Bárdos József
Mester és famulus
(Az ember tragédiája születésének titkaiból)
Madách Imre pályájának talán legkülönösebb vonása, hogy igen hosszú drámaírói útjának során sem Az ember tragédiája előtt, sem az után egyetlen olyan művet nem hozott létre, amely igazán megállna a színpadon, amely főművének nagyszerűségét legalább részben megközelítené.
Pedig közismert, hogy már egészen fiatalon elkötelezte magát a drámaírás mellett. Ami viszont még mindig hiányzott belőle, az a teremtő erő, ami igazi életet lehelne hőseibe.
Vajon mi történik Madáchcsal 1855 és 1859, a Mária királynő átdolgozása és a Tragédia megírása között? Hiába forgatjuk a könyvtárnyi Madách-irodalmat, erre a kérdésre nem kapunk választ.
Pedig látszólag nincsen nagyon nehéz dolgunk, ha elfogadjuk, amit a szakirodalom állít. Akkor ugyanis abból kell kiindulnunk, hogy Madách 1857 táján kezdett foglalkozni a Tragédia megírásának gondolatával.1 Úgy tűnik, ezt a feltevést még meg is erősíti Andor Csaba legújabb hipotézise a Tragédia három „eredeti” változatáról, melyet így foglal össze: „Mindent egybevetve az látszik tehát a legvalószínűbbnek, hogy a főműnek létezett egy 1853-as, folyamatosan megsemmisített s így végső soron csak a szerző fejében létező változata, majd egy 1856–57-es, bizonyára már lejegyzett változata, végül pedig a ma ismert, 1859–60-as változata.”2
Tekintve, hogy a feltételezett első, 1853-as változat, a „Lucifer”3, címéből ítélve még nem a ma ismert koncepció hordozója lehetett, a remekmű születése valóban 1856–57 táján történt. Visszatérve témánkhoz, akkor egyetlen esztendőre szűkül le a kérdés:
Mi történt Madách Imrével 1856-ban?
Úgy véljük,
feltételesen érdemes
abból kiindulni,
hogy Madách
1856 táján
találkozott Kierkegaard
Vagy-vagy című
művével.4
Kierkegaardnak ez
a talán
legfontosabb műve
1844-ben jelent
meg, és
semmi okunk
nem lehet
eleve kizárni,
hogy egy
évtized alatt
eljuthatott Magyarországra.
Meggyőződésünk, hogy
ez a
kulcs, amely
a Tragédia
eddig zárva
maradt ajtóit
nyitja. Kierkegaard
azt tanítja,
hogy az
embernek le
kell mondania
a világról,
hogy aztán
– mintegy
Isten kezéből
– megnyerhesse
azt. Látni
fogjuk, hogy
a Tragédia
szerkezeti felépítése,
a mű
nagyszerkezete, a
szereplők jelleme-jelentése,
viszonya mind-mind
kézenfekvően értelmezhető
Kierkegaard felől.
Ez egyébként
érdekesen új
fényt vetne
Lukács György
dühödt kirohanásaira5
(aki a
maga fiatalkori
világképét éppen
a kierkegaard-i
filozófiával szemben
építette ki6),
s aki
így nyilván
érezte a
Tragédia körül
az „ördög
kénkőszagát”. És
megmagyarázná például
azt az
érdekes, de
így már
egyáltalán nem
véletlennek tűnő
egybeesést, hogy
Az ember
tragédiája nagy
európai sikerei
a 30-as
években illetve
a 70-es
években éppen
az egzisztencialista
filozófia sikereinek
idején, annak
felíveléseivel esnek
egybe.
Valószínűleg el kell majd végezni a ránk maradt Madách-kéziratok (versek, levelek, jegyzetek) alapos Kierkegaard-ral való egybevetését. E tekintetben kezünkre játszik Madách alkotói módszerének az a sajátossága, hogy gyakran nyersen, átalakítás nélkül vesz át, illeszt be – ha az koncepciójához illik – másoktól olvasott gondolatokat műveibe. Mint ahogy Shakespeare is teszi: anyagát onnan veszi, ahol találhatja.
