Árpás Károly
A valetációk vallomása
Petőfi Sándor és Madách Imre búcsúbeszédeiről
A címben említett valetáció napjainkig fönnmaradt diákhagyomány Sopronban (és másutt); a ballagás megfelelője. Igaz, nem a középiskolából, hanem a felsőoktatási intézményből ballagnak el a végzősök. A valetálás őrzi a 18–19. századi hagyományokat, érdemes megtartani a jelenben. A valetáció egyik fontos eseménye a valedictio, a búcsúbeszéd. A dolgozat ilyen búcsúbeszédek összehasonlítását tűzte ki céljául.
I. A valedictiok körüljárása
A szövegek keletkezésének kérdése egyszerű: Petőfi Búcsúzás című versét Aszódon írta, 1838 májusában-júniusában,1 Madách pedig 1840. június 28-án mondta el.2 Petőfi az ún. alsó gimnázium befejezése alkalmából adta elő,3 Madách az első jogásztanév befejezése kapcsán tartotta.4
Az esetleges összevetési ellenvetés egyik alapja lehet a szerzők iskolázottsági fokának különbsége: Petőfi éppen befejezte az algimnáziumot – az ún. syntaxista osztályt –, Madách pedig túl volt az első jogakadémiai évén.5 Azt is lehetne mondani, hogy az életkori különbségek szintén közrejátszhatnak az összehasonlítás kizárásában. S végül itt a forma kérdése. Bár mindkét szöveg élőszóban is elhangzott, ránk írásos alakban maradt: ebben kitüntetett szerepe lehet annak, hogy Petőfi hexameterekben, antik időmértékes verselésben hagyta ránk szövegét, Madách pedig prózában.6
Érdemes szót ejteni a műfajról. A történelmi hagyományok visszavezethetők a késő-középkorig és/vagy az ún. humanista reneszánszig. A 18. század klasszicista neveltetésű iskolai programjában már benne volt a latin nyelvű szövegforma, a századfordulótól egyre gyakoribbakká vált a magyar nyelvű szövegek fogalmaztatása. Az alkalmiság immár nemcsak az iskolai élethez kötődött, hanem a közéleti eseményekhez (vármegyei élet vagy országos események7). Szigorú elvárás a rövidség: nem a beszéd volt a fontos, hanem az ünnepség (az ünnepeltek összeforrtak az ünneplőkkel). Végül a szónoklatnak meg kellett felelnie a retorikai-szövegtani elvárások éppen úgy, mint a szerkezeti követelményeknek.
II. A két beszéd összehasonlítása
1. Az alkalmiság és a forma
Mindkét szöveg klasszikus búcsúzási alkalomra íródott: nemcsak az iskolai időszaknak van vége, hanem életútjuk tekintetében is lényeges változás kezdetén állnak a szerzők: Petőfi (ekkor még Petrovics) Sándor befejezi az algimnáziumot (s a család csődbejutása miatt döntő életbeli váltások előtt áll), Madách Imre pedig búcsúzik az első gondolkodását is meghatározó tanárától.
Bizonyos, hogy mindketten előzetesen is készültek az alkalomra: Koren István, az aszódi tanár korábbi fogalmazványokat adott át tehetséges diákjának, Madách pedig társai képviseletében (s talán megbízásából is) tartotta a beszédét. A terjedelem is megfelel a klasszikus követelménynek: Petőfi 15 mondatban, a címmel együtt 376 szóban foglalta össze mondanivalóját; Madáchnak ehhez 370 szó kellett (22 mondatba fogalmazva).
2. A szókincs és a szövegtan vizsgálata
Noha két év van a két szöveg között, szókincsében nemcsak terjedelemben csekély a különbség. Úgy tűnik, hogy a szónokok nyelvismeretére rányomja a bélyegét a klasszicizáló középiskola: ez abban is megmutatkozik, hogy a nyelvújítás, illetve a kialakuló „modern” romantikus nyelvhasználat mindkettőjük szavait meghatározza. (Madách haláláig meg fogja őrizni ennek a nyelvhasználatnak a darabosságát, Petőfi a népiesség sztárévei alatt levetkőzi manírjait.)
