Hölgyeim és Uraim!
Itt állunk Weiss István frankfurti fotóművész gyönyörű képei előtt, amelyek MADÁCH ÁLMÁt villantják fel a modern fotóművészet eszközeivel.
A MADÁCH ÁLMA az elmúlt három évben Kecskemét és Nagyvárad után rangos nemzetközi sikert ért el: járt Németországban, Ausztriában, Nagy-Britanniában. Utoljára Glasgow-ban a Skót Királyi Akadémián The Tragedy of Man címmel hirdette a magyar géniusz nagyságát. E kiállítás által ma itt láthatatlan és rejtélyes szellemi szálak fűzik össze Balassagyarmatot Kecskeméttel, Nagyváraddal, Frankfurttal, Béccsel és Glasgow-val.
Engedjék meg, hogy néhány szóval – ahogy illik – bemutassam Önöknek a fotóművészt. Weiss István 1945-ben született Budapesten az ostromlott főváros poklában. Apját a Budapest környéki harcokban vesztette el. Három hónapos korában kiűzetett Magyarországról németként. Székely-magyar édesanyjával együtt Nagyváradra menekült – ott lett színházi fotós és országosan elismert fotóművész – de Ceausescu Romániájából is kiűzetett magyarként. Végül a nyolcvanas években Németország fogadta be emberként. Ma Goethe városában él családjával. Elmondhatom róla Németh László szavával, hogy végigjárta „a babiloni fogságra vetett magyar szellem” stációit.
Istennek csodája, hogy a művészember életében a lélek gyötrelmei vigasztaló alkotásokká nemesednek. Weiss István szenvedéstörténetéből is felemelő, vigaszt adó alkotások születnek a Majna-parti városban. A fotóművészetben sajátos egyéni stílust képvisel, amit egy kolozsvári művészettörténész professzor a Korunk folyóiratban így fogalmazott meg találóan: „fotóköltészet”.
Ihletettségének legfőbb forrása az Édenből kitaszított szenvedő ember, a jóléti társadalom elesettjeinek világa. Megmaradt Nyugaton is kelet-európai szemléletű művésznek, akinek a költészet nem üres játék, hanem humánummal, gondokkal terhes, ékes tartalom.
Fotóköltészetének másik ihlető forrása: a színház. A MADÁCH ÁLMÁt egy hajdani váradi előadás emlékeiből alkotta meg. Hogyan? Frankfurtban egy napon kézbe vette Az ember tragédiáját és olvasni kezdte, mint a Bibliát. És egyszercsak emlékezete színterén megelevenedett az a régi váradi Tragédia-előadás. A színpadon ezüst orgonasípok zengő sztalaktitjai alatt látta ÁDÁM–ÉVA–LUCIFER és MADÁCH gigászi küzdelmét, hogy megfejtsék az emberi lét égető, szorongató titkait… Eltelt negyed század és újra megérintette a múlt „Madách álma – ezt írta egyik levelében – a te váradi rendezésed szürrealista látomásában az én álmaim világába is beköltözött és megkísértett, hogy a fotóművészet új eszközeivel, egy általam nemrég kikísérletezett szín- és forma-technikával újrakomponáljam.” Hát így keletkeztek ezek a képek.
Álmokról álmodtak az álmok.
Tekintsék meg és fogadják szívükbe Weiss István madáchi álomvillanásait!
Balassagyarmat, 2002. szeptember 20.
Szabó József