Krizsán László
Madách Imre és a Kisfaludy-Társaság
Az első országos irodalmi elismerésben a Kisfaludy-Társaság részesítette Az ember tragédiáját.
Személytelenül!
Mert az irodalmi társaság tagjai, midőn szemelvényesen megismerték, majd határozatot hoztak a mű kiadásáról, az alkotó kilétét nem is ismerték. A bizalomnak e szokatlan megnyilvánulásáról a Kisfaludy-Társaság 1861. október 10-i ülésjegyzőkönyve az alábbiakban emlékezik:
„Az igazgató bemutatván »Az ember tragédiája« czímű drámai költeményt, melynek szerzője magát egyelőre nem nevezte meg, e művet oly kitűnő szerkesztménynek ismerte föl, mely csekély külső javítás megtörténtével a pártolók 60 ívnyi könyvilletményében méltán helyet foglalhatna s ennek még első évi folyamába is fölvétethetnék:
a társaság magáévá teszi az igazgató nézetét, s megbízza őt, hogy a mű fölvétele iránt a 60 íves vállalásba saját belátása szerint intézkedjék.”1
Madách Imre talán azért húzódott az ismeretlenség pajzsa mögé, hogy személyével ne befolyásolja a Társaság döntését műve kiadásáról. Bár neve ekkor még – irodalmi vonatkozásban – vajmi kevéssé hatott volna a literatúra választott nagyjaira. Ismeretlen vidéki földbirtokos volt, akire a közfigyelem csupán politikai téren irányult villanásnyi időre az 1861. májusában elmondott országgyűlési beszéde nyomán.
A Kisfaludy-Társaság tagságának bizalma ily módon nem az ismeretlen szerzőnek, hanem a részben megismert műnek, de még inkább a társasági igazgató – Arany János – személyének és hozzáértésének szólt.
A kiadásról szóló határozat keltéről Kerényi Ferenc Madách-kutató a Kisfaludy-Társaság ülésjegyzőkönyvétől eltérő adatot közöl:
„1861. október 31-én Arany felolvasta az első négy színt a Kisfaludy-Társaságban, nagy feltűnést keltve. Természetesen megkapta a felhatalmazást, hogy a Tragédiát a Társaság költségén adja ki, annak a 60 íves kiadói keretnek terhére, amelyből a Társaság pártoló tagjainak adott illetménykötetet.”2
A fentiekkel ellentétben a Kisfaludy-Társaság tagsága semmiféle újabb megbízást nem adott 1861. október 31-i ülésén az igazgatónak Az ember tragédiája kiadásával kapcsolatban. Csupán arról hozott határozatot, hogy az eredetileg tervezett angol regény elhúzódó fordítási munkálatai miatt mely mű szerepeljen a már korábban – október 10-én – elfogadott Tragédia mellett a pártoló tagok illetménylistáján.3
A Társaság 1861. október 31-i ülésén a Tragédiáról még egy alkalommal történik említés, a gyűlés első napirendi pontjában. E szerint:
„Tóth Kálmán »Az egri szép napok« (Dobó Katica) czímű népszínműből, Arany János »Az ember tragédiája« czímű drámai költeményből, Szász Károly »A kis Ilonka emlékezete« czímű költeményfüzetéből olvastak föl mutatványokat.”4
A Tragédiából felolvasott részletek ez alkalommal is a szerző megnevezése nélkül hangzottak el.5
Az eseményről Arany János 1861. november 5-én értesítette Madáchot:
„Ultima 8-bris* felolvastam a tragédia első 4 jelenetét a Kisfaludy-Társaságban. Ha láttad volna, egy Eötvös, Csengery stb. hogyan kiáltott fel – csupán a localis szépségeknél is – ez gyönyörű! igen szép! stb. Győztünk, barátom, eddig győztünk és fogunk ezután is.”6
A Társaságban megfigyelhető általános, de a meghatározó személyiségek részéről különös élénkséggel kinyilvánított tetszés ellenére a sajtóban napvilágot látott olyan közlemény is, hogy a bemutatott mű szerzője „helyesírást sem tud, s drámát írt.”7
A közlemény – céltudatos ártó szándéka mellett – azt a talányt is tartalmazza, hogy közrebocsátója hogyan és miből azonosította Az ember tragédiájának alkotóját, mikor a mű ismertetése a szerző megnevezése nélkül történt?
