Földesdy Gabriella


Az ember tragédiája tanításának problémái

a magyar középiskolai oktatásban



    Átnézve a 2003–2004. évi Madách-szimpóziumok tematikáját, pró­bá­lom beilleszteni a saját választott témámat a már elhangzottak közé, ám kissé elbizonytalanodom. A Madáchról és életművéről eddig el­hang­zott előadások mindegyike elméleti jellegű, megközelítésük iro­da­lom­történeti vagy filozófiai vagy poétikai, de akárhonnan is kö­ze­lí­te­nek, mindegyik tudományos igényű, filológiai pontossággal, jegy­ze­tek­kel sűrűn ellátott munka. Saját próbálkozásom mindezeket az eré­nye­ket szinte teljes mértékben mellőzi, inkább egy hosszú lére en­ge­dett tapasztalatgyűjteménynek felel meg, ebből adódóan rendkívül pró­zai, sőt egyenesen földhözragadt. Módszertani elképzelések sorozata, ame­lyeket 1988 és 2005 között irodalomtanári minőségemben pró­bál­tam ki három különböző középiskolában. Az iskolák közt van egy ke­res­kedelmi, egy műszaki és egy közgazdasági szakközépiskola, va­la­mint két gimnáziumi osztály és egy emelt szintű csoport.

    Mint mindenki által ismeretes, a középiskolai irodalomoktatás kro­no­lógiai rendben halad a 9-től a 12. osztályig, párhuzamosan veszi a ma­gyar- és világirodalmat, közben előfordulási sorrendben taglal iro­da­lomelméleti fogalmakat, műfajokat, stíluskorszakokat, sőt kitekint más művészeti ágakra, így a zenére, képzőművészetre, építészetre.

    A madáchi életmű a 11. osztályban kerül sorra, a szabadságharc bu­kása utáni önkényuralmi korszak irodalma kapcsán, Vajda János köl­tészete előtt vagy utána. Sajnálatos körülmény, hogy a diákok ekkor tör­ténelemből még a 18. század elején tartanak vagy még hátrébb – bár már most előre jelzem –, ez csak kevéssé oszt vagy szoroz Az ember tra­gédiájának tanításánál.

    Fontos megjegyezni, hogy Madách életművéből csak a Tragédia sze­repel tananyagként, rövid életrajzon kívül a gyerekek nem ta­lál­koz­nak más művével, egyéb tevékenységével. A tanár részéről már az is szor­galmi feladatnak számít, ha említést tesz a fiatalkori Lantvirágok c. verseskötetről, a Csák végnapjai vagy a Mózes c. drámák cse­lek­mé­nyé­ről vagy színpadi sorsukról, esetleg A civilizátor c. szatirikus ko­mé­diájáról. A középiskolákban leggyakrabban használt iro­da­lom­tan­könyv (Mohácsy Károly: Irodalom a középiskolák 11. osztálya szá­má­ra – eddig kb. 14 kiadása jelent meg) is egyműves szerzőként mutatja be Madáchot, életrajzát apró betűs szövegként feltüntetve. (Mellesleg az összes többi írónál, költőnél hasonló a helyzet. A kiemelt mű elem­zé­se normál betűvel, míg az összes többi információ apró betűvel je­le­nik meg a tankönyvben. Emellett el kell ismerni, hogy az említett Mo­há­csy-tankönyv a Tragédiát elég részletesen tárgyalja, jól tagolja, kellő se­gítséget nyújt a műben való eligazodáshoz. Ha a tanuló akarná, a tan­könyv alapján képes lenne megérteni a művet annak elolvasása után vagy mellett. Gyorsan hozzáteszem: csak képes lenne, ha akarná. De egy­re kevésbé akarja.)

    A szakközépiskolában érettségizett gyerekek jó része úgy kerül ki az intézményből, hogy nem tanulja meg az ismereteket se Madáchról, se másról, nem használja a tankönyvet, sőt a kötelező olvasmányokat sem olvassa, az órán nem figyel, vagy nem jegyez meg semmit a hal­lot­takból. Megteheti, mert nagy esélye van, hogy így is hozzájut az óhaj­tott bizonyítványhoz.

