Papp Nóra–Szőke Ágnes

Ádám a rengetegben

Madách Imre: Az ember tragédiája és Marno

János: Az első sírásó művének összehasonlítása*



A Marno-darab körül


    A XII. Madách Szimpózium alkalmával a csesztvei kiállításon láttuk, hogy nemcsak opera- vagy rajzfilmfeldolgozása született a Tra­gé­di­á­nak, hanem rockopera is készült belőle. Az interneten1 ráakadtunk az ada­tokra. Az első sírásó rockoperát, amelynek zeneszerzője Papp Gyu­la volt, a soproni Petőfi Színház mutatta be 1997-ben, Mikó István ren­de­zésében.

    Mivel korunk miatt sem láthattuk, magyartanárunk segítségével kap­csolatba léptünk a szerzővel. Marno első válaszában (a szövegkérő le­vélre) a következőket írta „boldogan küldeném, ha volna példányom, le­mezem stb. Sajna, semmi, illetve egy ismerősömnek az a két »HA­TÁR« című folyóirat, amely közölte a szövegkönyvet. A folyóirat két utol­só száma, azt hiszem, talán 95 vagy 96-ból, talán valamely könyv­tár­ban még föllelhető.” Ekkor a feldolgozáshoz kértünk segítséget („olyan dokumentumot […], hogy segítette az ötlet kidolgozásában az ope­ra-változat?”). Közben a Soproni Színháztól Varga Katalin se­gít­sé­gé­vel megszereztük a rendezői példányt.

    Végső segítségként ennyit kaptunk a szerzőtől: „Nem, nem hatott rám az operaváltozat, átiratomban, ami tudatosan és önkéntelenül is in­spi­rált, vezetett, élénkített, az természetesen a Hamlet. Innen a cím is, Az első sírásó, a dráma megfelelő jelenetéből, szöveghelyéről. Sha­kes­peare féktelen zsenialitása és humora ez is, ez a kis elmélkedés Ádámról mint az első sírásóról – hogyne kaptam volna rá! És ha kézbe veszi majd a szövegkönyvet, nyilván meglátja, hogy egészében is ez az an­go­los játékkedv (meg Vörösmarty ugyancsak frenetikus Csongorja) for­gattatta fel velem Madáchot, anélkül, remélem, hogy – sírásóról lé­vén szó – halottgyalázásba keveredtem volna.”2

    Úgy döntöttünk, hogy a Madách Irodalmi Társaság programjaihoz il­leszkedve az összehasonlítást végezzük el. Az elemzett dráma műfaja szá­munkra eddig elemzés szempontjából ismeretlen volt, így nem az ap­ró jellegzetességekre, hanem a nagyobb, átfogóbb összefüggésekre pró­báltunk rávilágítani.

    Marno János Az első sírásó című rockoperája Madách Imre Az em­ber tragédiája műve alapján készült, így megpróbálkoztunk a szrep­lők és a színek azonosításával, a különbségek és az azonosságok ki­e­me­lé­sé­vel illetve a két szerző álláspontja különbségének a be­mu­ta­tá­sá­val.



A színek vizsgálata


    Tény, hogy az első három szín megegyezik a Tragédiában sze­rep­lők­kel, viszont a rockopera szövegkönyvében jóval tömörebb és a szöveg ter­jedelme is rövidebb.

    Az első két szín nem tér el a szereplőkben, a harmadik színben vi­szont már találunk eltérést. Madách művében pálmafás vidékről van szó, míg a rockoperában a kert megnevezést találhatjuk, amely nem fel­tétlenül a pálmafa asszociációját váltja ki bennünk. A Marno-műben Éva úgy véli: ez a kert kissé hasonlít az édenkertre. Véleményünk sze­rint ez csupán egy ügyes dramaturgiai fogás, amellyel megoldották a dísz­letváltoztatás problémáját.

A legkézenfekvőbb különbséget a cselekményben követhetjük nyo­mon. Marnonál     Ádám Lucifer felvilágosításának hatására fel akarja akasz­tani magát, vagyis megijed a tényektől, a valóságtól. Az eredeti mű­ben ez éppen ellenkezőleg zajlik le; ott Ádám kéri „Hagyd meg­te­kint­nem, hát e működést.” Jelentős különbség az is, hogy a rock­o­prá­ban feltűnően nagy hangsúly van a Föld Szelleme és Lucifer pár­be­szé­dén. Az eredeti műben ilyen hosszú párbeszéd nincsen.