E disszonáns idegen hang ellenére Az ember tragédiájának a Kisfaludy-Társaságban történt bemutatkozása a vártnál átütőbb sikert hozott, és az általa gerjesztett hangulatot leginkább Arany János szavaival lehetne meghatározni: győzelem.
1861 végén, Toldy Ferenc indítványára, Madách Imre neve is felkerült a tagság bővítése céljából számításba vett jelöltek listájára.
Az új tagok felvételéről a Társaság 1862. január 30-án tartott ülése határozott.
Mielőtt ismertetnők az ülés lefolyását, röviden felvázoljuk a Kisfaludy-Társaság létrejöttének körülményeit, működését és szerepét a magyar irodalom felemelésében, irodalmi alkotók és alkotások támogatásában.
A Kisfaludy-Társaság egy baráti
csoportosulásból alakult szervezett társadalmi egyesületté. Kisfaludy Károly
barátai – Bajza József, Bártfay László, Bugát Pál, Forgó György, Helmeczy Mihály, Schedel Ferenc, Stettner György, Szalay Imre, Vörösmarty Mihály és
Waltherr László – megörökíteni kívánván
*október utolsó napján (31-én)
a Magyar Tudós Társaság első rendes tagjának, az 1830. november 21-én elhunyt Kisfaludy Károlynak emlékét, 1836. november 12-én gyűjtést indítottak egy emlékmű létesítése és Kisfaludy műveinek kiadása céljából.
A Ferenczy István által készített márvány emlékmű 10.500 váltóforintba került, s a gyűjtésből fennmaradt 4475 forintot az emlékbizottság oly módon vélte leghasznosabban felhasználni, ha e tőke kamatait évenként „széptani és költészeti dolgozatok jutalmazására” fordítja.8 Ennek gyakorlati megvalósítására hozták létre a Kisfaludy-Társaságot.
Röviddel a megalakulás után máris szükségessé vált a társaság bővítése. Forgó György meghalt, Szalay Imre, Bugát Pál és Waltherr László egyébirányú elfoglaltsága miatt nem vállalta a tagsággal járó munkálkodást.
Az ily módon hat főre olvadt alapítók mellé kilenc új tagot választottak Czuczor Gergely, gróf Dessewffy Aurél, Fáy András, báró Jósika Miklós, Kovács Pál, Kölcsey Ferenc, Péczely József, Szenvey József és Szontagh Gusztáv személyében.9
1838-ra kidolgozták és közzétették a Kisfaludy-Társaság alapszabályát,10 amely a Társaság célját az alábbiakban jelölte meg:
„Kisfaludy Károly emléke felállítása… a Társaság tőkéjének kamataiból jutalmakat alkot, melyekkel, kivált a fiatalabb írókat a széptudományi és költészeti pálya gondosabb megfutására ösztönzi, s ekképpen a literaturát új jeles művekkel gazdagítja.”11
Az irodalmi alkotások jutalmazása mellett a Társaság kiemelkedő művek évenkénti kiadását határozta el.
Az 1838-as alapszabály a tagok létszámát húsz főben állapította meg, akik három évenként új társasági igazgatót választanak. A jegyző és pénztárnok ugyancsak három évre kapja megbízatását, de nem feltétel, hogy e két utóbbi a Társaság rendes tagja legyen.
Az évenként kiírt pályázatok tárgyát a tagok határozzák meg. A tagok kötelessége a pályázat témájára javaslatot tenni, s a beérkezett pályaműveket részrehajlás nélkül elbírálni.
A Társaság tagja pályadíjban nem részesülhetett.
Az évenkénti közgyűlést február 6-ra, Kisfaludy Károly születésnapjára időzítették.
Az első, 1838. február 6-i közgyűlés társasági igazgatónak Fáy Andrást választotta meg, jegyző Tóth Lőrinc lett. A tagok:
Bajza József,
Bártfay László,
Csató Pál,
Czuczor Gergely,
gróf Dessewffy Aurél,
Helmeczy Mihály,
báró Jósika Miklós,
Kovács Pál,
Kölcsey Ferenc,
Péczeli József,
Schedel Ferenc,
Stettner György,
Szalay László,
Szenvey József,
Szontagh Gusztáv,
Vörösmarty Mihály.12
A szabadságharc és forradalom leverése a Kisfaludy-Társaságot is bénaságra kárhoztatta. De már 1853-ban folyamodott a Társaság további működésének engedélyezése végett. Ennek érdekében különösen Eötvös József buzgólkodott.13
Az önkényuralom kezdeti éveiben új irodalmi jelszó került mottóként Toldy Ferenc lapja, az Új Magyar Múzeum címoldalára.
