Krizsán László
Rokonelemek Madách Imre és Borisz Paszternak társadalom- és történelemszemléletében
Rokonvonásokat keresni egy XIX. századi magyar költő, vidéki földesúr és a XX. század első felében alkotó szovjet író munkásságában annyira szokatlan, hogy még a szándék szintjén is bizarr ötletnek tűnik.
Noha az összehasonlító irodalomszemlélet – műfajjá terebélyesedve – eredményesen és kifejezően képes feltárni a közös gyökerek, szándékok és mesterségbeli sajátosságok mindazon elemét, amelyek az egyes életművek rokonításának kísérlete során számításba vehetők, jelen vizsgálódásunk számára azonban mégis szűknek bizonyulnak. A szokványos hasonlítási eljárás elégtelensége esetünkben az Istenről, az emberről, a világról, az embernek a természetben és társadalomban elfoglalt helyéről, szerepéről alkotott nézetek egyediségében és azok értelmezésében mutatkozik meg.
A madáchi életmű és Paszternak életútjának összegző kifejezése az emberiség sorsregényének megalkotásában találkozott. Madách Imre történelmet és jövőt kutató szemeit az emberiség múltjának nagy ívelésén járatta végig, Borisz Paszternak pedig a legújabbkori történelemnek azon szakaszát – a XX. század első felét – rajzolta meg, amely orosz kulisszák előtt, áttételesen az egész emberiség modern balladáját mutatja meg, az általunk is részben megélt és megharcolt korszak eszméit, vágyait, bukásait, szenvedéseit és kiábrándulásait.
Ez a drámai próza, melyen írója tíz esztendőn keresztül – 1946-tól 1956-ig – vergődött, a “Doktor Zsivago”, teljes joggal lehetne “Az ember tragédiája” kiegészítő jelenete, a “létező szocializmus” színe.
Illeszkedik, nemcsak tartalmilag és szerkezetileg, hanem formailag is a madáchi tragédiához. Paszternak korrajzában is három főalak, Zsivago doktor, Lara, a nő és a démoni alakot felváltva megszemélyesítő Komarovszkij, illetve a forradalmár Pavel Antyipov személyén keresztül jelenik meg az apokalipszis, az eszmék kiüresedése, az anyagi és szellemi javak elpocsékolása, az ember megalázása olyan eszközökkel, amely nem csak létét, de erkölcsiségét, emlékét is elpusztítja.
A három főalak könnyen behelyettesíthető a Tragédiába.
“A többiek – epizodisták, pedig egy-egy pillanatban meghatározó a jelenlétük, az állásfoglalásuk, a kötődésük.”1
A műfaji különbözőség esetünkben – különösen ha Szerb Antal idevágó megjegyzéseire gondolunk – valamiféle latens történetfilozófiai kapcsolattá alakul. “…a drámai költemény a költő vigasztalódása azért, hogy nem lehetett filozófus, aminthogy az esztétika a filozófus vigasztalódása azért, hogy nem lehetett költő.”2 Az alkotói vágyak és ambíciók sokféleségében a műfaji korlátok szigora enyhül és a történetfilozófia, a világnézet immár arra is gyógyír a filozófusnak, hogy regényíró ugyan nem lehetett,3 vagy lett, viszont a történetfilozófiával irodalmi alkotó módjára sáfárkodhat.
A műfaji jelleg ilyszerű elmosódása, eszmei és filozófiai közeledése, jelentősen megnöveli a rokonelemek felderítésének lehetőségét eltérő műfaji közegben is.
Tisztázandó kérdés továbbá a rokonítás szempontjából kiemelt irodalmi alkotások esetében annak a körülménynek a vizsgálata, hogy létezett-e közvetlen hatás, vagy ilyen feltételezhető-e? Azaz, az később született alkotásban fellelhetők-e egy korábbi mű tudatosan felhasznált elemei?
Esetünkben: ismerte-e Borisz Paszternak “Az ember tragédiáját”?
