Schéda Mária


A barát és az anya szerepe a tizenéves

Madách pszichés fejlődésében



    A legmélyebb, legmeghatározóbb, egy életen át legjellemzőbb él­mény­tí­pusainkat (vagy azok csíráit) immár tudatosan tizenévesen kell át­él­nünk. (Ilyenek pl. a barátság, a szerelem, egy bizonyos szellemi irá­nyult­ság körvonalazódása, a halál tényének tudomásul vétele, szük­ség­sze­rű elszakadás a szülőktől, az előző nemzedéktől, beilleszkedési pró­bálkozások stb.) A mély átélések a „szívben”, a tudattalanban kez­dőd­nek, de immár a tudatos regisztrációjával. A tudatos én később túl­lép­het rajtuk, elfelejtheti őket, mégsem tűnnek el egészen, a sze­mé­lyi­ség ti­tokzatos szűrőin keresztül befolyásoló tényezők maradnak. Va­la­mely em­berformáló élménytípus feldolgozatlansága, netán hiánya, vég­letes el­maradása ugyanígy meghatározó tényező.

    Döntenünk kell e kérdésekben, s döntéseink egy életre meg­ha­tá­ro­zó­ak lesznek. Egyéniségünk eszerint fejlődik, indul útjára, bontakozik ki.

    Kérdés, hogy alakul tizenéves korban (egyáltalán kialakul-e) egy komp­romisszum-készség az alapkérdésekkel kapcsolatban. Az al­ko­tás­lé­lektanban ismeretes, hogy a gyermeki én megőrzésének vágya – eset­leg a hozzá való tudatos ragaszkodás – sok nagy művészre jellemző. Kosz­tolányi például egész életművének művészi hitelességét azon mé­ri le, mennyire hat­ják át műveit a gyermekkorból „átmentett” értékek. Ez az alkotói ma­gatartás többé, kevésbé minden művészre ráillik, Ma­dách­ra fo­ko­zott mértékben is. A tudatos felnőtté válás nála nagyon is va­lós di­lem­ma, a gyermeki tisztaság evidenciaélményeit szinte gör­csö­sen meg­ő­riz­né (ld. „Ifjan haljak meg" című verse).

Mindemellett Madáchra már gyermekkorában jellemző volt va­la­mi, amire felületesen azt lehet mondani, hogy „koravénség”. Pedig nem­csak a pedagógusra, hanem a mű­vészre, filozófusra is áll az a latin mon­dás, hogy „nem lesz, hanem szü­letik”. Nem a kategóriákkal és fo­gal­makkal a fejében, hanem a rá­juk irányított készségekkel. Tény, hogy az arisztokratikus neveléshez hoz­zátartozott, hogy már óvo­dás­ kor­tól kemény tanulásra fogták a gyer­mekeket. Madách Imrét is, test­vé­reivel együtt. Öt évesen beszél fran­ciául, majd nemsokára németül is. Bizonyítja ezt egy édesapjának írt köszöntőlevele 1828-ból. Francia ne­velőnő, tánctanár állandóan volt mellettük. A sokoldalú képzés főúri csa­ládokra jellemző igé­nyé­hez hozzátartozott valamilyen mesterség ta­nu­lása, és természetesen a sport is. Madách Imre esztergálni tanult en­ge­delmesen, de nem tudunk ar­ról, hogy valaha is „hobbyjává” vált vol­na ez a foglalatosság. Sport­nak a céllövészetet választotta, s kedvvel mű­velte. (Elgondolkodtató, hogy egy filozófus-költőpalántát mennyire jel­lemezheti ez a választás.) Gaz­dag családi könyvtáruk inspirációkat adott a sokirányú ér­dek­lő­dés­re, a kutatgatásra, minden újszerű meg­is­me­résére. A ter­mé­szet­tu­do­má­nyok és a történettudomány szeretete mel­lett hamar felfedezte, hogy iga­zán az irodalomban érzi otthon ma­gát. Egy 1838-ban édesanyjához írt levelében olvashatjuk: „Mivel te oly jó vóltál, édes Mamám ’s va­la­mi tudományos könyvre pénzt adtál, leg job’nak véltem az Athe­nae­um­ra prenumeralni, mely ből a magyar li­teratúrát meg­ta­núl­ha­tom…”1

    Madách élményanyagát is olvasmányélményei határozták meg. Még­se amolyan szimpla, „könyvszagú élet” származott ebből már a gyer­mek- és ifjúkorban sem, hiszen az élmények mélysége és hi­te­les­sé­ge, maga az átélés: a képzelet függvénye. A kor stílusirányzata, a ro­man­tika a fantáziára alapoz. A belső képi és érzelmi átélések az ifjú Madáchot jobban igénybe vették és betöltötték, mint az őt kö­rül­vevő – kis­szerű – valóság. Már tizennégy évesen lapot szerkeszt öccsé­vel Li­te­ratúrai kevercs címmel, saját szórakoztatásukra. Ezek az el­ső szárny­pró­bálgatások.

    Az életanyag tehát a könyvekből jött, s a kordivatnak meg­fe­le­lő­en hat vissza a ténylegesen megélt valóságra. Biedermeieresen ro­man­ti­kus érzések, ihletések érintik meg és kísérik a tizen-huszonéves ifjút. Me­lankolikus, pesszimizmusra, félrehúzódásra hajlamos egyénisége na­gyon is egy húron pendült az almanach lírával, aminek sekélyességét ké­sőbb természetesen kinőtte, de élménytípusainak kialakulásába és stí­lusába ez maradandóan beleszólt.

    A gyakori pesti színházlátogatások élményei ösztönözhették korai drá­máinak megírására, s e drámákban is megtalálhatjuk formálódó
egyé­nisége körvonalait.

Egy jungi tipizálást alapul véve Madách gondolkodó, introvertált, in­tuitív és ítéletalkotó személyiség.

    Befelé forduló alkat, aki energiáit belső világából kapja, a külső tör­ténéseket, impulzusokat a mélyben átalakítja, és az újjáteremtő fe­lej­tés szűrőin átszivárogtatva alkotássá érleli. Tevékenysége belső mun­ka, ott fedezi fel, ítéli meg és éli az életet. Ehhez helyre és idő­re van szükség, azaz nyugalomra és csendre. Madáchnak – rövid köz­é­le­ti pró­bálkozások utáni – majd két évtizedes visszavonultsága „orosz­lán­bar­langjába” e belső iránytű követése volt. Ez a vidéki magány vé­dő­bás­tya számára, a csöndben, a meghittségben társalog géniuszával. Mind­ez egyáltalán nem jelenti az élet megvetését, mégcsak az aszkézis fe­gyelmét sem okvetlenül, csupán annyit jelent, hogy hétköznapjait egy belső nyelvre lefordítva értelmezi, és ez az értelmezés lendíti to­vább az úton. Nem emberidegenség ez, mert tele van a megértés in­ten­zív igényével, de idegenkedik az arctalan tömegléttől, irtózik se­ké­lyes­sé­gétől. Belső világának párlataiból szőtte öntükröző hőseit He­rak­les­től a Csak tréfa Loránján keresztül Ádámig.

