Éva és Lucifer
Máté Zsuzsanna
A luciferi diszkusszióról
A Bibliában Szent Pálnak A Tesszalonikiaknak írt második levelében ez olvasható: a világ végén az antikrisztus, a “tagadás ősi szelleme”, a sátán, “Isten templomában foglal majd helyet és istennek akar látszani” (2 Tesz 2,4). A sátán úgy tagadja Istent, hogy hozzá hasonlatosnak mutatkozik. A középkori elnevezésben – ’az ördög, mint Isten majma’ – is ott rejtekezik az Istent tagadó ördög Istent utánzó, tehát ’a hasonlatosságra építő, mégis tagadó’ mivolta.
Madách Imre Az ember tragédiájának alapvitájára, az Úr és Lucifer diszkussziójának elemzésére építve mutatom be az ördögi érvelés néhány aspektusát, annak – a szókratészi–platóni hagyományra is épülő – dialektikusságát. Analogikusságra építő tagadás, mint a luciferi retorikus érvelési stratégia: azaz úgy érvelek veled szemben, úgy próbállak meggyőzni a magam igazságáról, hogy hozzád hasonlatosnak mutatom magam, így be kell látnod, hogy igazságaim – a Te igazságaid is egyben. Ez a luciferi stratégia az Úrral szembeni diszkusszió alapja. Illetve az analogikusságra építő tagadás a másik relációs oldalról: úgy érvelek, tagadva a te állításod, hogy közben megkísérlek meggyőzni arról, hogy hozzám hasonlatos vagy, így az én igazságaim tulajdonképpen a te felismerendő igazságaid is egyben. Ez az Ádámmal folytatott luciferi vita alapja, olvasatom szerint.
Az ’analogikusságra építő tagadás’ luciferi érvelési stratégiáját leginkább hermeneutikai és a retoricitás szempontjából vélem leírhatónak, ennek néhány megközelítési lehetőségét vázolom tanulmányomban. Remélhetően differenciáltabbá válik a luciferi retorika egyfajta megértése, a Madách-szakirodalomban sűrűn emlegetett, ámbár mégis csak a leírás szintjén maradt ’hideg ráció’, ’dőre tagadás’, ’rombolni vágyás’ mibenléte. A retoricitást Paul de Man felfogásának értelmében a nyelv alapvető ontológiai elvének tulajdonítom, e szerint a nyelv nem kizárólagosan a dolgokat, magukat írja le, hanem a szubjektum a saját jelentésrendszerét teszi rá a valóságra, a velük kapcsolatos érzéseit, vágyait, felismeréseit vetíti ki rá, majd ezeket a dolgok igazi állásának mondja ki.1 Ez a szubjektumon alapuló, a maga igazságait megláttatni akaró retoricitás egyaránt jellemzi mind az ádámi, mind a vele részben szembenálló luciferi nyelvet. Ádám és Lucifer eltérő ön- és létértelmezése képezik azt a sajátosan rájuk jellemző jelentésrendszert, melyben nyelviségük ’retorikai és hermeneutikai aspektusai teljesen áthatják egymást’.2
I. A hermeneutikai aspektusok retoricitása
Madách Imre Tragédiája többszörös hermeneutikai aspektust sűrít egybe.3 A magyar irodalomnak egy olyan kitüntetett műalkotása, amely lassan másfél évszázada van jelen a hatástörténeti tudatban számtalan formán keresztül: egyrészt az egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb értelmezés-sorozattal és az egyik legellentétesebb esztétikai értékelésekkel bíró irodalmi műalkotása, másrészt a legkülönbözőbb jelhordozókon keresztül jelenik meg további interpretációja, akár a színpadra-állításokra, netán a filmfeldolgozásokra vagy a számtalan képzőművészeti illusztrációra gondolunk. Az értelmezés-sorozat e gazdagsága, az egymással vitatkozó és dialogizáló interpretációk sokasága mögött nyilván a mindenkori egyedi befogadói attitűd mássága is ott rejtőzik, hiszen minden értelmező eleve birtokol egy sajátosan rá jellemző ismeretrendszert az európai kultúrtörténetről, vannak bibliai, filozófiai, történelmi ismeretei, sőt sajátos életfilozófiája is, amely ’horizontból’ olvassa a Tragédiát. Emellett a Tragédia egyszerre hordoz két másik hermeneutikai dimenziót is: “a valamit-mint-valamit megértés” filozófiai és a “magát-valamin-megértés”4 irodalmi dimenziójának egyes elemeit. Mindannyiunk közös problémája a létmegértés, így a Tragédia akár rólunk is szólhat, és mint minden műalkotás, ’létben való gyarapodást jelent’. Éppen ez teszi élővé, folytonosan jelenvalóvá.