A szövegtani vizsgálatok azt mutatják, hogy Petőfi szövegében jobban érvényesül a szervezettség, a lokális és a globális kohézió.8 Ez a középiskolai hatásnak tudható be. Hasonló eredményt mutatnak a szövegmű egészére utaló lineáris és tartalmi-logikai viszonyok;9 Madách hanyagabb volt; későbbi szövegeiben szintén nehéz dolga van a textológiai vizsgálatokat folytató kutatónak.
A rövid terjedelem miatt nem foglalkoztam a témahálózattal és a jelentéssíkokkal.10
3. A retorikai eszközökről
A retorikai hatások vizsgálata során korábbi összegzéseimre11 építettem. Bár a statisztikák számszerűsége eltávolítja a befogadót, mégis figyelmébe ajánlom a jegyzeteket.
Elsősorban az alakzatok gyakoriságát vizsgáltam a két szövegben.12 Úgy vélem, nincs jelentős különbség a két szónok érzelmi befolyást erősítő eszközhasználata között, bár Petőfi adatai látszólag nyomatékosabb eszközhasználatra utalnak. A statisztikai adatok viszont ezt nem támasztják alá: Petőfi esetében 96/376 az arány (0,255), Madáchnál 92/370 (0,248).
Más a helyzet a költői képekkel:13 itt egyértelműen Petőfi szövege a jobb. Hogy ez a bevált sztereotípiáknak köszönhető vagy Madách gyakorlatlanságának – eldöntetlen kérdés marad. Viszont a számok itt is a hasonlóságot támasztják alá: Petőfi esetében 90/376 az arány (0,239), Madáchnál 88/370 (0,237).
Érdemes kitérni még az evokációk és az ún. asszociációs bázis vizsgálatára. Itt lesz árulkodó az életkorbeli különbség! Petőfi esetében a középiskola klasszikus neveltetési hagyománya jelenik meg: a római köztársaság története („nagy tudományú Atyák”), a klasszikus latin irodalom ([Ovidius] „Naso”, [Cornelius] „Nepos”), illetve a minimális görög kultúra („músasereg”, „Pallász”). Ehhez társulnak az ifjúság örömei. Madách beszédében kitapintható a nemesi liberalizmus (az V/1. és a VIII/2. mondatok „pór”-értelmezése). Feltűnik a reformista gondolkodás (a VI/2., a IX/1. és a XIII/3. mondatok), illetve felismerhető Vörösmarty-evokáció14 és -allúzió (a IV/1., az V/1., a VIII/2., a IX/1. És a XIII/22–3. mondatok). Nagy valószínűséggel állíthatjuk, hogy ez utóbbi jellemzője miatt volt akkora sikere a 17 éves ifjúnak.
4. A szerkezet kérdései
Az alábbiakban párhuzamosan fogom bemutatni a hasonlóságokat és a különbségeket – középen Wacha Imre15 és tanítási tapasztalataim alapján vázolom a búcsúbeszéd szerkezetét.
