásának egy formája, egy
folyamatos levése.
9.
Uo. 78–81. 9 Vissza
a szöveghezÍgy az ember életét
szükségszerűen megalapozza egy univerzális, nyelvi formába bújtatott hermészi
tevékenység. Emellett szükségünk van arra is, hogy magát ezt a hermészi tevékenységet
hermeneutikus módon megértsük. Egy mai interpretáló,
Bókay Antal összefoglaló gondolatát
idézve: „Ez a hermeneutika – éppen azért, mert maga az élet
hermeneutikai-retorikai – metahermeneutika, egy
hermeneutikáról szóló hermeneutika, azaz Nietzsche terminusával: genealógia.
(…) A genealógia nem az eredet kutatása, hanem azon értékek, irányulások
felfejtése, amelyek egy meghatározott eredethez hozzájárultak. Leegyszerűsítve: a genealógia nem valami hozzám képest objektív
megértése, magyarázata, hanem válasz arra, hogy rám vetítve, hozzám
viszonyítva milyen életvonatkozások, értékek lettek az elemzett jelenségben
keletkezésekor elrejtve.”
10.
Bókay Antal: A posztmodern szellemi ősforrásai. In. id. mű 269. 10Vissza a szöveghez Így a genealogikus
irodalmi kutatás „különböző jelenségek kritikai újraolvasását és újrainterpretációját jelenti az eredetüknél
felfedezhető értékek perspektívájából”.
11.
Uo. 11 Vissza a szöveghezMadách Imre művének luciferi
problematikáját ebből a genealogikus nézőpontból kísérlem meg értelmezni, a
Rossz princípiumának eredeztetésébe rejtett szubjektív hermeneutikai interpretációm
felől.
A Rossz forrásáról és természetéről számtalan eredetmítosz és vallás beszámol.
A dualitásra épülő mitológiai és vallási rendszerekben a Rossz princípiumának
valamely megtestülése a Főisten negatív
tulajdonságokkal felruházott, hatalmában egyenrangú ellentétpárja. Kettőjük
örökös harca mozgatja a világot. Az iráni, mezopotámiai és
egyiptomi mítoszokkal, vallásokkal érintkező, majdnem másfél évezred alatt
rögzítődött majd kanonizált Biblia ördög-képe több jellemzőjét is
átvette e különbözőképpen megjelenített negatív princípiumnak: az ördög mint
negatív demiurgosz; az alsó,
a földi, az anyagi világ, a sötétség ura; a káosz fenntartója a rend
ellenében.
12.
A kereszténység korai szakaszában csak állat
ábrázolása ismert – kígyóként, sárkányként, békaként,
denevérként stb. – később „keveréklényszerű”,
emberi és állatformájú elemekkel ábrázolták –
szarvakkal, karmos vagy patás végtagokkal,
denevérszárnyakkal, bojtos állatfarokkal, többnyire fekete színű, szőrös
testtel. V. ö.: Hoppál Mihály–Jankovics Marcell–Nagy András–Szemadám György: Jelképtár.
Helikon Kiadó, Bp., 1997. 170–171. 12 Vissza a szöveghezAnnak a lénynek, amit
a kereszténység ördögként ismer, egyik legősibb ábrázolása egy mezopotámiai
dombormű, melyen Nergal isten látható szarvakkal, kígyókkal és az alvilág
háromfejű ebével.
