Schéda Mária


A barát és az anya szerepe a tizenéves

Madách pszichés fejlõdésében



    A legmélyebb, legmeghatározóbb, egy életen át legjellemzõbb él­mény­tí­pusainkat (vagy azok csíráit) immár tudatosan tizenévesen kell át­él­nünk. (Ilyenek pl. a barátság, a szerelem, egy bizonyos szellemi irá­nyult­ság körvonalazódása, a halál tényének tudomásul vétele, szük­ség­sze­rû elszakadás a szülõktõl, az elõzõ nemzedéktõl, beilleszkedési pró­bálkozások stb.) A mély átélések a „szívben”, a tudattalanban kez­dõd­nek, de immár a tudatos regisztrációjával. A tudatos én késõbb túl­lép­het rajtuk, elfelejtheti õket, mégsem tûnnek el egészen, a sze­mé­lyi­ség ti­tokzatos szûrõin keresztül befolyásoló tényezõk maradnak. Va­la­mely em­berformáló élménytípus feldolgozatlansága, netán hiánya, vég­letes el­maradása ugyanígy meghatározó tényezõ.

    Döntenünk kell e kérdésekben, s döntéseink egy életre meg­ha­tá­ro­zó­ak lesznek. Egyéniségünk eszerint fejlõdik, indul útjára, bontakozik ki.

    Kérdés, hogy alakul tizenéves korban (egyáltalán kialakul-e) egy komp­romisszum-készség az alapkérdésekkel kapcsolatban. Az al­ko­tás­lé­lektanban ismeretes, hogy a gyermeki én megõrzésének vágya – eset­leg a hozzá való tudatos ragaszkodás – sok nagy mûvészre jellemzõ. Kosz­tolányi például egész életmûvének mûvészi hitelességét azon mé­ri le, mennyire hat­ják át mûveit a gyermekkorból „átmentett” értékek. Ez az alkotói ma­gatartás többé, kevésbé minden mûvészre ráillik, Ma­dách­ra fo­ko­zott mértékben is. A tudatos felnõtté válás nála nagyon is va­lós di­lem­ma, a gyermeki tisztaság evidenciaélményeit szinte gör­csö­sen meg­õ­riz­né (ld. „Ifjan haljak meg" címû verse).

Mindemellett Madáchra már gyermekkorában jellemzõ volt va­la­mi, amire felületesen azt lehet mondani, hogy „koravénség”. Pedig nem­csak a pedagógusra, hanem a mû­vészre, filozófusra is áll az a latin mon­dás, hogy „nem lesz, hanem szü­letik”. Nem a kategóriákkal és fo­gal­makkal a fejében, hanem a rá­juk irányított készségekkel. Tény, hogy az arisztokratikus neveléshez hoz­zátartozott, hogy már óvo­dás­ kor­tól kemény tanulásra fogták a gyer­mekeket. Madách Imrét is, test­vé­reivel együtt. Öt évesen beszél fran­ciául, majd nemsokára németül is. Bizonyítja ezt egy édesapjának írt köszöntõlevele 1828-ból. Francia ne­velõnõ, tánctanár állandóan volt mellettük. A sokoldalú képzés fõúri csa­ládokra jellemzõ igé­nyé­hez hozzátartozott valamilyen mesterség ta­nu­lása, és természetesen a sport is. Madách Imre esztergálni tanult en­ge­delmesen, de nem tudunk ar­ról, hogy valaha is „hobbyjává” vált vol­na ez a foglalatosság. Sport­nak a céllövészetet választotta, s kedvvel mû­velte. (Elgondolkodtató, hogy egy filozófus-költõpalántát mennyire jel­lemezheti ez a választás.) Gaz­dag családi könyvtáruk inspirációkat adott a sokirányú ér­dek­lõ­dés­re, a kutatgatásra, minden újszerû meg­is­me­résére. A ter­mé­szet­tu­do­má­nyok és a történettudomány szeretete mel­lett hamar felfedezte, hogy iga­zán az irodalomban érzi otthon ma­gát. Egy 1838-ban édesanyjához írt levelében olvashatjuk: „Mivel te oly jó vóltál, édes Mamám ’s va­la­mi tudományos könyvre pénzt adtál, leg job’nak véltem az Athe­nae­um­ra prenumeralni, mely bõl a magyar li­teratúrát meg­ta­núl­ha­tom…”1

    Madách élményanyagát is olvasmányélményei határozták meg. Még­se amolyan szimpla, „könyvszagú élet” származott ebbõl már a gyer­mek- és ifjúkorban sem, hiszen az élmények mélysége és hi­te­les­sé­ge, maga az átélés: a képzelet függvénye. A kor stílusirányzata, a ro­man­tika a fantáziára alapoz. A belsõ képi és érzelmi átélések az ifjú Madáchot jobban igénybe vették és betöltötték, mint az õt kö­rül­vevõ – kis­szerû – valóság. Már tizennégy évesen lapot szerkeszt öccsé­vel Li­te­ratúrai kevercs címmel, saját szórakoztatásukra. Ezek az el­sõ szárny­pró­bálgatások.

    Az életanyag tehát a könyvekbõl jött, s a kordivatnak meg­fe­le­lõ­en hat vissza a ténylegesen megélt valóságra. Biedermeieresen ro­man­ti­kus érzések, ihletések érintik meg és kísérik a tizen-huszonéves ifjút. Me­lankolikus, pesszimizmusra, félrehúzódásra hajlamos egyénisége na­gyon is egy húron pendült az almanach lírával, aminek sekélyességét ké­sõbb természetesen kinõtte, de élménytípusainak kialakulásába és stí­lusába ez maradandóan beleszólt.

    A gyakori pesti színházlátogatások élményei ösztönözhették korai drá­máinak megírására, s e drámákban is megtalálhatjuk formálódó
egyé­nisége körvonalait.

Egy jungi tipizálást alapul véve Madách gondolkodó, introvertált, in­tuitív és ítéletalkotó személyiség.

    Befelé forduló alkat, aki energiáit belsõ világából kapja, a külsõ tör­ténéseket, impulzusokat a mélyben átalakítja, és az újjáteremtõ fe­lej­tés szûrõin átszivárogtatva alkotássá érleli. Tevékenysége belsõ mun­ka, ott fedezi fel, ítéli meg és éli az életet. Ehhez helyre és idõ­re van szükség, azaz nyugalomra és csendre. Madáchnak – rövid köz­é­le­ti pró­bálkozások utáni – majd két évtizedes visszavonultsága „orosz­lán­bar­langjába” e belsõ iránytû követése volt. Ez a vidéki magány vé­dõ­bás­tya számára, a csöndben, a meghittségben társalog géniuszával. Mind­ez egyáltalán nem jelenti az élet megvetését, mégcsak az aszkézis fe­gyelmét sem okvetlenül, csupán annyit jelent, hogy hétköznapjait egy belsõ nyelvre lefordítva értelmezi, és ez az értelmezés lendíti to­vább az úton. Nem emberidegenség ez, mert tele van a megértés in­ten­zív igényével, de idegenkedik az arctalan tömegléttõl, irtózik se­ké­lyes­sé­gétõl. Belsõ világának párlataiból szõtte öntükrözõ hõseit He­rak­les­tõl a Csak tréfa Loránján keresztül Ádámig.

