Árpás Károly

 

Vörösmarty Mihály Az emberek című versének problémaköre és a Tragédia

 

 

1. Közelítések

 

1.1. A Madách-kutatás kissé olyan, mint a táguló világegyetem: minél töb­bet tudunk meg a szerzőről és művéről, műveiről, annál több kér­dés te­hető fel a megoldásokkal, a tényekkel és a feltevésekkel kap­cso­lat­ban. Így lesz a mű a mindenkori befogadók tükrévé is. Az egyik (foly­to­no­san tágítható) problématerület a Tragédia hatás­me­cha­niz­mu­sa.

1.1.1. Volna lehetőség a befogadás-vizsgálatra is – a strukturalista tár­sa­dalomtudomány és az irodalom-szociológia, „irodalmi pszi­cho­ló­gia” megteremtette ennek kereteit, sőt akár magyar nyelvű példákat is föl­mutathat.1 Bármennyire is adottak a közoktatási kedvező feltételek, nem ebben az irányban indulunk tovább.

1.1.2. Érdemes volna tágítani a keletkezéstörténeti kutatásokat, hiszen so­ha nem mondható ki, hogy minden most vagy később fontos adat a ren­delkezésünkre áll, de úgy vélem, hogy az utóbbi két évtized mind for­rásközlésben, mind feldolgozásban elégséges információval ren­del­ke­zik.2

1.1.3. Napjaink divatos kutatási területe a kultuszvizsgáglat3 – úgy vé­lem, már itt is elégséges munka született. Igaz, a Társaság további fej­lő­dése és fejlesztése is ebben az irányban mutat,4 de képzettségem s időm csekély ahhoz, hogy további kutatásokkal5 foglalkozzam.

1.2. A keletkezéstörténettel foglalkozó munkák többsége az elődökkel fog­lalkozik: részben műalkotásokkal (hogyan alakíthatta a művet a drá­mai költemény kialakult, kialakuló fogalma, sajátos kö­ve­tel­mény­rend­szere), részben azokkal a szerzőkkel, akiket Madách olvashatott (vagy olvashatott róluk).

1.3. Vannak azonban olyan tanulmányok, cikkek, amelyek a pél­da­kép-kérdést járják körül (már Erdélyi János is foglalkozott ezzel a kér­dés­sel). S itt jelenik meg Vörösmarty Mihály, pontosabban a Vö­rös­marty- kérdés is.6 Föltűnése a nyelv és a történelemszemlélet ha­son­ló­sá­gából adó­dik, utóbbit talán érthetőbbé teszi vázlatos bemutatásom.7

1.4. Újabban azonban nemcsak nyelvi-történetszemléleti alapon ta­lál­nak kapcsolatot a két klasszikus között, hanem részben emblématikus-szemi­otikai alapon is, igaz ez még csak feltevés,8 sőt kompozíciós egye­ző elemeket és elveket is találhatunk.9

 

2. A feladat szűkítése

 

2.1. Vörösmarty és Madách történelemszemléletének rokonsága mo­rál­filozófiai következményeiben érhető tetten, hiszen Vörösmarty még a ciklikus,10 míg Madách (bár nem egyértelműen) a lineáris fejlődés-el­méletnek követője.11 Politikai-közéleti, művészi, de még magánéleti tet­teik mind ezt támasztják alá.

2.2. Kiemelkedő fontosságúnak tartom a „remény” kulcsszó, emb­lé­ma­tikus jelentőségű fogalom előfordulását – főleg, mert épp a jelen ma­gyar befogadása kérdőjelezi ezt meg (és/vagy érti félre).12

2.3. Komoly kihívást jelent a másik, legalább ilyen erős köteléknek, a re­torizáltságnak a fölfejtése. E dolgozatban ezt mellőzöm, de a ké­sőb­bi­ekben szándékom a részletes példa bemutatása: egy Madách-beszéd elem­zése.13

2.4. Ha elolvassuk a Vörösmarty-verset,14 akkor azt kell mondanunk, hogy a jelenetezési technika Madáchnál jobb. Igaz, nem ajánlatos lírai al­kotást drámaival összevetni, de épp arról van szó, hogy Az emberek cí­mű verset nem tekintjük hagyományos értelemben vett lírai al­ko­tás­nak.

 

3. Az emberek értelmezésének vázlatos áttekintése

 

3.1. A vers keletkezése dátumhoz nem köthető, viszont könnyen „be­mér­hető”: a galíciai felkelés15 1846. 02. 20-án tört ki, a Honderű 1846 má­jus elején jelent meg. Sajnos, nincs adatunk a folyóirat nyomdai át­fu­tási idejéről, mint ahogyan arról sem, hogy a galíciai hírek az in­for­má­lis csatornákon mikorra értek el Pestre. Számunkra fontos az, hogy egy­részt Vörösmarty felette érdeklődött a lengyel viszonyok iránt,16 más­részt a korabeli politikai viszonyok nem engedték meg a nyílt be­szé­det, ugyanakkor megkövetelték a politikai reakciót.17

3.2. Vörösmarty műve 1846 óta ismert (Madáchnak is megvolt gyűj­te­mé­nyes kötetkiadása), s bár a nemzeti ajánló bibliográfia nem em­lí­ti,18 az értelmezések számbavétele terjedelmes lenne. Így csak uta­lá­sok­kal, ki­vonatokkal, összegzésekkel mutatom be, csak ott és akkor idéz­ve, ha a későbbieket alátámasztja vagy látványosan meg­kü­lön­böz­te­ti.

3.2.1. Gyulai Pál, az első monográfia írója tartalmi alapon vizsgálva a vers­ről megállapítja, hogy a többi közül a legsötétebb; baljóslatú me­ren­gés; „Hiú küzdelmet olvas le a világtörténelem lapjairól”.19

3.2.2. Érdekes lehet, hogy Arany János sehol nem tesz megjegyzést a vers­ről, pedig főleg az 1850-es években a hangulati és művészi té­ma­vá­lasztás is azonos.

3.2.3. Erdélyi János is kihagyja a verset, pedig sok tanulmányában fog­lalkozik a korszak lírájával és filozófiai áramlataival.20

3.2.4. Toldy Ferenc egyre bővülő összegzéseiből éppen úgy hiányzik ez a mű, mint az erre épülő kiegyezés utáni tankönyvekből. Hiába, nem volt „udvarképes”.

3.2.5. A századforduló egyik hivatalos irodalmára, Beöthy Zsolt már meg­említi,21 de nem tesz hozzá semmit a Gyulai-képhez (kö­zép­is­ko­lai tankönyveiből pedig következetesen kihagyja – egyébként a többi szer­ző is).

3.2.6. Vörösmarty művének első ötletes értelmezője a fiatal Babits. A fér­fi Vörösmarty című tanulmányában22 Vörösmarty „égő ni­hi­liz­mu­sa” példájának tartja a művet – nem kívánok itt kitérni arra, hogy mit ér­tett Babits 1911-ben a nihilizmuson (de biztosan mást, mint a ké­sőbb őt bíráló Lukács György).

3.2.7. Egy generáció után Benedek Marcell23 szól újra a műről, a pesszi­mizmus, tragikus pátosz megszólaltatójaként tárgyalja.

3.2.8. Szerb Antal tanulmányai összegzéseként lendületes 1934-es esszé­jében24 így közvetíti benyomásait: kétely, pesszimizmus; pro­fe­ti­kus komor virrasztás.

3.2.9. Érdekes, hogy a hűvösnek tartott Babits ünnepi írásában25 nem­csak kiemeli versünket, hanem így ír: „…szinte politikai kivonat…, mely­ben a különböző államformák… leálcázódnak, s álcájuk alatt meg­mutatják a meztelen embert… a mai Vörösmarty rettenetesen, vé­re­sen aktuális költő.”

