Tomschey Ottó
Madách – a moralista
(Gondolatok a Mózes fordítása után)
Madách életművét, egész életét sokan és sokféle szempont szerint feldolgozták, ki nagyvonalúan, ki az unalomig menő részletességgel, ki egyedileg foglalkozva vele, ki összehasonlítva másokkal és belehelyezve egy adott történelmi időszak emberformáló közegébe. Kevesen foglalkoztak azonban azzal, hogy ez a magányos ember, aki autodidakta módon jutott hozzá irodalmi tudásához és ismereteit jószerivel könyvekből szerezte ( gondolok itt elsősorban a drámaírás fortélyaira), aki éppen az adott történelmi helyzetnek köszönhetően meglehetősen zárkózott életet élt, noha élénken foglalkozott a kor politikai fejleményeivel, a morális gondolatokkal való foglalkozás milyen magas szintjére emelkedett. A Tragédia soraiban se szeri, se száma azoknak a gondolatoknak, amelyekből – akárcsak Shakespeare egyetlen mondatából (Légy hű önmagadhoz) – regényt lehetne írni (csak találomra tallózva: A cél halál, az élet küzdelem, s az ember célja e küzdés maga; ebnek is eb a legfőbb ideálja, s megtisztel véle, ha társaul fogad stb.). Kevéssé ismertek azonban, mert maga a mű kevésbé ismert, a Mózes soraiban felbukkanó gondolatok tömegei, amelyek alkalmasak arra is, hogy rávilágítsanak Madách különleges és egyedülálló morális felfogására. A Mózes gondolatvilága és a benne megjelenő erkölcsi alapgondolatok megfogalmazása azért is izgalmas vizsgálatot ígér, mert első pillanatra nagyon nehéznek tűnik a bibliai, pontosabban ószövetségi cselekmény és a magyar gondolkodásmód közötti kapcsolat elemzése. Nem egyszerű és olykor olyan anakronizmusokat tár fel, amelyek fel sem tűnnének a szöveg egyszerű olvasásakor, vagy éppen a színházi előadás során.
Keresztury Dezső a Mózes színpadra alakított változatának utószavában azt mondja:
“Madách stílusáról, amelyet maga is enyhén szólva darabosnak érzett, nagyon ellentétes vélemények alakultak ki. Voltak, akik ügyetlennek, kiforratlannak, minden zeneiség, hajlatosság híján valónak találták. De nemegyszer olvastam róla azt is, hogy ’nagyon erőteljes, nagyon költői’. Az igazság valahol a két felfogás között van. Madách stílusa rendkívül egyenetlen.”
Teljesen egyet lehet érteni Kereszturyval. A Mózes esetében nincs csiszolás, mint a Tragédia Arany által feljavított változatában és a Keresztury-féle színpadra alkalmazás is megtartotta, ahol csak lehetett, az eredeti szöveget. A “darabosság”, az olykor mindkét lábukra sánta jambusok azonban sokszor megmaradtak és éppen ott, ahol a mondanivaló, a morális értékek megfogalmazása fontosabb volt a metrikánál. Köszönjük meg utólag és még egyszer Kereszturynak, hogy így hagyta ezeket a sorokat, hogy ráérzett: a sorok “modernizálása” többet ártott, mint használt volna, mert csak így láthatunk bele a madáchi morális gondolatvilág rejtelmeibe. Keresztury szinte felfoghatatlan jelentősége a Mózes kapcsán abban rejlik, hogy az alázat és a kritika olyan “kevercsével” fésülte át a darabot, hogy hátrányára sehol, előnyére annál több helyen változott és vált fogyaszthatóvá immár a 21. század emberének is.
A Mózes a Tragédia után született és akár annak kritikájára, akár egyéb szempontok érvényesülése miatt van egy jelentős eltérés a két mű között az úgynevezett “nagy gondolatok” közreadásában. Szándékosan nem mondok megfogalmazást, mert a “közreadók” a lényegesek. A Tragédiában szinte minden ilyen jellegű gondolat Lucifertől hangzik el, alig egy-két esetben találunk más szereplőt, aki ilyen jellegű gondolatokat fejtene ki. A Mózesben egészen más a helyzet. Természetesen a legtöbb morális gondolatfelvetés magánál Mózesnél jelentkezik, de szinte a teljes színlap felsorolható, a dramatis personae szinte mindegyike hozzájárul, ha csak egyetlen mondattal is, a moralitás kérdéséhez. Ez azért is érdekes, mert szembenálló felek fogalmazzák meg értékrendjüket és ez a madáchi csoda: az ellentétes oldalon állók által megfogalmazott morális értékek ugyanúgy igazak, mint a másik oldalon állók megállapításai és kölcsönösen érvényesek egymásra. Nem hiszem, hogy érdemes itt belemenni abba, hogy a történelmi helyzet, a konszolidálódni látszó Habsburg–magyar viszony, a kiegyezés felé mutató politikai helyzetalakulás mennyire hatott Madách ilyen jellegű gondolkodására. Azt hiszem sokkal egyszerűbb elfogadni, hogy Madách ilyen értelemben felülről nézte az egész emberiséget, nem tett különbséget jobb és bal oldal között, hanem általános emberi értékeket fogalmazott meg, amelyek mindenkire érvényesek függetlenül a kortól, nemtől, felekezettől és nemzethez való tartozástól.
