Krizsán László
Madách
ábrázolások a költő születésének
és halálának
századik évfordulóján
1998-ban, Madách Imre születésének 175. évfordulóján szinte önként adódik a kérdés: hogyan élt Madách alakja a magyar köztudatban, mit ismert és mit tekintett elsőrendűen fontosnak a madáchi életműből a költő születésének és halálának századik évfordulóin, 1923-ban és 1964-ben?
A két száz esztendős jubileum abban hasonló egymáshoz, hogy mindkettőre nemzeti történelmünknek egy-egy tragikus eseménye után került sor. 1923-ban Trianon bódulata, 1964-ben pedig a levert forradalom utáni megtorlás kálváriáján élte át a nemzet egyetemlegesen és egyénenként is, az ember tragédiáját. Úgy, mint huszonhat éves korában Madách élte át a nemzeti katasztrófát.1
A társadalmi közérzet a költő születésének századik évfordulóján tehát hasonló, csaknem azonos volt, mint azokban az esztendőkben, amikor a „költemény” eszméje megfogant és érlelődött Madách lelkében. Az irodalmi alkotások értéséhez és élvezetéhez oly elengedhetetlenül szükséges azonos rezonanciát kiváltó külső körülmények, alkotó és műélvező között, maradéktalanul léteztek és hatottak.
A Madách centenárium megemlékezései, az emléknapok torlódása folytán, csaknem az egész 1923-as esztendőt kitöltötték. A kor legrangosabb irodalmi folyóirata, a Nyugat az 1923. évi 3. számát Madách Imre emlékezetének szentelte. Babits Mihály, Karinthy Frigyes, Kuncz Aladár, Laczkó Géza, Pataki József és Révay József írásainak közös tartalmi jegye abban ismerhető fel, hogy valamennyien Madách világirodalmi helyét és nagyságát emelik ki.
Karinthy Frigyes Madách című cikkében azon elmélkedik, hogy milyen jelzőt lehetne a költő neve mellé tenni. Ha Goethét „isteninek”, Petőfit „lángelmének” titulálták, talán Madáchot is illetné valami kitüntető jelző. Rajta kívül a világirodalomnak csak egyetlen alakja határozható meg jelző és utónév nélkül: Dante.2
Laczkó Géza szerint Az ember tragédiája „a XIX. századi Európa olyan egyetlen reprezentáns műve és lelki képe, mint Dante Divina commediája.”3
Kuncz Aladár, aki a „Fekete kolostor” falai között sokszáz sorstársának lelki állapotát ismerhette meg, betekintve a szellem rejtelmeibe és válságába, talán a legilletékesebbként szólhatott emígyen:
„Madách Imre az egyetlen költő a világirodalomban, aki a XIX. század lelkének egységes és művészi kifejezést tudott adni.”4
Madách születésének századik évfordulóján a megszólaló alkotótársak, költők és írók, természetszerűen az irodalom mezsgyéin közelítettek Madáchhoz, elemzéseik, értékeléseik azonban aktuális politikai mondanivalót hordoztak: egy megalázott, megrabolt nép alkotó géniuszára irányították a világ figyelmét.
Ugyanez a törekvés hatotta át a száz éves születési évfordulón azokat a kutatókat is, akik az alkotó irodalmárok Madách értékeléseit a tudomány módszereivel kívánták megerősíteni, kiemelve a madáchi életműben az egyetemes nemzeti szellem kialakítására és táplálására alkalmas elemeket, mindazt, ami a Trianon által elszakított magyarsággal eszmei, lelki közösséget képes teremteni és fenntartani!
Az irodalomnak, a nemzet nagy szellemi alkotásainak ilyen képessége és missziója régtől közismert. Történelmi és történelmet befolyásoló szerepét báró Kemény Zsigmond 1868-ban, a Kisfaludy Társaság elnökeként, az alábbiakban jellemezte: „Rendszerint a politikai élet felpezsdülő mozzanatait szokta kísérni az irodalom fejlődése. Ellenben nálunk az irodalom hatott elsősorban a nemzeti érzelem emelésére. Majdnem egyedül és támogatás nélkül küzdött a német olvasztási erő ellen, s majdnem egészen neki köszönhetjük, hogy a latin nyelv uralkodása a törvényhozásból kiküszöböltetett.
S midőn 1849 után az iszonyú válság beállott s azon elnyomatás, mely az egyéneket és intézményeket egyaránt sujtá, még gyászosabbá lőn oly sejtelmek miatt, mintha hazánk a vonaglás kínjaival küzdene, s létét fenntartani már alig lehet, és midőn a közélet még fennmaradt jeleseit s magát a tömeget is tétlenségre zsibbasztotta: irodalmunk, s főleg a szépirodalom volt a bátorító, az erélyt fenntartó, a termékenyítő elem, mely nemcsak hitt és lelkesedék, de maradandó műveivel is folyvást bizonyítá, hogy a hazának élni kell, hogy a haza élni fog.
