Magony Imre
Madách Tragédiáját 1884. április 2-án és 3-án mutatták be Székesfehérváron. E két nap azonban, csaknem feledésbe merült.1
Németh Antal 1933-ban megjelent könyvében, melyben áttekinti a bemutatók első évtizedeit ezt írta: “A fővárosi bemutató sikere kedvet adott a vidéki színházigazgatóknak, hogy kövessék Paulay Ede példáját. Nagy-Magyarország minden számottevő városának színpadán életre kelnek a nagy drámai költemény alakjai.”2 Majd részletesen felsorolja a vidéki bemutatók adatait, s teljesen megfeledkezik arról a városról, mely a fővároshoz legközelebb van, nem csak földrajzi, hanem színháztörténeti vonatkozásban is. Székesfehérvár adott otthont az első magyar színtársulatnak 1813–14-ben, majd amikor a reformkori Budán a magyar színészet ügye holtpontra jutott, Thalia papjai itt találtak menedéket, állandó fellépési lehetőséget. A dualizmus korában pedig a város az elsők között volt, ahol közadakozásból emeltek színházépületet. Belsejét a kortársak a pesti Nemzeti Színházéhoz hasonlították.
A Tragédia bemutatójának idején a fehérvári színházat részvénytársulat és színpártoló egyesület irányította. Az anyagi gondok és a közönség érdektelensége azonban nem tette lehetővé, hogy önálló társulatot tartsanak fenn. Vállalkozó igazgatóknak adták bérbe az épületet, akik színészeikkel évente három-négy hónapot töltöttek a városban. Mivel időnként “a legjobb darabokat is üres ház mellett adták,” az igazgatók gyakran váltották egymást. A társulatok elkövettek minden tőlük telhetőt, hogy változtassanak a helyzeten, így bevett szokássá vált a vendégszereplés. A legnevesebb színészeket hívták meg egy-egy szerepre, s nem volt “a fővárosnak és a vidéknek kiválóbb dráma,- vígjáték- vagy operett-színművésze, ki vendégként a székesfejérvári színpadon meg ne fordult volna.3 A nézőtér mégis gyakran üresen maradt. “Megismétlődött nem ritkán, hogy egyes színigazgatók csak a közönség körében eszközölt magángyűjtésekből tudták magukat és társulatukat a szó szoros értelmében vett anyagi tönktől hosszabb-rövidebb időre megmenteni.”4 Így volt ez 1883-ban is, amikor a “bérletek szerzésére kiküldött bizottság (…) Seidel Lajos rendőrkapitány szíves közbenjöttével sorra járta a város előkelő családjait.” Az akciót “siker koronázta, mert több új bérletet szereztek s megnyerték a jelenlegi bérlők (ti. már bérlettel rendelkezők) ígéreteit is bérleteik további fenntartására.”5 Az 1883-84. évi idény aztán a számos vendégszerepléssel némi pezsgést hozott a színházi életbe. Ekkor került színre Jakab Lajos színtársulatának előadásában “Az ember tragédiája” is.
Jakab Lajos (1839–1890) színészként kezdte pályáját, 1883-ban, éppen Fehérváron, a “Bánk bán” címszerepében is fellépett, ám inkább színházszervezői tevékenységét tekintjük jelentősebbnek. Egy korabeli szaklap így jellemezte őt: “jó színigazgató. Társulat szervezéséhez kiválóan ért, vállalkozó ügyes ember; a repertoár összeállítása is kedvező körülmények közt kifogástalan. Társulatának tagjai szeretik őt, és ha kevésbé félnek tőle, az csak azt jelenti, hogy jó ember.”6 Jakab Lajos valóban jó munkát végezhetett, mert amikor 1883-ban Pápán tizenhat előadásra bérletet nyitott, s lejátszottak abból hatot, a helyi lap a látottakat “általában véve igen sikerültnek” mondta, majd summázva megállapította: “A társulat valóban megfelel mindazon követelményeknek, melyeket egy vidéki jól szervezett nagy színtársulattól várni lehet.”7
