Bodnár Zsuzsanna
Léttapasztalás a Tragédia világában
Az alábbiakban Madách főművének vizsgálatakor elsősorban a mű két utolsó színét vizsgálom. Arra keresem a választ, hogy miféle megoldásról van szó a Tragédia záró színében (mi oldódik meg és hogyan?), s hogy mi e megoldás előkészítésében a 14. szín szerepe. Természetesen a műegészből nem ragadható ki e két szín, az alábbi gondolatok azonban nem is vállalkoznak átfogó Tragédia-értelmezésre. Mégis megpróbálok a mű filozofikumának “természetéről” is szólni, hiszen a Tragédiában – s most Babits Mihályt idézem –, ebben az “egyetlen igazában filozófiai költeményben”, melyben a “filozofikum” lesz a “cél”, s amelyben “színek és érzések szolgálják az Eszmét”,1 a dráma megoldást hozó végkifejlete is filozofikummá válik. (Mint ahogy minden a filozofikum szolgálatában áll a Tragédia világában.) Kísérletemhez a meghatározó ösztönzést Bárdos József Tragédia-értelmezése adta,2 mely a mű egységes és következetes koncepcióját bizonyítja. E koncepció szerint a Tragédia drámai konfliktusát egyrészt az Úr által képviselt teljességből kiszakadt részek (Lucifer mint a Szellem, Ádám mint az Erő, s Éva mint a Gyönyör, Jóság) Úr elleni lázadása teremti meg, másrészt az Úrban egységként megjelenő szellemi-anyagi világ Lucifer (és Ádám) általi “metafizikus szétválasztása” hozza létre. S a záró színben, bár Lucifer és Ádám elbukik, egy új, harmonikus, ugyanakkor dinamikus világrend születik meg, “mely az Úrban megtestesülő teljesség, tökéletesség, szellem és anyag, erő, tudás, gyönyör egységének földi megismétlődése lehet.”3 Az alábbiakban e koncepció mentén haladva, ugyanakkor néhány új nézőpontot felvetve próbálom megvizsgálni a mű utolsó két színének “történéseit.”
“Segítség, Lucifer! el innen, el” – kiált fel Ádám a 14. szín végén, miközben megpróbál a “rettentő” Éva öleléséből kibontakozni. Ádám pontosan tudja, hogy eddig a jövőben járt, s most e jövőből akar visszatérni a jelenbe. Sorsára tovább nem kíváncsi, harca – az álomképek tanúsága szerint – hasztalan. “Hadd fontolom meg: Dacoljak-é még Isten végzetével.” – mondja Ádám. Segítséget kér Lucifertől, hogy visszatérhessen a jelenbe, s Lucifer – úgy, ahogy eddig is mindig engedett Ádám kérésének – teljesíti az ember kívánságát. S megjegyzést sem fűz ehhez a kéréshez, nem minősíti Ádám szándékát, nem próbálja lebeszélni tervéről. Mintha elégedett lenne azzal, hogy Ádám feladni készül harcát, s ezen nincs is mit csodálkoznunk, hiszen eddig is mindig a küzdelemről akarta lebeszélni Ádámot. Mégis elgondolkoztató Lucifer feltételezhető elégedettsége, hiszen Ádám Isten végzetét készül elfogadni, azaz Isten ellen nem akar tovább lázadni. (Legalábbis meg akarja fontolni, hogy van értelme tovább a dacnak.) Amikor tehát a 15. színben Ádám majd elismeri-beismeri Isten győzelmét, az semmiképpen sem tekinthető eme megfontolás eredményének. Ádám egyáltalán nem azt teszi majd, amit Lucifer szeretne.
A 15. szín elején felébredő Ádám megdöbben, hogy a halál képei után most, a jelenben minden “él”, mintha mi sem történt volna. Úgy tűnik, Ádám számára értelmezhetetlen mindaz, ami vele történt. Nem reagál Lucifer becsmérlő szavaira, s az előző szín zárlatával ellentétben ami itt és most megfontolandó számára, az maga a lét értelmezhetősége. Ádám nem érti “mire” ébred. “Álmodtam-é csak, vagy most álmodom” – kérdezi. Álombeli útja – a jelen képeinek tanúsága szerint – csak egy percig tartott. S csak e percnyi álomban vált ő létezővé, épp azáltal, hogy öntudatra ébredt. E “percnyi öntudat” volt (lesz?) az ő léte, melyet megelőz s követ a nemlét (tán végtelen) borzalma, anyagisága. Ha viszont a létből mint álomból a nemlétbe “ébred” Ádám, hol, “miben” van most?