A Mózesban fellelt, általam morális gondolatkörbe tartozónak ítélt szentenciákat, aforizmának beillő rövid és tömör szintéziseket három nagyobb egymástól ugyan el nem választható, de világosan megkülönböztethető csoportba sorolom. A besorolás önkényes, de véleményem szerint nem nélkülöz némi tendenciózus beállítást, ugyanis olyan formában válogattam össze az egyes kitételeket, hogy az általános politikai “bölcsességektől” az általános erkölcsi megállapításokon keresztül jutunk el a hazafiság, a nemzeti önbecsülés, a fennmaradás elemeit rögzítő kifejezésekig. Mivel a Keresztury-féle színpadra alkalmazásban a sorok nem számozottak (ezt megtettem a szöveg angolra történő fordításakor), az egyes idézetek helyét a Rész/Kép/Jelenet beosztás három, egymástól “/”-jellel elválasztott számával jelölöm és bízom benne, hogy így minden idézet könnyen azonosítható. Mindhárom esetben a darab menetét követem, ezért nem lesz véletlen, hogy az utolsó megállapítások mindig következtetés erejűek, köszönhetően Madách nagyívű gondolatszerkesztésének.
Politika
Az ide vonatkozó mondások Mózeshez és mondjuk ki, politikai ellenfeléhez, Abiramhoz, valamint Mózes szellemi (Jethro) és fizikai (Józsué) támogatójához kapcsolódnak. Mindjárt az elején a politikai cselekvések és döntések megítélésében az ifjú Mózes meglepően éretten fogalmazza meg a zsidókkal szemben követett politika gyengeségét és a lehetséges megoldást:
(1/1/1) Fonák eljárás, félszeg rendszabály
Okozta, hogy megsúlyosult a baj.
Jó döntés még mindent jóvá tehet.
Mózesnek teljesen igaza van. Az már más kérdés, hogy a történelem folyamán és magában a darabban is kiderül, hogy a rossz rendeleteket és rendelkezéseket csak nagyon ritkán, jószerivel soha nem követik a helyrehozó jó döntések.
A fiatal Mózes megkérdőjelezi a mindenkori hatalom szokásos eszközének helyességét, amikor az üres ígéretek és azok be nem tartása vezethet társadalmi feszültséghez. Keményen vágja a politikai vezetés fejéhez, hogy ez nem jó módszer:
(1/1/1) …bíztassuk csillogó szavakkal,
Ígérjünk mindent, meg nem adva semmit? –
Nem Pháraó! – …
Igen, kormányozni tudni kell, de aki abban a helyzetben van, hogy kormányoz, helyzeti előnyben van. Abiram meg is fogalmazza: hiába van esetleg nagyobb tudás a birtokunkban, hatalomban az marad, aki erős:
(1/4/2) …csakhogy az úr ész nélkül is úr,
S mi dupla ésszel addig elveszünk.
A hatalom valami csodálatos dolog. Sokan sokféleképpen próbálták definícióját pontosan megadni, több-kevesebb sikerrel. Madách olyan tömör megfogalmazást ad Mózes szájába, ami röviden és velősen fogalmazza meg a pénz és az általa megszerzett/megőrzött hatalom lényegét:
(1/5/1) …a hatalom
Jelképe az arany. Szemet szemért,
Fogat fogért! A hatalom erőszak!
Az. Madách még beleveszi az ősi jog, a jus talionis fogalmát is a hatalom bűvkörébe és igaza van. A történelem folyamán hosszú-hosszú ideig érvényes volt a szemet szemért elv, különösen hatalmi villongások során.