Petőfi Sándor: Búcsúbeszéd |
A búcsúbeszéd szerkezete |
Madách Imre: Üdvözlő beszéd |
|
|
|
A, |
A, Bevezetés: |
A, |
I/1. – késleltetés |
* megszólítás |
I/1.: egyszerű megszólítás |
I/2. – itt a megszólítás |
(címzett, hallgatóság, társak) |
II/1.+III/1.+IV/1.: az alkalom, |
(összefoglalóan) |
* a jóakarat megnyerése |
a szituáció érzékeltetése |
|
|
|
B, |
B, Tétel: |
B, |
I/3. – ez a tétel |
* búcsúalkalom (a szituáció) |
V/1.: a tétel feltétel formában |
(a II/2. csak megerősíti) |
* a tér- /idődimenziók megadása |
V/2.: a válasz |
|
(* utalás a közönségre) |
|
|
(* a megszólítás megismétlése) |
|
|
|
|
C, |
C, Kifejtés: |
C, |
II/1. – a tananyagra utal |
* a személy(ek) dicsérete |
VI/2.+VII/1.+VIII/1-2.: |
III/1–3.: az ismételt |
* hivatkozás a |
személyes laudáció |
megszólítással |
közös élményekre (egység!) |
IX/1.: a közös élmények |
részletezi a címzetteket |
* az elért eredmények felsorolása |
érzékeltetése |
III/4. – az év végi |
(* a megszólítás megismétlése) |
X/1.+XI/1–4.+XII/1.+XIII/1.: |
vizsgára vonatkozik |
|
a személyes laudáció |
IV/1. – nemcsak |
|
folytatása |
megszólítás, hanem |
|
XIII/2–3.: a jövő szempontjából |
Petőfi Sándor: Búcsúbeszéd |
A búcsúbeszéd szerkezete | Madách Imre: Üdvözlő beszéd |
|
|
|
tanári laudatio |
|
visszatekintés |
V/1. – közös élmény: |
|
(az elért eredményekre) |
a szórakozás |
|
|
VI/1–2.: a megszólítás |
|
|
után a várható jövő |
|
|
VI/3.: a jövő |
|
|
szempontjából a jelen |
|
|
|
|
|
D, |
D, Befejezés: |
D, |
VII/1. – a búcsú megerősítése |
* összegzés |
XIV/1–2.: a leplezett személyes |
és a szünet örömei |
* búcsú |
laudációban közös |
|
(* a megszólítás megismétlése) |
élmény a hallgatósággal |
A párhuzamos összevetés árulkodik: mindketten megtanulták a leckét – csakhogy ez Petőfinek még nem volt tananyag!
III. Összegzés
A dolgozat végén ismét fölvetődik az összemérhetőség kérdése: különböző iskolázottságú, életkorú személyek teljesítménye egymáshoz rendelhető-e? Úgy gondolom, igen – a munkám is bizonyíték erre. Teljesebb lenne, ha lenne egy „harmadik” szöveg, de az általam vizsgált kettő már elegendő támpont lehet újabb összehasonlításokhoz.
A valetálás lezárt egy életszakaszt; a „nyitott jövő” számottevő változást hozott. Petőfi életében ezután következik a marginalizálódás (színész lesz, majd katona, aztán diák, közben csavargó, „lengyel”). Madách Imre a siker és a korai halál között „mozog”: megjelenik első verseskötete, ugyanakkor a súlyos betegség kizárja a közélet soraiból.
1. Petőfi Sándor Összes Művei I. kötet Költemények (1838–1843). Kritikai kiadás Sajtó alá rendezte Kiss József és Martinkó András Bp., 1973. 7–8.; jegyzetek 174–180.Vissza a szöveghez
2. Madách Imre Összes Művei II. Sajtó alá rendezte, bevezette és a jegyzeteket írta Halász Gábor Bp., 1942. 852–853.; jegyzetek uo. 1203.
3. Fekete Sándor: Petőfi Sándor életrajza I. A költő gyermek- és ifjúkora. Bp., 1973. 90–97.
4. Az előbb említett szövegközlés (2:) jegyzeteihez csatolom Madách levelét anyjához: „A prelectióktól búcsút vevénk Virozsilnak tartottam egy magyar, s igen szabadelmű búcsúbeszédet nyilvánossan, mit ő igen szépen meg köszönt, sőt leírva emlékül el is kért; az iskola társak oly nagy tetszéssel fogadták, hogy nyakra-főre írják le magoknak.” (1840. június végén vagy július elején) II/913.