Ez az ébredés épp ellentétes Ádám – és Éva – második színbeli öntudatra ébredésével. Akkor az “ébredés” az Úr elhagyását is jelentette.
ÉVA
Végünk van.
LUCIFER
Csüggedtek?
ÁDÁM
Korántse hidd. Csak ébredésem borzongása ez.
(2. szín 336–337.)
Az öntudatra ébredés tehát, bár ijesztő – hisz az Úrral való kapcsolat megszűnését is jelenti – mégis felemelő Ádám számára. Édenét – s Istenét – elvesztve (“Idegen már s kietlen ez a hely.” – mondja Ádám a Paradicsomról) az ember “önmagát” találta meg. (“Önmagam levék / Enistenemmé” – 3. szín 362–363.) A második színben s a 14. szín végén is Lucifer ébreszti az embert. Mint láttuk, míg az előbbiben ez az öntudatra ébredés a létet jelentette-jelenti az ember számára – s e létben álmodik néha a paradicsomról –, a 15. szín elején ébredő Ádám épp e léttől “fosztatik meg”. Lucifer azonban, akinek mindez “köszönhető”, “nem érti” az embert, Ádám csüggedését hiúságnak és gyávaságnak bélyegzi. A “természet rendjére” hivatkozik, melyben egy “féreg” pusztulása semmit sem jelent. Metaforái következetesen illeszkednek a luciferi gondolatmenetbe, ám épp e következetesség révén tárul fel e gondolatmenet korlátozottsága. A második színben Lucifer az öntudat nélküli embert hasonlítja féreghez, s e trágyaféreg-létből maga Lucifer “szabadítja ki” az embert azzal, hogy megajándékozza a tudással. A féreg- illetve rovarmetafora a harmadik szín híres luciferi monológjában is jelentkezik:
LUCIFER
Ne félj, betöltöd célodat te is,
Csak azt ne hidd, hogy e sártestbe van
Szorítva az ember egyénisége.
Látád a hangyát és a méherajt:
Ezer munkás jár dőrén össze-vissza,
Vakon cselekszik, téved, elbukik,
De az egész, mint állandó egyén,
Együttleges szellemben él, cselekszik,…
(3. szín 517–532.)
E kép- és gondolatrendszert a 15. színben “folytatja” Lucifer, a metaforikus féreg itt most “bélféreg”-ként jelenik meg, s az állatpéldázatból levont következtetése is illeszkedik eddigi gondolatmenetéhez:
LUCIFER
Az ember sincs egyénileg lekötve,
De az egész nem hordja láncait.
(15. szín 3963–3964.)
Lucifer gondolatmenete a 15. színben válik hát teljessé: az önálló, Isten irányítását nélkülöző ember, bár kiszabadult öntudatlan féreg-létéből, s szabadon intézheti sorsát, sőt választhat “jó és rossz között” (2. szín 250.), azért még féreg marad, hisz csak egyénileg nincs lekötve, az Egész részeként alá van vetve eme Egészet “szabályozó” végzetnek. (S e felfogásban a végzet éppúgy értelmeződik a “természet rendjeként” mint “történetként”.) A 15. színben, a luciferi gondolatmenet végére érve kiderül, hogy Lucifer felfogásában az öntudatára ébredt (ébresztett), de egyéni létében végtelenül korlátozott emberi lény (féreg) épp öntudata révén válik alkalmassá a végzet bátor elviselésére, belátva, hogy – bár őt e végzet csak mint eszközt használja – épp e végzet hajtja mindig előre az embert.
LUCIFER
De a végzetnek örökös betűit
Nyugodtan nézi, és nem zúgolódik
Miattuk az erős, azt nézve csak,
Hogy állhatand meg még alattuk is.
Ily végzet áll a történet felett,
Te eszköz vagy csak, mellyet hajt előre.
(15. szín 3936–3937.)
Hogy valóban egy következetes gondolatmenetről van szó, s nem csupán egyfajta sztoikus szemlélet és magatartás hasznáról akarja meggyőzni Lucifer Ádámot, azt az is bizonyítja, hogy már az 1. színben, az Úrral való vitája során saját luciferi lényegét megragadva a végzet fogalmát használja.
