Kakuszi B. Péter

 

Madách Imre: Az ember tragédiája című

művének néhány teológiai vonatkozása

 

 

Az ember tragédiájának értelmezése – sokszor nem mentesen ide­o­ló­gi­ai pre­koncepciótól – a mű keletkezése óta dolgozatok témája. A kü­lön­bö­ző jelentésrétegek közül a teológiait tettem vizsgálat tárgyává, min­de­nek­előtt a keretszínek kódolt üzeneteit elemzem. Ter­mé­sze­tes­nek te­kin­tem, hogy az emberi befogadás nem tekinthető állandónak, ha­nem vál­to­zónak, így új és új értelem képződik a már olvasott szö­ve­gek új­ra­ol­va­sá­sakor. Az ember tragédiájának rejtélye az olvasót, azaz a befogadót pro­vokálja anélkül, hogy a végső megoldáshoz vezetné. Mint általában a szövegek vizsgálatakor, ez most sem lehet cél, hiszen irá­nya sem ez, ha­nem az, hogy a befogadó folyamatos diskurzusát biz­tosítja.

Az értelmezések egy része – ha burkoltan is – a keresztény te­o­ló­gi­ai fejtegetések irodalmi megfogalmazását látja a műben, míg más – a szöveghez kevéssé kapcsolódó értelmezések – „Ádám bukását és a ma­terialista világnézet győzelmét hangsúlyozzák”, sőt András László egy sajátos logikai képletet állít össze, melynek végkövetkeztetése a tör­ténelmi materializmusnak azon tétele, miszerint Isten történelmi ka­tegória, azaz létének szükségszerűen van kezdete és vége. (Ezzel az uta­lással nem a történelmi materializmus képviselőinek ezen meg­ál­la­pí­tására reflektáltam, hiszen ez nem feladata dolgozatomnak, hanem a tör­ténelmi materializmus istenfogalma és a Tragédia direkt kap­cso­la­tát tartom elfogadhatatlannak.)

Madách főműve, Az ember tragédiája, aligha tekinthető valamiféle te­ológiai traktátusnak, amely valamely keresztény egyház dogmatikai ál­lításait vonná górcső alá, hogy a dogmafejlődés jegyében átgondolja és a filozófiai modernség kihívásainak megfelelően a hittételek új­ra­ér­tel­mezhetőségét keresse. Ugyanakkor az emberi közösség és a sze­mé­lyes lét értelmezhetőségét viszont – a szépirodalom eszközeivel, de – di­rekt módon vizsgálja, provokálva mindenekelőtt a keresztény kul­túr­körben szocializálódott befogadót.

A mű teológiai jelentésrétegének vizsgálatára a mű keletkezése óta jó néhányan tettek – legalább érintőlegesen – kísérletet. Prohászka Ot­to­kár, a Katholikus Szemlében1 elutasítja azt a nézetet, miszerint az al­kotás műfaja tragédia. Prohászka műfajelméleti szempontok alapján ta­gadja, hogy Madách műve tragédia, mert a művet pesszimista al­ko­tás­nak véli, márpedig a tragédia műfaja optimizmusban gyökerezik. Az op­timizmust pedig az abszolút értékek létéből és létének fel­is­me­ré­sé­ből ma­gyarázza. Véleménye szerint ezzel kellene azonosulni Ádám­nak, nem pedig a schopenhaueri pesszimizmussal, ami a tragédiaírás gát­ja.

Anélkül, hogy a Tragédia műfaji rétegeit vizsgálnánk, a teológia je­lentésrétegre vonatkozó állításával kapcsolatban le kell szögeznünk, hogy Prohászka nem tesz különbséget a világ luciferi nézőpontja és le­hetséges más nézőpontok között. Elsősorban ennek következménye, hogy a művet „pesszimista alkotásnak” véli. Ez az oka érzelmektől sem mentes okfejtésének, mellyel a keresztény hívőknek a Tra­gé­di­á­val kapcsolatos idegenkedését veszi védelmébe. Morális és teológiai szem­pontból elutasítja Madách művét, mert nézete szerint a ke­resz­tény gondolkodást összezavarja és erkölcsileg romboló hatású.