    Intenzív rendszer- és kapcsolatfelismerő képessége nincs ellen­tét­ben a kor tudományos eredményeinek befogadásával, megismerésük igé­nyével, hiszen épp ez az adottsága hajlamosítja arra, hogy meg­kö­ze­lítse és mérlegelje a tárgyi részleteket. Ez a tudatalattiból fakadó fel­is­me­rés és absztrahálás az útitársa, egyben ösztönzője is arra, hogy egy esz­me iránti lelkesedéssel kezdjen el bármit, s amíg azzal fog­lal­ko­zik, kirobbanó energiával tegye, amit tesz. Szívesen kutatja és tanulja az újat, szívesen hinne a fejlődésben is, de úgy tapasztalja, hogy Ádám a történelemben végig ugyanaz a gyarló ember marad „a még gyarlóbb Évá­val az oldalán” – ezért választja inkább a romantikus fej­lő­dés­el­mé­le­tet, ami nem más, mint körforgás.

    Intuíciókkal közelíti meg a jövőt, tulajdonképpen ez érdekli igazán; eh­hez a jelen csak egy kis kitekintőablak. Madách igazi vátesz. Ha­to­dik érzéke új meglátásokkal, kombinációkkal ajándékozza meg, s ezért tü­relmetlen oly sokszor a jelennel szemben, bár a „perc köl­té­sze­tét” sze­retné megragadni. Pesszimizmusa azért válthat át a remény transz­cendenciájába, mert feltétlenül hisz a szép és a harmonikus ma­ga­sabb­ren­dűségében. Hiszi, hogy ez a világrendező elv az egyes em­ber­ben és az emberiség életében, a történelemben is diadalmaskodhat, ha össze­kap­csolódik a küzdelemmel, az erőfeszítéssel. Ez Ádám és az Úr titka, amit Lucifer nem foghat fel.

    Ebben gyökerezik Madách személyiségének ún. „gondolkodó” vo­ná­sa is. Mindig elvek alapján határoz, az okokat és az okozatokat egy­a­ránt figyelembe véve. A szépség és a harmónia mellett az igazságot is­meri el mindenek fölötti értéknek. Rendkívül érzékeny minden igaz­ság­talanságra, legyen az történelmi, társadalmi vagy magánéleti. Lu­ci­fer­ben megnyilatkozó énje ez: szeret elemezni, az értelemre, a logikára hi­vatkozik. A logika azonban Madáchnál soha nem homályosítja el, so­ha nem korlátozza a képzelet perspektíváit – ego-jában az érzékelő ép­pen úgy él, mint az ítéletalkotó. Ádám türelmetlensége ebben rejlik: Egy­szerre szeretne mindent tisztán látni, megérteni és ugyanakkor át­él­ni, átérezni. Madáchnak ez többnyire sikerül is. Ezért is mondhatjuk, hogy lírikus alkat, de nem lírai tehetség.

    Mindezek a belső tulajdonságok már ott bontakoznak a tizenéves if­júban, növekedésükkel sok-sok lelki fájdalmat okozva neki. De ez a transz­cendentális természet rendje: növekedés nincs fájdalom nélkül.

    Ma­dách fiatalkori levelei azért érdekesek számunkra, mert tetten ér­het­jük e kibontakozás fázisait.

    Most két levélsorozatban – a Lónyay Menyhérthez és az ugyan­eb­ben az időszakban anyjához írt levelekben – kíséreljük meg a fentieket meg­közelíteni. Saj­nos, pesti egyetemi évei alatt szerzett legjobb ba­rát­já­hoz írt levelei csak töredékesen állnak az irodalomtörténet ren­del­ke­zé­sére, de így is sok mindenről árulkodnak. Az 1830-as évek végéről van szó, pon­to­sab­ban az 1837–1840 közti levelekről.

    Barta János szerint Madáchnak életében két súlyos lelki válsága volt, az első az 1840-es évek elején kb. négy-öt évig (házasságáig), a má­sodik a válása utáni időszakra esett. Magánleveleit olvasva meg kell ál­lapítanunk, Madách egész élete lelki válság, ami nem jelent egye­bet, csak azt, hogy az átlagnál sokszorosan intenzívebb az adó-vevő ké­szü­lé­ke a transzcendens magasságok és mélységek felé. Ez állandó pszi­chés, ide­gi, lelki igénybevétel, ami a válság jeleivel azonos tüneteket mu­tat. Mi­vel tehát ez nála alkati vonás, el­vá­laszt­ha­tat­lan tőle, és le­vá­laszt­hatatlan arról, ami őt meghatározza. Ez a „mun­ka­eszköze”, ez te­szi egyénivé látásmódját és létérzékelését. Ez ő, Ma­dách Imre.

    Hogy hogyan is néz ki ez a (zsenialitását állandóan fájdalommal szü­lő) je­lenség, lelki beállítottság, arra vonatkozóan tanulságos, ha pár­hu­za­mot vonunk közte és kortársa, Petőfi közt. A plebejus szár­ma­zá­sú Pe­tő­fi nagy szegénysége, temérdek küzdelme ellenére is ál­lan­dó­an a fény fe­lé fordult, tele volt hittel és optimizmussal, harci kedvvel és si­ker­o­ri­en­táltsággal. (A témát kimerítően elemzi Beiczer Éva „Azo­nos­ságok és eltérések Madách és Petőfi kézírásában és karakterében” cí­mű ta­nul­mányában.2)

    Madách egy olyan irodalmi, művészeti világot talál maga körül, ami­lyen a lelkialkata volt: a szentimentalizmusba forduló ké­ső­ro­man­ti­kát (valóságos és affektált) viharzásaival, érzelmi hullámzásaival, la­pá­lya­ival és légritka magaslataival. Disszonanciára, pesszimizmusra haj­ló egyénisége a korszellem szárnycsapásain vergődött, de annak szél­ső­ségeit ítéletalkotó reflexióival is mérlegelve, alkotóművészetének csúcs­pontján a „bízva bízzál” megnyugvásáig jutott. Ehhez azonban év­tizedek lelki válságaira volt szükség. „Legnagyobb ellenségemnek nem kívánom sorsomat” – írja Lónyay Menyhértnek 1840-ben.3 „A jö­vő setétben van, gyász e setét, melynek rejtekéből nekem nyár nem int – szép fényes álmaim mind öszve olvadtak ez egyben, és úgy ál­lok, mi­ként a számkivetett honja határain, ha vissza néz, könnyébe su­gár­zik vissza a szent haza képe.”4

    Világos, hogy itt nem valamiféle honfibúról, hanem a lélek meg­ne­vez­hetetlen fájdalmairól van szó, olyasmiről, hogy a hiányérzetek és szel­lemi kielégületlenségek a számkivetettség bugyraiba taszítják a meg­álmodott világot hiába kereső idealista ifjút. Igazi világfájdalom az, ami „könnyébe sugárzik”, s egyszerre táplálja a belső és külső disz­har­mónia.