A hermeneutikai aspektusok azonban nemcsak az alkotó, a műalkotás valamint a befogadó relációjában érvényesülnek, hanem a műalkotáson belül a szereplők diszkussziója mindenekelőtt értelmezői elkülönböződéseikre épül: így a Tragédia alapkonfliktusa, az Úr és Lucifer, valamint az ebből kibontakozó Ádám és Lucifer közötti vita is ellentétes önértelmezésükre és létértelmezésükre épül. Ezen ellentétes ön- és létértelmezésekre épülő diszkusszió természetesen folytonosan megszakítja a történelmi színek akcióinak érzelmi, hangulati átélését, a befogadói azonosulási, netán katartikus folyamatot, így az érvelésben is megjelenő filozofikum és az irodalmiság együttlevősége egy alapvető feszültséget teremt a műalkotás befogadásának folyamatában, az intellektualitás és az esztétikum feszültségét, mely feszültségteremtő erő ugyanakkor a Tragédia esztétikumának egy másik alapvető sajátossága.5
A Tragédia hermeneutikai jellegének egy következő forrása a madáchi filozofikus kérdésfeltevés és válaszadás minőségében rejlik, a ’mire és a hogyan’ kérdez – válaszol jellegében és abban, hogy milyen érvelési stratégia mutatkozik meg e dialogikus folyamatban. Meghatározó tényező a műben megfogalmazódó filozófiai kérdések jellege. Olyan metafizikai, életfilozófiai és történelemfilozófiai kérdések, problémakörök merülnek fel a Tragédiában, amelyekre ellentétes vagy kizárólagosan ellentétes válaszok adhatóak, így számtalan kettős illetve szembeálló pólus feszíttetődik egymásnak: az abszolút – relatív, az abszolút bizonyosság – bizonytalanság antinómiái; a hit – tudás, a létezés értelmetlensége – értelmessége, a szabadság – determináció vagy másképpen a küzdés szabadsága és a bukás végzete, az individualizmus – kollektivizmus, az eszmék és megvalósíthatóságuk (stb.) ellentétei, valamint a test és a lélek, az anyag és a szellem, az érzelem és az értelem illetve a monizmus – dualizmus kettősségei. A kérdés, a problémafelvetés után két szembeállítható, vagy feloldhatatlanul ellentétes válaszvariáció fogalmazódik meg, többnyire Lucifer és Ádám diszkussziójában. Mindkét válaszlehetőség mellett találunk érveket a műalkotásban ’mint folyamatban’, így a kérdések többsége a felvetett probléma szintjén eldöntetlen, nyitott marad. Sem Ádám, sem Lucifer, sőt az Úr sem bír végleges meggyőző erővel, vagy mondhatnánk azt is, hogy Madách nem meggyőzni akarja a befogadót, hanem a felvetett kérdések folytonos ’meggondolására’ szeretné késztetni olvasóját. A Tragédia egészében így a ’kettő az egyben’ konstrukciós elve, és a ’bipoláris (szélsőségesen ellentétes) együttlevőségek’ művészi logikája érvényesül, egy folytonos feszültséget teremtve. Az egymással érvelő válaszok közötti feszültség a befogadót egy állandó újrakérdezésre készteti, tudatát a két válasz ’síkja’, dimenziója közötti ’vibrálásra’ kényszeríti, ’melyik érvényes a kettő közül, melyiket fogadjam el?’ dichotómiájában. Így a befogadó egy állandó dialógusban van a műalkotással, mintegy bekapcsolódva egy folyamatos vitába és érvelésbe is. A kérdésre adott egyértelmű válaszok és meggyőző érvek helyett a folyamatos gondolati feszültség, az eldöntetlenség és az eldönthetetlenség feszültsége van jelen, és ez az intellektuális és egyben esztétikai hatás fenntartója, a mindig megújuló értelmezések kényszerítő ereje.6 Folyamatos a detotalizáció, az igenek és a nemek folytonosan átírják egymást Ádám és Lucifer illetve közvetve az Úr diszkussziójában, így a befogadói értelemteremtés temporálisan nyitott marad. E bipolaritásokat gyarapítja, az ’ellentétes együttlevőségek’ egy újabb formáját mutatja meg a luciferi retoricitás ’analogikusságra építő tagadásának’ modellje.