A Prohászka-féle írásra válaszként Ravasz László a következő év­ben a Protestáns Szemlében megjelent munkájában a Prohászka-elem­zés sarkproblémájának véli, hogy „a Tragédia csak egy álom, végzet és történelem, de mégis csak egy álom.”2

Ez a nézőpont pedig a Tragédia – teológiai szempontból – egészen más olvasatát is lehetővé teszi, hiszen Lucifer az, aki a saját szem­szö­gé­ből („nem adhatok mást, csak mi lényegem”3) láttatja Ádámmal a jö­vőt.

„Az a tény, hogy az Isten dicsőségére teremtett szabad, boldog em­ber önmaga bűne miatt folyton kiesik a kegyelem állapotából s ma­gá­ra marad egy semlegesnek látszó Univerzumban a gonosz prédájául és játékszeréül”.4

Ravasz nem hagyományos díszletnek, antik leleménynek tarja a Tra­gédia első három színét, hanem miként írja „…ez a tragédia ko­vá­sza.”5 Miként erre Nagy László is utal „ez a transzcendens kezdet és vég­történet határozza meg végső soron a Tragédia teljes esz­me­i­sé­gét.”6 Ravasz László ezzel a mű teológiai nézőponti vizsgálatának ra­di­kális fordulatot ad, újszerű diskurzus lehetőségét megteremtve.

Madách művének keretszínei három kardinális teológiai problémát érin­tenek Mindhárom a bűn problematikájával kapcsolatos.

Az első kettő több tanulmánynak volt már legalábbis érintőlegesen tár­gya.

Az ember–Isten kapcsolat dimenziójában a teológiában és Madách mű­vében is felmerül a bűn szerepének a kérdése. A történelmi szí­ne­ket megelőző keretszínek a keresztény teológia két nagyon fontos kér­dé­sére reflektálnak. Az egyik a hittudomány egyik legvitatottabb kér­dé­se, a bűn eredete, a másik a bűn mibenléte.

Az eredeti bűn – vagyis Ádám vétke, melynek leírásakor Madách a bibliai teremtéstörténettől néhány momentumban eltér – és a má­so­dik isteni személy megtestesülése közötti kapcsolatot teológiailag vi­tat­hatatlan. (A népi vallásosság is „áldott bűnnek” éppen azért állítja be Ádám vétkét, az ún. eredeti bűnt, mert ez Jézus megtestesülését mint­egy kiprovokálta.7)

A bűn szerepe tehát teológiailag a második isteni személy földi meg­jelenése szempontjából is jelentős, hiszen a bűnöket elvevő „má­so­dik isteni személy” megtestesülése teológiailag értelmezhetetlen a bűn­beesés nélkül. Márpedig Jézus megtestesülése nemcsak a meg­vál­tás előtti állapothoz képest nyit új távlatot az ember-Isten kap­cso­lat­ban az ember számára, hanem üdvözülés esetén az üdvözült ember és Is­ten kapcsolatában is. Madách művében Jézus szerepére történik ugyan utalás, de míg a keresztény történetszemlélet, mely szerint az em­beriség történelmének a legkiemelkedőbb eseménye Jézus földi meg­jelenése, Madách a hangsúlyt a személyes ember-Isten kap­cso­lat­ra helyezi.

Madách műve a teológiai jelentésrétegben a bűn és a bűnbánat kap­csolatának a lehetőségeit is keresi. A kettő közötti kapcsolatot a lu­ci­feri álom teremti meg. Ádám megtapasztalja az Isten nélküli vi­lág­ban az Isten és ember közötti kapcsolat hiányát, az egyedüllétet, és ezt a világot értelmetlen létként határozza meg.8 Lucifer szerepe tehát az ál­mot illetően feltétlenül pozitív, hiszen éppen ezzel járul hozzá az em­ber és Isten közötti új diskurzus kialakításához.

