Bene Zoltán
„A milljók egy miatt.”
Madách Egyiptom-képe a „tárgyi hűség” szemszögéből
– Kérdésfelvetés –
„millióknak kell érvényt szereznem”
Arany János egy ízben arról beszél, hogy Az ember tragédiájának szerzője „tárgyi hűség”-gel mutatja fel az „egyes korokat”.1 Ez a tárgyi hűség pedig azt jelentheti, hogy Madách monumentális történelem-víziója nem az emberiség történelmét igazítja a koncepcióhoz, hanem a koncepció és a történelem egybecseng. – Valóban így lenne?
A kérdés, persze, utópisztikus. Természetesen nincs, és nem is lehet így. Madách „tárgyi hűsége” saját korának történelmi tudásához mindaddig ragaszkodik, amíg ez lehetséges. Nyilvánvaló, hogy a történelem-szemléletekből, a történelmi ismeretekből azokat az elemeket használja fel, amelyeket beilleszthet művének gondolati ívébe. Ám a mai, történész hajlamú olvasó (ráadásul az eltelt bő százharminc év eredményeinek birtokában még inkább) úgy vélheti, hogy ez a „tárgyi hűség” nem olyan mértékű, mint azt sokan, sokszor állították. Igaz, irodalmi, művészeti alkotás esetében ez, vagyis a tárgyhoz való történelmi igényű hűség nem is várható el, ez nem is lehet kritérium.
Én mindezek ellenére, egyszersmind mindezek mellett, s olykor talán mindezekkel szemben szeretnék egy kicsit vizsgálódni Madách történeti hűségének tájékán, mégpedig a Tragédia negyedik színe, vagyis az egyiptomi szín kapcsán. Azt hiszem, az eredmény egyfelől olyan lesz, amilyennek látatlanban várnánk, azaz a „tárgyi hűség” megkérdőjeleződik – másfelől azonban érdekes megfelelések nyomaira bukkanhatunk…
I. Fáraó-Ádám mintaképei: Hufu-Kheopsz és IV. Amenhotep-Ehnaton
Bárdos József kitűnő könyvében így jellemzi az egyiptomi színt:
„4. szín: Egyiptom – A korlátlan (polgári) szabadság eszméje
A harmadik szín a természettől való szabadság problémáját vetette föl. A negyedik szín – amely az álom kezdete – a történelmi szférába vezet át. Itt a szabadság újfajta, történelmi megközelítésével van dolgunk. Ádám most valóban korlátlanul szabadnak tűnik, az egész világ egy intésére mozdul.
Hogy itt kifejezetten az abszolút, a polgári szabadság megvalósulásával találkozunk, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Madách nem valamely konkrét fáraó alakját idézi fel, hanem megalkot egy olyan fáraó-típust, amelyikre igaz a korlátlan hatalom szabadsága.”2
Nos, egyet kell értenem Bárdos Józseffel, hogy nem egy adott, jól meghatározható egyiptomi uralkodó alakja lép elénk a negyedik színben, hiszen ahol Madách konkrét, minden kétséget kizáróan beazonosítható történelmi személy bőrébe bújtatja Ádámot, ott meg is nevezi azt a bizonyos személyt (lásd: Athénben Miltiádész, Bizáncban Tankréd, Prágában Kepler, Párizsban Danton), ezzel szemben Egyiptomban a Fáraó-Ádám névtelen. Mindazonáltal egy-két árulkodó jelet fel lehet fedezni, amely jelek sejteni engedik, melyek lehetnek azok a históriailag hiteles fáraók, akiknek egyvelege a Fáraó-Ádám, s ennyiben vitába szállnék Bárdos Józseffel, mert ha nem is valóságos, történelmi uralkodóként láthatjuk az egyiptomi Ádámot, egyáltalán nem elhanyagolható, hogy mely valódi fáraók szolgáltak (vagy inkább: szolgálhattak) mintául alakjához. 3
Az egyik árulkodó jel maga a gúla, azaz a piramis; a másik a piramist építő fáraó zsarnoki uralma; s végül a harmadik Ádám forradalmi felismerése, amit Madách ezekkel a szavakkal ír le:
„Fülembe cseng még: milljók egy miatt.