A Tragédiában folytonosan meglévő dialektikus és diszkusszív (mint megvitató) feszültség csak az utolsó színben, az isteni válaszadásban oldódik fel némiképpen, mivel az ellentétes (illetve kettős) válaszok egy kisebb része kiegyenlítődik, vagy egyértelműsödik. Ezzel szemben véglegesen nyitott marad – többek között – a létezés, mint küzdés értelmessége és/vagy értelmetlensége, a szabadság és a szükségszerűség, a szabad akarat és a végzet, a bizonyosság és bizonytalanság dilemmái, és az emberiség fejlődésének teleologikus kérdései.7
Ahogy azt fentebb említettem, nemcsak alkotó–mű–befogadó hermeneutikai relációja a meghatározó, hanem a művön belül magukat a szereplőket is ez a hermeneutikai minőség teszi azzá, akik. A három főszereplőnek a Tragédia egészében megfogalmazódó összetettsége más és más ebből a szempontból. Azaz Lucifer, Ádám és Éva egyrészt mint valakik (az első emberpár és a bukott angyal; fáraó és rabszolganő valamint miniszter; Miltiádész, hóhér, Lucia; Miló, Sergiolus, Júlia; Tankréd, fegyvernök, Izóra; Kepler, famulus, Borbála; Danton, bakó, a Márki testvére, pórnő, stb.), mint fiktív történelmi és egyéb alakváltozatokban vannak jelen, mint valakik, akik önmaguk megteremtései is egyéni élettörténetük révén, a színeken belüli drámai akcióban. Természetesen az első emberpár alakjai a hangsúlyozottak, Lucifer csupán mellékszereplőként van jelen. Ezen túl Ádám esetében ott van egy
újabb szerepkör:
mint ’valaki’, mint önmaga ’olvasata’, megértése, egyben értelmezése és
értékelése is folytonosan és hangsúlyozottan jelen van – többnyire a színek
végén vagy az elején. Az ádámi szerepkör összetettsége nem véletlen, hiszen az
emberi létkérdés komplexitását jelzi: Ádám, az ember egyrészt adott, van a
különböző történelmi aktuális közegekben és alakváltozatokban, emellett az
álomszínekben jelleme és gondolkodása előttünk formálódik, fiktív
élettörténetei előttünk történnek meg. Ugyanakkor mindemellett önmaga által
interpretált és értékelt személy is egyben: rajta keresztül látunk, és
keresztül látunk rajta, vele együtt. És ebbe az ádámi - önmagát, mint konkrétat
értelmező és egyben az emberi létezést értelmező, tehát ön- és létértelmező –
hermeneutikai szerepkörbe kapcsolódik be Lucifer, mint vitapartner, aki
egyszerre irányítója és megláttatója is a történéseknek, másrészt az egyes
színekben mellékszereplőként inkább kívülállón van jelen, de mégis részese,
megtapasztalója az adott eseményeknek. E hermeneutikai összetettség
eredménye, amit oly sok értelmező észrevett már: Madách Ádámot, mint
’egy embert’ és mint ’az embert’, egyént és az emberiséget egységében tudta
ábrázolni. Az ádámi szerepkör ezen ön- és létmegértő hermeneutikai mivoltának
egy másik következménye az, hogy a Tragédia filozofikus érvelésének
alapvető minőségévé válik a szókratészi-platóni értelemben vett dialogikusság,
az, hogy valami azonos is önmagával, de átmegy önmaga ellentétes másságába is,8
valamint a beszélgetve kifejtő megvitatás és eszmecsere, a diszkusszió
folytonos jelenléte. E szókratészi-platóni dialektika egyik sajátos madáchi
formája véleményem szerint ’az analogikusságra építő tagadás’ luciferi
retorikája. A három főszereplő az egész műalkotás folyamatában is egy
állandóan alakuló, formálódó princípium, Évánál azonban kimarad az önértelmezői