„S ha egykor a fellengző életű költői barátot fájdalmai súlya alatt Car­tausinak látod zsugorodni – emlékezz, hogy sorsa is azéhoz ha­son­ló s ha annyi sóhajt szentelsz nekem, mint annak, úgy könnyebb lesz a sír mélyére temetkeznem, mert a félterhet a kedves baráti szív viszi.”5

    A másodlagosnak tűnő érzelmek (utalás Eötvös Carthausijára) nála a valóban egzisztenciális mélységekig sebzett szív önpusztításra haj­la­mos jajkiáltásai, amelyek kiváló kereteket és formákat találnak a kor­szel­lemet meghatározó irodalmi művekben. (Utalhatunk még Cha­teau­bri­and Renéjére, B. Constant Adolphe-jára, Kármán Fannyjára, Wer­ther­ről nem is szólva.) Az Athenaeum, Madách lelki tápláléka tele van az ún. almanach líra termékeivel – ennek talaján nőnek a Lant­vi­rá­gok is. De nem győzzük hangsúlyozni, hogy az ő esetében e líra min­den rek­vi­zituma mögött egy valóságosan vérző szív keres költői ki­fe­je­ző­dést.

„Hattyúdalt írtam, mert vágyam elvólt a világról, el minden és a ter­mészet nem adta e eszközit kezeinkben, egy csapással mindennek vé­get vetni.”6

    A Werther óta „illett” fiatalon, egy elegáns pózzal, egyetlen lö­vés­sel véget vetni az életnek – mégha csak papíron is. – Mégis érdemes az ön­gyilkossági szándék komolyságát Madáchnál megvizsgálni! Majd min­den drámahőse véget vet az életének, vagy a szakadék széléről ránt­ják vissza (Heraklestől Ádámig). A kordivat nem ad erre az év­ti­ze­de­ken át tartó lelki irányultságra elegendő magyarázatot, és a tár­sa­dal­mi, történelmi szituációk is csak fölerősítik a belső hajlamok in­ten­zi­tá­sát. Mindemellett Madách sohasem kísérelt meg öngyilkosságot (sőt bi­zonyos kényelmesnek tűnő elszigeteltségbe, hedonizmusba menekült ké­sőbbi éveiben). Petőfi ugyanakkor a legtermészetesebb módon ál­doz­ta életét eszméi oltárán. Ezek – minden minősítést nélkülöző – té­nyek. Madách rejtőzködése mögött ott húzódott a szenvedő töprengés és a tisztító, mélyre vájó érzelmek hullámverése.

    A levélben említett „Hattyúdal” című verse a Lantvirágokban je­lent meg 1840-ben, tehát a harmincas évek végén íródott, a pesti egye­te­mi évek alatt, a Lónyay Menyhérttel kötött barátság és a Lónyay Etel­ka iránti epekedő szerelem idején.


Hattyúdal

Rabláncok a földi szenvedések

Melyeket csak a halál szakaszt,

Rózsaszálak a gyönyörűségek

Melyeket egy őszi szél hervaszt.

Berzsenyi


Isten veled, te szép világ határa!

Én szebb hazába, jobba távozom,

Hol megtörik a sors nehéz dagálya,

Hol őt örök szerelmbe birhatom!

Isten veled, te nagy világ határa!

Köröd nekem egy néma puszta sír,

Hol az enyészet gyászos éjjelében

Nincs egy virág sorvadt keblének ír.

Hol elhagyatva zúg a messze légbe

Letört szívemnek gyászos éneke,

És énekemnek mindenik szavával,

El-elreped szivem egy érzete.


Hol szent reményink lámpaként ragyognak,

S a lámpa fénye csak halálra hull,

Amíg kiégve végső szikrajával,

Szivünk egére síri éj borúl!


Isten veled te bús világ határa,

Határodon dacol az érzelem!

Mely véghetetlen, mint az ég hatalma:

Mint az élet, túl e földteren.


Az ég szemének kék szinét sugárza,

Isten veled te bús világ határa!

Amott sugárzik a remény világa,

Ott engemet egy édesb sors talál.


    Öntükröző verssel, kulcsverssel szembesülünk ebben a szép elé­gi­kus dalban, amely egy romantikus, idealista lélek kiábrándulásainak, „vég­ső” számvetéseinek párlata. Csalódásait illetően rá jellemző mó­don mel­lőzi a konkrétumokat, a világfájdalom nagy általánosításaiban nyi­lat­kozik meg, s végső soron pesszimistának tűnő alapállása is átvált re­mé­nyei másvilágának hitébe, ami tulajdonképpen egybecseng a ke­resz­tény világszemlélettel, s megelőlegezi a „bízva bízzál” kon­klú­zi­ó­ját.

    Szelíd elégiáról van szó, amely az önsajnálat prezentálása mellett nél­külöz minden szemrehányást. Ténymegállapításai rezignáltak, min­den bosszúvágytól mentesek. Az utolsó sorok túlvilágba vetett re­mé­nyé­nek derengése rávetül az előzményekre, és hívogatóan asszimilálja ma­gába őket.


„Isten veled, te szép világ határa!

Isten veled, te nagy világ határa!

Isten veled, te bus világ határa”


hármas pillére ível át a halkan síró gondolatsorokon.

    Metaforái, ellentétei a kiábrándító jelenvilág és a halál utáni ideák vi­lágának ígéretes tekintet-váltásai A „szép világot” majdan egy „szebb ha­za”, „a sors nehéz dagályát” az „örök szerelem” váltja fel.

    Nem valószínű, hogy ez utóbbi óhajt kizárólag a Lónyay Etelka irán­ti érzelmek váltották ki. Ez a szerelem sokkal inkább ürügy arra, hogy a tizenéves költő beborítsa vele tengernyi (névtelen és kaotikus, ön­maga számára is rejtélyes) fájdalmát, hiszen az örök ideák és Etelka el­ér­hetetlensége egy időben látszottak leküzdhetetlen, tornyosuló aka­dá­lyoknak.

    A „nagy világ határa”, a „néma puszta sír” metaforájában a gyer­mek őszinte csalódásait zokogja bele a létbe. A meg nem értettség és az egyedülvalóság lándzsaszúrásait viszi magával a felnőtté nem kor­rum­pálódó szív „az enyészet gyászos éjjelébe.” Itt, a jelenben „nincs egy virág sorvadt keblének ír.” A jelzők és metaforák az almanach lí­rá­ban sűrűn előfordulnak, de Madáchnál élettel telítődnek. Az „el­ha­gyat­va”, „a letört szív gyászos éneke”, az „el-elrepedt szív” ki­fe­je­zé­sek mind, mind az ideáit meg sem közelítő világ ámításaiból eredő vesz­teségeit siratják.

    Ezek az átélések teljesen függetlenek a rájuk cáfoló realitásoktól, a jó anyagi körülményektől, az arisztokratikus életlehetőségektől. Okai sok­kal inkább a melankolikus személyiséget meghatározó té­nye­zők­ben, valamint az anyai szeretet korlátozó zsarnokságában gyökereznek (amely­re a későbbiekben visszatérünk).