5. Mészáros István–Németh András–Pukánszky Béla: Neveléstörténet. Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Bp., 2003. összefoglalása szerint fölidézem, hogy az 1806-os II. Ratio Educationis alapján az elemi iskola után (5/6–9 éves kor) következett a négyosztályos algimnázium („donatista”, „grammatikai” és „syntaxista” osztályokkal a latin nyelv tanítása alapján) – 9–13 éves kor között. Ezután következett a két gimnazista osztály („retorikai” és „poétikai”) – 13–15 éves korban. Majd a líceum (ez kétéves „filozófiai” képzést jelentett) vagy az akadémia (ez a kétéves „filozófiai” osztály után a három éves jogi oktatást foglalta magába), illetve az egyetem. (293–296.) Természetesen volt arra lehetőség, hogy magánvizsgákon a tanulók hamarabb befejezhessék a tananyagot.Vissza a szöveghez
6. Kivételesen nem tartom fontosnak az eredeti kézirat tanulmányozását – mint látni fogjuk, Madách szövegtagolása nem segít az értelmezésben. Korábbi beszédelemzéseimben [Egy Madách-beszéd elemzése. Madách szűzbeszédének hatásvizsgálata. Madách Könyvtár – Új folyam 36. Madách Irodalmi Társaság, Szeged–Budapest, 2004.; Madách és a közélet – adalékok a képviselő életéhez. Madách két beszédének vizsgálata (előadás) in XII. Madách Szimpózium Csesztve–Balassagyarmat (2004. 10. 01.)] ugyanezt a pongyolaságot tapasztaltam.
7. Jusson eszünkbe Kölcsey Ferenc ismert szónoklata: Búcsú az országos rendektől – Pozsony, 1835. február 9.
8. Petőfi szövegének mondatait a bekezdéseken belül így ábrázolhatjuk (a római számmal a bekezdéseket, az arab számmal a mondatokat jelöltem):
I/1. – I/2. «I/3.; II/1. II/2.; III/2. – III/2. – III/3. III/4.; IV/1.; V/1.; VI/1. – VI/2. – VI/3.; VII/1.
Madách szónoklatának vizsgálata a következő kapcsolatokat mutatja:
I/1.; II/1.; III/1.; IV/1.; V/1.; VI/1. – VI/2.; VII/1.; VIII/1. – VIII/2.; IX/1.; X/1.; XI/1. XI/2. «XI/3. XI/4.; XII/1.; XIII/1. XIII/2. XIII/3.; XIV/1. XIV/2.
9. A bekezdések egymáshoz való viszonya így értelmezhető Petőfinél:
I. – II. – III. – IV. – V. – VI. – VII.
Madách szónoklata ebből a szempontból töredezettebb:
I. – II. – III. – IV. – V. – VI. – VII. – VIII. – IX. – X. «XI. – XII. «XIII. – XIV.
10. A Madách-szónoklatok vizsgálatakor fölhasznált tankönyvpótló jegyzeteim [Árpás Károly: Magyar nyelvtan IV. (Szövegtan) Tankönyvpótló jegyzet a hatosztályos gimnázium negyedik osztályosainak. Szeged, DFG, 1994.] itt is alkalmazhatók.Vissza a szöveghez
11. Árpás Károly: Magyar nyelvtan V. (Stilisztika) Tankönyvpótló jegyzet a hatosztályos gimnázium ötödik osztályosainak Szeged, DFG, 1996. és Magyar nyelvtan VI. (Rétorika) Tankönyvpótló jegyzet a hatosztályos gimnázium hatodik osztályosainak Szeged, DFG, 1997.
