Bíró Béla
Kísérlet egy kéziratlap megfejtésére
Azt, hogy Madách alapos ismeretekkel rendelkezik a számmisztika, az alkímia és más ezoterikus tudományok köréből a Madách-kutatás már korábban is ismerte. A Madách könyvtárban is számos e témakörbe vágó munka volt található, s ezek nagy része a Széchenyi Könyvtár Madách-gyűjteményében ma is fellelhető. De hogy ezeket Madách alaposan tanulmányozta is, arra vonatkozóan csak nemrég sikerült közvetlen bizonyítékot találnom. Karl Eckartshausen Probaseologia, oder praktischen Theil der Zahlenlehre der Natur (Leipzig, 1795) című könyvének 36–37. lapjai közt (Die Einheit című fejezet kezdeténél) egy olyan kockás füzetlapra felvázolt, majd a lapból ollóval kimetszett ábrára bukkanhattam, mely a Madách Irodalmi Társaság grafológusa Benesné Takács Ágnes szerint bizonyosan Madách Imre kezétől származik.
Eckhartshausen nem csak korának közismert alakja, de a modern ezoterikának is fontos forrása. Munkái Novalis világlátását is mélyen befolyásolták. (Nataf 1994. 218.). A szóban forgó kötet a szerző alapműve, melyben az ezoterikus metafizika számmisztikai alapjait (a princípiumok tanát) mutatja be.
Az ábra egy egyenlő oldalú hatszögbe rajzolt csillagot ábrázol, melynek egyik háromszögén Madách a szentháromságot („atya”, „fiú”, „szentlélek”) ábrázolja, a másik háromszög csúcsain a „test”, az „én”, és az „enerb” betűcsoportokat láthatjuk. Az „ön” minden valószínűség szerint a német Selbst illetve az angol self magyar megfelelője, s a gnosztikusok „psziché” fogalmát jelölheti. A harmadik betűcsoport jelentése nehezebben azonosítható, de az ábra logikájából (a gnosztikus eredet hipotézisét fenntartva) a „szellem” jelentés következne.
Benes Istvánné véleménye szerint elképzelhető egy az alkímiára alapozott értelmezési lehetőség is, mely szerint az „enerb” az „energiabázis” rövidítése lenne. A „test” a testamentumot vagy fertilitást az „ön” pedig az önképet vagy önazonosságot kódolná. Az ábra eszerint az alsó és felső vizek szétválását, a tükrözést, visszatükröződést jelenítené meg. A szellemet, mely Hermész Triszmegisztosz tanításának megfelelően: „leszáll, majd fölemelkedik…” A rajz egyben a teljesség (mely sosem tökéletes) és a tökéletesség (mely sosem teljes) egymásra vetítése is lenne.
Ez az értelmezés a gnosztikus elképzelésekkel is jól egybevágna. A gnosztikusok ugyanis az embert a szellem, a lélek és a test hármasságával jellemezték (Leisegang 1985. 95.) A szellem fogalmát azonban gyakorta az erő szóval (Kraft, Dynamis) nevezték meg, s amennyiben az erő anyagtalan, akárcsak a fény, a szellemet fényerőnek is nevezték. A fenti hármasságot néha úgy is értelmezték hogy a hímneműnek tekintett szellem a nőneműnek tekintett anyaggal egyesülve hozza létre a logoszt, mely a lélek megfelelője. Ez az anyagba leszállt szellemi erő (Geisteskraft) lappanghat a rejtélyes enerb betűcsoport mögött, melyet Madách az energia fogalmával asszociálhatott.
A szellem energiaként való értelmezése egyébként sem lenne előzmény nélküli. A keleti egyházban is találhatunk rá példát Palamasz Szent Gergely például „különbséget tett az isteni lényeg és energia (energeia, görögül hatások) között. Maguk a hatások (energeia) örök időktől fogva valók, vagyis isten részét képezik, és mivel minden létezőt áthatnak (mert isten teremtőerejéből van minden létező), e hatásokon keresztül isten közvetlenül is megismerhető, bár a megismerés nem azonnal következik be.” (Bowker 2004. 251.)
Az persze, hogy Madách Palamasz Szent Gergelyt vagy akárcsak tanítását is ismerhette volna, nem valószínű, de amit egyszer valaki végiggondolt, az – Hamvas Bélától is tudhatjuk – a továbbiakban mások által is elgondolható.