A hatalomban lévő mindig el lehet készülve megtámadtatásra és árulásra. A Madách által megfogalmazott és Mózes szájába adott szavak:
(1/5/2) Az árulótól az féljen csupán,
Ki álnokul sző tervet…
kissé optimista felhangúak, mert csak az árulónak ajánlják a félelmet az árulástól. Igaz: annak biztosan félnie kell, aki maga is hajlamos árulásra, de nemcsak annak. Madách mesterien szövi bele a drámai szövegbe ezeket a majdnem aforizmákat és a szerkesztés módja olykor emlékeztet a középkori egyházatyák párbeszédes formában előadott oktatási-nevelési célzatú példabeszédeire.
Nemcsak párbeszédes formában ontja azonban Madách ezeket a lenyűgöző gondolatforgácsokat. Rövidebb-hosszabb monológokban ugyanígy előfordulnak, példa erre Józsué megmérgesedése az aranyborjú-ötlet elfogadása után. Miközben a szűklátókörűségen, a fejlődésre éretlenségen elmélkedik, hirtelen kivágja:
(2/1/2) …azt hiszed,
Mert minden rókával megalkuszol:
A nyáj hű őre vagy? – …
Ebben az esetben a pillanatnyi megalkuvás mögé búvó önámítás megfogalmazása kissé groteszk formában történik. Nagyon valószínű ugyanis, hogy Józsué a maga idejében a maga helyén még véletlenül sem találkozott a nyájakat tizedelő rókával, mégis az az ember érzése, hogy a kép groteszksége nem árt az adott helyzetben és a néző/olvasó elfogadja, hogy egy magyar felvidéki fogalompárt (róka–nyáj) Madách ótestamentumi környezetbe helyez.
Nemcsak az ótestamentumi időkre érvényes azonban Abiram megállapítása a politikai ámítás eredményeiről és ha akkor igaz volt, akkor később a történelem folyamán, de napjainkban is igaz, hogy a vezetettek csoportja tiltakozik a vezetők folyamatos hazudozásai ellen:
(2/2/4) Elmúlt a kor, hogy dölyfös egyesek
Barom gyanánt vezethessék a népet;
Kedves Imre Bátyánk! Nincs igazad! Nem múlt el, mert tegnap is, ma is lépten nyomon találkozunk külhonban és itthon egyaránt azzal, hogy bizony ütődött, értelem nélküli nyájnak tekintik a hatalmon lévők az őket hatalomra segítőket, vagy mert a hatalmon lévők a politika egyik hatásos fegyverének tekintik az ámítást és a tények elhallgatását, vagy mert eleve vérükben van a hazudozás. Erre a megállapításra rímel Jethro nem sokkal később, de az ellenkező oldalról érkező bölcsessége:
(2/2/5) Népet nem boldogíthatsz ellenére!
Madách keményen odateszi a felkiáltójelet és igaza van, mert rövid távon még lehet némi sikernek nevezhető eredményt elérni a mesterséges boldogítással, de hosszabb távon csak a Julius Caesar által is több mint kétezer évvel ezelőtt megfogalmazott tétel érvényes: uralkodni a nép felett csak annak beleegyezésével lehet!!!
Erkölcs – általában
Talán nagyon is tág fogalom ehelyütt erkölcsről beszélni, hiszen az alábbi közmondás-szerű, vagy aforizma-ízű gondolatok valami szűkebb fogalomkörbe is besorolhatók lennének, de úgy érzem, a sok kis dobozba rakosgatás az áttekinthetőség rovására menne. E körben szinte mindenki megszólal, aki él és mozog a darabban és az adott helyzethez igazodva mondatja el velük Madách a saját véleményét a világ dolgairól.
Kezdi a sort a Pháraó, amikor az ifjú Mózest a főpap dicsérő szavaira röviden figyelmezteti arra, hogy aki csak a kötelességét teljesíti, még nem emelkedik a többiek fölé:
(1/1/1) Ha a tömegnél egy fejjel nagyobb vagy,
Ha két közember munkáját bevégzed:
Rendkívülit még mindíg nem teszel.
Nem bizony. Nagyon is megszívlelendő kijelentés ez, különösen a Pháraó szájából, mert Madách szavai elsősorban a vezető emberek teljesítményére vonatkoznak. Nagyon is időszerű a megfogalmazás, mert napjainkban nem egészen e szerint az elv szerint viselkednek a vezető emberek: a pozíció, a kezükben lévő hatalom úgy tűnik, csak eszköz saját boldogulásuk elősegítésére és a hatalomból következő lehetőségeket nem a köznek való adásra használják fel. Keserű tapasztalatai lehettek Madáchnak, ha ilyen megrovó-kioktató szavakat egy mindenható uralkodó szájába ad.