A színházi vállalkozás, mely immár második évadját töltötte Székesfehérváron, mindezek dacára anyagi gondokkal küzdött, “még Moličre darabjai is deficzittel jártak.” Ekkor gondoltak a Tragédia színrevitelére, ugyanis Budapesten telt házakkal játszották. A nemes szándékot tehát vélhetően itt is az anyagi okok előzték meg, amiről Horváth Árpád ötven évvel később a Nyugatban így vélekedett: “nem egyszer vált a geniusz munkája a legköznapibb színházi gazdaságpolitika emelőjévé: remedium volt a bukó napi termések kátyúiban. Nemcsak szellemi, de siker-rangjában is a magyar színpadi művek remekévé lépett (ti. a Tragédia), éppen a közönséggel való kontaktusánál fogva.”8 De vajon megteremtődött, megteremtődhetett-e az említett kontaktus, mely szükséges ahhoz, hogy egy színpadi mű elérje célját, hogy katartikus élményt nyújtson nézőjének? Azt gondolom, kételkednünk kell abban, hogy a kezdeti évek Tragédia-előadásainak színvonala felért volna a mű szellemi, irodalmi színvonalához, annál is inkább mivel “minden kor színháza kora nyelvén, közvetítő formáiban (…) a megszólaltatás legszuggesztívebb instrumentálásában”9 próbálja a közönséget megszólítani. Ez a megszólítás viszont ebben a korszakban “dikcióra kényesen, (…) deklamációs stílusban” történt. “Paulay minden genialitása és reformer-igyekezete sem tudta (…) a deklamáció uralmát, ezt a rossz tradíciót teljesen kiölni.”10 Németh Antal bizonyosra veszi, hogy a vidéki előadások kezdettől fogva Paulay Ede koncepcióját kopírozták, és “sem dramaturgiai, sem színpadművészeti, sem pedig színészi szempontból nem nyújtottak (…) a fővárosiétól eltérő újszerűt.”11 Ez igaz lehet általában, mivel azonban Németh Antal nem tud a székesfehérvári előadásról, érdemes megvizsgálni, hogy megállapítása ez esetben helyénvaló-e? Tekintsük át miben adhatunk Némethnek igazat, s mi adhat okot, hogy feltételezzük, ez egy másfajta előadás lehetett.
Mivel a korszak színházi publicisztikája kevésbé fektetett hangsúlyt az előadások dramaturgiai és rendezésbeli kritikájára, elemzésére, sokkal inkább az egyes alakításokat emelték ki, vagy marasztalták el, ezért nehéz dolgunk van akkor, amikor az olvasottak alapján vagyunk kénytelenek megítélni egy előadás szakmai színvonalát. A tudósítók véleménye úgy tűnik sokkal közelebb áll az átlagnézők benyomásaihoz, sem mint az értő színházi szakemberekéhez. E megállapítás alól talán csak Rákosi Jenő, a Budapesti Hírlap kritikusa képez kivételt, aki lapja hasábjain azt írta például a Tragédia bemutathatóságát illetően, hogy sikere a színpadon, ha elérhető, “csak egy módon érhető el. E mód az, ha a játék stílje föltétlenül alkalmazkodik a mű stíljéhez. A mű tudvalevőleg filozofikus, gondolati egységgel. Ez ha dominanssá tétetik, talán diadalmaskodik – persze, csak az irodalmilag művelt közönség előtt. A nagy színházi publikumra nézve, a melynek főbűne és főerénye egyben a szórakozottság és megosztott figyelem, ez beccsel nem bír. De ennek a tetszését keresni az Ember tragédiájával azt hiszem mindenképpen hálátlan feladat.”12 A hozzáértő kritikusok tehát kezdetben vitatták a mű sikeres bemutathatóságát.
De térjünk vissza a székesfehérvári bemutatóhoz. Mennyiben lehetett ez más, mint a fővárosi? Kezdjük a rendezéssel. A rendező az a Bokodi Antal (1837–1902), aki 1874-ben elsőként igazgatta a színházat, s a kortársak véleménye szerint jó színész volt, többek között játszotta a “Képzelt beteg” címszerepét is. Mindenesetre sikeresebb lehetett a színpadon, mint igazgatónak, mert ebbéli működése során – 1869 és 1874 között – főként Észak-Magyarországon, sorozatos bukások jelezték útját. Amikor aztán 1874-ben Szigligeti Pestre hívta, a Krisztinavárosi színkör és az István téri színház igazgatására, öt hónap alatt tizenhét ezer forintot vesztett a vállalkozása.13 Tehát egy jellem-komikus színész-rendező vitte színre a darabot.
