Bene Zoltán


Az „első magyar szépművészeti folyóírás”

és Madách Imre



I. A Regélő-Honművész kilenc esztendeje

(1833. április 1-től 1841. végéig)


1., A Regélő-Honművész indulása, helye a reformkor folyóirat-kul­tú­rá­jában


1825 sok tekintetben korszakhatár. I. Ferenc ekkor hívja össze hosszú szü­net után újra a diétát, azaz az országgyűlést. Ám mégsem ez a ha­gyo­mányosan elfogadott évszám, sokkal inkább 1830 lehet a re­form­kor kezdete. Ez az az esztendő ugyanis, amikor megjelent Széchenyi Ist­ván Hitel című nagyhatású műve; az az év, amikor Párizsban újabb for­radalom tört ki, s ezzel Nyugat-Európában tulajdonképpen győzött, Eu­rópa egyéb részein pedig megkezdte előretörését a liberalizmus.1 S ez a megközelítés egyben azt is jelenti, hogy Magyarországon a re­form­kor egyet jelent a szabadelvűség térnyerésével, terjedésével, s a kor­szak ilyen értelemben is előkészíti a liberális eszméken nyugvó 1848/49-es forradalmat és szabadságharcot, amely (például az Eötvös Jó­zsef nevéhez kapcsolható oktatási törvénnyel) a korszak leg­li­be­rá­li­sabb, leghaladóbb jogszabályainak egész sorát alkotja meg.

A tizenkilencedik század első felének magyar liberalizmusa tehát erő­sen köthető éppen Széchenyihez. Ez az állítás némiképp pa­ra­dox­nak tűnik. Hiszen „a legnagyobb magyar” (ahogyan Kossuth később, ne­vezetes polémiájuk idején, nem minden él nélkül nevezte) „gon­do­la­tai mögött a 18. század jellemző normái álltak.2 Ezzel, illetőleg a nagy francia forradalom és a napóleoni háborúk okozta általános sok­kal is magyarázható a forradalomtól és a köztársasági eszméktől való fé­lelme, ódzkodása, a monarchiába és az uralkodó dinasztiába vetett hi­te, s az a meggyőződése, hogy Magyarország csak reformok útján, lé­pésről lépésre emelkedhet fel, nem pedig egy mindent elsöprő, hir­te­len változást hozó revolúció folytán. Mégis jogos ehhez a dátumhoz, s eh­hez a műhöz kapcsolni a magyar szabadelvű mozgalom kibonta­ko­zá­sának és a reformkornak a kezdetét. Ez a mű ugyanis már nem a fel­vi­lágosodás gondolatköréből táplálkozik, éppen ezért ingerli vitára a kon­zervatív erőket és a rendi ellenzéket egyaránt, s éppen ezért ír az a Dessewffy József Taglalat címen választ rá, aki „a nemesi ellenzéknek a rendi felvilágosodás hagyományait folytató elitjéhez tartozott.”3 Az, hogy Széchenyi műve annyira zavarta őt, hogy tollat ragadott ellene, azt bizonyítja: a Hitel gondolkodása már teljességgel elfogadhatatlan a szá­mára, tehát valami új kezdődött, valami, ami más, ami merészebb, mint a rendi ellenzéki politika.

A Hitelt két újabb mű, a Világ (1831) és a Stádium (1833) követi. Szé­chenyi ezekben fejti ki programját, amely társadalmi és gazdasági re­formokat kíván, végső soron a polgárosodás megindítását, tá­mo­ga­tá­sát, elősegítését. 1833-ban egy másik, reformokat, mihamarabbi vál­to­zá­sokat kívánó, a feudális-középkori viszonyok felszámolását sürgető írás is megjelenik: báró Wesselényi Miklós Balítéletek című könyve.

Az 1830-as évek elején a korabeli magyar szabadelvű ellenzék két ve­zéralakja szólalt meg ezekben a művekben: Széchenyi, és a nála jó­val radikálisabb Wesselényi – mindketten az arisztokrácia tagjai. Út­ja­ik azonban hamarosan szétválnak, hiszen előbbi nem követeli a di­nasz­tia leváltását, nem kritizálja az uralkodót és közvetlen környezetét, utób­bi ezzel szemben élesen bírálja a Habsburg-kormányzatot is, és „a ren­di alkotmány hibáiért már elsősorban Bécset okolja.”4

A csakhamar, Széchenyi részleges háttérbe szorulásával igazi ve­zér­egyéniséggé váló Wesselényi köréhez csatlakozik az ifjú nemzedék egyik legtehetségesebb alakja, Kossuth Lajos. Ő az, aki először képes iga­zán meghatározó módon, jelentős mértékben hatni az emberekre a saj­tón keresztül: 1832 és 1836 között a pozsonyi Országgyűlési Tu­dó­sí­tásokkal, majd 1836 után a pesti Törvényhatósági Tudósításokkal köz­vélemény-formáló erővé, a szabadelvű gondolatok nép­sze­rű­sí­tő­jé­vé, propagálójává válik. Kossuth pedig már nem a főnemesek, hanem a kisnemesség soraiból kerül ki. De nem csak ő, hanem az író-költő Köl­csey Ferenc, vagy a fiatalsága ellenére már nagy tiszteletnek ör­ven­dő Deák Ferenc is ebből a társadalmi rétegből, közegből érkezik, hi­szen az elmaradott, feudális jellegű magyar társadalomban a gaz­da­sá­gi­lag gyenge, ráadásul nagyrészt nem magyar anyanyelvű és tudatú pol­gárság politikai szerepét ennek a rétegnek (nem túl nagy létszámú) ha­ladó gondolkodású csoportjai veszik át.

S ezeknek a csoportoknak politikai küzdelmei már javarészt az új­sá­gok hasábjain folynak, méghozzá nem a kifejezetten politikai jellegű la­pok, sokkal inkább az irodalmi, tudományos, kritikai jellegű újságok ha­sábjain, amelyek nem egy esetben az egyes lapok mellékleteit (mel­lék­lapjait) jelentik, mivel a kor szokása szerint az újságok mel­lék­la­po­kat indítanak, ezekben pedig elsősorban ilyen (azaz irodalmi, mű­vé­sze­ti, kritikai vagy tudományos) témájú írások látnak napvilágot. – Hogy miért nem a politikai sajtó vállalta fel a haladás ügyét, annak oka leg­inkább a cenzúra intézményében keresendő, amely a Habsburg-ha­ta­lom első számú eszköze volt a magyar reformtörekvésekkel szem­ben. Amelyik újság nem a Habsburg érdekeket szolgálta, cikkei nem vol­tak lojálisak Bécshez, az egyszerűen nem jelenhetett meg, s a ha­la­dás eszméit ilyen körülmények között álcázni kellett, hiszen egyébként nem akadt fórum, ahol nyíltan lehetett volna vállalni őket.

Egy-egy lap sok esetben a mögötte állók politikai-társadalmi el­kép­ze­léseinek a szócsövévé vált (ebben az esetben nem feltétlenül negatív ér­telemben!):

Széchenyi István lapja a Jelenkor volt, amely 1832 és 1848 között je­lent meg, s például 1837-ben, 4000 előfizetőjével jelentős köz­vé­le­mény-formáló tényezőnek mondható. A Jelenkor melléklapjában, a Tár­salkodóban fejtette ki gondolatait Széchenyi, többek között a dunai gőz­hajózás kérdésében. Széchenyi legnagyobb „ellenfele”, Kossuth La­jos 1832 és 1836 között a már említett Országgyűlési Tu­dó­sí­tá­sok­ban teremtett magának nyilvánosságot, majd 1836/37-ben az ennek mint­egy folytatásaként működő Törvényhatósági Tudósítások ol­da­la­in.5 Ismert újság volt a Hasznos Mulatságok, amelybe 1824/25-ben Mát­ray Gábor is írogatott.6 Jelentős folyóirata a kornak az Élet és Li­te­ratúra, Kölcsey Ferenc és Szemere Pál vállalkozása (1826–29, 1827-től Muzárion címen). A még 1817-ben indult Tudományos Gyűj­te­mény is népszerű, tekintélyes lapnak számított, s rangját csak emelte, hogy 1828-tól négy éven keresztül Vö­rös­mar­ty Mihály szerkesztette.

