Benes Istvánné
„…de elhibáztuk a nedves tüzet…”
Merész de ígéretes vállalkozás lenne Madách Imre életútját és főművét – nem valamely egzakt tudomány felől, de – ezoterikus–mágikus vonatkozásaiban vizsgálni.
Mert ha van, márpedig minden számottevő sorsnak és alkotásnak létezik más módon fel nem tárható titka, miért ne kutathatnánk – így is – a Tragédia, szavakon túli, rejtett üzenetét.
A felvetés jogosságát – talán – a következő visszatekintés is megerősítheti.
A gondolat aktualitását az a kéziratlap adta, amit Bíró Béla tanár úr talált meg a közelmúltban egy német – számmisztika tárgyú – kötet Einheit című fejezete elejénél beillesztve.
A Madách család könyvtárának még együttlévő anyagával így megőrződött dokumentumról kétségtelenül megállapítható Madách Imre sajátkezűsége. A keletkezési idő pontos meghatározásához – sajnos – kevés adatot hordoz.
Az írásvizsgálat alá vethető hat szó – illetőleg szótöredék alapján – Madách első életfeléhez a 19–22-es életéveihez közelíteném. Teszem ezt amiatt is, hogy csupán fénymásolatban állt rendelkezésemre a kézirat. A lap méretének eredeti adatait nem ismerem (a fénymásolat 10×12,3 cm) bár lehet ennek is jelentősége, ez esetben nincs értelmezést zavaró fontossága.
A gyári vonalazású papíron egy – először vékony ceruzavonallal, szabályos formát követő, utóbb – tollal-tintával vastagon felülhúzott hatágú csillag rajza látható. Minden csúcshoz egy-egy kézírásos jegyzés tartozik.
A rajz ceruzás segédvonala egy könyvbeli nyomtatott ábra – ablaküvegen való – „lekopírozásának” vélhető.
A gyakran és gondos odafigyeléssel, részletekbe menő pontossággal rajzoló Madách esetében ebből az „iskolás módszerből” és a szabadkézzel húzott tollvonások sietségről tanúskodó kivitelezéséből érdemes legalább egyetlen következtetést levonni: a könnyebbséget biztosító, egyszerűbb, de primitív praktikum – itt legalább is – hatékonyan szolgálja az elvont magasságok felé szárnyaló gondolatokat.
A két egyenlő oldalú háromszög egymás ellenébe és egymásba fordításával létrehozott hexagramma három csúcsára, az „atya” – „fiú” neveket, illetőleg a „szentlélek” szó rövidítését írta Madách.
A hegyével lefelé mutató triangulum bal oldalán a „test” szót, – jobbján a „morb”, alsó csúcsánál az „ ön” vagy „ösz”-nek is olvasható szótöredéket találjuk.
A kézirat Madáchi értelmének megközelítéséhez szükséges foglalkoznunk – messze nem a teljesség igényével – a háromszög és a hexagramma szimbolikájával.
„Isten-triádokat” ősidők óta ismer és tisztel az emberiség. Ezek – kultúránként különböző aspektusú, de lényegileg azonos tartalmakat foglalnak egységbe.
A természetben észlelt, hármas tagozódású jelenségek: a reggel–dél–este, a születés–házasság–elmúlás, az alsó–középső–felső világ… mintájára történő összefüggések megfogalmazásai.
Valójában – eredetül szolgálhat mindaz, ami valamiképpen a nap pályájával, helyzetével függ össze, vagy ezekkel analóg képzeteket-érzeteket kelthet.
Az anyag–lélek–szellem szintén a régebbi korokból származtatható triásza, a matéria megdicsőült változatával, a keresztény gondolkodásban az „egylényegű” szentháromság dogmájaként kapott helyet.
A háromszög, mint a legegyszerűbb és ezért legtökéletesebb alakzat – s nem csak a geometriában – a Mi – Hol – Mikor (vagy mennyire) kérdések természetes megválaszolása.
Az egyes jelképek más szimbólumokkal kölcsönhatásban, megtartott jelentésük tágításával-szélesítésével a legtávolabbi és legelvontabb valóság kifejezésére is alkalmassá válhatnak.
Az égitestek a természeti népeknél és az ókori kultúrákban a tájékozódás legfőbb és legfontosabb támaszai voltak.
A káoszban, a
rendezetlenségben, az ismeretlenben való elveszés félelmétől
űzött ember számára a létben való orientáció
megbízható,
szakrális tartalmakat hordozó pontjaiként
népesítették be a túlvilágot jelentő égboltot.
Így az éppen ott és az-időben kialakult hiedelemformának és kultúrának megfelelően lehettek felsőbbrendű lények, istenségek, hősök, az ősök szellemének reprezentánsai. A csillag érzelmi tartalmait a „pogány jelentéstartalmaktól megtisztítva” – vértanúk – szentek attribútumaként mentette át a kereszténység.
