Horváth Krisztina
A kecskeméti Tragédia-előadások története*
A címben jelzett téma feldolgozását elsősorban a Kecskeméti Lapok című folyóirat alapos átolvasásával kezdtem. A Kecskeméti Lapok azért jó kutatási alap, mert akkor is létezett, amikor az első kecskeméti előadás lefolyt. Kutatásom az 1884 és 1989 közötti időt öleli fel. Enyedi Sándor és Fejér László bibliográfiái voltak további kiindulópontjaim a kutatáshoz. Ők számos előadást felsorolnak, ezeket itt nem részletezem. Amire főként támaszkodom: a hírös városban ezen idő alatt napvilágot látott 50 újságcikk.
Az első cikk az 1884. november 15-ei és 30-ai előadásról szól. Kecskeméten ekkor mutatták be a Tragédiát. Fergeteges siker volt, a közönség kitett magáért, és mindkét alkalommal megtöltötte az egyébként máskor gyakran üres színházat.
1893. január 28., 29., 30., február 11., 26., március 4., 5., 18., 19. a következő előadások napja. Figyeljék meg az évet: 1893, vagyis annak ellenére, hogy sikerrel mutatták be a Tragédiát, ezután 9 évnek kellett eltelnie, hogy újra láthassák a kecskemétiek. A hosszú szünet után bőségesen kárpótolták a színészek a város lakóit, mert kilencszer tűzték műsorukra a művet. Ez az év a kedvencem, mert a matematika segített nekem, hogy 3 előadás napját megleljem: február 26., március 18., 19.
Február 26. a legérdekesebb. Találtam egy március 12-i cikket, ami az előző két hét színháztervét írta le. Mivel a Kecskeméti Lapok hetilap volt és vasárnaponként jelent meg, ezért mindig hetet kell elvenni az aznapi dátumból, hogy megkapjuk az előadások napját. El is vettem tehát, kijött március 5., ebből megint elvettem 7-et, és kijött február 26. Igen ám, csakhogy ez nem is olyan egyszerű, mert eközben hónapugrás következett be. Mivel az 1893 nem szökőév – az előadás napja február 26. A másik két dátumot is így állapítottam meg.
Az 1894. január 27., 28. és 29-én zajlottak a mű következő előadásai. Róluk mindössze egy cikk szól. A cikkíró hatalmas változást vél felfedezni a színészek játékában, és Beczkóy József díszletfestő munkáját méltatja. Az is kiderül az írásból, hogy Pesti Ihász Lajos társulata ugyanúgy megnyirbálta a művet, mint a Nemzeti Színházban Paulay Ede. A közönségről és a színház állapotáról vajmi keveset tudunk meg, de a következő évi hír már tartogat meglepetéseket.
Enyedi Sándor és Fejér László még csak az 1895. december 25. és 29-i színházi szereplésekről ír, de emellett rábukkantam még egy dátumra. Az év végén valóban itt játszott Rakodczay Pál színtársulatával, de januárban is volt vendége a színháznak, pontosabban 1895. január 14., 15., február 24-én. Egy újságcikket idézek: „…A szereplők közül Halasi Ádámja csak a pathetikusabb jelenetekben érvényesült teljesen… Hadrik Anna Évája minden sajátosabb vonás nélkül, de jól volt elszavalva… Delli elég jó társalgási színész, hanem Lucifernek nagyon vékony kaliberű. Miért nem maradt e szerep Győzőnél, a ki tavaly tisztességgel sikerrel megbirkózott vele…”
Eme idézetből nemcsak az derül ki, hogy 1895-ben két társulat – Pesti Ihász Lajosé és Rakodczay Pálé – játszott Kecskeméten, hanem az is, hogy az előző évben Az ember tragédiáját kétszer adták elő. Azt a dátumot, amikor Demény Albertet felváltotta az a bizonyos Győző, nem tudtam kideríteni.
1895-ben, a millenniumi ünnepségsorozat legnagyobb ünnepén, karácsonykor és 29-én is játszották a Tragédiát Kecskeméten. Ami azonban meglepő, hogy semmiféle adatot nem közölnek erről a lapban. Pedig egy millenniumi karácsonyi előadás nagy esemény, csak egyszer van az életben, de sem előtte, sem utána nem közölnek le cikket ezzel kapcsolatban. Bár biztos vagyok benne, hogy megtörtént, mert a Színháztudományi Szemle is közzé tette.