1831-ben indította el Bajza József a Kri­ti­kai Lapokat (1837-ig élt a kez­deményezés), s ezekben az években ala­kult ki a Vörösmarty-Bajza-Sche­del triász (a legutóbbiból később Tol­dy lett), amely meghatározó je­lentőséggel bírt a kor sajtójának vi­lá­gá­ban. Ők hárman bocsátották út­jára 1837-ben az Athenaeumot és kri­ti­kai melléklapját, a Fi­gyel­me­zőt, az évtized talán legnagyobb súlyú új­ság-párosát, amely hamarosan ve­zető szerepre tett szert: itt publikált Kos­suth Lajos a Tör­vény­ha­tó­sá­gi Tudósítások megszűnését követően, eb­be írt Eötvös József, a cent­ra­listák vezéregyénisége, de a következő év­tized elején majd Petőfi is itt jelenik meg, itt lép közönsége elé.

Er­délyben (a reformer ellenzék újsága az Erdélyi Híradó, a kon­zer­va­tí­vok folyóirata a Múlt és Jelen), Felső-Magyarországon (pl. Felső Ma­gyar­országi Minerva, 1825–1836) és az ország egyéb vidékein is je­lentős folyóiratkultúra virágzik ebben az időszakban. Divatlapok, ké­pes újságok, tudományos gyűjtemények jelennek meg, a sajtóélet fel­pezs­dül: az évtizedben 98 (!) sajtótermék működik Magyarországon.7

Ilyen szellemi közegben, efféle előzmények után, Vörösmarty Mi­hály közbenjárására indulhatott útjára 1833. április 1-jén a Regélő-Hon­művész.8 A folyóirat tulajdonképpen irodalmi divatlap volt, a szó ak­kori értelmében, amit ma talán szépirodalmi folyóiratnak neveznénk, de elég rosszul tennénk, mert az elnevezés erősen félrevezető.

Elindítója, Mátray (tulajdonképpen ekkor még Rothkrepf) Gábor9 1830-ban, mi­kor felhagyott a nevelősködéssel, megpályázta a Szé­ché­nyi Könyv­tár egyik újonnan létrehozott (afféle segéd-könyvtárőri) ál­lá­sát, ám ek­kor még elutasították, annak ellenére, hogy magától Horvát Ist­vántól, az akkori „főkönyvtárostól” kért segítséget, akivel 1829 óta biz­tosan kap­csolatot tartott, de nem kizárt, hogy még korábbra nyúlik vissza az is­meretségük. Annak ellenére, hogy nem kapta meg az állást, no­vem­ber­ben mégis visszatért Pestre, befejezte jogi tanulmányait, és el­in­dí­tot­ta azt a hosszadalmas folyamatot, amelynek vége 1832. de­cem­ber 24-én – mintegy karácsonyi ajándék gyanánt – egy magyar nyel­vű fo­lyó­irat engedélye volt.10 Az engedély egyetlen feltételt sza­bott: a lap­ban mindenféle politikai témát kerülni kell. (A lapengedély el­nye­ré­sé­hez egyébként 8000 ezüst forint kaucióra volt szükség. Ennyi pén­ze Mát­raynak természetesen nem volt, az összeget helyette Széché­nyi La­jos gróf tette le, akinek házánál korábban nevelősködött.11) A jó­vá­ha­gyás birtokában, a következő év április 1-jén megjelent a lap el­ső szá­ma.

Mint már említettem, Mátray lapja divatlap volt. Ez a laptípus az 1830-as években jelent meg Magyarországon – nem utolsósorban a vá­ro­siasodás és az ezzel együtt járó polgárosodás előrehaladtának kö­vet­kez­tében – de csak később nevezték el így. Elnevezése arra utal, hogy di­vatképeket közölt. Természetesen nem olyan divatlapra kell asszo­ci­ál­nunk, amikor a XIX. századi divatlapokra gondolunk, amilyen ma­nap­ság (mondjuk) a népszerű Burda magazin, hanem művészetekkel és a társasági élettel foglalkozó lapokat kell elképzelnünk. Ennek értel­mé­ben nevezték ezt a laptípust (pl. Mátray) „szépművészeti folyóírás”-nak is, ám a szépművészeti jelző nem egy esetben hamarosan „szép­i­ro­dal­mi”-ra változott. (Hiszen a művészetek közt Magyarországon abban a korban első az irodalom.)

Az ilyen jellegű újságok általában két részből álltak: egy szép­i­ro­dal­mi folyóiratból és egy olyan mellékletből vagy társlapból, amely leg­inkább a mai igényesebb magazinoknak felel meg (ez, legalábbis a mel­léklet esetében feltétlenül a „társasélet és divatvilág” híreit, ese­mé­nye­it közölte, mutatta be).

Mátray Gábor folyóiratának esetében társlapokról: a Regélőről és a Hon­művészről van szó, ezért is emlegetjük általában Regélő-Hon­mű­vész­ként Mátray újságját. Ez a folyóirat tehát két egyenrangú saj­tó­ter­mék­ből áll, melyek között nincs alá-fölérendeltségi viszony: a Regélő hi­vatott irodalmi alkotások (elbeszélések, útleírások, igényes élet­raj­zok, történelmi tárgyú cikkek,12 versek stb.) által szórakoztatni a kö­zön­séget, a Honművész pedig a művészetek, művészi alkotások be­mu­ta­tásának, színházi tárgyú írásoknak, tudományos érdekességek le­í­rá­sá­nak (tudományos igény és tudományos magyarázatok nélkül!), öl­töz­kö­dési szokásokkal (végső soron a divattal) foglalkozó írásoknak, kon­cer­teket, társadalmi eseményeket taglaló cikkeknek stb. a fóruma. Vi­szont a kettő együtt egy egész, egyik sem előrébb való, mint a másik, el­választhatatlanok egymástól, illetőleg, ha kettéválasztjuk a kettőt, az­zal kicsit meg is hamisítjuk, meg is csonkítjuk őket. Mi sem bizonyítja
ezt jobban, mint a két lap mindvégig azonos terjedelme. Igaz ugyan,
hogy a szakirodalom általában a Regélőt főlapnak nevezi,13 érzésem sze­rint azonban esetünkben nem erről van szó, hanem arról, hogy a Re­gélő és a Honművész egy és ugyanazon folyóirat két arca.

A korszak néhány más lapja ezzel szemben mellékletként jelentette meg a társasági élettel foglalkozó írásait. Ilyen volt például a pesti né­met polgárok német nyelvű Spiegel című folyóirata, amely etalonnak szá­mított a magyar lapok szemében is (mellékletét Schmetterling cím­mel nyomták); vagy a magyar nyelvű Honderű (mellékletét Pesti Sza­lon címen adta ki). Ezekben az esetekben a főlap és ennek profilja a fon­tosabb, a melléklet csak amolyan ráadás, szerepe korlátozott, ke­vés­bé fontos.