LUCIFER
Győztél felettem, mert az végzetem
Hogy harcaimban bukjam szüntelen,
De új erővel felkeljek megint.
(1. szín 124–126.)
Csakhogy míg az ember felett ott áll a végzet – legalábbis Lucifer szerint –, addig saját sorsát illetően e végzet következményét, azaz az Úr győzelmét Lucifer csak pillanatnyinak tartja – épp e meggyőződése készteti lázadásra. Úgy véli, legyőzheti végzetét, s az Úr hatalma megszüntethető.
LUCIFER
…egy talpalatnyi föld elég nekem,
Hol a tagadás lábát megveti,
Világodat meg fogja dönteni.
(1. szín 149–151.)
Lucifer tehát meg akar állni, holott a sors (végzet) állandó mozgásra készteti – a luciferi szándék tehát ellentétben áll Lucifer lényegével. S a bukások és emelkedések szüntelen, soha véget nem érő sorozata, ez a furcsa “lift” a Tragédia történelmi színeiben igazolódni látszik. Mert bár Lucifer azt hiszi, hogy az embert “felhasználva” legyőzheti az Urat, valójában Ádámmal együtt bukik és emelkedik a történelmi út során, még ha úgy tűnik is, mintha Ádám vezetőjeként csak szemlélője és irányítója lenne az ember folytonos süllyedésének–emelkedésének. Madách a mű egészében a két szereplő összetartozását, egymásra utaltságát kettejük szimbolikus, ugyanakkor konkrét együtt-mozgásával szemlélteti. Lucifer és Ádám “utazása” kétféle “mozgást” jelent: a történelemben való előrehaladásukat egy sajátos le-föl mozgás kíséri, melynek “kilengése” egyre nő: az űrjelenetben emelkednek a legmagasabbra, hogy utána az eszkimó-színben bukásuk is a legnagyobb legyen. Lucifer azt hiszi, hogy Ádám bukásával valósul meg az ő győzelme, örvendezik is minden egyes bukáson, azt remélve, hogy egyszer Ádám végképp a porban marad. Holott épp ő emelte fel magához a porból a 2. színben, s viszi magával a történelmi út során. Lucifer tehát, bár szándéka szerint az ember elpusztítására készül, soha nem engedi – nem engedheti – el az embert. Ez Ádám számára azt is jelenti, hogy bár öntudatra ébredése az Úrtól való elhagyatottságát eredményezi, e magányt “ellensúlyozandó” Lucifert “kapja meg”. Ádám viszont továbbra is egyedül érzi magát, miközben Lucifer egy percre sem hagyja magára – azaz épp a Lucifer által ígért szabadság és önállóság hiányzik Ádám álombeli létéből. Lucifer épp azzal “készíti elő” közös vesztüket, hogy felébreszti a 14. szín végén Ádámot. Ádám így elveszíti “társát”, Lucifert, de az Úr sincs már vele.
Már láttuk, az álomból mint létből a nemlétbe “ébredő” Ádámot a 15. szín elején Lucifer nem érti – holott a történelmi utazás során mindig értették egymást, ezt épp állandó vitájuk bizonyította. Lucifer most kísérletet tesz arra, hogy újra vitába szálljon Ádámmal, s ezzel a maga számára megmentse. Azaz miközben az ember és a világ megsemmisítésére tör (racionális érveivel támad mindent), ezzel felébreszti Ádámban a küzdés vágyát. S minthogy Ádám a 14. szín végén az Úr végzetét készült elfogadni, most e végzetet a saját, “luciferi” szándékaival és tulajdonságaival “ruházza fel”, hiszen épp ő az, aki Ádámot eszközként akarta felhasználni céljai megvalósításához. Lucifernek tehát ahhoz, hogy Ádámot újra lázadásra késztesse, azt az Ádámot, aki már hajlandó lenne elfogadni az Úr végzetét, saját maga ellen kell fellázítania. (Lucifer most is azt teszi, amit a történelmi út során is tett, vagyis saját lényegével ellentétesen cselekszik.)