    Természetesen, tisztában vagyok azzal, hogy előbbi pesszimista meg­állapításom szubjektív, saját tapasztalatomon alapszik, nem ál­ta­lá­no­sítható. A tudás és a követelmény csökkenése mint tendencia a ma­gyar oktatás egészére persze jellemző, ennek okai azonban olyan sok­ré­tűek, hogy e dolgozat keretében nem tudok erre kitérni, ám megérne né­hány kerekasztal-beszélgetést, vitát, tanulmányt, statisztikai fel­mé­rést és annak értékelését. A középiskolának mint a felsőoktatás elő­szo­bá­jának, illetve mint az általános műveltséget közvetítő oktatási in­téz­mény­nek a szerepe, jelentősége, eredményessége, nemzeti iden­ti­tás­tu­da­tot kialakító szerepe a rendszerváltozás óta folyamatosan változik, át­alakul, sorvad, viszont az ezzel való szembenézés egyre késik vagy szán­dékosan elmarad, mind a tanárok, mind a felelős vezetők a prob­lé­mát illetően a struccpolitikát választják.

    Miért fontos, vagy fontos-e egyáltalán Madách drámai köl­te­mé­nyé­nek a szokásosnál alaposabb megismertetése a diáksággal? Végülis, annyi költő, író marad ki a tananyagból. Már nem tanítjuk Kisfaludyt, Tom­pát, Kemény Zsigmondot, Eötvöst, Kiss Józsefet, Tömörkényt, Bró­dyt, Balázs Bélát, Mórát, Gárdonyit csak általánosban, Krúdyt, Illyést, Németh Lászlót esetlegesen, fakultatíve, ha jut rá idő, ha a ta­nár be tudja csempészni, ha nem tudja, nem akarja, kimarad. És a sor foly­tatható.

    Madách műve még tartja magát. Kötelező, és a 2004/2005-ös tan­é­vig az érettségi tételek sorában is kötelezően szerepelt. A megváltozott kö­zép- és emelt szintű érettségi következtében idén már elő­for­dul­ha­tott, hogy kimaradt a tételsorból, hisz a minimumkövetelmény – 20 tétel – teljesíthető Madách nélkül is. A központilag kötelezően előírt 6 szerző közt Madách nem szerepelt (a hatok: Petőfi, Arany, Ady, Babits, Kosztolányi, József Attila).

    Szóval, fontos-e a Tragédia annyira, hogy tanításának problémáival foglalkozzunk? Igen, fontos. Miért? Kevés lenne azt válaszolni, hogy szeretjük, megszoktuk, kiváló irodalmi alkotásnak tartjuk, már-már hungaricumnak, amelyet szívesen helyezünk el világirodalmi előzményei között egyenrangú alkotásként. Fontosnak tartjuk, mert mindenkor aktuális, olvasása – és színpadi újrarendezései is – továbbgondolkodásra késztetnek, a benne feltett kérdésekre ma is keressük a választ stb. A 17 éves gyereknek miért fontos? Szerintem azért, mert ez az első olyan irodalmi mű tanulmányai során, amelynek kap­csán történelmi távlatban tudja elhelyezni az eddig megismert vagy még meg nem ismert eseményeket, mert a mű 15 részes terjedelme né­mi rendszerezésre készteti – csak így tud eligazodni benne –, itt ta­lál­ko­zik először azzal, hogy egy irodalmi alkotás szervesen kapcsolható a fi­lozófiához, hogy kérdéseket tesz fel és válaszokat sugall, hogy több ré­tege van és több oldalról közelíthető. A Tragédia alkalmat adhat a már e korban kialakult fogalmi gondolkodás elmélyítésére, lehetősége van követni a drámai szöveget színpadi alkotásként, felmerülhet egy mű többféle olvasata. Mindezekre és még sok más képesség fej­lesz­té­sé­re is alkalmas a Tragédia, ha tanár és diák egymásra talál, ha egyik rész­ről megtörténik az érdeklődés felkeltése, másik részről a ter­mé­sze­tes kíváncsiság, tudás iránti vágy jelentkezik, ami egy 17 éves gye­rek­től – normális fejlődés mellett – elvárható. Jó esetben pont ekkor válik a felelőtlen, meggondolatlan kamaszból felelősen gondolkodó, ön­ma­gát tudatosan figyelő felnőtt személyiséggé. Kíváncsisága hirtelen meg­nő, figyel a világra, másokra, gondolkodik. Jó esetben.