12. Nézzük meg a figurák táblázatait – az első mindig Petőfié, a második Madáché:
Kód |
i:ism. |
i:gem. |
i:halm. |
i:részl. |
i:ana-fora |
i:el-lent. |
i:fig. etim. |
i:grad. |
i:gond.pár. |
i:gond.ritm. |
i:poli-syn. |
i:fo-koz. |
1.=I/1. |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2.=I/2. |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3.=I/3. |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
4.=II/1. |
0 |
0 |
4 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
5 |
2 |
0 |
0 |
5.=II/2. |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6.=III/1. |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7.=III/2. |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
8.=III/3. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
9.=III/4. |
0 |
0 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
10.=IV/1. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
11.=V/1. |
2 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
12.=VI/1. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
13.=VI/2. |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
14.=VI/3. |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
15.=VII/1. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Összesen |
3 |
0 |
16 |
3 |
3 |
5 |
0 |
1 |
10 |
2 |
3 |
1 |
Átlag |
0,2 |
0 |
1,06 |
0,2 |
0,2 |
0,33 |
0 |
0,06 |
0,66 |
0,13 |
0,2 |
0,06 |
kód |
i:ism. |
i:gem. |
i:halm. |
i:részl. |
i:ana-fora |
i:el-lent. |
i:fig. etim. |
i:grad. |
i:gond.pár. |
i:gond.ritm. |
i:poli-syn. |
1.=I/1. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.=II/1. |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3.=III/1. |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.=IV/1. |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
5.=V/1. |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
6.=VI/1. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7.=VI/2. |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
8.=VII/1. |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
9.=VIII/1. |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
10.=VIII/2. |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
11.=IX/1. |
0 |
0 |
1 |
0 |
2 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
12.=X/1. |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
13.=XI/1. |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
14.=XI/2. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15.=XI/3. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
16.=XI/4. |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
1 |
2 |
0 |
1 |
0 |
0 |
17.=XII/1. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18.=XIII/1. |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
19.=XIII/2. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
20.=XIII/3. |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
21.=XIV/1. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
22.=XIV/2. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Összesen |
2 |
0 |
13 |
0 |
6 |
4 |
5 |
2 |
9 |
0 |
0 |
Átlag |
0,09 |
0 |
0,59 |
0 |
0,27 |
0,18 |
0,23 |
0,09 |
0,41 |
0 |
0 |
A rövidítések feloldása: „i:” – ismétléses alakzatok; ism.: szóismétlés; gem.: gemináció; halm.: halmozás; részl.: részletezés; ellent.: ellentét; fig.etim.: figura etimológika; grad.: gradáció; gond.pár.: gondolatpárhuzam; gond.ritm.: gondolatritmus; polisyn.: polisyndeton
kód |
cs:inv. |
h:asyn. |
h:zeugma |
h:körülír. |
p:mgszól. |
p:kérdés |
1.=I/1. |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.=I/2. |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
3.=I/3. |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.=II/1. |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5.=II/2. |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6.=III/1. |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
7.=III/2. |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
8.=III/3. |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
9.=III/4. |
3 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
10.=IV/1. |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
11.=V/1. |
3 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
12.=VI/1. |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
13.=VI/2. |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
14.=VI/3. |
6 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
15.=VII/1. |
2 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
Összesen |
32 |
4 |
5 |
0 |
7 |
1 |
Átlag |
2,13 |
0,26 |
0,33 |
0 |
0,46 |
0,06 |
kód |
cs:inv. |
h:asyn. |
h:zeugma |
h:körülír. |
p:mgszól. |
p:kérdés |
1.=I/1. |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
2.=II/1. |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3.=III/1. |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
4.=IV/1. |
3 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
5.=V/1. |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
6.=VI/1. |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