és létértelmezői réteg, így kimarad az ádámi-luciferi diszkusszióból is. Éva is
szakít a tudás fájából, de az álomszínek történéseire reflektáló, ön- és
létértelmező aspektus helyett őbenne mindvégig egy eredendően ösztönös, érzelmi
alapú és intuitív beállítottság a hangsúlyozott. E beállítottság nem az
ember önisteni mivolta, valamint az emberi létezés értelmessége felé irányul,
hanem igen szélsőségesen és ugyanakkor közvetlenül mindarra, ami az emberben
egyrészt isteni, Istentől kapott, ami az ember földi létét közvetlenül isteni
eredetéhez
köti, másrészt arra, ami az embert a porhoz, az anyaghoz, a testhez, vagy éppen
azok aktuális megtestesüléseihez, az adott korok bűneihez köti. A ’méreg és
méz’ Janus-arcúsága mellett ott a közvetlen isteni szférákhoz való kötöttsége,
ugyanakkor a direktebben megnyilvánuló állatiassága is. E kettősség pozitív
alakváltozataiban hatékonyan segíti Ádámot a felfelé törekvésben, és ezekben
a segítő történésekben figyelhető meg Éva közvetlenebb kapcsolata az isteni
szférával. Éva a tudás képessége révén nem válik Lucifer ’hason-másává’, ahogy
azt Ádámnál láthatjuk. Éva nem a bizonyosság tudásában, a megismerésben és a
teremtő értelmességben feltételezi az isteni princípiumot, hanem az emberben,
konkrétan a nőben bennélő szeretetben, szerelemben, szépségben, költészetben,
zenében, anyaságban, a transzcendentális immanens voltában. Éva nem törődik
azzal, hogy mit is ér el az ember történelmi pályafutása során, hogy az
emberiség léte értelmessé tehető-e. Ösztönössége és intuitivitása
tulajdonképpen egy közvetlen metafizikai tudás, így nem véletlen, hogy az
utolsó színben hangsúlyozottan jelenik meg ez a minőségi többlet, az, hogy Éva
érti az Úr szózatát, míg Ádám csak gyanítja. Ez a minőségi többlet egyben
súlyos kritikáját is adja az ádámi, önmagára és a létre reflektáló,
megismerni és megérteni akaró tudatnak. Ez az ádámi, a megismerésre és
megértésre törő tudás távolabb van Istentől, mint Éva intuitivitása. Ádám és
Éva nézőpontjának alapvető mássága a zárószínben kétszeresen is
hangsúlyozódik. Egyrészt az isteni szózat értése kapcsán, ahogy azt fentebb
említettem, másrészt, az ádámi alapkérdés, a létezés értelmetlenségének
vonatkozásában. Idézzük fel ezt a jelenetet: Ádám számára bizonyítottá válik,
hogy az emberiség létében megszűnik, hiszen a nap kihűl, az ember elveszíti
humánus lényegét, morális küldetését, küzdés-eszményét és elállatiasodik, tehát
nincs értelme az emberiség létezésének. Utolsó és egyben leglényegesebb
eszméjét, az emberi akarat szabadságát mégsem veheti el tőle Lucifer, szinte
ezt demonstrálva áll a szikla szélére, hiszen még mindig van egy döntése, egy
szabad választása: öngyilkosságával véget vethet annak, ami valójában még el
sem kezdődött. Éva most sem sejti, hogy mi zajlik Ádámban, hogy milyen vita
közepébe csöppent bele, csupán a férfi gondterheltségét érzi. Ádám
továbbhaladva a szirt felé, igencsak lekezelően így
szól: “Mért is jársz utánam, / Mit leskelődöl lépteim után? / A férfiúnak,
e világ urának, / Más dolga is van, mint hiú enyelgés. / Nő azt nem érti, s
nyűgül van csupán.” A világ ura, ki éppen öngyilkosságra készülődik
(nagyszerű az irónia!), ki a nőt egyetlen szerephez köti, ellágyulva
folytatja: “Nehezebb lesz az áldozat, / Mit a jövőnek hozni tartozom.”