Kierkegaard esetében nem egyszerűen valamiféle találkozásról, hatásról, sokkal többről van szó. Meg lehet mutatni, hogy Az ember tragédiája valóban filozófiai dráma, amely a maga művészi (szöveg-, konfliktus-, struktúra, jellemrendszer, stb.) eszközeivel a kierkegaard-i filozófiát fogalmazza újra, majd meg is haladja azt, önálló, új filozófiai rendszert hozva létre.
Erről más alkalommal beszéltünk már. Most csak a Tragédia nagyszerkezetére és megoldására vetünk egy pillantást.
Az ember tragédiáját igen régóta két részre szokás osztani, a keretszínekre és álomszínekre. Valójában azonban ez a felosztás egy hármas tagolást jelent. Az első három szín a teremtéstől a Paradicsomon kívüli első színig a történelem-társadalom világán kívül (az előtt) játszódik. Emlékszünk, „család s magántulajdon” eszméi, azaz a társadalmi lét fogalmai éppen itt jelennek majd meg. Valamennyi álomszínben, az egyiptomitól az eszkimó színig egészen egyértelműen a történelem világában mozog Ádám. A tizenötödik szín viszont igen különleges: egyszerre igaz rá, hogy a történelem előtt játszódik, meg az is, hogy a történelem után. (Erre a sajátosságára később még visszatérünk majd). Mondhatnánk azt is, hogy művet záró 15. szín mintegy a két előbbi egység szintézise.
Kierkegaard azt tanítja, hogy a tézis és antitézis valóban létezik, de sem egyikből a másikba, sem az antitézisből a szintézisbe logikai úton nem lehet elérni. Csak a kétségbeesés, és az ebből kivezető ugrás juttathatja el a gondolkodást a szintézisig.
Nos, ha megnézzük a Tragédiát, azt találjuk, hogy a szintemelkedéseket tipikusan kierkegaard-i „ugrás” előzi meg. Másképpen fogalmazva: a fölfelé lépés előfeltétele a „kétségbeesés”.
Ezzel a kétségbeeséssel látványosan először a 3. színben találkozunk, miután Ádám szembesült a természet erőivel:
Mi szörnyű, szörnyű! – Oh, miért lökém el
Magamtól azt a gondviseletet,
Mit ösztönöm sejtett, de nem becsűlt,
S tudásom óhajt – oh de hasztalan.
Csak ezután jöhet a kilépés ebből a természeti meghatározottságú világból, mégpedig az ezzel ellentétes társadalmi-történelmi szférába. Mint látjuk ilyen tekintetben az első három és a rá következő színek valóban egymás tagadásai.
De ugyanilyen kétségbeesés figyelhető meg a 15. színben. Ezt akár mondanunk sem kellene, hiszen ki ne emlékezne Ádám öngyilkossági kísérletére:
Nem egymagam vagyok még e világon?
Előttem e szirt, és alatta a mély:
Egy ugrás, mint utolsó felvonás…
S azt mondom: vége a komédiának. –
Látjuk, hogy Ádám útja a Tragédiában olyan, mint egy kierkegaard-i triád. Ez azonban még nem minden. Nem másról van ugyanis szó itt, mint arról, hogy Ádám, a hős végigjárja a kierkegaard-i három létstádiumot.7
A második színben, ahol először találkozunk vele, még Évával egy szinten él. Létét az élet élvezete, a szerelem, az örök-ugyanegy pillanat, a reflexiótlan elfogadás boldogsága határozza meg. „Bűnbeesése”, a tudás megszerzése innen – a kierkegaard-i esztétikai stádiumból – emeli fel. A 3. színben a természettől való elszakadással, a szabadságkeresés gondolatának megjelenésével Ádám, mint láttuk, átlép a történeti-társadalmi szférába. Ez nem más, mint a kierkegaard-i etikai stádium. A dán filozófus pontosan jellemzi a helyzetet: „…mert ha felébred benne a szabadság szenvedélye… akkor önmagát választja, és úgy harcol ezért a birtokért, mint a boldogságért, és ez az ő boldogsága.”8 Íme a harc, a küzdés, mint boldogság: ez az a gondolat, melyet Ádám az etikai stádium csúcsán, a 13. színben meg is fogalmaz.
