Jegyzetek
1. Madách Imre: Mózes. Madách Imre drámai költeménye két részben. Élőszínpadra alkalmazta Keresztury Dezső Kass János eredeti rézkarcaival. – Bp.: Magvető, 1966.
Mózes. Kass János 15 rézkarca Madách drámai költeményéhez. – Bp.: Magvető, 1967. vissza a szöveghez
2. A Madách-dráma románcos elemeivel, a bibliai téma-párhuzamokkal kapcsolatban ld.: “Csak engedi, hogy tégy helyette”. Madách Imre Mózes című drámájáról szóló írásomat. – In: X. Madách Szimpózium. / szerk. Andor Csaba, Bene Kálmán, Balassagyarmat–Szügy–Alsósztregova, 2002. 55–80. vissza a szöveghez
3. V. ö. Oskar Bätschmann: Bevezetés a művészettörténeti hermeneutikába. Képek elemzése. – Bp.: Corvina, 1998. 40–50. vissza a szöveghez
4. Az egyedi kép meghatározását és a képi narrátioval kapcsolatos képtipológiát ld. Kibédi Varga Áron: Vizuális argumentáció és vizuális narrativitás. In: Athenaeum. Kép – képiség. 1993. 1. köt. 4. füz. 166–180. vissza a szöveghez
5. Áron és Józsué portréját például Mózes-ábrázolásnak vélhetjük a szövegbe-illesztés elhibázottsága miatt. Az 1967-es metszetek szövegapplikációinak mindegyike viszont segíti illetve egyértelműsíti a Madách- és a Kass-mű ikonografikus vonatkozásainak tisztázását. vissza a szöveghez
6. Kiállítási jegyzetek. In: Kortárs. 1967. 6. sz. 1006. vissza a szöveghez
7. Madách csak a következő helyen említi Asszaszielt, az idézet az 1967-es kiadásban is szerepel: “Ez éjjel még eljő Asszasziel, / A rémangyal, s e földön átrepülve, / Megfojtja az elsőszülötteket. / E csapásra megretten Pháraó / És elbocsátja Izraelt, hogy a / pusztán megengesztelje Istenét, / Kinek haragja sújtja birodalmát.” vissza a szöveghez
8. V. ö. Bécsy Tamás: A dráma lételméletéről. Bp.: Akad. K., 1984. vissza a szöveghez
9. Különösen hangsúlyos e csillagszerű képelem jelenléte Józsué és a Jehovát megpillantó Mózes portréján. vissza a szöveghez
10. Hoppál Mihály et al.: Jelképtár. [Bp.]: Helikon, [2000.] 198. vissza a szöveghez
11. Az illusztráció-sorozat több darabján megfigyelhető az alulnézetből ábrázolt, tág orrnyílás. Következetes, jelképes használatára utal, hogy az egyiptomi fáraó udvarában élő Mózesnél és a nőalakoknál viszont nem találkozunk vele. “»Az ember orra a levegőt jelöli, amely a vizeket mozgatja« – írja Hildegard von Bingen (1098–1179), és ezzel arra a fuvallatra céloz, amely a teremtéskor mint Isten lelke lebegett a vizek fölött.” In: Biedermann, Hans: Szimbólum-lexikon. [Bp.]: Corvina, [1996.] 297. vissza a szöveghez
12. V. ö. pl. Mezei József: Madách. Az élet értelme. Bp.: Magvető, 1977., Keresztury Dezső: Madách két művének megújításáról. In: A szépség haszna. Bp.: Szépirod. Kvk., 1973. című írások koncepcióját, szófordulatait Mózesre mint tragikus hősre, alakjának “megnöveltségére” vonatkozóan. vissza a szöveghez