Éva így válaszol, teljesen félreértve az áldozat, mint öngyilkosság metaforát:
“Ha meghallgatsz, még könnyebb lesz talán, / Mert ami eddig kétséges vala, /
Most biztosítva áll már: a jövő.” Majd bejelenti anyaságát, hogy gyermeket
vár. Ádám porba hull a hír hallatán az Úr előtt: “Uram legyőztél. Ím,
porban vagyok / Nélküled, ellened hiába vívok: / Emelj vagy sújts, kitárom
keblemet.” Az istenét elhagyó ember visszatért Istenéhez. Hogyan
értelmezhető ez a jelenet? Lehetséges, hogy Éva leendő anyasága fizikailag
tántorítja el az öngyilkosságtól, hiszen ez a tett már értelmetlen a
megszületendő gyermek miatt. Lehetséges az is, hogy egy isteni akarat győzelmét
látja Éva anyaságában, a saját öngyilkossági terve felett, így a transzcendens
végzet uralmát az emberi szabad akarat felett. És végül az is lehetséges,
hogy leborulásának oka, hogy hirtelen megvilágosodik előtte az, ami a gyermeket
váró Éva számára oly természetes. Az, hogy az emberi létezés értelmére nem
csupán a megismerő és megértő tudás ádámi és luciferi szemszögéből lehet
rákérdezni, hogy nem feltétlenül valamely eszme megvalósulásában vagy a szabad
akaratban kell ezt az értelmet, a biztató és ’biztosított’ jövőt keresni.
Lehetséges, hogy az anyaság, a megszületendő gyermek egy olyan értelem
szimbólumaként jelenik meg Ádám számára, melyet nem a tudás útján kell
keresnie, hanem magában az életben, az emberi létezés legnyilvánvalóbb és
legnagyszerűbb értelmében: a gyermekben. A gyermek révén válhat az ember –
Istenhez hasonlóan – életet adóvá, életet teremtővé. Lehetséges, hogy a
gyermek – S. Varga Pált idézve – “egy olyan monumentális
értelem szimbólumaként”9
jelenik meg Ádám előtt, ami visszaviszi Istenéhez, kinek révén ismét ember lesz
az enisteni, nagyravágyó ember. És magában az emberi létezés minőségében ismeri
fel annak értelmét. Az anyaság, a gyermek születése a transzcendencia
bennlevősége az emberben – talán ekképpen is értelmezhető ez a jelenet, Ádám
leborulása az Úr előtt.
Ádám és Lucifer reflektáló tudata, hermeneutikai (önmegértő és létmegértő) attitűdje lehetővé teszi, hogy az aktuálisan artikuláltat, a minden színben létrejövőt, mint valakit mindig újabb és újabb fennállásokba vonja be, ám mégis statikus maradjon az ádámi és a luciferi szerepkör önmegértő-létmegértő, alapvetően hermeneutikai természete révén. E hermeneutikai jelleg teheti, teszi Ádámot és Lucifert folytonos vitapartnerré, ugyanakkor ez a dialogikus diszkurzivitás teszi lehetővé azt, hogy a Tragédia egészében a legkülönbözőbb kérdésfeltevésekben egy folytonos kétértelműség és ’ellentétes együttlevőség’ legyen jelen, és azt, hogy a befogadói értelemképzés játéktermészetű, nyitott és mindig folytatható maradjon. Így a létrejövő jelentés nem stabil, hanem relációs természetű, egy folyamat által létrejött, és egy kétszeres hermeneutikai dimenzió retorikai játékából bontakozik ki, egyrészt az ádámi-luciferi (és közvetve az Úrral történő) diszkusszióból, másrészt a Tragédia egészének szövege és a befogadó közötti dialógusból: a diszkusszív dialógusok dialógusából.
Ádám a hit hermeneutikai hozzállását képviseli, egy centralizált, a lényegben, mint az emberi létezés valamely eszmei értelmességében, a szabad akaratban hinni akaró, konstruktív és érzelmi alapon történő hozzáállás az övé, míg Lucifer a gyanú hermeneutikájáé,10 akit egy radikális ismeretelméleti, ontológiai, racionális és destruktív kétely irányít. Ádám ’enisteni mivoltának’ lényegkeresésével és az eszme megvalósíthatóságába vetett metafizikus és idealisztikus hitével áll szembe a luciferi ’gyanú hermeneutikája’, mely az ádámi ’hit hermeneutikájának’, mint megértéshorizontnak az állandó destruktív kritikáját adja: például a valamely egy igaz lényeggel szemben a relativizmus állítását; az ’egy igazság’ cáfolását; a metafizikus megvalósultságok lehetetlenségének a megláttatását; az emberi létezés lényegének, ezáltal a létezés értelmességének (értékességének és fejlődésének) a tagadását. Ádám az emberi létezés metafizikai (valamely eszmei) lényegében, értelmességében hisz és ennek megtalálásáért és megvalósításáért küzd. A luciferi gyanú hermeneutikája mindezt kétségbe vonja a megvalósíthatatlanság tapasztalatán keresztül, így egyben tagadja ezt a valamely lényegben való hitet, körkörös létértelmezésével az egyenes vonalú fejlődést, és ezzel együtt az Isten által teremtett világ értelmességét, így többek között az emberi küzdés értelmét is.