3.2.10. A boldog békeidők hagyománya, hogy a mű nem kerül bele a köz­oktatás példatárába, s Pintér Jenő monumentális alkotása26 csak a tar­talmi jegyekre és a pesszimista világképre emlékeztet.

3.2.11. Az idős Riedl Frigyes összefoglalásában27 csak érinti ver­sün­ket; szerint a mű pesszimista költemény (még Országháza és az Em­lék­könyvbe is).

3.2.12. Pécsi könyvében Faggyas Jolán28 Vörösmarty pesszimizmusát „jár­ja körül”. Az egész munkát áthatja a romantikus szemlélet, a her­de­ri nemzethalál középpontba állítása; sok félreértésének alapja, hogy a szabadságharc bukása utáni lélekállapotból mintegy „visszafelé” vizs­gálja a verseket a Szózatig.

3.2.13. Éppen csak érinti a költeményt a Babitscsal vitázó Lukács György,29 de ennyi is elég, hogy utat mutasson a későbbi szocialista iro­dalomtörténészeknek: a versben a költő pesszimizmusa társadalmi mo­tívumokra vezethető vissza, nem pedig bármilyen nihilizmusra.30

3.2.14. S megszületik a múlt irodalmának átértékelése. Egyik első út­tö­rője Waldapfel József. Több cikke is kapcsolódik Vörösmartyhoz, de mi csak a választott vershez kapcsolódó állítását összegezzük: Az em­berek és az Országháza nem a világfájdalom kifejezése, hanem a Pe­tőfi verseivel rokon reménykedésé – Vörösmarty egész politikai ma­gatartása támasztja ezt alá.31

3.2.15. Ideológia támaszt nyújt Horváth Márton32 a Társadalmi Szem­lé­ben. Véleménye szerint a Vörösmarty-vers jellemzője az osz­tály­har­cos aktuálpolitizálás, „felfogja a történelem intését… a vajúdó for­ra­da­lom” bukására példa.

3.2.16. S ez előtt meg kell hátrálnia a tehetséges Barta Jánosnak is. 1950-es cikkében33 azt emeli ki a versről, hogy az megdöbbentő kép­so­rozat a világtörténelemről, amelyet alulról is tud nézni.

3.2.17. Horváth Jánosnak nem kell ugyan védekeznie – Petőfijéért tá­mad­ta a marxista kritika –, de a vers kapcsán cikkében34 csak annyit emel ki, hogy a műre jellemző a csalódás, az elkomorodás pátosza.

3.2.18. Nem csoda, hogy a megszülető szocialista nagymonográfia (akár­csak Király István Mikszáth Kálmánja vagy Sőtér István Eötvös Jó­zsefe) csupán elnagyolt értelmezés; állandóan átszőve ideológiai ér­vek­kel s ezek marxista-leninista kritikájával, melynek célja Vö­rös­mar­ty Mihály történelmi pesszimizmusának alátámasztása. (S Tóth Dezső ezt 1974-ben ismét megjelentette.35)

3.2.19. Érdekes a Kelet-Európa történelmével foglalkozó Kovács End­re36 véleménye. A versre jellemző sötét, pesszimisztikus élet­han­gu­lat: a reformokra kész nemesség szembekerülése a vele ellenséges vi­szonyban álló néppel – ez egy időre elnémította benne a békés re­for­mok sikerében való bizakodást.

3.2.20. A „Spenót”-ban37 ismét Tóth Dezső fogalmazta meg a szo­ci­a­lis­ta hazafisághoz szükséges magyar kultúra haladó hagyományait – és értelmezte az ettől némiképpen eltérő verset: „a reformkori tár­sa­da­lom ellentmondásainak feloldatlanságát, a rendi liberalizmus két­ség­be­esését vetíti rá az egész emberiség sorsára, történelmére… ”; utána az Országháza már politikai költemény.

3.2.21. Lényegében ezt ismétli Szauder38 József is a népszerűsítő iro­da­lomtörténetben: „mélyen pesszimista verse… a véresen összeütköző osz­tályellentétek, az osztálytársadalom ellentmondásai fölötti meg­ren­dü­lését fejezi ki.”

3.2.22. Érdekes, hogy a szocialista közoktatás felhasználta a Vö­rös­mar­ty-verset. Újabb értelmezést nem tett az „akadémikusok” vé­le­mé­nyé­hez.

3.2.23. Alig 130 évvel a vers megjelenése után végre megszületik az el­ső alapos, tudományos és korszerű elemzés Orosz Lász39 tollából. Esszé­je szakcikk is egyben (elbizonytalanítóan részletező), ám a vá­lasz­tott problémakörrel alig foglalkozik. Jelentős a keletkezéstörténet po­litikai-történeti megközelítése (Az élő szobor című verssel az 1830-as fölkelést is evokálja); viszont félreérti a „céltalan körforgás” gon­do­latát.

3.2.24. A 125 éves évforduló újabb elemzést eredményez: Csetri La­jos40 munkája szakcikk a javából. Lenyűgöző tudása a mű esztétikai, fi­lozófiai megközelítése a nemzeti klasszicizmus felől – ám prob­lé­mánk­kal (mert perifériális kérdés!) nem foglalkozik.

3.2.25. Az 1978-as tanügyi reform a fiatal irodalomtörténészeknek le­he­tőséget és keretet adott felfogásuk kifejtéséhez. Szegedy-Maszák Mi­hály41 új Vörösmarty-képpel – és új versértelmezéssel állt elő. A mű tragikus történelemszemlélete démonikus látomással ma­gya­rá­zó­dik. A nyelvi és kompozíciós bravúrok feledtetik a vers kicsengését: a tör­ténelemben nincs szintézis. (Ám utána véleménye változik, erre pél­da az Országháza és 1847–1849-es politikai szerepvállalása.)

3.2.26. Költői látomás a szellemtörténetírás összegzésében42 Horváth Já­nos aforizmatikus megállapítása: „setét háttérből csupán egy fixa idea villódzásaira szorítkozó fényvázolat”.

3.2.27. Mások azonban még mindig a régi értelmezést „mondják fel”, mint Szár János.43 Műértelmezésének alapja, hogy Vörösmarty célja a pesszi­mizmus, a reménytelenség megvilágítása.

3.2.28. Orosz Lászlónak megadatott a másodszori vélemény, igaz rö­vi­dítve és egyszerűsítve a külföldnek szánt, németül, angolul majd fran­ciául megjelentetett irodalomtörténetben. Ennek magyarított vál­to­zatában44 írja a versről: Kétség és helytállás – pesszimista konk­lú­zió; de előtte „a galíciai parasztfelkelés intő példa…”

3.2.29. Nemeskürty István népszerűsítő irodalomtörténetében45 így lát­tatja a művet: A Gondolatok… derűlátását billentette meg a lengyel fel­kelés leveretésének híre – Tóth Dezsőre hivatkozik: „zsar­nok­gyű­lö­let és osztályfélelem… sugallja az érdekegyesítés szükségességét.”

3.2.30. Újabb elemzés következik, a szegedi Zentai Máriáé.46 A 15 éve megjelent tudományos cikk a reformkor 1840-es éveibe helyezi el az alkotást – összevetve Petőfi-kutatásaival és a kortárs alkotásokkal. Sze­rencsémre ő sem érinti problémánkat.

3.2.31. 1986–2002 között nem tudtam azzal az alapossággal vizsgálni a mű befogadását és értelmezését, még csak címlistám sincs.47 Ám re­mé­lem, megállapításaim nem ütköznek nagyon (s nem egyeznek) má­sok véleményével: azaz megállapításaim megállapításaim lesznek.

