Beiczer Éva
A harminchét
éves Madách Imre személyisége
Madách Imre kézírásának egésze olyan benyomást kelt, mintha egyszerre, gyors villanásokkal több alakban láttatná magát. Ő az ősi nemzetség büszke leszármazottja és a világ, a lét értelmén töprengő filozófus; korrekt hivatalnok és belső késztetésektől túlfűtött művész; humanista, jót akaró és kérlelhetetlenül ítélkező; önállóságra törekvő önérvényesítő és méltányosságból alárendelődő; igényes és szerény; becsvágyó és reményvesztett; közeledő és elutasító; hívő és kételkedő; önmagával vitatkozó; Ádám és Lucifer.
Az én tartományában olyan személyiség jelenik meg, aki származásának, saját jelentőségének és értékeinek tudatában van. A kézírás harmonikus, a személyiség rendezett. Az én-ideál – amilyen lenni szeretne – és az én-kép – amilyennek önmagát megéli – egymással összhangban van.
A 19 éves fiatal felnőttben minden öröklött hajlam, kialakuló tulajdonság és kifejleszthető képesség már megvan, ami a 37 éves, sorscsapásoktól megviselt ember kézírásában is látható. Különbségek – szembetűnőbben – az oldott, lendületes mozgás későbbi fékezettségében, az „i” magasságában lévő és az ént kifejező betűk nyomottságában és egyes zárt formák kinyílásában mutatkoznak.
A változásnak nincs kihatása az önértékérzetre és a hovatartozás tudatára. Madách korai szellemi és pszichikai érettségét követő életszakaszaiban lezajlott események, az olvasmányokon keresztül kitáguló világ, tapasztalatai s a társak hatása ugyan csökkentették a származás tudatából eredő fölényérzetét, viszont megnövelték önbizalmát és a saját hatóerejében való hitét.
Madách határozottságot, elszántságot és erőfeszítést sugárzó írása a becsvágyó, dominanciára törekvő személyiséget mutatja be. Rendelkezik mindazokkal az adottságokkal és vonásokkal, amelyek alapján valamely közösségben, intézményben vezető pozícióra tehet szert. A függetlenségre törekvés, felelősségtudat, széles látókör, kezdeményezőkedv, aktivitás, valamint az ésszerű alkalmazkodás biztosítják alkalmasságát.
A kézírásban jelen vannak olyan képességek is, amelyek az önkifejezés nagy intenzitású és tartós vágyával a szenvedélyhez állnak közel. Ez az irodalom, melynek művelése által szellemi tartalmainak megmutatására, kibontakozásra, elismerésre törekszik. Az íráskép egészét a sodró erejű ösztönzések teszik mozgalmassá.
A saját énjéhez való viszonyában önellenőrző, képes feszültségei és viselkedése szabályozására. Az önuralomra való törekvés ellenére, a nyugtalanságot gerjesztő körülményekből fakadó izgalmi állapot indulatos megnyilvánulásokkal járhat.
Az énközpontúság, a mindent önmagával kapcsolatba hozó beállítottság csak ritkán és enyhe formában nyilvánul meg. Az egoizmus a még természetesnek minősülő önzés mértékét kevéssel meghaladja.
Lélektani szempontból Madách az extrovertált személyiségtípushoz áll közelebb. Nyitott a világra, kapcsolatokat teremtő és – ami a legmeggyőzőbb – az eseményekben résztvevő, irányító. A kisebb mértékben jelenlévő introverzió utalásai a befelé forduló, elmélkedő, lírai visszaemlékezésekre hajlamos embert mutatják be.
Madách sokoldalú egyéniség, egymásnak ellentmondó hajlandóságokkal. Mint ég és föld között élő ember, telített nemes eszmékkel, határozott elvekkel, művészi elképzelésekkel, de ugyanakkor a testi vágyak kielégítése, szexuális fantáziálás és az élvezetek átélése is foglalkoztatja. Az életet teljességében akarja használni.
