Bíró Zoltán
Az ember és
története a Tragédiában
(Néhány gondolat Madách mindenkori időszerűségéről)
Tudjuk, Az ember tragédiáját egy hazája sorsában és magánéletében megkeseredett ember írta, akinek, ha voltak is, ekkor már nincsenek illúziói, s a „Bort, famulus!” felkiáltással, akár le is zárhatná az emberiség történetét. Madách azonban mégsem a saját keserűségét önti a világra. Aki Az ember tragédiáját írta, e keserűségből kiemelkedve, saját története fölé nőve veszi szemügyre és analizálja az embert, mint a „teremtés koronáját”, hogy vajon érdemes-e a címre, melyet önmagának adományozott. Ehhez kell a történelmi áttekintés, hogy színről-színre megmutatkozzon az ember természete, kiemelkedő egyéniségeiben és tömegeiben. Kellenek a történelmi színek ahhoz is, hogy az emberi lény és annak léte fölötti töprengés ne fordulhasson merő spekulációba. A történelmi analízis éppen arra való, hogy megtudhassuk, ment-e előbbre a világ megismerés, tapasztalás, tudás és gondolkodás által, s ebből az ember létére és mibenlétére vonhassuk le a következtetést.
Kérdés azonban, hogy hol van a tragédia a Tragédiában? A Paradicsomból való kiűzetés önmagában még aligha nevezhető annak, hiszen a boldog paradicsomi lét nem több vegetációnál, csak onnan kitaszítva kezdődhet el az ember története. Addig az emberpár csak bizonytalan lehetőség, ártatlansága nem több a jóllakott, boldogan nyújtózkodó állaténál, öntudata a banánt faló majoménál. Bár története során az embernek örök fájdalma és nosztalgiája lesz a visszavágyódás, az Éden elvesztése, de Madách a Paradicsommal olyan idillt fest, amely ugyan a jólét, a béke és a biztonság kertje, ám egyúttal az unalom, az egyhangúság, az együgyűség, a bárgyú semmittevés színtere is. Ebben a helyzetben csak Lucifer az emberi, aki lázadó szellemként mondja bírálatát a teremtésről, éppen az ember tökéletlenségéről szólva.
Ebből következik, hogy ekkor még Madách is csak Luciferben találja meg önmagát, ő lesz szószólója. Az Úr válaszaiból csak a sértett alkotó semmitmondása hangzik, Ádám pedig csak téblábol az Úr pa-
rancsa és Lucifer ösztönzése között, s legfőképpen oldalbordája bájain ámuldozik.
A drámaköltő a tragikum kifejlését Lucifer szavaival indítja:
„Igen,
tán volna egy, a gondolat,
Mely
öntudatlan szűdben dermedez,
Ez
nagykorúvá tenne, önerődre
Bízván,
hogy válassz jó és rossz között,
Hogy
önmagad intézzed sorsodat…”
Ezek a luciferi szavak a mindenkori emberi törekvés lényegét jelzik, az ember nagyság iránti vágyát ébresztik föl, miközben éppen ő bizonyítja újra meg újra a teremtett lény tökéletlenségét. A drámai feszültség majd éppen a gondolkodó, a nagyra törő ember és eredendő tökéletlensége között jön létre. Madách fokról-fokra a történelmi színektől igazolva mutatja föl az embersors tragikumának mibenlétét, s a hitelesítés érdekében kell, hogy Ádám ne csak szemlélje, de álomszerepeiben át is élje ezt a tragikumérzést, hogy szenvedő hőse legyen a maga történetének. Ádámot Madách – Lucifer segítségével – kíméletlenül taszítja új és új helyzetekbe, hogy tanulja meg, legyen bármely kor történelemcsináló hőse, legyen bármelyik nép fia, éljen Rómában, Prágában, Párizsban vagy Londonban, jelenjék meg az alkotó zsarnok vagy a demokrata, a forradalmár, a tudós vagy a gazdag polgár szerepében: „az a nóta mindig úgy megyen”. Eszme, erkölcs és gondolat hajt fölfelé, de az anyag mindig visszaránt, s minél magasztosabb az eszme, annál fájdalmasabban bukik, emberével együtt.
A
történelmi színek és szerepek arra is szolgálnak, hogy Madách e részletekben
bemutathassa történelemfilozófiája egy-egy elemét. Az egyiptomi színben
például örök törvényként mondja Luciferrel, hogy a nép megválthatatlan a
szolgaságból az uralkodói jószándék révén: „Míg a tömeg, nem nyerve semmit is,
/ Nevet cserél, a gazda megmarad.” Ugyanitt az ugyancsak örök középosztályi
kétlelkűség tapasztalatát összegzi Lucifer tanácsában: „Adj ezen nehány /
Kivált egyénnek láncot és gyűrűt más játékszert, s mondd: ím a tömeg / Fölébe
tollak, ez teszen nemesbé – / És elhiszik, és a népet lenézvén / Elszívelik,
hogy őket is lenézd.” Nem vitás, hogy Madách a saját történelmi korának
tapasztalataiból indul minden tételnél, de az alapvető törvényeket felleli a
régmúltban is, s azokat mint az emberi lét örök törvényeit vetíti előre, és
mi száz-százötven év múltán annyit haladtunk, hogy történelmi szkepszisét
újabb tapasztalataink révén csak igazolni tudjuk. Nem tapasztaltuk-e
évszázadokkal később azt, amit Tankrédnak kellett tapasztalnia, megint csak
Lucifer összegzésében: „A szent tanok, – / Ah, épp a szent tan mindig átkotok,
/ Ha véletlen reá bukkantatok: / Mert addig csűritek, hegyezitek, /
Hasogatjátok, élesítitek, / Míg őrültség vagy békó lesz belőle.” És nem
tapasztalhatta-e az emberiség a XX. században, minden eddiginél megrendítőbben,
hogyan fordítja az ember szent eszméit önmaga ellen? A szent eszme, mely a
XIX. században – ha fél lábon is, de állt, abból a XX. század katasztrófát
csinált: az egyenlőség-eszméből kommunizmust, a nemzeteszméből nácizmust, a
szabadságeszméből liberálkapitalizmust.
