Bíró Béla


Kísérlet egy kéziratlap megfejtésére



Azt, hogy Madách alapos ismeretekkel rendelkezik a számmisztika, az al­kímia és más ezoterikus tudományok köréből a Madách-kutatás már ko­rábban is ismerte. A Madách könyvtárban is számos e témakörbe vá­gó munka volt található, s ezek nagy része a Széchenyi Könyvtár Ma­dách-gyűjteményében ma is fellelhető. De hogy ezeket Madách ala­po­san tanulmányozta is, arra vonatkozóan csak nemrég sikerült köz­vet­len bizonyítékot találnom. Karl Eckartshausen Probaseologia, oder prak­tischen Theil der Zahlenlehre der Natur (Leipzig, 1795) című köny­vének 36–37. lapjai közt (Die Einheit című fejezet kezdeténél) egy olyan kockás füzetlapra felvázolt, majd a lapból ollóval kimetszett áb­rára bukkanhattam, mely a Madách Irodalmi Társaság grafológusa Be­nesné Takács Ágnes szerint bizonyosan Madách Imre kezétől szár­ma­zik.

Eckhartshausen nem csak korának közismert alakja, de a modern ezo­terikának is fontos forrása. Munkái Novalis világlátását is mélyen be­folyásolták. (Nataf 1994. 218.). A szóban forgó kötet a szerző alap­mű­ve, melyben az ezoterikus metafizika számmisztikai alapjait (a prin­cí­piumok tanát) mutatja be.

Az ábra egy egyenlő oldalú hatszögbe rajzolt csillagot ábrázol, mely­nek egyik háromszögén Madách a szentháromságot („atya”, „fiú”, „szent­lélek”) ábrázolja, a másik háromszög csúcsain a „test”, az „én”, és az „enerb” betűcsoportokat láthatjuk. Az „ön” minden valószínűség sze­rint a német Selbst illetve az angol self magyar megfelelője, s a gnosz­tikusok „psziché” fogalmát jelölheti. A harmadik betűcsoport je­len­tése nehezebben azonosítható, de az ábra logikájából (a gnosztikus ere­det hipotézisét fenntartva) a „szellem” jelentés következne.

Benes Istvánné véleménye szerint elképzelhető egy az alkímiára ala­pozott értelmezési lehetőség is, mely szerint az „enerb” az „ener­gi­a­bá­zis” rövidítése lenne. A „test” a testamentumot vagy fertilitást az „ön” pedig az önképet vagy önazonosságot kódolná. Az ábra eszerint az alsó és felső vizek szétválását, a tükrözést, visszatükröződést je­le­ní­te­né meg. A szellemet, mely Hermész Triszmegisztosz tanításának meg­felelően: „leszáll, majd fölemelkedik…” A rajz egyben a teljesség (mely sosem tökéletes) és a tökéletesség (mely sosem teljes) egymásra ve­títése is lenne.

Ez az értelmezés a gnosztikus elképzelésekkel is jól egybevágna. A gnosz­tikusok ugyanis az embert a szellem, a lélek és a test hár­mas­sá­gá­val jellemezték (Leisegang 1985. 95.) A szellem fogalmát azonban gya­korta az erő szóval (Kraft, Dynamis) nevezték meg, s amennyiben az erő anyagtalan, akárcsak a fény, a szellemet fényerőnek is nevezték. A fenti hármasságot néha úgy is értelmezték hogy a hímneműnek te­kin­tett szellem a nőneműnek tekintett anyaggal egyesülve hozza létre a lo­goszt, mely a lélek megfelelője. Ez az anyagba leszállt szellemi erő (Geis­teskraft) lappanghat a rejtélyes enerb betűcsoport mögött, melyet Ma­dách az energia fogalmával asszociálhatott.

A szellem energiaként való értelmezése egyébként sem lenne előz­mény nélküli. A keleti egyházban is találhatunk rá példát Palamasz Szent Gergely például „különbséget tett az isteni lényeg és energia (ener­geia, görögül hatások) között. Maguk a hatások (energeia) örök idők­től fogva valók, vagyis isten részét képezik, és mivel minden lé­te­zőt áthatnak (mert isten teremtőerejéből van minden létező), e ha­tá­so­kon keresztül isten közvetlenül is megismerhető, bár a megismerés nem azonnal következik be.” (Bowker 2004. 251.)

Az persze, hogy Madách Palamasz Szent Gergelyt vagy akárcsak ta­nítását is ismerhette volna, nem valószínű, de amit egyszer valaki vé­gig­gondolt, az – Hamvas Bélától is tudhatjuk – a továbbiakban mások ál­tal is elgondolható.

