Papp Nóra–Szőke Ágnes
Ádám a rengetegben
Madách Imre: Az ember tragédiája és Marno
János: Az első sírásó művének összehasonlítása*
A Marno-darab körül
A XII. Madách Szimpózium alkalmával a csesztvei kiállításon láttuk, hogy nemcsak opera- vagy rajzfilmfeldolgozása született a Tragédiának, hanem rockopera is készült belőle. Az interneten1 ráakadtunk az adatokra. Az első sírásó rockoperát, amelynek zeneszerzője Papp Gyula volt, a soproni Petőfi Színház mutatta be 1997-ben, Mikó István rendezésében.
Mivel korunk miatt sem láthattuk, magyartanárunk segítségével kapcsolatba léptünk a szerzővel. Marno első válaszában (a szövegkérő levélre) a következőket írta „boldogan küldeném, ha volna példányom, lemezem stb. Sajna, semmi, illetve egy ismerősömnek az a két »HATÁR« című folyóirat, amely közölte a szövegkönyvet. A folyóirat két utolsó száma, azt hiszem, talán 95 vagy 96-ból, talán valamely könyvtárban még föllelhető.” Ekkor a feldolgozáshoz kértünk segítséget („olyan dokumentumot […], hogy segítette az ötlet kidolgozásában az opera-változat?”). Közben a Soproni Színháztól Varga Katalin segítségével megszereztük a rendezői példányt.
Végső segítségként ennyit kaptunk a szerzőtől: „Nem, nem hatott rám az operaváltozat, átiratomban, ami tudatosan és önkéntelenül is inspirált, vezetett, élénkített, az természetesen a Hamlet. Innen a cím is, Az első sírásó, a dráma megfelelő jelenetéből, szöveghelyéről. Shakespeare féktelen zsenialitása és humora ez is, ez a kis elmélkedés Ádámról mint az első sírásóról – hogyne kaptam volna rá! És ha kézbe veszi majd a szövegkönyvet, nyilván meglátja, hogy egészében is ez az angolos játékkedv (meg Vörösmarty ugyancsak frenetikus Csongorja) forgattatta fel velem Madáchot, anélkül, remélem, hogy – sírásóról lévén szó – halottgyalázásba keveredtem volna.”2
Úgy döntöttünk, hogy a Madách Irodalmi Társaság programjaihoz illeszkedve az összehasonlítást végezzük el. Az elemzett dráma műfaja számunkra eddig elemzés szempontjából ismeretlen volt, így nem az apró jellegzetességekre, hanem a nagyobb, átfogóbb összefüggésekre próbáltunk rávilágítani.
Marno János Az első sírásó című rockoperája Madách Imre Az ember tragédiája műve alapján készült, így megpróbálkoztunk a szereplők és a színek azonosításával, a különbségek és az azonosságok kiemelésével illetve a két szerző álláspontja különbségének a bemutatásával.
A színek vizsgálata
Tény, hogy az első három szín megegyezik a Tragédiában szereplőkkel, viszont a rockopera szövegkönyvében jóval tömörebb és a szöveg terjedelme is rövidebb.
Az első két szín nem tér el a szereplőkben, a harmadik színben viszont már találunk eltérést. Madách művében pálmafás vidékről van szó, míg a rockoperában a kert megnevezést találhatjuk, amely nem feltétlenül a pálmafa asszociációját váltja ki bennünk. A Marno-műben Éva úgy véli: ez a kert kissé hasonlít az édenkertre. Véleményünk szerint ez csupán egy ügyes dramaturgiai fogás, amellyel megoldották a díszletváltoztatás problémáját.
A legkézenfekvőbb különbséget a cselekményben követhetjük nyomon. Marnonál Ádám Lucifer felvilágosításának hatására fel akarja akasztani magát, vagyis megijed a tényektől, a valóságtól. Az eredeti műben ez éppen ellenkezőleg zajlik le; ott Ádám kéri „Hagyd megtekintnem, hát e működést.” Jelentős különbség az is, hogy a rockoperában feltűnően nagy hangsúly van a Föld Szelleme és Lucifer párbeszédén. Az eredeti műben ilyen hosszú párbeszéd nincsen.