Arra a kérdésre, hogy dramaturgiai szempontból más volt-e az előadás, mint a pesti, azt kell mondanunk, hogy alapvetően nem. Erről a fennmaradt színlap tanúskodik, melyen Paulay Ede nevét olvashatjuk, mint a mű színre alkalmazójáét. Az előadás tagolása megegyezik Paulay tagolásával, aki egy előjátékra és öt szakaszra osztotta a Tragédiát, miközben a tizenöt képből kettőt (London színben a Temető és az Űr) elhagyott. A Bokodi-féle rendezés szintén hat szakaszban, de már tizennégy képben adta elő a darabot. A színpadi külsőségekre mindig fogékony nézőt a plakát azzal csalogatta, hogy a darab “nagy látványosságú classicus mű, teljesen új díszletekkel kiállítva, zenével és énekekkel, az egész társulat közreműködésével,” mely végigviszi a nézőt az emberiség egész történetén “a menny és paradicsomtól kezdve az ó,- közép,- új- és jelenkor”-ig, sőt azt is megmutatja, mit hoz “a jövő 4000 év múltával.”14 Mindehhez a hátteret Végh István színházi festő díszletei biztosították, hangulati aláfestésnek pedig Erkel Gyula kísérőzenéjét vették át, amit Znojemszky Ferdinánd, a korszak neves színházi karnagya vezényelt.
A helyi lap szerint az előadás összhatása mégsem “felelt meg minden tekintetben a magasabb igényeknek,” de úgy vélték, erről “sem az előadó színészek, sem a rendező nem tehet,” mert “hosszú idei készültség, sok próba kell ahhoz, hogy egy ily classicus még eddig színre sem hozott darab oly összhangzatosan játszódjék le, hogy az minden kifogást kizárjon.”15 “A rendezés sok kivetnivalót hagyott hátra, a csoportozatok nem voltak elég ízléssel rendezve, az Úr szava sokszor érthetetlen volt, az angyalok kara igen gyenge.”16 E megállapítások párhuzamba vonhatók a Nemzeti Színházbeli előadással, ahol a mellékszereplők jeleneteit ugyanúgy bírálták. Rákosi Jenő például vitriolosan jegyzi meg, hogy “kiállhatatlanok voltak az arkangyalok éktelen konzervatóriumi éneklésükkel.” 17 Az Úr szava itt sem felet meg az ítésznek, mert szerinte olyan színésszel mondatták el, akinek beszédhangját azonosították az “unalmas, pedáns, kiállhatatlan szerepekre kárhoztatott” színésszel. “Az Úrból nem látunk semmit, ellenben folyton szemünk előtt van, akinek hangját halljuk: Pintér úr, a mint lebeg, nem a vizek, hanem a szuffiták felett.”18
Azt a feltételezést, hogy a Paulay-féle rendezői koncepcióban mutatták be Székesfehérváron is a Tragédiát kétségkívül tovább erősíti az a tény, hogy mindkét előadás Évája Jászai Mari volt. Jászai a februári kolozsvári bemutató után Fehérvárra is elszerződött. 1884. március 18-án Mihálisi Mimihez írott levelében örömmel közli, hogy: “Megyek ám Sz. Fehérvárra is Évázni! Ott többet kapok, mint Kolozsvárt.”19 Noha a fehérvári társulat anyagi gondokkal küzdött, az igazgató a kasszasiker reményében, a színész honoráriumokat illetően mélyebben belenyúlt a pénztárcájába. A helyi lap erről így fogalmazott: Jászai Marit Jakab Lajos “nagy áldozatok árán” nyerte meg. “Mert nélküle lehetetlen volna nálunk e darabot előadni.” 20 Itt kell megjegyeznünk, hogy az anyagi nehézségek ellenére Székesfehérvár előkelő helyen állt a színészek honoráriumát illetően. Egy 1883-as kimutatás szerint a vidéki színházak sorában a maga 2600 Ft-os összgázsijával az ötödik helyen állt.21
Jászai Mari Évája elbűvölte a Fehérváriakat. “A vendégművésznő megjelenése teljes mérvben leköté a közönség figyelmét, játéka elejétől végig a szemlélőre a hatásnak azt a nemét gyakorolta, melyet úgy hívnak: bámulat.”22 “Egy valóságos antik szoborhoz hasonlít, mely csoda által megszólalván, azon bűvös érczes hangot hallatja, mely egész bensőnket átjárja. Azt sem tudjuk, mit dicsérjünk jobban nála; az árnyalás finom és változatos gazdagságát és a gyors és gyakori átmeneteknek erőteljes színezését, vagy pedig a gyengédséget, melyet kifejteni képes. – A legfinomabb, legjellemzőbb fokozatokban tüntette fel