„Peragit tranquilla potestas, que violentia nequit.”*
E politikai programot a Kisfaludy-Társaság tagságának jelentős része csupán fenntartásokkal, vagy éppen nem fogadta el. Sokan közülük megjárták a csatatereket vagy a forradalom államigazgatási szerveiben töltöttek be irányító feladatot. Ezek személyén keresztül 1848–49 szelleme is jelen volt az ötvenes évek végére újra lábra álló Kisfaludy-Társaságban. S ha az idézett latin jelszót elemezzük, világossá válik, hogy a fő törekvés, a cél azonos volt. Csupán az eszköz, a külső megjelenés és magatartás változott.
A változást a hatalom követelte elsősorban.
Az osztrák rendészeti szervek túlságosan kockázatosnak tartották egy írószervezet közvetlen, nagyfokú ellenőrzés nélküli működését, ezért az 1860-ban hatályba lépő új szervezeti és működési szabályzat 37. §-a kimondta, hogy a társaságot „országfejedelmi biztos” felügyeli, aki részt vesz az üléseken, joga van betekinteni a Társaság írásos ügymenetébe, s kifogás esetén, bírósági döntésig, felfüggesztheti a határozatokat.14
Állambiztonsági okokat szolgált és határozottan kifejezte Magyarország jogi és politikai helyzetét az 1860-as alapszabály, mely szerint a tagoknak osztrák állampolgároknak kell lenniök.15
*Megoldja a nyugodt erő, mit az erőszak el nem ért.
Egyebekben az új alapszabály inkább csak a feladatok és a működési rend pontosabb meghatározásában, sem mint gyökeresen új szempontok alkalmazásában különbözött a régitől.
A hivatalos elnevezés „Kisfaludy-Társaság – Magyar Szépirodalmi Intézet” alakra módosult.
Bővült a tagok és a tisztségviselők köre. Az új alapszabály negyven tag választását tette lehetővé „éltök napjára” (egész életükre); a tisztségek viselői – elnök, helytartó elnök, igazgató, titoknok, segédtitoknok, pénztárnok, ellenőr – viszont csak három esztendőre szóló megbízást kaptak.
Új elemként került a szabályzatba a székfoglaló előadások bevezetése és az elhalt tagok emlékének „megülése”.16
Új fogalmazásban jelent meg a Társaság céljainak összefoglalása:
„A Kisfaludy-Társaság – Magyar Szépirodalmi Intézet célja a magyar szépirodalomban az ízlés nemesbítésére, egy felsőbb irány megalapítására s a szóló művészeti formák tökéletesítésére hatni.”17
E cél megvalósítására a Társaság:
„1. Bölcsészeti történelmi és itészeti* dolgozásokat nyújt a szépészet körében;
2. Jelentékeny széptudományi munkák kijövetelét eszközli;
3. Jutalmakat hirdet irodalmi dolgozatokra, melyeknek tárgyai a széptanhoz, a szóló műészetekhez s a szóló művészetek történetéhez tartoznak.”18
Az irodalmi társaság iránt megnyilvánuló állami érdeklődés és ellenőrzés mérvét reprezentálja az a kivételes eljárás, hogy a Kisfaludy-Társaság alapszabályait maga az uralkodó hagyta jóvá, 1860. Szent György hava (április) 6-ik napján,19 noha az egyesületek és társaságok működésének szabályozás általában a rendőri szervek hatáskörébe tartozott.
Ez a látszólag újjáalakított, valójában azonban a korábbi hagyományok gyökereiből táplálkozó, zárt irodalmi társaság nyitotta meg kapuit Madách Imre előtt.
Madách 1861 őszétől nem csupán hivatalos érintkezést tartott fenn a társasággal, hanem elmélyült barátsága és megbecsülése a társaság több tagja és vezetője iránt. Arany Jánossal például – akihez néhány hónappal korábban zavartan és félve kopogtatott be Az ember tragédiája kéziratával – 1861 októberében tegező viszonyba került.20
Madách tagfelvételéről a Kisfaludy-Társaság 1862. január 30-i ülésén döntött.