A terminus valószínűleg Madách saját leleménye, hiszen hasonló megnevezéssel a nyugati hagyományban nem találkozhatni (Rahner–Vorgrimmler, 1961). Az a hármasság azonban, amely a fenti ábrán megkettőzött formában van jelen, a német misztika egyik legjelentősebb (a gnosztikusok által is erősen befolyásolt) alakjának Jakob Böhmének a gondolatrendszerében is megtalálható. (Böhme, 1993). Böhme rendszerére azért érdemes figyelnünk, mert az ő egyik legfontosabb problémája éppen az, hogy a szentháromságot az isteni természet princípiumaival összhangba hozza. S mert a gnosztikusok nem látnak lényegi különbséget az isteni lényeget kinyilatkoztató kozmosz és az emberi világ között, azaz az emberben, a mikrokozmoszban a makrokozmosz tükörképét látják (Leisegang 1985. 22., 27., 49.), az isteni és az emberi természet alapsajátosságai is egymás tükörképeinek tekinthetőek.
Az első princípium, melyet Böhme rendszerében az ótestamentumi Atya képvisel, s mely alkímiai tekintetben az emésztő tűzzel azonosítható, a harag és a bosszúállás. Ebből a princípiumból származik a világbeli rossz, de ez a bűnösöket elemésztő pokolbéli tűznek a forrása is. A második princípium, melyet a Fiú képvisel, s melyre a fény jellemző, a megbocsátás és a szeretet. A harmadik princípium, melyet a Szentlélek jelenít meg, de nyilvánvalóan az első kettő generál, a fénynek és a sötétségnek, a jónak és a rossznak, a szeretetnek és a haragnak a keveréke.
Az első két princípium az isteni személyen belül különül el, a harmadik azonban az előző kettőnek külsővé válása, ún. emanációja. A böhmei filozófiának is legnagyobb problémája e harmadik princípium, hiszen ezt az összképbe nagyon nehéz beilleszteni. A harmadik princípium ugyanis nem csupán az előző kettő szintézise, de egy második kettősséget is implikál: a kívül (ad extra) és a belül (ad intra) ellentétét.
E három princípium a három világot: a Poklot, a Paradicsomot és az érzéki univerzumot is felöleli.
Ha a második (feltevéseink szerint az isteni princípiumokat ábrázoló) háromszöget a (Szentháromságot ábrázoló) első háromszög – a síkban 90 fokkal elforgatott – változatának tekintjük (már pedig nyilván valóan az), s a csúcsokat ennek megfelelően társítjuk, az ábra a böhmei felfogás szerint is jól értelmezhetővé válik.1 Az „atyá”-val az „enerb” (szellem), a „szentlélek”-kel (mely mint láttuk az érzéki világnak feleltethető meg) a „test”, a „fiú”-val pedig az „Ön” (én, lélek, Logosz) társítható. A szellemi lényeg értelmében vett „energiabázis” értelmezés így még valószínűbbnek tűnhet, hiszen a fényharmat vagy isteni szikra (melyeknek itt értelemszerűen állniuk kellene) nyilvánvalóan energetikai természetűek.
Böhme is úgy véli, hogy Istenben a természet csupán a lét organikus és vitális oldala (a „tűz”), ez az alap, melyen a szellemi élet (a „fény”) létre jöhet és kibontakozhat. (Koyré, 2000. 360.) A tűz azonban nem merül ki a fényben, melyet kisugároz. Önmagában is létezik. Sőt mi több a tűznek, mint létezőnek van egy a fényben kifejeződővel ellentétes oldala is. A tűz – az élethez hasonlóan – önmagában is poláris ellentétek szintézise, contrarium. Nem önmaga révén létezik: a fény Grund-ja (azaz alapja) gyanánt neki magának is szüksége van egy Grund-ra. (Koyré, 2000. 364.)
Ez a gondolat azonban jóval korábbi eredetű. Jézust már a – Böhme gondolatrendszerét erősen befolyásoló – Eckhardt mester prédikációi is egy olyan alapból, a lélek olyan erejéből eredeztetik, „melyből az Atya is szüli örök igéjét, abból lesz ő termékeny együtt-szülő. Mert Jézus, az atyai szív fénye és visszfénye – miként Pál mondja, hogy dics- és visszfénye az atyai szívnek erővel világít át az atyai szíven –, ez a Jézus egyesül vele, s ő Jézussal; s a szűz fénylik és ragyog vele egyetlen Egyként, s mint színtiszta fény az atyai szívben.