Csakhogy Ádám az álom-színekben sem volt Lucifer eszköze – együtt-mozgásuk nemcsak összetartozásukat, hanem mellérendelt viszonyukat is bizonyította. Így, miközben Lucifer a 15. színben Ádámot lemondásra és elfogadásra “tanítja”, épp ezzel készteti Ádámot új “eszme” megtalálására: a végzet elleni lázadásra. Persze így volt ez az álomszínekben is – mindig Lucifer (aki kétséget és reményt egyaránt ad az embernek) “tagadása” késztette Ádámot egy új eszme megteremtésére. Vitájukat – mint már említettem – épp az tette lehetővé, hogy értették egymást. S a megértésnek ez a közös horizontja tűnik el, amikor Lucifer elköveti azt a “hibát”, hogy felébreszti Ádámot. Ahhoz, hogy megértsük, miféle közös út ért véget kettejük számára, újra meg kell néznünk, hová is érkeznek, s miféle véget tapasztalnak meg együtt a 14. színben.
Hisz természetesen nem a Föld kihűlése s az ember halála a vég, nem ezért akar Ádám visszatérni a jelenbe. A szín elején a halál tényét Madách szövege sokszorosan hangsúlyozza. Sírgödörnek nevezi Ádám a Földet, hol “a halál néz ránk üres szemekkel”, s ahol “csupán meghalni jó.” Ádám nem sajnálja itt hagyni e Földet, tisztában van vele, hogy ő az “első, utolsó ember a világon”. Számára nem e halál a vég tapasztalata, hanem az élet jelenléte – az Eszkimó létezése. Az Eszkimó ugyanis maga Ádám, pontosabban az eszkimó “bitorolja” Ádám “helyét”. (“E korcs alak, e torzkép volna-é / Nagyságomnak bitor örököse?” – kérdi döbbenten Ádám.) A Küzdés, az Erő princípiumát képviselő Ádám az Eszkimótól is nemes küzdést s nagyszerű bukást vár, ám a küzdés-elvet Eszkimó–Ádám kisszerű, a létfenntartásért vívott küzdelemmé torzítja. Ádámot a végső kétségbeesésbe az Évával való találkozás kergeti, hisz az Éva által képviselt Szépség is eltorzult. S Madách zsenialitása, hogy felhasználva az eszkimó “népszokást”, az Eszkimó maga adja át Évát Ádámnak. Éva ölelését elfogadva pedig Ádám valóban az Eszkimó helyébe lépne.
Ádám tehát a halál utáni létet mint abszurditást tapasztalja (a halott Földön, hol “a növény is küzdni már kifáradt”, az Eszkimó és neje mégis élnek), ez számára a vég, ám a luciferi felfogásban kezdet, egy “tiszta felfogású”, ábrándokat elvető létértelmezés, az ébredés kezdete.
ÁDÁM
Miért nem vesztem hát el a magasban,
Erőm és lelkem teljes érzetével,
Inkább, mint így hallgatni önmagam
Síriratát, mit egy szellem rideg
Közönye tart, ki harcaimban és
Halálomban nem osztozik velem.
LUCIFER
Ismét fajodra ismerek könyedben,
Mellyel kiséred ébredésedet
Kedvenc ábrándból tiszta felfogásra.
(14. szín 3778–3786.)
Lucifer tehát Ádám ébredésétől – természetesen – saját győzelmét, a Szellem diadalát várja. S bár Ádám könnyei kísérik e felébredést, úgy tűnik, a Lucifertől nyert tudás oly mértékben szellemivé teszi Ádámot, hogy saját emberi küzdő lényét csak mint torz Eszkimót találhatja fel, akit undorral utasít el. Ám Szellem–Ádámként is csak paródiája önmagának,4 hisz az Eszkimó szemszögéből ő Isten, s Ádám minél jobban megveti az Eszkimót, az annál inkább imádja őt. Megtörtént hát, amire Ádám vágyott, saját maga vált “önistenévé”. Lucifer győzelme teljesnek látszik hát a szín végén, hiszen amitől leginkább tartott, az Ádám és Éva között lévő érzelmi kapocs is megszűnik: a tisztán szellemivé vált Ádámnak nem kell az Eszkimó–Éva.