Ezután két évig nem is játsszák a művet Kecskeméten. A következő dátum 1897. február 13., 14., március 26. Erről két rövid, de sokatmondó cikket találtam. Az első azt említi, hogy tavaly óta sokat fejlődött Rakodczay játéka. Vagyis biztos, hogy 1896-ban is vendégeskedett a társulat Kecskeméten, ám erről szintén nincs adat a Kecskeméti Lapok-ban.
A következő március 21-i szám 5. oldalán ezt közölték: „pénteken fél helyárakkal Az ember tragédiája”; már említettem, hogy az újság vasárnaponként jelenik meg. Tehát, ha ez a szám március 21-én látott napvilágot, csak ötöt kell hozzáadni, és megkapjuk a 26-át pénteket mint dátumot.
Ezután megint sok idő eltelik, mire újra műsorra tűzik a művet. 1903. január 29., 31., február 1., 2., 3., 8., 10., 11., 15., 20., március 6., 22., tehát összesen tizenkétszer látta Kecskemét a művet.
Nagy megelégedésemre itt megint felfedezhettem 4 új dátumot. Ehhez hat cikk állt rendelkezésemre, de csak arról beszélek, amely az első kritika 1884 óta, ami kimerítően szól a külcsínről és a belbecsről. Itt kiderül, hogy az eltelt időben a színház megújult, a színészek képzettebbek lettek, a színháznak több a pénze az új díszletekre, és hogy volt előadás február 10-én, 11-én, 15-én. Az ezt követő cikkek beszámolnak a 20-i és március 22-i műsorról.
Négy év múlva, 1907. január 1-jén, 2-án, 8-án, 14-én is játszották a színészek a művet. Minden cikk arról ír, hogy az eltelt idő alatt a színjátszás és az azt követő kritikák beértek és tökéletesedtek. És valóban, ezekben az írásokban hangzik el olyan kritika, ami több mint a jelmezek és díszletek leírása. Itt olvastam egy megmosolyogtató rendezői tévedésről is. Így hangzik: „Szép számú közönség gyűlt össze Madách nagy alkotásának, nagy előadására, ezen az estén a színészek játéka elégedettséggel töltött el, de sajnálom, hogy a londoni színt és a falansztert kihagyták a bemutatóból. De hogy Kepler a francia forradalom után mért nem ébredt fel, azt nem tudjuk.”
Hosszú szünet következett: 1908 és 1946 között nem tudósít a Kecskeméti Lapok Tragédia-előadásokról.
A II. világháború után két évvel végre ismét műsorra kerül: 1947. november 2., 3., 4., 11., erre a dátumra akadtam rá elsőként, és nem is gondoltam, hogy ezeket én fedeztem fel.
Ez az év azonban nagyon gyászos a színház történetében, mert nem elég, hogy szegény a színház és a színészeket úgy kell elhelyezni egy-egy családnál, de a nézők is elkerülik a színházat. A cikkek arról számolnak be, hogy 2-án és 3-án még megtartották az előadást, de 4-én már csak 12 ember látogatott el oda. Szalay Károly igazgató maga ír az újságba, hogy ezt a lehetetlen helyzetet megoldja. Ám ekkor még nem is sejtette, hogy milyen megrázkódtatás fogja érni. Idézem: „Kecskemét sohasem tartozott azon városok közé, ahonnan a színigazgatók anyagiakban meggazdagodva távoztak el. Az idei színi szezonban azonban még nálunk is példátlan, párját ritkító események történtek.” Ezután beszámol arról az előadásról, amire csak 12-en mentek el, majd így folytatja: „Mindezt betetézte a tegnap estére meghirdetett előadás iránt megnyilvánult »általános« nagy érdeklődés. Katona József születésének évfordulóján az ünnepi díszelőadásra mindössze és vissza csak 3 merész vállalkozó vetemedett annyira, hogy jegyet váltson. Az előadás ezek után persze elmaradt…”
Ilyen persze soha nem fordult elő többet, mert pl. 1962. október 10-én már nem kellett a nézőket agitálni, jöttek maguktól is. Így volt ez még 1989-ben is, csak később kezdett hanyatlani a pezsgő színházi élet. 1989. szeptember 29-én azonban még érdekelte az embereket a színház, de már akkor sem olyan színházat szerettek volna a kecskemétiek, mint amilyen most van. Már akkor is a színes, gazdag, életszerű díszletet részesítették előnyben a modernnel szemben. Már akkor is a tradicionális rendezést óhajtottak, s nem Bodolay Géza modernségét.