Lássunk néhány közmondás, vagy közmondás-szerű gondolatot. Országnagyunk olyan általános megállapítást tesz,
(1/1/1) De igaz mester a tapasztalás,
Amely ábrándjaink fényét letörli.
amit Madách akár az iskolában tanult latin közmondásokból is vehetett (usus magister optimus), mindenesetre itt a második sort látom lényegesnek, éppen a gyakorlat jelentőségének hangsúlyozása miatt.
Mózes, zsidó voltának kimondása után, csendre inti Jokhebédet, mert pontosan tudja, hogy aki sikeres, aki minden akadályt leküzdve megy előre, az bizony szép számmal szerez irigyeket:
(1/1/4) Sokan irigylik azt, ki feltünik, – …
És ha már irigylik, minden meg is tesznek azért, hogy szekerét visszahúzzák, őt magát pedig lehetetlenné tegyék.
Tiszttartó barátunk nem tartozik a szimpatikus szereplők közé, Madách mégis elmondatja vele, hogy:
(1/2/3) …Sokszor kincseink
Javát otthagyjuk zavart sietésben. –
Itt, úgy érzem, nem elsősorban a darab szerint negatív figura rablásról szóló elmélkedését kell tekintenünk, hanem tágabb értelmet kell keresnünk, nevezetesen azt, hogy általában a kapkodás, a rohanás közepette minden tekintetben értékek vesznek el, amik akár csekély megfontoltság esetén is megmaradnának.
És most, minden kommentár és értékelés nélkül lássunk néhány aforizmát. Az első Ároné:
(1/2/3) Ki értené meg jobban a nyomort,
Mint az, ki szintén járja iskoláját.
Azután Mózes monológjaiból:
(1/2/3) Csak lelkesűlés szült mindíg nagyot.
(1/3/1) Örök várás az élet…
(1/3/1) Ki évekig nem úntál várni,
E néhány percet a végcél előtt
A végtelen kínjával töltöd el.
Végre megszólal maga Jehova és kijelentése:
(1/3/1) Csak a szellemet nem lehet legyőzni:
Előtte minden más a porba dől.
világosan utal Madách alapvető felfogására, ami már a Tragédiában is megjelenik: a gondolat, a teremtő erő elpusztíthatatlan, míg ember létezik ez és nem az ennek alárendelt anyagi világ fogja meghatározni létünket.
Abiram a Pháraó döntésére várakozva:
(1/4/1) Mi lesz mindebből?…
Ne húzzon ujjat, ki térdre termett.
Közmondásnak fogom fel, számos hasonló értelmű idézhető annak érzékeltetésére, hogy ne próbáljunk meg erőnkhöz mérten túl nagy feladatot megoldani. Mózes két egymást követő mondata két aforizma és nem szorul magyarázatra.
(1/5/2) …Sokat megbír az ember,
Ha van elég bizalma önmagában.
Merész tettekre csak szabadság érlel.
Kissé bonyolultan fogalmazza meg Madách
(2/1/3) Ki legmerészebb volt hátam mögött,
Talán első, ki mossa most kezét.
Mózes szájával a szembe hajbókoló, hátulról áskálódó ember tevékenységét. Itt utalok a Keresztury-féle megfogalmazásra: a darabosság jelen van, de érthető a szöveg, változtatni nem szabad.
Következik a számomra legkedvesebb, nagyon mély értelmű aforizma, amit Madách – meglepő módon – a tébolyodott Mária szájába ad:
(2/1/5) Lám milyen boldog a boldogtalan:
Nem retteg a haláltól. De a boldog
Boldogtalan, mert retteg szűntelen.
A legnagyobb francia gondolkodók, aforizma-gyártók kifinomult gondolkodását idézi és azokhoz méltó a fenti megállapítás, sőt értelmi jelentésén túlmenően a szójáték utánozhatatlan volta is megragadja az olvasót (az ilyen jellegű játék a szavakkal gyakori Madách műveiben).
Újra csak az egyházatyák párbeszédes oktatását idézik Mózes szavai, mikor Józsué érzelmeit kutatja és rájön, hogy a legény szerelmes. Egyrészt kifejti, hogy katonaember, különösen vezető helyen csak a szerelem, a nő miatt sebezhető, mert
(2/2/2) Nem az erőszak rontja a vitézt,
Hanem a szerelem.
Mózes szerint a vezetőnek nem szabad személyes érzelmeinek lenniük, csak a hideg számítás, a józan megfontolás vezérelheti:
(2/2/2) Kit a végzetnek érintett keze,
Az nem szerethet. A csillag is hideg,
Mely a hajóst vezérli. – …
Zárjuk a sort Jethro aforizmájával. Ez annyira érvényes ma is, hogy kommentár nem, vagy alig szükséges:
(2/2/5) Hidd meg, nem bánják azt az emberek,
Ha nem követjük is tanácsukat,
Csak elmondhassák, ami szívükön van.