Érzelmileg gazdag, melegszívű, én-érzetét kiterjeszti közvetlenül nem ismert embercsoportokra, népekre is. Ebben része lehet a kollektív tudattalan álombéli és sejtelemként feltörekvő képeinek, intuíciójának is. Finom megérzései vannak, jól ráérez emberi sajátosságokra és helyzetekre. Vonzódik minden természetadta dologhoz és lényhez. A csalódottság, kedvetlenség nehéz időszakaiban, magányigényének erősödésével a természet közelségét választja megnyugvásul.
A bemutatott anyagban – legfeltűnőbben a tragédia szövegében – olyan grafikai elemek tűnnek fel, amelyek misztikus hajlamra engednek következtetni.
Karakterológiai szempontból a Hippokratész–Galenus-féle vérmérsékleti típusok korszerű kibővítése szerint, a kézírás a szenvedélyes típust jeleníti meg. Ő az érzelmi beállítottságú, kifejezetten aktív és elképzelései megvalósításáért tartósan küzdeni tudó, nagy erkölcsi szigorral élő ember.
Érzelmi fogékonysága miatt alkalomszerűen enged a benyomás hatásának: fellobbanó, lelkesedő vagy lehangolódó, csüggedő, esetleg szuggesztiós befolyásolásra is reagál. Amikor belső feszültsége vagy külső hatás nyomán az indulatok felforrósodnak vagy torlódnak, ez az állapot ideges türelmetlenséget, haragos szemrehányásokat vagy kíméletlen gesztusokat válthat ki. A jelegyütteseket arányaikban vizsgálva, mégis az ábeli természet győz a káini indulatok fölött.
A szellemi szférában az írás nyitott, élményekre feltáruló, meglátó, értő személyiségre mutat. Jó megfigyelési adottsággal, könnyű felfogóképességgel nagy ismeretanyagot tud begyűjteni. A befogadókészség folytán a látókör folyamatosan szélesedő.
Az átlagos mértéket meghaladó tudásvágyból szerzett ismereteket Madách elemzi, részletekbe menően átgondolja és értelmi, etikai szempontból rendszerezi.
A gondolkodás tekintetében a kézírásban ellentétes, változóan érvényesülő tényezők sorakoznak: racionalitás, realitásérzék és logika áll szemben az ideális elképzelésekkel, fantáziával és illúziókkal.
A kézírás mássalhangzóinak változatos formái magas műveltségi szintről tanúskodnak.
Az extraverzió túlsúlya folytán a gondolkodás mint főfunkció elsősorban objektív tényekből merít. Jung szerint: „…a gondolkodásban szerepet játszó ideák nagyobbrészt kívülről kölcsönzöttek, vagyis a hagyomány, a nevelés és a képzési rendszer közvetítette őket.” Emellett az összegyűjtött tapasztalati anyagra alapozott intuíció is hangsúlyozottan jelen van és erőteljesen fejti ki hatását, ennek révén többet érez meg a világból.
Szellemileg mozgékony, cselekvőképes. Több grafikai elem utal magas intelligenciaszintre.
A koncentrációkészség a gondolatok sebes áramlása vagy az aktuális fizikai, illetve pszichikai állapot miatt nem mindig kielégítő.
A tevékenység területén a státussal, megélhetéssel járó, kötelező feladatok elvégzésében Madách kézírása cselekvési vágyat, kezdeményezőkészséget és tartósan kiegyensúlyozott hajtóerőt mutat be. Az elvállalt munkát felelősségteljesen látja el.
A működésre indító késztetések, ambíciótól is serkentve nem csupán a hivatali, anyagi, hanem a szellemi, művészi irányt is kijelölik. A papíron való gyors előrehaladás, a mérsékelten széthúzott szavakkal minden téren a szolid helykövetelést ábrázolja.