E millióknak kell érvényt szereznem.
Szabad államban, másutt nem lehet.
Enyésszen az egyén, ha él a köz,
Mely egyesekből nagy egészt csinál.”4
Nézzük hát ezeket az árulkodó jeleket!
Három nagy piramis áll Egyiptomban, Kairó közelében, el-Gizehnél a sivatagban: Kheopsz (eredeti nevén Hufu), Kheprén (eredetileg Hafré) és Mükerinosz (eredeti nevén Menkauré) sírboltjai, közülük a leghatalmasabb a legelső, legkorábbi, amely Kheopsz fáraó végső nyughelyéül épült. – De kik is voltak ezek a piramisépítő fáraók, mikor uralkodtak, és honnan ered egyáltalán maga a piramis mint épület?
Nos, az első piramisok, amelyeket lépcsős piramisoknak, vagy masztabáknak is nevezünk, Szakkarában születtek. Legelső közülük az Egyiptom ún. Későkorának (Kr. e. 1070–Kr. e. 332) utolsó időszakától istenként tisztelt, a hellenizmus idején Aszklépiosszal azonosított Imhotep hatlépcsős alkotása, amely nem kisebb államférfiú földi maradványainak befogadására készült, mint Dzsószer fáraónak, az Óbirodalom egyik legjelentősebb uralkodójának múmiája számára. Dzsószer pedig a III. dinasztia második fáraója, aki Krisztus születése előtt mintegy 2620 esztendővel lépett trónra. Sokat árul el róla eredeti neve (a Dzsószert későbbi korok emberei ragasztották rá, jelentése: A Szent), amely vagy Netjerihet, vagy Netjerierhet volt, azaz magyarul: Isteni Testű, vagy Istenibb A Testnél. Ez azt jelenti, hogy – jelenlegi (nagy valószínűséggel helyes) ismereteink szerint – ekkor született meg, vagy legalábbis ekkor tökéletesedett a klasszikus egyiptomi isten-királyság, s annak középpontjában a fáraó-jóisten alakja. Valóban: Dzsószer királyi címei közt jelenik meg először az „Arany Nap”- titulus, és bizonyos, hogy Dzsószer és közvetlen utódai kezében összpontosult a legnagyobb központi hatalom Egyiptom története során. A Dzsószer dinasztiáját soron követő IV. dinasztia nagy piramisépítő királyai pusztán a „Nagy Isten”-címet viselték, utódaik azonban már csupán a „Ré Fia” megtisztelő elnevezést birtokolták. Az „Arany Nap”- és a „Ré Fia”-korszak közé eső mintegy két évszázad a központosított szakrális királyság fénykora az óegyiptomi államban.