*kritikai
„…az ülés a mai napra kitűzött tagválasztáshoz fogott. A titoknok előadá a tagválasztási választmány két tanácskozmányának javaslatát, olyformán, hogy a jan. 16-dikán tartott tanácskozmány tagokúl ajánlja: …Madách Imre urat, Toldy Ferenc alelnök úr indítványára, »Az ember tragédiája« címet viselő jeles művéért.”21
Madách Imre mellett tagul ajánlották Bérczy Károlyt, Dobsa Lajost, Lévai Józsefet és „jeles műfordításaiért” Fábián Gábort.22
„Az ajánlottak betűrendben a jelen volt tagok23 titkos szavazata alá bocsáttatván, a társaság tagjaivá választattak.
Bérczy Károly 9 szavazattal 1 ellen,
Dobsa Lajos 6 – " – 4 – " –
Fábián Gábor 7 – " – 3 – " –
Lévay József 8 – " – 2 – " –
Madách Imre 9 – " – 1 – " –”24
A tagfelvételről határozó 1862. január 30-i ülésen 12 jelenlevő közül az elnök és az „országfejedelmi biztos” tartózkodott, így érvényes szavazatot valamennyi jelöltre tíz fő adhatott le. Titkos szavazás lévén, nem tudjuk, hogy ki ellenezte Madách Imre felvételét a Társaságba.
A tagfelvételi társasági ülés után egy héttel összeült a Kisfaludy-Társaság XII. rendes közgyűlése, február 6-án, a névadó születésnapján.
Greguss Ágost, a Társaság titkára közgyűlési beszédében olyan korszakhatározó eseményként értékelte Madách Imre taggá választását, amely nemcsak a Társaság megújhodása, hanem a magyar irodalom eszmei és európai felemelkedése szempontjából is döntő jelentőségű.
A titkári beszéd egyben Az ember tragédiája első elemzése, irodalmi méltatása is.
„Még egy művet kell említenem, melyet a hatvaníves vállalatban közrebocsátottunk. Ezen mű: »Az ember tragédiája«, drámai költemény, Madách Imrétől.
A Kisfaludy-Társaság fennállása legelső évtizedében oly szerencsés volt, hogy egy addig ismeretlen költői nagyságot, hogy »Toldi« szerzőjét mutathatta be a hazának; – ne tekintsük-e kedvező jelül, hogy a Társaságnak most, újjászületése legelső évében, hasonló szerencse jutott s az »Ember tragédiája« szerzőjében egy eddig szintén ismeretlen költői nagyságot mutathat be?
Az »Ember tragédiáját« minden fogékony lélek a gyönyör azon megdöbbenésével üdvözölte, melyet csak igazán jeles mű okozhat, de mulhatatlanul okoz is; és a költemény alig látott világot, midőn a föllelkesültek már két világirodalmi remekkel, az »Elveszett paradicsom«-mal és »Faust«-tal kezdték összeméregetni. Kétségtelen, hogy a mű becsének tüzetes meghatározása, illető helyének kiszabása nem az első hevület, hanem a higgadt bírálat dolga, s ez van arra hivatva, hogy a műnek mind szépségeit, mind fogyatkozásait részletenkint fölvilágosítsa és megmagyarázza: de annyit már most is kimondhatunk, hogy e szintoly merész, mint nagy szerkezetben, mely a két ős szülőben az összes emberiséget személyesíti, mégis a drámai egyénítés szokatlan erejével találkozunk; hogy az csupa jelkép, és mégis élet; csupa elvonás, és mégis költészet. Eszméjét az ember meghasonlása képezi, ki a legfőbb jó után törekszik, de a legfőbbtől független akar lenni; ki végtelen czélokat ohajt elérni, de csak végeseket bir kitűzni; ki szabadságra vágyva, rabságáról győződik meg; és szellemiségében elbizakodva, martaléka lesz anyagiságának; ki szeretetért eped, és gyülölséget arat; kinek tudás kell, és csak annyira juthat, hogy átlátja tudatlanságát; ki ellöki magát isteni vezérétől, s az ismeretlen pályán tájékozatlanul szerte bolyong és tévedez. Fölteszi magában, hogy maga lesz sorsának ura, s megkisérti