az örök nőiességet Éva személyében. Csábítóan, elbájolóan szép és behízelgő volt a paradicsomjelenetben, de elragadóan tükröztette vissza a megadó, lemondó alázatosságot, mint az egyiptomi rabszolga neje. – Kitűnően ábrázolá az erényes byzanczi hölgyet, a prágai tudós kaczér, tetszvágyó nejét; oly vadon őrjöngő (…) csarnok hölgy volt, a mily finom aristokratikus marquis nő. Egészben véve az ő alakítása mesteri…”23 “Ezt különben eléggé bizonyítja a tapsvihar, melyet a közönség – a szép zenekíséret dacára – kifejtett, (…) nyílt jelenetekben is ki-kitört a taps, fölvonások után pedig 5–6-szor is kihívták.”24
A színésznő pesti szerepléséről szintén elismerően írt a kritika, de azért olvashatunk bíráló megjegyzéseket is. A már idézett Rákosi Jenő így írta le benyomásait: “Jászai Mari asszony azt hiszem abban vétette el Évát, hogy egységet akart bele vinni s egy melankolikus, alaphanggal különböztette meg, ahol csak lehetett. Ezt hibának tartom. Éva az “asszony” s a nő lénye vonzó elemeinek majd egyikével, majd másikával, hibáival és erényeivel változatosan röpkedi körül a küzdő Ádámot. Hogy voltak szép mondatai, azt szinte felesleges mondani. A rajzolásban hibázott többször, de ezt későbbi előadásokban, ha megnő a nagyobb nyugalom, figyelmeztetés nélkül is korrigálja.”25 Így is történt. Amit Rákosi legfőképp kifogásolt, hogy Jászai Évája melankolikus, s nem eléggé nőies és szeszélyesen változó, ezt a fehérvári tudósító már olyan szavakkal jellemzi, hogy Éva “csábító, erényes, kacér, őrjöngő csarnok hölgy,” valamint “finom arisztokratikus marquis nő.” Jászai Mari tehát figyelembe vette a kritikus véleményét, s változtatott szerepfelfogásán.
Ha elfogadjuk, hogy egy kimagasló tehetségű színész alakítása a darab egészének meghatározó tényezője lehet, akkor be kell látnunk, hogy a fehérvári előadásnak, éppen Jászai Mari miatt, másnak kellett lennie, mint a Nemzetibeli ősbemutatónak. Egy dolgot azonban biztosan egyformának látott a fehérvári és a pesti közönség, nevezetesen Éva kosztümeit. Jászai Mari ugyanis saját ruháiban lépett fel, amiket Paczka Ferenc és Feszty Árpád festőművészek segítségével ő maga tervezett. Az előadás során tizennégyszer öltözött át, amihez tizenegy jelmezre volt szüksége. A ruhák, miközben követték a napi divatot, megpróbálták felidézni a történelmi korokat is. A budapesti és fehérvári közönségnek tehát egyformán nyílhatott tágra a szeme, amikor Éva a mennyország-jelenetben erősen testhez tapadó trikóban, “fügefalevelekből és virágokból készült övvel, és előre csapott, hosszú lelógó hajjal” jelent meg a színpadon.26
Ádám szerepében Benedek Gyulát (1856–1906) láthatta a közönség. A fiatal színészről egy másik előadás kapcsán ezt írták: “Nemcsak hogy nyert mindig kifogástalan külső megjelenés és könnyed elegantiája tekintetében, hanem nagyobb szabású és bizonyos drámai erőt megkívánó szerepnek is megfelel.”27 Vagyis Jakab társulatában ő látszott a legalkalmasabbnak a szerepre, legalább is, ami a külsejét illeti, mert az előadáson nyújtott produktuma nem kápráztatta el kritikusát. Némiképp mentve őt, ezt írta: “szorgalma és kitartása nagy elismerést érdemel. Betegen játszott és e körülmény biztosítá számára a “succés d’éstime”-t, noha nem minden részletben felelhetett meg óriási szerepének.”28
A korabeli kritika ritkán kommentálta elismerően az Ádám-alakításokat, s ez talán a figura színpadi életszerűségéből is adódhatott. Rákosi Jenő szerint: “a színész nem boldogulhat feladatával, midőn abstrakciót kell ábrázolnia a változó alakokban. A színpad hőse a konkrét tárgy, nem pedig a fogalom; az egyén és nem az “ember.”29 Ennek megfelelően Ádám figurájának a megformálása csak azokban a jelenetekben sikerülhetett igazán, ahol az absztrakció deklarálása helyett, a színésznek lehetősége nyílott az egyéni sors, illetve a lélektani tartalom közvetítésére.