A terminus valószínűleg Madách saját leleménye, hiszen hasonló meg­nevezéssel a nyugati hagyományban nem találkozhatni (Rahner–Vor­g­rimmler, 1961). Az a hármasság azonban, amely a fenti ábrán meg­ket­tőzött formában van jelen, a német misztika egyik leg­je­len­tő­sebb (a gnosz­tikusok által is erősen befolyásolt) alakjának Jakob Böhmé­nek a gon­dolatrendszerében is megtalálható. (Böhme, 1993). Böhme rend­sze­ré­re azért érdemes figyelnünk, mert az ő egyik leg­fon­to­sabb problémája ép­pen az, hogy a szentháromságot az isteni ter­mé­szet princípiumaival össz­hangba hozza. S mert a gnosztikusok nem lát­nak lényegi kü­lönb­sé­get az isteni lényeget kinyilatkoztató kozmosz és az emberi világ között, az­az az emberben, a mikrokozmoszban a mak­ro­kozmosz tükörképét lát­ják (Leisegang 1985. 22., 27., 49.), az isteni és az emberi természet alap­sa­játosságai is egymás tükörképeinek te­kint­hetőek.

Az első princípium, melyet Böhme rendszerében az ótestamentumi Atya képvisel, s mely alkímiai tekintetben az emésztő tűzzel azo­no­sít­ha­tó, a harag és a bosszúállás. Ebből a princípiumból származik a vi­lág­beli rossz, de ez a bűnösöket elemésztő pokolbéli tűznek a forrása is. A második princípium, melyet a Fiú képvisel, s melyre a fény jel­lem­ző, a megbocsátás és a szeretet. A harmadik princípium, melyet a Szent­lélek jelenít meg, de nyilvánvalóan az első kettő generál, a fény­nek és a sötétségnek, a jónak és a rossznak, a szeretetnek és a ha­rag­nak a keveréke.

Az első két princípium az isteni személyen belül különül el, a har­ma­dik azonban az előző kettőnek külsővé válása, ún. emanációja. A böhmei filozófiának is legnagyobb problémája e harmadik princípium, hi­szen ezt az összképbe nagyon nehéz beilleszteni. A harmadik prin­cí­pi­um ugyanis nem csupán az előző kettő szintézise, de egy második ket­tős­sé­get is implikál: a kívül (ad extra) és a belül (ad intra) el­len­té­tét.

E három princípium a három világot: a Poklot, a Paradicsomot és az érzéki univerzumot is felöleli.

Ha a második (feltevéseink szerint az isteni princípiumokat áb­rá­zo­ló) háromszöget a (Szentháromságot ábrázoló) első háromszög – a sík­ban 90 fokkal elforgatott – változatának tekintjük (már pedig nyilván va­lóan az), s a csúcsokat ennek megfelelően társítjuk, az ábra a böh­mei felfogás szerint is jól értelmezhetővé válik.1 Az „atyá”-val az „enerb (szellem), a „szentlélek”-kel (mely mint láttuk az érzéki vi­lág­nak feleltethető meg) a „test”, a „fiú-val pedig az „Ön” (én, lélek, Lo­gosz) társítható. A szellemi lényeg értelmében vett „energiabázis” ér­tel­mezés így még valószínűbbnek tűnhet, hiszen a fényharmat vagy is­te­ni szikra (melyeknek itt értelemszerűen állniuk kellene) nyil­ván­va­ló­an energetikai természetűek.

Böhme is úgy véli, hogy Istenben a természet csupán a lét or­ga­ni­kus és vitális oldala (a „tűz”), ez az alap, melyen a szellemi élet (a fény”) létre jöhet és kibontakozhat. (Koyré, 2000. 360.) A tűz azon­ban nem merül ki a fényben, melyet kisugároz. Önmagában is létezik. Sőt mi több a tűznek, mint létezőnek van egy a fényben kifejeződővel el­lentétes oldala is. A tűz – az élethez hasonlóan – önmagában is po­lá­ris ellentétek szintézise, contrarium. Nem önmaga révén létezik: a fény Grund-ja (azaz alapja) gyanánt neki magának is szüksége van egy Grund-ra. (Koyré, 2000. 364.)

Ez a gondolat azonban jóval korábbi eredetű. Jézust már a – Böh­me gondolatrendszerét erősen befolyásoló – Eckhardt mester pré­di­ká­ci­ói is egy olyan alapból, a lélek olyan erejéből eredeztetik, „melyből az Atya is szüli örök igéjét, abból lesz ő termékeny együtt-szülő. Mert Jé­zus, az atyai szív fénye és visszfénye – miként Pál mondja, hogy dics- és visszfénye az atyai szívnek erővel világít át az atyai szíven –, ez a Jézus egyesül vele, s ő Jézussal; s a szűz fénylik és ragyog vele egyet­len Egyként, s mint színtiszta fény az atyai szívben.