ez uraságot; de az emberiség történeteiből kiemelt egyes mozzanatok, az egyes haladási fokoknak leghatalmasabb képviselői, nem tanusitanak egyebet, mint fenhéjázó tervének örökösen ismétlődő meghiúsultát: az ember minden új meg új társadalmi körbe mint optimista lép be, s mindenikből mint pessimista távozik; fásultan elfordul működéseinek szinhelyétől, e földtől, hol annyit szenvedett, s nem bir ellenni nélküle; utóvégre már, nem tűzve ki semmi czélt, a merő küzdéssel is beérné, s ime képtelen küzdeni… De hátha mindezen alakok, mindezen képek hamisak? A történetek nem épen azt bizonyitják-e, hogy az emberiség folytonos fejlődésben teljesiti rendeltetését, tehát valósitja czéljait? – Ugy van: s e czélok épen azért egyetlenegy mozzanatban sincsenek teljesen valósitva. Ez nem lehet máskép; s e kénytelenség a hivőt nem tántoritja meg, de az elpártolt Ádámot kétségbe ejti. És ne feledjük, hogy a feltüntetett képek nem annyira egyetemes történelmi, hanem egyéni lélektani következetesség szerint váltogatják egymást, hogy azok ennélfogva kevésbé tárgylag, mint inkább önleg mondhatók igazaknak, a mennyiben t. i. a társadalmakat nem merőben ugy tükröztetik, a mint valósággal voltak, vannak és lesznek, hanem a mint a Lucifer karján haladó ember látja. E képek tehát épen félszegségök által igazán egészek, végletességeikben öszhangosak és látszatos hűtlenségök mellett is hűk: azon igazságot érzékítik, hogy a korlátolt ember számára nincs teljes önállóság: vagy az Istentől, vagy Lucifertől kell függnie, s nem lehet a jótól elszakadnia, hogy ne pártoljon a gonoszhoz; meghasonlásából pedig csak ugy épül ki, eljátszott lelki nyugalmát csak ugy nyeri vissza, ha szent bizalommal ismét az Isten gondviselése alá bocsátkozik.
De most veszem észre, hogy rövid jelentés helyett egész ismertetésbe fogtam. Térjünk a titkári előadás rendes utjára.”25
Az első munkaülés, melyen Madách Imre résztvett, 1862. március 27-én zajlott le. „Arany János igazgató üdvözölvén s bevezetvén Madách Imre ujon választott tagot, az utóbbi »Az aesthetika és társadalom viszonyos befolyása« czímű értekezéssel foglalá el helyét.”26
A fentiek során idéztük a Társaság titkárának értékelését Madách taggá választásának jelentőségéről a magyar irodalom és a Kisfaludy-Társaság életében. E jelentőség tartalmát és körét kiterjeszthetjük irodalomesztétikai-filozófiai elemekre is, melyeket Madách székfoglalójával beleültetett abba a talajba, melyből hosszú ideig sarjadoztak a magyar irodalom kimagasló alkotásai.
Az esztétika és a társadalom kölcsönhatása, Az ember tragédiája filozófiai bázisának kiterjesztésével a székfoglaló előadásban irodalomelméleti, társadalombölcseleti, nemzeti és művelődéspolitikai lényeget nyert.
Madách Imre a szépség meghatározásában az esztétikai élvezet felkeltésének képességét tartotta meghatározónak.
„Ki határozhatná meg a világosságot úgy, hogy annak lényegéről a vaknak is kellő fogalma legyen? vagy a hangot úgy, hogy azt a siket is megértse? Ugyebár senki. Mind kettőről csak érzékeink tanuskodhatnak.”27
Az érzékek gerjesztése befogadó „objektum” megléte nélkül hatástalan – állapította meg Madách. Az esztétikai művelődés tehát két pólusból ál: az esztétikai alkotást létrehozó egyedből és az esztétikai impulzust felhasználni képes befogadóból.
Az esztétikai művelődés fontossága – Madách megfogalmazása szerint – a nemzetre vonatkoztatva még hatványozottabb.