A történeti színek (vagy álomszínek) állandó „szerepváltása”, kettőssége (Ádám–fáraó, Ádám–Miltiádész stb.), azaz a belső változatlansága mellett a „külső szerep”, az „álarc” változása is itt, Kierkegaard filozófiájában, pontosabban az etikai stádium jellegében nyeri el magyarázatát. Mert ne feledjük, Ádám mindvégig „szerepet” alakít, hiszen közben mindig tisztában van azzal, hogy ő Ádám, gyakran – Luciferhez fordulva – ki is beszél a történeti szituációból, s Lucifer is gyakran kilép az e színekben felvett „szerepből”. Ezt a helyzetet a dán filozófus így fogalmazza, magyarázza meg: „Aki etikailag szemléli az életet, az általánost látja, és aki etikailag él, az általánost fejezi ki életében, az általános emberré teszi önmagát, nem levetve konkrécióját, mert akkor semmivé lenne, hanem magára öltve és áthatva az általánossal.”9
Az etikai
stádium –
azaz Ádám
Tragédia-béli történeti
útjának –
lényege és
konfliktusainak forrása
is jól
kiolvasható a
Kierkegaard-műből. A
dán filozófus
szavaival ez
így hangzik:
„A célt
jelentő én
nem csupán
személyes én,
hanem társadalmi,
polgári én
is egyszersmind.
Önmagát tehát
feladatként birtokolja
egy olyan
tevékenység számára,
amelynek révén
ő e
meghatározott személyiségként
bekapcsolódik az
életviszonyokba. Feladata
itt nem
az, hogy
alakítsa önmagát,
hanem az,
hogy hasson…”10
A 15. szín, a Tragédia tetőpontja és megoldása, mint említettük, Ádám újabb „kétségbeesését” tartalmazza. Az etikai stádiumból visszazuhan, pontosan átéli Kierkegaard „legszerencsétlenebb”-jének helyzetét. Lucifer a harmadik színben álmot bocsátott rá. Álmában megismerte a jövőt. Most felébredt, s amit álmodott, újra jövővé lett a számára, mely még előtte van. Mi vár rá? Úgy tűnik az, amit már – álmában – átélt. Ott áll kétségbeesve a szikla peremén. Egyszerűen hihetetlen, mennyire pontosan illenek rá Kierkegaard szavai: „A kombináció csak az lehet, hogy az emlékezés akadályozza őt abban, hogy jelenvaló lehessen reményében és a remény akadályozza meg őt abban, hogy jelenvaló lehessen az emlékezésben. Ennek egyrészt az az oka, hogy mindig abban reménykedik, amire emlékeznie kellene, reménye mindig csalódott lesz, az individualitás felfedezi, hogy ez nem azért van, mintha a cél messzebb került volna, hanem azért, mert túlment rajta, hogy ezt már átélte… és így már az emlékezésbe ment át. Másrészt mindig arra emlékszik, amiben reménykednie kellene, mert a jövőt már felvette gondolatába, a gondolatban már át is élte, és erre az átéltre emlékezik, ahelyett, hogy reménykednék benne. Amiben tehát reménykedik, már mögötte van, amire pedig emlékezik, előtte.”11
A megoldásban Ádám újabb „ugrásának”, szintemelkedésének lehetünk tanúi: az etikai stádiumból itt jut át a vallási stádiumba, a kierkegaard-i filozófia legmagasabb stádiumába. Amikor a porba hullva az Urat szólítja, megtörténik a döntő lépés:
Uram, legyőztél. Ím porban vagyok;
Nélkűled, ellened hiába vívok:
Emelj vagy sújts, kitárom keblemet.
Ez nem
más, mint
az Úr
intésének elfogadása,
annak belátása,
hogy –
Kierkegaard-ral szólva
– „Istennel
szemben soha
nincs igazunk”.