Hogy az ember, az emberiség kiküszöbölhesse világából a Rosszat, ahhoz mindenkor
tudnia vagy legalábbis keresnie kellett a Rossz léteztető okát, abban a
reményben, hogy ennek vélt megtalálásával valamiképpen semlegesítse azt. E
válaszkeresés sokféleségét, ugyanakkor monista vagy dualista alaptípusát is
illusztrálva idézném Hankiss Elemér
összefoglalását A mítoszok és a Rossz
eredete című írásából. E szerint a Rossz forrása egyaránt lehet „Istennek
az ember által föl nem fogható, meg nem érthető, csak alázattal elfogadható
végtelen hatalma és bölcsessége is, mint például a korai judaizmusban, a
Jób-legendakörben, vagy később a kálvinista teológiában. Lehet
a ROSSZ forrása a véletlen is, s itt megint csak a görög mítoszokra utalok, de
lehet maga a lét is: lehet a lét eleve és alapjában véve rossz, mint a
különböző pesszimisztikus színezetű mitológiákban és vallásokban; lehet a
ROSSZ forrása a lét eredendő kettéosztottsága jóra és rosszra, fényre és sötétségre,
mint például a manicheista felfogásban, a késői judaizmusban vagy a keresztény világkép ágostoni
megfogalmazásában, de lehet a ROSSZ forrása az eredendően egységes lét későbbi
kettéhasadása, mint például a hinduista, buddhista vagy gnosztikus világfelfogásban. S lehet a
ROSSZ forrása maga az ember is: az ember engedetlensége, gyengesége vagy
tudatlansága, mint a judaizmusban, kereszténységben, buddhizmusban és még
számos más vallásban. És vannak olyan mitológiák és gondolatrendszerek,
amelyek szerint a ROSSZ valójában nem is létezik, mert a ROSSZ nem más mint a lét hiánya, mint Plótinosznál, vagy Isten hiánya
mint az egyes sztoikusoknál, vagy csak esetlegesség, mint a tomista skolasztika
megfogalmázásában.”
13.
Hankiss
Elemér: A mítoszok és a Rossz eredete. In. Hankiss
Elemér: Az irodalmi mű
mint komplex modell. Magvető, Bp., 1985. 328. 13Vissza
a szöveghez
A fentebbi idézet egyes utalásaiból is látható, hogy a Biblia szövegének
értelmezéseire épülő különböző teológiai – az ágostoni, tomista, kálvinista –
rendszerek is eltérően fogalmazták meg ezt az eredetet, illetve a keresztény
vallás különböző történeti korszakai és irányzatai is másképpen vélekedtek erről
a kérdésről. Természetesen – a teljesség igénye nélkül – mégis érdemes egy mai
olvasatban néhány konkrétumot felidézni arra vonatkozóan, mi is az oka Lucifer
illetve a Sátán léteztetettségét körbevevő
homályosságnak. Az okkereséshez – nem véletlenül – egy, a történeti teológiai
áramlatok nézeteit is egybevető, mai dogmatikát, Dr. Előd István Katolikus
dogmatikáját választottam:
— Az angyalok teremtéséről, jókról és rosszakról egyaránt „sehol sem beszél
a Szentírás, teremtettségüket is csak egy helyütt említi (Kol
1,16). Általában úgy veszi az angyalokat, mint a vallási hagyományból
ismert lényeket, akik Isten gondviselő akaratának végrehajtói”.
14. Dr. Előd István: Katolikus dogmatika.
Szent István Társulat, Bp., 1983. 116. 14Vissza
a szöveghez
15. Uo.
120. Vissza a szöveghez(Megjegyzem:
ma kétségbevonhatatlan katolikus dogmatikai hittétel, hogy az angyalok, jók
és rosszak egyaránt, Isten teremtményei.
16.
Uo. 127–128. 15Vissza
a szöveghez)
— „Az angyalok próbára tételéről kifejezetten nincs szó a Szentírásban (…)
sem a próba mikéntjéről és tárgyáról (…) Hittétel, hogy a gonosz szellemeket
Isten jónak teremtette, de ők saját magatartásuk következtében gonoszakká
lettek (…) Abból, hogy vétkeztek, logikusan következik, hogy próbának voltak
alávetve, és nem állták meg a próbát. Miben állt a próba? Mikor volt?
Mennyien vétkeztek? Nem találunk olyan adatokat a kinyilatkoztatásban, ame-
lyekből következtetni tudnánk az ilyen kérdésekre
adható válaszokra. Igen nagy valószínűséggel állíthatjuk, hogy bűnük lényege a
kevélység volt. A Szentírás ugyanis általános elvként vallja, hogy minden bűn
kezdete a kevélység (Sir 10, 15; vö. Tó. 4,13; 1 Tim 3,6; Lk
10, 18). Erre enged következtetni, hogy a Jelenések könyve szerint »Mihály és
angyalai« taszították le a sátánt és angyalait; a Mikháel
név pedig ezt jelenti: »Ki olyan mint Isten?« Ez úgy
hangzik, mint egy példátlan arányú szellemi harc csatakiálltása.