Feltétlenül. E nagyműveltségű, az irodalom mellett filozófiában, zenében és a művészetek más ágaiban is kiemelkedő ismeretekkel rendelkező ember jól ismerte azokat az erőfeszítéseket, melyeket az orosz irodalom nagyjai – köztük Gorkij – Madách művének az orosz közönség előtt való megismertetése érdekében kifejtettek.4
Számos alkalommal találkozott továbbá Paszternak Madách művének ismertetésével és elemzésével, valamint a Tragédia német fordításaival is, ama munkái során, melyek a “Faust” fordításakor a témával kapcsolatban szükségszerűen látókörébe kerültek.
Paszternak, a marburgi egyetem egykori filozófia szakos hallgatója nem nyersfordításokból dolgozott. A Faust-irodalom szövegeiben pedig Madách neve nem ritka vendégként fordul elő.
A két művet a számtalan érzelmi és gondolati egyezés mellett, leginkább mégis alkotóik szándéka helyezi közel egymáshoz. Madách 1862-ben így jellemezte műve alapeszméjét:
“Egész művem alapeszméje az akar lenni, hogy amint az ember Istentől elszakad s önerejére támaszkodva cselekedni kezd: az emberiség legnagyobb s legszentebb eszméin végig egymásután cselekszi ezt. Igaz, hogy mindenütt megbukik, s megbuktatója mindenütt egy gyönge, mi az emberi természet legbensőbb lényében rejlik, melyet levetni nem bír (ez volna csekély nézetem szerint tragikum), de, bár kétségbeesve azt tartja, hogy eddig tett minden kísérlet erőfogyasztás volt, azért mégis fejlődése mindig előbbre, s előbbre ment, az emberiség haladt, ha a küzdő egyén nem is vette észre, s azon emberi gyöngét, melyet saját maga legyőzni nem bír, az isteni gondviselő vezérlő keze pótolja…”5
Az emberiség sorsának nyomon követését, regisztrálását fejezi ki ez az írói szándék – világméretben és nagy történelmi távlatokban.
Ugyanezt kísérli meg Paszternak, egy földrajzilag szűkebb, de közvetve az egész világot érintő közegben, a XX. század első felére vonatkoztatva.
Paszternak is az emberiség sorsát próbálja felderíteni az általa vizsgált kor világjelentőségű eseményén, az orosz forradalom nemzedékének életén, szenvedésén, bukásán keresztül:
“Szeretném megrajzolni Oroszország utóbbi negyvenöt évének történetét, de úgy, hogy nehéz, szomorú – és eszményképeim, Dosztojevszkij és Dickens példájára – apróra kidolgozott tárgyam minden ízében kifejezze, amit a művészetről, az Evangéliumról, arról, hogy hogyan illeszkedik az ember élete a történelembe és sok egyébről gondolok.” – írta Paszternak6 az emberi sorsregény írásának indulásakor, 1946-ban.
A rokonelemek kutatásának folyamatában nem mellőzhetők a vizsgált alkotások létrejöttének körülményei. Madách-kutatók szinte osztatlan véleménye szerint a Tragédia a vesztett forradalom és szabadságharc magyar sorstragédiáját tágította határokon és korszakokon átlépő örök emberivé, és látta meg – messze megelőzve kortársait – az egyén(iség) és a kollektív(izmus) között hamarosan világméretűvé terebélyesedő belső ellentmondást.
A bukott forradalom után az országra temetési szándékkal zúdított hordalék volt az a talaj, amelyben “Az ember tragédiája” csírát eresztett. Bizonyos, hogy az ország lakói számára kedvezőbben alakuló politikai és gazdasági helyzet nem váltotta volna ki azokat az érzéseket és indulatokat, melyekkel a magyar tragédiának örök emberi mértéket adott Madách Imre.
A párhuzam a Zsivago doktor születését illetően – meglepő. Paszternak 1946-ban kezdte el Oroszország egy fél évszázadának számbavételét. Látszólag az 1850-es évek magyar valóságától merőben eltérő viszonyok között, a második világháború győztes és az egész világot átalakítani szándékozó nagyhatalom állampolgáraként.
Végletesen megtévesztő külsőség ez. A valóság a cifra színpadi díszletek mögött éppoly fájdalmas volt az emberi mércével mérő és így érző kortárs számára, mint a vesztesnek. Az individuum Paszternak környezetében még erősebben ütközött a kollektívnek nevezett, gyakran ázsiai ihletésű hordaszellemmel, mint Európa más részein.