Ennek a korszaknak uralkodója Hufu is, görögös nevén Kheopsz (Kr. e. kb. 2545 körül lépett trónra), a legnagyobb gúla építtetője, Kheprén-Hafré atyja és Mükerinosz-Menkauré nagyatyja, aki mindemellett minden bizonnyal Fáraó-Ádám egyik mintaképe, méghozzá nem csupán azért, mert ő álmodta meg minden idők leghatalmasabb síremlékét, s képes is volt álmának valóra
Ám Kheopsz csak az egyik mintakép. A másik megismeréséhez több mint egy évezredet kell előreugranunk az időben, hogy eljussunk a Krisztus előtti 1364-es esztendőbe, III. Amenhotep fáraó halálának és IV. Amenhotep trónra lépésének évébe. Ez utóbbi IV. Amenhotep az óegyiptomi Újbirodalom és az egész óegyiptomi história talán legkülönösebb, legizgalmasabb alakja, a nagy reformer fáraó, aki nevét nem sokkal uralkodása megkezdését követően Ehnatonra változtatja, és nekifog egy új vallás, az Aton-kultusz bevezetéséhez és elfogadtatásához. Ő az, aki tizennégy esztendőt felölelő uralkodásának idején egyfajta társadalmi egyenlőség megteremtésére tesz kísérletet, s ennek (valamint a papság politikai hatalmának letörése) érdekében eltörli a sokistenhitet, ami helyett egyetlen isten tiszteletét, a Napot megszemélyesítő, fentebb említett Aton imádását teszi kötelezővé. Végül, miként a legtöbb forradalmár, elbukik, s közvetlen, vagy második utódja, aki mindemellett, valószínűleg az egyik veje, név szerint Tut-anh-aton Tut-anh-amonra változtatva nevét eltöröl mindent, amit elődje létrehozott. (Tutanhamont egyébiránt inkább egy másik néven ismeri a mi korunk, hiszen ha azt mondom: Tutankhámen – ez a szó mindenki számára ismerősen cseng, mi több: ezen a néven ő ma a legtöbbek által ismert egyiptomi fáraó.)
Ehnaton, a nagy reformer, a társadalmi egyenlőtlenségek ellen harcoló, forradalmár hajlamú, rajongó fiatalember lehet Fáraó-Ádám alakjának másik összetevője.
Itt kell megjegyeznem azt is, hogy a Tragédia ezen a ponton (is), nem látványosan és nem tudatosan ugyan, de kapcsolódik a Mózeshez. Ehnaton fáraó nagy költői műve ugyanis, a Nap-himnusz az alapja a Biblia 104. zsoltárának – ez pedig csak úgy lehetséges, hogy az eredeti szöveget a Mózes vezetésével Egyiptom földjét elhagyó zsidók magukkal vitték új otthonukba.
Kheopsz és Ehnaton: ők ketten alkotják (vagy legalábbis alkothatják) tehát a negyedik szín Ádámját. Kheopsz a zsarnok, Ehnaton az igazságtalanságot felismerő és az ellen tenni próbáló reformer alakja. És itt kell újra visszatérnem Kheopszhoz. Esetében ugyanis fokozottan merülhet fel a „tárgyi hűség” kérdése: tudniillik Kheopsz, azon túl, hogy ő építtette a legnagyobb piramist, híresen nagy zsarnoka is volt népének! Mi több: Hérodotosz szerint nem csak zsarnok volt, de emellett vallási fanatikus is, aki oly mértékben hitt saját istenségében, hogy bezáratott minden templomot birodalmában, ahol nem neki hódoltak. Ez a vélemény azonban – mint Kákosy László írja – erős túlzás Hérodotosz részéről. „Ennek ellentmond a király neve is, mely egyiptomi nyelven Hufu, a ritkábban használt teljes alakban Hnum-Hufu(i), vagyis »Hnum véd engem«. A királynév mindig bizonyos programot fejez ki, ez esetben Hnum hivatalos tiszteletének bizonyítéka.”5 Az azonban feltétlenül figyelemre méltó Madách és a „tárgyi hűség” vonatkozásában, hogy Fáraó-Ádám egyik mintája egy hírhedett zsarnok, akinek akarata, amint kimondta, beteljesedett, a másik pedig egy, a korát jócskán megelőző, forradalmi lelkületű álmodozó…
És mi a helyzet azokkal a bizonyos gúlahordó milljókkal?
