Bene Zoltán
Az „első magyar szépművészeti folyóírás”
és Madách Imre
I. A Regélő-Honművész kilenc esztendeje
(1833. április 1-től 1841. végéig)
1., A Regélő-Honművész indulása, helye a reformkor folyóirat-kultúrájában
1825 sok tekintetben korszakhatár. I. Ferenc ekkor hívja össze hosszú szünet után újra a diétát, azaz az országgyűlést. Ám mégsem ez a hagyományosan elfogadott évszám, sokkal inkább 1830 lehet a reformkor kezdete. Ez az az esztendő ugyanis, amikor megjelent Széchenyi István Hitel című nagyhatású műve; az az év, amikor Párizsban újabb forradalom tört ki, s ezzel Nyugat-Európában tulajdonképpen győzött, Európa egyéb részein pedig megkezdte előretörését a liberalizmus.1 S ez a megközelítés egyben azt is jelenti, hogy Magyarországon a reformkor egyet jelent a szabadelvűség térnyerésével, terjedésével, s a korszak ilyen értelemben is előkészíti a liberális eszméken nyugvó 1848/49-es forradalmat és szabadságharcot, amely (például az Eötvös József nevéhez kapcsolható oktatási törvénnyel) a korszak legliberálisabb, leghaladóbb jogszabályainak egész sorát alkotja meg.
A tizenkilencedik század első felének magyar liberalizmusa tehát erősen köthető éppen Széchenyihez. Ez az állítás némiképp paradoxnak tűnik. Hiszen „a legnagyobb magyar” (ahogyan Kossuth később, nevezetes polémiájuk idején, nem minden él nélkül nevezte) „gondolatai mögött a 18. század jellemző normái álltak.”2 Ezzel, illetőleg a nagy francia forradalom és a napóleoni háborúk okozta általános sokkal is magyarázható a forradalomtól és a köztársasági eszméktől való félelme, ódzkodása, a monarchiába és az uralkodó dinasztiába vetett hite, s az a meggyőződése, hogy Magyarország csak reformok útján, lépésről lépésre emelkedhet fel, nem pedig egy mindent elsöprő, hirtelen változást hozó revolúció folytán. Mégis jogos ehhez a dátumhoz, s ehhez a műhöz kapcsolni a magyar szabadelvű mozgalom kibontakozásának és a reformkornak a kezdetét. Ez a mű ugyanis már nem a felvilágosodás gondolatköréből táplálkozik, éppen ezért ingerli vitára a konzervatív erőket és a rendi ellenzéket egyaránt, s éppen ezért ír az a Dessewffy József Taglalat címen választ rá, aki „a nemesi ellenzéknek a rendi felvilágosodás hagyományait folytató elitjéhez tartozott.”3 Az, hogy Széchenyi műve annyira zavarta őt, hogy tollat ragadott ellene, azt bizonyítja: a Hitel gondolkodása már teljességgel elfogadhatatlan a számára, tehát valami új kezdődött, valami, ami más, ami merészebb, mint a rendi ellenzéki politika.
A Hitelt két újabb mű, a Világ (1831) és a Stádium (1833) követi. Széchenyi ezekben fejti ki programját, amely társadalmi és gazdasági reformokat kíván, végső soron a polgárosodás megindítását, támogatását, elősegítését. 1833-ban egy másik, reformokat, mihamarabbi változásokat kívánó, a feudális-középkori viszonyok felszámolását sürgető írás is megjelenik: báró Wesselényi Miklós Balítéletek című könyve.
Az 1830-as évek elején a korabeli magyar szabadelvű ellenzék két vezéralakja szólalt meg ezekben a művekben: Széchenyi, és a nála jóval radikálisabb Wesselényi – mindketten az arisztokrácia tagjai. Útjaik azonban hamarosan szétválnak, hiszen előbbi nem követeli a dinasztia leváltását, nem kritizálja az uralkodót és közvetlen környezetét, utóbbi ezzel szemben élesen bírálja a Habsburg-kormányzatot is, és „a rendi alkotmány hibáiért már elsősorban Bécset okolja.”4
A csakhamar, Széchenyi részleges háttérbe szorulásával igazi vezéregyéniséggé váló Wesselényi köréhez csatlakozik az ifjú nemzedék egyik legtehetségesebb alakja, Kossuth Lajos. Ő az, aki először képes igazán meghatározó módon, jelentős mértékben hatni az emberekre a sajtón keresztül: 1832 és 1836 között a pozsonyi Országgyűlési Tudósításokkal, majd 1836 után a pesti Törvényhatósági Tudósításokkal közvélemény-formáló erővé, a szabadelvű gondolatok népszerűsítőjévé, propagálójává válik. Kossuth pedig már nem a főnemesek, hanem a kisnemesség soraiból kerül ki. De nem csak ő, hanem az író-költő Kölcsey Ferenc, vagy a fiatalsága ellenére már nagy tiszteletnek örvendő Deák Ferenc is ebből a társadalmi rétegből, közegből érkezik, hiszen az elmaradott, feudális jellegű magyar társadalomban a gazdaságilag gyenge, ráadásul nagyrészt nem magyar anyanyelvű és tudatú polgárság politikai szerepét ennek a rétegnek (nem túl nagy létszámú) haladó gondolkodású csoportjai veszik át.
S ezeknek a csoportoknak politikai küzdelmei már javarészt az újságok hasábjain folynak, méghozzá nem a kifejezetten politikai jellegű lapok, sokkal inkább az irodalmi, tudományos, kritikai jellegű újságok hasábjain, amelyek nem egy esetben az egyes lapok mellékleteit (melléklapjait) jelentik, mivel a kor szokása szerint az újságok melléklapokat indítanak, ezekben pedig elsősorban ilyen (azaz irodalmi, művészeti, kritikai vagy tudományos) témájú írások látnak napvilágot. – Hogy miért nem a politikai sajtó vállalta fel a haladás ügyét, annak oka leginkább a cenzúra intézményében keresendő, amely a Habsburg-hatalom első számú eszköze volt a magyar reformtörekvésekkel szemben. Amelyik újság nem a Habsburg érdekeket szolgálta, cikkei nem voltak lojálisak Bécshez, az egyszerűen nem jelenhetett meg, s a haladás eszméit ilyen körülmények között álcázni kellett, hiszen egyébként nem akadt fórum, ahol nyíltan lehetett volna vállalni őket.
