Schéda Mária
Azonos szituációk és különböző megoldások
Madách két fiatalkori művében
Az 1842–44-es években Madáchnak két különböző műfajú, de azonos gyökerű alkotása született: a Csak tréfa című szomorújáték és a Duló Zebedeus kalandjai című komikus novella.
Madách nem dátumozta műveit, ezért nehéz kronológiai rendbe sorolni őket, e kettő azonban egészen biztos, hogy az említett két éven belül született. A Csak tréfában a politizálgató nemesek egyike a Védegyletet propagálja, a Duló Zebedeus kalandjaiban pedig a Pesti Hírlap utolsó számára történik utalás.
A dráma és az elbeszélés szublimálja Madách pesti éveinek történéseit. A költő mintegy „kiírja magából” akkori csalódásait, bukdácsolásait, a társasági élet visszásságait, elmagányosodásának és vidékre vonulásának okait. Lezár és összegez egy korszakot. A Csak tréfában ádámi előképként üdvözölhetjük a főszereplőt: Zordy Lorán „költő és követ”, aki megpróbál küzdeni és bízni, akárcsak Madách, aki egyetemi évei után még hitt az aktív politizálás hatékonyságában.
A két mű alapindíttatása egyazon szituáció: A több évtizede húzódó birtokpert házassággal megoldani kívánó apa a fővárosba küldi fiát mátkaszerzésre, s nem is akármilyenre!
Zebedeust atyja a következő intelmekkel bocsátja útra: „E levelet F. tanácsoshoz viszed, ki nevezetes pört folytat ellenünk nyolcvan év óta, s ha mint gondolható, vagy húsz év múlva megnyeri, – bottal költözhetünk ki birtokunkból.
[…]
Kis vártatva nyomóssággal tevé hozzá: Lányával megismerkedsz, s feleség nélkül haza nem jössz, érted?”
Lorán ekképp kesereg barátjának:
Van egy
Pörünk; kérdése: birtokunk egésze,
S egy házasság mindent jóvá tehet;
Atyám engem nézett ki áldozatnak
A százados penészü jogviták
Természet ellen pártos istenét
Megengesztelni házasságom által.
Problémájára ki-ki más-más megoldást fogad el a sorstól vérmérsékletének, logikájának s körülményei alakításának megfelelően. Az ötfelvonásos dráma Zordyja nem tudja „csak tréfának” tekinteni a politikai és társasági intrikákat, amelyekkel tönkreteszik karrierjét, elrabolják tőle szerelmét, őt magát pedig nevetséges figurává aljasítanák. Élete sikeres is lehetne, ha a közélet elvtelen szabályaihoz igazítaná, ő azonban erre éppúgy nem hajlandó, akárcsak alkotója, aki nem tudott és nem is akart beilleszkedni a kisszerű politikai életbe. Művelt, tehetséges költő, akinek a hölgyeknél is vannak sikerei.
Duló Zebedeus nem ért semmihez, önálló gondolatai nincsenek, nem csinál tragédiát az életből. Ő voltaképp Zordy Lorán árnyékszemélyisége, de az ő sorsa is a Pesten töltött ifjú évek élménydarabkáinak fonákja. A csetlő-botló, tetőtől talpig vidéki nemesúrfi a pesti, polgári-nemesi úrivilágban úgy éli át kalandjait, mintha mesébe csöppent volna, és – a komikum törvényei szerint – elveszti a talajt a lába alól, elidegenedik önmagától anélkül, hogy bármit is megértene abból, ami vele vagy benne történik. Míg Zordy mindent tragikusan maga ellen fordít, Zebedeus ellen maga a sors fordul kegyetlen és kacagtató tréfáival. Bessenyei Pontyijának egyenesági leszármazottjaként testesíti meg a „nyolcvan éves perrel” születő időtlen (és idétlen) figurának tűnő magyar kurtanemest a rozsda marta véres karddal és a műveletlenséggel párosuló úri gőggel együtt.
Madách kitűnő komédiát tálal a sületlenségeket
művelő vidékin hahotázni szerető városiak elé. Az arc- és jellemnélküli,
agarakhoz és patópálos unatkozásokhoz szokott (és szoktatott) úrfi kellő okot
is szolgáltat erre. Madách a korabeli helyzetkomikum-kelléktár jól ismert
rekvizitumait művészi könnyedséggel használja, s az előre várt, mégis mindig
nevettető fordulatokat egyéni ötletekkel is megtoldja. A tragikum és komikum
mint esztétikai minőség a műélvező és az ábrázolt jellem vagy helyzet közti
távolság áthidalhatatlanságával éri el hatását.
A komikumban olyan szintre rántja le a hőst és a szituációt, ahonnan az empátia lehetősége eltorzul, a tragikumban pedig túl magas piedesztálra helyezi. Ami a külső szemlélő számára komikus, az az átélőnek tragikus végzet; e novellában például egy elcserélt levél, egy sarkantyúval lerántott asztalterítő vagy egy eltévesztett szállodai szoba a nem várt balerinával való összes bonyodalommal együtt.