    Az evilág javait célzó remények „fénye csak halálra hull”, ha az ön­törvényű kibontakozást gátolja. A nemesifjú sorsát determináló (a csa­ládi tradíciók elvárásainak megfelelő) közéleti, jogi pályával sze­ren­csére volt ereje és lehetősége hamar szakítani. A vers születésekor azon­ban a mi elemző utánérzéseink még nem ölthetnek számára vi­lá­gos formát. Névtelen ellenség a jelen és a jövő egyaránt. A „kiégés” elől menekülve indokolja a földi perspektívák idegenségét, amelyek ered­ménye csak az lehet, hogy „szívünk egére síri éj borúl!” Milyen af­fektáltan tipikus biedermeier szóhasználat és metafora lehetne ez is, ha nem tudnánk, hogy mögötte egy kegyetlenül vergődő lélek valós szen­vedései rejtőznek!

A végső búcsúintés mégis a „mégis” lázadása.


Isten veled te bús világ határa,

Határodon dacol az érzelem!


    Észre kell vennünk, hogy Éva formálódik itt a rejtekben: „Az ér­ze­lem, mely véghetetlen, mint az ég hatalma: mint az élet túl e föld­te­ren.” Az embrióban benne van a teljes ember, ebben az elégiában már ben­ne van Madách teljes (még kiforratlan) eszmerendszere.

    „Az ég szemének kék szinét sugárza” … „a remény világa” … „az édesb sors” az Úr szavainak intésére (az égi szó Éva általi meg­nyi­lat­ko­zására) emlékeztetnek. Ez pedig Ádámot a szakadék széléről hívja vissza egy új, küzdelemmel valóban elérhető világba: a szeretet vi­lá­gá­ba. Ez lehet, hogy utópia marad, de csak az utópiákért érdemes küz­de­ni és élni, mert az utópiák a részletekben éppen úgy megvalósulnak, mint az ott megbúvó ördög csapdaállításai. E csapdák kikerülésének re­ménye végső soron a Hattyúdal, amely a Tragédia fogantatása is le­het… Minden esetre az első (megdöbbentő és észrevehető) halvány raj­zolata. Rá­cseng erre a következő levélrészlet is: „Mert látja az Isten, hogy ele­get küszködék, nékem választani kell, és választok, választom az eget, mely annyi bájt ada eléb’ könyeb’ ennek tsapása, mint a tá­ton­gó mély, mely­nek szine – gyász.”7

    A barátságkultusz, a rokon lélek utáni erős vágyódás a romantikára kü­lönösen jellemző, s a Hattyúdal ismeretében láthatjuk, hogy Ma­dách­ra is. A csalódásokat egyedül viselni nehéz, a világfájdalom együtt jár a kitörési vággyal, a rokonlélek figyelme a börtöncella ab­la­ka, ame­lyen keresztül egy részvevő tekintet már enyhülést adhat.

A baráti megértés éltető erő, a rátalálással növekvő szeretetvágy az ed­dig bizonytalan önértékelést pozitív irányba tereli, tehát elősegíti a lel­ki gyógyulást.

    „Hogy igazán és forrón szeretlek, nem is kételkedhetsz, remélem. S ép­pen az teszi, hogy tőled minden inkább érdekel, mint mástól. De meg kel engedned, hogy az embert ostoba tsatsogó lúdnak titulázzák, bár­kitől kellemetlen. Nem tartom, sőt nem tarthatom magam egy kü­lö­nös lángésznek, de oly igen, oly lúd mégsem vagyok, én is iparkodtam ma­gam kiművelni.”8

    Madách Imre és a majdani miniszterelnök, Lónyay Menyhért mű­velt­ségi szintje nem különbözhetett számottevően egymástól ne­vel­te­té­sük és társadalmi körülményeik okán. Vizsgaeredményeik alapján Ma­dách jobb tanuló volt. Hogy kit választ valaki barátjának, annak fontos ele­me – legalább is a XIX. században – a lelki tartalom, a műveltség, a kö­zös érdeklődési kör, célok stb. A gondolkodó, ítéletalkotó alkat ese­tében a vonzalom irányultságának ez a vezérlője. Ez kölcsönös lehetett a két barátnál. (Néhány évvel később, a Szontagh Pállal kötött ba­rát­sá­got is ilyen indítékok alapozták meg.)

    Hogy nap mint nap találkozhattak, mégis leveleztek, abban semmi kü­lönös nincs, ha megértjük a szeretetvágy növekvő intenzitását, az ál­lan­dó baráti eszmecsere igényét, és azt, hogy a leírt szöveg ma­ra­dan­dób­ban tisztázza, világítja meg a problémákat a feladó számára is. Tu­laj­donképpen itt a dolog nyitja: akárcsak a naplót, az ilyen típusú le­ve­le­ket is többnyire önmagának írja bárki is. A címzett ugyan a jó barát szí­ve, de mire eljut hozzá, a papíron már objektívvá válik a probléma, for­mát öltve visszapillant, így önmagában hordozhatja a választ is.

    Ma­dách és Lónyay „mindent” megbeszéltek. (Sajnos, kevés ki­vé­tel­lel csak Madách le­ve­lei állnak rendelkezésünkre a Lónyay család aka­ratából.)

El­sődleges téma a kettőjük baráti kapcsolata. S mint minden kap­cso­lat­ban – itt is –, az egyik jobban kötődik, jobban szeret, ezért gyak­ran úgy éli meg, hogy ő jár rosszabbul, a barát, akire felnéz, akire szá­mít, ta­lán nem fogadja el őt egészen.

„Egy örvénybe vagyok, melyben gondolataim az oceánként zaj­la­nak, s te ott állsz és én alámegyek – ez kegyetlen tőled.”9

    A majdani közéleti nagyság valószínűleg sokkal racionálisabb le­he­tett, nem gyötörték őt egy művészlélek – számára irreálisnak tűnő – két­ségei, ezért ami személyiségétől idegen volt, azt nyilván nem tudta fel­fogni, nem tudott rá az elvárásoknak megfelelően válaszolni, amit Ma­dách el­utasításnak vehetett.

    „Mondták volna, hogy gaz ember vagyok, hogy oly vétkeket kö­vet­tem el, melyektől az ég visszaborzad és elvonja felőlem kék boltját he­lyé­be dörögve az ég sulyos fellegeit. – Én le tűrtem vólna és türelmem pa­i­zsa az öntudat megőrizne villámitól. – De épen itt, hol egy tsapásra annyi húrja reped el az érzetnek – annyi mely oly édesen hangza össze, egy­szerre a legvadab’ üvöltéssé változik ’s mindennek alapja egy oly ha­landó mint én, ki érzetem, tán eszem romjain fogja katzagni vér­vi­a­dal­mait.”10

    A mondatok romantikus dübörgése, metaforái az indulatok túl erős hul­lámveréséről árulkodnak, amely hullámok magát az egyént, az egyén épségét is veszélyeztetik. Az őrülés az öngyilkosság lehetősége mel­lett a másik vissza-visszatérő inspiráció a fiatal Madáchnál. (Egy őrült naplójából címmel néhány évvel később versciklust is ír.) Ugyan­ak­kor – későbbi életét és e problémák gyakorlati megoldásait is­mer­ve – be kell látnunk, hogy mindez fonákja az életvágynak, egy át­la­gosnál erő­sebb élvezetvágynak, ami tizenéves korban nemritka és nem is ab­nor­mális. Betöltetlensége sok kínnal, sok veszteségélménnyel jár­hat, amíg nyugvópontra nem jut. (A Szontaghgal folytatott le­ve­le­zés­ben – ba­rátja segítségével – már eléri ezt a nyugvópontot is, meg-meg­újuló új­rakezdésekkel).

