Máté Zsuzsanna
Madách Luciferjének genealogikus kérdésköréről
Vajon ki
vagy mi az eredeztető és léteztető oka a Rossznak, a Gonosznak, a belőle
származó emberi nyomorúságoknak? Vajon mi lehet az eredendő forrása? Ha
tudnánk, talán semlegesíthetnénk? S mi a forrása a Jónak, az erkölcsi tisztaságnak,
a boldogságnak, az élet örömének? Ha tudnánk, talán állandósíthatnánk? S ha
megvalósíthatnánk ezt az eszményi Jó állapotot, vajon minek ellenében és mi
mellett ténykednénk? Felépíthető-e a Jó „galambok” közössége a Rossz „héják”
nélkül? Van-e fény sötétség nélkül, boldogság szenvedés nélkül, létezhet-e
Isten a Sátán nélkül, a Jó a Rossz nélkül? Eredendően együttes létezők? Vagy
nem? E monista vagy dualista elrendezettséget feltételező kérdéskör több ezer
éve újra és újra megismétlődik minden nép kultúrájában és az ezen belüli mitológiai, vallásos, filozófiai, etikai és
művészi gondolkodásformákban.
Írásomban Madách Imre Az ember tragédiája Luciferjének „léteztető-eredeztető”
kérdésköréhez fűznék néhány hermeneutikai megjegyzést,1 remélve,
hogy ez az újrakérdezés további válaszadásokra késztet. Nem a
szerzői szándék genezise, nem a különböző, vélt vagy valósnak vélt bibliai,
teológiai és filozófiai hagyománytörténeti források hatását kívánom
feltérképezni, hiszen minek is ismételni a már meglévő feltételezések és a
kiváló filológiai kutatások és összehasonlítások tárgykörét és azok
eredményeit.2
Kiemelt
kérdésköröm egyike azoknak az abszolút jellegű filozófiai, majd a keresztény
teológiában és dogmatikában is kialakuló kérdésfeltevéseknek, melyekben
Madách Imre az addigi válaszkísérleteket szembeállítja egymással; megoldást,
feloldást nem ad, és így – Szegedy-Maszák Mihály szavait idézve – „a befogadót meghagyja a kérdezés
nyugtalanságában”.3 E luciferi „léteztető–eredeztető”
és primordiális – a metafizikus filozófiai
gondolkodásban elsődlegesen alapvető – kérdésfeltevés az I. színben, az Úr és
Lucifer vitájának egyik polarizált szembenállására épül: Isten teremtette-e
Lucifert vagy eredendően létező a Sátán Isten mellett? Madách Imre a
filozófiai-bölcsészeti költészet eszközeivel, a Biblia világát idézve
fogalmaz meg egy hagyományos metafizikai kérdést, amely minden szisztematikus
filozófiai rendszer alapkérdése is: a világ lényegét tekintve monista vagy
dualista felépítésű? Monista-e, azaz minden létező visszavezethető egyetlenegy
princípiumra, vagy dualista, azaz a létezők mindegyike két, egymással
ellentétes princípiumra, mint például a valami–semmi, a jó–rossz, a szellemi–anyagi
kettősségére vezethető vissza. E nyitottan, megválaszolatlanul hagyott,
filozófiai és a kereszténység története során teológiai és dogmatikai
vonatkozásokkal bíró luciferi kérdéskör hermeneutikai értelmezése során egy
másik lényegi jellemzőjét kísérlem meg bemutatni a Tragédia szövegében:
feloldatlan ellentmondásosságát és az ebből származó, Lucifer alakját övező,
abszolút és relatív jellegű kétértelműséget mint az
esztétikai hatás egyik alapforrását.4
Léteztető-eredeztető kérdéskör, hermeneutikai szempontból, azaz „genealógia”
– mit is jelent ez? A kifejezést, mely görög-latin eredetű, a biológia tudományából
– ahol származástant jelent – vette kölcsön a humán gondolkodás a múlt század
közepén. Ma például ez az elnevezés illeti meg a történelemtudomány egyik
segédtudományát, amely a család, a nemzetség leszármazási rendjével
foglalkozik.