3.3. A választott Vörösmarty-vers számunkra egyik legnagyobb je­len­tő­sége kapcsolata a Tragédiával. Amennyiben nem lírai alkotásnak, ha­nem gondolati (filozofikus) szövegnek tekintjük (amely szö­veg­for­ma­ként leginkább a rapszódia műfajára emlékeztet), akkor a föl­is­mer­he­tő „eszmei mondanivaló” több Tragédia-színnel is rokoníthatja.

3.3.1. A IV.: a hatalom, a „nagy-ember” és a „felülről történő ma­ni­pu­lá­ció” példázata48 (Lucifer javaslata).

3.3.2. Az V.: a manipulált tömeg és a „nagy-ember” viszony, a po­li­ti­kai tevékenység „demokratikus” modellje.

3.3.3. A VII. a manipulált tömeg, a hatalom és az ellenzék viszonya (ha az eretnekséget nemcsak teológiai alapon tekintjük49).

3.3.4. A IX. a manipulálható tömeg és a „nagy-ember” viszony, a po­li­tikai tevékenység „diktatórikus” modellje.

3.3.5. A XI. az újkori társadalom rajza és az elidegenedés problémája.

3.3.6. A XIII. az eszme és a történelem kapcsolata, a történelmi-po­li­ti­kai felelősség problémája.

3.3.7. A XIV. az „elkorcsosulás” a társadalmi lény anyagi-szociális de­termináltsága.

3.4. Megismételve az előbbieket, külön kiemelném az V. és a IX. színt.

3.4.1. Az athéniben a Kleiszthenész és Themisztoklész kialakította, lé­te­ző demokrácia50 (méghozzá közvetlen – ha csak az athéni fér­fi­ak­nak is) megcsúfolásáról van szó. Jusson eszünkbe, (Madách–)Ádám– Mil­tiádész nem a népet kárhoztatja, bár megjegyzi, hogy „gyáva”. Vi­szont a „színhívó” szavakban ki akarja vonni magát a közösségi te­vé­keny­ségből.

3.4.2. A párizsiban más a helyzet: Danton javaslatára már kialakult a dik­tatúra végrehajtó gépezete, a koncepciós pereket lehetővé tevő „for­radalmi perrendtartás”. Viszont rövid ideig adott volt egy, az an­golt és az észak-amerikait meghaladó teljesebb demokrácia le­he­tő­sé­ge,51 amelyhez kellett a manipulálható, tudatlan nép áldozatkészsége is. Ezért a lehetőségért, ezért az áldozatkészségért kívánja majd meg­va­lósítani (Madách–)Ádám–Kepler a tudományos forradalomból kö­vet­kező átalakulást.

3.4.3. A manipulálható, eszközzé silányított nép, tömeg problémája kö­zös Vörösmarty és Madách művében.

 

4. Vörösmarty kulcsszavának („remény”) jelentése

 

4.1. Az emberek című versben a „remény” jelentésű szó szótári alak­já­ban nyolcszor fordul elő (az I–VI. szakaszban egyszer-egyszer, a VII.-ben kétszer), s mindannyiszor a „nincsen” igei állítmánnyal. A vers szö­vegéből nem állapítható meg, hogy Vörösmarty milyen ér­te­lem­ben, milyen jelentéssel használja a fogalmat.

4.2. 1847 után a következő alkalmakkor fordul elő:52

[Setét eszmék borítják…]: „(adj…) reménysugárt (/hogy el nem vész, hogy él még nemzetem)”, „(Koldulni járnék illy) remény-hitért”;

Előszó: „(szív) remélt”, „(Öröm- s’) reménytől (reszketett a lég)”;

A vén cigány: „(vakmerő) remények” és

[Fogytán van a’ napod…]: „(Van-e még) reménység”; „(Büszke) re­mé­nyekkel”.

Hosszabb idézet nélkül is elfogadható az állításunk: a ‘remény’ je­len­té­se ezekben szintagmákban és mondatokban nem azonos Az emberek cí­mű vers szavának jelentésével.

4.3. Úgy vélem, hogy a tágabb kontextus segíthet egyedül az ér­tel­me­zés­ben; vizsgáljuk meg az 1843–1847 között53 keletkezett köl­te­mé­nye­ket! A remény szó előfordulásai:

Keserű pohár: „remélni (biztosabbat)”;

Honszeretet: „(a’ legbuzgóbb anya/) remény- (‘s munkátalan)”, „(éb­ren állj/)Remélni (tenni hő)”;

Az elveszett ország: „(látni nincs) remény (/többé jó napomat)”

Az anyátlan leányka: „(Mosolygjon kék szemed; / Szent fény, mi ben­ne ég:) Remény (s emlékezet)”

A’ szent ember: „(Isten szív után itél: / A’ ki hisz, szeret,) remél”;

Jó bor: „(Magyar szellem! Lobogj e’ városon: / Magas) reménnyel (néz felé a’ hon)”;

Deák Ferenc: „(díj, a’ mellyet elérni) reményem” és

Forget nort the field: „(oda van nagy fényü) reményünk”.

Ha a hagyományos, vallásos tartalomtól eltekintünk – Az anyátlan le­ány­ka, A szent ember – akkor úgy véljük, hogy a politikai jelentése a ‘re­mény’-nek a lehetőség.

4.4. Ezt a jelentés-értelmezést támasztják alá nemcsak a tárgyalt idő­szak versei – címek felsorolásától eltekintek –, hanem a korszak le­ve­lei is,54 amelyekben az Ellenzéki Kör, a Nemzeti Kör irányadója, De­ák Ferenc harcostársa és barátja szólal meg. Ennek a politikai hit­val­lás­nak egyik szép megfogalmazása a Gondolatok a könyvtárban című köl­teménye is.55

4.5. Az emberek írója lírai formában gondolta végig reformer-stra­té­gi­á­ja alapaxiómáját: meg lehet találni az alternatívákat, mert vannak al­ter­natívák; élni kell a „szellemharcok” ütköztető-tárgyalásos me­tó­du­sá­val, mert ez vezethet előre.

 

5. „Vezethet előre”: ciklikusság és/vagy linearitás?

 

5.1. A kitérés szükséges: hogyan értelmezte Vörösmarty, Madách a jö­vő jelentését? Utalva tavalyi előadásomra56 csak annyit jegyeznék meg, hogy ez a jövő az időben bekövetkező és leírható állapot. S ha az le­írható, akkor a jelen is, sőt a múlt is. A leírások összevethetők, s már ér­zékelhető is a változás (hogy ne a ‘fejlődés’ szót használjam). Mivel az emberiség, a nemzet, a szűkebb közösség, a család és a saját jö­vőm­re vonatkozó elképzeléseim, vágyaim és terveim alapja a múlthoz és/vagy jelenhez képest „értékesebb” állapot létrehozása, ezért nincs je­lentősége, hogy a fejlődést (a történelmi folyamatot) ciklikusnak (mint Kölcsey, Vörösmarty) vagy lineárisnak (mint Petőfi, Madách) te­kintem. Mivel a „cél”-képzet tekintetében nincs eltérés, helyesnek tar­tom annak vizsgálatát, hogy Madách milyen eszközöket, le­he­tő­sé­ge­ket [V.ö. Vörösmarty „remény”-ével!] tartott elfogadhatónak

5.2. Hogyan értelmezte Madách „lehetőségeit” a Tragédia előtt?57

5.2.1. Az 1848-as fordulatig Madách miközben a „szellemharcok” Vö­rösmarty Mihály-i értelmezését követve a reformnemességi moz­ga­lom­hoz csatlakozik,58 jó kapcsolatot alakít ki a „centralista” cso­port­tal. Kölcsey szellemében aktív közéleti szerepet vállal (sem jogi dip­lo­má­ja, sem nagybirtokos helyzete nem kényszerítené ebbe a táborba).