    Ennek a romantikus töltetű barátságnak az irodalom számára az a leg­nagyobb nyeresége, hogy bepillantást enged egy zseniális al­ko­tó­mű­vész tizenéveskori lelkiéletébe és formálódó művészi stílusába. Ér­de­kes, hogy ebben a korai szakaszban s élethelyzetben Madáchra az ér­zelmek felfokozottsága jellemző. A túlburjánzó érzelmek – me­lyek­kel barátját képes az Istent megillető helyre állítani –, túlburjánzó me­taforafolyondárokban formálódnak mondatokká. Képi gaz­dag­sá­guk­kal azt bizonyítják, hogy e költői szakaszban a mélyről jövő in­spi­rá­ci­ók meg­találják a kifejezés vizuális-metaforikus rétegét. (A későbbiek fo­lya­mán ezek az indítások valahol a tudatos megformálás során irányt vál­toztatnak, és képalkotás helyett absztrakciókban nyernek éle­tet.11

„…barátomnál van a kults az elveszett érdemhez, de ő egy tűz­kar­dos angyal, melynél elrezegnek hangjaim, ő be nem ereszt. – Ember va­gyok s még magam vagyok a sivatagnak szörnyü utjain. – Most tő­led függ egész életem sorsa – tőled mindenem »vagy ő vagy én« ez lesz a jelszó, közép ut nintsen a deszkánál, mely úszik a tenger tornyos hab­jain, és tsak egyet tart el.”12

    Delacroix és Géricault nagy hatású festményei asszociálódnak e me­taforáktól szétfeszülő stílushoz még akkor is, ha e szimbólumok a ma­guk korában gyakoriak és hétköznapiak. A barátság szent, és min­den a baráttól függ. A barátság nem kopik meg, örökéletűnek látszik.

    „Harmadik éve az elég hosszú, és a jónak mégis oly rövid idő, mi­ol­ta megismerkedénk. Megismerkedénk, és az üdővel nőlt ama érzet is szí­vemben, mely az életben a valódi életet élni tanít. Ki soha nem ér­zet­te azt, nem is érti, de ki érzé, annak dőre álom az égnek üdve üd­vé­hez képest – és veszte az mindenség veszte. – Az ég lát, mint szeretlek té­ged, és e barátság az esteli árnyakként nőtön nőlt, még bé takarta egész létemet.”13

    A kordivat, a romantika itt is meghatározza stílusát, meg­nyi­lat­ko­zá­sait: érzékletes metaforákkal, szentimentális „érzelgésekkel” tö­rek­szik az önkifejezésre, olykor magát is minősítve és bocsánatkérően meg­ítélve.

„Én veled úgy valék, mint az ég és e földnek vizei, szüntelen téged tük­röztelek vissza, téged, ha tiszta napod sugárzott igy ha tornyozó bo­ru takarta búlepte arcodat.”14

    Ez a tizenéves-barátság – a mélypszichológia törvényeivel meg­e­gye­zően – igen közel kerül a rajongó szerelem érzéséhez, s átvéve an­nak szókincstárát, a barátságot szentebbnek, magasabbrendűnek zengi.

„Mert érzetim mindig vadabbak valának, s úgy, oly gyöngén, mint ak­kor egyszer szerettem, már téged is szerettelek, és akkor láttam, hogy a gyermek egy tiszta barátságot szerelemnek vélt, mert a sze­re­lem nem oly édes…”15 (Márai és Hamvas Béla is így gondolják ezt egyéb­ként negyven évükön felül.)


„Ezen érzet nem szerelem – oh nem, ezt oly kevés ember érzi, hogy an­nak mondani nem lehet, ez őrült imádság – ez nagyob’ mint halandó el­birhat, én alatta megtörök. Nem alhatok, nem örülhetek, nem bú­sul­ha­tok, beszélhetek, gondolkozhatok, írhatok semmit, ő véghetetlen, mint az Isten és örök hatalma engem egészen elfoglal…”16

    Lónyay Menyhértet és tizennégy éves húgát, Etelkát közel egy idő­ben ismeri meg Madách. A nagy(nak vélt) barátság és a végzetes(nek hitt) szerelem érzése egyszerre rohanja meg. A kettőt (legalább is sza­vak­kal) nehezére esik szétválasztania, megkülönböztetnie legmélyebb ér­zéseinek sötét labirintusában. Elősegíti ezt a hétköznapok ténye: a két fiatalember bármikor szabadon találkozhatott, járt-kelt és kom­mu­ni­kált egymással, Etelkával azonban csak a szigorú arisztokratikus eti­kett által meghatározott módon és időben lehetett találkozni. Az első sze­relemnek a nőt oltárra helyező XIX. századi szemlélete jó volt arra, hogy mindezt levezesse a realitások megközelítése nélkül.

„…a barátságom eránta és erántad egylépésbe nőtt”17 – írja le­ve­lé­ben Menyhértnek. Néhány sorral lejjebb pedig Lónyay húga iránti fel­lob­banó szerelméről, az első találkozásról a következő leírást adja:

„Álmom ő volt ő volt a lélek lantjaimba, ő volt az isten, mely ve­zér­le életutamon, és én jóknak v. rosszaknak arról számláltam a na­po­kat, ha előtaláltam e v. sem. És rég akarta ball’ szerencsém. S alig mult el nap, melyen nem láthatám. – Ez leg szebb üdőszakom vólt, mert eb­ben szerettem s ez oly dütső volt, minőt ez előtt nem kép­zel­he­ték – Meg­hívaték jóságtok által a…-i vigalomra – őt egész gráciájával lát­ha­tám a francaisebe, kővülve általam – És vége volt az egész vi­lág­nak ő volt egyedül az egész világ. Az ég tudja, az én érzetemnek mi ne­vet ad­jak – ez töb’, mint az imádat, töb’ mint minden mit bir az em­ber.”18

    Az „imádat”, az „imádság” kifejezést egyaránt használja a barátság és a szerelem forró, minden pillanatot betöltő, erejét fölemésztő szen­ve­délyére. Mert mindkettőt szenvedélynek éli meg.

    A befelé élő intuitív alkat könnyen bentreked érzelmei gödrében. Ezért írja oly gyakran, hogy közel áll az őrüléshez: „…véghetetlen volt ez érzet, mely nem fért keblembe: ki kellett öntenem. És nem alhatom, nem tanulhatok semmit, semmit e világon, az Isten jól tudja, és jót nem áll­hatok, hogy elmém meg nem zavarodik.”19 A személyiségét teljesen betöltő él­mény görcsös ragaszkodást, makacs követelőzést vált ki, az átélés át­la­gon felüli intenzitása ezt felforrósítja: ez vezet az önemésztő ma­ga­tar­táshoz, voltaképp az önsajnálathoz, az önimádathoz. Ha el­fo­gad­juk, hogy Madách képtelen elszakadni őt zsarnokian szerető any­já­tól – amit az alábbiakban bizonyítani próbálunk – akkor érthető ez a lel­ki­ál­la­pot, amely menedék után kiált. Tulajdonképpen ugyanannak a sze­re­tet­vágynak két aspektusáról van szó.