II. Rabszolgák, királyi munkások és parasztok
„Kufu építtette Gizeh vidékén a világ legnagyszerűbb műemlékét. Henszlmann Imre szerint egyszerű idomában az előrehaladt technika és nagyságában a kolosszális jellem világos példája. (…) …százezer embernek 30 esztendeig kellett dolgoznia, hogy Kufu képmását (múmiáját) a halhatatlanság számára megmentse. Az amokottani, turrai és seynéi köveket a modern gépek korában is alig sejthető ügyességgel helyezték egymás fölé. A romjaiban is 137 méter magasságú épületnél csak kevéssel kisebb Kufu fiának, Kafrának s unokájának, Menkerának pirámisa. Jobbadán azok a rabszolgák dolgoztak rajtuk, akiket Szíria és Arábia ellen folytatott győzelmes csatáikban fogtak el; de saját alattvalóikat is túlságosan zaklatták közmunkákkal.”6 – írja Márki Sándor egyetemi tanár, az MTA rendes tagja Az Ókor története című munkájában, a XIX. és XX. század fordulójának általános történeti felfogását híven tükrözve. És hasonlóképpen gondolták ezt negyven évvel korábban, Madách és kortársai is.
A dolognak azonban akad néhány szépséghibája. Legfőképpen az, hogy állításainak azon része, mely a piramis építőire vonatkozik, nem felel meg a valóságnak. A piramisokat ugyanis nem embertelen körülmények között dolgozó rabszolga-tömegek emelték, akiket korbácsot szorongató emberhajcsárok hajtottak a kőtömbök alá, hanem jól fizetett, magasan kvalifikált királyi munkások és közmunkára kötelezett parasztok korántsem olyan hatalmas tömege. Akkor most hogy is van ez?
A Márki-féle felfogást ugyan már régen meghaladták, Magyarországon mégis sokáig, egészen az elmúlt évszázad nyolcvanas évtizedéig egy ehhez hasonló nézet uralkodott. Ennek oka igen egyszerű: a marxista történelemtanítás. A marxista történelem-felfogás tudniillik szerette az emberiség történelmét egy töretlen fejlődési ívként felvázolni, amelynek során az ember a nagy-nagy elnyomatástól és kizsákmányolástól halad az elnyomás és a kizsákmányolás megszűnésének irányába. Ebbe tökéletesen illeszkedett egy rabszolgái vérét szívó, zsírján kövéredő egyiptomi fáraó alakja. De a marxista felfogásnak is volt előzménye: Egyiptomot már korábban is rabszolgatartó-társadalomként írták le (például Márki Sándor sem nevezhető, távolról sem, marxistának). A Madáchra és kortársaira minden kétséget kizáróan erős hatást gyakorló Hegel történelem-értelmezésében (amelyből, a látszólagos ellentmondások ellenére, igen sokat merített Marx is) hasonló szerepet töltött be a Nílus országa, bár Hegel nem kizsákmányolásról és annak megszűnéséről, hanem a szellem fejlődésének állomásairól, fokozatairól beszél, azért nagyon is hasonló ívet rajzol fel. – Az ókori Egyiptom azonban mindettől meglehetősen távol állt, csakúgy, mint az ókori keleti típusú társadalmak mindegyike.
Az óegyiptomi államban, éppen úgy, mint a többi ókori keleti államban a sumér városállamoktól Babilonon, Asszírián, Fönícián vagy Hattin keresztül egészen a mükénéi görögökig a rabszolgák nem töltöttek be komoly gazdasági-társadalmi szerepet. Ezen államok rabszolgái csak úgynevezett házi rabszolgák voltak, tulajdonképpen háztáji cselédek. Sem számuk, sem hasznuk szempontjából nem nevezhetőek az állam támaszának, a gazdaság alapjának. Beszélő szerszámmá, valódi tömeggé csak a klasszikus görög poliszokban váltak, hogy aztán a Római Birodalom nagy mezőgazdasági árutermelő üzemeiben tökéletesedjék ki ez a fajta gazdálkodás (nem véletlen, hogy komolyabb rabszolga-lázadásnak híre-hamva sincs korábban!).