Több ízben mondtam már, hogy van a lélekben egy erő, amely nem érint sem időt, sem testet; a szellemből ered, a szellemben marad és mindenestől szellemi. Ebben az erőben Isten olyan zöldellően és olyan virágzóan van jelen mind a sok örömben és mind a sok dicsőségben, ahogyan van önmagában is. Ez az öröm annyira szívbeli és annyira felfoghatatlanul nagy, hogy senki azt szegről-végre elmondani nem tudja. Mert az örökkévaló Atya ebben az erőben úgy szüli szüntelen újra örökkévaló Fiát, hogy ez az erő az Atya Fiát és magát az Atyát is ugyanazon Fiúként szüli meg egyszerre az Atya osztatlan erejében” (Eckhardt, 2003. 15–16.).
Azt a (második princípiumot képviselő) alapot, melyből ez az erő fakad, valóban joggal nevezhetnők „energiabázis”-nak. Az „enerb” tehát tényleg lehet ennek (vagy valamely hasonló jelentésű) terminusnak a rövidítése is. A szóban forgó terminus tényleg magától Madáchtól származhat, ekkor ugyanis a megfelelő magyar terminológia nem létezett. Márpedig az isteni szellem illetve fény (világosság) alapjának „energia” kifejezés tényleg természetszerűleg adódhatott. Annál is inkább, mert az energia terminus – eredeti értelmében – az erő hatását, a megvalósult létezőt is jelentheti. (Lásd: potenciális és aktuális energia!)
A Böhme filozófiájával való kapcsolat feltevése annál is érdekesebb számunkra, mert úgy tűnik, hogy a Tragédia egyik legfontosabb szereplője, a „Föld szelleme” is a böhmei gondolatrendszerből kerülhetett a Tragédiába. Közvetlenül, vagy Goethe Faustjának közvetítésével. (Az utóbbi feltevésre vonatkozóan lásd: Madách 2005. 744.) Böhme a harmadik isteni princípiumot gyakorta az evilág szelleme („Geist dieser Welt”) gyanánt emlegeti. S nem csak a kifejezés azonos értelmű a Föld szellemével, amennyiben Böhme kozmológiájában az evilág a Földi (arisztotelészi terminológiával a szublunáris) világgal azonos, hanem Madách ugyanazt is érti alatta, mint maga Böhme, az időtlen Pokol és Paradicsom időbe vetett „szintézisét”.
Éva Tragédiabeli szerepe is közeli rokona Böhme felfogásának, melyet Alexandre Koyré a követezőképpen foglal össze: „A nőnek tulajdonított szerep meglehetősen különös: ő testesíti meg az alázat, a fény és a szeretet princípiumát. A férfi ezzel szemben az erő és a brutalitás révén az uralom ösztönének megtestesítője; alakjában az első princípium nyilatkozik meg: az erő, a tűz, a harag és a bosszú. Ezzel szemben a nő a második princípium megtestesülése. Megfigyelhető, hogy a nő, Ádám vonatkozásában a Mennyei Szüzet helyettesíti, a mennyei társat, akit elveszített, akitől a bűn révén eltávolodott. A tisztaság, a szüzesség ideája, mely oly fontos szerepet játszik a Bölcsesség böhmei felfogásában, arra kényszeríti őt, hogy az örök nőiességet visszaintegrálja az istenségbe. Innen Bőhme mély tisztelete a Szent Szűz iránt, akiben az örök Bölcsesség megtestesült, hogy csodálatos módon létrehozza a férfiúi szüzet (Krisztust), az emberiség tökéletes és teljes értékű képviselőjét” (Koyré, 2000. 430–431.)
Nagyon is valószínű tehát, hogy a Földszellem alakja illetve Éva üdvtörténeti szerepének megítélése közvetlenül vagy közvetve szintén Böhme filozófiájából eredeztethető. Természetesen ez esetben is a Faust és a szabadkőműves tanok lehettek azok, melyek a közvetítő szerepét betölthették, hiszen ismert, hogy Böhme filozófiája a szabadkőművesekre is mély hatást gyakorolt. (Koyré, 2000. 534.), de a közvetlen hatás hipotézise sem zárható ki. Az azonban, hogy ez a hatás milyen konkrét úton-módon valósulhatott meg, továbbra is tisztázásra vár.