A divatlapok általában a női közönséget szerették volna megnyerni, ol­vasótáborukat mindenekelőtt (de nem kizárólag) a hölgyek köréből kí­vánták toborozni – ez azonban nem jelenti azt, hogy kifejezetten női la­pok lettek volna, sőt sokszor éppen a nők fordultak el leghamarabb egyik­től-másiktól. Viszont mindannyian egyöntetűen elhatárolták ma­gu­kat a tudományos lapoktól, amennyiben céljukként a szórakoztatást je­lölték meg.

Ezekben az években, a divatlapok feltűnésével egy időben áldozik le a felvilágosodás gondolatvilágában gyökerező laptípusok (amilyen pl. a Tudományos Gyűjtemény vagy a Felső-Magyarországi Minerva) nap­ja, a sajtóviszonyok korszerűsödnek: 1831-ben elindul a Kritikai La­pok, 1832-ben a Jelenkor, ugyanennek az évnek a végén, december 16-án az Országgyűlési Tudósítások, majd a diéta végeztével ennek foly­tatásaként a Törvényhatósági Tudósítások, és nyomukban számos olyan újság, amely már egy modernebb szemléletet tükröz és új új­ság­í­rói eszközöket használ – még ha technikailag néha (pl. Kossuth kéz­i­ra­tos újságai) el is marad a kor követelményeitől.14

Ezen új szellemű újságok sorába tartozik tehát a Regélő-Hon­mű­vész is, amely büszkén vállalt meghatározása és alcíme szerint az „El­ső Magyar Szépművészeti Folyóírás” – és előtte valóban nem jelent meg Magyarországon, magyar nyelven ilyen jellegű folyóirat. (Persze, a folyóirat szót sem a mai értelemben kell értelmezni, hiszen a Regélő-Hon­művész heti kétszer jelent meg, nem pedig havonta egyszer, mint a
mo­dern folyóiratok.) Igaz, számos irodalmi jellegű lap született már
ko­rábban is az országban (Magyar Museum, Urania, Orpheus, Erdélyi Mu­seum), ezek azonban merőben más eszmevilág talaján álltak, sok­ban különböző filozófiával működtek, sosem deklarálták, hogy a cél­juk szórakoztatás lenne, míg a Regélő-Honművész szerkesztője már rög­vest az előfizetői felhívásában leírja, hogy induló lapja könnyű szó­ra­kozást ígér, s nem tudományos elmélkedést vagy politikai ál­lás­fog­la­lást; mindezt pedig elsősorban a magyar anyanyelvű nőknek kínálja. Ki­emeli ez a felhívás azt is, hogy a megjelenő újság olcsó, szín­vo­nal­ban vi­szont nem marad el a hasonló szerkezetű, drága külföldi és ha­zai, de nem magyar nyelvű lapoktól. S valóban így is van: a heti két al­ka­lommal meg­jelenő Regélő-Honművészt 3 forint 12 krajcárért elő le­he­tett fizetni egy félévre helyben, azaz Pesten, postán pedig 4 forintért, míg a szin­tén pesti Spiegel ára 4 illetőleg 5 forintra, a színházi tárgyú, Bécs­ben meg­jelenő Theaterzeitungé pedig 10 forintra rúgott fél­é­ven­ként.15

Mátray be is tartotta ígéretét. Folyóirata sok tekintetben (és a kö­rül­ményeket figyelembe véve) kiállja a versenyt a korszak hasonló lap­ja­ival. Igaz ez a megállapítás még akkor is, ha eleinte kénytelen volt gyen­gébb színvonalú írásokat (is) közölni, mivel a lap a Ma­gyar­or­szá­gon megszokottnál sokkal sűrűbben jelent meg, ezért íróit általában sür­getni kellett, sokszor pedig gyengébb tollú írók munkái töltötték ki a terjedelemben fennmaradó hézagokat – ez pedig természetesen az egész folyóirat minőségének rovására ment. A korszak neves írói nem vál­laltak szerepet a Regélő-Honművészben, egész egyszerűen azért, mert (mit szépítsünk a dolgon?), derogált nekik egy heti két al­ka­lom­mal megjelenő, „pusztán” szórakoztatni akaró lapba írni.16 A szín­vo­nal­ra, különösképpen a kezdeti időszakban, elsősorban ezekből az okok­ból kifolyólag, sok esetben zavaró egyenetlenség jellemző. Ugyan­ak­kor a Regélő-Honművész kiállítása is szerényebb volt vetélytársai kül­le­ménél: egyhasábos, negyedrét formátumban nyomták, kétszer négy lap­ból, azaz tizenhat oldalból állt. Ám az olvasókat nemigen za­var­hat­ta sem a szegényesebb külső, sem a színvonalbéli változékonyság, hi­szen már az első évben hétszázan fizettek elő a lapra.17 (Igaz, ez az elő­fizetői szám később sem nagyon növekedett, inkább átmenetileg né­ha csökkent.)


Az újság szerkesztősége egyébiránt Mátray Gábor pesti lakása volt, a
„halpiaczon alul, a Duna partján, 114. sz.” alatt, a nyomdai mun­ká­kat pedig a pesti Uri utczában található Trattner-Károlyi nyomda vé­gez­te.18 A szerkesztő már nem kért pénzt a leadott kéziratok meg­je­len­te­téséért, de még nem is fizetett értük. A szerzők a hálás köszöneten fe­lül 1–1 tiszteletpéldányt kaptak.19

2., A Regélő-Honművész felépítése


A kettős folyóirat közül a Regélő 6-8 rovatba osztva közölte írásait. Ezek előtt azonban minden számban egy-egy elbeszélés állt, amelyet időn­ként, ha a terjedelem megkívánta, folytatásokban adtak közre.

A novella után következő rovatok ilyen szépcsengésű címeket vi­sel­tek:

Életírás gyakran egészen magas színvonalú, inspiráló életrajzok ke­rültek ide. Egyedülálló a korszakban, hogy „Tudós magyar asszo­nyok” sorozatcímmel hét magyar asszony életét is bemutatták a ro­vat­ban;

Ország- Népismertetés – ezt a rovatot sajnos a színtelenség, öt­let­te­len­ség jellemzi, a kínálkozó lehetőségeket sorra kihagyják a szerzők;

Inneplés – néprajzi tárgyú, helyenként igen jó írások gyűjtőhelye, a cik­kek általában jó megfigyelőképességgel, nagy ábrázoló erővel mu­tat­ják be a népélet egy-egy momentumát, egészen szociográfia-szerű rész­letekre is akadhat az olvasó;

Költészet – számonként egy versnél több nem jelent meg, s nem túl ma­gas színvonalúak, még a korízlést figyelembe véve is érzelgősek, jel­legtelennek – 1835-től a rovat átkerül a Honművész hasábjaira;

Különféle – ez a mai „kis vegyes” vagy „érdekességek innen-on­nan”, „kis hírek a nagyvilágból” jellegű rovatnak felel meg;

Világi telegráf – ez szinte ugyanaz, mint az előző, csak rövidebbek a hírei.

Továbbá: Nevettető pilula, Tréfaszesz, Mulattató, Rejtvények,20 Je­les mondások, Emlékmondások.

