Kozma Dezső

 

Hit és tudás egymásra találásának lehetőségei két elfelejtett erdélyi Madách-értelmezésben

 

 

Köztudomású, hányféleképpen magyarázták a Tragédia értelmezői a bib­liai és a történeti színek egymáshoz való viszonyát, azok szerves egy­ségéből fakadó jelentését. Az sem titok, hogy ilyen tekintetben a kü­lön­böző értelmezések igen eltérnek egymástól. Emlékezzünk, már Ma­dách nyomatékkal szólt erről sokat idézett, 1862. szeptember 13-án kelt le­velében. Erdélyi János kifogásaira válaszolva, ilyenképpen ír a két vi­lág – az isteni és az emberi – összetartozásáról: „Egész művem alap­esz­mé­je az akar lenni, hogy amint az ember Istentől elszakad, s ön­erejére tá­maszkodva cselekedni kezd: az emberiség legnagyobb s leg­szentebb esz­méin végig egymás után cselekszi ezt.” Ez a cselekvő küz­dés nem hi­ábavaló – folytatja Madách – hisz „azon emberi gyön­gét, melyet saját ma­ga legyőzni nem bír, az isteni gondviselés vezérlő ke­ze pótolja”. Fel-fel­tűnik a gondolat Madách lírai verseiben is. Az olya­nokban például, mint a Hit és tudás. A költemény jelképekből szőtt soraiban az Éden „mint szép álom emléke” „édesen reng” a „vad ren­getegben árván bo­lyon­gó” ember képzeletében. Mégpedig az el­ve­szett paradicsomi Éden („Mely­ben Isten, ember együtt éltek”) iránt ér­zett nosztalgiával.

Az alábbiakban két olyan elfeledett erdélyi Tragédia-értelmezésre sze­retném felhívni a figyelmet, amelyek (más–más módon ugyan) a bib­liai teremtéstörténet alapján próbálják megközelíteni Madách mű­vét.

Az egyik az ismert író, költő, Páskándi Géza még Erdélyben (A Hét című lapban) megjelent esszéje,1 a másik egy kolozsvári re­for­má­tus teológiai tanár, Nagy László külön füzetben közreadott, ugyancsak esszé­szerű tanulmánya.2

Mindkettő a „két szint” művészi szemléletet alakító össze­füg­gé­se­it, hit és tudás, tapasztalat és ráció egymásra találásának lehetőségét vizs­gálja, értelmezi. Nyomban állapítsuk meg: más-más módon.

Az egyik a magyar szellemi örökségből szívesen és gyakran ih­le­tő­dő XX. századi történelmi drámaíró szemszögéből, a másik a ko­ráb­bi te­ológiai (főleg protestáns) Tragédia-értelmezések tovább­gon­do­lá­sá­val.

Páskándi 1973-ban publikált eszmefuttatása nem szerepel a költő szín­házzal foglalkozó írásainak 1998-as gyűjteményében. (Pedig ott len­ne a helye.)

Az említett hetilapban két részben megjelenő esszé fő gondolata fel­tűnik az előbbi kötet egyik elméleti írásában. Ilyenképpen: „A tör­té­nelem összeütközéseiben [ti. a történelmi drámákban] az emberek hi­tes, hitszerű és rációs elképzelései is egymásnak feszülnek. Tervek, szán­dékok keresztezik egymást. […] Az embert végül is nem utolsó sor­ban az vezeti: milyen ígéretet kapott az akaratát, törvényeit ér­vé­nye­sítő Istentől, királyaitól, más vezetőitől, valamint: ő maga – az em­ber – mit ígért önmagának.3

Másként szólva: felsőbb hatalom és ember együtt alakítják az egyén sorsát.

A Tragédiát elemezve, Páskándi Géza az emberi lét „közvetlen” szín­terei (a történelmi színek) helyett az „indulást” és a „visszatérést” ve­szi tüzetesen szemügyre. Azt a közeget, amelybe a történelmi lá­to­má­sok beilleszkednek, azt, ami az Éden két fája között történik. Teszi ezt a szerző a bibliai történet – úgymond – egyik változata alapján: a „két­kedő kereszténység” szemszögéből. Eltérően Az ember tra­gé­di­á­já­nak európai rokonaitól – így Goethe Faustjától – az Úrtól való el­sza­kadás Páskándi felfogásában nem teljes, nem végleges, akárcsak a te­ológiai értelmezésekben. A boldogulást kereső ember számára meg­ma­rad tehát a lehetőség, hogy – a kudarcok után – visszatérjen gond­vi­selő Istenéhez.