A bűn mibenlétére vonatkozóan többé-kevésbé konszenzus van a te­ológiában. Ószövetségi értelemben a teremtő akaratával fordul szembe a teremtmény, amely megszabja a teremtésnek és az Isten által fel­kí­nált szövetségnek az alapstruktúráit. Az újszövetségi bűn­ér­tel­me­zés az­zal egészül ki, hogy a teremtmény megtagadja magát Istentől, aki a ke­gyelemben önmagát akarja adni a teremtménynek. Míg a ka­to­li­kus te­ológia a bűn esetében a szabadságra „ítéltetett” véges te­remt­mény sza­badságának Isten ellen fordulását, a protestáns teológia a bű­nös em­ber alaptermészetét és a személyes hit hiányát hangsúlyozza.

Az Istennel való szembekerülés – Ádám és Éva esetében – te­o­ló­gi­ai értelmezés szerint az eredeti bűnt eredményezi, ez pedig az emberi lét­nek individualitásában is kollektív felelősségét emeli ki, Ezt ha­son­ló­képpen értelmezhetjük Madách művében, hiszen Ádám bűne nem­csak az ősszülőt magát, hanem az egész emberi fajt érinti.

A másik kérdéskör – bűn eredete – a kereszténység kialakulásától fog­va polémiák tárgya. Az Újszövetség zárókönyvének, a Jelenések köny­vének egy részlete a Napbaöltözött Asszony története. E részletre hi­vatkozik igen gyakran a bibliatudomány az angyalok lázadására és bu­kására utalva. A biblikusok közül sokan az első bűn, az angyalok egy­harmadának az Istennel való szembefordulásaként értelmezi a tör­té­netet, de ez sem ad választ arra, hogy hogyan került a tökéletes is­te­ni alkotásba a rossz.9

A bűn eredetével kapcsolatos teológiai fejtegetések azonban az Is­ten által véghezvitt teremtés tökéletessége és a bűn léte közötti el­lent­mon­dást nem oldják fel.

A rossz eredetére a teológia tehát nem ad meggyőző választ, de két dol­got ezzel kapcsolatosan mégis leszögezhetünk: egyrészt elutasítja a fi­lozófiai dualizmus lehetőségét, amit Madách nem tesz meg egy­ér­tel­mű­en, Bár utal Madách arra a műben, hogy Isten és Lucifer nem egyen­rangú felek, („megúntam a második helyet”10), de Lucifer te­rem­tett­sége a műben nem egyértelmű.

Másrészt a teológia – legalábbis annak tradicionális irányzata – a rossz jelenlétét a világban egy konkrét, teremett személyhez, a Sá­tán­hoz köti. A Rossz jelenlétének konkrét létezőhöz való rendelése – Lu­ci­fer személyén keresztül – a Tragédiában tagadhatatlan.

A teremtés folyamatában – mint erre Máté Zsuzsa is hang­sú­lyo­zot­tan utal – az „Isten látta, hogy ez jó” kijelentés.11 Sőt az ember meg­alko­tása után is nyomatékosan hangsúlyozza a teremtés tökéletességével kap­csolatosan tehát nincs semmi kétség a Biblia szerint.

A bibliai teremtéstörténet és Az ember tragédiája te­rem­tés­tör­té­ne­té­nek különbözőségeire igen sokan utaltak már tanulmányokban a mű meg­születése óta. Madách számára nem elsődleges szempont, hogy kö­vesse a bibliai történet eseménysorozatát. Máté Zsuzsa azonban fel­fi­gyel Horváth Károly egy megjegyzésére, miszerint az első szín már elő­legzi a bűnbeesés utáni állapotot. A mű egyetlen részlete sem jelzi azt az „abszolút harmóniát”, amit a bibliai teremtés könyvének elején fel­sejlik.12 Madách művében viszont a diszharmónia a mű egészének sa­játja, így az ősszülők, Ádám és Éva paradicsomi állapota nem annak a következménye, hogy a világ mentes a harmóniát megbontó bűntől, ha­nem lényegében egy illúzió. Ebben az összefüggésben különös hang­súlyt kap Horváth Károly megállapítása.