A darab harmadik főszereplőjének, Lucifernek az alakja, már a színrevitel kezdetén a legérdekesebbnek ígérkezett. Bár a pesti bemutató után Sziklay János azt írta, hogy “Lucifer, ősatyjának, Mefisztofelesznek száraz, színtelen kedélyű ivadéka mindig ugyanaz.”30 Az őt alakító színészek azonban ösztönösen egy sokoldalú alakot próbáltak megformálni, ám az eredmény a rendezők szerepértelmezésének hiányosságai miatt, nem felelhetett meg annak a kihívásnak, amit ennek az összetett színpadi figurának a hiteles megjelenítése megkíván.
Rákosi Jenő Gyenes László Luciferjét harsánynak és túlgesztikuláltnak tartotta: “A gondolatnak, a mely könnyű, az axiómának, a szentenciának, a mely röpke: a nyugalom s az egyszerűség adnak nagyobb súlyt, nem a kiabálás és hadonászás.”31
A székesfehérvári Lucifert a “Bánk bán” előadás Biberachja, Havasi Jenő (1852–?) játszotta. Havasit a társulatban a “társalgási bonvivan” és a “salon komikus” szerepkörökbe sorolták be. Nyilván alkatából fakadóan, Lucifer alakját is a humor oldaláról közelítette meg. A tudósítás szerint: “jól tudta szerepét. És ha nem is találta el mindenütt a Lucifert jellemző metsző és gúnyos hangot, mégis érvényre hozta »a tagadó szellemet« és a humoros részleteket kellően pointirozta.”32 Humoros részletek? Miért vannak ilyenek a Tragédiában? Ha ezeket kutatva olvassuk a művet, úgy tűnik, azokban a színpadi szituációkban van jelen a humor, ahol Lucifer is megszólal. Morvay Győző 1886-ban megjelent tanulmánya33 Lucifert cinikusnak, epésnek, gúnyosnak jellemzi. Madách feljegyzései között is olvashatjuk: “a valódi humor keserű.”34 Morvay szerint Luciferből hiányzik az a “lendületes humor, melytől Mephistopheles szinte duzzad.”35 Ezzel egyetértünk, ám azt egyértelműen megállapíthatjuk, hogy a humor megtalálható Lucifernél, s éppen a “metsző gúny” mentén fedezhető fel.
Nem tudjuk mennyire volt tudatos ebben a tekintetben a fehérvári Lucifer-alakítás, lehet, hogy csak a színész személyiségéből fakadt az egybeesés, de azt kijelenthetjük, ez a szerepértelmezés közelebb áll Madách felfogásához, mint a Paulay rendezte Lucifer-alakítás.
A Tragédia bemutatása Székesfehérváron is elérte célját. Igazi siker volt, amit főként a vendégművésznőnek köszönhetett. Mindkét napon “zsúfolt ház előtt” ment a darab. Az előadás hibái ellenére “műélvezetet nyújtott” és “ismertté tette irodalmunk büszkeségét, a magyar »Faust«-ot.”36
Jakab Lajos társulata még a bemutató hónapjában elhagyta a várost. A helyi lap
így méltatta a távozó színidirektort. “Elmondhatjuk, hogy Jakab Lajos igazgató a
közönség elismerését viszi magával mindazon műélvezetekért, a melyekben
bőségesen részesítette. Minden új darab a vidéki színpadokat megelőzőleg került
nálunk színre.” Amikor az utolsó előadás alkalmával a nézők színpadra hívták, az
ünnepelt megköszönte a tapsot és megígérte, hogy még visszatér társulatával a
városba.37
Így is történt. Annak ellenére, hogy “nagy anyagi veszteséggel zárta be a
színidényt,” 1885-ben és 1888-ban ismét szerencsét próbált Fehérváron. Ám a
Tragédia közönségsikerét már nem tudta megismételni, “vállalkozása (…)
mindenkor balul ütött ki.” Kortársa véleménye szerint tragikus végzetének okát
is “a sok anyagi csapásban” kell keresni. Megvakulva, az angyalföldi
tébolydában halt meg
1890-ben. Szavaival mintha a Tragédia utolsó sorára felelne: “És ha
küzdelmemben nem sikerült általánosan minden irányú műigényeknek megfelelni,
nem törekvésemen, nem ügybuzgalmamon, fáradtság vagy költség kímélésemen múlt.”38
A direktor megfogadta az Úr szavait: küzdött és bízva bízott a magyar színészet
felvirágoztatásában.