    Tanári tevékenységem kezdetétől fogva nagy súlyt fektettem a Tra­gé­dia megszerettetésére, értékeinek közvetítésére. Úgy gondoltam, a ta­nuló majd maga fedezi fel a drámai költemény nagyszerűségét, kér­dé­sek tolulnak fel benne, amikre választ vár, vagy választ kap, vagy ma­ga válaszol rájuk. Megért valamit, amit eddig nem értett s ehhez a Tra­gédia segítette hozzá. Az én szerepem, hogy ebben segítsem, ve­zes­sem, nem az, hogy szájába rágjam a mondanivalót, netán be­ma­gol­tas­sam vele, mi a madáchi üzenet. Azt akartam tudni, hogy a 17 éves gye­rek számára mit mond ez a mű személy szerint, illetve mit tekint fon­tosnak belőle, kiolvas-e valamit, ami ma is érvényes?

    Kezdetben ezért a hagyományos rendhez igazodva megköveteltem, hogy előre, a mű megbeszélése előtt olvassák el az egész költeményt ele­jétől a végéig, azután az órákon színenként megbeszéljük, mi az ér­tel­me. Mindehhez megadtam a kezdő információkat (életrajz, ke­let­ke­zés­történet, szerkezet, szereplők stb.), és vártam az önálló el­kép­ze­lé­se­ket, a színek értelmezési kísérleteit. Minden színről vázlatot kértem úgy, hogy az első 4–5 résznél az órán készült a vázlat az én el­kép­ze­lé­sem szerint, a többinél házi feladatként adtam fel. Mivel kezdetben a ta­nítványaim közt sok értelmes, jó képességű gyerek volt, akik értő mó­don közelítettek a műhöz, az óra a néhány értelmes gyerekkel való be­szélgetéssé változott, s ha nem is voltak mindig önálló gondolataik, ér­deklődésük megnyugtatott. Nem is tűnt fel akkor, hogy módszerem fél­oldalas, és a gyenge képességű tanulók nem értik – még ha olvasták is a művet –, egyenesen teher számukra a Tragédia, ha beszélni, írni kell róla, meg se szólalnak, dolgozatukban legfeljebb a bemagolt váz­lat vagy a tankönyv 1–2 mondata jelenik meg értelem nélkül.

    Mindenképp változtatni akartam e gyakorlaton. Továbbra is elő­ír­tam a mű előzetes végigolvasását, de a színek ismertetését kiosztottam a gyerekek között. Önkéntes jelentkezés alapján mindenki vállalt egy színt, amit kiselőadás-szerűen feldolgoz, és azt az osztály előtt fel­ol­vas­sa vagy elmondja. Előzetes szempontokat nem adtam, nem mond­tam meg, mi a lényeg, minek kell kiderülni, rájuk bíztam. Az óra az­u­tán úgy zajlott, hogy a tanuló felolvasta, amit írt, majd közösen meg­be­szél­tük a mondanivalót. Az első 1–2 évben itt is azt tapasztaltam, hogy aki értelmes, jó képességű, az megérti a feladatot, és beszámolója jó ki­indulópontul szolgál az elemzéshez, aki nem gondolkodik, csak ma­gol, ha olvasta is, nem érti a szöveget. Néhányan eleve kibújtak a fel­a­dat alól, ha ez nem sikerült, rosszul oldották meg. Pl. volt olyan, aki nem tudta követni a cselekményt vagy nem tudta korban elhelyezni az ese­ményeket, rossz következtetésre jutott, vagy leggyakrabban: „ho­zott” anyagból úgy ismertette a jelenetet, hogy éreztem, semmi köze hoz­zá, csak felolvassa. Ugyanott tartottam, ahol addig. Sőt ész­re­vet­tem, hogy jó néhányan csak azt az egy kiemelt részt olvasták el, amit el­vállaltak, azt gondolván, ezzel letudták a feladatot, a továbbiakban la­zsáltak.

    Ebbe nem törődhettem bele. Elhatároztam, hogy menet közben há­zi fogalmazást íratok velük. Több témát adok, választhat közülük. Leg­gya­koribb téma volt valamelyik főszereplő jellemzése, de mindig vol­tak konkrét témák is, mint pl. Éva pozitív és negatív szerepei, A ke­resz­ténység kritikája a Tragédia 7. színében, A francia forradalom és a ma­gyar szabadságharc összefüggései Madáchnál, Ádám történeti alak­vál­tozásai, Lucifer mint ártó és segítő figura stb.

    A házi dolgozatok vagy nem készültek el, vagy idegen szövegek má­solását jelentették, szülő, testvér besegítése, tanulmány, tankönyv szol­gai másolása. A legegyszerűbb jellemzés is problémát okozott, mert 1–2 mondattal elintézték a figurát, érdemben nem tettek hozzá sem­mit.