    Intenzív rendszer- és kapcsolatfelismerõ képessége nincs ellen­tét­ben a kor tudományos eredményeinek befogadásával, megismerésük igé­nyével, hiszen épp ez az adottsága hajlamosítja arra, hogy meg­kö­ze­lítse és mérlegelje a tárgyi részleteket. Ez a tudatalattiból fakadó fel­is­me­rés és absztrahálás az útitársa, egyben ösztönzõje is arra, hogy egy esz­me iránti lelkesedéssel kezdjen el bármit, s amíg azzal fog­lal­ko­zik, kirobbanó energiával tegye, amit tesz. Szívesen kutatja és tanulja az újat, szívesen hinne a fejlõdésben is, de úgy tapasztalja, hogy Ádám a történelemben végig ugyanaz a gyarló ember marad „a még gyarlóbb Évá­val az oldalán” – ezért választja inkább a romantikus fej­lõ­dés­el­mé­le­tet, ami nem más, mint körforgás.

    Intuíciókkal közelíti meg a jövõt, tulajdonképpen ez érdekli igazán; eh­hez a jelen csak egy kis kitekintõablak. Madách igazi vátesz. Ha­to­dik érzéke új meglátásokkal, kombinációkkal ajándékozza meg, s ezért tü­relmetlen oly sokszor a jelennel szemben, bár a „perc köl­té­sze­tét” sze­retné megragadni. Pesszimizmusa azért válthat át a remény transz­cendenciájába, mert feltétlenül hisz a szép és a harmonikus ma­ga­sabb­ren­dûségében. Hiszi, hogy ez a világrendezõ elv az egyes em­ber­ben és az emberiség életében, a történelemben is diadalmaskodhat, ha össze­kap­csolódik a küzdelemmel, az erõfeszítéssel. Ez Ádám és az Úr titka, amit Lucifer nem foghat fel.

    Ebben gyökerezik Madách személyiségének ún. „gondolkodó” vo­ná­sa is. Mindig elvek alapján határoz, az okokat és az okozatokat egy­a­ránt figyelembe véve. A szépség és a harmónia mellett az igazságot is­meri el mindenek fölötti értéknek. Rendkívül érzékeny minden igaz­ság­talanságra, legyen az történelmi, társadalmi vagy magánéleti. Lu­ci­fer­ben megnyilatkozó énje ez: szeret elemezni, az értelemre, a logikára hi­vatkozik. A logika azonban Madáchnál soha nem homályosítja el, so­ha nem korlátozza a képzelet perspektíváit – ego-jában az érzékelõ ép­pen úgy él, mint az ítéletalkotó. Ádám türelmetlensége ebben rejlik: Egy­szerre szeretne mindent tisztán látni, megérteni és ugyanakkor át­él­ni, átérezni. Madáchnak ez többnyire sikerül is. Ezért is mondhatjuk, hogy lírikus alkat, de nem lírai tehetség.

    Mindezek a belsõ tulajdonságok már ott bontakoznak a tizenéves if­júban, növekedésükkel sok-sok lelki fájdalmat okozva neki. De ez a transz­cendentális természet rendje: növekedés nincs fájdalom nélkül.

    Ma­dách fiatalkori levelei azért érdekesek számunkra, mert tetten ér­het­jük e kibontakozás fázisait.

    Most két levélsorozatban – a Lónyay Menyhérthez és az ugyan­eb­ben az idõszakban anyjához írt levelekben – kíséreljük meg a fentieket meg­közelíteni. Saj­nos, pesti egyetemi évei alatt szerzett legjobb ba­rát­já­hoz írt levelei csak töredékesen állnak az irodalomtörténet ren­del­ke­zé­sére, de így is sok mindenrõl árulkodnak. Az 1830-as évek végérõl van szó, pon­to­sab­ban az 1837–1840 közti levelekrõl.

    Barta János szerint Madáchnak életében két súlyos lelki válsága volt, az elsõ az 1840-es évek elején kb. négy-öt évig (házasságáig), a má­sodik a válása utáni idõszakra esett. Magánleveleit olvasva meg kell ál­lapítanunk, Madách egész élete lelki válság, ami nem jelent egye­bet, csak azt, hogy az átlagnál sokszorosan intenzívebb az adó-vevõ ké­szü­lé­ke a transzcendens magasságok és mélységek felé. Ez állandó pszi­chés, ide­gi, lelki igénybevétel, ami a válság jeleivel azonos tüneteket mu­tat. Mi­vel tehát ez nála alkati vonás, el­vá­laszt­ha­tat­lan tõle, és le­vá­laszt­hatatlan arról, ami õt meghatározza. Ez a „mun­ka­eszköze”, ez te­szi egyénivé látásmódját és létérzékelését. Ez õ, Ma­dách Imre.

    Hogy hogyan is néz ki ez a (zsenialitását állandóan fájdalommal szü­lõ) je­lenség, lelki beállítottság, arra vonatkozóan tanulságos, ha pár­hu­za­mot vonunk közte és kortársa, Petõfi közt. A plebejus szár­ma­zá­sú Pe­tõ­fi nagy szegénysége, temérdek küzdelme ellenére is ál­lan­dó­an a fény fe­lé fordult, tele volt hittel és optimizmussal, harci kedvvel és si­ker­o­ri­en­táltsággal. (A témát kimerítõen elemzi Beiczer Éva „Azo­nos­ságok és eltérések Madách és Petõfi kézírásában és karakterében” cí­mû ta­nul­mányában.2)

    Madách egy olyan irodalmi, mûvészeti világot talál maga körül, ami­lyen a lelkialkata volt: a szentimentalizmusba forduló ké­sõ­ro­man­ti­kát (valóságos és affektált) viharzásaival, érzelmi hullámzásaival, la­pá­lya­ival és légritka magaslataival. Disszonanciára, pesszimizmusra haj­ló egyénisége a korszellem szárnycsapásain vergõdött, de annak szél­sõ­ségeit ítéletalkotó reflexióival is mérlegelve, alkotómûvészetének csúcs­pontján a „bízva bízzál” megnyugvásáig jutott. Ehhez azonban év­tizedek lelki válságaira volt szükség. „Legnagyobb ellenségemnek nem kívánom sorsomat” – írja Lónyay Menyhértnek 1840-ben.3 „A jö­võ setétben van, gyász e setét, melynek rejtekébõl nekem nyár nem int – szép fényes álmaim mind öszve olvadtak ez egyben, és úgy ál­lok, mi­ként a számkivetett honja határain, ha vissza néz, könnyébe su­gár­zik vissza a szent haza képe.”4

    Világos, hogy itt nem valamiféle honfibúról, hanem a lélek meg­ne­vez­hetetlen fájdalmairól van szó, olyasmirõl, hogy a hiányérzetek és szel­lemi kielégületlenségek a számkivetettség bugyraiba taszítják a meg­álmodott világot hiába keresõ idealista ifjút. Igazi világfájdalom az, ami „könnyébe sugárzik”, s egyszerre táplálja a belsõ és külsõ disz­har­mónia.