    Madách, a gondolkodó alkat, maga is felismeri jellemének ezen szo­katlan és ellentmondásos vonásait: „…szerettem, mint egy gyermek sze­retni képes, v. tán még jobban is – rideg volt soká e világ előttem s meg­lehet hogy az határozta el Characteremet, mely a fellengzést és in­du­latot kedveli.”20

„Elbeszéltem neked azon gerjedelmet, melyet egykor még mint gyer­mek érzék és a kegyetlen sorstól arra vagyok itélve, hogy semmit sem lássak természetes szinbe, de minden érzetem: szenvedés legyen – rit­kán érzek, valami iránt, de ha érzek, ugy igensoká és forrón mint Si­ria napja, mely alatt a kellem, a virágok mind elhullanak.21

    Ezt a csaknem stílustalanná váló, széteső, érzelmektől túlcsorduló hang­vételt alig lelhetjük azokban a levelekben, melyeket ugyan­e­zek­ben az években édesanyjának, id. Madách Imréné Majthényi Annának írt. A barát és az anya szerepe tizenéves korban – köztudottan – me­rő­ben más. A gyermekeit özvegyen nevelő szigorú és konzervatív anya az átlagosnál is jobban kötődött fiához, befolyását, aggódó sze­re­te­té­nek hatalmát egész életében gyakorolta sorsának alakításában. A lelki köl­dökzsinór sohasem szakadt meg köztük, s bár Imre lázadozott ez el­len, mégis elfogadta (de nagyon megszenvedte) ezt a különös komp­lexust, mely lassan mindkét részről meghatározóvá vált.

„Sok férfi részére a nő csupán két kategóriában jelentkezik: »a szent édesanya« és »a prostituált« kategóriájában.”22 Annak ellenére, hogy Majthényi Anna csak látszólag volt „szent”, Fráter Erzsébet pe­dig nem volt „prostituált” – ez a képlet nagyon is illik Madáchra, mert e téren minden csak átélés kérdése. Az anyai szeretet rövid pórázán tar­tott ifjú, aki átlagosnál erősebb érzékiségéről maga is meg van győ­ződ­ve, belehull „Lidércke” karjaiba, és nagyon boldog mindaddig, míg meg nem kell nyilatkozniuk mindkettőjüknek egy sajátos élet­hely­zet­ben. Olyan helyzet ez, ami szétrobbantja a konvenciókat, s mind­ket­tő­jük­ben a legmélyebb identitást, a legmeghatározóbb ÉN-t hozza mű­kö­dés­be. Madách börtönéveit követő időszak ez.

    A magára hagyatottság a huszonéves, három gyermekes Erzsiből ki­csalogatja a „prostituáltat”, Imre pedig fásult, depresszív állapotában en­gedelmesen meghajlik a „szent anya” akarata előtt. El sem lehet kép­zelni drámaibb hangvételű levelet, mint Fráter Erzsébetét Maj­thé­nyi Annához, amikor tettének következményeit mérlegelve, két­ség­be­e­set­ten teszi le sorsát „anyai lelke eleibe”. Teszi ezt azért, mert tudja, hogy nem férjén, hanem anyósán fog múlni a jövő. A „szent édesanya” azon­ban nem ismer könyörületet. Erzsinek – mélységes bűnbánata és Im­re iránti őszinte szerelme ellenére – mennie kellett. Így diktálta ezt az anyai féltés, azaz a be nem vallott féltékenység az iránt a nő iránt, aki­nek sikerült (az ő jóslatai ellenére is!) boldoggá tennie fiát. Ha nem ez, akkor egy másik szituáció ugyanezt eredményezte volna. Miért? Mi­ért hagyta Madách Imre, hogy anyja ekkora befolyással legyen rá, ilyen „kézi vezérléssel” irányítsa életét még felnőtt korában is?

    A pszichológia feltárta, hogy „a gyermeknek ki kell lépnie az »ős anya–gyermek« egységből, amellyel élete indult, és be kell lépnie a sze­mélyi egzisztenciába. Ez az elszakadás szorongást okoz,… de a lé­pést meg kell tenni, mert nélküle nincs fejlődés.”23 „Az elszakadási szo­rongást a gyermek megoldhatja pozitív módon, de el is hibázhatja. Ez utóbbi esetben egész életén keresztül hordozza tudatalatti di­na­mi­ká­jában ezt a szorongást, és viselkedése nem más, mint állandó kísérlet a válság megoldására.”24 Madách Imrében mélységes tisztelet élt any­ja iránt, s ezt nemcsak a konvenciók és a neveltetés táplálták, ha­nem a tá­masz nélkül küzdő és helytálló anya iránti őszinte hála és sze­re­tet is. Ez utóbbi már nem ösztönös, nagyon is tudatos, mint minden há­la. Nem akar fájdalmat okozni, ezért hanyatlik inkább vissza az en­ge­del­mes fiú elvárható magatartás-normáiba. Ez az ő esetében nem ma­rasz­tal­ható el egyértelműen, sőt még tiszteletre méltó is lehet, hiszen az ön­csonkításig hajlandó – már tizenéves korában is – ezért a szeretetért ki­bontakozását meghatározó irányultságairól, szórakozásairól is le­mon­dani. (Színházlátogatások, baráti séták esténként stb.) A gyer­mek­if­júnak ez a hősiessége fonákjára fordulván szorongásokat okoz, és egy baráti szívben keres megértést. Ez egy tudatalatti elszakadási pró­bál­kozás. A házasság már sokkal tudatosabb döntés, nem véletlen, hogy legszebb, legidőtállóbb versei a házasságkötés utáni években szü­lettek. (Pl. a „Dalforrás”)

A Lónyay Menyhérthez írott levelek mellett ilyen vizsgálódási okok­ból is érdekesek az (ugyanazon években) írottak Majthényi An­ná­hoz.

    A grafológus szerint Madách kézírása a Lónyay Menyhérthez írt le­velekben „egy korábbi fejlődési fázisra való visszasüllyedést mutat … mély lehangoltságról, bánatról, depresszív tünetekről tanús­ko­dik.”25 Az írásszakértő feltételezi, hogy ez ifjúkori szerelmének, Luj­zá­nak betegségével, haldoklásával lehet kapcsolatos. Ez utóbbi fel­té­te­le­zés bizonyíthatóan téves, hiszen az 1840-ben megjelent Lant­vi­rá­go­kat Lónyay Etelka ihlette, Dacsó Lujzával csak 1841-ben ismerkedett meg Madách.