Ádámnak azonban előbb végig kell járnia a tapasztalás útját. Újra és újra csalódnia kell elképzeléseiben.

Épp ennek a tapasztalatnak nyomon követésében, tanulságainak ér­telmezésében tér el Páskándi sok más (teológiai és nem teológiai) ma­gyarázattól. Úgy is mondhatnám: a Teremtő, az Ember és (az Úr te­remt­ményét kísértő) Lucifer soha meg nem szűnő küzdelmének meg­ítélésében. Ebben a küzdelemben ugyanis a ráció (a luciferi és az em­beri) a hittel – Ádámnak az Úrba és a saját küzdelmébe vetett hi­té­vel – szemben magára marad. Páskándi ezt így mondja: „Meg akarja ke­resni a lehetőség útjait. A maga lábán akar megállni s járni, saját fe­jé­vel gon­dolkodni.”

A történelem különböző korszakaiban azonban a ráció „ma­gá­ra­ha­gyott­ságának” vagyunk tanúi. „Mert ugyan mire való a ráció, ha csu­pán a lét értelmetlenségét tudja bizonyítani? Ha csak azt akarja, ezt ké­pes és ezt hajlandó elgondolni? Ha szabadsága csak a tagadás sza­bad­sága, de nem az igenlésé is?” – fogalmazza meg Páskándi (Ma­dách gon­do­lat­vi­lá­gát értelmezve) a tudás mindenhatóságával szem­be­ni kétségeit.

A sorakozó kérdések mintegy sugallják a választ is: az emberi hit és emberi ráció éppoly „egymásban levő, egymásba áttűnő, átfejlődő, egy­mást kiegészítő, egymásból és egymástól megújuló”, mint az anyag és az eszme, az érzékelhető valóság és a határt nem ismerő kép­ze­let. Be­bizonyosodott ugyanis: „ha a hit elűzi a rációt” – az em­be­ri­ség éret­len marad; ha viszont a ráció űzi el az emberi hitet – önmagát szá­mol­ja fel. (Azzal ti. hogy az emberi lét értelmetlenségét bi­zo­nyít­ja.)

Így lesz Páskándi szerint Madách műve egyfajta – az ő kifejezését köl­csönözve – „kiegyezés”. „Mert ez a nagy Tragédia mégiscsak va­la­mi­lyen kiegyezés tragédiája: az ember rájött, hogy amiről azt hitte: ket­tő, az tulajdonképpen egy, akikről azt hitte: kiengesztelhetetlen el­len­felek – kiderül, hogy ha látszólag finnyáskodva is, de kezet fognak Ádám és Éva sápadt arca fölött.” (Egyébként a folytatásos cikk első ré­szének a címe is ezt kívánja kifejezni: Az Úr „kiegyezése” és a ráció ma­gárahagyatottsága.) A Tragédia születésének körülményeire is ilyen értelemben utal: emlékeztet az 1867-et érlelő évek szellemi köz­han­gulatára. Ezért – mint rendező – el tudna képzelni egy dísz­ma­gyar­ban megjelenő Urat és a vele pelerinben perlekedő Lucifert.

A drámaíró Páskándi elképzelt rendezésében nem a Mennyben kez­dődne a játék, hanem az Édenben. Sőt, végig megmaradna ez a szín­padkép, legfeljebb a színek lennének mások. A történelmi körkép, a Jó és Rossz küzdelme is az Öröklét és a Tudás fája között zajlana, úgy, hogy ebben a küzdelemben végül az Úr bölcsebb lenne és a te­remt­mény is „visszahatna” Teremtőjére. Mintegy bizonyságaként hit és ráció együvé tartozásának. Ebben a képzeletbeli rendezésben bíz­ta­tó szavait az Úr tulajdonképpen az első emberpár születendő gyer­me­ké­nek, az emberi lét folytonosságát jelképező utódnak szánná.