7.=VI/2. |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
8.=VII/1. |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
9.=VIII/1. |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10.=VIII/2. |
2 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
11.=IX/1. |
3 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
12.=X/1. |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
13.=XI/1. |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
14.=XI/2. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
15.=XI/3. |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
16.=XI/4. |
2 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
17.=XII/1. |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18.=XIII/1. |
2 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
19.=XIII/2. |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
20.=XIII/3. |
2 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
21.=XIV/1. |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
22.=XIV/2. |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Összesen |
32 |
2 |
7 |
2 |
7 |
1 |
Átlag |
1,45 |
0,09 |
0,32 |
0,09 |
0,32 |
0,04 |
A rövidítések feloldása: „cs” – cserealakzatok; inv.: inverzió; „h” – hiányalakzatok; körülír.: körülírás; „p” – pragmatikus alakzatok; megszól.: megszólítás
13. A trópusok esetében a következő a megoszlás (első Petőfi, második Madách):
kód |
met. 1-tag |
met. 2-tag |
meg-szem. |
hasonl. |
idő-meto. |
tér-meto. |
any.-meto. |
caus-meto. |
rész-syne. |
meta-tézis |
1.=I/1. |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
3 |
0 |
0 |
2.=I/2. |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
1 |
0 |
3.=I/3. |
4 |
0 |
1 |
0 |
0 |
2 |
0 |
3 |
1 |
0 |
4.=II/1. |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
0 |
5.=II/2. |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6.=III/1. |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7.=III/2. |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
8.=III/3. |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
9.=III/4. |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
3 |
0 |
10.=IV/1. |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
11.=V/1. |
3 |
0 |
1 |
0 |
1 |
2 |
0 |
2 |
0 |
0 |
12.=VI/1. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
13.=VI/2. |
2 |
0 |
2 |
0 |
1 |
2 |
0 |
1 |
3 |
0 |
14.=VI/3. |
3 |
0 |
1 |
0 |
2 |
2 |
0 |
4 |
5 |
0 |
15.=VII/1. |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
3 |
0 |
Összesen |
23 |
0 |
11 |
0 |
6 |
10 |
0 |
18 |
22 |
0 |
Átlag |
1,53 |
0 |
0,73 |
0 |
0,4 |
0,67 |
0 |
1,2 |
1,47 |
0 |
kód |
met. 1-tag |
met. 2-tag |
meg-szem. |
hasonl. |
idő-meto. |
tér-meto. |
any.-meto. |
caus-meto. |
rész-syne. |
meta-tézis |
1.=I/1. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.=II/1. |
2 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
3.=III/31. |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
4.=IV/1. |
3 |
0 |
3 |
0 |
3 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5.=V/1. |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
2 |
0 |
6.=VI/1. |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
7.=VI/2. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2 |
0 |
8.=VII/1. |
4 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
9.=VIII/1. |
2 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
10.=VIII/2. |
2 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
11.=IX/1. |
3 |
0 |
2 |
0 |
3 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
12.=X/1. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
13.=XI/1. |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
14.=XI/2. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
15.=XI/3. |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
16.=XI/4. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
17.=XII/1. |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
18.=XIII/1. |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
19.=XIII/2. |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
20.=XIII/3. |
0 |
0 |
3 |
0 |
0 |
1 |
0 |
2 |
1 |
0 |
21.=XIV/1. |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
22.=XI/2. |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
Összesen |
26 |
4 |
17 |
2 |
8 |
4 |
0 |
12 |
14 |
1 |
Átlag: |
1,18 |
0,18 |
0,77 |
0,09 |
0,36 |
0,18 |
0 |
0,54 |
0,64 |
0,04 |
A rövidítések feloldása: met. 1-tag: egytagú metafora; met. 2-tag: kéttagú metafora; megszem.: megszemélyesítés; hasonl.: hasonlat; idő-meto.: időbeli metornímia; tér-meto.: térbeli metonímia; any.-meto.: anyagbeli metonímia; caus-meto.: ok okozati metonímia; rész-syne.: rész-egész synedoché
14. A’ Guttenberg-albumba (1839. szeptember 5.)
15. Wacha Imre: A korszerű retorika alapjai I–II. Bp., é. n. (1995?); különösen II. 89. (Búcsúzó beszéd)Vissza a szöveghez
Mellékletek
A) szöveg
Petőfi Sándor: Búcsúzás
I. Immár kész koszorúnk, melyet tiz hólnapig izzadt
Arcal, gyenge eszünknek gyűjtve diszét, fonogattunk
A zöld Pinduc alatt, a nyájas músasereg közt! [I/1.]