A teljesítmény magasabb fokozatát – akár hivatali munkáról, akár önálló tevékenységről van szó – mindig belső motiváltság és a bizonyítás igénye hozza létre. Madách jobb teljesítményt nyújt független irányítóként, mint alárendelt helyzetben. Eszméivel, meggyőződésével összefüggő ügyekben a kockázatvállalástól sem riad vissza.
Az akarati élet vonalán szintén az aktív jelleg hangsúlyozódik ki, amely az elképzelt és kitűzött cél kitartó megvalósítását teszi lehetővé. Az akarat, ész és érzelem egy célt támogat. A felmerülő gondok, problémák megoldásában a téma áttekintése, a lehetőségek mérlegelése után döntő- és határozatképes. Egyes akciókban megingathatatlan és mindenképpen érvényesíti akaratát. Vannak azonban olyan helyzetek, amikor belátásból – esetleg kényszerből – enged, és a másik fél szándékát hagyja beteljesülni.
Az emberi kapcsolatok terén Madách Imre társadalmi helyzetének és kora elvárásainak megfelelő magatartással, magabiztos fellépéssel jó benyomást kíván kelteni. Igényt tart a tiszteletadásra – teszi ezt természetes egyszerűséggel, de tartással, méltósággal. Szűkebb körében igyekszik uralkodni, irányítani, de a többiekkel való törődést és gondoskodást is magára vállalja.
Alapvetően jószándékú, de nem mindig veszi figyelembe a másik igényét, ízlését, érdekét. Ha valamit szeretne elérni vagy megszerezni, könnyen elmulasztja a beleélést a másik fél helyzetébe – lefoglalja, igénybe veszi. A számára lényeges ügyekben kitartóan tevékeny, sőt erőszakos. Annyira betöltik gondolatai, tervei, saját belső világa, hogy észre sem veszi figyelmetlenségét, tapintatlanságát. Mindemellett az írás gyakran tartalmaz utalást diplomatikus megoldásokra, alkalmazkodó engedékenységre.
Az emberi kapcsolatokban Madách színleléstől mentes, humánus magatartást tanúsít. Szívélyes a kapcsolatokban és a bánásmódban. Mások gondja, baja megérinti, együttérző és lehetőségei szerint segítőkész.
Eleget tesz a konvencióknak, de az is megtörténik, hogy bizonyos formaságokat önmagára nézve nem tart kötelezőnek. Magatartása viszonylag egyenletes, de írásának jelrendszerében egyéb, hangulattól függő viselkedési formák is felfedezhetők. Ilyenek: a néha túlzó gesztusok, harsány kijelentések, az önvédelmi jellegű hátrálás, visszalépés; máskor egyes dolgokban a rideg elzárkózás vagy ennek ellenkezője, a csatlakozás és a megértés keresése. Madáchnak szüksége van az emberekre, társakra. Ösztönzést érez a közlésre, a társas együttlétre. Meg kell osztania másokkal gondolatait, eszméit, elméleteit.
A morális magatartást illetően Madách Imre nem a törvények és szabályok, vallásában a dogmatikus parancsok betartását tartja elsősorban fontosnak. A személyiségébe beépült erkölcsi szempontok és saját belső normája szerint cselekszik. Szembeszáll a Rosszal, a teremtés árnyékával és túllépve kételyein – felfelé irányuló mozdulattal – fejezi ki a Felfoghatatlanban való hitét, a segítségnyújtásban való reményét.
A remény beteljesedett, megadatott, hogy tragikusan rövid életében megalkossa az Őt halhatatlanná tevő művet, Az ember tragédiáját.
Az íráspszichológiai jellemzéshez felhasznált kézírásos anyag
1842. április 25. Madách
Imre levele Majthényi Annához
áttekintésre
1861. október 3. Madách Imre levele Arany
Jánoshoz
elemzésre
Az ember tragédiája III. szín elemzésre
1862. február 20. Madách Imre levele Arany Jánoshoz áttekintésre
1862. március 7.