Napjaink posztmodern szemlélete és ezen belül a hermeneutika számára Friedrich
Nietzsche egyik gondolatrendszere az az ősforrás, aki
egy új filozófiai beszédmód megteremtése során e fogalomnak is egy
módosított jelentéstartalmat teremtett. F. Nietzsche a karteziánus
gondolkodással szembenállva kétségbe vonja a
nyelv, az értelem, a ráció és az általuk szerezhető és rögzített igazságok,
ismeretek végső megbízhatóságát. A megismerés és a nyelv egy elkerülhetetlen
hazugságba vonja az embert, hiszen az, hogy kijelentéseink és fogalmaink a
valóságnak megfelelnek, azt híven reprezentálják és leképezik: nem igazolható,
mivel a szó és az arra vonatkozó dolog között áthidalhatatlan a szakadék.5 Alapvető
emberi faji sajátosságként állítja ezzel szemben a „metaforaalkotás iránti
ösztönt”,6 valamint a retorizáltságot
mint a nyelv szemantikai lényegét. „Mi is tehát az igazság? Metaforák, metonímiák, antropomorfizmusok át- meg átrendeződő
serege, azaz röviden: emberi viszonylatok összessége, melyeket valaha
poétikusan, retorikusan felfokoztak, felékesítettek, és átvitt értelemmel
ruháztak fel, s amelyek a hosszú használat folytán szilárdnak, kanonikusnak
és kötelezőnek tűntek föl egy-egy nép előtt: az igazságok illúziók,
amelyekről elfelejtettük, hogy illúziók, metaforák, melyek megkopván elveszítették
érzéki erejüket.” 7 Így az ember a dolgokról szerezhető ismeretekben
és azok nyelvi formában rögzített voltukban végső soron mindig csak azt találja
meg, amit maga tett bele, vagy a maga számára értelmezi azt, amit mások tettek
bele. A valóság káoszára rendet épít az értelemmel bíró és megérteni
szándékozó ember, konstruál egy nyelv által rögzített és hagyományozott világot,
amiről mégis tudnia kell, hogy nem maga a valóság, csupán egy alapvető
csalás, egy nyelvi formába bújtatott értelmezett valóság, egy hermeneutikai
konstrukció: „Írásaimat át- meg átjárja az a meggyőződés, hogy a világ értéke
interpretációnk függvénye, hogy az eddigi interpretációk perspektivikus becslések,
melyek révén életben maradunk. (…) A világ, ahogy reánk vonatkozik, hamis, vagyis
nem tényálladék, hanem megfigyelések sovány összességének lekerekítése és
kigondolása (…), mely sohasem közelít az igazsághoz, mivel – »igazság« nem
létezik.”
A Rossz forrásáról és természetéről számtalan eredetmítosz és vallás beszámol.
A dualitásra épülő mitológiai és vallási rendszerekben a Rossz princípiumának
valamely megtestülése a Főisten negatív
tulajdonságokkal felruházott, hatalmában egyenrangú ellentétpárja. Kettőjük
örökös harca mozgatja a világot. Az iráni, mezopotámiai és
egyiptomi mítoszokkal, vallásokkal érintkező, majdnem másfél évezred alatt
rögzítődött majd kanonizált Biblia ördög-képe több jellemzőjét is
átvette e különbözőképpen megjelenített negatív princípiumnak: az ördög mint
negatív demiurgosz; az alsó,
a földi, az anyagi világ, a sötétség ura; a káosz fenntartója a rend
ellenében.12 Annak
a lénynek, amit a kereszténység ördögként ismer, egyik legősibb ábrázolása egy
mezopotámiai dombormű, melyen Nergal isten látható szarvakkal, kígyókkal és az alvilág
háromfejű ebével.