Áttérek a keretszínek harmadik teológiai problémájára, amely a leg­időszerűbb provokáció a mai befogadó számára is. Ennek azóta is foly­tonos időszerűségére Máté Zsuzsa utal Sík Sándor egy gondolatát em­lítve: „Milyen az Istentől elszakadt ember sorsa?”13 Ebből ki­in­dul­va – Habermasra hivatkozva – Madách ádámfigurájában a premodern és a modern határán élő ember, pontosabban a premodern korból a mo­dern korba lépő ember szorongására utal. Ez a szorongás Ha­ber­mas szerint a megismerés objektivitásában, az értékek egyértelmű és ál­talános voltában immáron kételkedő ember új élménye. A jelenség gyö­kerei a felvilágosodás deizmusához és ateizmusához vezethetők vissza, bár ezek nem közvetlenül idézték elő a világ objektív, ál­ta­lá­nos érvényű megismerhetőségéről vallott nézet összeomlását. A fel­vi­lá­gosodás egyes képviselői Istennek a világ megteremtése utáni to­váb­bi közreműködését, míg mások Isten létét tagadták. Főként az utób­bi­ak a premodern gondolkodás megalapozói lettek, mégis felfogásuk gyö­kereiben mára a modernség elemei fedezhetők fel. Nem meglepő ez, ha arra gondolunk, hogy a relativizmus, ami a premodern ér­tel­me­zést egészében megkérdőjelezte, éppen a nietzschei „Isten meghalt” gon­dolattal hozható összefüggésbe. Isten létének elutasítása vagy az em­beri kultúra Istentől való praktikus függetlenedésének, azaz Is­ten­nek a teremtett (?) létből való kiiktatásának gondolata, szükségképpen vezet „átfogó” relativizmushoz. Így a felvilágosodás gondolkodói – bár több szem­pontból jogosan a premodern gondolkodás meg­a­la­po­zó­i­nak tart­juk őket – ateizmusukkal és deizmusukkal a modernség re­la­ti­vis­ta szem­léletére meghatározó befolyással voltak.

A rendszeralkotó filozófusok még több-kevesebb biztossággal tesz­nek kísérletet átfogó és objektivitást sugalló rendszerek meg­al­ko­tá­sára és az ember helyének kijelölésére a rendszerben. A XIX. század má­sodik felében ez már filozófiai nonszensz. Az individuum egyre töb­beknél a filozófiai vizsgálódás kiinduló és célpontja lesz. Ezen in­di­viduumközpontú vizsgálódások egyik lehetséges iránya Isten és em­ber viszonyának a problematikája.

Madách főművében mintha a relativizmus okozta bizonytalanság len­ne a legfőbb kérdés, hogy az egyértelműségek világát elveszített em­ber milyen lehetőségek közül választhat. Hiszen valamennyi vi­szo­nyu­lását a léthez újra kell gondolni, és önmaga létét a megváltozott pa­raméterek segítségével újraértelmezni. Az egyértelműségekre épülő vi­lágkép összeomlása a létértelmezés új alapokon történő át­gon­do­lá­sá­nak kényszerét jelentette az ember számára, aki éppen új helyzetének tu­datos vállalásával válhat individuummá.

A paradicsomban élő ember Isten-kapcsolata – a problémát te­o­ló­gi­ai kontextusba helyezve – minőségileg eltér a Krisztus második el­jö­ve­telét követő Isten ember kapcsolattól.

Az előbbiben adottság az ember számára a kegyelmi állapot, mely – mint Ádám példája mutatja – megszüntethető, míg az utóbbiban – im­máron végleges az ember –Isten viszony.