A rockopera első felvonásának utolsó színe a karnevál. Ez teljesen új szín, melyben eddig ismeretlen szereplőkkel is találkozhatunk, történelmi korszakoktól függetlenül. Erre a színre azért volt szükség, hogy az író modern megfogalmazással hozza közelebb legfontosabb mondandóját, ugyanis a modern kor embere talán e karneváli hangulat hatására tudja leginkább átélni ennek üzenetét.
A második felvonásban meglepő fordulattal találkozunk: az első szín Prága. Ebben a színben Kepler bordaláig nem találunk változást, de ez a bordal is csak azért kerülhetett be, hogy új oldaláról mutassa be az illuminált állapotban lévő Kepler–Ádám elmélkedéseit.
Ezen kívül a római, a párizsi és az összevegyített London–Falanszter–Űr szín található még a műben. A római és a párizsi szín nem mutat eltérést, míg az utolsó a mű üzenetének megértése szempontjából a legfontosabb, ezért ezzel majd később részletesen is foglalkozunk.
A fontosabb szereplőkről
Káin és Ábel
Ők az először megjelenő új szereplők. Rövid megnyilvánulásuk utal Káin testvérgyilkosságára, amely emlékeztet minket a világban dúló erőszakra, és arra, hogy a háborúkban és a mindennapokban is a felebarátainkat, testvéreinket öljük meg.
A szfinx
A rockopera minden felvonásában és jelenetében megjelenik legalább egyszer. Egyetlen mondatot ismétel, minden megszólalása csak ennyi: „Én hallgatok”. Az állandóságot, az örökkévalóságot és a történelmet jelképezheti. Évezredek óta figyeli az emberiséget és őrzi az emlékeket. Bármi is történik a világban ő nem fűz hozzá komentárt; csak hallgat és nem bírál.
A csontváz
Egyértelműen a halál és az elmúlás jelképe. Az emberi élet múlandóságát juttatja eszünkbe minden egyes megjelenésekor. Rövid, tömör mondatokat mond; mondandóját nyíltan, egyenesen fejezi ki.
A katona
Az örök háborút és hódítást jelképezi. A hatalom éhsége pusztulásba viszi a világot. Ide kötődik Lucifer mondata „Majd lenyugszik Szent Ilonán”, amely Napóleon bukására utal.
Számára a törtetés a feljebbjutás az élet célja. Nem az elismerés megszerzése a cél, hanem csak az érvényesülés. A harc és a mészárlás a lételeme. Álmában is a harctéren jár, kioltja az életeket. Ám, ha egyszer arra kerülne a sor, hogy az „ólom röpte szíven csókolná”, azt is bátran vállalja. Ellentétes személyiség, hiszen képes mindenre, elszánt, de ezt csak a hatalom érdekében áldozza fel.
A rabszolga
Ő az elnyomás alatt álló ember. Kegyetlenül maró igazságokról rántja le a leplet. A megnyomorított, a kihasznált emberre utal.
Az élők között szerinte nincsen egyenlőség, csak akkor leszünk egyenrangúak, ha meghalunk. „Úr vagyok mióta halott, azelőtt ki nullát sem ért, emlékeként már, hulláként már mind egyenlő”. A Szfinxszel kapcsolatba hozható, hiszen az egyiptomi piramisokat rabszolgák hordta kövekből építették; kegyetlenül hajszolták őket. „Hátamon korbács-kígyó csigolyát tör”.
Kihasználtság, kiszolgáltatottság, megalázottság. Ez a három kulcsszó a szereplőt illetően.
A bábjátékos
A bábjátékos a diktátorok, a tehetségtelen, hatalomra vágyó emberek jelképe. Egyedül nem képesek semmire, csak irányítható emberek segítsége által juthatnak feljebb a ranglétrán. Mind a tíz ujjára jut egy-egy mozgatható bábu, amelyek kénye-kedve szerint viselkednek.