Eme rovatokban igen kedvelt fogása a szerkesztőnek a külföldi pél­dákra való hivatkozás, s afféle igazi bulvársajtóba illő plety­kál­ko­dás is gyakorta érhető tetten ezeken az oldalakon, csakúgy, mint a köz­he­lyesség. Mindemellett ezek a rovatok nem voltak állandóak, abban az értelemben legalábbis nem, hogy nem szerepelt mindegyik va­la­mennyi számban. Az első három például váltotta egymást, a többi sok­szor esetlegesen szerepelt vagy maradt ki, minden bizonnyal a ren­del­ke­zésre álló híranyagnak megfelelően. A híranyag, pontosabban az új­ság-alapanyag egyébként is meghatározó volt. Mégpedig azért, mert so­sem akadt belőle elég. Valószínűleg ez magyarázza a sok külföldi hírt és a számos fordítást a Regélő oldalain.

A kettős folyóirat másik lapja, a szakirodalom által leginkább „le­mel­léklapozott” Honművész tartalma, szellemisége, röviden: szer­kesz­té­se Mátray Gábor mellett Garay János nevéhez fűződik. Garay maga is szépíró, a Regélőben és más folyóiratokban jelennek meg (nem is rossz) novellái, versei. Máig legismertebb alkotása Az obsitos, amely­ben megteremtette a nagyotmondó katona figurájának magyar vál­to­za­tát, Háry Jánost. Garayról mindenképpen elmondható, hogy érzékeny, a művészeteket értő, nyitott személyiség.

A Honművész nyolcoldalnyi anyagát szintén rovatokba rendezve köz­li. Rovatai a következők:

Természet-tudomány – ide kerülnek a színes tudományos ér­de­kes­sé­gek, amelyeknek szigorúan ismeretterjesztés, figyelemfelkeltés a cél­juk, s nem tudományos elemzés;

Mesterség, művészet, szorgalom – ez a rovat eleinte a magyar kis­mes­terségek történetével foglalkozik, művészettörténeti és néprajzi ér­dek­lődéssel egyaránt boncolgatván ezeket, majd a technikai fejlődés kér­déseit vizsgálja (pl. különféle gépelyekről, azaz gépekről ír), a tech­ni­kai vívmányokat mutatja be. Ezzel a szerkesztők célja nem lehet más, mint lobbizás a haladás, a technikai fejlődés mellett. Mátray oda­adó híve Széchenyi István elképzeléseinek, a családnak is le­kö­te­le­zett­je, nem csodálkozhatunk hát azon, hogy ez a rovat ilyen célokat szol­gál – hiszen ezek a célok Széchenyi István céljai, és Mátray kö­te­les­sé­gé­nek érezte, hogy agitáljon a gróf mellett. Később azonban (nem tud­ni, miért, de nem kizárt, hogy hatalmi nyomásra) a rovat mégis ré­szek­re bomlik, s az így kialakuló részek teljesen más funkciókat töltenek be. Az új rovatok elnevezései önmagukért beszélnek: Festészet, Szob­rá­szat, Építészet, Rézmetszés, Hangászat, Tánc és Szorgalom.

Emlékmondások – a rovat a lap imént említett elkötelezettsége, prog­ramja miatt fontos. Gyakran idéznek ezen a helyen Széchenyi Ist­ván­tól, ami megint csak arra utal, hogy Mátray a „legnagyobb magyar” hold­udvarába tartozónak vélte magát, és kötelességének érezte saját esz­közeivel támogatni a gróf elképzeléseit, vállalkozásait, terveit.

Theatrum, majd később Színház – a Honművész talán legérettebb, leg­jobb, leginkább hiánypótló rovata. Nevéből adódóan itt látnak nap­vi­lágot a színházi tárgyú cikkek. A Honművész nagy-nagy szeretettel és odafigyeléssel egyengeti a magyar nyelvű színjátszás útját (Mátray ko­ra ifjúságától színházi ember, gyermekkori játszótársa pedig a ké­sőb­bi Déryné volt), agitál a Pesti Magyar Színház létrehozásáért, szí­ni­is­kola felállítását veti fel, komoly színháztörténeti munkákat ad közre, és jelentős színházkritikai, ismeretterjesztő, népszerűsítő tevékenysége is, amelynek eredményeit ez, a Színház-rovat tartalmazza.21 A Kritikai La­pok, egészen pontosan Bajza megtámadta a Honművész kritikáit, se­kélyesnek találta azokat. Garay válaszában emlékeztette Bajzát, hogy ők nem kritikákat, nem bírálatokat, hanem tudósításokat ígértek ol­vasóiknak, csakhogy védekezése gyenge lábakon áll, cseppet sem meg­győző, hiszen a cikkek egy része igenis kritika-igényű, de valóban si­lány írás. (A szakirodalom is többnyire kritikáknak érzi a szóban for­gó cikkeket,22 nem csak Bajza érezte annak a maguk idejében, és nem csak én érzem így ma.) Garayt végül Mátray fékezte meg, így a vita (az egyetlen polémia a lap történetében) abbamaradt.

A Honművész további rovatai:

Literatúra – az irodalmi kritikák, tanulmányok, hírek megjelenési he­lye.

Hazai hírelő; Pesti vizsgáló – ez a két rovat tulajdonképpen a til­tott politikai kérdésekkel foglalkozik, hiszen a reformkor jelszavát tart­va szem előtt, a hazát és a haladást tárgyalja, a polgárosodás, az ur­ba­ni­záció, a modernizáció eredményeit, nehézségeit adja hírül, buzdítja a pol­gárságot, fejlődésre serkent.

Viseleti divat – ebbe a rovatokba kerülnek a komolyabbnak ítélt tár­sasági hírek, Pest városának hivatalos eseményei, a divatvilág új­don­ságai.

Régiségek; Új hangművek – a címek elárulják, milyen témájúak azok az írások, amelyek ide soroltattak.

A Honművész nem egy rovata kísértetiesen emlékeztet a Regélő egy-egy rovatára. Sőt, néha mintha átfedések lennének a két lap között, egy­szer-egyszer utalnak is egymásra a cikkek. Ez nem adódhat szer­kesz­tői figyelmetlenségből, sokkal inkább abból, hogy a társlapok nem csak szellemileg, de tartalmilag is (a készítők szándékának meg­fe­le­lő­en) kiegészítik egymást. Újabb bizonyítéka ez a két lap együvé tar­to­zá­sának és elválaszthatatlanságának, egyenrangúságának, és, azt gon­do­lom, végső soron leginkább annak, hogy nem fedi a valóságot, ha a Hon­művészt a Regélő melléklapjaként aposztrofáljuk.


3., A folyóirat megszűnése, utóélete


A Regélő-Honművész ugyan már indulásakor tisztes példányszámot ért el, de so­ha nem haladta meg a 700 előfizetőt. A XIX. század saj­tó­vi­szonyai kö­zött ez nem lebecsülendő eredmény, ha a számos egy-két szá­mot meg­élt lapra gondolunk, de nem is irigylésre méltó, ha a több ez­res pél­dányszámú újságok jutnak eszünkbe. A Regélő-Honművész ilyen ol­vasottság, ekkora közönség mellett mindaddig életben tudott ma­rad­ni, amíg az irodalmi élet annyira meg nem erősödött, hogy már fel tud­ta vállalni a liberalizmus eszméinek népszerűsítését.23 A lap meg­szű­né­sének egyik közvetlen oka a viszonyok ilyen irányú vál­to­zá­sa, az iro­dalom erősödése, a másik közvetlen ok pedig tulajdonképpen en­nek az elsőnek is kiváltója, s ez maga a korszakváltás. Kor­szak­vál­tás nem csak az irodalomban, hanem voltaképpen az egész kulturális élet­ben és a közéletben. Ezt a korszakváltást Garay meg is sejti, le is ír­ja egyik cik­kében,24 arra viszont sem ő, sem Mátray nem képes, hogy ne csak hall­ják az idők szavát, de meg is tudjanak felelni kihívásainak.