5.2.2. Ha politika szerepvállalását és „eszköz”-választásait tekintjük, ak­kor összekapcsolható öt esztendő: 1848–1853 között attól füg­get­lenül igyekezett megtalálni a hatékony lehetőségeket, hogy azok milyen kö­vetkezményekkel járnak. A teljesség igénye nélkül sorolnék né­há­nyat:

–     megyei főbiztos honvédelmi szerepkörben

–     rendfenntartó részvétel, akár a lojalitás=árulás vádját is vállalva

–     kapcsolat az 1849 őszén gerillaharcot folytató szabadcsapattal (ké­sőbb „betyárokkal”)

–     politikai üldözöttek bujtatása, szökésük segítése

–     fegyverrejtegetés

–     börtönvállalás (egészen a családi élet harmóniájának koc­káz­ta­tá­sá­ig).

A kontraszthatás kedvéért említem öccse halálát, húgának és csa­lád­já­nak lemészárlását, illetve a le nem írt megszállási, önkényuralmi meg­pró­báltatásokat. Mindezt az a fiatalember választja, aki kelet-európai ér­telemben nemcsak képzett, hanem művész is. Igaz, személyesen nem harcol, de rá is igaz Arany megjegyzése: „halni volt esély”.

5.2.3. Amennyire mozgalmas volt közéleti tevékenysége, annyira vissza­vonul 1853–1860 között. Egyetértek Andor Csabával: részben rend­őri felügyelet alatt állva senkit nem akart veszélyeztetni, részben ha a korra tekintek:59 nem is igen volt alkalma a cselekvésre.

5.3. Hogyan látja Madách a politikai harc lehetőségeit a Tragédiában?

5.3.1. Nem okozna nehézséget a keretszíneknek politikai jelentést tu­laj­donítani, főleg a XV. színnek – ám Madách ehhez nem ád fo­gód­zót: még a befejező „isteni útmutatásban” is ügyel arra, hogy „direkt” po­litikai jelentést ne „halljunk ki” a darabból.60

5.3.2. A IV.-ben egyszerűen nincs mód a közéleti cselekvésre: Ádám– fá­raó tetteit nem tekinthetjük azoknak; Lucifer fejtegetései levegőben ló­gó „doktrínák” (igaz, találóak).

5.3.3. Az V.-ben csupán a sikeres (mert győztes) demagógia mű­kö­dé­sét láthatjuk. Ennél többet ír a Commodusban, a Csak tréfában, de még „társadalmi” elbeszéléseiben is.

5.3.4. A VII. színben csak jelzi az esetleges közéleti ellentéteteket: az eret­nek eszmék terjedése mögött szociológiailag is igazolható fe­szült­sé­gek vannak; s majd a későbbi keresztesek fogják elfoglalni, feldúlni és kifosztani Bizáncot. Viszont érdekes történetfilozófiai és politikai meg­jegyzései vannak Lucifernek – igaz, azt a befogadó jobban érti, mint Ádám–Tankréd.

5.3.5. Sajnos, a sokat idézett IX. szín sem tartalmaz túl sok politikai pél­dát. Szó van az önkéntesek áldozatvállalásáról – ám azt lerontja a tiszt öngyilkosság-jelenete; utalás van a tömegmészárlásokra – ám el­len­tételezi Ádám–Danton lelki élete (igaz, mögötte fölsejlik a dik­ta­tú­ra erőszaka); s a végszavakban megjelenik egy koncepciós per61 – de ez az aforizma-poénok sziporkájába vész.

5.3.6. A XI. szín hiába a jelen színe, jóformán nyoma sincs annak, hogy Széchenyi, Wesselényi, Bölöni Farkas, Szemere, Pulszky és má­sok mit kerestek és mit találtak Angliában. Érdekes lenne meg­vizs­gál­ni, hogy miért hiányzik a politikus a felvonultatott szerepek közül.

5.3.7. A XII. jellege miatt nem is lehet alkalmas politikai esz­me­fut­ta­tá­sokra: a „megélhetés” eszméje (kényszerítő szüksége) minimálisra szű­kíti a közösségi tevékenység lehetőségeit. Csak arra emlékeztetem az olvasót, hogy az erőszakos kényszerítő eszközök (fegyverek: kard, ágyú) hiányoznak.

5.4. Madách és a jövő viszonyának alakulása 1860–1864 között.

5.4.1. A közéletben úgy tűnt, Madách megkapja a lehetőséget: ott foly­tathatja, ahol 1849-ben abbahagyta.

5.4.1.1. Az 1861-es országgyűlés valóban a siker évét jelenti: meg­kap­ja a megye bizalmát, megválasztják képviselőnek, bemutatkozó be­széde az ún. Határozati Párt eszmei kikristályosodását segíti. Olyan po­litikusokkal kerül kapcsolatba, akik részben a kiegyezés, részben az 1875-ös fúzió után országos politikai szerepet töltenek be. Időleges „sztár”-szerepe belejátszik abba, hogy Arany János mégis elolvassa az át­adott kéziratot.

5.4.1.2. Az ún. Schmerling-provizórium (1861–1865) akkor sem te­rem­tene lehetőséget a közélet befolyásolására, alakítására, ha egész­sé­gi állapota engedné. A visszatérő adminisztratív abszolutizmus még a fő­városban tevékenykedőket is megbénította, hát még a vidékieket!

5.4.2. Az irodalmi közéletben a tragédia sikere ellenére nem játsz­ha­tott jelentős szerepet: aki nem élt Pesten, az nem mozoghatott az iro­dal­mi társaséletben. Bár Madách megkapja a cselekvés kereteit – meg­választják a Kisfaludy Társaság tagjának, majd az Akadémiába is –, ám ekkorra már Madách egészségi állapota azt sem engedi meg, hogy egy­szer-egyszer éljen ezzel.

5.4.3. Az irodalomban a kihívás, a felelősség megszólalásra készteti – ám művei nem találkoznak a közönség-igénnyel.

5.4.3.1. Ekkor született versei – melyek többségét nem tudjuk datálni sem – nem különböznek a tucatművektől.

5.4.3.2. A Mózes politika üzenete bármennyire is világos szá­munk­ra,62 a kortársak fanyalogva fogadták.

5.4.3.3. A Tündérálom befejezetlensége ugyan kihívás a kutatónak,63 de választott szempontunk alapján érdektelen alkotás.

 

6. A 19. századi ember morálfilozófiája

 

Úgy vélem, ha a politikai cselekvés eszközeiről, céljairól, mindezek le­hetőségeiről esik szó, célszerű vázolni a közösségi tettek mo­rál­fi­lo­zó­fiai motivációit.64 Vázlatos áttekintésemet személyekhez fogom kap­csolni.

6.1. A reform és konszenzus – ez a jelszó foghatná össze a következő nem­zedéki csoportot: Széchenyi István, Kölcsey Ferenc, Kossuth La­jos, Deák Ferenc. A változás, változtatás igénye esetenként szem­be­ál­lít­ja őket a hatalmon lévőkkel (és egymással is!), ám a legfontosabb kö­zös sajátosság: az együttműködés keresése és a politikai hitelesség je­lentősége. Kossuth igaz perifériára sodródik 1849-ben, de az 1840-es években olyan meghatározó szerepet játszott az ellenzék nézeteinek ki­alakításában, mint az 1830-as években Kölcsey. Széchenyi idő­le­ge­sen háttérbe szorult az 1840-es években, de az 1850-es évek végén De­ák lehetőségeit tágította. Deák 1867-es konszenzus-javaslata élet­ké­pes jövő felé mutatott,65 más kérdés, hogy sem az uralkodó, sem a nem­zetet képviselő politikusok nem tudtak élni a Deák Ferenc-i já­ték­tér­rel és -szabályokkal.