„S ha egykor a fellengzõ életû költõi barátot fájdalmai súlya alatt Car­tausinak látod zsugorodni – emlékezz, hogy sorsa is azéhoz ha­son­ló s ha annyi sóhajt szentelsz nekem, mint annak, úgy könnyebb lesz a sír mélyére temetkeznem, mert a félterhet a kedves baráti szív viszi.”5

    A másodlagosnak tûnõ érzelmek (utalás Eötvös Carthausijára) nála a valóban egzisztenciális mélységekig sebzett szív önpusztításra haj­la­mos jajkiáltásai, amelyek kiváló kereteket és formákat találnak a kor­szel­lemet meghatározó irodalmi mûvekben. (Utalhatunk még Cha­teau­bri­and Renéjére, B. Constant Adolphe-jára, Kármán Fannyjára, Wer­ther­rõl nem is szólva.) Az Athenaeum, Madách lelki tápláléka tele van az ún. almanach líra termékeivel – ennek talaján nõnek a Lant­vi­rá­gok is. De nem gyõzzük hangsúlyozni, hogy az õ esetében e líra min­den rek­vi­zituma mögött egy valóságosan vérzõ szív keres költõi ki­fe­je­zõ­dést.

„Hattyúdalt írtam, mert vágyam elvólt a világról, el minden és a ter­mészet nem adta e eszközit kezeinkben, egy csapással mindennek vé­get vetni.”6

    A Werther óta „illett” fiatalon, egy elegáns pózzal, egyetlen lö­vés­sel véget vetni az életnek – mégha csak papíron is. – Mégis érdemes az ön­gyilkossági szándék komolyságát Madáchnál megvizsgálni! Majd min­den drámahõse véget vet az életének, vagy a szakadék szélérõl ránt­ják vissza (Heraklestõl Ádámig). A kordivat nem ad erre az év­ti­ze­de­ken át tartó lelki irányultságra elegendõ magyarázatot, és a tár­sa­dal­mi, történelmi szituációk is csak fölerõsítik a belsõ hajlamok in­ten­zi­tá­sát. Mindemellett Madách sohasem kísérelt meg öngyilkosságot (sõt bi­zonyos kényelmesnek tûnõ elszigeteltségbe, hedonizmusba menekült ké­sõbbi éveiben). Petõfi ugyanakkor a legtermészetesebb módon ál­doz­ta életét eszméi oltárán. Ezek – minden minõsítést nélkülözõ – té­nyek. Madách rejtõzködése mögött ott húzódott a szenvedõ töprengés és a tisztító, mélyre vájó érzelmek hullámverése.

    A levélben említett „Hattyúdal” címû verse a Lantvirágokban je­lent meg 1840-ben, tehát a harmincas évek végén íródott, a pesti egye­te­mi évek alatt, a Lónyay Menyhérttel kötött barátság és a Lónyay Etel­ka iránti epekedõ szerelem idején.


Hattyúdal

Rabláncok a földi szenvedések

Melyeket csak a halál szakaszt,

Rózsaszálak a gyönyörûségek

Melyeket egy õszi szél hervaszt.

Berzsenyi


Isten veled, te szép világ határa!

Én szebb hazába, jobba távozom,

Hol megtörik a sors nehéz dagálya,

Hol õt örök szerelmbe birhatom!

Isten veled, te nagy világ határa!

Köröd nekem egy néma puszta sír,

Hol az enyészet gyászos éjjelében

Nincs egy virág sorvadt keblének ír.

Hol elhagyatva zúg a messze légbe

Letört szívemnek gyászos éneke,

És énekemnek mindenik szavával,

El-elreped szivem egy érzete.


Hol szent reményink lámpaként ragyognak,

S a lámpa fénye csak halálra hull,

Amíg kiégve végsõ szikrajával,

Szivünk egére síri éj borúl!


Isten veled te bús világ határa,

Határodon dacol az érzelem!

Mely véghetetlen, mint az ég hatalma:

Mint az élet, túl e földteren.


Az ég szemének kék szinét sugárza,

Isten veled te bús világ határa!

Amott sugárzik a remény világa,

Ott engemet egy édesb sors talál.


    Öntükrözõ verssel, kulcsverssel szembesülünk ebben a szép elé­gi­kus dalban, amely egy romantikus, idealista lélek kiábrándulásainak, „vég­sõ” számvetéseinek párlata. Csalódásait illetõen rá jellemzõ mó­don mel­lõzi a konkrétumokat, a világfájdalom nagy általánosításaiban nyi­lat­kozik meg, s végsõ soron pesszimistának tûnõ alapállása is átvált re­mé­nyei másvilágának hitébe, ami tulajdonképpen egybecseng a ke­resz­tény világszemlélettel, s megelõlegezi a „bízva bízzál” kon­klú­zi­ó­ját.

    Szelíd elégiáról van szó, amely az önsajnálat prezentálása mellett nél­külöz minden szemrehányást. Ténymegállapításai rezignáltak, min­den bosszúvágytól mentesek. Az utolsó sorok túlvilágba vetett re­mé­nyé­nek derengése rávetül az elõzményekre, és hívogatóan asszimilálja ma­gába õket.


„Isten veled, te szép világ határa!

Isten veled, te nagy világ határa!

Isten veled, te bus világ határa”


hármas pillére ível át a halkan síró gondolatsorokon.

    Metaforái, ellentétei a kiábrándító jelenvilág és a halál utáni ideák vi­lágának ígéretes tekintet-váltásai A „szép világot” majdan egy „szebb ha­za”, „a sors nehéz dagályát” az „örök szerelem” váltja fel.

    Nem valószínû, hogy ez utóbbi óhajt kizárólag a Lónyay Etelka irán­ti érzelmek váltották ki. Ez a szerelem sokkal inkább ürügy arra, hogy a tizenéves költõ beborítsa vele tengernyi (névtelen és kaotikus, ön­maga számára is rejtélyes) fájdalmát, hiszen az örök ideák és Etelka el­ér­hetetlensége egy idõben látszottak leküzdhetetlen, tornyosuló aka­dá­lyoknak.

    A „nagy világ határa”, a „néma puszta sír” metaforájában a gyer­mek õszinte csalódásait zokogja bele a létbe. A meg nem értettség és az egyedülvalóság lándzsaszúrásait viszi magával a felnõtté nem kor­rum­pálódó szív „az enyészet gyászos éjjelébe.” Itt, a jelenben „nincs egy virág sorvadt keblének ír.” A jelzõk és metaforák az almanach lí­rá­ban sûrûn elõfordulnak, de Madáchnál élettel telítõdnek. Az „el­ha­gyat­va”, „a letört szív gyászos éneke”, az „el-elrepedt szív” ki­fe­je­zé­sek mind, mind az ideáit meg sem közelítõ világ ámításaiból eredõ vesz­teségeit siratják.

    Ezek az átélések teljesen függetlenek a rájuk cáfoló realitásoktól, a jó anyagi körülményektõl, az arisztokratikus életlehetõségektõl. Okai sok­kal inkább a melankolikus személyiséget meghatározó té­nye­zõk­ben, valamint az anyai szeretet korlátozó zsarnokságában gyökereznek (amely­re a késõbbiekben visszatérünk).