Hogy az ember, az emberiség kiküszöbölhesse világából a Rosszat, ahhoz mindenkor
tudnia vagy legalábbis keresnie kellett a Rossz léteztető okát, abban a
reményben, hogy ennek vélt megtalálásával valamiképpen semlegesítse azt. E
válaszkeresés sokféleségét, ugyanakkor monista vagy dualista alaptípusát is
illusztrálva idézném Hankiss Elemér
összefoglalását A mítoszok és a Rossz
eredete című írásából. E szerint a Rossz forrása egyaránt lehet „Istennek
az ember által föl nem fogható, meg nem érthető, csak alázattal elfogadható
végtelen hatalma és bölcsessége is, mint például a korai judaizmusban, a
Jób-legendakörben, vagy később a kálvinista teológiában. Lehet
a ROSSZ forrása a véletlen is, s itt megint csak a görög mítoszokra utalok, de
lehet maga a lét is: lehet a lét eleve és alapjában véve rossz, mint a
különböző pesszimisztikus színezetű mitológiákban és vallásokban; lehet a
ROSSZ forrása a lét eredendő kettéosztottsága jóra és rosszra, fényre és sötétségre,
mint például a manicheista felfogásban, a késői judaizmusban vagy a keresztény világkép ágostoni
megfogalmazásában, de lehet a ROSSZ forrása az eredendően egységes lét későbbi
kettéhasadása, mint például a hinduista, buddhista vagy gnosztikus világfelfogásban. S lehet a
ROSSZ forrása maga az ember is: az ember engedetlensége, gyengesége vagy
tudatlansága, mint a judaizmusban, kereszténységben, buddhizmusban és még
számos más vallásban. És vannak olyan mitológiák és gondolatrendszerek,
amelyek szerint a ROSSZ valójában nem is létezik, mert a ROSSZ nem más mint a lét hiánya, mint Plótinosznál, vagy Isten hiánya
mint az egyes sztoikusoknál, vagy csak esetlegesség, mint a tomista skolasztika
megfogalmázásában.”13
A fentebbi idézet egyes utalásaiból is látható, hogy a Biblia szövegének
értelmezéseire épülő különböző teológiai – az ágostoni, tomista, kálvinista –
rendszerek is eltérően fogalmazták meg ezt az eredetet, illetve a keresztény
vallás különböző történeti korszakai és irányzatai is másképpen vélekedtek erről
a kérdésről. Természetesen – a teljesség igénye nélkül – mégis érdemes egy mai
olvasatban néhány konkrétumot felidézni arra vonatkozóan, mi is az oka Lucifer
illetve a Sátán léteztetettségét körbevevő
homályosságnak. Az okkereséshez – nem véletlenül – egy, a történeti teológiai
áramlatok nézeteit is egybevető, mai dogmatikát, Dr. Előd István Katolikus
dogmatikáját választottam:
— Az angyalok teremtéséről, jókról és rosszakról egyaránt „sehol sem beszél
a Szentírás, teremtettségüket is csak egy helyütt említi (Kol
1,16). Általában úgy veszi az angyalokat, mint a vallási hagyományból
ismert lényeket, akik Isten gondviselő akaratának végrehajtói”.14 (Megjegyzem: ma kétségbevonhatatlan
katolikus dogmatikai hittétel, hogy az angyalok, jók és rosszak egyaránt,
Isten teremtményei.15)
— „Az angyalok próbára tételéről kifejezetten nincs szó a Szentírásban (…)
sem a próba mikéntjéről és tárgyáról (…) Hittétel, hogy a gonosz szellemeket
Isten jónak teremtette, de ők saját magatartásuk következtében gonoszakká
lettek (…) Abból, hogy vétkeztek, logikusan következik, hogy próbának voltak
alávetve, és nem állták meg a próbát. Miben állt a próba? Mikor volt?