Megnyugvásának, a
Tragédia sokat
vitatott megbékéltető
zárásának titka
is ott
olvasható a
dán filozófus
munkájában. Érdemes
ismét idézni:
„Istennel szemben
soha nincs
igazunk –
ez a
gondolat megálljt
paran-
csol a
kétségnek, és
megnyugtatja az
aggódást, bátorságot
és lelkesedést
ad a
cselekvéshez.”12
Szó szerint
ez történik
Ádámmal a
tizenötödik szín
második felében.
„Rettentő látások”
után gyötörte
a kétség,
és –
annyi, az
álomban megélt
harc és
kudarc után
– éppen
ezt keresi:
„bátorságot és
lelkesedést a
cselekvéshez”.
Mondtuk már, hogy Madách nem egyszerűen újrateremti a kierkegaard-i filozófiát a Tragédiában, többet tesz annál: túl is lép rajta, önálló, új filozófiai rendszert hozva létre. Legalapvetőbben éppen itt, a Tragédia zárásában, megoldásában.
A kierkegaard-i vallási stádium csak a kiváló egyesek számára érhető el. Madách, akinek bőséges tapasztalata volt kora „tömegének” életéről, világképéről, világosan látja, ez nem megoldás. Mint ahogy a történelmi tapasztalat azt is bizonyította, hogy az etikai stádium egyoldalú szellemisége, a felvilágosodástól örökölt értelembe vetett egyoldalú hit, feladat-tudat sem jobb. A luciferi tudás csak kétségbeeséshez vezet, mondja Madách, aki a reformkor, szabadságharc bukásában feltehetően maga is átélte ezt a kétségbeesést.
A Tragédia
zárásában Ádám
„vagy –
vagy”-a nem
esztétikai vagy
etikai, de
nem is
etikai vagy
vallási stádium
közötti választás.
A madáchi
vallási stádium,
amely az
esztétikai és
etikai lét
szintéziseként, annak
– hegeli
értelemben vett
– megszüntetve
megőrzéseként fogalmazódik
meg az
Úr
záró-szózatában. Ez
a választás
valóban a
„jó választása”,
mert kivezet
a kétségbeesésből.
És nemcsak
azért, mert
a vallási
stádium azzal
kezdődik, hogy
„Istennel szemben
soha nincs
igazunk”, hanem
azért is,
mert Madách
túllép Kierkegaard-on:
az itt
megfogalmazódó, megnyíló
(bár homályban
maradó) jövő
már nem
azonos az
álombélivel. A
történelem nem
lesz másmilyen.
A világot
nem lehet
megváltani, nem
lehet megváltoztatni.
De megváltoztathatjuk
a magunk
szemléletét, a
magunk világhoz
való viszonyát.
Ádám nem
akarhat Lucifer
ellenében boldog
lenni (mint
a Paradicsomban),
mert akkor
visszasüllyedne az
esztétikai stádiumba,
a nőinövényi
létezés szintjére.
Ugyanígy bukásra
van ítélve,
ha Éva
ellenére az
etikai stádiumban
akarja megváltoztatni
a világot
(vagy éppen
eltörülni, mint
a tizenötödik
színben, öngyilkosságával).
Ha „jól
ügyel”, akkor
viszont útja
Éva
és Lucifer
között, mindkét
tévutat tagadva
és mindkettőt
mégis megvalósítva
megélheti történelmi
útját boldogságként.
A probléma most már a következő. Ha feltételesen elfogadjuk, hogy Az ember tragédiája alapvetően a kierkegaard-i filozófiával való találkozásnak köszönhető, hogy a mű arra épül, annak művészi meghaladási kísérlete, nyilvánvalóan lehetetlen, hogy az utána írt Mózes – legalább nyomokban – ne tartalmazza ugyanennek a filozófiai koncepciónak alapvető elemeit.