    Az evilág javait célzó remények „fénye csak halálra hull”, ha az ön­törvényû kibontakozást gátolja. A nemesifjú sorsát determináló (a csa­ládi tradíciók elvárásainak megfelelõ) közéleti, jogi pályával sze­ren­csére volt ereje és lehetõsége hamar szakítani. A vers születésekor azon­ban a mi elemzõ utánérzéseink még nem ölthetnek számára vi­lá­gos formát. Névtelen ellenség a jelen és a jövõ egyaránt. A „kiégés” elõl menekülve indokolja a földi perspektívák idegenségét, amelyek ered­ménye csak az lehet, hogy „szívünk egére síri éj borúl!” Milyen af­fektáltan tipikus biedermeier szóhasználat és metafora lehetne ez is, ha nem tudnánk, hogy mögötte egy kegyetlenül vergõdõ lélek valós szen­vedései rejtõznek!

A végsõ búcsúintés mégis a „mégis” lázadása.


Isten veled te bús világ határa,

Határodon dacol az érzelem!


    Észre kell vennünk, hogy Éva formálódik itt a rejtekben: „Az ér­ze­lem, mely véghetetlen, mint az ég hatalma: mint az élet túl e föld­te­ren.” Az embrióban benne van a teljes ember, ebben az elégiában már ben­ne van Madách teljes (még kiforratlan) eszmerendszere.

    „Az ég szemének kék szinét sugárza” … „a remény világa” … „az édesb sors” az Úr szavainak intésére (az égi szó Éva általi meg­nyi­lat­ko­zására) emlékeztetnek. Ez pedig Ádámot a szakadék szélérõl hívja vissza egy új, küzdelemmel valóban elérhetõ világba: a szeretet vi­lá­gá­ba. Ez lehet, hogy utópia marad, de csak az utópiákért érdemes küz­de­ni és élni, mert az utópiák a részletekben éppen úgy megvalósulnak, mint az ott megbúvó ördög csapdaállításai. E csapdák kikerülésének re­ménye végsõ soron a Hattyúdal, amely a Tragédia fogantatása is le­het… Minden esetre az elsõ (megdöbbentõ és észrevehetõ) halvány raj­zolata. Rá­cseng erre a következõ levélrészlet is: „Mert látja az Isten, hogy ele­get küszködék, nékem választani kell, és választok, választom az eget, mely annyi bájt ada eléb’ könyeb’ ennek tsapása, mint a tá­ton­gó mély, mely­nek szine – gyász.”7

    A barátságkultusz, a rokon lélek utáni erõs vágyódás a romantikára kü­lönösen jellemzõ, s a Hattyúdal ismeretében láthatjuk, hogy Ma­dách­ra is. A csalódásokat egyedül viselni nehéz, a világfájdalom együtt jár a kitörési vággyal, a rokonlélek figyelme a börtöncella ab­la­ka, ame­lyen keresztül egy részvevõ tekintet már enyhülést adhat.

A baráti megértés éltetõ erõ, a rátalálással növekvõ szeretetvágy az ed­dig bizonytalan önértékelést pozitív irányba tereli, tehát elõsegíti a lel­ki gyógyulást.

    „Hogy igazán és forrón szeretlek, nem is kételkedhetsz, remélem. S ép­pen az teszi, hogy tõled minden inkább érdekel, mint mástól. De meg kel engedned, hogy az embert ostoba tsatsogó lúdnak titulázzák, bár­kitõl kellemetlen. Nem tartom, sõt nem tarthatom magam egy kü­lö­nös lángésznek, de oly igen, oly lúd mégsem vagyok, én is iparkodtam ma­gam kimûvelni.”8

    Madách Imre és a majdani miniszterelnök, Lónyay Menyhért mû­velt­ségi szintje nem különbözhetett számottevõen egymástól ne­vel­te­té­sük és társadalmi körülményeik okán. Vizsgaeredményeik alapján Ma­dách jobb tanuló volt. Hogy kit választ valaki barátjának, annak fontos ele­me – legalább is a XIX. században – a lelki tartalom, a mûveltség, a kö­zös érdeklõdési kör, célok stb. A gondolkodó, ítéletalkotó alkat ese­tében a vonzalom irányultságának ez a vezérlõje. Ez kölcsönös lehetett a két barátnál. (Néhány évvel késõbb, a Szontagh Pállal kötött ba­rát­sá­got is ilyen indítékok alapozták meg.)

    Hogy nap mint nap találkozhattak, mégis leveleztek, abban semmi kü­lönös nincs, ha megértjük a szeretetvágy növekvõ intenzitását, az ál­lan­dó baráti eszmecsere igényét, és azt, hogy a leírt szöveg ma­ra­dan­dób­ban tisztázza, világítja meg a problémákat a feladó számára is. Tu­laj­donképpen itt a dolog nyitja: akárcsak a naplót, az ilyen típusú le­ve­le­ket is többnyire önmagának írja bárki is. A címzett ugyan a jó barát szí­ve, de mire eljut hozzá, a papíron már objektívvá válik a probléma, for­mát öltve visszapillant, így önmagában hordozhatja a választ is.

    Ma­dách és Lónyay „mindent” megbeszéltek. (Sajnos, kevés ki­vé­tel­lel csak Madách le­ve­lei állnak rendelkezésünkre a Lónyay család aka­ratából.)

El­sõdleges téma a kettõjük baráti kapcsolata. S mint minden kap­cso­lat­ban – itt is –, az egyik jobban kötõdik, jobban szeret, ezért gyak­ran úgy éli meg, hogy õ jár rosszabbul, a barát, akire felnéz, akire szá­mít, ta­lán nem fogadja el õt egészen.

„Egy örvénybe vagyok, melyben gondolataim az oceánként zaj­la­nak, s te ott állsz és én alámegyek – ez kegyetlen tõled.”9

    A majdani közéleti nagyság valószínûleg sokkal racionálisabb le­he­tett, nem gyötörték õt egy mûvészlélek – számára irreálisnak tûnõ – két­ségei, ezért ami személyiségétõl idegen volt, azt nyilván nem tudta fel­fogni, nem tudott rá az elvárásoknak megfelelõen válaszolni, amit Ma­dách el­utasításnak vehetett.

    „Mondták volna, hogy gaz ember vagyok, hogy oly vétkeket kö­vet­tem el, melyektõl az ég visszaborzad és elvonja felõlem kék boltját he­lyé­be dörögve az ég sulyos fellegeit. – Én le tûrtem vólna és türelmem pa­i­zsa az öntudat megõrizne villámitól. – De épen itt, hol egy tsapásra annyi húrja reped el az érzetnek – annyi mely oly édesen hangza össze, egy­szerre a legvadab’ üvöltéssé változik ’s mindennek alapja egy oly ha­landó mint én, ki érzetem, tán eszem romjain fogja katzagni vér­vi­a­dal­mait.”10

    A mondatok romantikus dübörgése, metaforái az indulatok túl erõs hul­lámverésérõl árulkodnak, amely hullámok magát az egyént, az egyén épségét is veszélyeztetik. Az õrülés az öngyilkosság lehetõsége mel­lett a másik vissza-visszatérõ inspiráció a fiatal Madáchnál. (Egy õrült naplójából címmel néhány évvel késõbb versciklust is ír.) Ugyan­ak­kor – késõbbi életét és e problémák gyakorlati megoldásait is­mer­ve – be kell látnunk, hogy mindez fonákja az életvágynak, egy át­la­gosnál erõ­sebb élvezetvágynak, ami tizenéves korban nemritka és nem is ab­nor­mális. Betöltetlensége sok kínnal, sok veszteségélménnyel jár­hat, amíg nyugvópontra nem jut. (A Szontaghgal folytatott le­ve­le­zés­ben – ba­rátja segítségével – már eléri ezt a nyugvópontot is, meg-meg­újuló új­rakezdésekkel).