Ennyit, Nagy Tudományu Atyák, vólt gyüjteni képes
Elménk és iparunk! [I/2.] Noha édes a muzsai körben
Töltni időt, noha Pallász kertjében gyönyörüebb
Illatozású virágok kellnek, mint a vadonynak
Puszta helyén; fárasztóbb még is a pinduszi ösvény,
Vonzóbb drága Szülőnk s kedves rokonínk köre, mintsem
Hogy kis időre szivünk azt kész nem vólna kerűlni. [I/3.]
II. Számüzetett Násó, ki tanítál a Helikonra
Törni utat, s akadályt meggyőzni, karunk panaszid már
Nem viszi a tanodába, se Nepos hősei éltét,
Ki mutatá híven, mennyit vittek vala véghez
Graecia nagy fijai, s Karthágó győztesi, mely jót
S mely rosszat tettek, mi csatákba valának
És hogy haltanak el. [II/1.] Mai ünnep válni parancsol
Tőletek s a tanulástól; míg bele kezdeni kell majd! [II/2.]
III. Nagyságos Báró, tanodánk kegyes elnöke, s atyja! [III/1.]
S ti tisztelt figyelők, ti nagy tudományu Atyáink! [III/2.]
Volt türedelmetökért szívünk mint Nektek adózzon? [III/3.]
Hogy minket halgatni nem untatok el, rebegőket,
Gondotokért hálás kebelünk forró köszönetjét
És a csekély szálkú koszorúnkat kegybe vegyétek,
Hosszú éltetöket soha gond, bú, baj ne epessze,
Létünk és tanodánk nagy jóságtoknak örüljen. [III/4.]
IV. Drága Tanító Urunk! ki fáradhatlan iparral
A tudományokban jártassá tenni akartál
Bennünk’, vedd végső együttlétünkben ezen pár
236
Búcsúszót, mert elválunk sok időre Tetőled! [IV/1.]
V. S ti kedvelt helyek! ahol számtalanszor mulatoztunk
Vagy nagy körbe leülve, vagy a lapdát veregetve
És kapkodva, vagy ugrándozva, vagy édes örömben
Víg dallokra fakadva: ezentúl csend üli kedvelt
Tájitokat, már már elhagyni fogunk mi ezennel! [V/1.]
VI. S végre deák Társim! [VI/1.] Kik nem köz s renyhe erővel
Jártátok velem a tudomány ösvényit: ez óra
Tőletek elválaszt, szétószlunk mostan: egy erre,
Másik amárra megyen születése helyére, holottan
Hány örömek várják édes Szüleiknek ölében! [VI/2.]
Majd amidőn a sors keze minket messzire széleszt
Egymástól, midőn itt nem lelt örömökbe förödve
Lészünk Szülőink hajlékában, midőn ekkép
Szólhat már ajkunk: „Ti komor gondok, nem adunk most
Helyt főnkben néktek, kipihenni fogunk sok
Munkáinknak utánna, pihenni! nem tanodával
Gondolkodni, elég volt tiz hó árra!” ó akkor
Még egyszer gondoljunk itten lelt öröminkre,
Gondoljuk, mennyit fáradtunk s izzadozánk itt,
A tudományoknak kimeríthetetlen ösvényén. [VI/3.]
VII. S most Társím! miután végét már érte a munka,
Amely tíz hóig szűnetlen foly vala köztünk,
Vessük el a könyvet, tanodánkat hagyjuk örömmel
És szaporán édes Szüleink kebelébe siessünk! [VII/1.]
Aszód, 1838. máj.-jún.
In Petőfi Sándor Összes Művei I. kötet Költemények (1838–1843). Kritikai kiadás Sajtó alá rendezte Kiss József és Martinkó András Bp., 1973. 7–8.; jegyzetek 174–180.