Ezt a kétfajta hermeneutikai hozzáállást elkülönbözödő nyelvük is jelzi. Ádám retoricitása elsősorban poétikus természetű, a fenséges, a heroikus illetve az elégikus minősége uralja, többnyire a történelmi álomképek átéléséhez, élményeihez, konkrét történéseihez kötődő. Ezzel szemben a luciferi retoricitás inkább érvelő és meggyőző természetű: állít, vagy érvekkel cáfol, induktív vagy deduktív módon következtet és többnyire empírikus, tapasztalati úton bizonyít. E kétfajta retoricitás elkülöníthetőségének oka talán magának a szerzőnek a szándékoltsága, hiszen Madách Imre korában a retorikusság egyrészt, mint az ékesen írás praxisát, a poétikus stílust, másrészt, mint a meggyőzés eszközét jelentette, és tudjuk azt is, hogy a XIX. századi magyar irodalom erősen retorizált jellegű volt.11 Ez elsősorban a felvilágosodás eszmevilágából örökölt dialektikussságnak, a magyar szépirodalmi alkotók felvállalta közösségi szerepeknek, valamint az etikumnak a korra jellemző kiemeltségéből eredeztethető.
A Tragédia talán egyik legművészibb vonása az, hogy az ádámi konstruktív ’hit hermeneutikája’ és a vele szemben álló luciferi dekonstruktív ’gyanú hermeneutikája’, tehát ez az ellentétes hermeneutikai kétszólamúság és kétfajta retoricitás a lehető legtermészetesebben szólal meg ugyanazon történelmi fejlemények vonatkozásában. Ádám kudarcait úgy értelmezi, hogy az mindig új és újabb küzdelmek, eszmei célkitűzések felé lendíti, míg Lucifer e bukások sorozatában az ember tökéletlenségét, az emberi lét értelmetlenségét, tehát a teremtés elhibázottságát bizonyító érvek és empírikus tapasztalatok egyre meggyőzőbb rendszerét látja és láttatja.12 Ezt az alapvető hermeneutikai kétszólamúságot további ellentétes együttlevőségek támasztják alá, a legdirektebben az a kompozíciós művészi elv, melyet a ’felépítés és lebontás együtt érvényesülő’ folyamatában figyelhetünk meg. Szinte minden szín erre a művészi logikára épít, mintegy egyesítve az ádámi konstrukciót a luciferi dekonstrukcióval.13
Látható az eddigi gondolatmenetből, hogy szinte lehetetlen egyetlen jellemzőjét kiemelni a Tragédiának, az eddigiek során szó volt a főszereplők hermeneutikai pozíciójáról, de ez a sajátosság rögtön maga után vonzza a következőt, az ádámi és a luciferi hermeneutikai kétszólamúságot, majd ezzel együtt a kétféle retoricitást, majd mindez utal már a ’felépítő-lebontó’ szerkezeti elvre, és még folytathatnám az ellentétes együttlevőségeket. A Tragédia bármilyen nézőpontból vizsgált bármelyik eleme nem analizálható önmagában. Művészi megformáltságának nagyszerűségét éppen az mutatja számomra, hogy ebben a műalkotásban minden mindennel összefügg, így minden eleme egy olyan archimédesi pontnak tekinthető, amelyből az összes többi kibontható vagy mely rész körül az egész konstruálódik és egyben rögtön dekonstruálódik is számunkra.