1841 végén Mátray Gábor bejelenti visszavonulását a lap­szer­kesz­tés­től. A lapkiadási jog Garay Jánoshoz vándorol, aki Regélő Pesti Di­vat­lap néven indít újságot 1842. januárjában, tőle veszi meg a jogot Er­délyi János 1844 elején, és Vahot Imrével elindítja a Pesti Di­vat­la­pot, amelynek még az év közepétől Vahot lesz a főszerkesztője, Petőfi Sán­dor pedig a segédszerkesztő. Közvetve bár, de a Pesti Divatlap si­ke­re Mátraynak, vagy ha nem is neki, de az általa megszerzett lap­ki­a­dá­si engedélynek köszönhető.


II. A Regélő-Honművész értékelése


A reformkor első magyar irodalmi-művészeti folyóirata egy új ki­hí­vá­sok­kal teli, minden szempontból változó világban próbált megfelelni a sa­ját elvárásainak, melyek legtöbbször egybecsengtek a kor el­vá­rá­sa­i­val, és a közönség elvárásainak, amely az igényes szórakozás vágya volt. Ha egyáltalán nem járt volna sikerrel, akkor is azt kellene mon­da­nunk, nagyszabású, merész, előremutató kísérlet volt. De a Regélő-Hon­művész minden hibája ellenére értékes, nagyrészt tartalmas, ha­la­dó folyóirat volt. Egy olyan országban vette fel a versenyt a leg­kor­sze­rűbb, jóval fejlettebb, éppen polgárosodó (vagy már polgárosodott) vi­szo­nyok közt működő társaival, amely or­szág tulajdonképpen még fe­u­dá­lis keretek közt működött, iszonyú tech­nikai és gondolkodásmódbeli le­maradását épphogy csak kezdte le­dol­gozni – és mégis állta a ver­senyt.

Igaz, hogy az úttörő szerep meglátszik az új­sá­gon: nem igazán gör­dü­lékeny, nem igazán színes, nem igazán izgalmas a híranyag, nem iga­zán jók az elbeszélések – valahogy döcög az egész. Az ötödik év­fo­lyam­tól az utolsó, kilencedik évfolyamig a színvonal az elő­zőekhez ké­pest egyenletesebbé válik, a szerkesztői elvek kö­vet­ke­ze­tesebbek, még­is érezhető a lapon a hanyatlás. Az irodalmi anyagban túl­súlyba ke­rülnek az eredeti magyar művek. Mátray a hazai iro­da­lom­ban mérv­a­dónak Csokonai Vitéz Mihály mellett Virág Benedeket és Kis­faludy Ká­rolyt tekinti, a kortársak közül pedig nagyra tartja például Tán­csics Mi­hályt – tehát egy sok tekintetben radikális, plebejus vo­na­lat, ami­lyen Csokonai vagy Táncsics, összeegyeztethetőnek tart egy mér­sé­kel­tebb vonulattal, amelyhez Virág Benedek és az idősebb Kis­faludy tartoznak. Egyszersmind mindvégig hű ma­rad Széchenyi el­kép­zeléseihez, még akkor is, ha ezektől meg­le­he­tő­sen távol esnek az olyas­fajta ple­be­jus eszmék, mint amilyenek Tán­csics­ra jellemzőek – Vi­rág és Kis­fa­lu­dy azonban már sokkal közelebb áll­nak Széchenyi Ist­ván világához.

Igaz az is, hogy hiába mutat javuló tendenciát az újság, attól a szer­kesz­tés valójában mindvégig (a föntebb már említett különféle okok­ból) következetlen, kiszámíthatatlan, gyakran esetleges marad. De a kö­rülményeket figyelembe véve Mátrayt és munkatársait inkább di­csé­ret illeti, mint megrovás, hiszen „A Regélő a reformkori hazai új­ság­í­rás első szépirodalmi hajtása volt.”25 S tegyük hozzá: a Honművész (egyen­rangú társa és kiegészítője) egy fejlődési folyamat része; része an­nak a folyamatnak, amit a „nemzet csinosodása” néven ismerünk.26 Ilyen értelemben is Széchenyihez kapcsolható. Persze, Mátray sze­mé­lyes elkötelezettsége is minden bizonnyal közrejátszott abban, hogy a Re­gélő-Honművész, a néhol feltűnő radikalizmus ellenére mindvégig a Szé­chenyi István hirdette békés átmenet, a felülről irányított, okos re­for­mok híve, ezeket népszerűsíti, ezek mellett tör lándzsát. De bármi volt is az oka, a szándék nemes volta, a segíteni akarás nem vitatható. An­nak az 5–700 előfizetőnek a világlátását, s azokét, akikhez rajtuk kí­vül még, különféle utakon eljutott a folyóirat (s minden valószínűség sze­rint ezeknek az embereknek a száma jóval magasabb az előfizetők szá­mánál), bizonnyal pozitív, haladó irányban befolyásolta.



III. A Regélő-Honművész és Madách


Az ember tragédiája költője öt alkalommal került közelebbi kap­cso­lat­ba „az első magyar szépművészeti folyóírással”, méghozzá kétszer a Re­gélővel és háromszor a Honművésszel, viszont az öt alkalommal négy munkája jelent meg a lap hasábjain. Ebből könnyen ki­kö­vet­kez­tet­hető, hogy egyik írását két részletben közölték a szerkesztők. Va­ló­ban így van: A trencsini, másként tepliczei fürdőkről írott cikkét a Re­gé­lő 1841. I. félévi 47. száma közölte 1841. június 13-án, vasárnap, a má­sodik részét pedig a 48. szám június 17-én, csütörtökön. A cikk első
ré­széhez egy illusztráció is csatolódott, nevezetesen egy rézkarc, mely­nek alapjául Madách Imre tájrajza szolgált. A cikk megírására Ma­dá­chot az 1841 tavaszán, Trencsénteplicen eltöltött napjai inspirálták, ahol az elmúlt év folyamán többször kiújult köszvényét kúrálta a für­dő­ben. Korábban Pöstyénben is gyógyfürdőzött, édesanyja tár­sa­sá­gá­ban. A kor társadalmi életében igen fontosak voltak az efféle für­dő­he­lyek, amelyek egyben az emberi érintkezés, az ismerkedés szín­te­re­i­ként is működtek, hiszen a társadalom felsőbb rétegeihez tartozó csa­lá­dok gyakorta kúrálták magukat fürdőkben. Ugyanakkor egyfajta há­zas­ság­közvetítő szerepet is betöltöttek, az eladósorba került le­á­nyok nem rit­kán ezeken a helyeken akadtak férjre. Trencsénteplicen sze­retett be­le Madách is Dacsó Lujzába, akihez később verseket is írt.

A másik három megjelenés a „melléklap” Honművészhez köthető, s három versről van szó, amelyek útját Bérczy Károly, idősebb egye­te­mi társa, jó barátja egyengette. 1839. december 26-án, csütörtökön lá­tott napvilágot az Egy anya – gyermeke sírján címet viselő költemény az azévi 103. számban. 1840. május 10-én, vasárnap került az olvasók elé az 1840-es évfolyam 40. száma, ám tévedésből 17-i dátummal, s ez kö­zölte a Templomban, míg az 1841. évi 49. szám (június 20-án, va­sár­nap került ki a nyomdából) tartalmazta a Szemei című verset.