Nincs itt most hely arra, hogy a Mózes dramaturgiai problémáiba elmélyedjünk. Bennünket egyetlen dolog érdekel: van-e valami kapcsolat Kierkegaard és a Mózes között. Erre pedig gyorsan és egyértelműen igennel felelhetünk. A mű indítása még igazi drámát ígér. Mózes kiforratlan jelleme erősen emlékeztet a Tragédia Paradicsom-béli Ádámjára. Ahogy ott Lucifer, úgy itt Jókhebéd „nyitja fel a tudásra” a hős szemeit. Aztán Mózes a gyilkossága után hosszú évekre távozni kényszerül, s ami következik, Mózes elrejtőzése, családalapítása, beilleszkedése a társadalomba, nősülése, stb., kifejezetten a kierkegaard-i etikai stádiumot idézi. Szerep ez a javából, hiszen megtudjuk, hogy egy percre sem feledkezett meg arról, mire hivatott, egész idő alatt az üzenetre várt, amely aztán meg is érkezik. A sorsdöntő jelenetet megelőző beszélgetés Cippórával szinte szövegszinten is idézi a Tragédiát (Mózes mondja):
Ne nyugtalankodjál, én kedvesem.
Hisz ládd, a férfi nem csupán szeretni
Vagyon teremtve. Lelkében nemesb
Érzés kél…
Tegyük ide mellé a Tragédia 15. színéből Ádám szavait:
Mért is jársz utánam,
Mit leskelődöl lépteim után?
A férfiúnak, e világ urának,
Más dolga is van, mint hiú enyelgés.
Nő azt nem érti, s nyűgül van csupán.
Egyáltalán nem véletlen, hogy a Mózesnek ez a jelenete éppen a Tragédia 15. színével cseng össze. A folytatás is ezt bizonyítja. Ott – röviddel az idézett hely után megszólal az Úr, hogy eligazítsa Ádámot. Ez az a pillanat, amiről az imént azt állítottuk, hogy Ádám átlép a vallási stádiumba. Nézzük most ismét a Mózest. Cippóra távozik, Mózes kétségeit említi:
Kínzó kétség derülj fel, ó derűlj fel!
Örömre, búra, mindegy – csak hamar.
Ó, szív, ki érti meg rejtélyeid?
Ki évekig nem úntál várni,
E néhány percet a végcél előtt
A végtelen kínjával töltöd el.
A kétségbeesést itt is, akár a Tragédiában, az Úr (Jehova szava) megszólalása oldja fel: (Jehova szava)
Mózes kelj fel, s kövesd testvéredet.
Szabadítóját várja Izrael,
S bilincseit letörni vagy hivatva.
[…]
Karod erős lesz, és nyelved hatalmas…
Felesleges tovább idézni, annyira nyilvánvaló, hogy a jelenet a Tragédia 15. színét idézi tovább is: ismét szó szerinti megfelelést találunk. („Karod erős, szíved emelkedett…” – de hát ez közismert…)
Uram, legyőztél. Ím porban vagyok;
Nélkűled, ellened hiába vívok:
Emelj vagy sújts, kitárom keblemet
Ezek Ádám szavai a Tragédia 15, színéből. S a Mózesben, ebben a most vizsgált jelentben a hős így beszél:
Uram, legyen, amint parancsolod.
Megyek, megyek, hová szavad vezet.
Nem lehet tagadni a két jelenet összecsengését! Mit jelent ez kérdésünk szempontjából? Azt, hogy Mózes, a darab hőse itt, a kissé talán hosszúra nyúlt expozíció végén az etikai stádiumból átlép a vallásiba. Azaz Madách folytatja a Mózessal a Tragédiában megkezdett művet: ott a vallási stádium küszöbéig érünk, most éppen a vallási stádium kifejtése, megjelenítése az, amivel Madách próbálkozik.
Ideje volna a Mózes világát is alaposabban feltárni.
Az igazi kérdés most már az, van-e valami életrajzi tény, ami összefüggésbe hozható Madách 1856–57-es átalakulásával. Első látásra semmi támpontot nem találunk. Hiszen ha kézenfekvő lett volna, nyilván már régen felfigyelt volna rá a szakirodalom.