Egy-egy lap sok esetben a mögötte állók politikai-társadalmi elképzeléseinek a szócsövévé vált (ebben az esetben nem feltétlenül negatív értelemben!):
Széchenyi
István lapja a Jelenkor volt, amely 1832 és 1848 között jelent
meg, s például 1837-ben, 4000 előfizetőjével jelentős
közvélemény-formáló tényezőnek mondható. A
Jelenkor melléklapjában, a Társalkodóban fejtette ki
gondolatait Széchenyi, többek között a dunai gőzhajózás
kérdésében. Széchenyi legnagyobb „ellenfele”, Kossuth Lajos
1832 és 1836 között a már említett Országgyűlési
Tudósításokban teremtett magának
nyilvánosságot, majd 1836/37-ben az ennek mintegy
folytatásaként működő Törvényhatósági Tudósítások
oldalain.5
Ismert újság volt a Hasznos Mulatságok, amelybe 1824/25-ben
Mátray Gábor is írogatott.6
Jelentős folyóirata a kornak az Élet és Literatúra,
Kölcsey Ferenc és Szemere Pál vállalkozása (1826–29, 1827-től
Muzárion címen). A még 1817-ben indult Tudományos Gyűjtemény
is népszerű, tekintélyes lapnak számított, s rangját csak
emelte, hogy 1828-tól négy éven keresztül Vörösmarty
Mihály szerkesztette.
1831-ben indította el Bajza József a Kritikai Lapokat (1837-ig élt a kezdeményezés), s ezekben az években alakult ki a Vörösmarty-Bajza-Schedel triász (a legutóbbiból később Toldy lett), amely meghatározó jelentőséggel bírt a kor sajtójának világában. Ők hárman bocsátották útjára 1837-ben az Athenaeumot és kritikai melléklapját, a Figyelmezőt, az évtized talán legnagyobb súlyú újság-párosát, amely hamarosan vezető szerepre tett szert: itt publikált Kossuth Lajos a Törvényhatósági Tudósítások megszűnését követően, ebbe írt Eötvös József, a centralisták vezéregyénisége, de a következő évtized elején majd Petőfi is itt jelenik meg, itt lép közönsége elé.
Erdélyben (a reformer ellenzék újsága az Erdélyi Híradó, a konzervatívok folyóirata a Múlt és Jelen), Felső-Magyarországon (pl. Felső Magyarországi Minerva, 1825–1836) és az ország egyéb vidékein is jelentős folyóiratkultúra virágzik ebben az időszakban. Divatlapok, képes újságok, tudományos gyűjtemények jelennek meg, a sajtóélet felpezsdül: az évtizedben 98 (!) sajtótermék működik Magyarországon.7
Ilyen szellemi közegben, efféle előzmények után, Vörösmarty Mihály közbenjárására indulhatott útjára 1833. április 1-jén a Regélő-Honművész.8 A folyóirat tulajdonképpen irodalmi divatlap volt, a szó akkori értelmében, amit ma talán szépirodalmi folyóiratnak neveznénk, de elég rosszul tennénk, mert az elnevezés erősen félrevezető.
Elindítója, Mátray (tulajdonképpen ekkor még Rothkrepf) Gábor9 1830-ban, mikor felhagyott a nevelősködéssel, megpályázta a Széchényi Könyvtár egyik újonnan létrehozott (afféle segéd-könyvtárőri) állását, ám ekkor még elutasították, annak ellenére, hogy magától Horvát Istvántól, az akkori „főkönyvtárostól” kért segítséget, akivel 1829 óta biztosan kapcsolatot tartott, de nem kizárt, hogy még korábbra nyúlik vissza az ismeretségük. Annak ellenére, hogy nem kapta meg az állást, novemberben mégis visszatért Pestre, befejezte jogi tanulmányait, és elindította azt a hosszadalmas folyamatot, amelynek vége 1832. december 24-én – mintegy karácsonyi ajándék gyanánt – egy magyar nyelvű folyóirat engedélye volt.10 Az engedély egyetlen feltételt szabott: a lapban mindenféle politikai témát kerülni kell. (A lapengedély elnyeréséhez egyébként 8000 ezüst forint kaucióra volt szükség. Ennyi pénze Mátraynak természetesen nem volt, az összeget helyette Széchényi Lajos gróf tette le, akinek házánál korábban nevelősködött.11) A jóváhagyás birtokában, a következő év április 1-jén megjelent a lap első száma.
Mint már említettem, Mátray lapja divatlap volt. Ez a laptípus az 1830-as években jelent meg Magyarországon – nem utolsósorban a városiasodás és az ezzel együtt járó polgárosodás előrehaladtának következtében – de csak később nevezték el így. Elnevezése arra utal, hogy divatképeket közölt. Természetesen nem olyan divatlapra kell asszociálnunk, amikor a XIX. századi divatlapokra gondolunk, amilyen manapság (mondjuk) a népszerű Burda magazin, hanem művészetekkel és a társasági élettel foglalkozó lapokat kell elképzelnünk. Ennek értelmében nevezték ezt a laptípust (pl. Mátray) „szépművészeti folyóírás”-nak is, ám a szépművészeti jelző nem egy esetben hamarosan „szépirodalmi”-ra változott. (Hiszen a művészetek közt Magyarországon abban a korban első az irodalom.)
Az ilyen jellegű újságok általában két részből álltak: egy szépirodalmi folyóiratból és egy olyan mellékletből vagy társlapból, amely leginkább a mai igényesebb magazinoknak felel meg (ez, legalábbis a melléklet esetében feltétlenül a „társasélet és divatvilág” híreit, eseményeit közölte, mutatta be).
Mátray Gábor folyóiratának
esetében társlapokról: a Regélőről és a Honművészről
van szó, ezért is emlegetjük általában Regélő-Honművészként
Mátray újságját. Ez a folyóirat tehát két egyenrangú
sajtótermékből áll, melyek között nincs
alá-fölérendeltségi viszony: a Regélő hivatott irodalmi
alkotások (elbeszélések, útleírások, igényes életrajzok,
történelmi tárgyú cikkek,12
versek stb.) által szórakoztatni a közönséget, a
Honművész pedig a művészetek, művészi alkotások
bemutatásának, színházi tárgyú írásoknak,
tudományos érdekességek leírásának
(tudományos igény és tudományos magyarázatok nélkül!),
öltözködési szokásokkal (végső soron a
divattal) foglalkozó írásoknak, koncerteket, társadalmi
eseményeket taglaló cikkeknek stb. a fóruma. Viszont a kettő
együtt egy egész, egyik sem előrébb való, mint a másik,
elválaszthatatlanok egymástól, illetőleg, ha kettéválasztjuk
a kettőt, azzal kicsit meg is hamisítjuk, meg is csonkítjuk
őket. Mi sem bizonyítja
ezt jobban, mint a két lap mindvégig
azonos terjedelme. Igaz ugyan, hogy a szakirodalom általában
a Regélőt főlapnak nevezi,13
érzésem szerint azonban esetünkben nem erről van szó, hanem
arról, hogy a Regélő és a Honművész egy és ugyanazon
folyóirat két arca.
A korszak néhány más lapja ezzel szemben mellékletként jelentette meg a társasági élettel foglalkozó írásait. Ilyen volt például a pesti német polgárok német nyelvű Spiegel című folyóirata, amely etalonnak számított a magyar lapok szemében is (mellékletét Schmetterling címmel nyomták); vagy a magyar nyelvű Honderű (mellékletét Pesti Szalon címen adta ki). Ezekben az esetekben a főlap és ennek profilja a fontosabb, a melléklet csak amolyan ráadás, szerepe korlátozott, kevésbé fontos.