A Márki Sándor által említett szíriai és arábiai hadifoglyok pedig végképp nem építhettek piramisokat Egyiptomban – azon egyszerű oknál fogva, hogy nem léteztek. Az Óbirodalom ugyanis sohasem állott háborúban szíriai vagy arábiai területekkel, ellenben igen-igen intenzív kereskedelmet folytatott az ott élőkkel. Ergo, hadifogságba sem hajthatta őket…
„Semmi jel nem mutat arra, hogy az Egyiptomba kerülő idegeneket intézményesen jogfosztott rabszolgaként kezelték volna, a második nemzedék már bizonyára teljesen asszimilálódott az egyiptomi dolgozó réteghez. Az óbirodalmi egyiptomi társadalomban nem volt jogilag körülhatárolt rabszolga osztály, nem is ismerjük azt a szót, mely ebben a korban a rabszolgát jelentette. Ebből nem következik, hogy kis számban ne lettek volna rabszolgák. Mivel az állam hosszú időn át szinte korlátlanul rendelkezett szabad munkaerővel, így hivatalosan is jogfosztott munkaerő tömeg kialakulására nem volt szükség. Későbbi korszakokban nőtt a rabszolgaság jelentősége, de sohasem lett döntő tényezője a termelésnek.” – írja Kákosy László.7
A rabszolgák vérén-verejtékén épült piramis hipotézisét tehát elvethetjük. A megoldást a királyi munkások csoportjai körül kell keresnünk. Kérdéses azonban, mekkora tömegben lehettek ők, s mekkora volt a segítségükre rendelt parasztok száma, s végül: milyen körülmények között végezték munkájukat ezek az emberek?
Nos, a hatalmas kövek egy jelentős részét, melyekből a piramisok állnak, igen messziről szállították Gizehbe. Először a Nílus hátán utaztatták őket, majd csatornát ástak, s továbbra is tutajokon hagyták a kőtömböket, amely vízi alkalmatosságokat főként állati erővel vontattak, míg végül a szárazföldön görgős szánokat alkalmaztak, amelyek a homokban viszonylag kis ellenállással csúsznak. Kheopsz piramisához 2.300.000–2.500.000 mészkőtömböt használtak fel, ezek súlya átlagban 2,5 tonna volt, ám beépítettek 45, sőt 200 tonnás gránittömböket is, elsősorban a sírkamra falaiba. Vajon hány ember volt képes megmozdítani egy-egy ilyen monstrumot?
Idézem Hilary Wilson szavait: „Az elmúlt néhány év során végzett kísérletek megmutatták, hogy akár egy tíz emberből álló csoport is képes viszonylag nagy köveket hatékonyan mozgatni. Hérodotosz szerint Hufu piramisának építésén 100.000 ember dolgozott. A piramis közelében álltak az állandó, szakképzett munkások barakkjai, amelyek 4000 építész, földmérő, mérnök, kőfejtő, ács és kőműves számára nyújtottak szállást. A munkások nagy része az áradás alatt munkára fogott paraszt volt, amikor a földek amúgy is művelhetetlenek voltak. Ideiglenes táborokban éltek a fennsíkon, és a létfenntartáshoz alig elegendő minimálbért kapták az uralkodó által megkövetelt kényszermunkáért. Igaz, a robot nem volt kellemes, de ez idő alatt legalább végig az állam költségén étkeztek.”8 A kőtömböket először a szánokról, emelőkkel emelték végső helyükre, majd rámpákat építettek a számukra: amikor a készülő piramis már magasabb volt, így juttatták el a köveket oda, ahová az építészek szánták. Később a rámpák anyagát is felhasználták, vagy feltöltötték vele a közelben fekvő kisebb kőbányákat. Ilyen módszerrel nem volt szükség százezrek munkájára. Jó, ha egyszerre tízezer ember buzgólkodott a Nagy Piramison! Angelika Vahlen szerint „húsz év alatt összesen 100 ezer ember dolgozott a helyszínen”,9 ám ez a vélemény egyfajta Hérodotosszal kötött kompromisszum eredménye, ami azonban nem jelenti azt, hogy nem lehet igaz. Az viszont több mint kétséges, hogy egyszerre ennyien építették volna bármelyik piramist is.