    Ennek a romantikus töltetû barátságnak az irodalom számára az a leg­nagyobb nyeresége, hogy bepillantást enged egy zseniális al­ko­tó­mû­vész tizenéveskori lelkiéletébe és formálódó mûvészi stílusába. Ér­de­kes, hogy ebben a korai szakaszban s élethelyzetben Madáchra az ér­zelmek felfokozottsága jellemzõ. A túlburjánzó érzelmek – me­lyek­kel barátját képes az Istent megilletõ helyre állítani –, túlburjánzó me­taforafolyondárokban formálódnak mondatokká. Képi gaz­dag­sá­guk­kal azt bizonyítják, hogy e költõi szakaszban a mélyrõl jövõ in­spi­rá­ci­ók meg­találják a kifejezés vizuális-metaforikus rétegét. (A késõbbiek fo­lya­mán ezek az indítások valahol a tudatos megformálás során irányt vál­toztatnak, és képalkotás helyett absztrakciókban nyernek éle­tet.11

„…barátomnál van a kults az elveszett érdemhez, de õ egy tûz­kar­dos angyal, melynél elrezegnek hangjaim, õ be nem ereszt. – Ember va­gyok s még magam vagyok a sivatagnak szörnyü utjain. – Most tõ­led függ egész életem sorsa – tõled mindenem »vagy õ vagy én« ez lesz a jelszó, közép ut nintsen a deszkánál, mely úszik a tenger tornyos hab­jain, és tsak egyet tart el.”12

    Delacroix és Géricault nagy hatású festményei asszociálódnak e me­taforáktól szétfeszülõ stílushoz még akkor is, ha e szimbólumok a ma­guk korában gyakoriak és hétköznapiak. A barátság szent, és min­den a baráttól függ. A barátság nem kopik meg, örökéletûnek látszik.

    „Harmadik éve az elég hosszú, és a jónak mégis oly rövid idõ, mi­ol­ta megismerkedénk. Megismerkedénk, és az üdõvel nõlt ama érzet is szí­vemben, mely az életben a valódi életet élni tanít. Ki soha nem ér­zet­te azt, nem is érti, de ki érzé, annak dõre álom az égnek üdve üd­vé­hez képest – és veszte az mindenség veszte. – Az ég lát, mint szeretlek té­ged, és e barátság az esteli árnyakként nõtön nõlt, még bé takarta egész létemet.”13

    A kordivat, a romantika itt is meghatározza stílusát, meg­nyi­lat­ko­zá­sait: érzékletes metaforákkal, szentimentális „érzelgésekkel” tö­rek­szik az önkifejezésre, olykor magát is minõsítve és bocsánatkérõen meg­ítélve.

„Én veled úgy valék, mint az ég és e földnek vizei, szüntelen téged tük­röztelek vissza, téged, ha tiszta napod sugárzott igy ha tornyozó bo­ru takarta búlepte arcodat.”14

    Ez a tizenéves-barátság – a mélypszichológia törvényeivel meg­e­gye­zõen – igen közel kerül a rajongó szerelem érzéséhez, s átvéve an­nak szókincstárát, a barátságot szentebbnek, magasabbrendûnek zengi.

„Mert érzetim mindig vadabbak valának, s úgy, oly gyöngén, mint ak­kor egyszer szerettem, már téged is szerettelek, és akkor láttam, hogy a gyermek egy tiszta barátságot szerelemnek vélt, mert a sze­re­lem nem oly édes…”15 (Márai és Hamvas Béla is így gondolják ezt egyéb­ként negyven évükön felül.)


„Ezen érzet nem szerelem – oh nem, ezt oly kevés ember érzi, hogy an­nak mondani nem lehet, ez õrült imádság – ez nagyob’ mint halandó el­birhat, én alatta megtörök. Nem alhatok, nem örülhetek, nem bú­sul­ha­tok, beszélhetek, gondolkozhatok, írhatok semmit, õ véghetetlen, mint az Isten és örök hatalma engem egészen elfoglal…”16

    Lónyay Menyhértet és tizennégy éves húgát, Etelkát közel egy idõ­ben ismeri meg Madách. A nagy(nak vélt) barátság és a végzetes(nek hitt) szerelem érzése egyszerre rohanja meg. A kettõt (legalább is sza­vak­kal) nehezére esik szétválasztania, megkülönböztetnie legmélyebb ér­zéseinek sötét labirintusában. Elõsegíti ezt a hétköznapok ténye: a két fiatalember bármikor szabadon találkozhatott, járt-kelt és kom­mu­ni­kált egymással, Etelkával azonban csak a szigorú arisztokratikus eti­kett által meghatározott módon és idõben lehetett találkozni. Az elsõ sze­relemnek a nõt oltárra helyezõ XIX. századi szemlélete jó volt arra, hogy mindezt levezesse a realitások megközelítése nélkül.

„…a barátságom eránta és erántad egylépésbe nõtt”17 – írja le­ve­lé­ben Menyhértnek. Néhány sorral lejjebb pedig Lónyay húga iránti fel­lob­banó szerelmérõl, az elsõ találkozásról a következõ leírást adja:

„Álmom õ volt õ volt a lélek lantjaimba, õ volt az isten, mely ve­zér­le életutamon, és én jóknak v. rosszaknak arról számláltam a na­po­kat, ha elõtaláltam e v. sem. És rég akarta ball’ szerencsém. S alig mult el nap, melyen nem láthatám. – Ez leg szebb üdõszakom vólt, mert eb­ben szerettem s ez oly dütsõ volt, minõt ez elõtt nem kép­zel­he­ték – Meg­hívaték jóságtok által a…-i vigalomra – õt egész gráciájával lát­ha­tám a francaisebe, kõvülve általam – És vége volt az egész vi­lág­nak õ volt egyedül az egész világ. Az ég tudja, az én érzetemnek mi ne­vet ad­jak – ez töb’, mint az imádat, töb’ mint minden mit bir az em­ber.”18

    Az „imádat”, az „imádság” kifejezést egyaránt használja a barátság és a szerelem forró, minden pillanatot betöltõ, erejét fölemésztõ szen­ve­délyére. Mert mindkettõt szenvedélynek éli meg.