A megjelent versekkel kapcsolatban akad nem egy érdekesség:

Az Egy anya – gyermeke sírján című költemény ugyanis Madách el­ső nyomtatásban megjelent verse, mellyel kapcsolatban mindjárt til­ta­kozni is kívánt a szerkesztőségnél, miszerint túlságosan meg­vál­toz­tat­ták. Felmerülhet, s fel is merült a kérdés: vajon Spányik, a nevelő a hi­bás a dologban, aki leírta a költeményt, vagy Garay élt szerkesztői jo­gával és húzta meg, sőt: írta át a leadott szöveget? Én hajlok arra a fe­leletre, amely szerint Garay a „ludas”, hiszen, bár Madáchnak abban iga­za volt, hogy a költeményre valóban alig lehet ráismerni (az a leg­el­ha­nyagolhatóbb különbség, hogy a kézirat 34, a közölt szöveg 15 vers­szak­ból áll), ám nincs szerkesztő, aki változtatás nélkül „lehozta” vol­na az írást, hiszen a vers távolról sem remekmű. A „reklamálás” szán­dé­káról Madách Lónyay Menyhértnek írott levelében számol be. Erről a levélről Andor Csaba beszélt Egy Madách-levél utalásai című dol­go­zatában.27 A verset Az anya gyermeke sírján címen találhatjuk meg
pél­dául a Verstár ’98 CD-n, ám a két változat közt alig van különbség,
s ami akad, az is pusztán helyesírási természetű. Óriási az eltérés azon­ban a Honművészben megjelent szöveg (és voltaképpen ez olvasható pl. a CD-n is) és az eredeti között, amelyet Madách a már említett, 1839. au­gusz­tus 17-én kelt, Lónyay Menyhértnek írott levelébe illeszt be­le – innen tud­ható, hogy a megjelent szöveg valóban nagyon-nagyon el­tér az ere­de­titől. Más kérdés, hogy jobb-e? Nos, ezt ki-ki eldöntheti ma­ga. Íme a két változat (kizárólag az első versszakban emeltem ki a pár­huzamos vál­tozatokat, később már nem, mert követhetetlen volna):


Egy anya – gyermeke                                             Egy anya – gyermeke

sírján                                                                                     sírján

(Honművész)                                                                          (Kézirat)

(Az anya – gyermeke

sírján címmel került

fel a Verstár ’98 Cd-re)


Fejemre hulltanak                                                     Szívemre hulltanak                             Esengve semmi száj

Ezernyi átkaid                                                                 Ezernyi átkaid                                 Se hív jó gyermekem

Nagy ég ! ’s lerombolád                                         Nagy ég, le orzva hajh                             Sehol se vágy felém

Éltem virágait.                                                         Ditső virágait. S                                        zerette kedvesem.


Törött hajó vagyok                                                 Le tört tser orma ként                                     Nem számit a haza

Az élet tengerén ,                                                     Ki sújtva állok én                                             Leányai közé,

Keblem kihaltt , rideg ,                                             Törött hajó gyanánt                                     Szívem honát tsak ott

Miként elhamvadt szén.                                             Az élet tengerén.                                             A sírokon lelé.


Hazátlanná tevél ;                                                     Le sújtva vágyaim                                         A sírba, hol enyész

Elvetted férjemet:                                                         Ég adta érzeti,                                         Ég adta képzetem

Tüzláng harácsává                                                     Le törve szűm ditső                                 Fagysztva hol vesztett

Tevéd értékemet.                                                         De múlt reményei.                                     Az üdv, az érzelem.


Haragra bőszítéd                                                     Ki sújtva állok én                                         ’S ha elrezegtenek

Szüléim ellenem ,                                                     Hazátlan elhagyott,                                     E fél világ körén

S nincs már, ki sóhajtaná :                                  Távolba semmi szív,                                         Borús keserveim

Jőjj szűmre gyermekem !”                                 Mely értem érze ott.                                         Rokont se lelve én.

(Honművész) (Kézirat)

Ki velem érezzen ,                                             Egyetlen egy hivem                                             Virasztva őriztem őt

Ki nyújtsa védkarát ,                                         A viszhang szelleme,                                         Az égnek üdve ként,

Ki szánja sorsomat ,                                             Ez érti, mit nem ért                                         Gyöngéd virágomat

Nincs részvevő barát.                                         Sok ember érzete.                                             Az éltető reményt.


De bár így sújtának                                         A kő viszont adá                                                 ’S ha szóla „jó anyám”

Ezernyi átkaid ;                                                 Borús keservemet,                                             Elősször én felém! – –

Elgyőzte dult szívem                                     ’S az emberek között                                             Rokon szívet lelék

Felfogni villámaid.                                     Lágy szívre nem lelek.                                                 Éltemnek éjelén.


Mert adtad vigaszol                                     De szűmre hulva bár                                                 Éltemnek éjelén

Mennyednek angyalát :                                     Az égnek átkai,                                             Hol mindki el hagyott

Egy szende gyermeket                                     El bírta az anya                                             Egy kedves angyal itt

Szerelmem zálogát.                                         E vészt ki tartani.                                             Felém sohajtozott.


Kinek kökényszemén ,                                        Az ég adá neki                                             ’S fülébe súgtam „óh,

Bíbor-hullám ajkán                                             Őrére angyalát,                                         „Szeresd a szent hazát”

Selyem hajszálain ,                                         Egy égi gyermeket,                                             Tisztelve őrzed őt”

Fejér márvány nyakán :                                     Szerelme magzatát.                                         E jó ’s ditső anyát”


Feltünni szemléltem                                         Ujúlva láttam én                                             ’S hol itt a földi kints

Szép multtam hajnalát ,                                   Szemébe hajnalom,                                             Fizetni üdvömet,

Feledve sérveim’ –                                             Szerelmem éveit                                                 Ha égni láttam én

Feledve szűm baját.                                         Vezér tsillagzatom.                                             E szókra a szemet.


S először a’ midőn                                             Ujúlni láttam én                                             Hol itt a földi kints

Rebegte : „jó anyám !”                                         Ditső reményemet,                                         Fizetni egy anyát,

Elbájoltt – én magam’                                             ’S mosolyba tűnni föl                                 Ki gyermekében egy

Mennyekbe álmodám.                                                 Ég adta éltemet.                                         Ditső eget talált.


S midőn a’ serdülőt                                                 Szívem keserve hát                                     ’S ha szunyadozva ő

Hevülni szemléltem                                                     , Ő rajta meg töre,                                         Ölemre el hevert,

Ha mondám : „tiszteljed                                             Veszély között viradt                                 Szivem, szívében egy

Hazádat gyermekem !                                                 E szívnek édene.                                         Remény világra lelt.

(Honművész) (Kézirat)

Szeresd , mint második                                             Fejlődni láttam én                                     ’S bimbom midőn virúlt

Anyádat , védd ügyét                                                 Honom, reményeit,                                     Ditső remény között,

Dicsőitsd hű fiját                                                     A drága szűben ott                                         Le törte azt a jég

S térítsd-meg ellenét !”                                             Ujúlni fényeit.                                             Örök sírok fölött.


Hol itt a’ földi kincs                                                 ’S ha ébredezve most                                     Ki égve oly üres

Melly minden fényivel                                                   Örűlve játszogalt,                                     E szivnek érzete,

Föléren a’ szülő                                                     Szemembe köny eredt,                                     Sirokba költözött

Szenttült érzelmivel.                                                     Fölötte felleg ált.                                     Reménye – élete.