Ide vehető még, hogy a kísértő az ősszülőknek Istenhez való hasonlatosságot
ígért (Ter 3,5), Jézust pedig arra akarta rávenni,
hogy őt imádja (Mt 4,9); sőt az is, hogy a világ
végén az antikrisztus Isten templomába ül, és úgy
mutatja magát, mintha Isten volna (2 Tesz 2,4). A szentatyák
szívesen emlegetik, hogy az Isten elleni vétkek mélyén az a jelszó húzódik
meg, amit Jeremiás vet szemére istentelen kortársainak: »Nem szolgálok!« (Jer
2,20) (…) Lehetséges, hogy a bukáskor az angyalok feje, a »tagadás ősi
szelleme«, a sátán volt, akit »e világ fejedelme« néven emleget a Biblia (vö. Lk 4,5–8), és akit a szentatyák Iz 14,12 típusos értelmezése alapján Lucifer-nek, hajnalcsillagnak neveznek.”
17.
Napjainkban az „angyaltan” mítosztalanításának teológiai
folyamatában néhány mai egzegéta
(Duquoc, Chr.; Haag,
H.; Limbeck, M.) azt
állítja, hogy a Biblia mítosztalanítása
egyben a Sátán létezésébe vetett hit elvetését is jelenti. V. ö.: Dr. Előd István: Katolikus dogmatika. Szent István
Társulat, Bp., 1983. 126.) 16Vissza a szöveghez
Tehát a Rossz léteztető-eredeztető kérdését a Bibliában is homályosság
veszi körül. Ez a hermeneutikai homály az egyik oka annak, hogy a Sátán teremtettsége
és természete körül zajló teológiai és dogmatikai vita szinte a kereszténység
születésével egyidejű. Ugyanakkor Madách Imre korában igen hangsúlyosan
vetődött fel – sőt napjainkig is hat – a különböző keresztényi vallásos
irányzatokhoz kötött luciferi kérdéskör; igaz, ma már más hangsúllyal, de
lényegében mégis ugyanarról az eredeztető problémáról van szó.
18.
„Ismeretes, milyen pusztításokat okozott az ördögben való hit a boszorkányperek
révén mind a katolikus, mind protestáns vidéken. Glarusban 1782-ben is folyt boszorkányper. E
sötét babonák ellen először a jezsuita Spee
lépett fel 1681-ben, majd Bekker
holland prédikátor 1691-ben, és a felvilágosult Thomasius 1701-ben.” In. Helmuth von Glasenapp: Az öt világvallás.
Gondolat, Bp., 1984. 296. 17Vissza
a szöveghez A
XVIII. század végén és a XIX. század elején az egyik katolikus kontra protestáns
teológiai és dogmatikai vita igen élesen, a kereszténység monoteizmusát is
megkérdőjelező értelmezésben tette fel ezt a kérdést. A Biblia homályossága
nyomán és az ördögben való hit XVIII. századig tartó kegyetlenkedéseinek következményeképpen
19.
Uo. 18 Vissza
a szövegheza protestáns
teológusok felléptek a Sátánban való hit túlzott emberi mesterkedései ellen. E
hosszú folyamat eredményeképpen a XIX. század elejétől, Schleiermacher
révén vetődött fel a következő teológiai problémakör: „az abszolút gonosz
személyes ördög nem is létezhet, mivel ha személy, akkor teremtett lény, az
isten alkotása, ezért tehát nem is lehet abszolút rossz. Ha viszont azt
feltételezik, hogy abszolút gonosz lény létezik, akkor annak éppúgy
örökkévalónak kell lennie, mint amilyen az abszolút jó isten; ebben az
esetben már letérnek a monoteizmus alapjáról, és a dualizmushoz jutnak el.”
20.