6.2. Reform és/vagy forradalom a hegemónia jegyében: a jelszószerű meg­állapítás Arany János, Petőfi Sándor, Vasvári Pál, Jókai Mór po­li­ti­kai és irodalmi közéleti tevékenységére igaz. Valamennyien meg­fo­gal­mazták (és/vagy tették) céljaikat: nézeteik igazolása mellett vagy anél­kül fogadják el elképzeléseiket. Petőfi, Vasvári inkábba a politikai köz­életi lehetőségek határait kutatták – nem véletlen erőszakos ha­lá­luk –, Arany és Jókai az irodalmi, művészi világban várták a feltétlen el­fo­ga­dást. Jókainak sikerült (ma is egyik legolvasottabb szerzőnk), Arany­nak azonban meg kellett vívnia a harcát a következő cso­port­tal.66

6.3. A kompromisszumra épülő reform: az irányítás megtartása – ez jel­lemző a Gyulai Pál, Kemény Zsigmond, Eötvös József nevével fém­jelezhető csoportra. Minden minősítés nélkül: úgy vélték, bir­to­ká­ban vannak annak a tudásnak,67 hogyan lehet megmenteni a nemzetet. Komp­romisszum a mindenkori helyzet megnyerése érdekében – eb­ben különböztek az áldozatok lehetőségét is elfogadó korábbi cso­port­tól (ugyanakkor természetes szövetségesük is lett).

6.4. A státus quo fenntartása – talán ez a Tisza Kálmán, Andrássy Gyu­la, Apponyi Albert nevével „fémjelzett” nemzedékcsoport állt leg­távolabb a „jövőtől”. 1875-től lényegében 1945-ig meghatározó mó­don befolyásolták a magyar politikai közgondolkodást és -cse­lek­vést. Kiteljesítették az előbbi csoport megvalósított hegemóniáját.68

 

7. Összegzés

 

7.1. A kérdés, a címben jelzett probléma tehát részben morálfilozófiai, rész­ben politológiai (csak példatárát tekintve történelmi) meg­ha­tá­ro­zott­ságú. A társadalmi-politikai cselekvés mikéntjére vonatkozik – így és ezért izgatta a 40-es és 50-es évek emberét.

7.2. Vörösmarty megoldása hosszú életében a létező helyzetekre adott vá­lasznak megfelelően alakult.

7.2.1. Az 1830-as évek végétől, az 1840-es évek elejétől a politikába mind erősebben bekapcsolódó költő 1849 előtt „rugalmasabban” vi­sel­kedett.

7.2.1.1. Költészetében (és levelezésében) folyamatosan követte a po­li­ti­kai vezetés normáinak és eszményeinek változását. Az elméletek, az ide­ák meggyőzésre alapozódó harcától indulva (A Guttenberg-al­bu­ma, Gondolatok a könyvtárban), a valósággal történő szembesülés után (Az emberek) eljutott a politikai aktivitás szélsőséges esz­kö­ze­i­nek el­fo­ga­dá­sáig (Országháza, Szabad sajtó).

7.2.1.2. Tettei összhangban állnak gondolkodásának változásával: a Nem­zeti Kör vezetőjéből az Ellenzéki Kör irányadó személyiségévé vá­lik. Politikai eszközök alkalmazását tekintve a Védegylet tá­mo­ga­tá­sa mellett belefért a politikai képviselet elfogadása, sőt 1849 tavaszán be­kapcsolódik a katonai bíróság munkájába is.

7.2.2. 1849 után a tragikus bukás okaival való szembenézés helyett rész­ben a bűnbakkeresés vezérli (Átok – Görgei ellen írt verse),69 rész­ben a befogadók, a sorstársak lét-élményének megszólaltatása, fel­ol­dása (Előszó, A vén cigány). Szinte alig ír, visszavonulva tölti élte be­teges napjait.

7.3. Madách megoldása egyöntetűbb; az 1840-es években politikai né­ze­teit a Kossuth vezette nemesség megnyilatkozásai és a baráti kör szá­la­ihoz kapcsolódó centralisták spekulatív (s ezért esetenként ra­di­ká­li­sabb) elvei határozták meg. Madách elvbarátai számoltak az erő­szak­kal, ennek kompromisszumos vegyítéseivel. Bár a költő sze­mé­lye­sen ta­pasztalta a megszálló hatóság merev, adminisztratív po­li­ti­ká­ját, nem tört meg; tetteiben talán visszafogottabb volt, de gon­dol­ko­dá­sá­nak alap­ve­tő sajátosságait kellően igazolja 1861-es politikai te­vé­keny­sége.

7.3.1. Lírai alkotásaiban visszafogottabb (egyik oka az intim szféra ere­je). Drámáiban – akár A civilizátorban vagy Az ember tra­gé­di­á­já­ban helyenként naprakész politikai pamfletek szókimondásával él.

7.3.2. Tetteiben nem változott (hasonlóan cselekedett ’49 nyaráig, mint az utána – talán állhatatossága volt az a megejtő tulajdonsága, amely egybeláncolta a két embert: Arany Jánost és Madách Imrét.

7.4. Az előadás aktualitását nem is annyira a Tragédia adja, mint in­kább az a tény, hogy az előadásban vázolt probléma nem Vörösmartyé vagy Madáché; hanem a mi problémánk. A mi életünket befolyásoló kér­dés (és az arra adott válaszok milyensége), hogy hogyan élünk a Kár­pát-medencében, Kelet-Európában – Vörösmarty, Madách művei al­ternatívákat és példákat kínálnak (már csak ezért is olvasni kell őket!)

 

Jegyzetek

 

1.    A külföldi szakirodalomból U. Eco: A nyitott mű. Bp., 1976., R. Escarpit: Irodalomszociológia. A könyv forradalma. Bp., 1973.; a magyar irodalomból Hauser Arnold: A művészet szociológiája és Józsa Péter–J. Leenhardt: Két főváros – két regény. Ol­va­sás­szo­ciológiai kísérlet. Bp., 1981. vissza a szöveghez

2.    Horváth Károly: Madách Imre. Nagy magyar írók. Bp., 1984.; Ra­dó György: Madách Imre. Életrajzi krónika. Salgótarján, 1987.; Andor Csaba: A siker éve: 1861. Madách élete. Bp., 2000. és a Az ember tragédiája CD-ROM kiadásának bibliográfiája. vissza a szöveghez

3.    Csupán három magyar szerzőt említek (a három generáció a ku­ta­tás jövőjére is utalhat): Dávidházi Péter, Praznovszky Mihály és Szilasi László. vissza a szöveghez

4.    A mindenkori szimpóziumok mellett bizonyíték erre a Madách Könyv­tár – Új folyam kötetsorozata, a CD-ROMok; a jövő pedig raj­tunk áll (meg a kulturális kormányzaton: segítik-e a Madách In­tézet létrehozását). vissza a szöveghez

5.    Két kísérletem: Fráter Erzsébet a Madách Imre ihlette szép­i­ro­dal­mi alkotásokban. Adalékok a virtuális világ nő-képéhez. I. In II. Frá­ter Erzsébet Szimpózium Csécse–Budapest, 2001. és Adalékok egy kultusz természetrajzához. In Két csengetés között. Egy iro­da­lom­tanár kísérletei. (Kiadás alatt – kézirat, Szeged, 2001.) [Ez utóbbi Jókai Mór­hoz kapcsolódik.] vissza a szöveghez

