Békési Imre
Nézőpont és kompozíció
Arany János: Egy üdvözlő szó
„Mit állsz oly szótlan, mondd, mit borzadasz?
Tragédiának nézed? nézd legott
Komédiának s múlattatni fog.”
– ajánlja Lucifer Ádámnak a konstantinápolyi színben, miután egy agg eretnek sátáni kísértésnek fogja fel Ádám kérlelését („Adjátok fel, barátim, azt az i-t”).
Van valami igazság az agg eretnek vélekedésében, hiszen a hajlam, hogy más nézőpontból lássa ugyanazt a helyzetet, józan határig Ádámban is megvan. Látja ugyanis, hogy a Mestert utánzó sanyargás, lemondás csak hazudt alázat, mint szerep pedig értelmetlen:
„Ki szúnyog ellen oly fegyvert ragad,
Mit medve ellen vinni hősiség,
Bolond.”
Lucifer nézőpontja a helyzet iránt viszont cinikusan megértő. Ő tudja, hogy az emberek miért játsszák az önsanyargató szerepet:
„De hátha ők a szúnyogot
Medvének nézik. – Nincs rá joguk?
Nincs-é joguk hős voltuk érzetében
Pokolra űzni minden élvezőt?”
1. Madách, lám, jól ismerte az embereket; de akár számított rá, akár nem, a műve is egy nézőpont karmai közé került. „Pesszimista” – szólt róla kezdettől az ítélet. Már legelső olvasói ezt vetették ellene. Szerintük a szerző az egymást követő komor színeket eleve úgy válogatta össze, hogy negatív sorozatuk az emberiség elkerülhetetlen pusztulását vetítse előre.1 A mű pesszimizmusa lett tehát az a nézőpont, amely minden értéket maga alá gyűrt.
Nem volt ez veszélytelen helyzet. Arany János oly komolyan vette, hogy beszédében, amellyel Madách Imrét üdvözölte (a Kisfaludy Társaságba történt ünnepélyes beiktatása alkalmából), a mű pesszimista beállításával szemben fejtette ki érveit.2
A mai olvasók (tanárok, rendezők, filológusok) számára különösen tanulságos Arany János érvelése. Arany létrehoz egy nézőpontot, ahonnan – mivel a kompozíció egészéből nézzük – a mű nem pesszimista. E nézőpont szerint nem a szerző válogat az emberi történelem komor színeiből, hanem Lucifer; a sátánnak így kell tennie, hiszen az ember vesztére esküdött fel. Olvassuk el a beszéd (Egy üdvözlő szó) erről szóló részletét!
Arany János: Egy üdvözlő szó (részlet)
Nem volna itt helyén a tragédia érdemlegi méltatásába ereszkednem. De el nem hallgathatok egy észrevételt, mely inkább magán körben, mint sajtó útján felőle olykor nyilvánúlt, hogy t. i. e mű nagy mértékben pessimista világnézet kifejezője. Mellőzöm a kérdést, hogy a pessimista irányú költő megszűnik-e csupán ez által költő lenni, hisz úgy, pl. Byron, nem volna az. Óhajtandó ugyan, hogy a költői lélek teljes harmoniában legyen a világgal: de ha nincs, ki tehet róla. A művészet harmoniája nem mindig az optimismusé is egyszersmind. De én nem találom e pessimismust az Ember tragédiájá-ban, mihelyt mint egészt fogom fel. Mert min sarkallik az egész? Lucifer részt követel a teremtésből, hogy megrontsa azt. Nyer istentől két megátkozott fát. Egyik fa segélyével erkölcsileg már megrontá az embert, hanem ő physikailag is tönkre akarja tenni Ádámban az összes emberiséget, hogy ne is szülessék az. Kívánhatjuk-e Lucifertől, hogy ne pessimista színben mutassa neme jövőjét Ádámnak, midőn célja: kétségbe ejteni s benne ily módon egész ivadékát elölni? Úgy de, mondják, a sötét álomképek tárgyilag is egyeznek a világtörténettel. Ezt tagadom én. Minden tárgyi hűség mellett, melylyel egyes korokat felmutat a szerző, látszik, hogy Lucifer, célja szerint, a sötétebb oldalt vette. Ez nem a szerző pessimismusa: ez magából a szerkezetből foly így. Téved tehát, ki úgy fogja fel, hogy a szerző a világtörténet egyes szakainak, s általuk az egésznek, hű képét akarta adni, azt mutogatván, hogy nincs haladás az emberiségben, csak szűntelen körben forgás, vagy alább szállás, míg minden a nihilismusba sülyed. Ki egyszerű egészvoltában tekinti e compositiot, az tisztában lehet a költő céljával. „Lucifer az embert teljesen meg akarja rontani; az első embert kétségbeesésig űzve, benne megsemmisíteni összes nemét; ez neki a sötét képek által már-már sikerűl is, midőn a szeretet szava, és isten keze visszarántja az örvény széléről.” Ez a mese alapvázlata: innen indúlva kell méltánylani az egyes részeket, és a kivitel sükerét.
Arany János idézett értelmezése száz éven át játszott fontos szerepet Az ember tragédiája irodalmában, vagyis amíg a magyar közgondolkodásban bölcseleti értékek is komoly teret kaptak. (Jellemző, hogy a népi demokrácia művelődéspolitikájának is gondot okozott a Tragédia „pesszimizmusa”.)
