Jegyzetek
1. Horváth Károly: Madách Imre. Gondolat Kiadó, Bp., 1984. 157–158.
4. Kierkegaard és Madách kapcsolata már többször felmerült a szakirodalomban. Közismert pl. Belohorszky Pál e téren végzett kísérlete. A Madách-mű filozófiai tartalmait a modern egzisztencializmussal vetette össze, ill. felvetette a Kierkegaard-ral való hasonlóságát is, ám itt félrevezette, hogy a Madách-mű Sőtér-féle elemzéséből indult ki. Ő – elfogadva a szakirodalmi közvélekedést (pl. Németh G. Béla véleményét, aki egyenesen kizártnak tartja a Kierkegaard-hatást) – párhuzamos jelenségnek látta Kierkegaard és Madách eredményeit. Így írt: „Különösen a Tragédia jó példa arra, hogy a Kierkegaard-elvű gondolkodás benne meghúzódó váza, melynek forrása teljesen tudattalan, de nem egészen véletlen szellemi rokonság, mennyire Madách-elvűvé tud változni,” Belohorszky Pál: Madách és a bűntudat filozófiája (It 1973/4.) Ill. még: Madách és Kierkegaard (It 1971/4.).
5. Lukács György: Kinek kell és… Ifjúkori művek. Magvető. Bp. 1977. vissza a szöveghez
6. Lukács György: Sören Kierkegaard és Regina Olsen. In. Utam Marxhoz. Magvető, Bp., 1971.
7. Ezt bővebben kifejtettük: Hét kérdés… címmel az It. 1989/3. számában
8. Kierkegaard, Sřren: Vagy-vagy. Gondolat Kiadó, Bp., 1978. 839–840.
9. Kierkegaard, Sřren: I. m. 891.
10. Kierkegaard, Sřren: I. m. 899. vissza a szöveghez
11. Kierkegaard, Sřren: I. m. 287.
12. Kierkegaard, Sřren: I. m. 1013.
13. Palágyi Menyhért: Madách Imre élete és költészete. Bp., 1900.
15. Szinnyei József: Magyar írók élete és munkái I. Bp., 1891. 1266. vissza a szöveghez