   

    A rockopera első felvonásának utolsó színe a karnevál. Ez teljesen új szín, melyben eddig ismeretlen szereplőkkel is találkozhatunk, tör­té­nel­mi korszakoktól függetlenül. Erre a színre azért volt szükség, hogy az író modern megfogalmazással hozza közelebb legfontosabb mon­dan­dóját, ugyanis a modern kor embere talán e karneváli hangulat ha­tá­sára tudja leginkább átélni ennek üzenetét.

A második felvonásban meglepő fordulattal találkozunk: az első szín Prága. Ebben a színben Kepler bordaláig nem találunk változást, de ez a bordal is csak azért kerülhetett be, hogy új oldaláról mutassa be az illuminált állapotban lévő Kepler–Ádám elmélkedéseit.

Ezen kívül a római, a párizsi és az összevegyített London–Fa­lansz­ter–Űr szín található még a műben. A római és a párizsi szín nem mu­tat eltérést, míg az utolsó a mű üzenetének megértése szempontjából a leg­fontosabb, ezért ezzel majd később részletesen is foglalkozunk.



A fontosabb szereplőkről


Káin és Ábel


Ők az először megjelenő új szereplők. Rövid megnyilvánulásuk utal Káin testvérgyilkosságára, amely emlékeztet minket a világban dúló erő­szakra, és arra, hogy a háborúkban és a mindennapokban is a fe­le­ba­rátainkat, testvéreinket öljük meg.



A szfinx


A rockopera minden felvonásában és jelenetében megjelenik legalább egy­szer. Egyetlen mondatot ismétel, minden megszólalása csak ennyi: „Én hallgatok”. Az állandóságot, az örökkévalóságot és a történelmet jel­képezheti. Évezredek óta figyeli az emberiséget és őrzi az em­lé­ke­ket. Bármi is történik a világban ő nem fűz hozzá komentárt; csak hall­gat és nem bírál.


Értelmezésünk szerint az ember eredetének lényegét nyomaté­ko­sít­ja, a Bibliában szereplő mondathoz kapcsolódva, miszerint „Po
rból let­tél és porrá leszel”.



A csontváz


Egyértelműen a halál és az elmúlás jelképe. Az emberi élet mú­lan­dó­sá­gát juttatja eszünkbe minden egyes megjelenésekor. Rövid, tömör mon­­da­tokat mond; mondandóját nyíltan, egyenesen fejezi ki.



A katona


Az örök háborút és hódítást jelképezi. A hatalom éhsége pusztulásba vi­szi a világot. Ide kötődik Lucifer mondata „Majd lenyugszik Szent Ilo­nán”, amely Napóleon bukására utal.

Számára a törtetés a feljebbjutás az élet célja. Nem az elismerés meg­szerzése a cél, hanem csak az érvényesülés. A harc és a mészárlás a lételeme. Álmában is a harctéren jár, kioltja az életeket. Ám, ha egy­szer arra kerülne a sor, hogy az „ólom röpte szíven csókolná”, azt is bát­ran vállalja. Ellentétes személyiség, hiszen képes mindenre, elszánt, de ezt csak a hatalom érdekében áldozza fel.



A rabszolga


Ő az elnyomás alatt álló ember. Kegyetlenül maró igazságokról rántja le a leplet. A megnyomorított, a kihasznált emberre utal.

Az élők között szerinte nincsen egyenlőség, csak akkor leszünk egyen­rangúak, ha meghalunk. „Úr vagyok mióta halott, azelőtt ki nul­lát sem ért, emlékeként már, hulláként már mind egyenlő”. A Szfinx­szel kapcsolatba hozható, hiszen az egyiptomi piramisokat rabszolgák hord­ta kövekből építették; kegyetlenül hajszolták őket. Hátamon kor­bács-kígyó csigolyát tör”.


Kihasználtság, kiszolgáltatottság, megalázottság. Ez a három kulcs­szó a szereplőt illetően.