6.    Kiemelkedő jelentőségű Martinkó András tanulmánya: Vö­rös­mar­ty és Az ember tragédiája (1974). In Teremtő idők. Bp., 1977. A jeles irodalomtörténész-nyelvész dolgozatában Vörösmarty ha­tá­sát vizs­gálja, különösen az alábbi művekre utalva: Délsziget, Ár­pád éb­redése, Gondolatok a könyvtárban, Az emberek. Alapos nyel­vi-szö­vegszerű bizonyítékokra, főleg a szövegszerű egy­be­e­sé­sek­re hív­ja fel a figyelmet. Ugyanakkor azt állítja, hogy az ál­ta­la „or­ga­ni­kus történelemszemlélet”-nek nevezett világkép mind Vö­rös­mar­ty­nál, mind Madáchnál a tragédia, a tragikus bukás felé mu­tat. vissza a szöveghez

7.    Árpás Károly: Történelemszemléleti vázlatok (Fejlődésfelfogások be­mutatása a lehetséges végső Madách-recepcióig: 1864-ig). In IX. Madách Szimpózium, Szügy–Balassagyarmat 2001. 10. 05. vissza a szöveghez

8.   Varga Magdolna több ízben is utal Vörösmartyra – a Gon­do­la­tok a könyvtárban, A vén cigány és a Fóti dal című versekre. (Var­ga Magdolna: Madách Imre Pereat – egy versértelmezési kí­sér­let. In VIII. Madách Szimpózium, Balassagyarmat–Szügy 2000. 10. 06-07. Szerkesztette Tarjányi Eszter és Bene Kálmán. Bp., 2001.) A remény jelentésével foglalkozva figyelmeztet Vö­rös­marty Az emberek és A merengőhöz című versére (Varga Mag­dolna: Madách reményei – egy versértelmezési kísérlet. In VII. Madách Szimpózium, Balassagyarmat–Szügy, 1999. Szer­kesz­tette Tarjányi Eszter és Andor Csaba Bp., 2000.) vissza a szöveghez

9.    A jelenetező technika közösségére és Madách jártasságára hívja fel a figyelmet Árpás Károly: Műfaji sajátosságok vizsgálata Ma­dách elbeszéléseiben. In VII. Madách Szimpózium, Ba­las­sa­gyar­mat–Szügy 1999 Szerkesztette Tarjányi Eszter és Andor Csa­ba. Bp., 2000 és u. ő.: „Ha ellenben te játszanál vele…” Egy le­hetetlen reKONstrukció kísérlete: Madách Tündérálma. In VI. Ma­dách Szimpózium. Szerkesztette: Tarjányi Eszter és Andor Csa­ba, Balassagyarmat–Szügy, 1998., Budapest–Balassagyarmat, 1999 és u. ő.: Az „Ős-Tragédia” szerkezete. In Függelék Varga Mag­dolna Kalandozások a Tragédia forrásvidékén. In IX. Ma­dách Szimpózium, Szügy–Balassagyarmat 2001. 10. 05. vissza a szöveghez

10.  Vörösmarty a Kölcsey Ferenc megalapozta, művelte tör­té­ne­lem­fi­lo­zófiát követi. vissza a szöveghez

11.  Erről bővebben a már idézett Történelemszemléleti vázlatok… mel­lett „Egyet bánok csak: a haza fogalmát…” Gondolatok a po­li­tikus Madáchról című tanulmányomban írtam, in IV. Madách Szim­pó­zi­um. Szerkesztette Andor Csaba. Balassagyar­mat–Szügy–Al­só­sztre­gova, 1996. vissza a szöveghez

12.  Példaértékűnek tartom az új Nemzeti Színház ünnepi bemutatóját (2002. 03. 15. – MTV1 és MTV2 közszolgálati adón is). Szikora Já­nos az általa rendezett Tragédiából módszeresen kiirtotta a „re­mény”-t s annak kétféle (Lucifer és az Úr – illetve az Angyalok Ka­ra) értelmezését. Hasonlóképpen, csak éppen másfélszáz év alatt elhomályosult a Vörösmarty-szó jelentése is. vissza a szöveghez

13.  Három pillérre támaszkodhatok: Magyar nyelvtan IV. (Szövegtan) Tan­könyvpótló jegyzet a hatosztályos gimnázium negyedik osz­tá­lyo­sainak. Szeged, DFG, 1994; Magyar nyelvtan V. (Stilisztika) Tan­könyvpótló jegyzet a hatosztályos gimnázium ötödik osz­tá­lyo­sainak. Szeged, DFG, 1996 és Magyar nyelvtan VI. (Rétorika) Tan­könyvpótló jegyzet a hatosztályos gimnázium hatodik osz­tá­lyo­sainak. Szeged, DFG, 1997. vissza a szöveghez

14.  Bár a Honderűben arab számozással jelent meg a költemény, de a két különböző kéziratra támaszkodva a kritikai kiadás a római szá­mok mellett döntött.

        1846. május előtt – Honderű 1846. május 342–343. In Vö­rös­mar­ty Mihály Összes Művei. Kritikai kiadás. Kisebb költemények (1840–1855) 3. k. Sajtó alá rendezte Tóth Dezső, Bp., 1962. 145–147.; jegyzetek 494–504. vissza a szöveghez

15.  Kovács Endre: Az 1846-os galíciai felkelés magyarországi ha­tá­sa című tanulmányában (in A lengyel kérdés a reformkori Ma­gyar­országon. Bp., 1959) részletezi a felkelés történetét. Rövid összeg­zése: 1846. 02. 20-án kezdődött Krakkóban, bár már előtte 18-án, 19-én letartóztatások. A magyar köztudat nem tud róla, de Krak­kóban meghirdetik a jobbágyfelszabadítást is. Sajnos a pro­pa­ganda hiányos; február végétől jobbágyzavargások, majd a tar­mó­wi Jakub Szela vezetésével parasztfelkelés: a jobbágyi szol­gál­ta­tások megtagadása, földosztás, gyújtogatások, gyilkosságok. A bé­csi propaganda (sőt titkos ügynökök, álruhás állami tiszt­vi­se­lők) részvételével már 02. 18-tól föllépnek a nemesi fölkelők el­len. Elpusztul 2–300 nemesi udvarház, mintegy ezerszáz halott a vég­ső mérleg. Március első napjaira véget ért. Felső-Ma­gyar­or­szá­gon elsősorban 1831-re emlékezve féltek. vissza a szöveghez

16.  Az 1830–31-es felkelés óta (még a Perczel család is érintett) fi­gye­lemmel és rokonszenvvel kíséri a lengyelséget; akárcsak ba­rát­ja, Bajza József (Apoteózis), maga is több verset ír; egyik leg­hí­re­sebb Az élő szobor. vissza a szöveghez

17.  A korabeli viszonyok fölidézéséhez az alábbi műveket ajánlom: a kor­társ Horváth Mihály történeti munkáját: Huszonöt év Ma­gyar­ország történelméből 1823-tól 1848-ig I–III. Pest, (1863)

        1868. Különösen III. k. 49–241.; a politikus-államférfi jóbarát élet­rajzát – Ferenci Zoltán: Deák élete I–III. Bp., 1904. Kü­lö­nö­sen II. k. 28–69. –; a hozzáférhető legteljesebb do­ku­men­tum­gyűj­te­ményt: Lukácsy Sándor–Balassa László: Vörösmarty Mihály 1800–1855. Bp., 1955. Különösen 377-406. és a jelen tu­do­má­nyos összefoglalását: Magyarország története 1790–1848. 5/2. Fő­szerkesztő Mérei Gyula. Szerkesztő Vörös Károly. Bp., 1980. Kü­lönösen 922–975. Egyetlen közös jegyük, hogy miközben szeiz­mográfikus finomságokkal figyelnek a politikai közéleti rez­dü­lésekre, a galíciai fölkelésre egyik munka sem tér ki. vissza a szöveghez