Ádám a mű utolsó színében mégis képes az Eszkimótól (el)várt küzdés-elv érvényesítésére, s ezt – mint láttuk – épp Lucifer “éri el” azzal, hogy maga ellen lázítja fel Ádámot. Ádám megtenni készül első – s utolsó – önálló lépését: egyedül kíván ugrani. Arra készül, amit az Eszkimónak kellett volna tennie: szembeszáll “végzetével”. Az Úrtól és Lucifertől egyaránt elhagyatott Ádám most valóban az Úr és Lucifer ellen lázad.5 Ádám tehát lényegét (önmagát, ember-voltát) csak úgy őrizheti meg, ha “felszámolja” önmagát. Ezt akadályozza meg Éva “bejelentése”, amit Ádám az Úr győzelmeként értelmez. De miért? Ahhoz, hogy ezt megérthessük, újra meg kell vizsgálnunk a 14. és a 15. szín kapcsolatát. Mint láttuk, míg a 14. színben Ádámnak a halál utáni élet abszurd lehetőségével, s a Küzdés, az Erő felszámolódásával kell szembesülnie (azaz valóban tanúja lesz saját halálának), addig a 15. szín elején eme megtapasztalt vég után újra az élet képei veszik körül a “nemlét borzalmaitól” rettegő Ádámot. Míg az Eszkimó az élethez való ragaszkodásával bizonyítja az ember nemlétét, addig Ádám a halál választásával bizonyítaná az ember létét. Ám mindkettőt megakadályozza Éva “irracionális” megjelenése. Ádám ugyanis csak az anyagiságba süllyedt Évától elmenekülve találhatja meg egy új létben a maga Éváját. Az egyre szellemibbé (“luciferibbé”) váló Ádámnak ugyanis nincs párja, a küzdés-elvet viszont újra képviselő–érvényesítő Ádám végre elnyerheti Évát.
Éva anyasága korántsem csak az élet, az anyag győzelme a Szellem fölött – láttuk, hogy az élet, az anyagiság győzelme a 14. színben épp Lucifer “érdekét” szolgálta, hisz az ember végét jelentette. Éva anyaságának “értelme” egész más: üzenet, “hír” az ember számára az Úr jelenlétéről. (Évának az ember és Isten közötti közvetítő szerepét majd az Úr szavai erősítik meg.)
Miért Évára lesz szükség ahhoz, hogy megvalósulhasson az Úr győzelme? Vizsgáljuk meg újra a 15. szín elején Ádám szavait. Már láttuk, hogy a vég megtapasztalása teszi lehetővé Ádám számára a létre való rákérdezést. Ádám ébredés utáni első szavai viszont e véget másként, egyfajta “érzelmi halálként” is megfogalmazzák. (“Körültem minden úgy él, úgy mosolyg, / Mint elhagyám, míg szívem megtörött.”) Korántsem érzelgősségről van itt szó. Mindaz, ami Ádámmal történt, az lelkének halála is, a boldogság elnyerésének végső lehetetlensége. (Lucifer persze nem érti Ádám siránkozását – de hát ő soha nem is tudott “mit kezdeni” az ember érzelmeivel.) Éva bejelentése ezt az érzelmi űrt szünteti meg, s teszi lehetővé Ádám számára, hogy megszólítsa az Urat.
S itt meg kell állnunk egy pillanatra, hisz a záró szín legfontosabb mozzanatához, az Úr megjelenéséhez érkeztünk. Annak jelentőségét, hogy a Tragédia záró színében létrejön az ember és az Úr személyes kapcsolata, párbeszéd alakul ki a két szereplő között, több műértelmezés hangsúlyozza.6 Amit érdemes újra megvizsgálnunk, az éppen az, hogy mi teszi lehetővé az Úr megjelenését. Ádám, álombeli létéből felébredve “elveszti” vitapartnerét, Lucifert, s a Luciferrel való párbeszéd csak úgy indulhat el újra, hogy a luciferi provokációra Ádám az öngyilkosság eszméjével válaszol – a küzdés-elvet csak az önfelszámolással juttathatja érvényre. Éva megjelenésével azonban “értelmetlenné” válik Lucifer és Ádám vitája a szabad akaratról illetve a determinizmusról. Az érzelmet, lelket képviselő Éva ugyanis (akitől Ádám úgy vált el, hogy utolsó csókja “oly hideg vala”) azt az Ádámot szólítja meg, kinek “szíve megtörött” a Luciferrel megtapasztalt lét átélése során. Éva bejelentésével viszont Ádám számára megadatik a lét helyes értelmezése (átélése), a Luciferrel megtett út “hiú káprázattá” válik, amit Ádám elnyer, az a “nyugalom”. Az Úr megjelenését Ádám belátása teszi lehetővé: a Luciferrel és Évával megtett út átélése vezeti el ahhoz Ádámot, hogy megtapasztalja az Úr jelenlétét a világban.