Összességében elmondható tehát, hogy Madách víziója a piramisok keletkezésének embertelen körülményeiről pusztán romantikus elképzelés. Az építők nem nyomorult rabszolgák, hanem jól fizetett munkások, és robotoló, de robotjukért – szűkös, de elégséges – járandóságot kapó parasztok voltak. A királyi munkások helyzetét és becsületét bizonyítja a Torinói Sztrájk Papirusz néven ismert okmány, amely egy Újbirodalom-végi, III. Ramszesz fáraó idején lezajlott önkényes munkabeszüntetést ír le – az első ilyen eseményt az emberiség történetében. A sztrájk résztvevői királyi munkások voltak, akik, miután természetbeni ellátmányuk többször elmaradt, felhagytak a munkával és elvonultak telephelyükről. Hónapokig tartó huzavonát eredményezett cselekedetük, de az állam erőszakszervezete egyszer sem avatkozott közbe – s ez még abban az esetben is figyelemreméltó, ha tudjuk, ez az időszak már az Újbirodalom hanyatlásának kora, s figyelembe vesszük az Óbirodalom fénykora óta eltelt nagyon hosszú időt és a királyi hatalom megrendülését. Azt gondolom, hogy Egyiptom, jóllehet sokat fejlődött az évszázadok folyamán, azért alapvetően statikus társadalom volt és maradt a hellenizmusig, s ennek tükrében a királyi munkásokról szólva talán nem túl történelmietlen azt állítani, hogy a piramisépítő korban sem lehetett meghatározóan más a helyzetük, mint III. Ramszesz idején. Az újbirodalmi sztrájk egyébként végül az államhatalom meghátrálásával végződött, jóllehet a munkások is engedtek követeléseikből.
Az építők másik nagy csoportjának, a parasztoknak a körülményeiről remek képet fest A paraszt panaszai című novellaciklus, amely az Óbirodalom bukását követő, úgynevezett Első Átmeneti Korban született, s annak az időszaknak körülményeit ábrázolja. Ezek a körülmények ugyan nem igazán kedvezőek, de ne felejtsük el, hogy anarchikus, átmeneti korról van szó: az Óbirodalom virágzásának idején nagyságrendekkel jobban éltek a földművesek, mint A paraszt panaszai keletkezésének időszakában, s a novellacikluson (ennek megfelelően) egyfajta nosztalgia is érezhető ezek után a régi jó idők után.
Mindebből világosan kitűnik: az egyiptomi állam semmivel sem épült jobban a kizsákmányolásra, mint bármelyik másik az Ókorban vagy azóta. Sőt, nem egy vonatkozásban kevésbé használta ki lakosait, mint más országok. Az óegyiptomi birodalom gondoskodó állam volt, hivatalnokainak nyugdíjat biztosított, parasztjait védte a földesurak túlkapásaival szemben, nem dolgoztatta agyon őket és arra törekedett, hogy alattvalói viszonylagos jólétben éljenek. Látható, hogy az összkép bizony igen messze áll attól, amilyennek a Tragédia negyedik színe festi le.