Mindazonáltal nem zárható ki egy „amorb” olvasat sem.2 A görögben ugyanis az „a” prefixum fosztóképzőként funkcionál. A szóban tehát a latin „morbus” („betegség, halál-ok”) görög mintára megalkotott fosztóképzős alakját az „amorbus”-t, vagyis az „egészséget”, átvitt értelemben a „hallhatatlanságot” sejthetjük. Ez utóbbiak pedig a szellem adekvát megnevezéseinek tekinthetőek. A feltevés azért sem tekinthető teljesen valószínűtlennek, mert a latin eredetű amortizáció (megtérülés) szavunk is hasonló szerkezetű. Feltehetőleg analógiás alapon. A terminus ez esetben ismét csak Madách személyes leleménye volna, ilyen terminust ugyanis a közkézen forgó latin szótárak nem ismernek.
Egyéb megoldási javaslatok is elképzelhetők. A kérdés tehát továbbra is nyitott. A valóban megnyugtató választ a további kutatásnak kell megadnia.
A kéziratlap egy dolgot mindazonáltal kétséget kizáróan bizonyít, azt hogy Madáchot a szentháromság-tana és a mikrokozmosz-makrokozmosz kapcsolatának kérdései, melyeket a nyugati filozófia és üdvtörténet középpontjába az elsők közt éppen a gnosztikusok emeltek – már egészen fiatal kora óta foglalkoztatták. A problematika élete végén, a Tragédiában nyeri el végső megoldását. A kis cetli tehát a későbbi kutatás számára a nagy Tragédia értelmezésének aspektusában is komoly jelentőségre tehet szert.
Jegyzetek
1. Ne feledjük, a 90 fokos elforgatás a magasabb vagy alacsonyabb dimenzióba való átlépést kódolhatja. Márpedig az atya-fiú-szentlélek hármasság nyilvánvalóan nem ugyanazokban a dimenziókban létezik, mint a test-lélek-szellem hármasság. Az első esetben mindhárom elem eggyel magasabb szintet képvisel, mint a másodikban.
2. A „morbus”-szal való társítás gondolata is Benesnétől származik, aki közben módosította álláspontját és ma már úgy véli, hogy a szóban forgó betűcsoport a betegség latin nevének rövidítése lenne, s a diagramm Madách magánéleti problémáit (korai betegségét és halálsejtelmeit) is kódolná. Ez a megoldási kísérlet azonban nézetem szerint elfogadhatatlan, hiszen ha a betűcsoport olvasata valóban a „morb” lenne, s az m betűt megelőző valami puszta tintapaca, ahogyan Benesné véli, az m betű első szárának egyenesen kéne felfele ívelnie, nem pedig enyhe kezdeti áthajlással, ahogyan az ábrán láthatjuk. Az áthajlás alig félreérthetően egy megelőző magánhangzóra utal.
Könyvészet
Bowker, John: Isten. Az örök igazság fürkészése. Budapest, Magyar Könyvklub, 2004.
Böhme, Jakob: Aurora sau răsăritul care se întrezăreşte, Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1993.
Eckhardt mester: Beszédek. Budapest, Paulus Hungaros – Kairosz Kiadó, 2003.
Eckartshausen, Karl: Probaseologia, oder praktischen Theil der Zahlenlehre der Natur. Leipzig, 1795.
Koyré, Alexandre: Filozofia lui Jakob Bőhme. Bucureşti, Humanitas, 2000.
Leisegang, Hans: Die Gnosis, Kröner Verlag, Stuttgart, 1985.
Madách Imre: Az ember tragédiája. Drámai költemény. Szinoptikus kritikai kiadás. (Szerkesztette és sajtó alá rendezte : Kerényi Ferenc), Argumentum Kiadó, Budapest, 2005.
Nataf, André: The Wordsworth Dictionary of the Occult. Wordsworth Edition, Hertfortshire, 1994.
Rahner, Karl–Vorgrimmler, Herbert: Kleines theologisches Wörterbuch. (Gnosis címszó). Freiburg, Basel, Wien, Herder-Bücherei, 1961.