Ádámban óriási változás ment végbe: míg egy pillanattal előbb szabadságát (szabad akaratát) bizonyítandó saját magát is feláldozta volna, most önként veti alá magát egy felsőbb akaratnak. Ez az alávetés azonban az Úr elnyerésének, az elvesztett lét visszanyerésének egyetlen lehetősége, s egyben a szabad akarat helyett az igazi szabadság megnyerhetőségének lehetősége is. Ádám e belátásnak köszönhetően szólítja meg a még soha meg nem tapaszalt Urat. S az Úr csak azért jelenik meg, mert Ádám hívja, megszólítja őt. Ádám pedig az Úrhoz intézett imájában átadja magát az Úrnak, lelkét az Úrra bízza. (“Uram, legyőztél. Ím, porban vagyok / Nélküled, ellened hiába vívok: / Emelj vagy sújts, kitárom keblemet.”) A megjelenő Úrtól pedig épp azt kapja, amit Lucifertől hiába várt: lelke megnyugtatását. Az Éva bejelentése nyomán hirtelen felnőtté váló Ádám magányát, elhagyatottságát beismerve tér vissza tékozló fiúként az Atya házába, s nyeri el az Úr kegyét.
Ha Ádám és az Úr megszólalásaiban a “szív”, “kebel” s a “lélek” szavakat kulcsszavaknak tekintjük, megfigyelhetjük e szavak összekapcsolását a “por”-ból való emelkedés vagy abba való belesüllyedés motívumával. A nyugalmát megnyerő és “keblét kitáró” Ádám beismeri, hogy porban van, s az Úrra bízza, hogy felemelje vagy lesújtsa őt. Az Úr pedig – miután Lucifert a porba taszítja – a “levert” Ádámot kiemeli a porból. (“Emelkedjél Ádám…”) S míg Lucifer és Ádám együtt emelkedtek és süllyedtek a történelmi-társadalmi szférában, a világ felett álló Úr megjelenésével Lucifer nem tudja többé Ádámot együttmozgásra kényszeríteni (“Fel a porból, állat!”), Ádám felemelésére csak az Úr képes. E porból való kiemelkedése teszi lehetővé Ádám számára, hogy feltegye a lelkét szorongató kérdéseket, melynek metaforikájában újra megjelenik a lelket pusztulással fenyegető por.
ÁDÁM
E szűkhatáru lét-e mindenem,
Melynek küzdése közt lelkem szürődik,
Mint bor, hogy végre, amidőn kitisztúlt,
A földre öntsd, és béigya porond?
(15. szín
4028–4031.)
A porból felemelt Ádám a léleknek a világban betölthető szerepére, a “nemes kebel”-lel bíró ember cselekvési lehetőségére, végső soron a cselekvés értelmére kérdez rá. Az Úr azonban nem egyszerűen megkerüli vagy elhárítja a válaszadást (“Ha látnád, a por lelkedet felissza…”) hanem a kérdésekről a kérdezőre (Ádámra magára) irányítja a figyelmet. Az Úr és az angyali kar szavai a létezőt létében erősítik meg, a küzdés-elvet szimbolizáló kar mellé a lelket szimbolizáló emelkedett szivet állítva. (“Karod erős – szíved emelkedett.”) Az Éva által közvetített égi szózat meghallására s Lucifer “működésének” helyes értelmezésére csak a létezővé avattatott ember képes. Ádámnak és Lucifernek a világ értelmezhetőségéről és a cselekvés lehetőségéről szóló – s le nem zárható – vitája mellett tehát Ádám számára megadatik az Úr jelenlétének, azaz Madách filozófiájában a lét megtapasztalásának lehetősége. Ami megtapasztaltatik, ami Ádám számára “van”, az épp ő maga. Ez az ő maga (tehát a létező) nem más, mint az Úrban lévő teljesség “emberként” való megtapasztalása.
Ez a tapasztalat épp ellentétes a luciferi káprázattal, melynek végén az eszköz voltát tagadó ember csak szabadsága helytelen, szabad akaratként való értelmezésével ragadhatta meg – s veszthette el önmagát. Az Úrtól nyert szabadság viszont épp arról szól, hogy az ember nem eszköze semmilyen felette álló célnak, azaz Isten tervének sem.