    Kudarcaimat két jelenség még csak jobban elmélyítette. Egyik a Tra­gédiából íratott irodalomdolgozat, amely sohasem maradhatott el, ez volt a művel való hosszú foglalkozássorozat záróköve.

    Ebben az esszé-értekezés-szerű beszámolóban adott számot a ta­nu­ló, mennyit értett meg a remekműből. Következetesen ragaszkodtam ah­hoz, hogy a dolgozatot dupla órán írják klasszikus formában (be­ve­ze­tés, tárgyalás, befejezés), csak magát a nyomtatott szöveget hasz­nál­has­sák segédeszközként, a három választható témát pedig csak az óra előtt ismerhessék meg. Nem lehetett otthon írni, aki hiányzott, később pó­tolta.


    A dolgozatot mindig nagy körültekintéssel készítettem elő. Ennek kö­zéppontjában a mű egészének láttatása állt, másodsorban a fi­lo­zo­fi­kus mondanivaló, majd a mindenkori aktualitás. Sokszor 2 plusz órát is tartottam, amin a Tragédiában felmerülő kérdéseket beszéltük meg. Fel­vetettem néhány témát a dialektikus történelemfelfogásról, a de­ter­mi­nizmusról, Falanszter problematikájáról, a főszereplők önmagukon túl­mutató jelentőségéről stb., ami nem volt könnyű, de kérdésekkel se­gí­tettem, hogy rájöjjenek, mi mindent lehet kiolvasni ebből a kin­cses­bá­nyából.

Néhány példa az ún. Nagydolgozat választható témái közül:

    A megírt dolgozatok között mindig volt néhány értelmes, jól fel­é­pí­tett, önálló interpretáció. A többség azonban – bármely témát is vá­lasz­totta – színről színre a tartalmat ismertette, az ennél gyengébb dol­go­zatok azok voltak, amelyek még a tartalmat sem voltak képesek össze­foglalni időrendben, ehelyett logikátlanul, rossz stílusban és rossz arány­ban írtak egy-másfél oldalt, dokumentálva azt, hogy se a művet nem értették meg, se nem érdekli őket Madách remekműve, illetve nem képesek épkézláb fogalmazást írni.

    A másik nagy csalódás érettségik alkalmával ért. Megdöbbenve ta­pasz­taltam, hogy mintegy másfél év elteltével, mikor érettségi elő­ké­szí­tőt tartottam, a többség szinte semmire sem emlékezett. Újból át­vet­tük a mű lényeges kérdéseit, adtam egy vezérfonalat, hogyan lehet tíz perc­ben értelmesen összefoglalni a Tragédiát, az ismereteket logikai rend­ben csoportosítani, hisz az idő rövidsége nem engedi meg az apró rész­letekben való elmerülést, de azt sem, hogy minden bevezetés nél­kül a közepébe vágjon vagy elintézze a feladatot 1–2 hiányos mon­dat­tal, amely az eszmei mondanivalót helyettesíti. Pedig legtöbbször ez utób­bi történt. A felelő 1–2 mondat után megállt, a továbbiakban csak a tanár segítő kérdései lendítették tovább, ezekre is csak szűkszavúan, bi­zonytalanul válaszolgatott. Sokan, kihúzva a tételt, azonnal vissza­ad­ták s másikat kértek. Még a legértelmesebb, legjobb tanulók is be­le­za­va­rodtak a mű ismertetésébe, saját képességük alatt teljesítettek. Jó, ha két olyan érettségi felelet volt e 17 év alatt, amikor tisztességes, ér­tel­mes, jól felépített feleletet hallottam Madáchból.

    Folyamatosan azt éreztem, változtatnom kell, bennem van a hiba. Ezt belátva, új módszert találtam ki s alkalmaztam az utóbbi 4 évben. A Tragédia elolvasása továbbra is kötelező olvasmányként szerepelt, de elolvasását nem követeltem meg a mű megbeszélése előtt. Kötelező volt viszont minden Madách-órára egy Tragédia-példányt elhozni, az órán pedig az általam kiemelt részleteket felolvastattam, a mindenki ál­tal követett szövegrészt értelmeztük. Így a házi kötelező olvasmány át­alakult irodalomórai feladattá. Mindig más olvasott hangosan, amit nem értett, arra azonnal választ kaphatott.