„A történeti korszak kezdete óta – írja – hány nemzet lépett fel a cselekvés küzdőterén, s hány nemzet tűnt le arról ismét! – S mi az mi tőlök örökségül a késő korra szállt? Nem nagyszerű harczaik, nem forumok elvküzdelmei, nem meggyűjtött kincseshalmai a sürgölődő iparnak; csupán aesthetikai művelődésöknek üde gyümölcsei. – Harczuk tombolása rég elcsitult, legtöbbnyire velük együtt ellenségeiket is az enyészet ugyanegy szemfedele takarja. Forumi küzdelmeiket többé nem értjük: elavult az eszme, mely őket lelkesíté. Elfogytak a meggyűjtött kincsrakások, s szeszélyes istenségök ki tudja hol vert magának újabb tanyát. És mind e sürgésből, mind e zajgásból… egy koboznak édes pengése rezeg át bűbájosan hozzánk: gyenge dal, melyet a fejkábító lármában tán észre sem vett senki… Most egyedül ez hoz hírt hozzánk korának küzdéseiről s a küzdés porladozó óriásairól, kik egész nemzedékre vetettek árnyat, s most már bennünket csak úgy érdekelnek, csak annyira hatnak reánk, amennyire a nap eseményekből költészetté magasítá a bűbájos ének, s ragyogó palástot vont rájok a nemesbítő művészet.”28
Madách történelmi események sorát említi, melyeknek nyoma sem lenne emlékeinkben Homeros, Horatius, Ciceró költészete nélkül. Spanyolország egykori nagysága ma már nem Peru aranyain, hanem Calderon, Cervantes és Murillo művészetén keresztül látható. Ugyanez várható Anglia esetében is – jövendölte Madách Imre –, amikor a világbirodalom gyarmatai majd elszakadnak „önálló felvirágzásra vágyódva”, de Shakespeare, Byron, és Hogarth nagysága túlemelik Angliát minden időkön.29
De vajon milyen közegben valósítható meg az esztétikai értékek kialakítására törekvő egyéni akarat, midőn a közéletben, „a tudományos tárgyalásokban elnézzük a legalaktalanabb alakot, sok a műgond, a tetszető csín már gyanut kelt sokakban a tartalom mélysége iránt.”30
Amikor a közéletben keresi Madách az esztétika jelenlétét, ismerős területre ér, melyet megyei tisztviselő korában módja nyílott alaposan, gyakorlatból megismerni, és amely ma éppenúgy érvényes, mint csaknem száznegyven évvel ezelőtt:
„Megyei jegyzőkönyveinkben hemzsegnek a legbotránkoztatóbb kifejezések; politikai szónoklatainkban az izlés minden lépten nyomon új sérelmet szenved; napi lapjaink végre versenyezni látszanak a műformák elhanyagolásának netovábbjában.”31
Minden, mi a politikában és a közéletben „a nemzet izlésének rontása” irányában hat, annak romboló hatása – éppen mert sokakat érint – összehasonlíthatatlanabbul nagyobb, mint egy rosszul sikerült „irodalmi” próbálkozásé.
Az irodalom, amely üzletté vált, s szinte elvesztette erkölcsi tartalmát, azáltal, hogy nem koszorút, hanem kenyeret ad az írónak… „midőn az író nyegle könyvárus nyerő segédkezése mellett küldi művét világba, oly közönség elé, mely még csak alakulni fog. Ki tudja, ki fogja még azt a könyvet olvasásra is méltatni? s ha olvassa is majd, olvassa tán olyankor… midőn ágyában el akarja magát altatni…” Az ilyen közönség „elismerése nem gyönyörködtet, rosszalása nem riaszt, és mindkettő egyaránt nem buzdít, nem emel.”32
Az üzleti megfontolások behatárolják az emberi elme eszmekörét – állapította meg Madách, majd az esztétika jelentéstartalmát elemezve33 azon torzulásokra és torzításokra utal, melyek tudatos jelenségek- vagy irányzatokként léptek fel irodalmunkban.
„…sok újabbkori író már a szépnek egész birodalmát, mely csak a teremtő génius előtt végtelen, kimerítettnek hitte, s hogy mégis némi újat mutasson, a színeket, alakokat kezdte túlozni. A túlzott szín és alak még túlzottabbakat vont maga után, író és közönség egymásra hatott; s végre valamint a túlságos nyalánk nem gyönyörködik többé az étkek finom zamatában, s csak a fűszerek ’s csípősségek ingerlik meg ajkát; mint a kiélt kéjencz végre csak hátának korbácsolásában lel még gyönyörészetet.”34
Az esztétikai megjelenítést, közvetve ugyan, de meghatározóan befolyásolja az írásmű témája. Azt az egyszerű tényt közvetíti itt Madách Imre, hogy fenséges dolgokról – disszonancia nélkül – nem lehet alantas módon írni. S e tekintetben Madách egy alig használt forrásbázisra hívja fel figyelmünket:
„De még roppant, eddig alig sejtett kincshalmaz fekszik előttünk szent könyveinkben, legendáinkban, mondáinkban, melyeknek csak egyes szemeit kezdték felásni jeleseink. S mi ragyogók már csak ezek is…”35
Madách Imre 1862. március 27-i székfoglaló értekezése sok tekintetben az újdonság erejével hatott a Kisfaludy-Társaság életében. Mindenekelőtt szervezetileg, hiszen székfoglaló előadás tartását csak az 1860-ban hatályba lépett új alapszabályzat írta elő az új tagok számára. Ezek sorában – az ülésjegyzőkönyvek tanúsága szerint36 – Madách Imre tartott először székfoglaló értekezést.