Ez olyan érdem, melyet irodalmunktól senki sem tagadhat meg.”5A trianoni határok közé zárt magyarságot az 1920-as évek elején idegen elnyomás nem fenyegette. Csak nyomorúságukkal kellett küszködniök. Ám annál nagyobb erővel nehezedett az idegen elnyomás a nemzet azon részére, amely Magyarország elszakított területein élt. E magyarok „olyan uralmak alá jutottak, amelyek kijátszásával vagy megtagadásával a békeszerződéseknek minden magyar szellemi életet elfojtani s a magyarságot vagy idegen kultúra járma alá hajtani, vagy, amennyiben erre nem hajlandó, a műveletlenségbe visszataszítani igyekeznek. Ennek az igyekezetnek legvilágosabb jele és legerősebb eszköze a magyar iskolák bezárása mellett a régi hazával való szellemi érintkezés mesterséges, sőt erőszakos akadályozása.”6
A kor írói, tudósai és politikusai Madách művében, Az ember tragédiájában ismerték fel a magyar irodalomnak azon alkotását, amely követként járhatja az elszakított magyar területeket és leghathatósabban képes a közös magyar érzés és szellem kialakításában munkálni.
Az irodalomnak közös nemzeti eszmét és szellemet teremtő erejét külföldi történelmi példákkal is igazolhatták azok, akik a nagy magyar alkotók, elsősorban Madách Imre és Mikszáth Kálmán műveitől a magyar szellemi kultúra egyetemességének kibontakozását várták.
A Madách-centenárium utórezgéseként, 1925. szeptember 6-án Nógrád vármegye ünnepi ülést rendezett Madách Imre és Mikszáth Kálmán emlékére Balassagyarmaton. A tudományos ülés előadója Berzeviczy Albert, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, aki a népek szellemi közösségének kialakulásáról az alábbi példákat említette:
„Mikor Németország apró tartományokra volt szétdarabolva, s a nagy német egység még csak ábránd volt, akkor Schiller és Goethe jelképezték azt a szellemi közösséget, mely az összes németeket összekapcsolta. Mikor Olaszország csak geográfiai gyűjtőneve volt a számtalan külön-külön, többnyire idegen uralmaknak, akkor Dante volt az, akinek művében az olaszok magukra és menzeti egységökre ráeszméltek.”7
A magyar tudomány képviselői, az irodalmárok és a szülőföld, Nógrád, a költő születésének százados jubileumán ugyanazt, a nemzeti kultúra és közgondolkodás egyetemességét megteremtő hatást várta el Madách művétől az elszakított magyar területeken, aminővel Schiller, Goethe és Dante művészete járult hozzá a német és olasz egység szellemi bázisához.
Madách Imre hagyatékát a Trianon utáni Magyarországon olyan értéknek és erőnek ismerték fel, amely alkalmas arra, hogy „országhatárokon át egyesítse a magyarokat”, amely a „világtengereken át is hidat ver magyar és magyar között.”8
De vajon alkalmas volt-e a gyakran „európai” vagy „világkölteményként” jellemzett, sokak által egyenesen kozmopolitának tartott alkotás nemzeti célok és eszmék gerjesztésére?
E problémakört elemzi Madách születésének századik évében, a Magyar Tudományos Akadémia által 1923. október 7-én rendezett Madách emlékünnepen Négyesy Lászó: Egyetemesség, magyarság és egyéniség Az ember tragédiájában című előadásában.9
Az előadás bevezető soraiban a szerző megállapítja, hogy ez a magyar költemény világköltemény egyben és általánosan emberi, amelyből az egyszerű elme is gazdagodik „de a legiskolázottabb, legmélyebb elmék sem merítették ki minden mélységeit.”10
Ezt a „világkölteményt” keletkezésének körülményei teszik magyarrá, oly módon azonban, hogy semmit nem veszít az általános emberi jellegéből, s magyarrá lesz azon a történelmi bázison, melyet általánosító értelemben az egész emberiség alkotott, létezésének sok évezredes folyamában.
A Tragédia magyarsága abban a heroikus közdelemben gyökerezik, melyet 1848–49-ben a magyar nép vívott, amikor egy pillanatra a szabadság és haladás élharcosa volt az egész világon. Áldozatos harcának bukása után szellemi és erkölcsi fegyverekkel próbálta elnyerni mindazt, ami a csatatereken elveszett!