A biztosítási ügynök, a gyáros, a bankár
Valamennyien az elanyagiasodott világ szereplői. Jól tudják azonban, hogy ez a vonat, amelyet vezetnek, csak a halál állomására futhat be. A gyáros is látja a véget: „települ a halálgyár” illetve „mészárból szószéket farag a falánk túlvilág ipar” mondataival érezteti a halál közelségét.
A sírásó dala
Fontosnak ítéljük, s a szövegből kiemelve közöljük A sírásó dalát – mégis csak ez kapcsolódik a rockopera címéhez.
Rózsa
kell? Itt termek én,
más darabból kölcsön.
Hová
lett a nemes vér? –
Cserdül, ne üvöltsön!
Rangom
s rendem, elől-hátul,
előírva így vagyon:
„Ádám
pedig ásott.”
Hát hull
a könnyed,
nem hiába,
én sírásó vagyok.
Hulladékra
hull a fény,
ásóm önműködik,
rúgkapálhat
lelemény,
műve tartott eddig.
Rangom
s rendem, elől-hátul,
előírva így vagyon:
„Ádám
pedig ásott.”
Hát hull
a könnyed,
nem hiába,
én sírásó vagyok.
Űri
holmik mind mit ér?
Sugár-emlék-érmet.
Kis éteri
gépegér
rághat almás férget.
Rangom
s rendem, elől-hátul,
előírva így vagyon:
„Ádám
pedig ásott.”
Hát hull
a könnyed,
nem hiába,
én sírásó vagyok.
Hantot
rá, mi folyt helyén,
vér, bokor és fáma,
idővel a
puszta tény
érik csak egy fán ma
Rangom
s rendem, elől-hátul,
előírva így vagyon:
„Ádám pedig ásott.”
Hát
hull
a könnyed, mindhiába,
én
sírásó vagyok.
A dal egészében egy bírói tárgyalás vádbeszédére hasonlít. Felsorolják a vádpontokat, amelyben az elítéltet bűnösnek találták, de még abban hihet a vádlott, hogy megmenekül. Ádám is reménykedhet még az elején, hogy megkönyörülnek rajta.
A songban négyszer hangzik fel a refrén, amelyben a „hull a könnyed, nemhiába” sor jelzi a reményt. A dalt szintén a refrén zárja, de már változtatással: „hull a könnyed mindhiába”. Ezzel ítéletet mondanak mind Ádám, mind pedig az emberiség felett; s a sírásó megássa a sírt. Ebben eltér a tragédiától, hiszen abban Isten megbocsátott az esdeklő Ádámnak.
A végső kép
Ádám a pusztuló világ
közepén áll, elhagyatottan. Beismeri hibáját, és elfogadja
a sorsát. Végső szavaiban fejet hajt Isten nagysága előtt, és
megbocsátást remél. Azonban ez a világ már romlott,
pusztulásra vagyunk
ítélve elkövetett hibáink hatalma súlya miatt. Lucifer szerint
bűnhődnünk kell azért, mert tönkretettük a
világot.
Villám, mennydörgés, világvége. Kegyetlen a vég.
A Csontváz is az mondja Ádámnak, hogy fogadja el a halált,
vezekeljen. Ekkor már csak abban reménykedhet, hogy az új
lehetőséget kapó következő generáció nem követi el
ugyanazokat a hibákat, amelyeket mi. Lucifer szerint a
történelem mindig ismétli önmagát, s az ember minden időben
ugyanolyan esendő marad. Az
esély azonban mindig adott a változtatásra. Ezt
igazolja az utolsó színpadkép is, ahol fényesség van, és
felhangzik az Úr kezdődala, valamint a nyitó kardal.
Mintha Madáchot hallanánk: „Mondottam ember, küzdj és bízva bízzál!”.
Jegyzetek
1. www.prokultura.hu/petofi; www.kontextus.hu/kia – 2005. 09. 12.
2. Marno János e mail-je Árpás Károlynak 2004. 11. 27. Vissza a szöveghez