Szegedy-Maszák
Mihály: id. mű, 143. 19Vissza
a szöveghez
Szegedy-Maszák Mihállyal egyetértve, elsősorban e filozófiai,
teológiai és egyben dogmatikai problémakör ellentételezettsége, a világ
lényegét monista vagy dualista alapon magyarázó primordiális-metafizikus kérdésfeltevés az alapja Madách Tragédiájának első
színében megfogalmazódó, az Úr és Lucifer közötti vitának: „Az Úr azt
hirdeti, hogy rajta kívül eleinte senki és semmi nem létezett, Lucifer
viszont azt állítja, hogy ő is létezett kezdettől fogva (…) A Tragédia
viszont ebben a tekintetben sem egyértelmű: bizonytalanságban hagyja olvasóját
afelől, hogy a dualizmus metafizikailag kezdő tény-e, vagy pedig monizmus-e a világ lényege (…)”
21.
V. ö.: Mezei József: Madách. Az élet
értelme. Monográfia. Magvető, Bp., 1977. 101–103. 20 Vissza
a szöveghezAz Úr és Lucifer közötti
vita fentebbi monista-dualista tárgyköréhez szorosan kapcsolódik a hatalom
kérdése. Elsősorban erről az oldaláról értelmeződött a Madách-szakirodalomban
az Úr mindenhatóságának ellenszegülő Lucifer, aki a fennálló isteni rend
elleni lázadás megtestesítője, a kétkedés, a hideg racionalitás
szelleme.
22.
„Az Úr
Csak hódolat illet meg, nem birálat.
Lucifer
Nem adhatok mást, csak mi lényegem.
Az angyalokra mutatatva
Dicsér eléggé e hitvány sereg,
És illik is, hogy ők dicsérjenek.
Te szülted őket, mint árnyát a fény,
De mindöröktől fogva élek én.
Az Úr
Hah, szemtelen! nem szült-e
az anyag,
Hol volt köröd, hol volt erőd előbb?
Lucifer
Ezt tőled szintúgy kérdhetem.
Az Úr
Én végtelen időtől tervezem,
S már bennem élt, mi mostan létesűlt.
Lucifer
S nem érzéd-e eszméid közt
az űrt,
Mely minden létnek gátjaul vala
S teremtni kényszerültél
általa?
Lucifer volt e gátnak a neve,
Ki a tagadás ősi szelleme. –
Győztél felettem, mert az végzetem,
Hogy harcaimban bukjam szüntelen,
De új erővel felkeljek megint.
Te anyagot szültél, én tért nyerék,
Az élet mellett ott van a halál,
A boldogságnál a lehangolás,
A fénynél árnyék, kétség és remény. –
Ott állok, látod, hol te, mindenütt,
S ki így ösmérlek, még
hódoljak-e?
Az Úr
Hah, pártos szellem! el
előlem, el,
Megsemmisíthetnélek, de nem teszem,
Száműzve minden szellemkapcsolatból
Küzdj a salak közt, gyűlölt, ídegen.
S rideg magányod fájó érzetében
Gyötörjön a végtelen gondolat:
Hogy hasztalan rázod porláncodat,
Csatád hiú, az Úrnak ellenében.
Lucifer
Nem úgy, ily könnyen nem löksz el magadtól,
Mint hitvány eszközt, mely felesleges lett. –
Együtt teremténk:
osztályrészemet
Követelem.
Az Úr gúnnyal
Legyen, amint kívánod.
Tekints a földre, Éden fái közt
E két sudár fát a kellő középen
Megátkozom, aztán tiéd legyen.
Lucifer
Fukar kezekkel mérsz, de hisz nagy úr
vagy,
S egy talpalatnyi föld elég nekem,
Hol a tagadás lábát megveti,
Világodat meg fogja dönteni. (Indul.)”
V. ö.: „A Tragédia pedig
még arra is alapot ad, hogy a benne megjelenített Teremtést az Úr
kudarcaként fogjuk fel. […] Először azért, mert hamarosan kiderül, hogy a
Teremtés munkáját nem egyedül végezte el. […] Az Úr két fát ad neki, de előbb
megátkozza őket, s ez annyit jelent, hogy többszörös fogadkozása ellenére
utólagos módosítást kell végrehajtania a Teremtésen.” Szegedy-Maszák Mihály: id. mű:
144. 21Vissza
a szöveghez Az Úr és Lucifer
közötti vita másik alapvető tárgya: tökéletes-e az isteni teremtés vagy sem?