18.  Kókay György: A magyar irodalomtörténet bibliográfiája 1772-1849. Bp., 1975. 90-815. vissza a szöveghez

19.  Gyulai Pál: Vörösmarty életrajza (1866). In Válogatott művei II. Saj­tó alá rendezte Hermann István. Bp., 1956. 389. vissza a szöveghez

20.  Erdélyi János: Irodalmi tanulmányok és pályaképek Bp., 1991. vissza a szöveghez

21.  Beöthy Zsolt: Vörösmarty Mihály. Bp., 1900. vissza a szöveghez

22.  Babits Mihály: A férfi Vörösmarty. (Nyugat 1911/12.) In Esszé­pa­noráma 1900-1944 II. Szerkesztette Kenyeres Zoltán Bp., 1978. vissza a szöveghez

23.  Benedek Marcell: Délsziget avagy a magyar irodalom története. Bp., (1928) 1990. 153–154. vissza a szöveghez

24.  Szerb Antal: Magyar irodalomtörténet. Bp., (1934) 1986. 338–339. vissza a szöveghez

25.  Babits Mihály: A mai Vörösmarty. Nyugat 1935/12. vissza a szöveghez

26.  Pintér Jenő: A magyar irodalom története. Tudományos rend­sze­re­zés I–VIII. Bp., 1930–1941. vissza a szöveghez

27.  Riedl Frigyes: Vörösmarty Mihály élete és művei. Magyar iro­dal­mi ritkaságok Bp., 1937. vissza a szöveghez

28.  Faggyas Jolán: Vörösmarty pesszimizmusa. Pécs, 1938. vissza a szöveghez

29.  Lukács György: Babits Mihály vallomásai. (1941) In Magyar iro­dalom – magyar kultúra. Válogatott tanulmányok. Bp., 1970. vissza a szöveghez

30.  Míg Babits szóhasználatának jelentése meglehetősen kétséges, ad­dig Lukács elutasító vélekedése annál inkább: a 19. század má­sodik feléből öröklődött szóhasználatban a nihilizmus a com­mu­nis­mus, a kommunisztikus gondolatok szinonimája volt (rá­a­dá­sul orosz eredetű, akár a bolsevizmus, leninizmus). [Hogy mennyi­re pe­joratív volt a nihilizmus jelentése, ahhoz elég el­ol­vas­ni Jókai Mór alkotását: A jövő század regénye.] vissza a szöveghez

31.  Waldapfel József: Vörösmartyért (1947). In Irodalmi ta­nul­má­nyok. Bp., 1957. vissza a szöveghez

32.  Horváth Márton: A nemzeti tudat ébresztője. Társadalmi Szemle 1950. 938–939. vissza a szöveghez

33.  Barta János: Vörösmarty patriotizmusa. Irodalomtörténet 1950/IV. vissza a szöveghez

34.  Horváth János: Vörösmarty. In Tanulmányok. Bp., 1956. 255-256. vissza a szöveghez

35.  Tóth Dezső: A válság lírája. In Vörösmarty Mihály. Bp., (1958) 1974. 382–410. vissza a szöveghez

36.  Kovács Endre: Lengyel témák a reformkor irodalmában. In A len­gyel kérdés a reformkori Magyarországon. Bp., 1959. 391-393. vissza a szöveghez

37.  Tóth Dezső. In A magyar irodalom története 1772-től 1849-ig. Szer­kesztette Pándi Pál, Bp., 1965. 469–470. vissza a szöveghez

38.  Klaniczay Tibor–Szauder József–Szabolcsi Miklós: Kis ma­gyar irodalomtörténet. Bp., 1967. 117. vissza a szöveghez

39.  Orosz László: Vörösmarty Mihály Az emberek. In Miért szép. A ma­gyar líra Csokonaitól Petőfiig. Szerkesztette Mezei Márta és Ku­lin Ferenc Bp., 1975. vissza a szöveghez

40.  Csetri Lajos: Vörösmarty Mihály Az emberek. Tiszatáj 1975/12. vissza a szöveghez

41.  Szegedy-Maszák Mihály: A XIX. század első felének magyar iro­dalma. Vörösmarty Mihály. In Szegedy-Maszák Mi­hály–Ve­res András–Bojtár Endre–Horváth Iván–Szörényi Lász­ló– Zemp­lényi Ferenc: Irodalom II. 262–263. vissza a szöveghez

42.  Horváth János: A magyar irodalom fejlődéstörténete. Bp., (1976.) 1980. 308. vissza a szöveghez

43.  Szár János: Egy vers megközelítése. Igaz Szó 1980/12. vissza a szöveghez

44.  Orosz László. In A magyar irodalom története. Szerkesztette Kla­niczay Tibor. Bp., 1982. 150–151. vissza a szöveghez

45.  Nemeskürty István: Diák, írj magyar éneket. A magyar iro­da­lom története 1945-ig. Bp., (1983) 1985. I. 425–426. vissza a szöveghez

46.  Zentai Mária: Vörösmarty Mihály Az emberek. Irodalomtörténeti Köz­lemények 1986/1–2. vissza a szöveghez

47.  Igaz, megvizsgálhattam volna továbbra is a tankönyveket – ám a ta­nított anyag konzervativizmusa miatt olyan nagyságrendű új­don­sággal, mint Szegedy-Maszák megközelítése, nem ta­lál­koz­tam. Maga a vers is lassan kicsúszik a törzsanyagból, ajánlott anyag­ból, lásd a NAT-programját, annak módosítását és az új ke­ret­tantervi követelménylistát. Hiányosság lenne, hogy nem tértem ki olyan művekre, mint Simon István, Hegedüs Géza, Ke­resz­tu­ry Dezső és mások összefoglalásai – ezek terjedelmi korlátai és irányzatosságuk kizárta az új értelmezés lehetőségét. Sajnos, a friss szakirodalom követését lehetőségeim alapján nem vál­lal­hat­tam. vissza a szöveghez

48.  Akadhat, aki túlzásnak tekinti „címkéimet” – a leegyszerűsítés ve­le­járója –, ám a két mű rokonságát nagy valószínűséggel a tör­té­nel­mi változások hatásvizsgálata adja. vissza a szöveghez

49.  Az eretnekség és ennek társadalmi-politikai kapcsolatairól három szer­ző művére hívom fel a figyelmet: K. Kautsky: A szo­ci­a­liz­mus előfutárai. Bp., 1950, B. Dunham: Hősök és eretnekek. A gon­dolkodás politikai történetéből. Bp., 1968 és E. Hobsbawm: Pri­mitív lázadók. Vázlatok a társadalmi mozgalmak archaikus for­máiról a XIX. és a XX. században. Bp., 1974. [A kiadási év­szá­mok nem véletlenek – a tájékozódni kívánó nyomon kísérheti az ide­ológiai tartalom változását is.] vissza a szöveghez

50.  A görög történelemhez „kipróbált” jegyzetet ajánlok: Szá­decz­ky-Kar­doss Samu: Az ókor története III. Görög történelem. Bp., 1976. Többet, jobbat találhat az érdeklődő, viszont gondo­lat­me­ne­tünk alátámasztásához ennyi elég. vissza a szöveghez

51.  A sokféle, ideológiailag is szivárványos feldolgozásokból egyet vá­lasztok csak – Lukácsy Sándor tanár úrra emlékezve – A. So­boul: A francia forradalom története 1789–1799. Bp., 1974. Vá­lasz­tásunk indoklása egyezik a 49. jegyzettel. vissza a szöveghez