    A befelé élõ intuitív alkat könnyen bentreked érzelmei gödrében. Ezért írja oly gyakran, hogy közel áll az õrüléshez: „…véghetetlen volt ez érzet, mely nem fért keblembe: ki kellett öntenem. És nem alhatom, nem tanulhatok semmit, semmit e világon, az Isten jól tudja, és jót nem áll­hatok, hogy elmém meg nem zavarodik.”19 A személyiségét teljesen betöltõ él­mény görcsös ragaszkodást, makacs követelõzést vált ki, az átélés át­la­gon felüli intenzitása ezt felforrósítja: ez vezet az önemésztõ ma­ga­tar­táshoz, voltaképp az önsajnálathoz, az önimádathoz. Ha el­fo­gad­juk, hogy Madách képtelen elszakadni õt zsarnokian szeretõ any­já­tól – amit az alábbiakban bizonyítani próbálunk – akkor érthetõ ez a lel­ki­ál­la­pot, amely menedék után kiált. Tulajdonképpen ugyanannak a sze­re­tet­vágynak két aspektusáról van szó.

    Madách, a gondolkodó alkat, maga is felismeri jellemének ezen szo­katlan és ellentmondásos vonásait: „…szerettem, mint egy gyermek sze­retni képes, v. tán még jobban is – rideg volt soká e világ elõttem s meg­lehet hogy az határozta el Characteremet, mely a fellengzést és in­du­latot kedveli.”20

„Elbeszéltem neked azon gerjedelmet, melyet egykor még mint gyer­mek érzék és a kegyetlen sorstól arra vagyok itélve, hogy semmit sem lássak természetes szinbe, de minden érzetem: szenvedés legyen – rit­kán érzek, valami iránt, de ha érzek, ugy igensoká és forrón mint Si­ria napja, mely alatt a kellem, a virágok mind elhullanak.21

    Ezt a csaknem stílustalanná váló, szétesõ, érzelmektõl túlcsorduló hang­vételt alig lelhetjük azokban a levelekben, melyeket ugyan­e­zek­ben az években édesanyjának, id. Madách Imréné Majthényi Annának írt. A barát és az anya szerepe tizenéves korban – köztudottan – me­rõ­ben más. A gyermekeit özvegyen nevelõ szigorú és konzervatív anya az átlagosnál is jobban kötõdött fiához, befolyását, aggódó sze­re­te­té­nek hatalmát egész életében gyakorolta sorsának alakításában. A lelki köl­dökzsinór sohasem szakadt meg köztük, s bár Imre lázadozott ez el­len, mégis elfogadta (de nagyon megszenvedte) ezt a különös komp­lexust, mely lassan mindkét részrõl meghatározóvá vált.

„Sok férfi részére a nõ csupán két kategóriában jelentkezik: »a szent édesanya« és »a prostituált« kategóriájában.”22 Annak ellenére, hogy Majthényi Anna csak látszólag volt „szent”, Fráter Erzsébet pe­dig nem volt „prostituált” – ez a képlet nagyon is illik Madáchra, mert e téren minden csak átélés kérdése. Az anyai szeretet rövid pórázán tar­tott ifjú, aki átlagosnál erõsebb érzékiségérõl maga is meg van gyõ­zõd­ve, belehull „Lidércke” karjaiba, és nagyon boldog mindaddig, míg meg nem kell nyilatkozniuk mindkettõjüknek egy sajátos élet­hely­zet­ben. Olyan helyzet ez, ami szétrobbantja a konvenciókat, s mind­ket­tõ­jük­ben a legmélyebb identitást, a legmeghatározóbb ÉN-t hozza mû­kö­dés­be. Madách börtönéveit követõ idõszak ez.

    A magára hagyatottság a huszonéves, három gyermekes Erzsibõl ki­csalogatja a „prostituáltat”, Imre pedig fásult, depresszív állapotában en­gedelmesen meghajlik a „szent anya” akarata elõtt. El sem lehet kép­zelni drámaibb hangvételû levelet, mint Fráter Erzsébetét Maj­thé­nyi Annához, amikor tettének következményeit mérlegelve, két­ség­be­e­set­ten teszi le sorsát „anyai lelke eleibe”. Teszi ezt azért, mert tudja, hogy nem férjén, hanem anyósán fog múlni a jövõ. A „szent édesanya” azon­ban nem ismer könyörületet. Erzsinek – mélységes bûnbánata és Im­re iránti õszinte szerelme ellenére – mennie kellett. Így diktálta ezt az anyai féltés, azaz a be nem vallott féltékenység az iránt a nõ iránt, aki­nek sikerült (az õ jóslatai ellenére is!) boldoggá tennie fiát. Ha nem ez, akkor egy másik szituáció ugyanezt eredményezte volna. Miért? Mi­ért hagyta Madách Imre, hogy anyja ekkora befolyással legyen rá, ilyen „kézi vezérléssel” irányítsa életét még felnõtt korában is?

    A pszichológia feltárta, hogy „a gyermeknek ki kell lépnie az »õs anya–gyermek« egységbõl, amellyel élete indult, és be kell lépnie a sze­mélyi egzisztenciába. Ez az elszakadás szorongást okoz,… de a lé­pést meg kell tenni, mert nélküle nincs fejlõdés.”23 „Az elszakadási szo­rongást a gyermek megoldhatja pozitív módon, de el is hibázhatja. Ez utóbbi esetben egész életén keresztül hordozza tudatalatti di­na­mi­ká­jában ezt a szorongást, és viselkedése nem más, mint állandó kísérlet a válság megoldására.”24 Madách Imrében mélységes tisztelet élt any­ja iránt, s ezt nemcsak a konvenciók és a neveltetés táplálták, ha­nem a tá­masz nélkül küzdõ és helytálló anya iránti õszinte hála és sze­re­tet is. Ez utóbbi már nem ösztönös, nagyon is tudatos, mint minden há­la. Nem akar fájdalmat okozni, ezért hanyatlik inkább vissza az en­ge­del­mes fiú elvárható magatartás-normáiba. Ez az õ esetében nem ma­rasz­tal­ható el egyértelmûen, sõt még tiszteletre méltó is lehet, hiszen az ön­csonkításig hajlandó – már tizenéves korában is – ezért a szeretetért ki­bontakozását meghatározó irányultságairól, szórakozásairól is le­mon­dani. (Színházlátogatások, baráti séták esténként stb.) A gyer­mek­if­júnak ez a hõsiessége fonákjára fordulván szorongásokat okoz, és egy baráti szívben keres megértést. Ez egy tudatalatti elszakadási pró­bál­kozás. A házasság már sokkal tudatosabb döntés, nem véletlen, hogy legszebb, legidõtállóbb versei a házasságkötés utáni években szü­lettek. (Pl. a „Dalforrás”)

A Lónyay Menyhérthez írott levelek mellett ilyen vizsgálódási okok­ból is érdekesek az (ugyanazon években) írottak Majthényi An­ná­hoz.

    A grafológus szerint Madách kézírása a Lónyay Menyhérthez írt le­velekben „egy korábbi fejlõdési fázisra való visszasüllyedést mutat … mély lehangoltságról, bánatról, depresszív tünetekrõl tanús­ko­dik.”25 Az írásszakértõ feltételezi, hogy ez ifjúkori szerelmének, Luj­zá­nak betegségével, haldoklásával lehet kapcsolatos. Ez utóbbi fel­té­te­le­zés bizonyíthatóan téves, hiszen az 1840-ben megjelent Lant­vi­rá­go­kat Lónyay Etelka ihlette, Dacsó Lujzával csak 1841-ben ismerkedett meg Madách.