A bibliai alapokról kiinduló keresztény történelemértelmezés sze­rint a paradicsomi (kegyelmi) és az utolsó ítélet (Krisztus második el­jö­vetele) közötti állapot tekinthető a történelem időszakának. Leg­a­lább­is a katolikus teológiában – Isten kegyelmének elfogadása vagy el­utasítása, a „történelmi időkben” , kijelöli az Isten és ember kap­cso­la­tát a történelem utáni időkre. Különös hangsúlyt kap a katolikus te­o­ló­giában a történelmi idők emberének személyes döntése. Madách Ádám­jának története a történelem előtti „idők” és a történelem kez­de­te határán játszódik. A történelem kezdőpontján, a zárószínben Ádám, aki Lucifer segítségével egy olyan lehetséges jövőről álmodott, amely em­ber és Isten kapcsolatának a lehetőségét kizárta, még az is­ten­él­mény le­hetőségeit is puszta ideológiaként értelmezte, az Isten nélküli vi­lágról ezen álombeli tapasztalattal rendelkezik. Az emberi létezés ki­ik­ta­tá­sá­nak gondolata után Ádám az Istennel való új diskurzus le­he­tő­ségeit ke­re­si. Minőségileg más ez a kapcsolat, mint az édeni ember– Is­ten kap­cso­lat, hiszen hiányzik belő az evidencia és az Isten által ki­je­lölt emberi sze­rep biztos tudása. Az említett paradicsombeli biztos tu­dás helyébe Is­ten és ember kapcsolatában a hit lép, mely az in­di­vi­duum hit­ta­pasz­ta­la­tán alapul(hat). Madách Ádámja Isten és ember kap­csolatában a mo­dern kor istenhitének lehetőségeit jelöli ki, mely kor relativizmusában a transz­cendencia nem elsősorban a teológia és fi­lozófia is­ten­bi­zo­nyí­té­ka­ira támaszkodó gondolkodás kö­vet­kez­mé­nye, hanem Isten és ember sze­mélyes kapcsolata jelenti a kiindulást és a folyamatosságot.

Ugyanakkor az egyértelműségek világában élő egyén vagy talán in­kább egyed, aki beleszületik a keresztény kultúrkör egy­ér­tel­mű­sé­ge­i­be, és istenhite sokkal kevésbé önálló döntés eredménye mint a re­la­ti­viz­mus kora hivőjének hite. Madách korában az egyén egyre inkább el­bizonytalanodik, kételkedik. A Bibliában és a teológiában, de a fi­lo­zó­fiában is járatos Madách érzékeli a fent említett – messzemenően nem pusztán intellektuális – kihívást. A mű provokációjának ez a leg­lé­nyegesebb eleme. A történelmi idők embere számára Madách ko­rá­ban immáron a keresztény igazságok sem evidenciák, amelyeket egy adott közösség részeként, abba beleszületve „örököl” a közösség tag­ja, ha­nem mivel kételkedés fogalmazódik meg a lét értelmezhetősége és a meg­ismerés lehetőségeinek határaival kapcsolatban, az Isten és em­ber vi­szonyának lehetőségei is új kérdéseket teremtenek és új tí­pu­sú vá­la­szo­kat igényelnek. A provokáció újdonsága nemcsak abban áll, hogy az általános igazságokban, a rendszerszerű leírhatóságban való ké­tely ad­dig ismeretlen kérdéseket vet fel, hanem a provokáció iránya is más. Nem egyszerűen a közösséget érinti, hanem a konkrét sze­mélyt, aki adek­vát választ csak úgy adhat, ha személyes döntésre ké­pes indi­vi­du­um­ként reagál a kihívásra.

Ebben a folyamatban a Sátánnak az Istenre igent mondó in­di­vi­duum (az ember) kiformálásában meghatározó szerepe van, hiszen a tu­datos döntés Isten mellett csak az ellene való döntés lehetőségének meg­létével nyer értelmet. A Tragédiában rejtetten hasonló nézet fo­gal­mazódik meg, hiszen Ádám álombeli tapasztalatai meghatározóak Is­tennel való új viszonyának alapvetésében.