Talán megérjük, hogy olyan társulatigazgatót szerződtetnek a Kecskeméti Színházhoz, aki ugyanúgy tud hatni a fiatalokra és a középkorúakra, aki egyszerre újító és tradicionális, régi és új. Remélem, hogy a fiatal rendezők azon törekvése, hogy kitűnjenek a tömegből, nem megy a Tragédia-rendezések rovására. Remélem, hogy a Tragédiát 20 év múlva és később is Madách művéből, szövegéből kiindulva fogják értelmezni, színre vinni. Vagyis nem másítják meg, nem torzítják el a mondanivalóját a modern rendezések.
Promenád az időben
1884-ben Kecskeméten egy cikk született, ugyanis két előadás volt, ezt követően 49 látott napvilágot. Némi bonyolult matematikai számítások után elmondható, hogy összesen negyvennégy előadást látott a közönség a hírös városban. Ezek a következők:
1884
Kecskemét: 1884. november 15., 30.
Sághy Zsigmond társulata
Ádám: Krémer Sándor
Éva: Sághyné Kétszeri Anna
Lucifer: Fábián László
Rendező: Sághy Zsigmond
Forrás: Fejér László
1893
Kecskemét: 1893. január 28., 29., 30., február 11., 26., március 4., 5., 18., 19.
Pesti Ihász Lajos társulata
Ádám: Baghy Gyula
Éva: Márkus Ilona
Lucifer: Demény Albert
Díszlet: Beczkóy József
Forrás: Enyedi Sándor
1894
Kecskemét: 1894. január 27., 28., 29.
Pesti Ihász Lajos társulata
Ádám: Baghy Gyula
Éva: Márkus Ilona
Lucifer: Demény Albert
Díszlet: Beczkóy József
Forrás: Enyedi Sándor
1895
Kecskemét: 1895. január 14., 15., február 24.
Pesti Ihász Lajos társulata
Ádám: Halasi Béla
Éva: Hadrik Anna
Lucifer: Delli Lajos
Díszlet: Beczkóy József
Kecskemét: 1895. december 25., 29.
Rakodczay Pál színtársulata
Ádám: Morvai Antal
Éva: Csetényi Júlia
Lucifer: Rakodczay Pál
Rendező: Rakodczay Pál
Díszlet: ifj. Lehmann Mór
Forrás: Sulyán Andrea
1897
Kecskemét: 1897. február 13., 14., március 26.
Rakodczay Pál színtársulata
Ádám: Morvai Antal
Éva: Bera Paula
Lucifer: Rakodczay Pál
Rendező: Rakodczay Pál
Díszlet: ifj. Lehmann Mór
Forrás: Sulyán Andrea
1903
Kecskemét: 1903. január 29., 21., február 1., 2., 3., 8., 10,. 11., 15., 20., március 6., 22.
Kövessy Albert színtársulata
Ádám: Könyves Jenő
Éva: Makó Aida
Lucifer: Benedek Gyula
Díszlet: Bognár Ferenc
Forrás: Enyedi Sándor
1907
Kecskemét: 1907. január 1., 2., 8., 14.
Bihari Ákos színtársulata
Ádám: Pataki József
Éva: Vécsey Ilona
Lucifer: Bihari Ákos
Rendező: Bihari Ákos
Forrás: Enyedi Sándor
1947
Kecskemét: 1947. november 2., 3., 4., (11.)
Szalay Károly színtársulata
Ádám: Mezei Lajos
Éva: Könyves Tóth Erzsi
Lucifer: Farkas József
Forrás: Saját gyűjtemény
1962
Kecskemét: 1962. október 27.
Radó Vilmos társulata
Ádám: Simon György
Éva: Bege Margit
Lucifer: Bárdi György m. v.
Rendező: Udvaros Béla
Forrás: Fejér László
1989
Kecskemét: 1989. szeptember 29.
Lendvay Ferenc társulata
Ádám: Orth Mihály
Éva: Maronka Csilla
Lucifer: Vitéz László
Rendező: Nagy Attila
Forrás: Fejér László