II. Az ’analogikusságra építő tagadás’ ördögi logikája és diszkusszivitása
Ebbe az egész művet átszövő dialektikus diszkusszivitásba kap egy sajátos minőséget az ördögi retorikus érvelés. Madách drámai költeményének alapkonfliktusa az Úr és Lucifer vitája, mely egyrészt a világ lényegét monista vagy dualista alapon magyarázó primordiális-metafizikus kérdéshez kapcsolódik: az Úr és az angyalok szavai minden létezőnek, így Lucifernek is az isteni teremtetettségét állítják, míg az Úrral szemben Lucifer az “Együtt teremténk” dualizmusa mellett érvel, az ’úgy tagadlak, tagadom az egyedüli hatalmad, hogy hasonlatossá teszem magam hozzád’ jellege érvényesül itt, az úgynevezett ’analogikusságra építő tagadás’ modellje, hiszen a valami és a semmi, az állítás és a tagadás, a jó és a rossz, az isteni és az ördögi ellentétes, ámde mégis egyenrangú bipolaritását hangsúlyozva, Lucifer önmagát az Úrral egyenrangú, hozzá hasonlóan autonóm, ámbár azzal ellentétes, azt tagadó transzcendens lényként határozza meg. Látható, hogy az Úr és Lucifer közötti vita egyik hermeneutikai alapja az eltérő önértelemzés. A monizmus–dualizmus kérdése felvetődött, a vita nem zárult le az első színben, nyitott és eldöntetlen marad az utolsó színig. Ehhez organikusan kapcsolódik az Úr és Lucifer közötti vita másik hermeneutikai alapkérdése, mint létértelmezés: mégpedig a teremtett világ és benne az emberi létezés értelmessége vagy – ahogy azt Lucifer állítja – értelmetlensége. Tudniillik ha Lucifernek sikerül bizonyítani a teremtés értelmetlenségét, meggyőzve a teremtett lényeket arról, hogy létezésük értelmetlen, akkor egyben ezzel azt is bizonyítja, hogy meggyőző ereje az Úrral egyenrangú, aki viszont Lucifer állításával szemben elégedetten és elfogadóan hallgatja az angyalok dicsérő szózatát a teremtés tökéletességéről, értelmességéről. Tehát az Úr és Lucifer közötti vita e kettős kérdéskörre épül, a monizmus vagy az Úr egyeduralmát tagadó dualizmus illetve a lét értelmessége vagy értelmetlensége bipolaritásaira, az első az ellentétes önértelmezésen, míg a második az ellentétes létértelmezésen alapul. E retorikus diszkusszió alapvetően hermeneutikai természetű. Az első kérdéskör, (monizmus vagy dualizmus) nyitottságával és megoldatlanságával magyarázható Lucifer kettős arculata, abszolút és relatív tulajdonságainak ellentétes együttlevősége: például az, hogy ősellensége is az első emberpárnak, de mégis társak az Úr elleni lázadásban. Itt is látható az ’analogikusságra építő tagadás’ modelljének egy újabb ’ördögi’ érvényesülése. Az utolsó színben az Úr újrarendezi a világot. Lucifer nem tudta teljes mértékben meggyőzni az első emberpárt létezésének értelmetlenségéről, igaz, az értelmesség sem bizonyítódott számukra. Mégis, az értelmetlenségről való ördögi meggyőzés hiánya már elegendő alapot szolgáltat ahhoz, hogy az Úrral szembeni vitában Lucifer alulmaradjon az utolsó színben és így el kell fogadnia Isten monista egyeduralmát a teremtett világ felett. De Luciferre szükség van, így a monizmusba bújtatott dualizmust nyilatkoztatja ki az Úr:
Te, Lucifer meg, egy gyürű te is
Mindenségemben – működjél tovább:
Hideg tudásod, dőre tagadásod
Lesz az élesztő, mely forrásba hoz,
S eltántorítja bár – az mit se tesz –
Egy percre az embert, majd visszatér.
De bűnhődésed végtelen leend
Szünetlen látva, hogy mit rontni vágyol,
Szép és nemesnek új csirája lesz.