Végsősoron azt mondhatjuk, hogy az az egész történelmi folyamat, amelyet Madách az ő lassan eszmélő és még lassabban hátráló Ádámjának bemutat, az ember végzetét vázolja és az embert mint a végzet kiszolgáltatottját. A történelmi képekből ugyanis logikusan következnek Madách jövőbe mutató „rémképei”. Az ember a „tiszta” racionalitás és a tömegtermelés kényszerei útján szükségképpen jut el a falanszterig, a londoni vásártól, a totális pénzuralom megvalósításán át a globalizmusig. Azt, hogy Madách ez utóbbit is megsejtette, bizonyítja a falanszter-jelenet egyik párbeszéde:
Lucifer: „E
régi eszmék többé nincsenek.
Nem
kisszerű volt-é a hon fogalma?
Előítélet
szülte egykor azt,
Szűkkeblűség,
versengés védte meg.
Most
már egész föld a széles haza,
Köz
cél felé társ most minden ember,
S
a csendesen folyó, szép rend fölött
Tisztelve
áll őrül a tudomány.”
Ádám: „Beteljesült
hát lelkem ideálja,
Ez
mind derék, ezt így kívántam én is.
Egyet
bánok csak: a haza fogalmát,
Megállott
volna az tán, úgy hiszem,
Ez
új rend közt is. Az emberkebel
Korlátot
kíván, fél a végtelentől,
Belterjében
veszt, hogyha szétterűl,
Ragaszkodik
a múlthoz és jövőhöz,
Félek,
nem lelkesűl a nagyvilágért,
Mint
a szülők sírjáért lelkesült…”
Ezek után az „űr”- és az „eszkimó”-szín éppen csak ráadásnak tűnik, hogy a látomások logikája lezárható legyen. A XXI. század embere azonban éppen e látomásokkal küszködik: hidegség, magányosság, s az ember visszaállatosiasodása egy új jégkorszakban.
Madách a XIX. század gondolkodóinak nagy szintézisét alkotta meg Az ember tragédiájával, de meg is előlegezte a következő évszázad vívódó-töprengő gondolkodójának létfilozófiáját, az egzisztencia alapvető kérdéseit. Mondataiból visszacseng Kölcsey Vanitatum vanitas-a, Mohács-esszéje, vagy a Zrínyi második éneke, és Vörösmarty nagy megrendülése, amint nézi az embert, ezt a „félig istent, félig állatot”. Ám az örök küzdés emberképében előlegezi Adyt, a csakazértis, a „Mégis-morál” prófétáját, aki egyébként egyik versében éppen úgy, mint Madách kulcsmondata, abban összegzi a létet, hogy a „Nagy Nyíl útján” nem a célba érés, hanem az „új, s új lovon” futás, a mindig újraindulás, a megújuló küzdelem jelenti az ember lényegét, s lénye teljesedésének egyetlen lehetőségét.
A Tragédiában tehát ott a tragédia, ahol az ember gondolkodóvá válik, és egy sajátos kentaurban önmagára ismer, és látnia kell, hogy ennek a furcsa lénynek a teste az állaté, az arca az Istené, biológiai léte véges, életében, választásaiban és cselekedeteiben pedig határolt. Az ember tragédiája a gondolkodó ember tragédiája, akinek át kell élnie léte abszurditását, hogy öntudata naggyá teszi, így minduntalan istenülni vágyik, de a létezés végső titkai el vannak zárva előle; és hogy alkotni képes, de élet és halál dolgát a Teremtő nem bízta rá.
Mindezek fényében talán érthetőbb, hogy Madách Lucifer szellemében nem a sátánt és Ádám alakjában sem csak a kétely nélküli hit bizonyosságát akarja felmutatni. A képlet ennél gazdagabb és bonyolultabb. A vívódó ember két én-je, kettős természete jelenik meg a két alakban: az elfogadó és a lázadó, a kételkedő és a hívő, az egyszerre tudni is, hinni is akaró ember vívódása, aki a tudás és a tapasztalás által megkeseredik és cinikussá válik, és aki a tiszta eszmék végső győzelmében hisz, mert hinni akar, hogy el ne emésszék a csalódások.
Madách létfilozófiájában maga a Teremtés az, amely csak így, ebben a kettősségben tud megnyilvánulni, és az ebben rejlő örök drámai feszültségben. A híres madáchi mondat: „Ember küzdj és bízva bízzál” ezért nem optimista fityegő a művön, hanem egyszerű és tömör summázata annak, hogy a Tragédia szerzője – együtt a Teremtővel – ennyit kínálhat fel emberének, nem többet és nem kevesebbet.