Így igaz. És különösen igaz idős emberek esetében, mert (nem én mondom, hanem szakemberek) még meggyógyulni is képesek, ha valaki csak meghallgatja panaszaikat, vagy véleményüket és utána egyszerűen tovább megy.
Nemzet, haza
Önkényes csoportosításom harmadik részében a nemzetfogalom, a haza, annak jelentősége szerepel, nem véletlenül csakis Mózes megfogalmazásában. Azért nem véletlen, mert ő fogalmazza meg, teremti meg, alakítja ki azt a nemzeteszmét, amely a Kánaánba igyekvő tömegből majdan nemzetet formál. Még az út legelején, el sem indulva, Mózes felhívja a figyelmet arra, hogy:
(1/2/3) Jaj a népnek, ha nincs költészete!
Lelkét elfojtja a körültekintés.
Igen, Madáchnak egyik legnagyobb igazsága hangzik itt el: költészet nélkül, az élő nyelv által megfogalmazott vágyak, az egyéni és társadalmi események, hagyományok rögzítése nélkül, múlt nélkül, tervek nélkül nincs nép. Nem volt nép és a jövőben sem lesz! Ez Madách leglényegesebb üzenete, bármennyire is elhanyagolhatónak tűnik a megállapítás. Itt a költészet szó legtágabb értelmét kell tekintenünk, mert bele kell férjen minden olyan fogalom, ami a nép–nemzet–haza témakörben egyáltalán előfordulhat. Ezt megteremteni csak összefogással lehet. Mózes pontosan látja:
(1/2/4) …akkor vagy erős, ha összetartasz.
Ezt még pontosabban meg fogja fogalmazni később, ezt megelőzően azonban egy rendkívül találó és nagyon is megszívlelendő aforizmát rejt Mózes elmélkedése a hazafiságról:
(1/3/2) …túl olcsó az oly hazafiság,
Mely nagy szavaktól tapsra csapja össze
A szolgaságtól dúrva tenyerét. –
Hányszor, de hányszor találkozunk ezzel az álhazafisággal, amelyet olykor rákényszerítettek az emberekre. Gondoljunk az 1950-es évek elejére, a tömeggyűlésekre, vagy hogy ne csak a hazai portán söpörjünk, az 1930-as évek Németországára, az 50-es, 60-as évek Szovjetuniójára, a mai Kubára és Kínára, vagy Észak-Koreára. Mennyire olcsó az a hazafiság, ami ezeken a gyűléseken, szervezett és a mindenkori hatalom által szigorúan ellenőrzött tüntetéseken megnyilvánult. Ezeknek az alkalmaknak és embereknek szól Mózes intelme:
(1/4/2) Ha jobban tetszik a húsos fazék,
A trón fénye, mely egy-egy sugárt
Alamizsnául a szolgára vet:
Válaszd az állat jászolát, amely
Biztosítja, hogy hízhass gondtalan.
De hogyha jobban tetszik a szegény
Szabadság és a véres harc, lemondás
Apáid Istenéért – összetarts!
Érzi, tudja Madách, hogy néppé-nemzetté csak az összetartás tehet és nem a megalkuvás a módja a fennmaradásnak. Eszme, anyaföld, összetartás: ez a hármas egység adja meg a nemzetté válást, ennek vállalása teszi a nemzetet nemzetté. Nem az anyagi javak, nemcsak a hatalom az, ami meghatározó, hanem az anyaföld és a nemzet törvényének tiszteletben tartása és szeretete fogja meghatározni a nemzet életét:
(2/3/1) …ne hidd, hogy a szent eszme, mely
Családdá forraszt egybe s összetart,
Mely nemzetté tesz, hazád csak a föld; –
A jövőben is az lesz közted első
Ezrek felett, éljenek bármi dúsan,
Ki híven őrzi szívében a törvényt,
Bár nem lesz talpalatnyi földje sem. –
Mert nem a göröngy, amelyen tapodsz:
Néppé e sátor szent törvénye tesz! –
Itt érezzük, hogy már nem Izraelről, vagy nem csak Izraelről van szó, hanem Madách a jelenkorhoz, sőt a jövő emberéhez is szól, de mindenképpen a jelenkor és a jövő magyar emberéhez: a hit és hűség a földhöz és törvényhez az, ami nemzetté tesz. Madách kissé bonyolultan fogalmazza meg azt, amit Vörösmarty évekkel Madáchot megelőzően rendkívül egyszerű szavakkal ércbe öntött:
Hazádnak rendületlenűl
Légy híve, oh magyar;…