–
" –
–
" –
1862. július 22. – " – – " –
1863. április 19. – " – – " –
1864. március 14. – " – – " –
A kézírás
értelmezésének magyarázata grafikai elemek és kombinációk alapján
ŐSI NEMZETSÉG
LESZÁRMAZOTTJA – TÖPRENGŐ FILOZÓFUS
Tetszetősre
formált, díszített nagybetűk, aláírás a szövegírásnál nagyobb betűkkel,
törzsvonal fölött elhelyezett t-áthúzás (ritkán). |
Gyors, de
fékezett írásmozgás, betűk között leállások hézagaival. Szikár felsőszárak,
egyszerűsítések, tagoltság. |
HIVATALNOK –
MŰVÉSZ
Szabályos
írás, helyenként szögletes füzérű kötési móddal, pontosan elhelyezett
ékezetekkel, keltezésben precíz számokkal, az A.Sztregován
helységnév aláhúzva. |
Gyors tempó,
függőleges irányú kiterjedés, 42°–46°-os erős jobbra dőlés. Felsőzónában
tértölelő hurkolások és hátrafelé nyitott, „lírai” d-betűk, gyakori
lendületes hajlítások, kisebb és nagyobb szavak. |
HUMANISTA –
ÍTÉLKEZŐ
A
magánhangzóknál és az i-betű magasságában lévő betűtesteknél (továbbiakban
középzóna) minden mozdulat jobbra tart, illetve a következő betűhöz
kapcsolódva a másik ember, a közösség felé irányul (jobbsodrás). |
A mozgás és
a forma egysége az igazság és a tárgyilagosság iránti érzékre mutat. Az
ítélkező hajlamot a szikár felsőszárak, szögletek és szögletes füzérek, az
alapvonalnál véget érő, merev l-betűk és a ritka boltívek jelzik. |
ÖNÁLLÓSÁGRA
TÖREKVŐ – ALÁRENDELŐDŐ
Hangsúlyos
kezdet a szavak elején, az m és az n-betűk első tagjánál, némely s-betűnél.
Közömbösség a vízszintes térfelhasználással szemben, keskeny bal- és hiányzó
jobbmargó. |
Kisbetűs
írás, ellapuló szóvégek. |
IGÉNYES–SZERÉNY
Az aláírás megformálása és mérete, hatásos nagybetűk,
a terjeszkedő, kissé táguló szavak. |
Kisméretű középzónás betűk, bal irányú mozdulatoktól mentesen. Nincsenek felduzzasztott magánhangzók, egyes
alsószárak pedig térfoglalás nélkül, fedővonallal képzettek. |
BECSVÁGYÓ–REMÉNYVESZTETT
Nagy
hosszúsági különbségek, ritkán törzsvonal fölött elhelyezett t-áthúzás, fölfelé
menő sorok. |
Kisebbedő
betűk a szavak végén, végvonal nélküli szóvégek, némely g- és gy-betű,
melyeknél a szár alsó harmadában csak egy fedett hurokcsonk látható. |
KÖZELEDŐ–ELUTASÍTÓ
A szavak
végén különböző formájú, több rövid és kevesebb hosszan ívelő mozdulat. |
A szóvégeken
hátra dőlő és visszalépő végvonalak vagy betű-elemek a csöndes
visszavonulást, illetve elutasítást kifejezve. |
HÍVŐ–KÉTELKEDŐ
A
formahangsúlyos írás és az aláírás a korszellemet, a hagyományok tiszteletét
is jelzi. A kevés fölfelé lendülő vonalból az „óhajtva sejtett” Erővel és
Hatalommal való összeköttetésre, a fölülről várt támogatásra, a hitre lehet
következtetni. |
Változatos
betűformák, szikár felsőszárak, magas intelligencia-szintre utaló
grafikai elemek és az anyagi világot szimbolizáló erőteljes alsózóna. |
SZÁRMAZÁSÁNAK,
JELENTŐSÉGÉNEK, ÉRTÉKEINEK TUDATA
A szövegírásnál nagyobb betűvel készült, paráffal díszített aláírás. Az
A, D, E, H, I, K és N betű alakítása. Erős nyomaték,
hangsúlyozott kezdővonallal. A mozgás és a forma egysége, az írás egészét
jellemző tartás, szilárdság, fékezettség.