Több ízben mondtam már, hogy van a lélekben egy erő, amely nem érint sem időt, sem testet; a szellemből ered, a szellemben marad és min­denestől szellemi. Ebben az erőben Isten olyan zöldellően és olyan vi­rágzóan van jelen mind a sok örömben és mind a sok dicsőségben, aho­gyan van önmagában is. Ez az öröm annyira szívbeli és annyira fel­fog­hatatlanul nagy, hogy senki azt szegről-végre elmondani nem tudja. Mert az örökkévaló Atya ebben az erőben úgy szüli szüntelen újra örök­kévaló Fiát, hogy ez az erő az Atya Fiát és magát az Atyát is ugyan­azon Fiúként szüli meg egyszerre az Atya osztatlan erejében” (Eck­hardt, 2003. 15–16.).

Azt a (második princípiumot képviselő) alapot, melyből ez az erő fa­kad, valóban joggal nevezhetnők „energiabázis”-nak. Az „enerb” te­hát tényleg lehet ennek (vagy valamely hasonló jelentésű) terminusnak a rövidítése is. A szóban forgó terminus tényleg magától Madáchtól szár­mazhat, ekkor ugyanis a megfelelő magyar terminológia nem lé­te­zett. Márpedig az isteni szellem illetve fény (világosság) alapjának „ener­gia” kifejezés tényleg természetszerűleg adódhatott. Annál is in­kább, mert az energia terminus eredeti értelmében az erő hatását, a meg­valósult létezőt is jelentheti. (Lásd: potenciális és aktuális ener­gia!)

A Böhme filozófiájával való kapcsolat feltevése annál is ér­de­ke­sebb számunkra, mert úgy tűnik, hogy a Tragédia egyik legfontosabb sze­replője, a „Föld szelleme” is a böhmei gondolatrendszerből ke­rül­he­tett a Tragédiába. Közvetlenül, vagy Goethe Faustjának köz­ve­tí­té­sé­vel. (Az utóbbi feltevésre vonatkozóan lásd: Madách 2005. 744.) Böh­me a harmadik isteni princípiumot gyakorta az evilág szelleme („Geist dieser Welt”) gyanánt emlegeti. S nem csak a kifejezés azonos ér­telmű a Föld szellemével, amennyiben Böhme kozmológiájában az evi­lág a Földi (arisztotelészi terminológiával a szublunáris) világgal azo­nos, hanem Madách ugyanazt is érti alatta, mint maga Böhme, az időt­len Pokol és Paradicsom időbe vetett „szintézisét”.

Éva Tragédiabeli szerepe is közeli rokona Böhme felfogásának, me­lyet Alexandre Koyré a követezőképpen foglal össze: „A nőnek tu­laj­donított szerep meglehetősen különös: ő testesíti meg az alázat, a fény és a szeretet princípiumát. A férfi ezzel szemben az erő és a bru­ta­litás révén az uralom ösztönének megtestesítője; alakjában az első prin­cípium nyilatkozik meg: az erő, a tűz, a harag és a bosszú. Ezzel szem­ben a nő a második princípium megtestesülése. Megfigyelhető, hogy a nő, Ádám vonatkozásában a Mennyei Szüzet helyettesíti, a mennyei társat, akit elveszített, akitől a bűn révén eltávolodott. A tisz­ta­ság, a szüzesség ideája, mely oly fontos szerepet játszik a Bölcsesség böh­mei felfogásában, arra kényszeríti őt, hogy az örök nőiességet vissza­integrálja az istenségbe. Innen Bőhme mély tisztelete a Szent Szűz iránt, akiben az örök Bölcsesség megtestesült, hogy csodálatos mó­don létrehozza a férfiúi szüzet (Krisztust), az emberiség tökéletes és teljes értékű képviselőjét” (Koyré, 2000. 430–431.)

Nagyon is valószínű tehát, hogy a Földszellem alakja illetve Éva üdv­történeti szerepének megítélése közvetlenül vagy közvetve szintén Böh­me filozófiájából eredeztethető. Természetesen ez esetben is a Fa­ust és a szabadkőműves tanok lehettek azok, melyek a közvetítő sze­re­pét betölthették, hiszen ismert, hogy Böhme filozófiája a sza­bad­kő­mű­ve­sekre is mély hatást gyakorolt. (Koyré, 2000. 534.), de a közvetlen ha­tás hipotézise sem zárható ki. Az azonban, hogy ez a hatás milyen konk­rét úton-módon valósulhatott meg, továbbra is tisztázásra vár.