A bábjátékos


A bábjátékos a diktátorok, a tehetségtelen, hatalomra vágyó emberek jel­képe. Egyedül nem képesek semmire, csak irányítható emberek se­gít­sége által juthatnak feljebb a ranglétrán. Mind a tíz ujjára jut egy-egy mozgatható bábu, amelyek kénye-kedve szerint viselkednek.


A biztosítási ügynök, a gyáros, a bankár


Valamennyien az elanyagiasodott világ szereplői. Jól tudják azonban, hogy ez a vonat, amelyet vezetnek, csak a halál állomására futhat be. A gyá­ros is látja a véget: települ a halálgyár illetve mészárból szó­szé­ket farag a falánk túlvilág ipar mondataival érezteti a halál kö­zel­sé­gét.



A sírásó dala


Fontosnak ítéljük, s a szövegből kiemelve közöljük A sírásó dalát – még­is csak ez kapcsolódik a rockopera címéhez.


Rózsa kell? Itt termek én,
más darabból kölcsön.
Hová lett a nemes vér? –
Cserdül, ne üvöltsön!

Rangom s rendem, elől-hátul,
előírva így vagyon:
„Ádám pedig ásott.”

Hát hull
a könnyed, nem hiába,
én sírásó vagyok.

Hulladékra hull a fény,
ásóm önműködik,
rúgkapálhat lelemény,
műve tartott eddig.


Rangom s rendem, elől-hátul,
előírva így vagyon:
„Ádám pedig ásott.”

Hát hull
a könnyed, nem hiába,
én sírásó vagyok.


Űri holmik mind mit ér?
Sugár-emlék-érmet.
Kis éteri gépegér
rághat almás férget.

Rangom s rendem, elől-hátul,
előírva így vagyon:
„Ádám pedig ásott.”

Hát hull
a könnyed, nem hiába,
én sírásó vagyok.

Hantot rá, mi folyt helyén,
vér, bokor és fáma,
idővel a puszta tény
érik csak egy fán ma


Rangom s rendem, elől-hátul,
előírva így vagyon:

„Ádám pedig ásott.”

Hát hull
a könnyed, mindhiába,
én sírásó vagyok.


    A dal egészében egy bírói tárgyalás vádbeszédére hasonlít. Fel­so­rol­ják a vádpontokat, amelyben az elítéltet bűnösnek találták, de még ab­ban hihet a vádlott, hogy megmenekül. Ádám is reménykedhet még az elején, hogy megkönyörülnek rajta.

    A songban négyszer hangzik fel a refrén, amelyben a „hull a könnyed, nemhiába” sor jelzi a reményt. A dalt szintén a refrén zárja, de már változtatással: „hull a könnyed mindhiába”. Ezzel ítéletet mon­da­nak mind Ádám, mind pedig az emberiség felett; s a sírásó megássa a sírt. Ebben eltér a tragédiától, hiszen abban Isten megbocsátott az es­dek­lő Ádámnak.



A végső kép


    Ádám a pusztuló világ közepén áll, elhagyatottan. Beismeri hibáját, és el­fogadja a sorsát. Végső szavaiban fejet hajt Isten nagysága előtt, és meg­bocsátást remél. Azonban ez a világ már romlott, pusztulásra va­gyunk ítélve elkövetett hibáink hatalma súlya miatt. Lucifer szerint bűn­hődnünk kell azért, mert tönkretettük a világot.
Villám, mennydörgés, világvége. Kegyetlen a vég. A Csontváz is az mondja Ádámnak, hogy fogadja el a halált, vezekeljen. Ekkor már csak abban reménykedhet, hogy az új lehetőséget kapó következő ge­ne­ráció nem követi el ugyanazokat a hibákat, amelyeket mi. Lucifer sze­rint a történelem mindig ismétli önmagát, s az ember minden idő­ben
ugyanolyan esendő marad. Az esély azonban mindig adott a vál­toz­­tatásra. Ezt igazolja az utolsó színpadkép is, ahol fényesség van, és fel­hangzik az Úr kezdődala, valamint a nyitó kardal.

Mintha Madáchot hallanánk: „Mondottam ember, küzdj és bízva bíz­zál!”.


Jegyzetek


1. www.prokultura.hu/petofi; www.kontextus.hu/kia – 2005. 09. 12.

2. Marno János e mail-je Árpás Károlynak 2004. 11. 27. Vissza a szöveghez


Vissza