Mennyien vétkeztek? Nem találunk olyan adatokat a kinyilatkoztatásban, ame-
lyekből következtetni tudnánk az ilyen kérdésekre
adható válaszokra. Igen nagy valószínűséggel állíthatjuk, hogy bűnük lényege a
kevélység volt. A Szentírás ugyanis általános elvként vallja, hogy minden bűn
kezdete a kevélység (Sir 10, 15; vö. Tó. 4,13; 1 Tim 3,6; Lk
10, 18). Erre enged következtetni, hogy a Jelenések könyve szerint »Mihály és
angyalai« taszították le a sátánt és angyalait; a Mikháel
név pedig ezt jelenti: »Ki olyan mint Isten?« Ez úgy
hangzik, mint egy példátlan arányú szellemi harc csatakiálltása.
Ide vehető még, hogy a kísértő az ősszülőknek Istenhez való hasonlatosságot
ígért (Ter 3,5), Jézust pedig arra akarta rávenni,
hogy őt imádja (Mt 4,9); sőt az is, hogy a világ
végén az antikrisztus Isten templomába ül, és úgy
mutatja magát, mintha Isten volna (2 Tesz 2,4). A szentatyák
szívesen emlegetik, hogy az Isten elleni vétkek mélyén az a jelszó húzódik
meg, amit Jeremiás vet szemére istentelen kortársainak: »Nem szolgálok!« (Jer
2,20) (…) Lehetséges, hogy a bukáskor az angyalok feje, a »tagadás ősi
szelleme«, a sátán volt, akit »e világ fejedelme« néven emleget a Biblia (vö. Lk 4,5–8), és akit a szentatyák Iz 14,12 típusos értelmezése alapján Lucifer-nek, hajnalcsillagnak neveznek.16
Tehát a Rossz léteztető-eredeztető kérdését a Bibliában is homályosság
veszi körül. Ez a hermeneutikai homály az egyik oka annak, hogy a Sátán teremtettsége
és természete körül zajló teológiai és dogmatikai vita szinte a kereszténység
születésével egyidejű. Ugyanakkor Madách Imre korában igen hangsúlyosan
vetődött fel – sőt napjainkig is hat – a különböző keresztényi vallásos
irányzatokhoz kötött luciferi kérdéskör; igaz, ma már más hangsúllyal, de
lényegében mégis ugyanarról az eredeztető problémáról van szó.17 A XVIII. század végén és a XIX. század elején az egyik
katolikus kontra protestáns teológiai és dogmatikai vita igen élesen, a
kereszténység monoteizmusát is megkérdőjelező értelmezésben tette fel ezt a
kérdést. A Biblia homályossága nyomán és az ördögben való hit XVIII.
századig tartó kegyetlenkedéseinek következményeképpen18 a
protestáns teológusok felléptek a Sátánban való hit túlzott emberi
mesterkedései ellen. E hosszú folyamat eredményeképpen a XIX. század elejétől,
Schleiermacher révén vetődött fel a következő
teológiai problémakör: „az abszolút gonosz személyes ördög nem is létezhet,
mivel ha személy, akkor teremtett lény, az isten alkotása, ezért tehát nem is
lehet abszolút rossz. Ha viszont azt feltételezik, hogy abszolút gonosz lény
létezik, akkor annak éppúgy örökkévalónak kell lennie, mint amilyen az abszolút
jó isten; ebben az esetben már letérnek a monoteizmus alapjáról, és a
dualizmushoz jutnak el.”19
Szegedy-Maszák Mihállyal egyetértve, elsősorban e filozófiai,
teológiai és egyben dogmatikai problémakör ellentételezettsége, a világ
lényegét monista vagy dualista alapon magyarázó primordiális-metafizikus kérdésfeltevés az alapja Madách Tragédiájának első
színében megfogalmazódó, az Úr és Lucifer közötti vitának: „Az Úr azt
hirdeti, hogy rajta kívül eleinte senki és semmi nem létezett, Lucifer
viszont azt állítja, hogy ő is létezett kezdettől fogva (…) A Tragédia
viszont ebben a tekintetben sem egyértelmű: bizonytalanságban hagyja olvasóját
afelől, hogy a dualizmus metafizikailag kezdő tény-e, vagy pedig monizmus-e a világ lényege (…)”20 Az Úr
és Lucifer közötti vita fentebbi monista-dualista tárgyköréhez szorosan
kapcsolódik a hatalom kérdése. Elsősorban erről az oldaláról értelmeződött
a Madách-szakirodalomban az Úr mindenhatóságának ellenszegülő Lucifer,
aki a fennálló isteni rend elleni lázadás megtestesítője, a kétkedés, a
hideg racionalitás szelleme.21 Az Úr és Lucifer közötti vita másik alapvető
tárgya: tökéletes-e az isteni teremtés vagy sem? Az Úr szerint igen, Lucifer
azonban ellentmond, szerinte „hiányzik az összhangzó értelem”,
a teremtett világ csupán „Játék, melyen gyermekszív hevülhet”, s az
emberek „műkedvelő”, tökéletlen teremtvények.