    Sokéves gyanúm egyre inkább beigazolódni látszott. A tanulók több­sége az elolvasott irodalmi szöveg első szintjét sem érti, nemhogy a mögöttes tartalmat. A történelmi, bibliai, filozófiai utalásokkal nincs tisz­tában, a jobbak a cselekményt képesek követni. Rájöttem, hogy egy mai gyerek számára – aki nem olvas szépirodalmat – a régies, nem köz­nyelvi kifejezések érthetetlenek. Felfoghatatlan számára az a sor pl. hogy „Bakó, ügyes légy, órjást vesztesz el”. Nem érti a „bakó” szó je­len­tését, az órjással nem tudja Dantont azonosítani, sosem hallott róla, hogy Danton órjás lenne… A „Látok, miként Tamás, és nem hiszek” sor megértéséhez minimum az evangéliumi jelenetet kellett is­mer­tet­nem, „Az egy világot válta meg ez által” sorban csak egy tanuló fe­dez­te fel Jézust. Továbbá értetlenség övezi az olyan tökéletes szépségű Ma­dách-sorokat is mint:


A mélynek szörnye fen reám agyart

A tett halála az okoskodás

Fog korlátozni az arasznyi lét

Az végzetem

Hogy harcaimban bukjam szüntelen

De felfoghatatlanok számára Madách olyan költői sorai is, mint:


Fiad Édenben is bünnel fogamzott (15. szín: Lucifer)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Van-é jutalma a nemes kebelnek, (15. szín: Ádám)

Melyet kigúnyol vérhullásaért

A kislelkű tömeg?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Végetlen a tér, mely munkára hív (15. szín: Az Úr)


    Tanácstalanul áll az olyan archaikus, nem köznyelvi igealakok vagy ki­fejezések előtt is, mint epedez, révbe szálland, leend, álland, jutál, föl­emelélek trónodhoz, békó, dőre, cudar, pórnő, kéjhölgy, kevercse, na­dály, udvaronc, nem érti, mi a „rossz élc”, vagy a „barát” szó „szer­ze­tes” értelemben, érthetetlenek számára a latin eredetű ritkán használt ki­fejezések, mint pátriárka, nativitás, famulus, szibilla, glória, baccha­ná­lia stb., és nem megismerni akarja őket, hanem idegesíti a jelenség. Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a szövegértés problémája más köl­teményeknél is katasztrofális. A Bánk bán, Csongor és Tünde, Vö­rös­marty versei általában, Berzsenyi ódái, de még elégiái előtt is ugyan­ilyen értetlenséggel állnak a gyerekek. Amit pedig nem értenek, el­avultnak, ósdinak tartják, amihez nincs közük. Hülyeség – mondják, mert nincsenek felkészülve rá, csak teher a számukra, amit, ha lehet, el­dobnak maguktól. Az elmúlt 60 évben kimaradt a szakközépiskolai ok­tatásból a latin nyelv, a hittan- és vallástörténet, a görög mitológia, mű­vészettörténet, zene. A klasszikusok olvasása helyett jött az alul­já­ró-irodalom, a számítógép, a televízió filmjei, a video, DVD.

    Az ember tragédiájára a tanmenetben jó, ha 12 irodalomóra jut, én 20 órát szántam rá dolgozatírással együtt, ez is kevés volt. Ha minden sort megmagyaráztam volna nekik, akkor se kedvelte, értette, szerette vol­na meg mindenki. Igen ám, de attól még becsületből, szorgalomból, jól felfogott érdekből megtanulhatná, amit tudni kell róla, mondjuk kö­ze­pes, vagy elégséges szinten. Jelenleg ez sem várható el.

    Mikor idáig jutottam, az jutott eszembe, vajon mi marad meg a Tra­gédiából érettségi után a gyerek számára, felismer-e belőle al­ka­lom­adtán egy-egy idé­zetet, helyszínt, szereplőt? Ekkor jutott eszembe a szállóigék ki­gyűj­tése, amit kezdettől fogva kijelöltem, meg­be­szél­tünk, s feladtam, de nem kértem számon. Az utóbbi két évben ezen úgy vál­toz­tattam, hogy a tanulók maguk keresték meg a szállóigéket a szö­vegben – amit nem találtak meg, kipótoltam –, majd közülük a leg­je­len­tő­seb­be­ket me­moriter-szerűen meg kellett tanulniuk, és fel­mon­da­ni osz­tály­zás­ra. A kiválasztott szállóigéket fénymásolatban mindenki meg­kapta, adott idő­pontra kötelező volt tudni. Mindenkit feleltettem, nem volt ki­bú­vó. Úgy gondoltam, legalább ez maradjon meg nekik a re­mekműből. Az 54 általam kiválasztott sor arányosan reprezentálja a 15 madáchi színt, fel­idézi a cselekményt vagy a helyszínt vagy annak kö­rül­mé­nyeit. Erre em­lékezve esetleg később is előveszik a szöveget…