A 19 ÉVES
FIATAL FELNŐTT
Magyarázat a szövegben.
A SZÁRMAZÁS
TUDATÁBÓL EREDŐ FÖLÉNY CSÖKKENÉSE – ÖNBIZALOM
Az 1861. október 3-án kelt levélben kevesebb a t-betű törzsvonala
fölött elhelyezett tetővonal, illetve t-áthúzás, mint az 1842. április 25-én
írt sorokban.
Hangsúlyos kezdet a szavak elején, határozott mozgás, függőleges és vízszintes
kiterjedés, szilárd törzsvonalak, feszes füzérek.
DOMINANCIA,
VEZETŐI KÉPESSÉGEK
Egyenletes íráskép, szilárd törzsvonalak, feszes kötési mód, nem túl
hosszú, de határozott vesszős ékezetek. Alsózóna hosszabb, mint a felsőzóna.
Nyomatékos szögletes formák. Az alapvonal alól kiinduló nehézkes
felvezetések nem láthatók, a törzsvonalakat gyakran a felsőzónából indítja (b,
f, h, k, l és t-betű). Gyors tempó, több vesszős ékezet a betűk jobb oldalára
illesztve. Közepesen rugalmas írás. Néhol eltérés a tanult formáktól.
AZ ÖNKIFEJEZÉS
TARTÓS VÁGYA
Erős sodrású, egyszerűsítéseket, precíz formákat és eredeti alakzatokat
egyaránt bemutató írás, kis középzónával és nagy függőleges irányú
kilengésekkel.
A SAJÁT ÉNHEZ
VALÓ VISZONY
Szabályosság, szóvégi fékezések, csekély dőlésingadozás. A kéznyomás
erősödése, belépés a leírt betű vonalába, tüskés t-betűk.
ÉNKÖZPONTÚSÁG –
EGOIZMUS
Az ént kifejező középzónában nincsenek balra, a test felé irányuló mozdulatok,
csak a szavak végén láthatók közeledés nélküli, baltendenciát jelző leállások.
Ritkán apró kampók, horgok egy-egy betű kezdetén vagy végén.
EXTRAVERZIÓ –
INTROVERZIÓ
Jobbsodrás, közepes sor- és szótávolság, keskeny balmargó, szabálytalan
jobbmargó lapszélnek ütődő betűkkel. Jó alapritmus, folyékony formaképzés,
részben kötött, jobbra dőlő, szélesedő írás. Közepes,
helyenként erősödő nyomaték, füzér és szögletes füzér. A szárak között telt
és hosszú felső- és alsószárak.
Kisméretű középzóna, hézagok a kézírásban, végvonal nélkül képzett
betűk, balra hajló „lírai” d-betűszárak.
TESTI VÁGYAK
KIÉLÉSE, SZEXUÁLIS FANTÁZIÁLÁS, AZ ÉLET TELJESSÉGE
Testes, mázolt vonalak, normál és tértölelő, valamint hosszú
alsószárak, a nyitott kanyarú száraknál nyomaték által vastagodások. Némely
alsószárnál kicsi, fedett hurokban való végződések. (Madách ideiglenes
lemondása az erotikáról.) Az l- és a b-betűkben és e betűk csúcsában a
nyomatékból származó színezettség az ínyencség által szerzett élvezetre
utalhat.
A kézírás a teret – a keskeny balmargót kivéve – széltében teljesen
betölti. A levél második oldalán már balmargó sincs, a szöveg a lap szélétől
indul.