    A grafológiai konklúzió egybecseng fentebb kifejtett vé­le­mé­nyünk­kel, csupán e regresszió okai mások. Nem a szerelmi bánat, hanem az anyá­tól való elszakadás visszatartása, sikertelensége váltotta ki a vissza­süllyedést, a degresszív tüneteket. Madách ter­mé­sze­tesen nem él­hette át ezt olyan tudatossággal, ahogyan mi e belsõ tör­ténéseket a XX. századi pszichológia fényében látni véljük. És bi­zo­nyára Maj­thé­nyi Anna sem. Ezért megállapításaink semmiképpen nem értékítéletek. A beteges fiáért aggódó, önfeláldozó anya és az ezt há­lával és ál­do­za­tok­kal honorálni kívánó engedelmes fiú keresztény ala­pokon nyugvó kap­csolata a képlet.

    A levelek hangvétele, ha köznapi témákat érint, szinte száraz és tény­szerû. Ilyenek az anyagi ügyek, a számadások, a mindennapok ese­ményeinek, a kiváló vizsgaeredményeknek a tudatása. Csomagok, kül­demények megköszönése, tanácskérés és fogadkozás, hogy az anyai (és arisztokratikus társadalmi) elvárásoknak igyekszik mindenben meg­fe­lelni.

Néhány példa:

„Édes jó Mamikám! Csókolom kezedet a sok ajándékokért.”26

„…nem érez, ki érez szóval kifejthetõt” – írja névnapi kö­szön­té­sé­ben.27 „Hogy abban is megerõsítselek, mit anyai szíved tesz felõlem, t. i., hogy jól gazdálkodok, itt küldöm számadásomat”.28


    Mindezek semmiben sem különböznek egy átlagdiák leveleitõl, aki­ért a fõvárosba kerülvén aggódnak otthon, s elhalmozzák „ha­za­i­val”.

    Ezekbõl az évekbõl nem maradtak ránk id. Madách Imréné levelei, de néhány késõbb keletkezett levél arról tanúskodik, hogy szigorú kö­te­lességérzettel és szigorú szeretettel nevelte gyermekeit. 1848-ban írta Im­rének: „Ti kedves szeretet Fijajim életekér valo reszketés, szo­ron­ga­tás bár életem végezné – én eleget éltem, kötelességemnek meg fe­lel­tem, Titeket jó Polgároknak Isten segítségével fel neveltelek…”29 Ez az aggodalmaskodó anyai jóság Imrébõl az engedelmesség nem min­den­napi, mondhatnánk nem is természetes reakcióit váltja ki.

„Az érzelmileg kiegyensúlyozatlan ember nem képes … elfogadni a tekintélyt, hanem valószínûleg valamelyik végletbe esik: vagy ag­resszi­óval (támadással) közeledik az autokritás felé, vagy túlzott alá­ren­deltséggel.”30

    Bizonyos érzelmi kiegyensúlyozatlanság teljesen természetes egy ti­zen­hét éves diákban, aki vidékrõl a fõvárosba kerül, megismeri a tár­sa­sági életet, megperzseli õt az elsõ nagy szerelem lángja, és rá­ta­lál egy testi, lelki barátra. Ezt a kiegyensúlyozatlanságot édesanyja bi­zo­nyá­ra észrevette, s mivel Imre beteges és gyenge fizikumú volt, ag­go­dal­mai megsokszorozódtak, olyan elvárásokat és tilalmakat állított fia elé, amelyek már pszichés fejlõdését és a társadalomba való be­il­lesz­ke­dését is gátolták.

    A törés az anya–fiú kapcsolatban akkor következik be, amikor Maj­thényi Anna – többszáz kilométer távolságból – gyanakvóvá válik, s olyasmiket feltételez fiáról, amikkel õt mélyen megbántja.

„Írtad édes Mamám, hogy estve ki ne járjak, de ezt meg nem tart­ha­tom, mert minden nap, 6 óra után járok haza egy Professor-tól.”31

„Édes Mamám! kelemetes azon emlékezet, mely vissza visz itt mu­la­tásodra, de zavarja azon örömet egy szomorú vissza emlékezés, mely mu­tatja, hogy bár hogyan iparkodom megelégedésedet ki vívni, te még­is elégedetlen vagy velem. Hogy fájt az nekem, ki mondani nem le­het, mi­dõn reményem közepén, ily kínosan jelentéd meg nem elé­ge­dé­sedet, ’s azon erõsítõ reményt mint sújtá el, hogy te szereteted ju­tal­maz.”32

E jutalmazó anyai szeretet elvesztésének lehetõsége az átlagosnál sok­kal jobban sebezte az ifjút, s ez is bizonyítja, hogy õ valóban mindent többszörös nagyításban látott, többszörös intenzitással érzett és élt át. Ez a hajlama, képessége az oka az õ örökös lelki válságának. De va­lószínûleg írói zsenialitásának is. Tény, hogy szinte minden anyai le­vél­ben elõfordultak olyan, bizalmatlanságra, sõt rossz­hi­sze­mû­ség­re uta­ló mondatok, amelyek Imre túlérzékeny lelkét mélyen sér­tet­ték. Egyik – 1838-ban írt – hosszú levelében a sebzettség mél­tat­lan­ko­dá­sá­val bizonygatja, hogy anyja feltételezései alaptalanok.

„Ülõ életre szentelém magam, olvastam, mennyit lehetett, s er­köl­tsöm ellen tán sehol senki ki nem állhat. – Óh mi fájdalmas ezen ön­tu­dat­tal a bizalmatlanság, nem mondom, mit érzek mindég ily ala­ka­lom­mal, mert kimondhatatlan az, nem mondom a szégyenpirulást magam és társaim elõtt, de azt, hogy egy anya õtet úgy szeretõ fiára gya­nak­szik, ha hat órakor otthon nintsen.”33 Ezután napjainak órarend sze­rin­ti beosztását közli (ami alapján megállapíthatjuk, hogy „túlterheltsége” nem volt kevesebb egy mai diákénál). Ennek ellenére kifejezésre jut­tat­ja, hogy anyja kedvéért még a baráti beszélgetés léleképítõ szük­ség­le­térõl is megpróbál lemondani. (Ez szerencsére nem sikerült.) A szo­ron­gásosan aggodalmaskodó anya legképtelenebb gyanúsítgatásait fia ér­zékeny visszautasítással és mind erõsebb visszahúzódással hárítja.

„Azon ölõ gyanús szavak »talán nem is voltál a templomba« és u. t. – mindenkor inkább egy tõr döfést éreznék mellembe.”34

    S ezek után jönnek a legkeserûbb nyilatkozatok, amelyek igazolják a modern pszichológiai feltételezést, hogy: „Az egyén, akinél a felettes én uralkodik… saját belsõ lélektani felépítésében hordozza vádlóját, bí­ráját és kínzóját.”35 Madách mit sem tudhatott a felettes én ka­te­gó­ri­á­járól, nála ez az Isten- és az anyai szeretet önbecsüléshez szükséges va­lóságához társult, mely valóság megkérdõjelezõdni látszott e mél­tat­lan gyanúsítgatásokban.