A végletek feloldását némiképp Páskándihoz hasonlóan látja a Tra­gédia egyik mai értelmezője, Bárdos József is. A Madách Könyv­tár sorozatában 2001-ben közreadott Madách filozofikumát sok te­kin­tet­ben új szempontból vizsgáló könyvében olvasom: „S ebben rejlik a Tra­gédia üzenete: a világ nem érthető a tiszta értelem számára, aki a lu­ciferi úton jár, az elbukik, mint Ádám, mert a világ nem tehető ér­tel­mes­sé, mert nincs értelemmel felfogható célja a történelemnek.

Ám a világ nem élhető meg egyoldalúan érzelmileg sem, mert az meg visszataszító vegetálásba süllyeszt. A két ellentmondó véglet kö­zött, ide-oda csapódva haladhat előre az ember.”4

Némi leegyszerűsítéssel azt mondhatnám: Nagy László valójában ugyan­azokra a kérdésekre keresi a lehetséges válaszokat, mint Pás­kán­di, illetve a világ teljességét az Úrban megjelenítő, előbb idézett Bár­dos József.

Milyen a viszony a valós és a transzcendens világ, Ember és Isten, Jó és Rossz, az emberi szabadakarat és a gondviselés, hit és tudás kö­zött? Van-e öröklét? Megy-e előbbre az emberiség? Van-e jutalma a ne­mes cselekedetnek?

Nagy László – Páskándihoz hasonlóan – szintén a teremtéstörténet fe­lől közelíti meg Madách emberiségkölteményét. És mint a korábbi te­o­lógiai értelmezésekben, ez esetben is a „két szint”, az isteni és az em­be­ri lét egymást megvilágító összefüggései kapnak nagyobb nyo­ma­té­kot. Érdemes hangsúlyozni, hogy értelmezését a szerző csak egyik le­het­séges magyarázatnak tekinti. Bevallott szándéka: a fi­de­iz­mus kínálta le­hetőségekkel (vagy ahogy ő kifejezi: perspektívákkal) hoz­zásegíteni Ma­dách mai olvasóját a mű maradéktalan, árnyaltabb meg­értéséhez.

 Nyomban meg kell jegyeznünk: ebben a felfogásban a fideizmus tá­gabban értelmezendő: a magyar reformkor hívő személyiségeinek (Kos­suth, Széchenyi, Madách) gondolkozásában is fellelhető vi­lág­fel­fo­gásként. Az utólagos mítoszokkal perlekedve, Nagy László is az em­beri történelem szerves részeként felfogott bibliai te­rem­tés­tör­té­net­ben jelöli meg Madách kútforrását. És akárcsak elődei, a vi­lág­i­ro­dal­mi ösztönzést, Goethe, Byron, Milton hatását nem tekinti meg­ha­tá­ro­zó­nak a kerettörténet szempontjából. Az eddigi vallási ma­gya­rá­za­tok­tól eltérően, elsősorban Mózes első könyvének és a népi eredetű Jób köny­vének „összeolvasztásában” kísérli meg felmutatni Madách ki­vé­te­les művészi leleményét.

A Tragédiát méltató protestáns és katolikus egyházi írók figyelmét ed­dig sem kerülte el Jób történetének inspirációja. Főleg a XX. század el­ső felének teológiai értelmezéseit idézhetnénk meg. Csak egyetlen pél­da: „Ádám és az Úr Jób és Isten szellemében áll előttünk” – ol­vas­hat­juk a ma már alig elérhető Győri Szemle 1935. évfolyamában meg­je­lent cikkben.5 S a párhuzam tovább folytatódik. A hiábavaló küzdés épp­úgy nem tántorítja el Ádámot, mint Jóbot a szenvedések, hogy vé­gül a kétségeire választ kereső, a tudás vágyától ösztönzött, de az Is­ten­nel nem szakító embert vegye kegyébe az Úr.