Azért találhatunk valami apróságot, amivel eddig a Madách-kutatók nemigen törődtek. Madách gazdag földbirtokos volt, neves megyei, sőt országos politikus. Az életrajzírók a halála után természetes elfogultságukban csak a megfelelően „jó körök”-höz tartozó barátokkal, ismerősökkel törődtek. Nem is beszélve idősb Madáchné e téren is nyilván erős hatásáról. Kit érdekelt volna egy elcsapott házitanító?
Pedig talán nagyon is fontos lehet. Nézzük a tényeket:
Madách Imre 1856 elején felfogadja Borsody Miklós volt piarista teológust, majd honvédet Madách Aladár és ifj. Balogh Károly nevelőjének. Hogy milyen az életrajzírók véleménye, jól mutatják Palágyi Menyhért sorai: „A fiúk nevelője különben öt éven keresztül (1856– 61) Borsodi Miklós, a költő kedvencze, nagy műveltségű, világlátott férfiú és mindent megpróbált: volt pap, színész és a forradalom idején Bem környezetében katonáskodott. Kitűnő ismerője a latin klasszikusoknak, s a fiúk számára hosszú latin felköszöntőket szerzett. De részegeskedett és a fiúkkal szigorúan, igazságtalanul, sőt szívtelenül bánt. A költő azonban nem akarta elejteni, míg végre özvegy Madáchné kivitte, hogy valahol tanári tanszéket kapjon.”13
De hát ki ez az ember? A Madách-irodalom nem törődik vele. Annál is kevésbé, mert távozásának botrány-szaga van, s nyilván a kortárs vagy közel-kortárs életrajzírók igyekeztek elhallgatni a kellemetlen dolgokat. Az utókor pedig alig tehet valamit ezen elhallgatások ellen.
Arról van
szó, hogy
1861-ben, amikor
Madách évek
óta először
hosszabb időre
távozik otthonról,
mert az
országgyűlésben van,
otthon
kitör a
botrány. Erről
csak egy
igaz (?)
híradás maradt
ránk: idősb
Madáchné fiához
írt levele.
Ez valamikor
1861 júniusának
elején íródott.
Ebben ez
olvasható: „…én
gyengélkedő egéségem
miat nem
szoltam, a
mi szivemen
feküdt, a
mi pedig
leg inkább
egéségem rontoja
– Borsodi
ezer meg
ezer szekaturája
– de
most már
el vagyok
határozva hogy
Károlyt többé
vele nem
tanitatom, ennek
okát elé
sorozni lehetetlen
de képzelni
lehetett, hon
nem létedkor,
hogy roszaságát
sokszorozni fogja,
minden nap
holt részeg
– orákat,
fél napokat
veszekedéssel tölt,
ugy hogy
az emberek
az udvarba
meg álnak
– Te
kedves Emim
jol meg
irtad egyszer
néki, de
mi haszna,
óra hoszu
beszéde után
mást okoz
vétkesnek –
szegény gyermetskék
igen roszul
néznek ki,
fő
fájások, és
egész testekben
le verve
vannak ne
hid kedves
Emim hogy
Aladárral jóbban
bána ha
maga volna
is soha
okos szót
tőle veszekedésen
kívül nem
halanak Aladár
szinte mind
ebből ki
véve, csak
nem oly
nagy mértékben
– Károlyt
a tanulásba
hátrálja, hogy
rosz examentet
tesz, a
mit ő
maga mond
most könyeben
leszek, hogy
ki öntöttem
szivem fájdalmát
csak arra
kérlek hogy
examentig meg
ne tudja,
mert jaj.”14
Szomorú kép. Mint kiderül, ez már nem is az első levél, amiben efféle panaszok mentek Madáchnak, csak a korábbi nem maradt ránk. De vajon mennyire hihetünk neki? A kétségekre alapos okaink vannak. A mama nyilvánvalóan uralkodó típus. Felnőtt fiát is kemény kézzel irányította. Madách börtönéve illetve pesti kényszertartózkodása alatt az otthon maradt feleség ellen lépett fel, s eredményesen, hiszen tudjuk, Madách válását is anyja hajtotta keresztül. Mintha most is valami féltékenység dolgozna, a levél néha olyan, mintha az anyós a menyére panaszkodna. Félnapos veszekedésekről ír. Ki veszekszik itt? Kivel? Egy cseléd? Egy házitanító? A mamával? Nem valószínű. A fordítottja inkább. Mert mióta Borsody a házba került, Madách megint társra talált. Beszélgetőpartnerra. Egy emberre, aki ráadásul az irodalom felé fordítja Madáchot, akiből pedig a mama mindig is megyei, sőt országos politikust akart csinálni. S az első alkalommal, hogy a költő hosszabb ideig távol van, kitör a végső botrány, az egész család be van avatva: Borsodyt meneszteni kell.