A divatlapok általában a női közönséget szerették volna megnyerni, olvasótáborukat mindenekelőtt (de nem kizárólag) a hölgyek köréből kívánták toborozni – ez azonban nem jelenti azt, hogy kifejezetten női lapok lettek volna, sőt sokszor éppen a nők fordultak el leghamarabb egyiktől-másiktól. Viszont mindannyian egyöntetűen elhatárolták magukat a tudományos lapoktól, amennyiben céljukként a szórakoztatást jelölték meg.
Ezekben az években, a divatlapok feltűnésével egy időben áldozik le a felvilágosodás gondolatvilágában gyökerező laptípusok (amilyen pl. a Tudományos Gyűjtemény vagy a Felső-Magyarországi Minerva) napja, a sajtóviszonyok korszerűsödnek: 1831-ben elindul a Kritikai Lapok, 1832-ben a Jelenkor, ugyanennek az évnek a végén, december 16-án az Országgyűlési Tudósítások, majd a diéta végeztével ennek folytatásaként a Törvényhatósági Tudósítások, és nyomukban számos olyan újság, amely már egy modernebb szemléletet tükröz és új újságírói eszközöket használ – még ha technikailag néha (pl. Kossuth kéziratos újságai) el is marad a kor követelményeitől.14
Ezen új szellemű újságok
sorába tartozik tehát a Regélő-Honművész is, amely
büszkén vállalt meghatározása és alcíme szerint az „Első
Magyar Szépművészeti Folyóírás” – és előtte valóban nem
jelent meg Magyarországon, magyar nyelven ilyen jellegű folyóirat.
(Persze, a folyóirat szót sem a mai értelemben kell értelmezni,
hiszen a Regélő-Honművész heti kétszer jelent meg, nem
pedig havonta egyszer, mint a
modern folyóiratok.) Igaz,
számos irodalmi jellegű lap született már korábban is az országban
(Magyar Museum, Urania, Orpheus, Erdélyi Museum), ezek azonban
merőben más eszmevilág talaján álltak, sokban különböző
filozófiával működtek, sosem deklarálták, hogy a céljuk
szórakoztatás lenne, míg a Regélő-Honművész szerkesztője már
rögvest az előfizetői felhívásában leírja, hogy induló
lapja könnyű szórakozást ígér, s nem tudományos
elmélkedést vagy politikai állásfoglalást;
mindezt pedig elsősorban a magyar anyanyelvű nőknek kínálja.
Kiemeli
ez
a
felhívás
azt
is,
hogy
a
megjelenő
újság
olcsó,
színvonalban
viszont
nem
marad
el
a
hasonló
szerkezetű,
drága
külföldi
és
hazai,
de
nem
magyar
nyelvű
lapoktól.
S
valóban
így
is
van:
a
heti
két
alkalommal
megjelenő
Regélő-Honművészt
3
forint
12
krajcárért
elő
lehetett
fizetni
egy félévre
helyben, azaz Pesten, postán pedig 4 forintért, míg a szintén
pesti Spiegel ára 4 illetőleg 5 forintra, a színházi tárgyú,
Bécsben megjelenő Theaterzeitungé pedig 10 forintra
rúgott félévenként.15
Mátray be is tartotta ígéretét. Folyóirata sok tekintetben (és a körülményeket figyelembe véve) kiállja a versenyt a korszak hasonló lapjaival. Igaz ez a megállapítás még akkor is, ha eleinte kénytelen volt gyengébb színvonalú írásokat (is) közölni, mivel a lap a Magyarországon megszokottnál sokkal sűrűbben jelent meg, ezért íróit általában sürgetni kellett, sokszor pedig gyengébb tollú írók munkái töltötték ki a terjedelemben fennmaradó hézagokat – ez pedig természetesen az egész folyóirat minőségének rovására ment. A korszak neves írói nem vállaltak szerepet a Regélő-Honművészben, egész egyszerűen azért, mert (mit szépítsünk a dolgon?), derogált nekik egy heti két alkalommal megjelenő, „pusztán” szórakoztatni akaró lapba írni.16 A színvonalra, különösképpen a kezdeti időszakban, elsősorban ezekből az okokból kifolyólag, sok esetben zavaró egyenetlenség jellemző. Ugyanakkor a Regélő-Honművész kiállítása is szerényebb volt vetélytársai külleménél: egyhasábos, negyedrét formátumban nyomták, kétszer négy lapból, azaz tizenhat oldalból állt. Ám az olvasókat nemigen zavarhatta sem a szegényesebb külső, sem a színvonalbéli változékonyság, hiszen már az első évben hétszázan fizettek elő a lapra.17 (Igaz, ez az előfizetői szám később sem nagyon növekedett, inkább átmenetileg néha csökkent.)
Az újság szerkesztősége
egyébiránt Mátray Gábor pesti lakása volt, a „halpiaczon
alul, a Duna partján, 114. sz.”
alatt, a nyomdai munkákat pedig a pesti Uri utczában
található Trattner-Károlyi nyomda végezte.18
A szerkesztő már nem kért pénzt a leadott kéziratok
megjelentetéséért, de még nem is fizetett
értük. A szerzők a hálás köszöneten felül 1–1
tiszteletpéldányt kaptak.19
2., A Regélő-Honművész felépítése
A kettős folyóirat közül a Regélő 6-8 rovatba osztva közölte írásait. Ezek előtt azonban minden számban egy-egy elbeszélés állt, amelyet időnként, ha a terjedelem megkívánta, folytatásokban adtak közre.
A novella után következő rovatok ilyen szépcsengésű címeket viseltek:
Életírás – gyakran egészen magas színvonalú, inspiráló életrajzok kerültek ide. Egyedülálló a korszakban, hogy „Tudós magyar asszonyok” sorozatcímmel hét magyar asszony életét is bemutatták a rovatban;
Ország- Népismertetés – ezt a rovatot sajnos a színtelenség, ötlettelenség jellemzi, a kínálkozó lehetőségeket sorra kihagyják a szerzők;
Inneplés – néprajzi tárgyú, helyenként igen jó írások gyűjtőhelye, a cikkek általában jó megfigyelőképességgel, nagy ábrázoló erővel mutatják be a népélet egy-egy momentumát, egészen szociográfia-szerű részletekre is akadhat az olvasó;
Költészet – számonként egy versnél több nem jelent meg, s nem túl magas színvonalúak, még a korízlést figyelembe véve is érzelgősek, jellegtelennek – 1835-től a rovat átkerül a Honművész hasábjaira;
Különféle – ez a mai „kis vegyes” vagy „érdekességek innen-onnan”, „kis hírek a nagyvilágból” jellegű rovatnak felel meg;
Világi telegráf – ez szinte ugyanaz, mint az előző, csak rövidebbek a hírei.
Továbbá: Nevettető pilula, Tréfaszesz, Mulattató, Rejtvények,20 Jeles mondások, Emlékmondások.