A szabadság pedig leglátványosabban itt vált fikcióvá, valós politikai tartalom nélküli politikai jelszóvá. A Paszternak által észlelet “szabadság” egy győztesnek hirdetett forradalom után szellemi diktatúrát, törvénytelenséget, a társadalom és a népek elnyomását eredményezte, hazugsággal, politikai gyilkosságokkal mocskolta be és rombolta le az eszményt, amelyért nemzedékek áldozták egzisztenciájukat, életüket.
Borisz Paszternak 1946-ban a “Doktor Zsivago” fogalmazásakor, a szabadság, az emberség és a jog fogalmát és létezését még kevésbé érezhette, mint száz esztendővel korábban azok, akik Magyarországon gondolkoztak honfitársaik és az emberiség jövőjéről.
Ez a közös, egymástól független emberi és történelmi sors, életre szóló és azt meghatározó élménye alapozza meg a két alkotó gondolati közelségét az ember, az egyén társadalmi helyzetéről, sorsáról és küldetéséről a nagy történelmi sorsfordulókon, amikor a haladás eszméit, a “szent tanokat” önző érdekek és a hatalom iránti mohó vágyakozás béklyóvá becsteleníti.
“A szent tanok. – –
Ah, épp a szent tan mindig átkotok,
Ha véletlen reá bukkantatok:
Mert addig csűritek, hegyezitek,
Hasogatjátok, élesítitek,
Mig őrültség vagy békó lesz belőle.”7
(ET 1463–1468)
A “szent tanok” manipulálása és olcsó jelzőkkel történő helyettesítése a szocialista átalakulásnak szerves tartozéka, s egyben “önnön gyermekének felfalója” lett. (ET 355) Paszternak véleménye szerint:
“A forradalmakat hatékony egyoldalú fanatikusok csinálják, az önkorlátozás zsenijei. Néhány óra vagy nap alatt felforgatják a régi rendet… azután évtizedekig és évszázadokig úgy tisztelik a korlátoltság szellemét, amely a fordulathoz vezetett, mint az oltáriszentséget.” (ZSD 509.)8
“A hasadó hajnal, az új világ építése, az emberiség világító fáklyái. Hallgatja az ember és eleinte úgy érzi, micsoda bő fantázia, micsoda gazdagság! De valójában csak a tehetségtelenség fellengzőssége.” (ZSD 321.)
Mintha Madách szavait ismételné:
“Beléhelyezted egy rossz gépezetbe,
És meg nem únod véges végtelen,
Hogy az a nóta mindig úgy megyen.”
(ET 99–101)
A hivatalos és állami programmá előléptetett hazugságokon még Lucifer is pirulni látszik:
“Csak e mindig megifjuló, örökké
Szépnek látása ne zavarna folyvást.
Úgy fázom idegenszerű körében,
Mely a mezetlent is szemérmetessé,
A bűnt nemessé és a végzetet
Magasztossá teszi rózsáival…”
(ET 947–952)
A legújabbkori történelem nemzedékei előtt az a módszer, amelytől Lucifer is fázott, 1917 után természetessé és követendővé vált a Paszternak által vizsgált társadalomban:
“A megfélemlítés minden eszközével le kell szoktatni az embereket az ítélkezésről és gondolkodásról, rá kell kényszeríteni őket, hogy azt lássák, ami nincs.” (ZSD 566.)
Madách Imre “Az ember tragédiájá”-ban megelőlegezte a XX. században és napjainkban – a XXI. évszázad kezdetén – immár szélsőségekbe torkolló egzisztenciális küzdelmek vízióját a létért, a befolyásért, a hatalomért, a társadalmi érdekcsoportok és személyek szerint különböző módszerekkel és intenzitással. A Madách által előre látott és teljes nagyságában megérzett és megértett társadalmi folyamat, az egyén és a különböző érdekekből összeállt közösségek, csoportok között, gyökeres változásokat eredményezett a társadalom történelmileg kialakult klasszikus tagozódásában.
