Jegyzetek
1. Szabolcsi Bence: A zene története. Zeneműkiadó, Bp., 1984. V. k. 347., 349–350. Vissza a szöveghez
2. Horváth Károly: Madách Imre. Gondolat, Bp., 1984. 10. Vissza a szöveghez
3. Kerényi Ferenc jegyzete. Madách Imre: Az ember tragédiája. Drámai költemény. Ikon, Matúra Klasszikusok, Bp., 1992. (A kötetet szerkesztette, a mű szövegét sajtó alá rendezte és a jegyzeteket összeállította Kerényi Ferenc. A Tragédiából idézett sorokat is e kiadás alapján közöljük a továbbiakban.) Vissza a szöveghez
4. Zeneelméleti, zeneesztétikai megállapításaimat Szabolcsi Bence: A zene története c. ismert, máig egyedülállóan nagyrabecsült remekművén kívül Zoltai Dénes: A zeneesztétika története I. Ethosz és affektus. Bp., 1966. c. könyvének tanulmányozása alapján alakítottam ki, illetve meghatározásaimat a Brockhaus–Riemann: Zenei Lexikon idevonatkozó szócikkeivel is összevetettem. Vissza a szöveghez
5. Károli Gáspár fordítása, Jób könyve, 38, 7. Vissza a szöveghez
6. S. Varga Pál: Két világ közt választhatni. Világkép és többszólamúság Az ember tragédiájában. Bp., Argumentum Kiadó, 1997. Vissza a szöveghez
7–8. Éva édeni kötődésére, a „természeti szférával” való azonosíthatóságára a teremtővel s ennek céljaival való szorosabb kapcsolódási pontjaira többek között Szerb Antal: Magyar irodalomtörténet, Barta János: Az ember tragédiája értelmezéséhez, Horváth Károly: Madách Imre, Sőtér István: Álom a történelemről s legutóbb Eisemann György: Létértelmező motívumok Az ember tragédiájában című munkáiban találunk igazolást.
7: Vissza a szöveghez 8. Vissza a szöveghez