S mind e gyönyört , üdvöt                                      Mivel tudám a báb                                         Im utas itt vagyon

Most sirporond fedi ,                                             Majd egykor únva lessz,                                 A drága méla sír,

S szűm felbőszült kínok ’                                        S a bábbal édene                                             E sírba érzetem

Kányája tépdeli.                                                     Örök sírokba vesz.                                         Egy égi kintset bír – !


Fejemre hulltanak                                                 Ezernyi vész, vihar,                                         E nagy világ körén

Ezernyi átkaid ,                                                     Jön élte tengerén,                                         Szívemnek semmie,

Isten ! ’s lerombolád ’                                          S ha tört hajója – hajh                                     Ki véve a remény,

Éltem virágait.                                                     Belé temetve én.                                                 Vidító érzete.


’S ha tűz reményei                                            Mindöszve birtokom

Egekbe vágytanak,                                             E talpalatnyi föld,

’S virágos érzeti                                             Napom, szövétnekem

Az égbe laktanak!                                                 Borús ölébe dőlt.


Ujúlni láttam én                                                 ’S lesendi birtokát

Le törte érzetim,                                                 Reményében az anya, –

Sirokba fulladott                                                     Örökre kintseket

Ditső reményeim.                                                 Az ég nem orzhata.


A második Honművész-béli költemény a Templomban. Ez vol­ta­kép­pen a Sóhajok című, több részből álló vers első darabja. A két változat azon­ban ez esetben sem egyezik meg teljesen, bár akkora vál­to­za­tos­sá­got ko­ránt­sem mutat, mint az Egy anya – gyermeke sírján esetében. Íme:


Templomban Sóhajok

(részlet)

Komm herab, du schöne Holde,

Und verlass dein stolzer Schloss.

Schiller

I

(Templomban)


Ha szentegyházban látom őt                     Ha szentegyházban látom őt

Diszes vasárnapon :                                         Diszes vasárnapon :

S imák rezegnek végig-el,                             S imák rezegnek végig-el,

A buzgó ajkakon !                                                 A buzgó ajkakon !


Csak azt hiszem, hogy az imák                     Csak azt hiszem, hogy ez imák

Feléje szállanak :                                                     Feléje szállanak :

S az égben, mely szemében van                   S az égben, mely szemében van,

Majd visszahangzanak.                                    Majd vissza hangzanak.


És én irigylem az eget,                                         És én irigylem az eget,

Melly’t annyi nép imád,                                     Melyt annyi szív imád,

Ha szűz sugára annyinak                                 Ha szent sugára annyinak

Halált, és éltet ád.                                                 Halált, és éltet ád.


Félek, hogy annyi hang között                         Félek, hogy ennyi hang között

Szűm hangja elrezeg,                                             Szűm hangja elrezeg,

Mint csattogánynak éneke :                               Mint csattogánynak éneke :

Ha süvölt a fergeteg.                                             Ha zúg a fergeteg.


Végül a harmadik megjelent vers, a Szemei című korábban (1840 nya­rán) már bekerült a Lant-virágok című kötetbe is, A pár szem cím alatt. A két változat számos különbözőséget mutat. A legszembetűnőbb, hogy a Szemei című változat hét strófából áll, míg A pár szem tízből. Az első 3 strófa csaknem megegyezik, kivétel ez alól a második vers­szak utolsó két sora. A pár szem 4. strófája a Szemei utolsó strófája, ám az első sora kissé más. A pár szem 5., 6. és 7. szakasza a Szemei­ben a 4., 5. és 6. strófák, míg a Szemei utolsó versszaka, mint em­lí­tet­tem A pár szem 4. strófája. Hogy a költeményt maga Madách kur­tí­tot­ta-e meg, vagy Garay, miként tette azt az Egy anya – gyermeke sírján cí­mű verssel – sajnos, nem tudható. Ezt a kérdést kizárólag az eredeti kéz­irat tudná megválaszolni. Talán annyi szól amellett, hogy Madách ja­vította saját magát, hogy kötetben már megjelent versen ritkán vál­toz­tat a szerkesztő. Ez azonban nem túl erős érv…

Íme a két költemény:


Szemei A pár szem

Így - - - - kék szemében,

Ártatlan szent lelke ég!

Kisfaludy K.


Az útas úgy bolyong                                             Az útas úgy bolyong

Egész ez életen :                                                     Egész ez életen :

Tövis keserv között                                                 Tövis keserv között

Ezernyi vészeken !                                                 Ezernyi vészeken !


S az égre föltekint,                                                     S az égre föltekint,

Az ég vidítja őt,                                                             Az ég vidítja őt,

S imádja hálaul                                                             Imádva hálaul

Halálig a dicsőt!                                                         A hű vezérelőt!


Utam borújain                                                             Utam borújain

Egekbe nézdelek.                                                     Egekbe nézdelek.

S vezér szövétneket                                                 S vezér szövétneket

Sugáridon lelek.                                                         Sugáridon lelek.


Zajongva kis hajónk,                                             Ne mondjam e tehát ?

Ha már vesz a remény :                                         „Imádom az eget !!

Leárbocoltatik                                                         Mely éltem útjain

Az élet tengerén.                                                 Oly édesen vezet.”


Ború között tűnik                                                 Zajongva kis hajónk,

A part kék szinbe fel,                                             Ha már vesz a remény :

S a dőre szíveken                                                         Leárbocoltatik

Ujúlt reményre lel.                                                     Az élet tengerén.


Zajongva tengeren                                                     Ború között tűnik

Partot kerestem én,                                                 A part kék szinbe fel,

S a partot ég szemed                                                 S a dőre szíveken

Körébe föllelém.                                                         Ujúlt reményre lel.


S ezért ne mondjam-e?                                                 Zajongva tengeren

Imádom az eget,                                                       Partot kerestem én,

Melly éltem útjain                                                     S a partot ég szemed

Olly édesen vezet.”                                                         Körébe föllelém.


Kinek e föld körén
Reményi vesztenek,
Üdvöt keresve még
Túlnan reménylenek.


Az üdv sugárzata
Egekbe van nekik;
A kék egekbe: szent
S dicső reményeik.


Élteknek csillaga
Magas sugárban ég,
Leányka ! mint szemed,
Azurja tiszta kék !


S ez üdv örök ha lesz,
Mely az egekbe van :
Mi üdv lehet szemed
Dicső sugáriban ?


Madách tehát ötször tudott bekerülni az „első magyar szépművészeti fo­lyóírás”-ba, de megállapítható, hogy ezekkel a publikációival nem ha­gyott igazán mély nyomokat a folyóirat történetében. Mégis fontos, hogy szerepelt ezen a plénumon, mely a maga korában úttörő jellegű és megbecsült vállalkozása volt a magyar irodalomnak – igaz, abban az időszakban, amikor Madách munkáit közölte, már határozottan érez­ni lehetett: a folyóirat pályafutása végéhez közeleg…


Jegyzetek


1. Kosáry Domokos: Újjáépítés és polgárosodás 1711–1867. 236. Vissza a szöveghez

2. Lackó Mihály: Széchenyi és Kossuth vitája. 83.

3. Schlett István: A magyar politikai gondolkodás története II/1. 37.

4. Kosáry Domokos i. m. 273–274.

5. Buzinkay Géza: Kis magyar sajtótörténet c. könyvének A ma­gyar sajtó végleges meggyökerezése az 1830-as években c. fe­je­ze­te alapj án.

6. Fülep Katalin bevezető tanulmánya Mátray Gábor: Töredék jegy­zemények Magyarország történetéből 1848/49-ben c. mun­ká­já­hoz.

7. Buzinkay Géza: Kis magyar sajtótörténet c. könyvének A ma­gyar sajtó végleges meggyökerezése az 1830-as években c. fe­je­ze­te alapján.