De leginkább a téma, az irodalom akkori állapotát elemző és a továbblépés társadalmi-nemzeti vonatkozásait az esztétika és a társadalom kölcsönhatásában vizsgálódó írása jelentett újdonságot. Mintha a március 27-i székfoglaló igazolni kívánta volna a másfél hónappal korábban Madách Imre társasági felvételéről elhangzott titkári vélekedést, mely szerint a társaság megújhodásának sikere nagyban kötődik Madách Imre személyéhez és alkotásához.
Sajnálatos, hogy a sors nem engedte végigjárni Madách Imrének irodalmunk azon ösvényét, melynek jelzőkaróit székfoglaló értekezésével tűzte ki a Kisfaludy-Társaságban.
Annak ellenére azonban, hogy Madách Imre irodalmi elveinek gyakorlati megvalósítása érdekében vajmi keveset tehetett az életéből hátralévő csupán hónapokban mérhető idő alatt, személye és alkotása mégis világirodalmi érdekűvé avatta a Társaságot.
Madách Imre, lakóhelyének távoli fekvése és esetenkénti gyöngélkedése miatt a Társaság rendszeres ülésein csak ritka vendég volt. Székfoglaló értekezésének felolvasása után csupán még egyszer vett részt a társasági ülésen, 1862. október 30-án. Ez alkalommal az alapítványi tőkék kezelésével kapcsolatos ügyvitelhez szólt hozzá.37
A személyes megjelenések korlátozott száma azonban korántsem a kapcsolat hiányát fejezte ki Madách és a Kisfaludy-Társaság tagjai között. Pesti látogatásai alkalmával mindig felkeresett valakit a Társaság tagjai közül, vagy azok jöttek fel Csesztvére, Alsósztregovára, amint tette ezt 1862 augusztusában Arany János is, amikor szliácsi gyógyhelyre utaztában, egy kis kerülő közbeiktatásával, két boldog napot tölthetett Madách Imre társaságában.
A kapcsolattartást és a társasági-irodalmi életben való eleven részvételt a korreszpondencia is biztosította. Társasági tagsága idején jelentősen megnövekedett Madách levélforgalma, melynek bonyolításában a gyakran – 1864 újév napjától pedig különös hevességgel – fellépő szemgyulladása38 részben gátolta, ám mégis eme érintkezési forma pótolja elsősorban korlátozottabb személyes jelenlétét a Kisfaludy-Társaságban.
A társasági tagsága révén ismertté és Az ember tragédiája után országosan elismertté vált Madáchnak jelentősen megnövekedtek irodalmi kapcsolatai. Lapok, szerkesztők kértek kéziratot tőle, mondván, hogy szeretnének nevével lapjukban is találkozni. Az ilyen kérdésekre Madách Imre az őt mindig jellemző szerénységgel és udvariassággal válaszolt. Példaként idézzük Pákh Alberthez intézett válaszlevelének egy részletét 1864 elejéről, mely levélben néhány verset küldött:
„…a tisztelet és becsülés okozta azt is, hogy eddig semmit sem küldtem önhöz, nem akarván anyaghalmazban-fetrengésének kínjait, még én is szaporítani.”39
Ha azon rövid kapcsolat mérlegét kívánnók megvonni, amely Madáchot az ország legrangosabb irodalmi társaságához fűzte, mindenekelőtt azt kell kiemelnünk, hogy a Kisfaludy-Társaság Madách Imre számára az irodalmi életbe való bevezetést, a hazai ismertséget és világirodalmi színtéren való megjelenés lehetőségét szolgálta.