Az individuum és a kollektivizmus szembeállítása színenként, mint a váltóáram fázisai, kapcsolódnak a történelmi képekhez a Tragédiában, és előrevetítik a folyamat egész társadalmat átfogó kiteljesedésének veszélyét. Ez a madáchi üzenet a falanszter-jelenetben fogalmazódik meg, és mint a hangvilla rezonanciája, megszólaltatja a XX. századról valló írót.
Az egyén, az önmagát kifejezni és környezetére hatni képes személyiség régi, ám csupán ideálokban létező álma az emberiségnek. Ilyen ember a Madách által történelmi színpadra állított figurák között nem található.
“Csak azt ne hidd, hogy e sártestbe van
Szorítva az ember egyénisége.
Látád a hangyát és a méherajt:
Ezer munkás jár dőrén össze-vissza
Vakon cselekszik, téved, elbukik,
De az egész, mint állandó egyén,
Együttleges szellemben él, cselekszik”
(ET 524–530)
A madáchi egyén átlényegül. Csak a köz, a társadalom szerezhet maradandó érvényt az egyéni ambícióknak:
“Enyésszen az egyén, ha él a köz,
Mely egyesekből nagy egészt csinál.”
(ET 801–802.)
A személyiség történelmi szerepéről s korára gyakorolt hatásának oly sokat vitatott problémakörében a madáchi történelemszemlélet világosan jelenik meg:
“…egyént sosem
Hozandsz érvényre a kor ellenében:
A kor folyam, mely visz vagy elmerít,
Uszója, nem vezére, az egyén. –
Kiket nagyoknak mond a krónika,
Mindaz, ki hat, megérté századát,
De nem szülé az új fogalmakat.
Nem a kakas szavára kezd viradni,
De a kakas kiált, merthogy virad. –”
(ET 1624–1632)
Azokból a szürke dolgozókból, akik Madách méhrajaiban névtelenül, egyéniségüket a köz érdekében feladva – vagy inkább elveszítve – serénykedtek, képződött az emberiség legnagyobb kollektív masszája.
Ez a tömeg, Zsivago kortársai még individuumnak születtek: “Mindenki Faustnak születik, arra, hogy mindent hatalmába kerítsen, mindent megpróbáljon, mindent kifejezzen…” (ZSD 321.) Születésekor minden kisded egyforma. Így érzik és hiszik ezt az anyák a világ minden szegletében. “A gyermekben van az istene… kivétel nélkül minden anya nagy ember anyja, nem tehetnek róla, ha aztán az élet megcsalja őket.” (ZSD 317.)
A sok apró “Faust” – kikről “csak édesanyjuk tudja, hogy királyfiak” – beáll az élet igájába, harcol, szenved, tűr és elbukik, majd gépies részévé válik a kollektív anyagi és szellemi létnek. Olyan lénnyé formálódik, mint a Tragédia egyéniségüket vesztett tömegei, melyben az uniformizálás megbénít minden újítást, tudást, tevékenységet. A hatalom birtokosai által politikai célként meghatározott középszerűség nem termelt versenytársat az uralkodó csoporttal szemben. A középszerűség garantálja a méhek, hangyák módjára személytelenül, gép módjára létező lények feletti biztonságos regnálást.
Ki másról, mint ki egy fejjel nagyobb,
Mint polgártársi, s azt nem tűrhetik.
(ET 907–908.)
Madách és Paszternak korrajzában egybehangzóan megy végbe a nagy emberi tragédia: Faust elkárhozása.
Pontosabb lenne az elkárhoztatás kifejezés, hiszen az individuumnak a tömegben való feloldódása nem az egyéniségek belső lényegéből következett, hanem külső behatásra, az életüket irányító csoportok elhatározásából.
De miként alakulnak ki e kedvezményezett személyekből verbuválódott csoportok? Miként tudnak egyes emberek kiemelkedni az egyéniséget száműző áradatból? A tömeg fölé nőni és egyéniségként irányítani azt a társadalmi mozgást, amelynek végeredménye és célja az egyéniség elnémítása, mellőzése.