Így Lucifer célja, hogy az Úr ellenségeként az ember-isten viszony és a
teremtés harmóniáját szétzúzza, bebizonyítva ezzel az isteni teremtés
tökéletlenségét. Látható, hogy az első színben megfogalmazódó vita több,
egymással összefüggő tárgykörre épül, melyeknek filozófiai alapkérdése a
monizmus illetve a dualizmus tételezettsége.
Isten szavai és az őt dicsérő angyalok minden létező, azaz magának Lucifernek
is az isteni teremtettségét állítják: ez lenne a teológiai és dogmatikai vita
egyik állítása a tételes katolikus kereszténység monoteizmusa oldaláról, illetve
a monizmus állítása a filozófia oldaláról. Elpusztíthatná Lucifert, de
nem teszi, hanem működéséhez mintegy engedélyt, sőt eszközt is ad, az Éden két
fáját. Végső soron ez az isteni döntés, ebben a formában egy monoteizmusba és
monizmusba bújtatott „késleltetett dualizmus”-ként
is értelmezhető. Sőt, Szegedy-Maszák Mihály
szerint,22 ez egy utólagos korrekcióként is interpretálható,
mely közvetve a teremtés tökéletlenségének bizonyítását is jelentheti.
Lucifer azt állítja Istennel szemben a filozófiai és a teológiai dualizmus nézőpontjából,
hogy Isten és Lucifer, a Valami és a Semmi, állítás és tagadás, teremtés és
annak megkérdőjelezése, végsősoron a Jó és a Rossz
bipolaritása mindöröktől fogva csak együtt létezhetnek. „De mindöröktől
fogva élek én.” – mondja –, mivel e kettős fogalmak és valóságtartamuk
csak a másiktól való kölcsönös, korrelációs viszonyukban tételezhetőek.
Lucifer érvelése a következő bipolaritásokra épít: a teremtés előtti isteni
eszme, a Valami, a lét, a létezés nélküli ürességnek isteni érzete már magának
Lucifernek az eredendő létét bizonyítja, így maga az isteni teremtés szándéka,
az isteni érzet sem jöhetett volna létre e „gát”, ezen „űr”, e
Semmi nélkül, melynek Lucifer „a neve”. A teremtés szándéka, a világ
létrejötte tehát már Lucifert feltételezi, és maga a Teremtés aktusa is,
hiszen az isteni teremtés (isteni) eszme, szellem és (az ördögi teret
jelentő) anyag kettősségében jött létre, magában hordozva a mindebből
származó, egymással korrelációs viszonyban lévő bipolaritásokat
mint hódolat–bírálat, teremtés–tagadás, győzelem–bukás, bukás–felkelés,
élet–halál, boldogság–lehangolás, fény–árnyék, kétség–remény. Lucifer
tehát nem csupán ellentmond, tagad, hanem önmagát Istennel egyenrangú, autonóm
transzcendens lényként határozza meg. Végsősoron a
transzcendens és a metafizikai világ eredendő és szükségszerű dualizmusát
állítja akkor is, mikor önmagát az isteni győzelemmel szembeni örök „vesztesként”,
„de új erővel” felkelőként, egy „szüntelen” bukásra ítélt
negatív princípiumként láttatja.