Az Úr szerint igen, Lucifer azonban ellentmond, szerinte „hiányzik az
összhangzó értelem”, a teremtett világ csupán „Játék,
melyen gyermekszív hevülhet”, s az emberek „műkedvelő”, tökéletlen
teremtvények. Így Lucifer célja, hogy az Úr ellenségeként
az ember-isten viszony és a teremtés harmóniáját szétzúzza, bebizonyítva
ezzel az isteni teremtés tökéletlenségét. Látható, hogy az első színben megfogalmazódó
vita több, egymással összefüggő tárgykörre épül, melyeknek filozófiai
alapkérdése a monizmus illetve a dualizmus tételezettsége.
Isten szavai és az őt dicsérő angyalok minden létező, azaz magának Lucifernek
is az isteni teremtettségét állítják: ez lenne a teológiai és dogmatikai vita
egyik állítása a tételes katolikus kereszténység monoteizmusa oldaláról, illetve
a monizmus állítása a filozófia oldaláról. Elpusztíthatná Lucifert, de
nem teszi, hanem működéséhez mintegy engedélyt, sőt eszközt is ad, az Éden két
fáját. Végső soron ez az isteni döntés, ebben a formában egy monoteizmusba és
monizmusba bújtatott „késleltetett dualizmus”-ként
is értelmezhető. Sőt, Szegedy-Maszák Mihály
szerint,
23.
Megjegyezném Szegedy-Maszák
Mihály filológiai kutatásai nyomán, hogy a Madách-kutatásban már sokszor
leírták és bizonyították, hogy a Tragédia Istene ellentmond a tételes,
monoteista kereszténység dogmatikájának és Isten-felfogásának, sőt több
esetben vallástalansággal vádolták Madáchot. V. ö.: Szegedy-Maszák Mihály: id. mű 138–9. és 141. 22Vissza
a szöveghez ez egy utólagos
korrekcióként is interpretálható, mely közvetve a teremtés
tökéletlenségének bizonyítását is jelentheti.
Lucifer azt állítja Istennel szemben a filozófiai és a teológiai dualizmus nézőpontjából,
hogy Isten és Lucifer, a Valami és a Semmi, állítás és tagadás, teremtés és
annak megkérdőjelezése, végsősoron a Jó és a Rossz
bipolaritása mindöröktől fogva csak együtt létezhetnek. „De mindöröktől
fogva élek én.” – mondja –, mivel e kettős fogalmak és valóságtartamuk
csak a másiktól való kölcsönös, korrelációs viszonyukban tételezhetőek.
Lucifer érvelése a következő bipolaritásokra épít: a teremtés előtti isteni
eszme, a Valami, a lét, a létezés nélküli ürességnek isteni érzete már magának
Lucifernek az eredendő létét bizonyítja, így maga az isteni teremtés szándéka,
az isteni érzet sem jöhetett volna létre e „gát”, ezen „űr”, e
Semmi nélkül, melynek Lucifer „a neve”. A teremtés szándéka, a világ
létrejötte tehát már Lucifert feltételezi, és maga a Teremtés aktusa is,
hiszen az isteni teremtés (isteni) eszme, szellem és (az ördögi teret
jelentő) anyag kettősségében jött létre, magában hordozva a mindebből
származó, egymással korrelációs viszonyban lévő bipolaritásokat
mint hódolat–bírálat, teremtés–tagadás, győzelem–bukás, bukás–felkelés,
élet–halál, boldogság–lehangolás, fény–árnyék, kétség–remény. Lucifer
tehát nem csupán ellentmond, tagad, hanem önmagát Istennel egyenrangú, autonóm
transzcendens lényként határozza meg. Végsősoron a
transzcendens és a metafizikai világ eredendő és szükségszerű dualizmusát
állítja akkor is, mikor önmagát az isteni győzelemmel szembeni örök „vesztesként”,
„de új erővel” felkelőként, egy „szüntelen” bukásra ítélt
negatív princípiumként láttatja.
Lucifer/Sátán isteni teremtettségének vagy eredendő létezésének teológiai vitáját,
a világ lényegének egy illetve kettő princípiumból eredeztethető filozófiai,
metafizikus alapkérdését Madách Imre megoldatlanul hagyja, csupán a két
ellentétes érvrendszert formálja drámai költészetté az első színben. Nyitva marad
e léteztető-eredeztető kérdés a Tragédia egészében is, hiszen a mű végén
csak annyit tudunk meg, hogy Lucifer végzete, bukása ismét beteljesedett,
de hogy Istennel együtt teremtő vagy Isten által teremtett Luciferről van-e
szó, erre nem kapunk egyértelműnek nevezhető választ.