Hogy mennyire másként látja Madách Imre Borsody Miklóst, azt jól mutatja, hogy bár anyja akarata előtt meghajlik, de (ebben Palágyi téved) maga a költő jár el azügyben, hogy Borsody Miklós megfelelő új állást találjon. Ha valóban egy részegeskedő, kiállhatatlan kötekedőről volna szó, ugyan hogy volna lehetséges, hogy a mama minden aggodalma ellenére Madách Aladár és ifjú Balogh Károly augusztus elején sikeres vizsgát tesz a váci piaristáknál? Hogyan volna lehetséges, hogy Borsody Miklóst felveszik tanárnak a lőcsei gimnáziumba? Ahol ráadásul szép karriert fut be…
De most már mindenképpen meg kell kérdeznünk, ki is ez a titokzatos Borsody Miklós. Neve megtalálható Szinnyeinél. Íme a rövid öszszefoglaló: „Borsody Miklós (szendrői), ügyvéd, és gymnáziumi tanár, szül. 1817-ben Vernán Gömörmegyében, 1848/49-ben honvédfőhadnagy volt és a temesvári csatában a katonai érdemrenddel lett kitüntetve. 1861-től fogva a lőcsei gymnásiumnál mint rendes tanár történelmet és bölcseletet adott elő 1885. ápr. 12. bekövetkezett haláláig. – Értekezései: A lőcsei kath. főgymnasium történetének vázlata (Lőcsei főgymn. Értesítője 1868 és 69) A philosophia mint önálló tudomány és annak feladata (U. ott 1872).”15
Szinnyei ennyit mond róla. És ennyiből is nyilvánvaló, hogy ha voltak is összetűzései a mamával, az a levél igencsak torzíthat. Ha szerette is a bort, azért részegeskedő nemigen lehetett. Egy alkoholista nem ír jól használható, nagy tájékozottságra valló, önálló filozófiatörténetet (pedig Borsody könyve az: ma is hozzáférhető, elolvasható).
De még mindig nem tudunk mindent. Érdemes tovább nyomozni. Mert ebből az életrajzból (ahogy az mifelénk elő szokott fordulni) ez-az kimaradt. Érdekes, de például egy szóval sem említődik, hogy majdnem hat évet Madách Imre házában töltött. Talán a főgimnáziumi tanár szégyellte, hogy házitanítóskodott? Elképzelhető. De nem esik szó arról sem, hogy hol szerezte Borsody Miklós magas képzettségét (ami nélkül nyilván sem Madáchék, sem a főgimnázium nem alkalmazta volna). Valahol filozófiát is hallgatott, ha egyszer azt tanított, s filozófia-történetet tudott írni. Vajon hol tanult?
Nem lehetséges,
hogy ő
jutott hozzá
valahol a
Kierkegaard-könyvhöz? Hogyan?
A negyvenes
évek közepén
járt volna
Németországban, s
ő hozta
volna? Vagy
később küldette
meg magának
az 1844-ben
megjelent Vagy
– vagy
egy példányát?
Nem tudni.
Ki kellene
még deríteni.
De az,
hogy a
könyv az
ő révén
kerülhetett Alsósztregovára,
nagyon valószínűnek
látszik. És
ami talán
még sokkal
fontosabb ennél,
hogy ott
tartózkodásának évei
megteremtették azt
a szellemi
izgalmat, feszültséget
Madách számára,
amely nélkül
nem lett
volna képes
a Tragédia
világirodalmi jelentőségű,
csodálatos izzású
sorait papírra
vetni.