1848–49 nemzedékének a küzdelem Világosnál nem ért véget, csupán tárgyát tekintve és módszereiben változott. Ihlető 1848–49 maradt, a forradalom és szabadságharc. Madách 1848 fényénél keresett választ korának kérdéseire, átfogva az emberiség egyetemes haladásának szinte átláthatatlan távlatait, és képes volt ábrázolni azokat, „megelőzve a világ összes költőit a feladat vállalásában. Egyénileg megvolt hozzá az értelmi kiválósága is, az intuíciója is, a költői ereje is, nem egyenlő arányban, de nagy mértékben. De hogy ezt a roppant művészi feladatot koncipiálja, arra őt a nemzeti lélek akkori nagyszerű lendülete is segítette és a magyarság akkori nagyszerű tragikuma is ihlette. A magyar nemzet, mely a XIX. század közepén az emberiség küzdelmeiben előtérbe került, e fia által a kor nagy lelki válságának költői ábrázolásával is megajándékozta az emberiséget. Madáchcsal a fiatal magyar költői szellem az egyetemes filozófiai költészet első vonalába nyomult.11 – Miként a szabadságért folytatott fegyveres harcban egykoron.
Az 1848–49 által ihletett és az elnyomatás éveiben testet öltött eszméket, a küzdeni akarást és hitet a Madách-centenárium magyar társadalma befogadta, magáévá tette és a jövő reményeként őrizte.
A Madách emlékülés elnöki megnyitójában Berzeviczy Albert 1923. október 7-én12 ekként szólt a madáchi örökség különös időszerűségéről a Trianont követő években:
„Az ember tragédiája minden időben nemzeti irodalmunk kincse, nemzetünk büszkesége fog maradni s megírásával Madách mindenkorra beköltözött nemzetünk halhatatlanai közé. S ha valaha, ma kell megbecsülnünk és ünnepelnünk a magyar szellem ez örökbecsű alkotását; ma, mikor annyitól fosztattak meg, ami a mienk volt s érdemtelenül oly mélyen aláztak meg; ma, amikor csüggedni nem akaró életösztönünk és törhetetlen hitünk valódi jelmondásunkká avatja az Ember tragédiáját bezáró isteni szavakat: »Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál!«”13
A Madách Imtre életműve iránti érdeklődés nem valami felülről irányított és gerjesztett közhangulatot fejezett ki az első világháború utáni nemzedék társadalmi magatartásában, hanem szenvedő átélését mindazon kísérőjelenségnek, melyek a költő életét is meghatározták és művét motiválták.
A trianoni határok között élő – és egykori hazájában már-már idegenként kezelt – magyarság nemzettudatának a madáchi örökség szellemében történő megújítása ma épp oly szükséges, mint a százéves évforduló idején.
Mert ilyen vonatkozásban a helyzet mit sem változott. Napjainkban sem vesztette érvényét a hetvenöt évvel ezelőtti Madách-konferencia zárszava:
„Fájdalom, nemzeted nem boldog, te drága nyugovó! Születésed századik évfordulóját mély gyászban ünnepli. Hazád darabokra van tépve, ősi birtokod idegen területté vált. De a sírodon virasztó istenasszony csak susogja azt neked, hogy boldogtalanok mégse vagyunk, mert nem mondunk le. Megjegyeztük tanításodat: élni akarunk, küzdünk és bízva bízunk. Mi még boldogok akarunk lenni. A te dicsőséged pedig teljes. A te dicsőséged gyászunkban is egyik vigasztalásunk. Nagy műved világszerte a magyar nagyrahivatottságnak le nem téphető diadaljele, itthon pedig a nemzeti lélek, szellem és akarat majdani diadalainak záloga!”14
* * *
A Madách Imre halálának századik évfordulóját megelőző évtizedben a magyar művelődéstörténet legszégyenletesebb nerénylete zajlott a magyar és az egyetemes emberi kultúra ezen kimagasló képviselője ellen, Az ember tragédiája lejáratásáért, szervezett kampány alakjában.
A Tragédia lekerült a színházak műsoráról és a kommunista főideológusok, Révai József és Lukács György, a marxista filozófia vélt és államvédelmi osztagokkal támogatott fölényét Madách személye, emberiségszemlélete és alkotása ellen fordították. A „Madách-vitának” nevezett agresszív és csakis kijelentő mondatokban fogalmazó pártdokumentum tudományos nézetcsere helyett inkább hasonlított valami tollbamondáshoz az irodalomtudomány művelői számára.