Eme rovatokban igen kedvelt fogása a szerkesztőnek a külföldi példákra való hivatkozás, s afféle igazi bulvársajtóba illő pletykálkodás is gyakorta érhető tetten ezeken az oldalakon, csakúgy, mint a közhelyesség. Mindemellett ezek a rovatok nem voltak állandóak, abban az értelemben legalábbis nem, hogy nem szerepelt mindegyik valamennyi számban. Az első három például váltotta egymást, a többi sokszor esetlegesen szerepelt vagy maradt ki, minden bizonnyal a rendelkezésre álló híranyagnak megfelelően. A híranyag, pontosabban az újság-alapanyag egyébként is meghatározó volt. Mégpedig azért, mert sosem akadt belőle elég. Valószínűleg ez magyarázza a sok külföldi hírt és a számos fordítást a Regélő oldalain.
A kettős folyóirat másik lapja, a szakirodalom által leginkább „lemelléklapozott” Honművész tartalma, szellemisége, röviden: szerkesztése Mátray Gábor mellett Garay János nevéhez fűződik. Garay maga is szépíró, a Regélőben és más folyóiratokban jelennek meg (nem is rossz) novellái, versei. Máig legismertebb alkotása Az obsitos, amelyben megteremtette a nagyotmondó katona figurájának magyar változatát, Háry Jánost. Garayról mindenképpen elmondható, hogy érzékeny, a művészeteket értő, nyitott személyiség.
A Honművész nyolcoldalnyi anyagát szintén rovatokba rendezve közli. Rovatai a következők:
Természet-tudomány – ide kerülnek a színes tudományos érdekességek, amelyeknek szigorúan ismeretterjesztés, figyelemfelkeltés a céljuk, s nem tudományos elemzés;
Mesterség, művészet, szorgalom – ez a rovat eleinte a magyar kismesterségek történetével foglalkozik, művészettörténeti és néprajzi érdeklődéssel egyaránt boncolgatván ezeket, majd a technikai fejlődés kérdéseit vizsgálja (pl. különféle gépelyekről, azaz gépekről ír), a technikai vívmányokat mutatja be. Ezzel a szerkesztők célja nem lehet más, mint lobbizás a haladás, a technikai fejlődés mellett. Mátray odaadó híve Széchenyi István elképzeléseinek, a családnak is lekötelezettje, nem csodálkozhatunk hát azon, hogy ez a rovat ilyen célokat szolgál – hiszen ezek a célok Széchenyi István céljai, és Mátray kötelességének érezte, hogy agitáljon a gróf mellett. Később azonban (nem tudni, miért, de nem kizárt, hogy hatalmi nyomásra) a rovat mégis részekre bomlik, s az így kialakuló részek teljesen más funkciókat töltenek be. Az új rovatok elnevezései önmagukért beszélnek: Festészet, Szobrászat, Építészet, Rézmetszés, Hangászat, Tánc és Szorgalom.
Emlékmondások – a rovat a lap imént említett elkötelezettsége, programja miatt fontos. Gyakran idéznek ezen a helyen Széchenyi Istvántól, ami megint csak arra utal, hogy Mátray a „legnagyobb magyar” holdudvarába tartozónak vélte magát, és kötelességének érezte saját eszközeivel támogatni a gróf elképzeléseit, vállalkozásait, terveit.
Theatrum, majd később Színház – a Honművész talán legérettebb, legjobb, leginkább hiánypótló rovata. Nevéből adódóan itt látnak napvilágot a színházi tárgyú cikkek. A Honművész nagy-nagy szeretettel és odafigyeléssel egyengeti a magyar nyelvű színjátszás útját (Mátray kora ifjúságától színházi ember, gyermekkori játszótársa pedig a későbbi Déryné volt), agitál a Pesti Magyar Színház létrehozásáért, színiiskola felállítását veti fel, komoly színháztörténeti munkákat ad közre, és jelentős színházkritikai, ismeretterjesztő, népszerűsítő tevékenysége is, amelynek eredményeit ez, a Színház-rovat tartalmazza.21 A Kritikai Lapok, egészen pontosan Bajza megtámadta a Honművész kritikáit, sekélyesnek találta azokat. Garay válaszában emlékeztette Bajzát, hogy ők nem kritikákat, nem bírálatokat, hanem tudósításokat ígértek olvasóiknak, csakhogy védekezése gyenge lábakon áll, cseppet sem meggyőző, hiszen a cikkek egy része igenis kritika-igényű, de valóban silány írás. (A szakirodalom is többnyire kritikáknak érzi a szóban forgó cikkeket,22 nem csak Bajza érezte annak a maguk idejében, és nem csak én érzem így ma.) Garayt végül Mátray fékezte meg, így a vita (az egyetlen polémia a lap történetében) abbamaradt.
A Honművész további rovatai:
Literatúra – az irodalmi kritikák, tanulmányok, hírek megjelenési helye.
Hazai hírelő; Pesti vizsgáló – ez a két rovat tulajdonképpen a tiltott politikai kérdésekkel foglalkozik, hiszen a reformkor jelszavát tartva szem előtt, a hazát és a haladást tárgyalja, a polgárosodás, az urbanizáció, a modernizáció eredményeit, nehézségeit adja hírül, buzdítja a polgárságot, fejlődésre serkent.
Viseleti divat – ebbe a rovatokba kerülnek a komolyabbnak ítélt társasági hírek, Pest városának hivatalos eseményei, a divatvilág újdonságai.
Régiségek; Új hangművek – a címek elárulják, milyen témájúak azok az írások, amelyek ide soroltattak.
A Honművész nem egy rovata kísértetiesen emlékeztet a Regélő egy-egy rovatára. Sőt, néha mintha átfedések lennének a két lap között, egyszer-egyszer utalnak is egymásra a cikkek. Ez nem adódhat szerkesztői figyelmetlenségből, sokkal inkább abból, hogy a társlapok nem csak szellemileg, de tartalmilag is (a készítők szándékának megfelelően) kiegészítik egymást. Újabb bizonyítéka ez a két lap együvé tartozásának és elválaszthatatlanságának, egyenrangúságának, és, azt gondolom, végső soron leginkább annak, hogy nem fedi a valóságot, ha a Honművészt a Regélő melléklapjaként aposztrofáljuk.
3., A folyóirat megszűnése, utóélete
A Regélő-Honművész ugyan már indulásakor tisztes példányszámot ért el, de soha nem haladta meg a 700 előfizetőt. A XIX. század sajtóviszonyai között ez nem lebecsülendő eredmény, ha a számos egy-két számot megélt lapra gondolunk, de nem is irigylésre méltó, ha a több ezres példányszámú újságok jutnak eszünkbe. A Regélő-Honművész ilyen olvasottság, ekkora közönség mellett mindaddig életben tudott maradni, amíg az irodalmi élet annyira meg nem erősödött, hogy már fel tudta vállalni a liberalizmus eszméinek népszerűsítését.23 A lap megszűnésének egyik közvetlen oka a viszonyok ilyen irányú változása, az irodalom erősödése, a másik közvetlen ok pedig tulajdonképpen ennek az elsőnek is kiváltója, s ez maga a korszakváltás. Korszakváltás nem csak az irodalomban, hanem voltaképpen az egész kulturális életben és a közéletben. Ezt a korszakváltást Garay meg is sejti, le is írja egyik cikkében,24 arra viszont sem ő, sem Mátray nem képes, hogy ne csak hallják az idők szavát, de meg is tudjanak felelni kihívásainak.