8. T. Erdélyi Ilona: A Regélő-Honművész történetéhez. In: ItK 1968/4., 457–458. Vissza a szöveghez

9. Született 1797. november 23-án Nagykátán, egy Pest megyei me­ző­­városban, Rothkrepf József német származású, de magyar ér­zel­mű iskolai tanító gyermekeként. 1804-ig szülővárosában és a kö­ze­li Tápiószecsőn nevelkedett, ekkor azonban apját a pesti magyar is­kola tanítójává nevezték ki, így a család odaköltözött. Ettől kezd­ve Mátray, egy hosszú bécsi tartózkodástól eltekintve haláláig Pes­ten élt, ott végezte alapfokú, gimnáziumi és egyetemi (jogi) ta­nul­mányait, majd egész életében Pesten munkálkodott. Apja a ta­ní­tóság mellett a belvárosi templom karnagya is volt, Mátray Gá­bor minden bizonnyal tőle örökölte zenei tehetségét, amely igen ko­rán megnyilvánult, hiszen 1812-ben, gyerekfejjel írt kísérőzenét a Csernyi Györgyhöz, amely zenét ma a legrégibb, fennmaradt ma­gyar daljátékkíséretként tartjuk számon. 1816 és 1830 között Bécs­ben magyar főúri családoknál volt nevelő, előbb a Prónay-, majd a Széchényi-famíliánál. 1828 és 1832 között írta A' Mu­si­ká­nak Közönséges Története című munkáját, aminek ered­mé­nye­kép­pen 1833-ban az MTA levelező tagjává választották. Még ebben az évben alapította meg a Regélő-Honművészt, amely 1841-ig állt fönn. 1837-ben jegyzőként részt vett a neves könyvgyűjtő, Jan­ko­vich Miklós hatalmas gyűjteményének átvételében és fel­dol­go­zá­sá­ban a Széchényi Könyvtár számára, s ebben az évben nevezték ki zenei igazgatónak a Nemzeti Színházhoz; nevét is ekkor ma­gya­ro­sította. 1840-től igazgatta a Hangászegyesületi Zenedét, ami 1867-től (továbbra is az általa teremtett alapokon, az ő elvei sze­rint és az ő irányításával) Nemzeti Zenede néven működött to­vább, s voltaképpen ez a mai Liszt Ferenc Zeneművészeti Aka­dé­mia Tanárképző Karának elődje (Mátray haláláig igazgatta az in­téz­ményt). 1846-ban nyerte el a Nemzeti Múzeum keretein belül mű­ködő Széchényi Országos Könyvtár könyvtárőri állását. 1852 és 1858 között kiadta a Magyar Népdalok egyetemes gyűj­te­mé­nyét, 1859-ben pedig egy, a XVI. századi magyar zenével fog­lal­ko­zó, számos vitát kiváltó írást jelentetett meg, de ezeken kívül még több más zenetörténeti, zeneelméleti munka fűződik a ne­vé­hez, nem is beszélve az egyéb témájú művekről. 1875 júliusában hunyt el.

10. Várnai Péter: Egy magyar muzsikus a reformkorban. In.: Mát­ray Gá­bor: A Muzsikának Közönséges Története és egyéb írások. Bp., Magvető, 1984. 381–384.

11. A magyar sajtó története I., 446.

12. Ebben a korban a történetírás még félig-meddig művészetnek szá­mít, voltaképpen a szépirodalom egyik műfajának. Igaz ugyan, hogy már átalakulóban van ez a felfogás, de azért még jól érez­he­tő.

13. Pl. sok helyen A magyar sajtó története I.; a Kókay–Buzinkay–Mu­rányi: A magyar sajtó története c. munka pedig kö­vet­ke­ze­te­sen.

14. A magyar sajtó története I., 435–437. oldala és Kókay–Bu­zin­kay–Murányi: A magyar sajtó története c. művének A re­form­ko­ri sajtó (1830–1848) című fejezete alapján Vissza a szöveghez

15. A magyar sajtó története I., 447.

16. A magyar sajtó története I., 450.

17. A magyar sajtó története I., 449.

18. Az újság feltüntette ezeket az adatokat a címlapon.

19. A magyar sajtó története I., 448. Vissza a szöveghez

20. A második évfolyam egyik megfejtését a 9 éves Jókay Móric, a ké­sőbbi Jókai Mór küldte be.

21. Hírül adja a rovat azt is, hogy Kossuth Lajos nemzeti históriai drá­mát „alkalmazott színpadra”: András és Béla, avagy Korona és Kard címmel.

22. Ld. Például Kókay–Buzinkay–Murányi: A magyar sajtó története, 76.

23. A magyar sajtó története I., 453.

24. A magyar sajtó története I., 450.

25. A magyar sajtó története I., 448.

26. A magyar sajtó története I., 452.

27. Andor Csaba írását lásd kötetünk 160–164. oldalán! Vissza a szöveghez


Felhasznált irodalom


Buzinkay Géza: Kis magyar sajtótörténet. Bp., Haza és Haladás Ala­pít­vány, 1993.

Dersi Tamás–Szántó Tibor: A magyar sajtó képeskönyve. Bp., A Ma­gyar Újságírók Országos Szövetsége–Kossuth Könyvkiadó, 1973.

Erdélyi Ilona, T.: A Regélő-Honművész történetéhez. In.: Iroda­lom­tör­téneti Közlemények, 1968/4. szám 457–458.

Fekete Sándor: Haza és Haladás. Reform küzdelmek kora. Bp., Mó­ra, 1974.

Fülep Katalin: Bevezető tanulmánya Mátray Gábor: Töredék jegy­ze­mé­nyek Magyar-ország történetéből 1848/49-ben (Bp., Szép­i­ro­dal­mi, 1989.) c. munkájához

Kókay György–Buzinkay Géza–Murányi Gábor: A magyar sajtó története. Bp., A Magyar Újságírók Szövetsége – a Bálint György Újságíró-iskola kiadása a Magyar Könyv Alapítvány támo­ga­tá­sá­val, 1994.

Kosáry Domokos: Újjáépítés és polgárosodás 1711–1867. – Ma­gya­rok Európában III., Bp., Háttér Lap- és Könyvkiadó, 1990.

Lackó Mihály: Széchenyi és Kossuth vitája. Bp. Gondolat, 1977.

A magyar sajtó története I. 1705–1848. Szerk.: Kókay György, Bp., Aka­démiai kiadó, 1979.

Mátray Gábor: A Muzsikának Közönséges Története és egyéb írá­sok. Bp., Magvető, 1984.

Mátray Gábor: Töredék jegyzemények Magyarország történetéből 1848/49-ben. Bp., Szépirodalmi, 1989.

A Regélő-Honművész évfolyamai. Az Országos Széchényi Könyvtár gyűjteményében.

Schlett István: A magyar politikai gondolkodás története II/1. Bp., Korona, 1999.

Várnai Péter: Egy magyar muzsikus a reformkorban. In.: Mátray Gá­bor: A Muzsikának Közönséges Története és egyéb írások c. kö­tet (Bp., Magvető, 1984.), ennek a Függeléke (az 1954-es ki­a­dás javított és rövidített változata)

Várnai Péter: Mátray Gábor élete és munkássága a szabadságharctól ha­láláig (1846–1875). In.: Mátray Gábor: A Muzsikának Kö­zön­sé­ges Története és egyéb írások c. kötet (Bp., Magvető, 1984.), en­nek a Függeléke (az 1954-es kiadás javított és rövidített vál­to­za­ta)


Vissza