Ez megmagyarázná azt az eddig figyelembe szintén nemigen vett tényt, hogy miért volt a mű egyik első (legelső) olvasója éppen Borsody Miklós. Hogy mennyire nem figyelünk oda rá, jól mutatja Andor Csaba most, 1999-ben megjelent, már emlegetett tanulmánya, amelyben két Borsodyra vonatkozó fontos ismeretünk is van. Hadd idézzem mindkettőt: „Emellett még valakinek odaadta a művet, bár a visszaemlékezésből nem derül ki pontosan a szándék; inkább csak feltételezni lehet: legvalószínűbben azért, hogy az illető elolvassa. »Pár héttel elutazása előtt történt, hogy egy negyedrét alakú füzetet adott Borsodynak. Vastagon írt betűkkel állt a címlapon a felirat: Az ember tragédiája.« Ezek szerint tehát Madách Aladár és Balogh Károly nevelője, Borsody Miklós is az olvasásra felkért személyek egyike lehetett.” Eddig az idézet, belsejében Balogh Károly visszaemlékezésével.16 És a másik számunkra17 fontos mondat a tanulmányból: „Nagy Ervinné vetette fel annak lehetőségét, hogy apróbb (pl. helyesírási) javításokra már Borsody Miklós is javaslatot tehetett, sőt esetleg sajátkezűleg el is végezhette a javítást.”
Vajon miért lehetett Borsody ennyire beavatottja a Tragédiának? Gondoljunk bele, ha igaz volna a házitanító és a család viszonyáról a köztudatban élő (nem élő!) kép, vajon rábízná Madách művét, az egyetlen kéziratot Borsodyra? Aranynak megengedte, hogy így, külön hozzájárulása nélkül változtasson a szövegen, a helyesíráson. Elképzelhető, hogy ezt – ha csak nem volt közöttük e tekintetben különleges viszony – megengedte volna egy senki házitanítónak? Képtelenség!
Tudjuk, vannak olyan emberek, akik társ nélkül szinte nem is képesek alkotni. És vannak, akik maguk talán nem alkotnak nagyot, de jelenlétük mégis remekművek születését eredményezi. Nos úgy tűnik, Madách az előbbi, Borsody Miklós pedig talán az utóbbi csoportba tartozott. S a magyar irodalom nagy szerencséje, hogy egymásra találtak.
A sors különös fintora, hogy Borsody 1861 nyarán távozik Alsósztregováról. Jó másfél hónappal azelőtt, hogy Madách Imre megkapja Arany János oly híres, jól ismert „Tisztelt Hazafi!” megszólítású levelét, melyben e híres sorok olvashatók: „Az Ember Tragoediája úgy conceptióban, mint compositioban igen jeles mű.” Azt a levelet, mellyel Madách Imre belép a halhatatlanságba.
Talán megvan az igazi válaszunk is a dolgozat elején feltett kérdésre. Miért nincs 1856 előtt illetve 1861 után olyan műve Madáchnak, mely Az ember tragédiájához fogható? A kérdés első felére választ adhat a kierkegaard-i filozófiával való találkozása. Ám a teljes válaszhoz az is hozzátartozik: azért, mert Borsody Miklós csak 1856-tól 1861-ig élt Alsósztregován, csak ez a szűk hat év adatott Madáchnak a remekmű létrehozására. S ő élt is a lehetőséggel.
Vannak, akik úgy vélik, Az ember tragédiája magját a prágai színek alkotják, mondván itt nyílik meg leginkább Madách előttünk, mintha a sztregovai kastély világába pillantanánk be. A meg nem értő, a hűtlen feleségről szóló sorok, a jövőt fürkésző Kepler gondolatai talán Madách önéletrajzi vallomásai is egyben. Lehet, hogy így van. De akkor ne feledkezzünk meg a két prágai jelenet még egy – igen fontos – szereplőjéről, a tudós famulusáról sem. Mert Ádám álmodik. De az álmot Lucifer adja neki…