1841 végén Mátray Gábor bejelenti visszavonulását a lapszerkesztéstől. A lapkiadási jog Garay Jánoshoz vándorol, aki Regélő Pesti Divatlap néven indít újságot 1842. januárjában, tőle veszi meg a jogot Erdélyi János 1844 elején, és Vahot Imrével elindítja a Pesti Divatlapot, amelynek még az év közepétől Vahot lesz a főszerkesztője, Petőfi Sándor pedig a segédszerkesztő. Közvetve bár, de a Pesti Divatlap sikere Mátraynak, vagy ha nem is neki, de az általa megszerzett lapkiadási engedélynek köszönhető.
II. A Regélő-Honművész értékelése
A reformkor első magyar irodalmi-művészeti folyóirata egy új kihívásokkal teli, minden szempontból változó világban próbált megfelelni a saját elvárásainak, melyek legtöbbször egybecsengtek a kor elvárásaival, és a közönség elvárásainak, amely az igényes szórakozás vágya volt. Ha egyáltalán nem járt volna sikerrel, akkor is azt kellene mondanunk, nagyszabású, merész, előremutató kísérlet volt. De a Regélő-Honművész minden hibája ellenére értékes, nagyrészt tartalmas, haladó folyóirat volt. Egy olyan országban vette fel a versenyt a legkorszerűbb, jóval fejlettebb, éppen polgárosodó (vagy már polgárosodott) viszonyok közt működő társaival, amely ország tulajdonképpen még feudális keretek közt működött, iszonyú technikai és gondolkodásmódbeli lemaradását épphogy csak kezdte ledolgozni – és mégis állta a versenyt.
Igaz, hogy az úttörő szerep meglátszik az újságon: nem igazán gördülékeny, nem igazán színes, nem igazán izgalmas a híranyag, nem igazán jók az elbeszélések – valahogy döcög az egész. Az ötödik évfolyamtól az utolsó, kilencedik évfolyamig a színvonal az előzőekhez képest egyenletesebbé válik, a szerkesztői elvek következetesebbek, mégis érezhető a lapon a hanyatlás. Az irodalmi anyagban túlsúlyba kerülnek az eredeti magyar művek. Mátray a hazai irodalomban mérvadónak Csokonai Vitéz Mihály mellett Virág Benedeket és Kisfaludy Károlyt tekinti, a kortársak közül pedig nagyra tartja például Táncsics Mihályt – tehát egy sok tekintetben radikális, plebejus vonalat, amilyen Csokonai vagy Táncsics, összeegyeztethetőnek tart egy mérsékeltebb vonulattal, amelyhez Virág Benedek és az idősebb Kisfaludy tartoznak. Egyszersmind mindvégig hű marad Széchenyi elképzeléseihez, még akkor is, ha ezektől meglehetősen távol esnek az olyasfajta plebejus eszmék, mint amilyenek Táncsicsra jellemzőek – Virág és Kisfaludy azonban már sokkal közelebb állnak Széchenyi István világához.
Igaz az is, hogy hiába mutat javuló tendenciát az újság, attól a szerkesztés valójában mindvégig (a föntebb már említett különféle okokból) következetlen, kiszámíthatatlan, gyakran esetleges marad. De a körülményeket figyelembe véve Mátrayt és munkatársait inkább dicséret illeti, mint megrovás, hiszen „A Regélő a reformkori hazai újságírás első szépirodalmi hajtása volt.”25 S tegyük hozzá: a Honművész (egyenrangú társa és kiegészítője) egy fejlődési folyamat része; része annak a folyamatnak, amit a „nemzet csinosodása” néven ismerünk.26 Ilyen értelemben is Széchenyihez kapcsolható. Persze, Mátray személyes elkötelezettsége is minden bizonnyal közrejátszott abban, hogy a Regélő-Honművész, a néhol feltűnő radikalizmus ellenére mindvégig a Széchenyi István hirdette békés átmenet, a felülről irányított, okos reformok híve, ezeket népszerűsíti, ezek mellett tör lándzsát. De bármi volt is az oka, a szándék nemes volta, a segíteni akarás nem vitatható. Annak az 5–700 előfizetőnek a világlátását, s azokét, akikhez rajtuk kívül még, különféle utakon eljutott a folyóirat (s minden valószínűség szerint ezeknek az embereknek a száma jóval magasabb az előfizetők számánál), bizonnyal pozitív, haladó irányban befolyásolta.
III. A Regélő-Honművész és Madách
Az ember tragédiája
költője öt alkalommal került közelebbi kapcsolatba
„az első magyar szépművészeti folyóírással”, méghozzá
kétszer a Regélővel és háromszor a Honművésszel, viszont
az öt alkalommal négy munkája jelent meg a lap hasábjain. Ebből
könnyen kikövetkeztethető, hogy egyik
írását két részletben közölték a szerkesztők. Valóban
így van: A
trencsini, másként tepliczei fürdőkről
írott cikkét a Regélő 1841. I. félévi 47. száma
közölte 1841. június 13-án, vasárnap, a második részét
pedig a 48. szám június 17-én, csütörtökön. A cikk
első
részéhez egy illusztráció is csatolódott,
nevezetesen egy rézkarc, melynek alapjául Madách Imre
tájrajza szolgált. A cikk megírására Madáchot az 1841
tavaszán, Trencsénteplicen eltöltött napjai inspirálták, ahol
az elmúlt év folyamán többször kiújult köszvényét kúrálta
a fürdőben. Korábban Pöstyénben is gyógyfürdőzött,
édesanyja társaságában. A kor társadalmi
életében igen fontosak voltak az efféle fürdőhelyek,
amelyek egyben az emberi érintkezés, az ismerkedés
színtereiként is működtek, hiszen a
társadalom felsőbb rétegeihez tartozó családok
gyakorta kúrálták magukat fürdőkben. Ugyanakkor egyfajta
házasságközvetítő szerepet is betöltöttek, az
eladósorba került leányok nem ritkán ezeken a
helyeken akadtak férjre. Trencsénteplicen szeretett bele
Madách is Dacsó Lujzába, akihez később verseket is írt.
A másik három megjelenés a „melléklap” Honművészhez köthető, s három versről van szó, amelyek útját Bérczy Károly, idősebb egyetemi társa, jó barátja egyengette. 1839. december 26-án, csütörtökön látott napvilágot az Egy anya – gyermeke sírján címet viselő költemény az azévi 103. számban. 1840. május 10-én, vasárnap került az olvasók elé az 1840-es évfolyam 40. száma, ám tévedésből 17-i dátummal, s ez közölte a Templomban, míg az 1841. évi 49. szám (június 20-án, vasárnap került ki a nyomdából) tartalmazta a Szemei című verset.