Madách véleménye szerint az egyéni küldetéshez Isten segítsége szükséges, hogy az ember úrrá lehessen azon “gyöngein” és fogyatékosságain, “melyeket csak isten keze pótolhat.”9
Paszternak úgy tapasztalta, hogy az általa követett korszakban egyéniségként akkor jelenhetett meg az ember, ha az eseményekbe sikerült “valamit bele tennie magából, az öntörvényű emberi géniusz egy darabját, valamit, amit ő talált ki.” (ZSD 137.)
Ennek a “valaminek” olyannyira személyhez kötődőnek kell lennie, hogy belőle még népi jellegre, nemzeti karakterre sem lehet következtetni: “…abban a szív teremtette új létezésmódban, amelyet Isten Országának neveznek, nincsenek népek, egyének vannak.” (ZSD 138.)
Ez a rokonértelmű madáchi és paszternaki megközelítése az egyéniség lényegét meghatározó elemeknek félreérthetetlen politikai tartalmat hordoz magában. Kétségessé teszi a politika által kitermelt vezetők legitimitását. Ezek ugyanis nem egyéni kiválóságaik folytán váltak vezetőkké, hanem csoport-, pártérdekek emelték fel őket. Belőlük hiányzik az a belső, tulajdoni érték, ami az egyénnek rangot ad, és képessé teszi az útmutatásra. A politikai vezető nem önmagát, hanem az őt támogató csoport érdekeit képviseli, esetenként még úgy is, hogy nem hisz abban, amit hirdet. A karrier oltárán képes feláldozni az eszmét és a tudományt is, attól függően, hogy mi a jövedelmezőbb.
“…hirdetem, mit jól tudok, hamis.
Pirulnom kell, mert rosszabbá levék,
Mint a szibillák, kik hivének abban,
Amit jósoltak, míg én nem hiszek.”
(ET 2014–2017.)
Zsivago doktor is úgy tapasztalta, hogy “a hatalom birtokosai tulajdon csalhatatlanságuk meséje kedvéért teljes erejükből elrugaszkodnak az igazságtól.” (ZSD 292.)
Ez az a pillanat, amikor a becsületes varázslónak el kell törnie a pálcáját!
“Az ember tragédiája” négyezernél több sora szinte rímet alkotva cseng össze azokkal a halkan, tétován, sokszor csak elrebegett szavakkal, melyet Paszternak hőse, Zsivago doktor – az újkori történelem Ádámjaként – fogalmaz meg az emberiség XX. századi történelméről, főként az ember helyéről és küldetéséről a történelemben.
A történelem Paszternak fogalmi meghatározásában “a második világmindenség, amelyet az emberiség alkotott, válaszul a halál jelenségére, az idő és az emlékezet jelenségének segítségével.” (ZSD 76.)
Az első világmindenség a paszternaki értelmezésben a teremtett világ. Ennek léte alakulása az emberi tudattól, az ember által létrehozott eszméktől, intézményektől független, emberfeletti szféra. Hogy az embernek valami köze lehessen önmagához egy tőle független törvények alapján létező közegben, az idő, az emlékezet és az események összefonódásából megalkotta a második világmindenséget. Ezt a komplexumot nevezi Paszternak történelemnek, és ennek alakulása – szemben a teremtett világgal – szinte kizárólagosan emberi jegyeket hordoz magán. Kifejezi az ember nosztalgiáját a múlt iránt, a gyökereit kutató ember ragaszkodását múltjához, amint Ádám érezte a falanszter udvarán:
“…Az emberkebel
Korlátot kíván, fél a végtelentől,
Belterjében veszt, hogyha szétterül;
Ragaszkodik a múlthoz és jövőhöz;
Félek, nem lelkesűl a nagyvilágért,
Mint a szülők sírjáért lelkesült.”
(ET 3179–3184)
A második világmindenség filozófiája újszerűségében sem idegen az emberi sorsot kutató és ábrázoló klasszikus alkotásoktól. Nem veszíti el eszmei mondanivalójának kapcsolódásait sem e művekkel, sem az Evangéliummal. Az önmagát megmutató emberi sors, a múlt, a történelem, csak isteni gondviselés segítségével nyerheti el a jövő zálogát: a reményt.