24.
V. ö.: Hankiss Elemér: A műalkotás
mint komplex modell. Magvető, Bp., 228–248. 23Vissza
a szöveghez
Miért e nyitottság? Ha a befogadó e nyitottságból eredő kétértelműséget konkretizálná,
az enigmát, a titkot megszüntetné – vagy netán maga a szerző, Madách Imre
valamilyen megoldását sugalmazta volna művében, akkor lényegesen kisebbedne a
mű esztétikai és tragikai hatásfoka, Lucifer és Ádám alakjának
mélysége. Mit is jelent ez? Ha a dualizmus oldaláról Lucifer
egyértelműen és kizárólagosan mint az abszolút gonosz tételeződne, aki örök,
végtelen, léte feltételhez nem kötött, aki Istennel együtt teremtette a
világot és akinek végzete, hogy negatív princípiumként az Úr elleni
küzdelemben, a Jó és a Rossz, a Valami és a Semmi, az állítás és a tagadás
dualitásában bukjék „szüntelen”: akkor itt valóban csak „Lucifer
komédiájáról” lenne szó, másrészt Ádámot és Évát csupán egy komédia becsapott,
hiszékeny és „vétlen” áldozataiként láthatnánk magunk előtt, akik
csupán szükségszerű elszenvedői a Rossz ármánykodásainak. Ha a monizmus és a tételes
monoteizmus oldaláról egyértelműen feltételeznénk, hogy a világ egylényegű,
hogy Isten teremtette Lucifert, tehát egy olyan relatív gonoszról van szó,
akinek léte feltételes és viszonylagos, akinek ténykedése Isten által
engedélyezett, bármikor korlátozható és megszüntethető, sőt e relatív,
viszonylagos gonosz tevékenysége Isten végtelen bölcsességének tanúsága,
hiszen a relatív Gonosz csupán az abszolút Jó eszköze az ember folytonos
tökéletesedésének útján; nos, ha csak innen nézzük Lucifert, akkor alakját
hierarchikusan eleve kisebbítjük; az Úr elleni csata még el sem kezdődött, máris nem méltó vetélytársként negligáltuk,
és így Ádám bűnbeesése és annak következményei ismét veszítenének tragikai jelentőségükből,
hiszen eleve adottként tételezhető az isteni győzelemmel és megbocsátással
járó boldog vég.
Azonban tudjuk, hogy e kérdés megválaszolatlanul maradt és marad a Tragédiában,
így sem Lucifer alakja, sem Ádám tragikuma nem veszített jelentőségéből és
többértelműségéből. A léteztető-eredeztető kérdés nyitottsága egyben lehetővé
tette, hogy Madách Imre úgy formálja meg Lucifer alakját, hogy abban két,
egymást kizáró, mind az abszolút, mind a relatív gonoszra jellemző – fentebb
ismertetett – tulajdonságok helyet kapjanak. Lucifer kettős pólusú
eredeztetése, ezen alapuló ellentételeződő jellemvonásai és magatartása két
végletes oldalon ragadható meg. S e két – a lehetséges
dualista eredeten alapuló – abszolút és a – lehetséges monista eredeten
alapuló – relatív tulajdonságcsoportnak a befogadó tudatában való folytonos egymásbajátszása az, ami alakjának
mélységet ad, amely újabb és újabb értelmezésekre kényszerít, és a befogadói
tudat vibráló-oszcilláló polemikussága révén az esztétikai hatás alapforrásaként
jelölhető meg.
25.
A szakirodalom e luciferi körkörös,
pozitivista ihletettségű
létértelmezést az Ádám által képviselt romantikus haladás-eszmével állítja
szembe.
V. ö.: Bodor Aladár: Az ember tragédiája mint az egyén tragédiája.
Bp., 1905. 9. Idézi: Szegedy-Maszák
Mihály: id. mű 136. 24 Vissza a szöveghezÚgy vélem, hogy
Lucifer kettős természetű, egyszerre abszolút és relatív jellemzőkkel bír,
melynek oka léteztető és eredeztető kérdésének eldöntetlensége.