A megjelent versekkel kapcsolatban akad nem egy érdekesség:
Az Egy
anya – gyermeke sírján
című költemény ugyanis Madách első nyomtatásban megjelent
verse, mellyel kapcsolatban mindjárt tiltakozni is kívánt
a szerkesztőségnél, miszerint túlságosan megváltoztatták.
Felmerülhet, s fel is merült a kérdés: vajon Spányik, a nevelő
a hibás a dologban, aki leírta a költeményt, vagy Garay élt
szerkesztői jogával és húzta meg, sőt: írta át a leadott
szöveget? Én hajlok arra a feleletre, amely szerint Garay a
„ludas”, hiszen, bár Madáchnak abban igaza volt, hogy a
költeményre valóban alig lehet ráismerni (az a
legelhanyagolhatóbb különbség, hogy a kézirat 34,
a közölt szöveg 15 versszakból áll), ám nincs
szerkesztő, aki változtatás nélkül „lehozta” volna az
írást, hiszen a vers távolról sem remekmű. A „reklamálás”
szándékáról Madách Lónyay Menyhértnek írott
levelében számol be. Erről a levélről Andor Csaba beszélt Egy
Madách-levél utalásai
című dolgozatában.27
A verset Az
anya gyermeke sírján
címen találhatjuk meg
például a Verstár ’98 CD-n, ám
a két változat közt alig van különbség, s ami akad, az is pusztán
helyesírási természetű. Óriási az eltérés azonban a
Honművészben megjelent szöveg (és voltaképpen ez olvasható pl.
a CD-n is) és az eredeti között, amelyet Madách a már említett,
1839. augusztus 17-én kelt, Lónyay Menyhértnek írott
levelébe illeszt bele – innen tudható, hogy a megjelent
szöveg valóban nagyon-nagyon eltér az eredetitől.
Más kérdés, hogy jobb-e? Nos, ezt ki-ki eldöntheti maga. Íme
a két változat (kizárólag az első versszakban emeltem ki a
párhuzamos változatokat, később már nem, mert
követhetetlen volna):
Egy anya – gyermeke Egy anya – gyermeke
sírján sírján
(Honművész) (Kézirat)
(Az anya – gyermeke
sírján címmel került
fel a Verstár ’98 Cd-re)
Fejemre hulltanak Szívemre hulltanak Esengve semmi száj
Ezernyi átkaid Ezernyi átkaid Se hív jó gyermekem
Nagy ég ! ’s lerombolád Nagy ég, le orzva hajh Sehol se vágy felém
Éltem virágait. Ditső virágait. S zerette kedvesem.
Törött hajó vagyok Le tört tser orma ként Nem számit a haza
Az élet tengerén , Ki sújtva állok én Leányai közé,
Keblem kihaltt , rideg , Törött hajó gyanánt Szívem honát tsak ott
Miként elhamvadt szén. Az élet tengerén. A sírokon lelé.
Hazátlanná tevél ; Le sújtva vágyaim A sírba, hol enyész
Elvetted férjemet: Ég adta érzeti, Ég adta képzetem
Tüzláng harácsává Le törve szűm ditső Fagysztva hol vesztett
Tevéd értékemet. De múlt reményei. Az üdv, az érzelem.
Haragra bőszítéd Ki sújtva állok én ’S ha elrezegtenek
Szüléim ellenem , Hazátlan elhagyott, E fél világ körén
’S nincs már, ki sóhajtaná : Távolba semmi szív, Borús keserveim
„Jőjj szűmre gyermekem !” Mely értem érze ott. Rokont se lelve én.
(Honművész) (Kézirat)
Ki velem érezzen , Egyetlen egy hivem Virasztva őriztem őt
Ki nyújtsa védkarát , A viszhang szelleme, Az égnek üdve ként,
Ki szánja sorsomat , Ez érti, mit nem ért Gyöngéd virágomat
Nincs részvevő barát. Sok ember érzete. Az éltető reményt.
De bár így sújtának A kő viszont adá ’S ha szóla „jó anyám”
Ezernyi átkaid ; Borús keservemet, Elősször én felém! – –
Elgyőzte dult szívem ’S az emberek között Rokon szívet lelék
Felfogni villámaid. Lágy szívre nem lelek. Éltemnek éjelén.
Mert adtad vigaszol De szűmre hulva bár Éltemnek éjelén
Mennyednek angyalát : Az égnek átkai, Hol mindki el hagyott
Egy szende gyermeket El bírta az anya Egy kedves angyal itt
Szerelmem zálogát. E vészt ki tartani. Felém sohajtozott.
Kinek kökényszemén , Az ég adá neki ’S fülébe súgtam „óh,
Bíbor-hullám ajkán Őrére angyalát, „Szeresd a szent hazát”
Selyem hajszálain , Egy égi gyermeket, Tisztelve őrzed őt”
Fejér márvány nyakán : Szerelme magzatát. E jó ’s ditső anyát”
Feltünni szemléltem Ujúlva láttam én ’S hol itt a földi kints
Szép multtam hajnalát , Szemébe hajnalom, Fizetni üdvömet,
Feledve sérveim’ – Szerelmem éveit Ha égni láttam én
Feledve szűm baját. Vezér tsillagzatom. E szókra a szemet.
’S először a’ midőn Ujúlni láttam én Hol itt a földi kints
Rebegte : „jó anyám !” Ditső reményemet, Fizetni egy anyát,
Elbájoltt – én magam’ ’S mosolyba tűnni föl Ki gyermekében egy
Mennyekbe álmodám. Ég adta éltemet. Ditső eget talált.
’S midőn a’ serdülőt Szívem keserve hát ’S ha szunyadozva ő
Hevülni szemléltem , Ő rajta meg töre, Ölemre el hevert,
Ha mondám : „tiszteljed Veszély között viradt Szivem, szívében egy
Hazádat gyermekem ! E szívnek édene. Remény világra lelt.
(Honművész) (Kézirat)
Szeresd , mint második Fejlődni láttam én ’S bimbom midőn virúlt
Anyádat , védd ügyét Honom, reményeit, Ditső remény között,
Dicsőitsd hű fiját A drága szűben ott Le törte azt a jég
’S térítsd-meg ellenét !” Ujúlni fényeit. Örök sírok fölött.
Hol itt a’ földi kincs ’S ha ébredezve most Ki égve oly üres
Melly minden fényivel Örűlve játszogalt, E szivnek érzete,
Föléren a’ szülő Szemembe köny eredt, Sirokba költözött
Szenttült érzelmivel. Fölötte felleg ált. Reménye – élete.