Nemkülönben a Kisfaludy-Társaság szolgált lépcsőül a Tudományos Akadémia testületébe történő felemelkedéshez, egy esztendővel azután, hogy az irodalmi társaság tagjává választotta.
Egyszóval: A Kisfaludy-Társaság az első, de legfontosabb lépést jelentette Madách Imre számára a halhatatlanság felé!
Az utolsó bejegyzéseket a Kisfaludy-Társaság az jegyzőkönyvében gyászkeret övezhetné. 1864. október 26-dikán az alábbi bejegyzés került a jegyzőkönyvbe:
„A titoknok azon újabb, nagy veszteséget jelentvén be, mely a hazai irodalmat, közelebbről pedig a társaságot érte Madách Imre jeles tagjának f. hó 5-dikén bekövetkezett elhunyta által, a gyűlés az elhunyt fölött tartandó emlékbeszédre Bérczy Károlyt kéri föl, mit a nevezett tag megígér, s ígérete örvendetes tudomásul vétetik.”40
Az 1864-es esztendő különösen szomorú eseményeket hozott a Társaság életében. Egyetlen év alatt öt tag hunyt el. Április 18-án Kazinczy Gábor, július 17-én Szalay László, július 26-án Fáy András, augusztus 27-én Kuthy Lajos és október 5-én Madách Imre.41
Bérczy Károly emlékbeszéde nem a havonként megrendezett ülések egyikén, hanem az évenként egy alkalommal, Kisfaludy Károly születésnapjára – február 6-ra – összehívott ünnepélyes közgyűlésen hangzott el.42
Bérczy visszaemlékezett arra a négy év előtti eseményre, amikor a titkári jelentést a közönség „riadó éljenzéssel szakítá meg”, arról értesülve, „hogy a Kisfaludy-Társaság névsora Madách Imre nevével bővült… azzal a névvel, melynek viselője legelső irodalmi felléptével rögtön egy fővel vált ki pálya- és kortársai közül!”43
Bérczy Károly Az ember tragédiájának eredetiségét vizsgálva, Szász Károly kutatásaira hivatkozva megállapította, hogy a hasonlóság Madách, Goethe és Milton gyakran rokonított művei között csupán a költemény kereteire vonatkozhat: „közöttük csak annyi a közösség, amennyit mindkét költő a Bibliából, s az eset általános bölcselmi felfogásából merített.”44
Az ember tragédiájának egyediségét, madáchi jellegét az a körülmény emeli ki leghatározottabban, hogy „soha író oly hasonló nem volt művéhez, mint az Ember tragédiájához szerzője, hogy az író élete soha sem magyarázta oly világosan írói subjectivitását, az író élete soha oly világot nem vetett művére, mint épen a jelen esetben.”45
Bérczy, aki emlékbeszéde elkészítéséhez áttanulmányozta Madách Imre levéltárának teljes anyagát (talán ezért készült másfél esztendeig az emlékbeszéd), majd végigböngészte levelezését, jegyzeteit és minden hátrahagyott betűjét; tanulmányozta életviszonyait, a költő jellemét, s megszólaltatta barátait és ismerőseit. Mindeme adatokból „határozott tisztasággal merült fel az Ember tragédiája conceptiojának genesise, s a kivitelben lapról-lapra megdöbbentett egy-egy hely, melyekben bírálói csak a külső hurokat és ujjakat láttak, én azonban… a hangszer resonans kebelét fedeztem fel, magát a lelket, mely benne visszaverődik.
Meggyőződtem, hogy nincs oly subjectiv író… akinek műve bensejében oly valódi tükre volna, mint Madáchnak az »Ember tragédiája« – e mű Madách lelkének oly kényszerű kifolyása, melyet meg kellett írnia, ha a Faustot soha nem olvassa, ha a Faust soha nem születik is.”46
Bérczy Károly – emlékbeszédének e zseniális bevezetésével – feleslegessé tette a később oly gyakran ismételt kérdést a Tragédia eredetiségéről, nemzeti és általános emberi tartalmáról.
Talán ebben jelölhető meg Bérczy Károly búcsúbeszédének legnagyszerűbb felismerése!
Az irodalomtörténet emlékbeszédként tartja számon Bérczy Károlynak a Kisfaludy-Társaság megbízásából és nevében felolvasott búcsúzóját.
Ám inkább baráti istenhozzád volt ez, semmint emlékbeszéd, mert:
„Általános örök emléket ő maga emelt magának.”47