A hatágú csillag – Dávid-csillag –, a hexagramma eredete az időszámításunk előtti Mezopotámiai pap-csillagászok, a káldeusok koráig nyúlik vissza.
A babiloni tanokat átvevő, majd továbbfejlesztő görög asztronómusok révén került be az európai műveltségbe. A későbbiekben babonás vonatkozásait elveszítve vált a zsidó nép Messiás-szimbólumává, majd államjelvényévé.
Az ép–szép, az ellentéteket és hasonlóságokat megfelelő arányban egyesítő forma mindig – valamely egyetemleges szükségletben rejlő mérték és a szükségszerű számvetés különös foglalata. Ebben áll a művészet titka is, és e tartalmak a – számok – misztikus-mágikus kisugárzása révén válhatnak: ábrák, alakzatok, képek, szakrális szimbólummá.
„…márpedig a léleknek az a legértékesebb része, amely bízik a mértékben és a számításban…” – idézhetjük itt a platoni megállapítást.
A világosság, az aktív–férfias teremtő erő, az alkímiai tűz, valamint a sötétség, a passzív–elszenvedő anyag, az alkímiai víz jelképének összekapcsolásával és egyesítésével a hexagramma birtokba veszi az előbbiek által megformált két másik alaperő – a levegő és föld lényegi tulajdonságát, és így létrejön a szilárd szimmetrikus „négyesség”.
A hármas–hatos–négyes számokat így megjelenítő sík mélyében–magasában ott rejlik láthatatlanul a középpont, amiből minden és minden szám származik az őskezdet, a misztikus EGY, valamint a makrokozmoszt a mikrokozmosszal összekötő világtengely az ég-föld közötti átjárhatóság az átjárás lehetősége, a népmesék „tetejetlen” fája – a szent hetes.
Az egy és a hét egybeesése és kisugárzása révén a kereszt szimbolikája is itt teljesül be. Ezzel a két különböző világ – a felső- és alsóvilág szétválaszthatatlan egysége, egymást tükröző kölcsönviszonya voltaképpen – igen egyszerű eszközzel – egy geometriai ábra szerkesztésén és szerkezetén keresztül mutatható be.
Ide kívánkozik, hogy Madách, gyermekkori „Trias és Tetras”című elveszett írásához felemlítsek néhány gondolatot:
Nem tudni, hogy kizárólag egyfajta „elméleti értekezés”-nek szánta, vagy netán van személyhez köthető szimbolikus vonatkozása is, ahogyan a háromszögnek a nógrádi tudósítások esetében…
Az viszont figyelemre méltó, hogy igen korán kezdett foglalkozni – ezek szerint – elvont összefüggésekkel.
A triász tudatosan, vagy még csak homályos vonzatai miatt – már ekkor is Őt jelenthette, vagy életideálja mintájául szolgált.
A tetrász – a valóságkeresés, a biztonság, a realitás, a konkrét támogatás szükséglete, az amit egy barát, vagy inkább az anya alakja testesít meg számára…?!
Visszatérve eredeti tárgyunkhoz: az ősi elképzelés szerint a világ teremtése is a hexagramma középpontja körüli forgása révén valósult meg.
A természeti megfigyelésekből önként adódott, a jobb – bal státus és a mozgásirányok kettőssége.
Ezekhez már csak társítani kellett egy meghatározó, vagy többször ismétlődő, kellemes – kellemetlen tapasztalatot, s létrejött a történések folyásának és lefolyásának pozitív – negatív értékítélete. Ily módon a hexagramma jelentése nem kizárólag szakrális, vagy morális és fizikális jó, építő jelleggel bír, de a romboló–züllesztő energiák hordozójaként is szerepelhet ez a szimbólum.
Ezekkel a neki tulajdonított erőkkel, és ezek révén került be a világ rendjét megváltoztatni kívánó beavatkozások, a segítő-ártó, mágikus-és babonás praktikák eszköztárába.
Az információk szimbólumokkal történő feldolgozása gyakran sorozatos áttételek, eltolások, közbeillesztések, alkalmazásával segít megoldani kétséges élethelyzeteket, nyugtalanító problémákat. (Manapság egyre több szakember – orvos, lélekgyógyász – is vallja, hogy olykor még testi anomáliák rendezésében csakúgy, mint azok keletkezésében szerepet játszhatnak a jelképek.) Az elfogadhatatlan tartalmakat a lélek addig formálja-alakítja, mígnem „világra-hozhatóvá”, kimondhatóvá válik. Olykor valamilyen szokatlan cselekedet, váratlan alkotás révén, vagy épp testi tünet formájában „igyekszünk” megszabadulni tőlük…
A
világba,
vagy
a
világra
való
kivetítés:
az
önlekicsinyítés
vagy
bűnbakképzés,
önismereti – önértékelési bizonytalanságra figyelmeztet.