Lucifer abszolút mivoltára utal körkörös létértelmezése és világszemlélete,
mely saját léthelyzetén alapul. Lucifer abszolút lényként Istennel egyenrangúnak
véli magát. Végcélja, hogy Ádámot a végső kétségbeesésbe hajszolja, s bebizonyítsa
Isten alkotásának, a teremtett világnak a tökéletlenségét. Abszolút voltában,
negatív princípiumként a neki juttatott szerep e világban csak körkörösen
értelmezhető: az isteni győzelemmel szemben felkelő új erő örökös harcosaként,
az isteni állítással szembeni tagadás mindig megújuló erejeként és a győzővel
szembeni, végzetszerű elbukóként, hiszen kettőjük mindig megújuló, végtelen
küzdelme a dualista lényegű világ mozgatója. Lucifer saját léthelyzetéből
tekint a teremtett világra is, nem lát és nem láttathat fejlődést az emberi
történelemben, szerinte egy örökös körforgás az emberi lét. Abszolút voltában
végletesen szembenáll az Úrral és az ősszülőkkel.
26.
Uo. 138. 25Vissza
a szöveghez
Lucifer relatív, viszonylagos volta a monizmus és a
tételes monoteizmus oldaláról azt jelenti, hogy léte és tevékenysége Isten
által korlátozott, sőt relatív Rosszként nem más – ahogy fentebb erre már
utaltam –, mint az abszolút Jó, Isten eszköze. Így, Ádámot a tökéletesedés folyamatában
segítő lényként is értelmezhető. Szegedy-Maszák Mihály
megfigyelését idézem ennek bizonyításaként: „A történeti színek Lucifer
igazát támasztják alá, s így magától értetődik, hogy Ádám nem tud nevetni
rajtuk, de érdemes felfigyelni rá, hogy Lucifer nevetése is többnyire
kelletlen (…) Lucifer mindig előre látja Ádám kudarcát, de annak tényleges
bekövetkezését megelégedettség helyett fanyarul veszi tudomásul.”
27.
Uo. 141. 26Vissza a szöveghez Abszolút gonoszként megelégedett
lenne; relatív gonoszként csupán fanyarul veszi tudomásul Ádám kudarcait,
hiszen viszonylagos Rossz mivoltában az emberi tökéletesedés Isten által
léteztetett, segítő eszközeként is felfogható. Relatív voltában „Lucifer már-már az embertől végtelen
távol tartózkodó Úr humanizált eszközévé válik.”
28.
Uo. 138. 27 Vissza
a szöveghez
Lucifer abszolút és relatív kettősségével hozható párhuzamba az is, hogy az
ember létét és küzdelmét alapvetően irónikusan fogja
fel, de ebből az iróniából nem hiányzik a megértést jelző pátosz és a
tragikum árnyalata sem.
29.
Uo. 28Vissza
a szöveghez Hasonlóan e
kettősség felől értelmezhető az is, hogy „a történeti színek során egyre
közelebb kerülnek egymáshoz. Míg korábban Ádámnak meg kell szenvednie annak
belátásáért, amit Lucifer előre tudott, addig az utolsó jelenetekben már
mindketten nézők, »jórészt csak ütemkülönbség áll fönn
közöttük a felismerésben«, s ez az eltérés egyre csökken”.
30.
V. ö.: Hankiss Elemér: id. mű: 497.,
574., 594–595. 29Vissza
a szöveghez
Lucifer abszolút és relatív tulajdonságainak egymásbajátszása, genealogikusságának monista vagy
dualista jellege, amely szembenálló metafizikus világmagyarázatokat rejt magába;
és mindezek nyitottsága, feloldatlansága és egyben lehetségessége – két olyan
egymást kizáró elempár, amelynek éles ellentétessége „feszítést”, „feszültséget”
eredményez a befogadó tudatában. Az egymást kizáró pólusok – abszolút-relatív,
dualista-monista – mint lehetőségek közötti állandó feszültségre, vibrálásra
vezethető vissza a Lucifer alakját övező, máig élő, elsősorban intellektuális
élményt adó esztétikai hatás.30