A történelmi színekben küzdő ember folyamatosan, bár egyre ki­sebb lelkierővel lázad a történelem luciferi értelmezése ellen. El­fo­gad­ha­tatlan számára a történelem teleosz nélküli tételezése. Ádám ezen re­ményét egyetlen tapasztalás alapozza meg: az Úr belétáplálta az Éden reményét és nem hagyja, hogy ez kivesszen belőle.14

Sík Sándor megközelítésében15 Lucifer nem hazudik, de igazat sem mond. A történelem általa bemutatott példái tényeken alapulnak, ezek­nek bemutatása azonban egyoldalú. Lucifer hazugsága valóban ab­ban áll, hogy történelemszemlélete végletesen szubjektív. Ennek te­o­lógiai szempontból a leglényegesebb és meghatározó gyökere, hogy Lu­cifer az álomban olyannak láttatja az emberrel a történelmi korokat, ame­lyekben az embernek és istennek semmiféle kapcsolata sincs. Lu­ci­fer szerint az ember–Isten kapcsolat a történelem folyamán leg­fel­jebb Istenre hivatkozó, de Isten-élménnyel nem rendelkező emberi jó­a­karat, más esetben az emberi szűklátókörűség vagy éppen politikai ér­dekektől vezérelt ideológia formájában nem rendelkezik valóságos lét­tel. Az individuum nem áll semmiféle közvetlen kontaktusban az Úr­ral. Pusztán ideológiákba vetett, meg-megújuló, de egyre fo­gyat­ko­zó hittel él. Lucifer álombeli Ádámja végül a lét értelmét teszi kér­dé­ses­sé. Márpedig a már említett keresztény történelemszemlélet lé­nye­ge, hogy a történelemnek Isten által rögzített végső célja (is) van. A lu­ciferi nézőpontból interpretált jövőkép a felébredő Ádámot Istennel va­ló teljes szakítás szélére sodorta: öngyilkosságával a lét értelmére és ér­telmezhetőségére adna tagadó választ. Ez a gondolat a luciferi álom­ba vetett hit tetőpontja, melyben Ádám egyrészt úgy látja, hogy ön­ma­ga számára képtelen az élet értelmét jelentő célt meghatározni, más­részt az Istennel való kapcsolatkeresés lehetőségét is feladja. Éva vá­ran­dóssága Ádámot mégis – az emberiség számára is – új ember-Isten kap­csolat kialakítására ösztönzi.

 

                               „Uram legyőztél. Ím porban vagyok.

                               Nélküled, ellened hiába vívok.

                               Emelj, vagy sújts, kitárom lelkemet.”16

 

Az ember és Isten kapcsolata az ember Istentől való elzárkózásának fel­ol­dásával nem egyszerűen helyreáll – hanem új minőséget nyer: em­ber és Isten között – korábban ismeretlen – párbeszéd lehetőségét ad­ja meg. Eb­ből táplálkozik az a remény, mely szerint a luciferi álom, egy le­het­sé­ges, de nem szükségszerű jövőt láttatott a történelmi szí­nek­ben.

A bűn következményeként a bizonyosság helyébe lépő bi­zony­ta­lan­ságot egyrészt Éva reményt keltő szavai, másrészt az ember és az Úr diskurzusa mellett elköteleződő Isten kijelentései adják:

 

                               „…ha jól ügyelsz, egy szózat zeng feléd

                               Szüntelenül, mely visszatart s emel.”17

 

Madách tehát lehetséges útként az Isten és az ember folyamatos dis­kur­zusa fenntartásának szükségességét, az ember személyes is­ten­kap­cso­latát hangsúlyozza. Az Úr kijelentése tehát nem az átfogó igaz­sá­gok, a helyes filozófiai módszerek kialakítását jelöli meg az Isten – em­ber kapcsolat eszközeként, hanem az individuum és az Isten fo­lya­ma­tos („…egy szózat zeng feléd szüntelenül…”) diskurzusát. A pre­mo­dern és modern határán az átfogó (abszolút) igazságokat (is) meg­kér­dőjelező relativizmus korának Édenen kívül élő Ádámja, aki az ere­deti bűn következtében a bizonyosság helyett – büntetésül, de meg­ol­dásként – a hit lehetőségét kapta, a személyes Isten-tapasztalatra, az Is­tennel folytatott folyamatos diskurzusra építheti hitét. A modern és pre­modern határán keletkezett dráma egy minőségileg új Isten-ember kap­csolatot tételez. Ennek nóvuma nem csak az édeni állapotok Isten-em­ber kapcsolatát tekintve minőségileg új, hiszen az említett Isten-ta­pasz­talatra, a folyamatos személyes ember–Isten diskurzusra épül, ha­nem a történelmi korok „Édenen kívüli” emberének Isten-ember vi­szo­nyához képest is új. Mégpedig azért új, mert a relativizmus koráig ez a kapcsolat másodlagos, hiszen az Istenbe vett hit alapja elsősorban a közösség értékeinek szinte „automatikus” átvétele, valamint a világ mo­nolitikus Istenközpontú értelmezése kizárólagosságának fikciója.