Marad az utolsó kérdés: számon kérhető-e Madáchon a „tárgyi hűség” a történelmi helyszínek, események bemutatásakor? Úgy gondolom, semmi esetre sem. Akármelyik, a történelemmel foglalkozó, valós, vagy valósnak tűnő történelmi helyzet(ek)ben játszódó művészeti alkotással ezt tenni botorság volna, olyan kiemelkedő remekmű esetében pedig, amilyen a Tragédia, egyenesen nevetséges. Ami miatt mégis érdekes a kérdés, az egyfelől az, hogy nyomon követhetőek a történelmi szemlélet változásai (esetünkben a gúlaépítők kilétét és munkájuk, életük körülményeit vizsgálva), másfelől néhány érdekes analógia, párhuzam, új dimenzió is napfényre kerülhet. Ez utóbbiak közé sorolható, véleményem szerint, Fáraó-Ádám lehetséges mintáinak körbejárása és a minták kiválasztásának kérdése. Hufu-Kheopsz és IV. Amenhotep-Ehnaton alakjával az óegyiptomi fáraók gyakran ellentmondásos teljessége tökéletesen leírható. A korlátlan hatalmú, a népe fölött beláthatatlan magasságokban trónoló, isteni nagyúr és a népe gondjai-bajai, a társadalmi igazságosság és a szépség iránt fogékony, népéhez leereszkedő, segítő-jobbító szándékú reformer egyaránt benne van az e két figurából gyúrt harmadikban: a Tragédia negyedik színének Ádámjában. Nem tudom, Madách mennyire ismerte az óegyiptomi történelmet, mennyire ismerte „személy szerint” ezt a két uralkodót, és sem a Madách-könyvtár Szücsi József által 1915-ben közzétett jegyzékében nem akadtam egyiptológiai szakmunkára, sem Baranyi Imre Madách és az Athenaeum viszonyát vizsgáló művében nem találtam olyan folyóiratcikkre való utalást, amely alapján feltételezhetném, hogy Madách Óegyiptom történetéről behatóbb ismeretekkel rendelkezett volna. De úgy vélem, mindezek ellenére távolról sem elképzelhetetlen, hogy a költő (akár Hérodotosz, akár más ókori szerzők révén) nagyon jól tudta, hogy pontosan ki is volt Hufu és Ehnaton – s ha valóban így volt, az Arany Jánosnak a „tárgyi hűség”-gel kapcsolatos kijelentését messzemenően erősíti.
Jegyzetek
1. Arany János üdvözlő beszéde. In: Arany János összes művei XIII. 337. vissza a szöveghez
2. Bárdos József: Szabadon bűn és erény közt. 58. vissza a szöveghez
3. Alexander Bernát magyarázatos kiadásában taktikusan megkerüli a kérdést, nem nevez meg mintaképet Fáraó–Ádám alakjához. vissza a szöveghez
4. Az idézetet a Madách Irodalmi Társaság Tragédia-kiadásának szövegéből vettem. vissza a szöveghez
5. Kákosy László: Ré fiai. 50. vissza a szöveghez
6. Márki Sándor, dr.: Az Ókor története. 77. vissza a szöveghez
7. Kákosy László: Ré fiai. 75. vissza a szöveghez
8. Wilson, Hilary: A fáraók népe. 59. vissza a szöveghez
9. Vahlen, Angelika: Az Ókor világcsodái. 32. vissza a szöveghez
10. A kép forrása: Hilary Wilson i. m. 57.
Felhasznált irodalom
Arany János Összes művei XIII., Szerk.: Keresztury Dezső. Budapest, Akadémiai, 1966.
Baranyi Imre: A fiatal Madách gondolatvilága (Madách és az Athenaeum). Irodalomtörténeti füzetek 42. Budapest, Akadémiai, 1963.
Bárdos József: Szabadon bűn és erény közt. Az ember tragédiája értelmezési kísérlete. Budapest, Madách Irodalmi Társaság, 2001.
Kákosy László: Ré fiai. Budapest, Gondolat, 1979.
Madách Imre: Az ember tragédiája I. Főszöveg. Szeged–Budapest, Madách Irodalmi Társaság, 1999.
Márki Sándor, Dr.: Az Ókor története. Reprint. Az Athenaeum Rt. kiadásában megjelent Egyetemes és hazai történelem című hatkötetes mű első kötetének változatlan utánnyomása. Laude Kiadó.
Szücsi József: Madách Imre könyvtára. In.: Magyar Könyvészet. 1915/január-június.
Vahlen, Angelika: Az Ókor világcsodái. Budapest, Gondolat, 1985.
Wilson, Hilary: A fáraók népe. A földművesektől az udvaroncokig. Gold book.