B) szöveg
Madách Imre: Üdvözlő beszéd
I. Tisztelt Tanító úr! [I/1.]
II. Ismét tovarohant egy év éltünk azon szakából, melyben növényeket kell ültetnünk, gyümölcsözendőket éltünk alkonyában. [II/1.]
III. Egy év rohant ismét tova éltünk drága szakából, melyben élnünk kell, tanulni a többi életet. [III/1.]
IV. Mely tettereje egész szilárdságával magasra vágy, egekbe tör, s az őt vezető kéztől függ, vajjon sujtó erejét a ragyogó bűn átkos ezrede vagy a szent hon ellen irányozza-e? [IV/1.]
V. És boldogok azok, kik éltek ezen szakában vezérre találtak, ki szent, bár magas célt tűzött ki elikbe, mely felé törniök kell, bár botor ebdühvel halmozzon is a béreslelkű pór, száz utokba vészt, száz gátat. [V/1.]
VI. Mi, hála néked, e boldogok sorába tartozunk. [VI/1.] – Te az emberiséget állítád elénkbe egész szentségében, s embertársaink jogaiban önnön jogainkat tanítál tisztelni. [VI/2.]
VII. Levonva szemünk balítéletszülte hályogát, az előítéletek csillogó ezredét megváltó kebleden tördeléd el. [VII/1.]
VIII. Elvet adtál, mely vezércsillagul ragyog a dúló fergeteg közepette, s nyugalmat ád keblünknek a tömlöc vak éjjelén. [VIII/1.] – Elvet adtál, mellyel az élet nem lehet céltalan bolyongás egy pályán, melyen a pór eltiporja pályatársait, de törekvés egy kitűzött szent cél után, mely mindnyájunkat egyesít, mely túl van a világ badarságinál. [VIII/2.]
IX. S ím, a búcsú óráját egy szent, egy nagyszerű vigasz mosolygja körül, vigasz azon reményben, hogy újra közelebb állunk a perchez, mely zablyát adva kezünkbe, egy égi szózattal dörgi el: itt a cselekvés, a hála órája, mert hisz szent ügyünk prófétájának legszebb jutalma, ha szava tettekbe sugárzik. [IX/1.]
X. Számodra hazánk parlag földében teremnek babérok, jutalomul tetteidért, buzdításul tetteidre. [X/1.]
238
XI. De önmagában nagy a bölcs, távol válva a világ tetszésétől, mely forgószél gyanánt ha felkap, máris esésre ítél. [XI/1.]
Mit mond felőled a világ? [XI/2.]
Ne gondolj szerfelett vele. [XI/3.]
Örülj, ha jót a jók s valót,
Ha rosszt a rosszak s nem valót [?]. [XI/4.]
XII. E vigaszt hagyá csak a szent ügy rendületlen bajnoka örökül pályatársinak, mert többnyire követ ragad az álmos nép a hajnalhirdetőre. [XII/1.]
XIII. De neked azért jutalmad megjövend, te élni fogsz, élni mindörökre, ha testté lesznek igéid a haza haladásában. [XIII/1.] Ha testvérekké lesznek a nemzetek, s a vészek napján hon hont fenevadként el nem öl. [XIII/2.] Ha törvény fog ülni a trónon, melyen a fejedelem őrködik, ha néhányak önkénye nem ítélendi el azokat, kiket egy hon ártatlanoknak vall. [XIII/3.]
XIV. Addig – egy nemtő követend csak göröngyös utadon. [XIV/1.] Egy nemtő, mely felett nincs a sorsnak hatalma s ez az öntudat. [XIV/2.]
Vége
Madách Imre
I-ső évi jogász
Társai nevében Virozsilnak elmondta 1840-ik évi jún. 28.
In Madách Imre Összes Művei II. Sajtó alá rendezte, bevezette és a jegyzeteket írta Halász Gábor Bp., 1942. 852–853.; jegyzetek uo. 1203.