’S mind e gyönyört , üdvöt Mivel tudám a báb Im utas itt vagyon
Most sirporond fedi , Majd egykor únva lessz, A drága méla sír,
’S szűm felbőszült kínok ’ S a bábbal édene E sírba érzetem
Kányája tépdeli. Örök sírokba vesz. Egy égi kintset bír – !
Fejemre hulltanak Ezernyi vész, vihar, E nagy világ körén
Ezernyi átkaid , Jön élte tengerén, Szívemnek semmie,
Isten ! ’s lerombolád ’ S ha tört hajója – hajh Ki véve a remény,
Éltem virágait. Belé temetve én. Vidító érzete.
’S ha tűz reményei Mindöszve birtokom
Egekbe vágytanak, E talpalatnyi föld,
’S virágos érzeti Napom, szövétnekem
Az égbe laktanak! Borús ölébe dőlt.
Ujúlni láttam én ’S lesendi birtokát
Le törte érzetim, Reményében az anya, –
Sirokba fulladott Örökre kintseket
Ditső reményeim. Az ég nem orzhata.
A második Honművész-béli költemény a Templomban. Ez voltaképpen a Sóhajok című, több részből álló vers első darabja. A két változat azonban ez esetben sem egyezik meg teljesen, bár akkora változatosságot korántsem mutat, mint az Egy anya – gyermeke sírján esetében. Íme:
Templomban Sóhajok
(részlet)
Komm herab, du schöne Holde,
Und verlass dein stolzer Schloss.
Schiller
I
(Templomban)
Ha szentegyházban látom őt Ha szentegyházban látom őt
Diszes vasárnapon : Diszes vasárnapon :
S imák rezegnek végig-el, S imák rezegnek végig-el,
A buzgó ajkakon ! A buzgó ajkakon !
Csak azt hiszem, hogy az imák Csak azt hiszem, hogy ez imák
Feléje szállanak : Feléje szállanak :
S az égben, mely szemében van S az égben, mely szemében van,
Majd visszahangzanak. Majd vissza hangzanak.
És én irigylem az eget, És én irigylem az eget,
Melly’t annyi nép imád, Melyt annyi szív imád,
Ha szűz sugára annyinak Ha szent sugára annyinak
Halált, és éltet ád. Halált, és éltet ád.
Félek, hogy annyi hang között Félek, hogy ennyi hang között
Szűm hangja elrezeg, Szűm hangja elrezeg,
Mint csattogánynak éneke : Mint csattogánynak éneke :
Ha süvölt a fergeteg. Ha zúg a fergeteg.
Végül a harmadik megjelent vers, a Szemei című korábban (1840 nyarán) már bekerült a Lant-virágok című kötetbe is, A pár szem cím alatt. A két változat számos különbözőséget mutat. A legszembetűnőbb, hogy a Szemei című változat hét strófából áll, míg A pár szem tízből. Az első 3 strófa csaknem megegyezik, kivétel ez alól a második versszak utolsó két sora. A pár szem 4. strófája a Szemei utolsó strófája, ám az első sora kissé más. A pár szem 5., 6. és 7. szakasza a Szemeiben a 4., 5. és 6. strófák, míg a Szemei utolsó versszaka, mint említettem A pár szem 4. strófája. Hogy a költeményt maga Madách kurtította-e meg, vagy Garay, miként tette azt az Egy anya – gyermeke sírján című verssel – sajnos, nem tudható. Ezt a kérdést kizárólag az eredeti kézirat tudná megválaszolni. Talán annyi szól amellett, hogy Madách javította saját magát, hogy kötetben már megjelent versen ritkán változtat a szerkesztő. Ez azonban nem túl erős érv…
Íme a két költemény:
Szemei A pár szem
Így - - - - kék szemében,
Ártatlan szent lelke ég!
Kisfaludy K.
Az útas úgy bolyong Az útas úgy bolyong
Egész ez életen : Egész ez életen :
Tövis keserv között Tövis keserv között
Ezernyi vészeken ! Ezernyi vészeken !
S az égre föltekint, S az égre föltekint,
Az ég vidítja őt, Az ég vidítja őt,
S imádja hálaul Imádva hálaul
Halálig a dicsőt! A hű vezérelőt!
Utam borújain Utam borújain
Egekbe nézdelek. Egekbe nézdelek.
S vezér szövétneket S vezér szövétneket
Sugáridon lelek. Sugáridon lelek.
Zajongva kis hajónk, Ne mondjam e tehát ?
Ha már vesz a remény : „Imádom az eget !!
Leárbocoltatik Mely éltem útjain
Az élet tengerén. Oly édesen vezet.”
Ború között tűnik Zajongva kis hajónk,
A part kék szinbe fel, Ha már vesz a remény :
S a dőre szíveken Leárbocoltatik
Ujúlt reményre lel. Az élet tengerén.
Zajongva tengeren Ború között tűnik
Partot kerestem én, A part kék szinbe fel,
S a partot ég szemed S a dőre szíveken
Körébe föllelém. Ujúlt reményre lel.
S ezért ne mondjam-e? Zajongva tengeren
„Imádom az eget, Partot kerestem én,
Melly éltem útjain S a partot ég szemed
Olly édesen vezet.” Körébe föllelém.
Kinek
e föld körén
Reményi vesztenek,
Üdvöt
keresve még
Túlnan reménylenek.
Az
üdv sugárzata
Egekbe van nekik;
A kék
egekbe: szent
S dicső reményeik.
Élteknek
csillaga
Magas sugárban ég,
Leányka !
mint szemed,
Azurja tiszta kék !
S
ez üdv örök ha lesz,
Mely az egekbe van
:
Mi üdv lehet szemed
Dicső sugáriban ?
Madách tehát ötször tudott bekerülni az „első magyar szépművészeti folyóírás”-ba, de megállapítható, hogy ezekkel a publikációival nem hagyott igazán mély nyomokat a folyóirat történetében. Mégis fontos, hogy szerepelt ezen a plénumon, mely a maga korában úttörő jellegű és megbecsült vállalkozása volt a magyar irodalomnak – igaz, abban az időszakban, amikor Madách munkáit közölte, már határozottan érezni lehetett: a folyóirat pályafutása végéhez közeleg…
Jegyzetek
1. Kosáry Domokos: Újjáépítés és polgárosodás 1711–1867. 236. Vissza a szöveghez
2. Lackó Mihály: Széchenyi és Kossuth vitája. 83.
3. Schlett István: A magyar politikai gondolkodás története II/1. 37.
4. Kosáry Domokos i. m. 273–274.
5. Buzinkay Géza: Kis magyar sajtótörténet c. könyvének A magyar sajtó végleges meggyökerezése az 1830-as években c. fejezete alapj án.
6. Fülep Katalin bevezető tanulmánya Mátray Gábor: Töredék jegyzemények Magyarország történetéből 1848/49-ben c. munkájához.
7. Buzinkay Géza: Kis magyar sajtótörténet c. könyvének A magyar sajtó végleges meggyökerezése az 1830-as években c. fejezete alapján.