ANGYALOK KARA
Ne vakítson el a képzet,
Hogy amit téssz, azt az Isten
Dicsőségére te végzed,
És ő éppen rád szorúlna,
Mint végzése eszközére.
Sőt te nyertél tőle díszt, ha
Engedi, hogy tégy helyette.
(15. szín 4107–4113.)
Az angyalok karának szavai Ádám szabadságáról mint létének alapjáról szólnak: Ádámot épp az teszi szabaddá s az Úr helyett (“Úrként”) cselekvővé, hogy az Úrnak nincs szüksége rá. Az Úr és Ádám kapcsolata e szabadságon nyugszik. E kapcsolat erejét az Úr zárszavának “bízva bízzál” biblikus figura etymologicája is bizonyítja: a bizalom “egymásba vettetik”.
Ha végezetül a Tragédiát befolyásoló filozófiai hatásokat vizsgálva a madáchi filozófia sajátosságait keressük, talán felvethető, hogy a Bárdos József által meggyőzően bemutatott hegeliánus Kierkegaard-olvasat mellett7 a műben megjelenik egy sajátos Schelling-olvasat is. Schelling az emberi szabadság lényegét elemezve Isten és ember kapcsolatáról többek között ezt írja: “Az Egy lényben meglevő feltétlen okság csak a feltétlen passzivitást hagyja meg minden más lény számára. Ehhez járul még a világ minden lényének függősége Istentől, és az, hogy még fennmaradásuk is folytonosan megújított teremtés, amelynek során a véges lény mégsem mint meghatározatlan általános jön létre, hanem mint ez a meghatározott, egyedi létező, ilyen és nem másfajta gondolatokkal, törekvésekkel és cselekedetekkel. Ha azt mondják, hogy Isten korlátozza mindenhatóságát, hogy az ember cselekedni tudjon, vagy hogy meghagyja neki a szabadságot, ez nem magyaráz meg semmit: ha Isten akár csak egyetlen pillanatra is fölfüggesztené hatalma gyakorlását, az ember megszűnnék létezni. Van-e más kiút az efféle érvelés cáfolására, mint az, hogy az embert szabadságával együtt magába az isteni lénybe menekítsük, mivel a szabadság a mindenhatósággal ellentétben elgondolhatatlan, és hogy azt mondjuk: az ember nem Istenen kívül, hanem Istenben van, s tevékenysége maga is Isten életéhez tartozik?”8 Isten és ember azonosságának továbbiakban történő értelmezése Schelling művének lényegi mozzanata. Heidegger, Schelling művét elemezve, erről az azonosságról így ír: “… a függésben levő a tekintetben, hogy egyáltalában van, alapzatától függ, a tekintetben azonban, hogy mi-ként létezik, már nem. Ahhoz, hogy a fiú legyen, szükség van az atyára, ettől azonban a függőségben lévőnek, a fiúnak még egyáltalában nem kell azzá lennie ami az alapzat, az atya. (…) …ha a függésben lévő (…) nem volna szabaddá téve, ha nem volna leválasztva a függőségről és ha nem volna önmagára bízva, akkor olyan függőségről volna szó, amelyből hiányzik a függésben lévő, olyan következtetésről, amelyből hiányzik a következmény. (…) Az Istentől függőségben lévőnek úgy kell Isten által Istentől való függőségéről leoldatnia, hogy ez a függésben lévő nem-függésben lévőként önmagában állóvá váljék. A függésben lévő függésben nem lévő, a »származtatott abszolútum«, nem mond ellent önmagának, hanem e fogalomban az kerül megadásra, ami a létezők alapzata és a létezők egésze közti kapcsot alkotja. Az Isten az ember, vagyis az ember mint szabad lény van Istenben, s egyáltalán, csak szabad lények lehetnek Istenben, mindaz, ami nem szabad, s minden, amennyiben nem szabad, kívül van Istenen.”9
Heideggert azért idézem, mert úgy vélem, hogy a schellingi gondolatokat talán ismerő Madách a heideggeri tovább-gondoláshoz hasonló következtetéseit a Tragédia koncepciójának elemévé teszi. Az a feltevés azonban, hogy a Tragédia egészében érvényesülhet Schelling hatása, a jelen tanulmány kereteit meghaladó további vizsgálódásokat igényel.