ÉRZELMI
GAZDAGSÁG, ÉN-ÉRZÉS KITERJESZTÉSE, INTUÍCIÓ – CSALÓDOTTSÁG, ELKEDVETLENEDÉS
Középzónában a magánhangzók és betűtestek tiszta ováljai, az
alkalmazott formák sokfélesége, kisebb méretingadozások, a közeledés és
távolodás mozdulatai. Az én-érzés kiterjesztésénél meggyőző a jobbsodrás,
végződéseknél a lendületesebb közeledő vonalak. A kollektív tudattalan
hatását, a múlttal való összeköttetést és az intuíciót a nyitott kanyarú,
balra lendülő alsószárak jelzik.
A középzóna helyenkénti laposodása, szóvégi kisebbedő vagy
elerőtlenedést mutató betűelemek és csonkulások.
MISZTIKUS
HAJLAM
Némely szó végén fölfelé irányuló mozdulat a középzónában.
SZENVEDÉLYES
TÍPUS
A sodróerejű ösztönzés miatt gyors tempójú, egyes levelekben siettetett
írás. Erős jobbra dőlés, fölfelé irányuló sorok, egyszerűsítések, szögletes
füzér, részben kötött, részben hézagolt írás, tömbösítéssel. Szilárd írás,
amely a feszültség lenyomatát viseli, éppen az azt előidéző ok miatt.
ÉRZELMI
FOGÉKONYSÁG – IDEGESSÉG – INDULATOK – SZUGGESZTIÓ
Füzéres kötési mód, a felsőszárak tértölelő hurokképzései és szikár
vagy befedett hurkai, a közeledő és hátralépő végvonalak váltakozásai az alapvonalon
csúszó vagy fölfelé lendülő kötések. Szuggesztibilitást a 42°–46°-os dőlésszög
alapján lehet feltételezni.
Tévesztések a levél első s főként a második oldalán. Egyes
alsószáraknál bunkós vastagítás, ugyancsak vastagítás a balra lendülő
kanyaroknál, támadó vonal a „különösen” szó végén, átgázolás az előző sor
alsószárán, holott ez kikerülhető lenne.
SZELLEMI
KÉPESSÉGEK
Gyors, nyitott, túlnyomóan füzéres, szélesedő írás. A tömbösítések az
átlagot meghaladó tudományos érdeklődésre mutatnak. A levél tagoltsága, a
sorok távolsága, a kisméretű betűk pontos formája, a szavaktól elválasztott
nagybetűk, az írásban előforduló hézagok az átgondolásnak, a befogadott
ismeretek feldolgozásának és rendszerezésének megnyilvánulásai.
GONDOLKODÁS –
MŰVELTSÉG
Kisméretű középzóna, nagy alsózóna, szótagokká vagy szavakká összekötött
betűk. Szikár felsőszárak, szemben a tértölelő felsőszáras hurokkal és a bal
irányú kanyarban végződő d-betűkkel, valamint egyes magasra helyezett ékezetekkel.
A mássalhangzónál, a b, d, f, g, gy, h, k, l, m, n, s, t és z-betűknél
több változat is felfedezhető.
INTUÍCIÓ
Ívelő mozdulattal balra kanyarodó alsószárak, amelyek az írás alsó
rétegéből nem térnek vissza az énhez, a mindennapi tudatba.
SZELLEMI
MOZGÉKONYSÁG – INTELLIGENCIA
Gyors, mozgékony, nyitott, ritmusos írás, változatos betűalakítások, leegyszerűsített,
mesterkéletlen formák. Ügyes megoldások, egy vonallal képzett B és R, a
kapcsolásra alkalmatlan V-nek a következő betűhöz kötése.
KONCENTRÁCIÓ
Tévesztések, betűkihagyás, megkezdett szó törlése és föléje írt
helyesbítés. (Arany János javításán kívül.)
CSELEKVÉSI VÁGY
– KEZDEMÉNYEZŐ KÉSZSÉG – HAJTÓERŐ – FELELŐSSÉGTUDAT
A belső késztetés a tempóban, a kiterjedésben, az erő
megnyilvánulásában és a mindezeket irányító kormányzásban, vagyis a
szabályozott, összefogott kézírásban nyilvánul meg.