52.  A szövegek vizsgálatához a kritikai kiadást vettem alapul. vissza a szöveghez

53.  Az önkényesnek tűnő kijelölés alapja részben Kossuth Lajos po­li­ti­kai működésének kibontakozása, részben pedig a reform­or­szág­gyű­lés időpontja. A reformellenzés ekkor kezdett egyértelműen kikristályosodni. A szakirodalomhoz ajánlom a 17-es jegyzetben már említett műveket. vissza a szöveghez

54.  Lukácsy Sándor–Balassa László idézett műve. vissza a szöveghez

55.  A rapszódia-bölcselő óda végső üzenete a Kölcsey-féle tör­té­ne­lem­szemlélet jegyében fogalmazódik meg! A körkörös történelmi fej­lődés elve föltéteti a kérdést: van‑e és mi annak értelme, hogy va­gyunk – „Mi dolgunk a világon?” Az első válasz – 107–113. [7 sor­ban] – a lélekre helyezi a hangsúlyt („tápot adni lelki vá­gya­ink­nak”, „lelkünk a’ szárny, melly ég felé viszen”), a vallásos lét­ér­telmezésre támaszkodva, de attól elválva (Kant hatása?) re­to­ri­kus fogásokkal készíti elő a közvetlenül adott válasz: „küzdeni” meg­okolását [lásd még a teremtéstörténetben Isten Ádámnak szó­ló parancsa] – ez méltó egyedül az emberhez. A második válasz – 114–122. [9 sorban] – az emberiség szempontjából tartja meg­ha­tá­rozónak a küzdést, de nemzeti keretek között! A polgár (rous­seau-i kettős) kötelességét határozza meg. Külön fölhívjuk a fi­gyel­met a „Szellemharcok tiszta sugaránál” sorra: Vörösmarty Szé­chenyi és Deák pártján állt: reformokban gondolkodott, s úgy vél­te, ha egy eszme hatására egy emberként mozdul a nemzet, ak­kor véráldozat nélkül is biztosítható a fejlődés. vissza a szöveghez

56.  Történelemszemléleti vázlatok (Fejlődésfelfogások bemutatása a le­hetséges végső Madách-recepcióig: 1864-ig). In IX. Madách Szim­pózium, Szügy–Balassagyarmat 2001. 10. 05. vissza a szöveghez

57.  A következőkben elsősorban Andor Csaba: A siker éve: 1861. Ma­dách élete. Bp., 2000 monográfiájára támaszkodunk; a rész­le­tek kiegészítéséhez Radó György: Madách Imre. Életrajzi kró­ni­ka. Salgótarján, 1987 és Horváth Károly: Madách Imre. Nagy ma­gyar írók. Bp., 1984 műveit használtam. vissza a szöveghez

58.  Kossuth hírlapjának megyei levelezője! vissza a szöveghez

59.  Nem kívánom részletezni a korszak történetének eseményeit, csu­pán három munkára hívom fel a figyelmet: kettő a kortársak vé­le­mé­nyét tükrözi: Küzdelem, bukás, megtorlás. Emlékiratok, naplók az 1848–49-es forradalom és szabadságharc végnapjairól I–II. Szer­kesztette Tóth Gyula. Bp., 1978, A föld megőszült. Em­lék­i­ra­tok, naplók az abszolutizmus (Bach) korából I–II., Szerkesztette

        Tóth Gyula. Bp., 1985; a harmadik a múlt század összefoglalása: Ma­gyarország története 1848–1890 6/1. Főszerkesztő Kovács End­re. Szerkesztő Katus László. Bp., 1979. vissza a szöveghez

60.  Korábbi cikkem befejező részében kitérek erre is – „Egyet bánok csak: a haza fogalmát…” Gondolatok a politikus Madáchról. In IV. Madách Szimpózium. Szerkesztette Andor Csaba. Ba­las­sa­gyar­mat–Szügy–Alsósztregova, 1996.vissza a szöveghez

61.  Utalok itt A. Wajda: Danton című filmjére. vissza a szöveghez

62.  Elég, ha Horváth Károly értelmezésére utalok – Madách Imre. Nagy magyar írók. Bp., 1984 vonatkozó részek.vissza a szöveghez

63.  Árpás Károly: „Ha ellenben te játszanál vele…” Egy lehetetlen re­KONstrukció kísérlete: Madách Tündérálma. In VI. Madách Szim­pózium. Szerkesztette: Tarjányi Eszter és Andor Csaba. Ba­lassagyarmat–Szügy 1998, Budapest–Balassagyarmat, 1999. vissza a szöveghez

64.  Jól tudom, adós maradok a morálfilozófiai összefoglalással; nem so­rolom fel a 17–19. század német, francia, angol és magyar gon­dol­kodóit – többé-kevésbé az általános műveltségre ha­gyat­ko­zom. A motiváció alatt azt kísérlem meg összefogni, ami a tet­tek­ből leszűrhető. Nem a gondolatokat tartom most fontosnak, ha­nem a 19. századi politikai tettek megítélését! Igaz, ennek az a ve­szé­lye, hogy a 2002-es szemlélet alapján ítélek. Csupán egy va­la­mi jogosíthat erre: a 19. század történéseinek viszonylag alapos is­merete. vissza a szöveghez

65.  A kiegyezés Deák értelmezésében két olyan, nemzetet vezető erős po­litikai érdek hosszú távú együttműködésre irányuló meg­e­gye­zé­se, amely a mindkettőt fenntartó középhatalmat megmentheti a fe­lé­jük irányuló nagyhatalmi terjeszkedés (Porosz Királyság, Orosz Cár­ság) befolyásától. Ugyanakkor a tízévenkénti „kis kiegyezés” szük­séges korrekciói megteremtik a lehetőséget a „mellény eset­le­ges újragombolására”. A Monarchia 1918-ban valóban össze­om­lott, de nem Deák a felelős azért, hogy sem I. Ferenc József csá­szár és király, sem az osztrák, sem a magyar politikai vezetés nem volt hajlandó a dualisztikus rendszer bármilyen föderalisztikus vég­eredményű átalakítására. vissza a szöveghez

 66.  A váratlan helyre sorolt Arany „helyezését” igazolja 1867-tel zá­ru­ló évtized tevékenysége: társaságok irányítása, lapok és „napi iro­dalmi közélet” befolyásolási kísérlete – még Keresztury De­zső: „Csak hangköre más” Arany János 1857-1882. Bp., 1982 és Dá­vidházi Péter: Hunyt mesterünk. Arany János kritikusi örök­sé­ge. Bp., 1992 monográfiáinak vonatkozó részei. vissza a szöveghez

67.  Nem kívánom fölsorolni idevágó munkáikat, inkább csak arra uta­lok, hogy mennyire fontosnak tartották a „stratégiai” irányok meg­adása mellett a napi „taktikai” harcokat is győztesen meg­vív­ni. Talán ez a mindenképpen és mindenáron győzni akarás szer­zett annyi ellenséget táboruknak. vissza a szöveghez

68.  Lehet, hogy személy szerint erkölcsi tisztaságuk meg­kér­dő­je­lez­he­tetlen, de az a politikai vezetés, ennek több generációja, amely mö­göttük felsorakozott, „velük takarózott”, nemcsak Trianonért hi­báztatható, hanem akár napjaink politikai történéseiért is. vissza a szöveghez

69.  Érdekes példája a bűnbakkeresésnek Kemény Zsigmond két röp­i­ra­ta: Forradalom után; Még egy szót a forradalom után. vissza a szöveghez

 

vissza