Bízva abban, hogy legalább az iskolában megmarad az édenkertnek egy kései sugára, sorra veszem a mű azon részleteit, amelyek alapul szolgálhattak az Arany János-i ’egész’3 megalkotásához, ahhoz a kompozícióhoz tehát, amelyben nem a szerző, hanem Lucifer mutatja pesszimista színben az emberiség jövőjét Ádámnak.
Az ördög emberelpusztító szándéka az alábbi négy helyen fogalmazódik meg:
2. szín, Lucifer
Mit késem ennyit? Fel munkára, fel,
Megesküvém vesztökre, veszniök kell.
13. szín, (Ádám egy sikoltással megmerevül)
Végem van!
Lucifer (Amint Ádámot eltaszítja magától)
E báb-istenség most már elkeringhet
Az űrben, új bolygóként, melyen újra
Számomra fog tán élet fejledezni.
14. szín, Ádám
Szörnyű világ! Csupán meghalni jó.
Nem sajnálandom, amit itt hagyok.
15. szín, Ádám
Nem egymagam vagyok még e világon?
Előttem e szirt, és alatta a mély:
Egy ugrás, mint utolsó felvonás…
S azt mondom: vége a komédiának.
Ha Ádám legutóbbi szavait Lucifer valami ilyesmivel nyugtázná: ’Végre belátod, hogy vége. Ugorj hát!’ Illetőleg – ahogy előzőleg az űrben eltaszította magától Ádámot – lökne rajta egyet, akkor az ördögi terv ’egészként’ állna előttünk. De nem: az ördög itt se nem biztat, se nem lök. Lucifer az alábbi – tőle meglepő – kijelentést fűzi Ádám hangzatos végszavához (vége a komédiának). Lucifer:
Ah vége, vége: mily badar beszéd!
Hiszen minden perc nem vég, s kezdet is?
Ezért láttál-e néhány ezredévet?
Lucifer elégedetlenkedését itt még értelmezhetnénk Ádámra leszűkítve, tudniillik, hogy neki, Ádámnak vége van ugyan, de az egész, a komédia végtelen. Az Úrtól – az ember vonatkozásában – elszenvedett vereségét azonban néhány sorral lejjebb a következő szavakkal ismeri be Lucifer:
Miért is kezdtem emberrel nagyot,
Ki sárból, napsugárból összegyúrva
Tudásra törpe és vakságra nagy.
Ha az itt végső summázatként megfogalmazott ördögi szándékot (15. szín: Miért is kezdtem emberrel nagyot) az elsőként megfogalmazottal vetjük egybe (2. szín: Megesküvém vesztökre), akkor Lucifert nem látjuk valami konokul következetes ördögnek. Nincs tehát igaza Arany Jánosnak? Mégsem Lucifer szerepéhez válogatta ki Madách a komor színeket, hanem saját – pesszimista – víziója kényszerítette az elkerülhetetlen pusztulás bemutatására?
2. Természetesen ma sem lényegtelen kérdés, hogy Madách-e avagy – Madách által – Lucifer válogatta ki a komor képeket az emberiség történetéből. De Madách Imre és Arany János kora óta – Illyés Gyula szavaival – „olyanokat éltünk meg, amire / ma sincs ige”, így egy műalkotás pesszimista-optimista nézőpontja korántsem elsődleges értékelési szempont. Ami itt elsődleges, az – Arany János kifejezésével – a művészet harmóniája. Ezt azonban nem a pesszimista vagy optimista nézőpont sugallja, hanem a kompozíció.
Más kérdés – ami a jelen esetben a legfontosabb –, hogy ugyanazt a művet különböző ízlésű olvasók különféle nézőpontokból láthatják, a mű egész voltát maguk számára is különféleképpen komponálhatják meg.
Ez a lehetőség természetesen az irodalomtanárnak/rendezőnek/filológusnak is rendelkezésére áll. Ő is beleláthat adott szövegbe másféle kompozíciót, láthatja komédiának a tragédiát és fordítva; de amellett, amit egésznek lát, következetesen kell érvelnie. Legalább annyira, mint az itt idézett beszédrészletében Arany János tette.
Jegyzetek
1. A Tragédiáról alkotott véleményeket az Arany János Összes Művei (Hivatali iratok 1.) XIII. kötetének jegyzetapparátusában tanulmányozhatjuk (774–780.) Akadémiai Kiadó, Budapest, 1966. vissza a szöveghez
2. Arany János Összes Művei XIII., 337–339. [A. üdvözlő beszéde Madách Imre r. taghoz 1862. márc. 27-én tartott székfoglalójakor] vissza a szöveghez
3. Arany János költészettani gondolkodásában Az ember tragédiájától függetlenül is fontos elem az egész, méghozzá nemcsak költői kompozíciós elvként, hanem valóságos emberi szerepként is. Erre utalnak a Vojtina ars poétikája c. költemény közismert részletei is: vissza a szöveghez
Csakhogy nem ami rész szerint igaz, –
Olyan kell, mi egészben s mindig az.
[…]
Nekem egész ember kell és király,
Vagy férj, nejéért aki bosszut áll,