A kommunista párt ideológusai félreérthetetlenül értésére adták mindenkinek, akit illet, hogy minden alkotás értékmérője kizárólag a marxista filozófia lehet. Különösképpen az olyan művek újraértékelésére van szükség, melyek társadalomábrázolás tekintetében nem a történelmet mozgató osztályharc meghatározó szerepéből indulnak ki.
Az ilyen ideologikusan megfogalmazott „kritikát” valójában a félelem sugallta. Félelem a társadalomra kényszerített rend ellen, a folytonosan lázongó „hős” példájától, aki – horribile dictu – még a szocialista állam ellen is képes fellázadni.
A történelem nem sokkal a hírhedt Madách-vita kezdeményezése után véresen igazolta a társadalom fejlődéselméletének madáchi prognózisát: elkövetkezett 1956, a lázadás a szocialistának nevezett rend ellen, az a világtörténelmi esemény, melyet a madáchi társadalomszemlélet, száz esztendővel korábban – körvonalaiban – már látni engedett.De elkövetkezett a megtorlás kegyetlen időszaka is, amely az 50– 60-as évek fordulójára, Madách halála centenáriumának előestéjén éppoly tragikus közhangulatot teremtett, mint születése 100. évfordulóját követően Trianon friss sebe.
A terror és erőszak közegében még annyi tér sem maradt a madáchi eszmerendszer lényegének vizsgálatára, mint a rossz emlékű Madách-vita idején, hiszen az alkotás és az alkotó életszemlélete minduntalan belefulladt az államvallássá emelt pártideológia posványába. Ha addig kockázatos volt, 1956 után életveszélyessé vált bármilyen szembenállás a marxista világnézettel és irodalomszemlélettel.
Úgy tűnt tehát, hogy Madách Imre halálának közelgő 100. évfordulója akár a költő végleges temetése is lehet.
Ebben a szomorú helyzetben, de kivételes, szinte kegyelmi állapotban bukkantam rá, azokra az iratokra, amelyek alkalmasnak látszottak az ideológia által megalázott Madách-portré újrarajzolására.
Ezek az iratok Madách tevőleges, katonai főbiztosként való részvételét bizonyították az 1848–49-es szabadságharcban.
A meglelt dokumentumok, túl azon, hogy alkalmasak voltak egy évszázados téves állítás cáfolatára, a betegsége miatt a közügyektől visszavonuló költőről, páratlan lehetőséget nyitottak 1848–49 ürügyén a szabadságharcról szólni, a szabadságharcot a megbecsülés méltóságába emelni.
Az intelligens magyar társadalom természetesen tudta, hogy bár 1848–49-ről beszélünk, ám 1956-ra gondolunk.
Az új dokumentumok feltalálása egy új Madách-portré megalkotását tette lehetővé. A beteg Madách helyett a nemzeti szabadságharc katonáját, a küzdő ember alakját állították ezek a dokumentumok a nemzet elé.
Ezt a Madáchot a mindenhatónak vélt marxista filozófia sem kezdhette ki többé.
Az igazi Madách-alak életrekeltése a költő halálának 100. évfordulójára esik!
Az új okmányokat, kellő forráskritikai vizsgálat után, betűhűen közölt szöveggel kívántuk Madách halálának centenáriumára megjelentetni.
A kötet lektora, az ismert Madách-kutató, Horváth Károly, „áttörés”-nek nevezte a Madách-kutatásokban az új okmányok megjelenését.
A függetlenségi harcok történetével foglalkozó kollégák ugyancsak nagy várakozással tekintettek a kötet megjelenése elé. Ám a Kiadói Főigazgatóság – amely tiszte szerint éberen vigyázott arra, nehogy társadalmilag „veszélyes olvasmány” kerüljön a közönség kezébe – egyáltalán nem sietett.
A kényelmes ügykezelés, a kötet megjelenésének késleltetése – mint később kiderült – presztízs-okokból történt. A Főigazgatóság egyes munkatársainak véleménye szerint Madách ügyben a marxista filozófia legkiválóbb képviselői már megnyilatkoztak. Zavart keltene tehát bármi újabb vélemény hangoztatása.
Megdöbbentő, hogy zavarkeltőnek minősítettek olyan iratokat, amelyek egy közel száz esztendős téves álláspontot cáfoltak meg a tudományban és amelyek egy közügyektől elforduló figurát a nemzeti és európai haladás élvonalába emeltek.
Némi elmozdulást csak azután lehetett tapasztalni a kötet kiadása körül, hogy a Béke Világtanács programjába iktatta a madáchi életmű széleskörű propagálását.
Ám az évfodulóra, az akkori nyomdai viszonyok mellett, a könyv megjelenését már nem lehetett biztosítani.