    Aztán a szöveg felmondásának mikéntje mindent elárult a gyerek tu­dásáról. Számtalan változat jött létre: a leggyakoribb típus az volt, aki értelmetlenül bemagolta és gyorsan elhadarta a szállóigéket. Még az értelmesebbje is inkább szükséges rossznak tekintette, amin túl kell es­ni, mint egy gyermekbetegségen. Azért a szorgalmasabb fajtában meg­volt a virtus, hogy ő ezt is meg tudja csinálni s ezért – nem másért – hibátlanul elmondta a sorokat. Talán csak a 14 fős emeltszintű cso­por­tomban volt 2–3 tanuló, akiket megfogott a sorok költőisége és mély igazsága. Igazából örülnöm kellene, hogy a normál osztályokban nem lázadtak fel ellenem és nem panaszoltak be az igazgatónál, di­ák­ön­kormányzatnál, vagy az ombudsmannál, hogy lehetetlent kívánok.

    Felmerül a kérdés, hogy miért nem vittem el őket színházi elő­a­dás­ra, vagy miért nem néztük meg a művet videón? Ez is megtörtént, két osz­tállyal voltam színházban, másik kettőnek meg levetítettem az Ádám Ottó-féle TV-változatot. Sajnos, azt kell mondanom, hogy a túl­nyo­mó többséget nem érintette meg a látvány, nem épült be a tu­da­tuk­ba, nem is figyeltek rá. De van olyan kolléganőm, akinél abból áll a ta­ní­tás, hogy az adott művet levetíti nekik – amelyikből készült egyál­ta­lán filmváltozat – írnak róla valamit, aztán mennek tovább. Olvasni se na­gyon kell, az órák nagy részén csevegnek. Mindenki másképp csi­nál­ja…

    Már utaltam rá korábban is, hogy negatív tapasztalataim nemcsak a Ma­dách-mű vonatkozásában állnak fenn, mindezek a problémák ál­ta­lá­ban, egészében jellemzőek a 4 éves magyar irodalomoktatásra, sőt a tör­ténelemre is, arra a két tárgyra, amelynek a legnagyobb szerepe len­ne a tizenévesek identitástudatának kialakításában, része lenne a ha­za­sze­retetre nevelésben, az olvasás megszerettetésében, a nemzeti múlt fon­tosságának tudatosításában. Ezt a feladatot ez a két tantárgy ma már nem tölti be. A jelenség másik oldala is súlyos veszteségről szól, ar­ról, hogy a középiskolába kerülő tanulók nagy százaléka nem tud ol­vas­ni rendesen, nem érti a leírt szöveget (a tankönyvét se!), nem gon­dol­kodik logikusan, nem absztrahál, szimbolikus értelmet, mögöttes tar­talmat nem képes felfedezni művészi alkotásokban. Elit gim­ná­zi­u­mok­ban, ahol az odajárók többsége kiváló képességű, otthonról hoz sok mindent, tehetséges, ambíciózus, persze más a helyzet, de már ez sem olyan, mint ami tanári idealizmusunk szerint helyénvaló, kí­vá­na­tos, üdvös, de ez már egy másik előadás témája lehetne.

    Az én jutalmam az volt, hogy minden negatív tapasztalatom mellett min­dig volt néhány olyan tanítványom – nem sok –, aki nem tartotta hü­lyeségnek, felesleges tudnivalónak sem Madách művét, sem a többi klasszi­kust, és megörvendeztetett jó dolgozatával, értelmes hoz­zá­szó­lá­saival vagy jól felépített feleletével. A művészetek értő módon való be­fogadása csak egy lehetőség, amivel lehet élni, de nem muszáj, amit el lehet sajátítani, de nem mindenki képes rá, és hiába kötelező valami, és hiába tesz meg mindent egy tanár, ha nem talál fogadókészségre. Ez ta­nári próbálkozásaimnak egy rövid fejezete.



Vissza