    A grafológiai konklúzió egybecseng fentebb kifejtett vé­le­mé­nyünk­kel, csupán e regresszió okai mások. Nem a szerelmi bánat, hanem az anyá­tól való elszakadás visszatartása, sikertelensége váltotta ki a vissza­süllyedést, a degresszív tüneteket. Madách ter­mé­sze­tesen nem él­hette át ezt olyan tudatossággal, ahogyan mi e belső tör­ténéseket a XX. századi pszichológia fényében látni véljük. És bi­zo­nyára Maj­thé­nyi Anna sem. Ezért megállapításaink semmiképpen nem értékítéletek. A beteges fiáért aggódó, önfeláldozó anya és az ezt há­lával és ál­do­za­tok­kal honorálni kívánó engedelmes fiú keresztény ala­pokon nyugvó kap­csolata a képlet.

    A levelek hangvétele, ha köznapi témákat érint, szinte száraz és tény­szerű. Ilyenek az anyagi ügyek, a számadások, a mindennapok ese­ményeinek, a kiváló vizsgaeredményeknek a tudatása. Csomagok, kül­demények megköszönése, tanácskérés és fogadkozás, hogy az anyai (és arisztokratikus társadalmi) elvárásoknak igyekszik mindenben meg­fe­lelni.

Néhány példa:

„Édes jó Mamikám! Csókolom kezedet a sok ajándékokért.”26

„…nem érez, ki érez szóval kifejthetőt” – írja névnapi kö­szön­té­sé­ben.27 „Hogy abban is megerősítselek, mit anyai szíved tesz felőlem, t. i., hogy jól gazdálkodok, itt küldöm számadásomat”.28


    Mindezek semmiben sem különböznek egy átlagdiák leveleitől, aki­ért a fővárosba kerülvén aggódnak otthon, s elhalmozzák „ha­za­i­val”.

    Ezekből az évekből nem maradtak ránk id. Madách Imréné levelei, de néhány később keletkezett levél arról tanúskodik, hogy szigorú kö­te­lességérzettel és szigorú szeretettel nevelte gyermekeit. 1848-ban írta Im­rének: „Ti kedves szeretet Fijajim életekér valo reszketés, szo­ron­ga­tás bár életem végezné – én eleget éltem, kötelességemnek meg fe­lel­tem, Titeket jó Polgároknak Isten segítségével fel neveltelek…”29 Ez az aggodalmaskodó anyai jóság Imréből az engedelmesség nem min­den­napi, mondhatnánk nem is természetes reakcióit váltja ki.

„Az érzelmileg kiegyensúlyozatlan ember nem képes … elfogadni a tekintélyt, hanem valószínűleg valamelyik végletbe esik: vagy ag­resszi­óval (támadással) közeledik az autokritás felé, vagy túlzott alá­ren­deltséggel.”30

    Bizonyos érzelmi kiegyensúlyozatlanság teljesen természetes egy ti­zen­hét éves diákban, aki vidékről a fővárosba kerül, megismeri a tár­sa­sági életet, megperzseli őt az első nagy szerelem lángja, és rá­ta­lál egy testi, lelki barátra. Ezt a kiegyensúlyozatlanságot édesanyja bi­zo­nyá­ra észrevette, s mivel Imre beteges és gyenge fizikumú volt, ag­go­dal­mai megsokszorozódtak, olyan elvárásokat és tilalmakat állított fia elé, amelyek már pszichés fejlődését és a társadalomba való be­il­lesz­ke­dését is gátolták.

    A törés az anya–fiú kapcsolatban akkor következik be, amikor Maj­thényi Anna – többszáz kilométer távolságból – gyanakvóvá válik, s olyasmiket feltételez fiáról, amikkel őt mélyen megbántja.

„Írtad édes Mamám, hogy estve ki ne járjak, de ezt meg nem tart­ha­tom, mert minden nap, 6 óra után járok haza egy Professor-tól.”31

„Édes Mamám! kelemetes azon emlékezet, mely vissza visz itt mu­la­tásodra, de zavarja azon örömet egy szomorú vissza emlékezés, mely mu­tatja, hogy bár hogyan iparkodom megelégedésedet ki vívni, te még­is elégedetlen vagy velem. Hogy fájt az nekem, ki mondani nem le­het, mi­dőn reményem közepén, ily kínosan jelentéd meg nem elé­ge­dé­sedet, ’s azon erősítő reményt mint sújtá el, hogy te szereteted ju­tal­maz.”32

E jutalmazó anyai szeretet elvesztésének lehetősége az átlagosnál sok­kal jobban sebezte az ifjút, s ez is bizonyítja, hogy ő valóban mindent többszörös nagyításban látott, többszörös intenzitással érzett és élt át. Ez a hajlama, képessége az oka az ő örökös lelki válságának. De va­lószínűleg írói zsenialitásának is. Tény, hogy szinte minden anyai le­vél­ben előfordultak olyan, bizalmatlanságra, sőt rossz­hi­sze­mű­ség­re uta­ló mondatok, amelyek Imre túlérzékeny lelkét mélyen sér­tet­ték. Egyik – 1838-ban írt – hosszú levelében a sebzettség mél­tat­lan­ko­dá­sá­val bizonygatja, hogy anyja feltételezései alaptalanok.

„Ülő életre szentelém magam, olvastam, mennyit lehetett, s er­köl­tsöm ellen tán sehol senki ki nem állhat. – Óh mi fájdalmas ezen ön­tu­dat­tal a bizalmatlanság, nem mondom, mit érzek mindég ily ala­ka­lom­mal, mert kimondhatatlan az, nem mondom a szégyenpirulást magam és társaim előtt, de azt, hogy egy anya őtet úgy szerető fiára gya­nak­szik, ha hat órakor otthon nintsen.”33 Ezután napjainak órarend sze­rin­ti beosztását közli (ami alapján megállapíthatjuk, hogy „túlterheltsége” nem volt kevesebb egy mai diákénál). Ennek ellenére kifejezésre jut­tat­ja, hogy anyja kedvéért még a baráti beszélgetés léleképítő szük­ség­le­téről is megpróbál lemondani. (Ez szerencsére nem sikerült.) A szo­ron­gásosan aggodalmaskodó anya legképtelenebb gyanúsítgatásait fia ér­zékeny visszautasítással és mind erősebb visszahúzódással hárítja.

„Azon ölő gyanús szavak »talán nem is voltál a templomba« és u. t. – mindenkor inkább egy tőr döfést éreznék mellembe.”34

    S ezek után jönnek a legkeserűbb nyilatkozatok, amelyek igazolják a modern pszichológiai feltételezést, hogy: „Az egyén, akinél a felettes én uralkodik… saját belső lélektani felépítésében hordozza vádlóját, bí­ráját és kínzóját.”35 Madách mit sem tudhatott a felettes én ka­te­gó­ri­á­járól, nála ez az Isten- és az anyai szeretet önbecsüléshez szükséges va­lóságához társult, mely valóság megkérdőjeleződni látszott e mél­tat­lan gyanúsítgatásokban.

