Jegyzetek

 

1.         Ruttkay Teréz Mária: Madách Aladár, Bp., 1938, 26–37. l.; Sza­bó Károly: A szellemidéző Madách-fiú, Palócföld, 1981; Tar­jányi Eszter: Madách Aladár és a magyarországi spi­ri­tiz­mus, Palócföld, 1992.

2.         Ld. Ruttkay T. M.: i. m. 17. l.

3.         Baráti társaságának tagjai, akik sokszor hosszan ven­dé­ges­ked­tek is Sztregován, elsősorban felvidéki költőkből, így pl. Kom­já­thy Jenőből s a Palágyi-testvérekből, illetve a losonci tanári kar iro­dalmi érdeklődésű, publikációik alapján is számon tar­tott tag­jai közül (pl. Bodor Aladár, Illyefalvi Vitéz Aladár, Lat­kó­czy Mi­hály, Halmy Gyula stb.) kerültek ki.

4.         Palágyi Menyhért: Madách Imre élete és költészete, Bp. 1900 ld. pl. a Bevezetés 1., Források c. fejezetét; Bodor Aladár: Az em­ber tragédiája mint az egyén tragédiája, Bp. 1905, 10. l.

5.         Egyetértés, 1900. jan. 11. 10. sz. az első oldalon megjelenő tár­ca címe: Madách Imre új életrajzáról.                        viszza a szöveghez

6.         Illyefalvi Vitéz Aladár losonci irodalomtanár (műve: Fa­lu­di Fe­renc költészete, 1894) Ruttkay T. M.: Madách Aladár című kis­mo­nográfiájának egyik forrása, hitelességét nem min­dig lát­juk bizonyítottnak.

7.         Ld. Ruttkay T. M.: i. m. 19–20. l.

8.         Kármán Mór: Az ember tragédiája. Elemző tanulmány. Bp. 1905.

9.         Saját tanulmányát összefoglalva írja M. A. Kármánnak írt levelében a „világkölteményekről”, köztük a Tragédiáról: „Alap­szer­kezetükben mert a világot a lelken át fogjuk fel a lélek hár­mas szerkezetét, hármas alapirányban való nyilatkozatát ke­re­sem. Az Indulat Értelem Intuicio (Keszer, Chochma, Te­vu­na) hármasságát Ádám, Éva, Lucifer és az Úr alakjában ke­re­sem, kik közül az Úr az Intuitionak, Lucifer az értelemnek elvonása, Míg Ádám-Éva ugyan szintén elvonásai az indulatnak, de egyszersmind egész cselekvő emberek lévén, Ádámban az ér­te­lem és Évában az Intuitio is dereng és erősödik, míg végén az Úr fellépése és ezáltal Lucifernek időlegesen vitt szerepe igaz értékére lefokozódik, egyenetlenné válim egészen, Ádám-Évában pedig a harmónia létrejő, egyenként mint férfi s nőben, együtt mint az Emberben. Tanulmányom okkult lélektani, iga­zán a kor­gondolat előtt paradoxnak látszó positiv-mystikus alapokból indult ki…” a levelet idézi Ruttkay T. M. kismonográfiája, a 20–21. lapon.

10.       Ld. a mellékletben a Madách Aladár-tanulmányt és jegyzeteit!                    vissza a szöveghez

11.       Ld. a mellékelt cikk legutolsó bekezdését!

12.       Karl du Prel-ről ld. a mellékelt M. A.-cikk 4. sz. magyarázó jegyzetét!

13.       Ld. a mellékelt cikk 5. bekezdését, a cikk 2. oldalán!

14.       Ld. a mellékelt cikk 4. oldalának 3. bekezdését!

15.       Bodor Aladár: Az ember tragédiája mint az egyén tragédiája. Bp. 1905. 43. l.                        vissza a szöveghez

16.       Ld. a mellékelt cikk okfejtésének gerincét a 4. oldal utolsó bekezdésétől a 8. oldal 1. bekezdéséig!

17.       Az idézet a mellékelt M. A.-cikk 5. oldalának 2. bekezdése („Az ős­ember nagyrészt...”).

18.       Rochas-ról ld. a mellékelt cikk 31. sz. jegyzetét!

19.       Ez az azonosítás a cikk két záró bekezdésében olvasható.