8. T. Erdélyi Ilona: A Regélő-Honművész történetéhez. In: ItK 1968/4., 457–458. Vissza a szöveghez
9. Született 1797. november 23-án Nagykátán, egy Pest megyei mezővárosban, Rothkrepf József német származású, de magyar érzelmű iskolai tanító gyermekeként. 1804-ig szülővárosában és a közeli Tápiószecsőn nevelkedett, ekkor azonban apját a pesti magyar iskola tanítójává nevezték ki, így a család odaköltözött. Ettől kezdve Mátray, egy hosszú bécsi tartózkodástól eltekintve haláláig Pesten élt, ott végezte alapfokú, gimnáziumi és egyetemi (jogi) tanulmányait, majd egész életében Pesten munkálkodott. Apja a tanítóság mellett a belvárosi templom karnagya is volt, Mátray Gábor minden bizonnyal tőle örökölte zenei tehetségét, amely igen korán megnyilvánult, hiszen 1812-ben, gyerekfejjel írt kísérőzenét a Csernyi Györgyhöz, amely zenét ma a legrégibb, fennmaradt magyar daljátékkíséretként tartjuk számon. 1816 és 1830 között Bécsben magyar főúri családoknál volt nevelő, előbb a Prónay-, majd a Széchényi-famíliánál. 1828 és 1832 között írta A' Musikának Közönséges Története című munkáját, aminek eredményeképpen 1833-ban az MTA levelező tagjává választották. Még ebben az évben alapította meg a Regélő-Honművészt, amely 1841-ig állt fönn. 1837-ben jegyzőként részt vett a neves könyvgyűjtő, Jankovich Miklós hatalmas gyűjteményének átvételében és feldolgozásában a Széchényi Könyvtár számára, s ebben az évben nevezték ki zenei igazgatónak a Nemzeti Színházhoz; nevét is ekkor magyarosította. 1840-től igazgatta a Hangászegyesületi Zenedét, ami 1867-től (továbbra is az általa teremtett alapokon, az ő elvei szerint és az ő irányításával) Nemzeti Zenede néven működött tovább, s voltaképpen ez a mai Liszt Ferenc Zeneművészeti Akadémia Tanárképző Karának elődje (Mátray haláláig igazgatta az intézményt). 1846-ban nyerte el a Nemzeti Múzeum keretein belül működő Széchényi Országos Könyvtár könyvtárőri állását. 1852 és 1858 között kiadta a Magyar Népdalok egyetemes gyűjteményét, 1859-ben pedig egy, a XVI. századi magyar zenével foglalkozó, számos vitát kiváltó írást jelentetett meg, de ezeken kívül még több más zenetörténeti, zeneelméleti munka fűződik a nevéhez, nem is beszélve az egyéb témájú művekről. 1875 júliusában hunyt el.
10. Várnai Péter: Egy magyar muzsikus a reformkorban. In.: Mátray Gábor: A Muzsikának Közönséges Története és egyéb írások. Bp., Magvető, 1984. 381–384.
11. A magyar sajtó története I., 446.
12. Ebben a korban a történetírás még félig-meddig művészetnek számít, voltaképpen a szépirodalom egyik műfajának. Igaz ugyan, hogy már átalakulóban van ez a felfogás, de azért még jól érezhető.
13. Pl. sok helyen A magyar sajtó története I.; a Kókay–Buzinkay–Murányi: A magyar sajtó története c. munka pedig következetesen.
14. A magyar sajtó története I., 435–437. oldala és Kókay–Buzinkay–Murányi: A magyar sajtó története c. művének A reformkori sajtó (1830–1848) című fejezete alapján Vissza a szöveghez
15. A magyar sajtó története I., 447.
16. A magyar sajtó története I., 450.
17. A magyar sajtó története I., 449.
18. Az újság feltüntette ezeket az adatokat a címlapon.
19. A magyar sajtó története I., 448. Vissza a szöveghez
20. A második évfolyam egyik megfejtését a 9 éves Jókay Móric, a későbbi Jókai Mór küldte be.
21. Hírül adja a rovat azt is, hogy Kossuth Lajos nemzeti históriai drámát „alkalmazott színpadra”: András és Béla, avagy Korona és Kard címmel.
22. Ld. Például Kókay–Buzinkay–Murányi: A magyar sajtó története, 76.
23. A magyar sajtó története I., 453.
24. A magyar sajtó története I., 450.
25. A magyar sajtó története I., 448.
26. A magyar sajtó története I., 452.
27. Andor Csaba írását lásd kötetünk 160–164. oldalán! Vissza a szöveghez
Felhasznált irodalom
Buzinkay Géza: Kis magyar sajtótörténet. Bp., Haza és Haladás Alapítvány, 1993.
Dersi Tamás–Szántó Tibor: A magyar sajtó képeskönyve. Bp., A Magyar Újságírók Országos Szövetsége–Kossuth Könyvkiadó, 1973.
Erdélyi Ilona, T.: A Regélő-Honművész történetéhez. In.: Irodalomtörténeti Közlemények, 1968/4. szám 457–458.
Fekete Sándor: Haza és Haladás. Reform küzdelmek kora. Bp., Móra, 1974.
Fülep Katalin: Bevezető tanulmánya Mátray Gábor: Töredék jegyzemények Magyar-ország történetéből 1848/49-ben (Bp., Szépirodalmi, 1989.) c. munkájához
Kókay György–Buzinkay Géza–Murányi Gábor: A magyar sajtó története. Bp., A Magyar Újságírók Szövetsége – a Bálint György Újságíró-iskola kiadása a Magyar Könyv Alapítvány támogatásával, 1994.
Kosáry Domokos: Újjáépítés és polgárosodás 1711–1867. – Magyarok Európában III., Bp., Háttér Lap- és Könyvkiadó, 1990.
Lackó Mihály: Széchenyi és Kossuth vitája. Bp. Gondolat, 1977.
A magyar sajtó története I. 1705–1848. Szerk.: Kókay György, Bp., Akadémiai kiadó, 1979.
Mátray Gábor: A Muzsikának Közönséges Története és egyéb írások. Bp., Magvető, 1984.
Mátray Gábor: Töredék jegyzemények Magyarország történetéből 1848/49-ben. Bp., Szépirodalmi, 1989.
A Regélő-Honművész évfolyamai. Az Országos Széchényi Könyvtár gyűjteményében.
Schlett István: A magyar politikai gondolkodás története II/1. Bp., Korona, 1999.
Várnai Péter: Egy magyar muzsikus a reformkorban. In.: Mátray Gábor: A Muzsikának Közönséges Története és egyéb írások c. kötet (Bp., Magvető, 1984.), ennek a Függeléke (az 1954-es kiadás javított és rövidített változata)
Várnai Péter: Mátray Gábor élete és munkássága a szabadságharctól haláláig (1846–1875). In.: Mátray Gábor: A Muzsikának Közönséges Története és egyéb írások c. kötet (Bp., Magvető, 1984.), ennek a Függeléke (az 1954-es kiadás javított és rövidített változata)