Lucifer/Sátán isteni teremtettségének vagy eredendő létezésének teológiai vitáját,
a világ lényegének egy illetve kettő princípiumból eredeztethető filozófiai,
metafizikus alapkérdését Madách Imre megoldatlanul hagyja, csupán a két
ellentétes érvrendszert formálja drámai költészetté az első színben. Nyitva marad
e léteztető-eredeztető kérdés a Tragédia egészében is, hiszen a mű végén
csak annyit tudunk meg, hogy Lucifer végzete, bukása ismét beteljesedett,
de hogy Istennel együtt teremtő vagy Isten által teremtett Luciferről van-e
szó, erre nem kapunk egyértelműnek nevezhető választ.23
Miért e nyitottság? Ha a befogadó e nyitottságból eredő kétértelműséget konkretizálná,
az enigmát, a titkot megszüntetné – vagy netán maga a szerző, Madách Imre
valamilyen megoldását sugalmazta volna művében, akkor lényegesen kisebbedne a
mű esztétikai és tragikai hatásfoka, Lucifer és Ádám alakjának
mélysége. Mit is jelent ez? Ha a dualizmus oldaláról Lucifer
egyértelműen és kizárólagosan mint az abszolút gonosz tételeződne, aki örök,
végtelen, léte feltételhez nem kötött, aki Istennel együtt teremtette a
világot és akinek végzete, hogy negatív princípiumként az Úr elleni
küzdelemben, a Jó és a Rossz, a Valami és a Semmi, az állítás és a tagadás
dualitásában bukjék „szüntelen”: akkor itt valóban csak „Lucifer
komédiájáról” lenne szó, másrészt Ádámot és Évát csupán egy komédia becsapott, hiszékeny
és „vétlen” áldozataiként láthatnánk magunk előtt, akik csupán
szükségszerű elszenvedői a Rossz ármánykodásainak. Ha a monizmus és a tételes
monoteizmus oldaláról egyértelműen feltételeznénk, hogy a világ egylényegű,
hogy Isten teremtette Lucifert, tehát egy olyan relatív gonoszról van szó,
akinek léte feltételes és viszonylagos, akinek ténykedése Isten által
engedélyezett, bármikor korlátozható és megszüntethető, sőt e relatív,
viszonylagos gonosz tevékenysége Isten végtelen bölcsességének tanúsága,
hiszen a relatív Gonosz csupán az abszolút Jó eszköze az ember folytonos
tökéletesedésének útján; nos, ha csak innen nézzük Lucifert, akkor alakját
hierarchikusan eleve kisebbítjük; az Úr elleni csata még el sem kezdődött, máris nem méltó vetélytársként negligáltuk,
és így Ádám bűnbeesése és annak következményei ismét veszítenének tragikai jelentőségükből,
hiszen eleve adottként tételezhető az isteni győzelemmel és megbocsátással
járó boldog vég.
Azonban tudjuk, hogy e kérdés megválaszolatlanul maradt és marad a Tragédiában,
így sem Lucifer alakja, sem Ádám tragikuma nem veszített jelentőségéből és
többértelműségéből. A léteztető-eredeztető kérdés nyitottsága egyben lehetővé
tette, hogy Madách Imre úgy formálja meg Lucifer alakját, hogy abban két,
egymást kizáró, mind az abszolút, mind a relatív gonoszra jellemző – fentebb
ismertetett – tulajdonságok helyet kapjanak. Lucifer kettős pólusú
eredeztetése, ezen alapuló ellentételeződő jellemvonásai és magatartása két
végletes oldalon ragadható meg. S e két – a lehetséges
dualista eredeten alapuló – abszolút és a – lehetséges monista eredeten
alapuló – relatív tulajdonságcsoportnak a befogadó tudatában való folytonos egymásbajátszása az, ami alakjának
mélységet ad, amely újabb és újabb értelmezésekre kényszerít, és a befogadói
tudat vibráló-oszcilláló polemikussága révén az esztétikai hatás alapforrásaként
jelölhető meg.24 Úgy
vélem, hogy Lucifer kettős természetű, egyszerre abszolút és relatív
jellemzőkkel bír, melynek oka léteztető és eredeztető kérdésének
eldöntetlensége.