Egyetlen lehetősége maradt annak, hogy az újonnan feltárt iratok a költő halálának századik évfordulójára közönség elé kerüljenek: saját szervezésű kiállítás.
Nógrád megye Levéltára a második világháború után a pesti vármegyeházán lelt ideiglenes otthonra. Itt őrizték az újonnan feltárt iratokat is.
A források jelentőségéhez és a madáchi életmű dokumentális bemutatásához méltó helyszín is akadt: a Vármegyeháza kápolnája.
Tizenöt tárlóban azon nyolcvanhárom iratot és mellékleteiket helyeztük el, amely dokumentumok 1843-tól 1864-ig a költő életére és munkásságára a legnagyobb befolyással bírtak.
A legbecsesebb okmányegyüttest, természetesen, az új dokumentumok, Madách Imrének forradalmi és szabadságharcos tevékenységére utaló iratok alkották.
E kiállítás – noha nem ismert kiállítóhelyen került bemutatásra – országos érdeklődést váltott ki, köszönhetően a Magyar Rádió tudósításainak a ritka becsű történelmi okmányok tudományos jelentőségéről.
Mivel az okmányok önálló kötetben történő kiadása az említett körülmények folytán késett15 – a kiállításnak egy részletes iratjegyzéke szolgáltatta az első adatokat az új Madách-portré megrajzolásához.16
Madách Imre történelemhű alakja halálának centenáriumán kelt új életre, azon a dokumentális kiállításon, amely Magyarországon először mutatta be a költő életét és küzdelmeit.
Jegyzetek
1. Babits Mihály: Előszó egy új Madách kiadáshoz. Nyugat
1923. 3.
füzet, 171. l. Vissza a szöveghez
2. Karinthy Frigyes: Madách. Nyugat 1923. 3. füzet, 113. l.
3. Laczkó Géza: A XIX. századi férfi tragédiája. Nyugat 1923. 3.
füzet, 139.
l.
4. Kuncz Aladár: A mi Madáchunk. Nyugat 1923. 3. füzet, 139.
l.
5. Berzeviczy Albert: Irodalmunk és az elszakított magyarság.
Budapesti
Szemle 1924. CLVII. kötet, 161. l.
7. Akadémiai Értesítő 1925. 36. kötet, 197. l.
9. Megjelent a
Budapesti Szemle 1924. évi kötetében, a 2–19. la-
pon.
10. U. a. 2–3. l. Vissza a szöveghez
11. Négyesi László: Egyetemesség, magyarság és egyéniség Az
ember tragédiájában. Budapesti Szemle
1924. 4. l.
12. 1923-ban, Madách
születésének századik évfordulóján a Ma-
gyar
Tudományos Akadémia emlékünnepségét nem a születés
pontos
dátumának megfelelően január 21-én tartották, hanem
ősszel,
Madách Imre halálának évszakában. Az évforduló áthe-
lyezéséről
Berzeviczy Albert az alábbi magyarázatot adta:
„Az
új év éjjele volt Petőfi születésének századik évfordu-
lója; az ő
nagy emlékének ünneplése kiterjed majdnem az
egész évre
és élénk visszhangot kelt messze hazánk határán túl.
Országos
megemlékezés tárgya volt – Akadémiánk részvételé-
vel is – a
gróf Andrássy Gyula születésének s a Kölcsey Him-
nusa
keletkezésének centennáriuma is. És az ünneplések össze-
torlódása
miatt a mostani őszre maradt a Madách Imre emléké-
nek
megülése, bár a századik évnapot tulajdonképen már ez év
januárjában
éltük át.”
Ünnepi
ülés Madách Imre emlékezetére 1923. október 7-én.
Elnöki
megnyitóbeszéd. Akadémiai Értesítő 1923. 146. l.
14. Négyesy László: i. m. 19. l.
15. A kötet mielőbbi
megjelentetésére kedvezően hatott az a körül-
mény, hogy
dr. Zólyomi József megyei múzeumigazgató a kö-
tet
kiadását saját hatáskörébe vonta. Így jelenhetett meg – fél
esztendővel
a Madách-centenárium után – a Nógrád megyei
Múzeumi
Füzetek 9. számaként Dr. Krizsán László: Dokumen-
tumok
Madách Imre élettörténetéhez. Balassagyarmat, 1964. c.
könyv.
16. Krizsán László: Pest és Nógrád megye Állami Levéltárának
emlékkiállítása Madách Imre halálának 100.
évfordulóján. Le-
véltári
Szemle 1964. 4. sz. 200–216. l. Vissza a szöveghez