„Mikor az ilyen egyén hallja a keresztény üzenetet, amely hang­sú­lyoz­za Isten bírói mivoltát, akkor belevetíti felettes énjét az istenibe (Ma­dách esetében az anyaiba), … és anélkül, hogy ennek tudatában len­ne, növeli saját öngyűlöletét.”36 Az egyéni keresztény hit kisiklása is bekövetkezhet ennek megvalósulásakor. Az egyén kétféleképpen lá­zad­hat: vagy Isten és képviselői vagy saját maga ellen fordul, és akkor tény­leg beléphet lelkiéletébe akár a romboló öngyűlölet is.

    A tizenéves Madách inkább önmaga ellen fordul, mintsem anyját meg­bántsa.     Önmagán ejt sebeket, mert anyja ellen nem akar lázadni. El­­szakadási vágyát a szeretet áldozatkészsége nyomja el. Önmagán ej­tett sebei elidegenedésbe, halálvágyba taszítják. Korai zsengéiben már tet­ten érhetjük ezeket a (szentimentális köntösbe bújt) fájdalmakat, ön­ként vállalt önpusztító magatartásformákat.

„Mind meg legyen, sohasem megyek hazúlrúl ezentúl, mind hová kell, hogy essen életem mentül hamarabb áldozatúl, megmenekedve a föl­di szenvedésektől. – Mutatja úgyis mellem s egészségem, hogy nem oly igen hosszú lesz a földi pálya. Ám legyen az bár mi rövid, is szen­tel­ve neked – – – téged hóltig szerető fiad Imre: többet nem irhatok véd­ségemre, de evvel a végitéleten is bírám elibe állhatok, mondva: ilyen valék. Tán nevetni fogod zavarodásomat, óh, mert engemet tsak az ért, ki érzi keservemet”37

    Csoda, hogy egy ilyen – ma már tudjuk, prófétai – levél után Maj­thé­nyi Anna gyanúsítgatásai könyörtelenül folytatódnak. Talán fel sem fog­ja, hogy jóakaratú intelmei elsodorhatják fiát az ellenkező irányba, s bár ez nem következik be, Imre ritkábban ír, egyre szűkszavúbban és tisz­telettudóbban.

„Szemre hányásokat teszel kevés írásomért”38 – írja 1838-ban, ami­kor nap mint nap együtt van Lónyayval, s szívének minden ke­ser­vét kiönti neki. Anyjának – aki megsejthetett ebből valamit, s ter­mé­sze­tesen rosszra magyarázta – további kifogásai lehettek, mert Imre így reagált:

„Mivel írtad leveledbe mely oly kedves vala nékem, hogy innen oly iszo­nyú, borzasztó, szörnyű, félelmes, ijesztő, mord véres, rettenetes hí­rek szárnyalnak, kötelességemnek tartom, gondos szerető szivedet meg­nyugtatni, mivel mind az nem igaz. De azért Lónyayval sem me­gyünk mink magunk az útszán, mert az ilyenkor tele van. Kérlek azért, ne agodj, hisz a leg kisseb’ veszedelmet is kerűlöm, ha értem nem is, ten­ném leg aláb’ érted.”39

És végezetül még egy, 1839 júliusában írt hosszabb levélrészlet:

„Ami a színházat illeti, mindég át láttam én annak nem legjob’ bé­nyo­mását Károly és Pali korú elmékre, különös eset vólt az tehát, hol én ne ellenzettem vólna a menést, vagy azt éppen kértem vólna. Én ám­bár érzem irói pályámra ennek jó befolyássát! (mert oly verseket irok, hogy erővel az athéneumba ki akará tétetni Lónyay, ’s Spetykó, sőt színdarabot is, hogy Földvári bíztatott, játszassam el azt.) De oly tá­vol légyen, hogy néked költséget szerezve mennyek, hogy, ha szen­ve­délyeim leg nagyob’ika vólna is, arról kedvedért le mondanék. Le tu­dok én mondani mindenről. – Különben is még elég üdő. – ’S tudod ha látom testvéreimnek valamibe nem jó részesülni, magam sem ré­sze­sü­lök szívessen. Egy tzélom csak nekem szeretetedet megtartanom, ’s meg elégedésedet meg szereznem. –”40

    Véleményünk szerint már nem is tipizálható ez a végletekig menő ál­dozatkészség és nemeslelkűség, amely elszántan képes eltemetni min­den ambíciót, elviselni a művészi hajlamai megtorpanását előidéző kö­rülményeket. Csak a diktatúrák kényszerű cenzúrarendszerében ta­lá­lunk erre lázadást kiváltó és kibúvókat kereső példákat. Madách azon­ban anyjával szemben nem lázad, s bár szíve mélyéig megkeseredik, há­lája és ragaszkodása az elszakadást nem viselné el. Ezentúl is min­den levelének búcsúszava a „háladatos fiad” marad. Majthényi Anna pe­dig – aki Madách végső betegségében el nem mozdul mellőle, és mint a Golgotát szenvedi át fia haldoklását jó két évtizeddel később – az irodalomtörténet számára megmarad annak a „szent édesanyának”, aki­re a nagy költő elsősorban gondol, amikor a „gyenge nő tisztább lel­kületéről” írja le klasszikussá vált gondolatait. Az „égi szó” meg­hal­lá­sa és követése minden bizonnyal ilyen kemény áldozatokkal jár. A pszi­chológia szerint szükséges elszakadás elmaradása pedig – így mér­le­gelve – nem más, mint küzdelem és bizalom!


Jegyzetek


1. Halász Gábor (szerk.): Madách Imre Összes Művei II. Révai, Bu­dapest, 1942. 899. [A továbbiakban: MÖM II.] Vissza a szöveghez

2. IX. Madách Szimpózium. Madách Könyvtár – Új folyam 27. 177–189.

3. MÖM II. 890.

4. I. m. 890.

5. I. m. 890. Vissza a szöveghez

6. I. m. 887.

7. I. m. 887–888.

8. I. m. 885.

9. I. m. 886.

10. I. m. 886. Vissza a szöveghez

11. Varga Emőke: „A csillagok megettünk elmaradnak”. Liget 2002. 12. sz.

12. MÖM II. 886.

13. I. m. 887.

14. I. m. 887.

15. I. m. 888. Vissza a szöveghez

16. I. m. 889–890.

17. I. m. 888.

18. I. m. 889.

19. I. m. 889.

20. I. m. 889. Vissza a szöveghez

21. I. m. 888.

22. Szentmártoni Mihály: A személyi érettség felé. Róma, 1978. 19.

23. I. m. 14.

24. I. m. 14.

25. IX. Madách Szimpózium. Madách Könyvtár – Új folyam 27. 181. Vissza a szöveghez

26. MÖM II. 891.

27. I. m. 892.

28. I. m. 894.

29. I. m. 1057.

30. Szentmártoni Mihály: i. m. 21–22. Vissza a szöveghez

31. MÖM II. 898.

32. I. m. 898.

33. I. m. 901.

34. I. m. 901.

35. Szentmártoni Mihály: i. m. 45. Vissza a szöveghez

36. I. m. 45.

37. MÖM II. 901–902.

38. I. m. 905.

39. I. m. 906.

40. I. m. 912. Vissza a szöveghez


Vissza