A Duló Zebedeus kalandjai kitűnő bizonyítéka annak, hogy Madách szellemes szórakoztató. Főhőse személyiségének megformálásánál komédiázó kedve kristálytisztán nyilatkozik meg a humor minden kesernyés mellékíze nélkül. Talán önmagán is kacag már a társadalmi szerepekre megérett, de a közéleti csalódásokból kiábrándult férfi. Kikacagja mindazt, amit Zordy nem tudott „csak tréfának” venni. Az ember tragédiája előtt a drámai műnemben Madách kizárólag tragédiákat írt. Ez a novella a legjobb bizonyítéka annak, hogy komédiákat is tudott volna. Az alkotásfolyamatban a kettő voltaképp azonos gyökerű – erre Shakespeare a példa. Az ábrázolás és a kifejezés pedig annál sikeresebb, minél művészibben keveredik a tragikus és a komikus hangnem. Madáchnál ez nem történik meg, nála vagy az egyik, vagy a másik győzedelmeskedik s válik meghatározóvá. Esztétikai szempontból e komikus novella mégis sikeresebb, mint a tragikus végű dráma, ahol a főhős önsajnálata és egyoldalú szemléletmódja a sajátosan átélt társadalmi kuszaságokból próbál szomorújátékot facsarni. A novellában egy hiteles figurával ismerkedhetünk meg, míg a drámában – egyoldalúsága miatt – egy hitelességében megkérdőjelezhető antihős áll előttünk, aki groteszkké váló élethelyzetét leginkább önmaga előtt restellve siet az önpusztításba.
A társadalomrajz mind a drámában, mind az elbeszélésben színes, reális, korhű üzenet. Az a gyanúnk támad, hogy ha Zebedeus kalandjait és nem Lorán zordyságát viszi színpadra a szerző, még egy Kisfaludy – Szigligeti – Csiky vonalába illeszthető klasszikus vígjátékkal is megajándékozta volna a magyar irodalmat. A XX. századi átdolgozási kísérlet is hatásosabb bohózatot kanyarinthatott volna Duló Zebedeus epizódjaiból, mint a Csak tréfa „fanyar” humorát kiemelni szándékozó próbálkozás. A humor fanyarságát itt ugyanis nem a főhős, hanem egy intrikus és önző női alak, Széphalminé közvetíti. Mivel azonban ő egyoldalúan gonosz, humorával sem vált tud kiváltani bennünk egyetlen pillanatra se szimpátiát. A Tragédia Luciferének első markáns vázlatát ismerhetjük fel benne a jót is fontolgató filozofálás nélkül.
Az ő megfelelője a novellában a tanácsosné, aki addig mesterkedik, míg lánya kiházasítása helyett saját budoárjába nem navigálja a gyanútlan Zebedeust, meghiúsítva ezzel az atyai tervet, kilencedik évtizedébe léptetve az átkos birtokpert. A két nőalak abban is hasonlít egymáshoz, hogy mindketten féltékenyek saját szépséges lányukra, s míg ők ékszerekkel és drága ruhákkal hívják fel magukra a figyelmet, gyermeküket előnytelen és szerény öltözékben viszik a társaságba. „Oh, de legszebb ékét nem tűzheté magára az anyavetélytárs, s ez az ifjúság.” Ezek a hölgyek szalonjukba invitálják a művészeket, s mint a mérges pók szövögetik hálóikat környezetük magánéletében, sőt a politikában is.
A Csak tréfában mindenki politizál, még a szerelem is a politika és a közélet folyondárjába gabalyodik. A Duló Zebedeus kalandjaiban senki sem politizál, csak a kátyús magyar utak, a porfellegben döcögő, nagyapától örökölt útibatár és a gazdasszonykereső házasodási szándék.
Zordy az intrikus légkörben maga is megfertőződik, vagy inkább megsebződik, és a társadalom ellen fordul azzal, hogy kimenekül belőle. Zebedeus intrikák célpontjává válik, kiszolgáltatott, körmönfont védekezésre képtelen XIX. századi balek. Ezért eleven társadalombírálat sorsának groteszkbe fúló megoldatlansága.
A vidéki nemes létformája – minden ősi rozsda ellenére – tisztábbnak, egyértelműbbnek tűnik Madách számára, mint a fővárosi vagy a vármegyei önző, haszonleső tülekedés. A közélettől való elszigetelődés tudatos vállalásával inkább a zebedeusokkal éli életét, mint az elvtelen karriertaposókkal. Így észrevétlenebbül csiszolhatta lelkét a remekművet érlelő magány. Jósorsa – a magyar- és a világirodalom nyereségeként – mégis megadta neki, hogy élete fordulópontján találkozzék egy fényes elméjű „népi sarjadékkal”, akiben a baráti szív magasabbrendű önzetlenséggel párosult.