Mindazonáltal nem zárható ki egy „amorb” olvasat sem.2 A gö­rög­ben ugyanis az „a” prefixum fosztóképzőként funkcionál. A szóban te­hát a latin „morbus” („betegség, halál-ok”) görög mintára megalkotott fosz­tóképzős alakját az „amorbus”-t, vagyis az „egészséget”, átvitt ér­te­lemben a „hallhatatlanságot” sejthetjük. Ez utóbbiak pedig a szellem adek­vát megnevezéseinek tekinthetőek. A feltevés azért sem tekinthető tel­jesen valószínűtlennek, mert a latin eredetű amortizáció (meg­té­rü­lés) szavunk is hasonló szerkezetű. Feltehetőleg analógiás alapon. A ter­minus ez esetben ismét csak Madách személyes leleménye volna, ilyen terminust ugyanis a közkézen forgó latin szótárak nem ismernek.

Egyéb megoldási javaslatok is elképzelhetők. A kérdés tehát to­vább­ra is nyitott. A valóban megnyugtató választ a további kutatásnak kell megadnia.

A kéziratlap egy dolgot mindazonáltal kétséget kizáróan bizonyít, azt hogy Madáchot a szentháromság-tana és a mikrokozmosz-mak­ro­koz­mosz kapcsolatának kérdései, melyeket a nyugati filozófia és üdv­tör­ténet középpontjába az elsők közt éppen a gnosztikusok emeltek – már egészen fiatal kora óta foglalkoztatták. A problematika élete vé­gén, a Tragédiában nyeri el végső megoldását. A kis cetli tehát a ké­sőb­bi kutatás számára a nagy Tragédia értelmezésének aspektusában is ko­moly jelentőségre tehet szert.



Jegyzetek


1. Ne feledjük, a 90 fokos elforgatás a magasabb vagy alacsonyabb di­menzióba való átlépést kódolhatja. Márpedig az atya-fiú-szent­lé­lek hármasság nyilvánvalóan nem ugyanazokban a dimenziókban lé­tezik, mint a test-lélek-szellem hármasság. Az első esetben mind­há­rom elem eggyel magasabb szintet képvisel, mint a má­so­dik­ban.

2. A „morbus”-szal való társítás gondolata is Benesnétől származik, aki közben módosította álláspontját és ma már úgy véli, hogy a szó­ban forgó betűcsoport a betegség latin nevének rövidítése len­ne, s a diagramm Madách magánéleti problémáit (korai betegségét és halálsejtelmeit) is kódolná. Ez a megoldási kísérlet azonban né­ze­tem szerint elfogadhatatlan, hiszen ha a betűcsoport olvasata va­ló­ban a „morb” lenne, s az m betűt megelőző valami puszta tin­ta­pa­ca, ahogyan Benesné véli, az m betű első szárának egyenesen ké­ne felfele ívelnie, nem pedig enyhe kezdeti áthajlással, ahogyan az ábrán láthatjuk. Az áthajlás alig félreérthetően egy megelőző ma­gánhangzóra utal.

Vissza a szöveghez

Könyvészet


Bowker, John: Isten. Az örök igazság fürkészése. Budapest, Magyar Könyv­klub, 2004.

Böhme, Jakob: Aurora sau răsăritul care se întrezăreşte, Bucureşti, Edi­tura Ştiinţifică, 1993.

Eckhardt mester: Beszédek. Budapest, Paulus Hungaros – Kairosz Ki­adó, 2003.

Eckartshausen, Karl: Probaseologia, oder praktischen Theil der Zah­lenlehre der Natur. Leipzig, 1795.

Koyré, Alexandre: Filozofia lui Jakob Bőhme. Bucureşti, Humanitas, 2000.

Leisegang, Hans: Die Gnosis, Kröner Verlag, Stuttgart, 1985.

Madách Imre: Az ember tragédiája. Drámai költemény. Szinoptikus kri­tikai kiadás. (Szerkesztette és sajtó alá rendezte : Kerényi Fe­renc), Argumentum Kiadó, Budapest, 2005.

Nataf, André: The Wordsworth Dictionary of the Occult. Words­worth Edition, Hertfortshire, 1994.

Rahner, Karl–Vorgrimmler, Herbert: Kleines theologisches Wör­ter­buch. (Gnosis címszó). Freiburg, Basel, Wien, Herder-Bü­che­rei, 1961.




Vissza