„Mikor az ilyen egyén hallja a keresztény üzenetet, amely hang­sú­lyoz­za Isten bírói mivoltát, akkor belevetíti felettes énjét az istenibe (Ma­dách esetében az anyaiba), … és anélkül, hogy ennek tudatában len­ne, növeli saját öngyûlöletét.”36 Az egyéni keresztény hit kisiklása is bekövetkezhet ennek megvalósulásakor. Az egyén kétféleképpen lá­zad­hat: vagy Isten és képviselõi vagy saját maga ellen fordul, és akkor tény­leg beléphet lelkiéletébe akár a romboló öngyûlölet is.

    A tizenéves Madách inkább önmaga ellen fordul, mintsem anyját meg­bántsa.     Önmagán ejt sebeket, mert anyja ellen nem akar lázadni. El­­szakadási vágyát a szeretet áldozatkészsége nyomja el. Önmagán ej­tett sebei elidegenedésbe, halálvágyba taszítják. Korai zsengéiben már tet­ten érhetjük ezeket a (szentimentális köntösbe bújt) fájdalmakat, ön­ként vállalt önpusztító magatartásformákat.

„Mind meg legyen, sohasem megyek hazúlrúl ezentúl, mind hová kell, hogy essen életem mentül hamarabb áldozatúl, megmenekedve a föl­di szenvedésektõl. – Mutatja úgyis mellem s egészségem, hogy nem oly igen hosszú lesz a földi pálya. Ám legyen az bár mi rövid, is szen­tel­ve neked – – – téged hóltig szeretõ fiad Imre: többet nem irhatok véd­ségemre, de evvel a végitéleten is bírám elibe állhatok, mondva: ilyen valék. Tán nevetni fogod zavarodásomat, óh, mert engemet tsak az ért, ki érzi keservemet”37

    Csoda, hogy egy ilyen – ma már tudjuk, prófétai – levél után Maj­thé­nyi Anna gyanúsítgatásai könyörtelenül folytatódnak. Talán fel sem fog­ja, hogy jóakaratú intelmei elsodorhatják fiát az ellenkezõ irányba, s bár ez nem következik be, Imre ritkábban ír, egyre szûkszavúbban és tisz­telettudóbban.

„Szemre hányásokat teszel kevés írásomért”38 – írja 1838-ban, ami­kor nap mint nap együtt van Lónyayval, s szívének minden ke­ser­vét kiönti neki. Anyjának – aki megsejthetett ebbõl valamit, s ter­mé­sze­tesen rosszra magyarázta – további kifogásai lehettek, mert Imre így reagált:

„Mivel írtad leveledbe mely oly kedves vala nékem, hogy innen oly iszo­nyú, borzasztó, szörnyû, félelmes, ijesztõ, mord véres, rettenetes hí­rek szárnyalnak, kötelességemnek tartom, gondos szeretõ szivedet meg­nyugtatni, mivel mind az nem igaz. De azért Lónyayval sem me­gyünk mink magunk az útszán, mert az ilyenkor tele van. Kérlek azért, ne agodj, hisz a leg kisseb’ veszedelmet is kerûlöm, ha értem nem is, ten­ném leg aláb’ érted.”39

És végezetül még egy, 1839 júliusában írt hosszabb levélrészlet:

„Ami a színházat illeti, mindég át láttam én annak nem legjob’ bé­nyo­mását Károly és Pali korú elmékre, különös eset vólt az tehát, hol én ne ellenzettem vólna a menést, vagy azt éppen kértem vólna. Én ám­bár érzem irói pályámra ennek jó befolyássát! (mert oly verseket irok, hogy erõvel az athéneumba ki akará tétetni Lónyay, ’s Spetykó, sõt színdarabot is, hogy Földvári bíztatott, játszassam el azt.) De oly tá­vol légyen, hogy néked költséget szerezve mennyek, hogy, ha szen­ve­délyeim leg nagyob’ika vólna is, arról kedvedért le mondanék. Le tu­dok én mondani mindenrõl. – Különben is még elég üdõ. – ’S tudod ha látom testvéreimnek valamibe nem jó részesülni, magam sem ré­sze­sü­lök szívessen. Egy tzélom csak nekem szeretetedet megtartanom, ’s meg elégedésedet meg szereznem. –”40

    Véleményünk szerint már nem is tipizálható ez a végletekig menõ ál­dozatkészség és nemeslelkûség, amely elszántan képes eltemetni min­den ambíciót, elviselni a mûvészi hajlamai megtorpanását elõidézõ kö­rülményeket. Csak a diktatúrák kényszerû cenzúrarendszerében ta­lá­lunk erre lázadást kiváltó és kibúvókat keresõ példákat. Madách azon­ban anyjával szemben nem lázad, s bár szíve mélyéig megkeseredik, há­lája és ragaszkodása az elszakadást nem viselné el. Ezentúl is min­den levelének búcsúszava a „háladatos fiad” marad. Majthényi Anna pe­dig – aki Madách végsõ betegségében el nem mozdul mellõle, és mint a Golgotát szenvedi át fia haldoklását jó két évtizeddel késõbb – az irodalomtörténet számára megmarad annak a „szent édesanyának”, aki­re a nagy költõ elsõsorban gondol, amikor a „gyenge nõ tisztább lel­kületérõl” írja le klasszikussá vált gondolatait. Az „égi szó” meg­hal­lá­sa és követése minden bizonnyal ilyen kemény áldozatokkal jár. A pszi­chológia szerint szükséges elszakadás elmaradása pedig – így mér­le­gelve – nem más, mint küzdelem és bizalom!


Jegyzetek


1. Halász Gábor (szerk.): Madách Imre Összes Mûvei II. Révai, Bu­dapest, 1942. 899. [A továbbiakban: MÖM II.] Vissza a szöveghez

2. IX. Madách Szimpózium. Madách Könyvtár – Új folyam 27. 177–189.

3. MÖM II. 890.

4. I. m. 890.

5. I. m. 890. Vissza a szöveghez

6. I. m. 887.

7. I. m. 887–888.

8. I. m. 885.

9. I. m. 886.

10. I. m. 886. Vissza a szöveghez

11. Varga Emõke: „A csillagok megettünk elmaradnak”. Liget 2002. 12. sz.

12. MÖM II. 886.

13. I. m. 887.

14. I. m. 887.

15. I. m. 888. Vissza a szöveghez

16. I. m. 889–890.

17. I. m. 888.

18. I. m. 889.

19. I. m. 889.

20. I. m. 889. Vissza a szöveghez

21. I. m. 888.

22. Szentmártoni Mihály: A személyi érettség felé. Róma, 1978. 19.

23. I. m. 14.

24. I. m. 14.

25. IX. Madách Szimpózium. Madách Könyvtár – Új folyam 27. 181. Vissza a szöveghez

26. MÖM II. 891.

27. I. m. 892.

28. I. m. 894.

29. I. m. 1057.

30. Szentmártoni Mihály: i. m. 21–22. Vissza a szöveghez

31. MÖM II. 898.

32. I. m. 898.

33. I. m. 901.

34. I. m. 901.

35. Szentmártoni Mihály: i. m. 45. Vissza a szöveghez

36. I. m. 45.

37. MÖM II. 901–902.

38. I. m. 905.

39. I. m. 906.

40. I. m. 912. Vissza a szöveghez


Vissza