„…a szimbólumok az ember mindenkori egzisztenciális korlátait jelenítik meg” (M. Eliade: Képek és jelképek).
Ismeretes, megjósolták Madáchnak, hogy alig éri meg a negyven évet. Arról is tudunk, hogy orvosai határozottan óvták a sok tanulástól és megerőltető tevékenységektől.
Tudomásom szerint nincs, s a dolog természeténél fogva nem is lehet hiteles adatunk arra, hogy a költő bármilyen okkult – babonás – mágikus praktikát űzött volna, vagy efféle rítusban tevőleges részt vállalt.
Olvasmányos tájékozottsága nem engedhette őt belemerülni az oksági sorba nem illeszthető nézetek és gondolatok homályos világába, habár érdeklődését sem tagadta meg tőlük.
Mégis, régi korok, az emberi gondolkodás históriájába – netán széleskörűen nem publikus, némely titkába is őt beavató fóliánsok társaságában – olykor kényszerült helyt adni átláthatatlan dilemmák fontolgatásának is.
A tárgyalt kézirat a szellemi egyensúly, a testi – lelki „egészség” talányát rejtő és felfedő ábrájával, Madách útkeresésének egyik korai tanúja. Ilyen elmét és érzést összekapcsolni próbáló pillanatok sorozatában érlelődött, majd teljesedhetett ki a tragédia gondolata, s jött létre a mű is.
A testi mértékkel számoló és számító tudat (ld.: a bal oldali csúcs „test” jelölést), azonban nem juthat különb eredményre, mint az anyagi természet hiányosságának, a működés tökéletlenségének belátására.
A jobb oldali „morb” (egyenlő morbus) az elkerülhetetlen végre figyelmeztető betegségtünetek felismeréséből eredő „helyzetjelentés”. A lefelé mutató háromszög szótöredék-olvasata a csúcsot képező diagonálisak geometriai, de szimbolikus értelmezéssel is „összetevők”, „összetartás”, „összetartozás” lehetne. Mégis, a szem számára meggyőzőbb íráskép, az „ö-n” betűkapcsolat mögötti értelmek közelíthetik meg inkább Madách idetartozó gondolatait. Az EGY örökkévalóságával és mindenhatóságával, a teljességgel és tökéletességgel szemben az anyaghoz kötött lét önmagában rejlő tér és időkorlátait, a végzet és a sors talányait helyezi itt el.
Az istentől eltávolodni kényszerült ember gyarlósága eredőjéül és következményeként – a töredékes tudást és a hiányos képességeket állítva.
Az „amint fenn, úgy lenn…” Hermészi tétel igazságának csupán ilyen – több ismeret-elméletből kölcsönzött – nézet felhasználásával történő taglalása és összefoglalása még nem visz be valódi, pulzáló elevenséget a szimbólumba, így annak energiái sem juthatnak el az emberben „isteniként”szunnyadó halhatatlanságig.
A lét–nemlét két sarkalatos végpontja közti átmenet, a közvetítő hit a „lelkesítő erő” elérhetetlen ezzel a szemlélettel.
Végső soron az élet minden mozzanata bizonyos aktuális szubsztanciák egyesítésére, a maradandóság, az öröklét elérésére irányuló alkímiai procedúra.
Ám ahol csupán Éva hiányosságából nőhet ki Ádám erénye, és Ádám vágyából születhet újjá a mindenkori Éva, mire juthat a szorgos adeptus?…
„…de elhibáztuk a nedves tüzet,
A száraz vizet, s azért nem létesült
A szent menyegző, a dicső eredmény.”
A Tragédia álomsorozata mögött – talán - a lélekvándorlással kapcsolatos párhuzamok, sejtelmek és vágyak is megférnek.
A csúcsán álló háromszög sarkaihoz jegyzettek felvetik a gondolatot, hogy Madách a kézirat keletkezése idején Robert Fludd (1574–1637) munkásságát és sajátos szemléletű orvosi módszereit tanulmányozta.
Ekkor talán még hitt is, vagy legalább is reménykedett abban, hogy a tudomány képes felkutatni és hasznossá tenni a Mindenséget összefogó titkos szimpátiákat és antipátiákat. Hogy ezúton lehetséges a testi folyamatokhoz, a lényeges mértékeket és a gyógyítási lehetőségeket is megtalálni.
Hiszen tetteink, rossz választásaink jóvátételéhez oly kevés az egy-embernyi élet.