Jegyzetek
1. Ruttkay Teréz Mária: Madách Aladár, Bp., 1938, 26–37. l.; Szabó Károly: A szellemidéző Madách-fiú, Palócföld, 1981; Tarjányi Eszter: Madách Aladár és a magyarországi spiritizmus, Palócföld, 1992.
2. Ld. Ruttkay T. M.: i. m. 17. l.
3. Baráti társaságának tagjai, akik sokszor hosszan vendégeskedtek is Sztregován, elsősorban felvidéki költőkből, így pl. Komjáthy Jenőből s a Palágyi-testvérekből, illetve a losonci tanári kar irodalmi érdeklődésű, publikációik alapján is számon tartott tagjai közül (pl. Bodor Aladár, Illyefalvi Vitéz Aladár, Latkóczy Mihály, Halmy Gyula stb.) kerültek ki.
4. Palágyi Menyhért: Madách Imre élete és költészete, Bp. 1900 – ld. pl. a Bevezetés 1., Források c. fejezetét; Bodor Aladár: Az ember tragédiája mint az egyén tragédiája, Bp. 1905, 10. l.
5. Egyetértés, 1900. jan. 11. 10. sz. – az első oldalon megjelenő tárca címe: Madách Imre új életrajzáról. viszza a szöveghez
6. Illyefalvi Vitéz Aladár losonci irodalomtanár (műve: Faludi Ferenc költészete, 1894) Ruttkay T. M.: Madách Aladár című kismonográfiájának egyik fő forrása, hitelességét nem mindig látjuk bizonyítottnak.
7. Ld. Ruttkay T. M.: i. m. 19–20. l.
8. Kármán Mór: Az ember tragédiája. Elemző tanulmány. Bp. 1905.
9. Saját tanulmányát összefoglalva írja M. A. Kármánnak írt levelében a „világkölteményekről”, köztük a Tragédiáról: „Alapszerkezetükben – mert a világot a lelken át fogjuk fel – a lélek hármas szerkezetét, hármas alapirányban való nyilatkozatát keresem. Az Indulat – Értelem – Intuicio (Keszer, Chochma, Tevuna) hármasságát Ádám, Éva, Lucifer és az Úr alakjában keresem, kik közül az Úr az Intuitionak, Lucifer az értelemnek elvonása, Míg Ádám-Éva ugyan szintén elvonásai az indulatnak, de egyszersmind egész cselekvő emberek lévén, Ádámban az értelem és Évában az Intuitio is dereng és erősödik, míg végén az Úr fellépése és ezáltal Lucifernek időlegesen vitt szerepe igaz értékére lefokozódik, egyenetlenné válim egészen, Ádám-Évában pedig a harmónia létrejő, egyenként mint férfi s nőben, együtt mint az Emberben. Tanulmányom okkult lélektani, igazán a korgondolat előtt paradoxnak látszó positiv-mystikus alapokból indult ki…” – a levelet idézi Ruttkay T. M. kismonográfiája, a 20–21. lapon.
10. Ld. a mellékletben a Madách Aladár-tanulmányt és jegyzeteit! vissza a szöveghez
11. Ld. a mellékelt cikk legutolsó bekezdését!
12. Karl du Prel-ről ld. a mellékelt M. A.-cikk 4. sz. magyarázó jegyzetét!
13. Ld. a mellékelt cikk 5. bekezdését, a cikk 2. oldalán!
14. Ld. a mellékelt cikk 4. oldalának 3. bekezdését!
15. Bodor Aladár: Az ember tragédiája mint az egyén tragédiája. Bp. 1905. 43. l. vissza a szöveghez
16. Ld. a mellékelt cikk okfejtésének gerincét a 4. oldal utolsó bekezdésétől a 8. oldal 1. bekezdéséig!
17. Az idézet a mellékelt M. A.-cikk 5. oldalának 2. bekezdése („Az ősember nagyrészt...”).
18. Rochas-ról ld. a mellékelt cikk 31. sz. jegyzetét!
19. Ez az azonosítás a cikk két záró bekezdésében olvasható.