A tragédia zárószínében Éva szájából ugyanis elhangzik, hogy „va­laki” egészen új minőséget ad többféle értelemben a világban való meg­jelenésével az ember–Isten kapcsolatnak. Mégis a hangsúly a műben nem ezen – a teológiai szempontból kulcsfontosságú hitigazságon van, hanem az ember–istenkapcsolat személyességén.

Összegzésül rögzíthető, hogy Madách művében a „Vagy nem tet­szik tán, amit alkoték?” kijelentés kizárólagosságot feltételez a te­rem­tés­ben, míg az „Együtt teremténk, osztályrészemet követelem” Lu­ci­fe­ri mondat kollektív alkotásra utalnak. A teológiai jelentésréteg alap­kér­dése azonban nem itt keresendő. A befogadó számára ez érdekes te­ológiai probléma lehet, de a mű ezt a kérdést feloldatlanul hagyja. A bűn eredetét Madách ugyanis nem tekinti lényegbevágó kérdésnek, nem törekszik a probléma tisztázására, mint a bűn mibenlététe ese­té­ben sem. A teológiai jelentésréteg kardinális provokációja az általam har­madikként tárgyalt teológiai kérdés , mely a modern kor kezdetétől meg­határozó provokáció, vagyis az ember és az Isten megváltozott vi­szo­nya a premodern és a modern határán.

  

 

Jegyzetek

 

1.    Prohászka Ottokár: „Az ember tragédiája” és a pesszimizmus. Ka­tholikus Szemle 1923/4. 194–201.  vissza a szöveghez

2.    Ravasz László: Madách „pesszimizmusa”. Protestáns Szemle, 1924/1. 24–30. (A továbbiakban: RM.) vissza a szöveghez

3.    Madách Imre: Az ember tragédiája. Tolnai Nyomdai Műintézet és Kiadóvállalat Rt., Budapest, é. n. (A továbbiakban: MA.) vissza a szöveghez

4.    RM vissza a szöveghez

5.    u. o. vissza a szöveghez

6.    Nagy László: Madách Imre Az ember tragédiája című szín­mű­vé­nek theologiai vizsgálata. Az Erdélyi Református Egyházkerület ki­adása, Kolozsvár, 1994. vissza a szöveghez

7.    Párbeszéd Istennel. Ecclesia Könyvkiadó, Budapest, 1984. vissza a szöveghez

8.    MA vissza a szöveghez

9.    Újszövetségi Szentírás. Szent Gellért Egyházi Kiadó, Szeged– Szent Gellért Hittudományi Főiskola, Pannonhalma–Szent Je­ro­mos Bibliatársulat, Budapest, 1990. 601–603. vissza a szöveghez

10.  MA 20. vissza a szöveghez

11.  Máté Zsuzsa: Madách Imre egyéni mítosza. Kéziratban, 6–7. (A továbbiakban: MZS.) vissza a szöveghez

12.  MZS vissza a szöveghez

13.  Máté Zsuzsa: Sík Sándor tragédia-értelmezéséről. In: V. Madách Szimpózium. Bp.–Balassagyarmat, 1998. 72–88. vissza a szöveghez

14.  Bécsy Tamás: Az ember tragédiájának műfajáról. 333. vissza a szöveghez

15.  Dr. Sík Sándor egyetemi tanár irodalomtörténeti előadásai, a XIX. század magyar irodalma. Kéziratban, Egyetemi Könyvtár, Sze­ged. 9. vissza a szöveghez

16.  MA 204. vissza a szöveghez

17.  MA 207. vissza a szöveghez

 

vissza