Az Édenen kívül rekedt Ember az édeni gondviseléshez tér vissza Nagy László fejtegetésében is. „Már nem vagyunk az Édenkert lakói, de a történelmi évezredek során még mindig nem veszítettük el vég­le­ge­sen és maradéktalanul az Éden emlékezetét.” Azaz: a „már nem” és a „még nem” feszültsége, a kezdet és a vég, a történelem előtti és a tör­ténelem utáni események válnak az emberi élet meghatározó té­nye­ző­jévé. „A kerettörténetként használt első három és utolsó szín – Ma­dách szerint – az ember (az emberiség) történetének alfája és omegája. E két pont között játszódik le az ember története, ami nem csupán tra­gi­kus történet, hanem maga a tragédia. Az ember tragédiája nem más, mint az Úr elleni lázadás” – tér vissza a teológiai értelmezések egyik fő gon­dolata.

Az ember igazi hazája itt sem a történelem, hanem a kegyelem, nem az idő, hanem az örökkévalóság, nem a Terra, hanem a visszatért Éden. Ebből eleve következik, hogy az út ide nem az ember apo­te­ó­zi­sán vezet, hanem a bűnbocsátó kegyelem által.

Olyan módon, hogy Isten teremtménye megmarad embernek.

Ebben az értelmezésben az Úr szuverenitása szab törvényt min­den­nek, lesz az értelem és érzelem, hit és tudás dualizmusának fel­ol­dó­ja, végül a tragikus sorsú ember gyámola.

A Tragédia világképét elemző S. Varga Pál 1997-ben megjelent mun­kájában ezt írja: „Így lesz a teremtett világ kezdeti dualizmusából az Úr hegemóniája. Ám ez nem jelenti azt, hogy Lucifer szólama fel­szá­molódik, s ezzel a mű monologikussá válnék a zárlatban.”6

A két megállapítás mégsem tekinthető egybehangzónak, hisz Nagy Lász­ló szerint az álommotívum is azért van jelen, hogy az Úr újbóli meg­jelenését, Ádám bizakodását, hitét és Lucifer végleges legyőzését elő­készítse. Kizárva ezzel a „kétes szellemőr” további szerepkörét, azt a „kiegyezést”, amit Páskándi Géza (vagy az előbb emlegetett több­szó­lamúság) az emberi boldoguláshoz szükséges „egyensúly” fel­té­te­lé­nek tekint.

Összegezésként elmondható: ha másképpen is, az elvesztett har­mó­nia megteremtésének lehetőségeit kínálják ezek az elképzelések. Egy olyan fajta kiegyenlítődést, amely – miként a Tragédiát olvasó Né­meth László kifejezte – nem szűnik meg Isten és ördög történelme kö­zött.

Úgy is fogalmazhatnék: egy olyan kiegyenlítődést, amelyben he­lye van a kételynek és a hitnek, az isteni kegyelemnek és az emberi szán­déknak, s amelyben az ember nemcsak kiszolgáltatottja az em­ber­fe­letti hatalmaknak, hanem alakítója is saját sorsának.7

 
 

Jegyzetek

 

1.    Páskándi Géza: Az Úr „kiegyezése” és a ráció ma­gá­ra­ha­gya­tott­sá­ga. A Hét 1973. febr. 2., Gyermekrajz a Tragédia mar­gó­já­ra. A Hét 1973. márc. 23. vissza a szöveghez

2.    Nagy László: Madách Imre Az ember tragédiája című szín­mű­vé­nek theologiai vizsgálata. Az Erdélyi Református Egyházkerület ki­­adása, Kolozsvár, 1994. vissza a szöveghez

3.    Páskándi Géza: Száműzött szavak temploma. Publicisztikai írá­sok, esszék, tanulmányok. Codex Print Kiadó, Bp., 1998. 150. vissza a szöveghez

4.    Bárdos József: Szabadon bűn és erény közt. Az ember tragédiája ér­telmezési kísérlete. Madách Könyvtár Új folyam 24. Madách Iro­dalmi Társaság, Bp., 2001. 52. vissza a szöveghez

5.    Draxler Aladár: Bibliai hagyományok Az ember tragédiájában. Győ­ri Szemle 1935. 184. vissza a szöveghez

6.    S. Varga Pál: Két világ közt választhatni. Világkép és több­szó­la­mú­ság Az ember tragédiájában. Argumentum Kiadó, Bp., 1975. 628. vissza a szöveghez

7.    Németh László: Madáchot olvasva. 1943. Az én katedrám. Szép­i­ro­dalmi Kiadó, Bp., 1975. 628. vissza a szöveghez

 

vissza