Visszatérve az első színhez: Lucifer célja tehát kettős, bizonyítani Isten számára, hogy a sátán Istennel egyenrangú transzcendens lény (tudjuk, ez nem sikerül), másrészt bizonyítani azt, hogy a teremtés, így benne az emberi teremtmény léte értelmetlen, legfőképp azért, mert maga a teremtett ember csupán egy ’sárba gyúrt kis szikra’, ’egy torzalak, mely urát mímeli’. Milyen ördögi stratégiát választ ez utóbbi állítás bizonyításához? Az ’analogikusságra építő tagadás’ másik viszonylatát, az ’úgy érvelek, tagadva a te állításod, hogy közben meggyőzlek arról, hogy hozzám hasonlatos vagy, így az én igazságaim tulajdonképpen a te felismerendő igazságaid is egyben’ stratégiáját, mely az Ádámmal folytatott vita alapját képezi, aki az Úrral megegyezően a létezést értelmesnek tételezi. Tehát e meggyőzési stratégia sikerességének érdekében Lucifernek önmagához hasonlóvá kell tennie Ádámot, azaz olyan isten-tagadóvá, aki istent imitál, másképpen ’isten majma’, isten ’hason-mása’ lesz, és ezen ördögi hasonlóság nyomán feltételezhetően majd belátja, megtapasztalja azt az ördögi igazságot is, hogy ez az isten-ember csak egy szánalmas torzalak és így bizonyossá válik az alapvető ördögi igazság: az, hogy a teremtett világ értelmetlen, merthogy a ’végzet és szabadság egymást üldözi’. És valóban, az ördögi csábítás eredményeképpen a második színben sikerül lázadóvá, isten-tagadóvá tennie Ádámot és isteni ’hason-mássá’ is egyben: “Önmagam levék / Enistenemmé” – mondja Ádám. Ha csupán egyetlen metaforára figyelünk, az isteni megállapítás “Be van fejezve a nagy mű, igen. / A gép forog, az alkotó pihen.” sor gép-gépezet mint világ metaforájára, akkor egyszerű stíluselemzéssel is nyilvánvalóvá válik, hogy a gép mint világ metafora azon toposzok közé tartozik, mely folytonosan visszatér az ádámi retoricitásban és kifejezi az ember divinatórikus törekvését, az isteni teremtés utánzásának ambícióját (például: “Kilöktem a gépből egy főcsavart”, vagy “Mozogjon a világ, amint akar, / Kerekeit többé nem igazítom.”, vagy éppen Rudolf császár figyelmeztetését Kepler irányába is idézhetjük: “Hagyd a világot, jól van az, miként van, / Ne kívánd kontárul javítani.”). Lucifernek sikerült oly módon hozzá-hasonlóvá tenni Ádámot, hogy ő is isten-tagadóvá és egyben istent imitálóvá vált. Ez valóban a legegyszerűbb és egyben legnagyszerűbb stratégia ahhoz, hogy Lucifer így majd bebizonyíthassa a saját igazát Ádám és az Úr előtt, mégpedig azt, hogy az ember csupán egy szánalmas isten-imitáció, Urának torzalakja, tehát egy tökéletlen isteni teremtmény. Az ördögi praktika az utolsó színig sikeresnek tűnik, így az ’enisteni’ ember gyarló, féreg mivolta be is bizonyosodik. Vajon elegendő-e ez Ádámnak ahhoz, hogy a létezés értelmetlenségét is belássa, hogy azonosuljon ezzel az alapvető ördögi igazsággal? Győzedelmeskedik-e Lucifer? Nem. Miért? Mert Ádám az értelmességet, végső fokon, mikor már mindenben kudarcot vallott, az emberi szabad akaratban, a szabad döntésben és választásban látja: “Nem, nem, hazudsz, az akarat szabad. / Kiérdemeltem ezt nagyon magamnak, / Lemondtam érte a paradicsomról. / Sokat tanultam álomképeimből, / Kiábrándultam sokból, s most csupán / Tőlem függ, útam másképpen vezetni.” Lucifer nagy tévedése az volt, hogy a szabad akarat eszméjét eszközként használta fel Ádám csábításában, a lázadóvá tételben. Csakhogy Lucifer éppen a szabad akarat korlátozottságáról nem tudja meggyőzni Ádámot! Ez az eszme volt az első a Tragédia szövegében és egyben ez mutatkozik a legdöntőbbnek is, hiszen ebből származtatható, eredeztethető a küzdés a nagyszerű eszmék megvalósításáért. Ennek az érvénytelenségét nem fogadja el Ádám, pontosan azt az (első) eszmét, amellyel maga Lucifer csábított, amelyet maga Lucifer ’adott’ át Ádámnak. Lucifer nagy tévedése tehát az volt, amikor kimondta e csábító szavakat: “önerődre / Bízván, hogy válassz jó és rossz között, / Hogy önmagad intézzed sorsodat, / S a gondviselettől felmentene.”
Ugyanakkor, éppen az Úrtól kapja vissza Ádám – a Tragédia szövege alapján – ezt az eredendően ördögi eszmét az angyalok karának éneke szerint: a szabad akaratot, a szabad választást jó és rossz között és ezzel együtt az értelmesség és az isteni kegyelem, gondviselet jelenvalóságát is: “Szabadon bűn és erény közt/ Választhatni, mily nagy eszme, / S tudni mégis, hogy felettünk / Pajzsul áll Isten kegyelme.”