Lucifer abszolút mivoltára utal körkörös létértelmezése és világszemlélete,
mely saját léthelyzetén alapul. Lucifer abszolút lényként Istennel egyenrangúnak
véli magát. Végcélja, hogy Ádámot a végső kétségbeesésbe hajszolja, s bebizonyítsa
Isten alkotásának, a teremtett világnak a tökéletlenségét. Abszolút voltában,
negatív princípiumként a neki juttatott szerep e világban csak körkörösen
értelmezhető: az isteni győzelemmel szemben felkelő új erő örökös harcosaként,
az isteni állítással szembeni tagadás mindig megújuló erejeként és a győzővel
szembeni, végzetszerű elbukóként, hiszen kettőjük mindig megújuló, végtelen
küzdelme a dualista lényegű világ mozgatója. Lucifer saját léthelyzetéből
tekint a teremtett világra is, nem lát és nem láttathat fejlődést az emberi
történelemben, szerinte egy örökös körforgás az emberi lét. Abszolút voltában
végletesen szembenáll az Úrral és az ősszülőkkel.25
Lucifer relatív, viszonylagos volta a monizmus és a tételes monoteizmus oldaláról
azt jelenti, hogy léte és tevékenysége Isten által korlátozott, sőt relatív
Rosszként nem más – ahogy fentebb erre már utaltam –, mint az abszolút Jó,
Isten eszköze. Így, Ádámot a tökéletesedés folyamatában segítő lényként is
értelmezhető. Szegedy-Maszák Mihály megfigyelését idézem
ennek bizonyításaként: „A történeti színek Lucifer igazát támasztják alá,
s így magától értetődik, hogy Ádám nem tud nevetni rajtuk, de érdemes
felfigyelni rá, hogy Lucifer nevetése is többnyire kelletlen (…) Lucifer
mindig előre látja Ádám kudarcát, de annak tényleges bekövetkezését
megelégedettség helyett fanyarul veszi tudomásul. 26
Abszolút gonoszként megelégedett lenne; relatív gonoszként csupán fanyarul
veszi tudomásul Ádám kudarcait, hiszen viszonylagos Rossz mivoltában az emberi
tökéletesedés Isten által léteztetett, segítő eszközeként is felfogható. Relatív voltában „Lucifer már-már az embertől végtelen
távol tartózkodó Úr humanizált eszközévé válik.”27
Lucifer abszolút és relatív kettősségével hozható párhuzamba az is, hogy az
ember létét és küzdelmét alapvetően irónikusan fogja
fel, de ebből az iróniából nem hiányzik a megértést jelző pátosz és a
tragikum árnyalata sem.28 Hasonlóan e kettősség felől értelmezhető az
is, hogy „a történeti színek során egyre közelebb kerülnek egymáshoz. Míg
korábban Ádámnak meg kell szenvednie annak belátásáért, amit Lucifer előre
tudott, addig az utolsó jelenetekben már mindketten nézők,
»jórészt csak ütemkülönbség áll fönn közöttük a felismerésben«, s ez az
eltérés egyre csökken”.29
Lucifer abszolút és relatív tulajdonságainak egymásbajátszása, genealogikusságának monista vagy
dualista jellege, amely szembenálló metafizikus világmagyarázatokat rejt magába;
és mindezek nyitottsága, feloldatlansága és egyben lehetségessége – két olyan
egymást kizáró elempár, amelynek éles ellentétessége „feszítést”, „feszültséget”
eredményez a befogadó tudatában. Az egymást kizáró pólusok – abszolút-relatív,
dualista-monista – mint lehetőségek közötti állandó feszültségre, vibrálásra
vezethető vissza a Lucifer alakját övező, máig élő, elsősorban intellektuális
élményt adó esztétikai hatás.30