Kezdeményezésnek minősül a körülményeskedő indítástól mentes, minden
felülről indított betű és az írásban látható egyszerűsítések. Az írásmozgás
nem mutat lanyhulást, folyamatosan halad előre. Szilárd határozott írás, szögletes
kiképzésekkel, nyomatékkal.
AMBÍCIÓ
Fölfelé haladó sorok még az 1864. március 14-én írt levélben is. (Az
ambíció összefügg a következő pont tartalmával.)
BELSŐ
MOTIVÁLTSÁG – FÜGGETLEN IRÁNYÍTÁS – KOCKÁZATVÁLLALÁS
„A belső késztetések érzéseket és érzelmeket hívnak életre s ezek mint motívumok cselekvésre késztetik az egyedet.”
(Popper Péter) De eredhet a motiváció öröklött szükségletből is.
Erőteljes, szilárd, nyomatékos, szögleteket is felmutató, kissé
terjeszkedő írás. Hangsúlyozott lefelé irányuló mozgás, biztos formaképzés, a
t-betűk felső harmadában elhelyezett és a t-betűk feletti erőteljes áthúzások.
Lendületes, gyors, fölfelé menő sorokkal nagy hosszúsági
különbségekkel, jobbra dőlő, szegletes füzérű, feszes írás.
AKARAT –
DÖNTŐKÉPESSÉG – MEGINGATHATATLANSÁG – ENGEDELMESSÉG
Szabályos, nyomatékerős, helyenként a nyomaték erősödése, összefogott,
fékezett írás.
Gyors, dőlésirány betartása, szögletes füzér, jó olvashatóság, ritmus,
folyamatos előrehaladás, hangsúlyozott aláírás.
Tagoltság, részben szögletes kötési mód, merev betűkapcsolások, szilárd
törzsvonalak, szabályosság, nyomatékerősség, kampók, horgok, térkihasználás,
hiányzó jobbmargó, a lapszélnek ütődő szavak.
Méret- és nyomásingadozás, kisebbedő vagy lefelé tartó szóvégek.
MAGABIZTOS
FELLÉPÉS – URALKODÁS – GONDOSKODÁS
Dekoratív kezdőbetűk, határozott törzsvonalak, formahangsúly,
szabályozott írás.
Ritkán előforduló, háromszögletű hurok az f-betűnél, merevedések, szögletességek
az írásban, áthúzás helyett tetővonal a t-betűn, az aláírás és a nagybetűk
együttese.
A középzóna jobbsodrásos betűi, közeledő vonalak. Az erőteljes alsózóna
a szülőföldben való meggyökeresedésre, a családhoz való ragaszkodásra utal.
EMBERI
KAPCSOLATOK – VISELKEDÉS SAJÁT ÜGYEKBEN – TAPINTATLANSÁG
Az 1842-ben Majthényi Annának írt levél és az Arany Jánosnak írt 1861.
október 3-i levél második oldala, továbbá egyéb Aranynak címzett levelek terének
vízszintes irányú kihasználása. A papír szélének elérésekor – a belső telítettség
és a közlés kényszere folytán – az író még oda erőltet egy-egy betűt vagy a
végvonalat ütközteti a lap szélével. (A térkihasználásnál felmerülhet a takarékosságra
való hajlam is.) Egymásba érő betűszárak.
A szavak betűinek méretcsökkenése, hangsúlytalan végvonalak, a mélyebb
és magasabb ékezetek változtatása.
MAGATARTÁS –
SEGÍTŐKÉSZSÉG
A középzóna jobbsodrása, közeledő vonalak, hajlítások, jobbra dőlő
írás, a támadó vonalak ritka előfordulása, jól formált, túlnyomóan füzéres
kötési mód alkalmazása.
Mivel az írásban a pozitíven megítélhető grafikai elemek túlsúlya
mutatkozik, az együttérzés és a lehetőségek szerinti segítőkészség bizonyosra
vehető.
KONVENCIÓK
BETARTÁSA – ELUTASÍTÁSA
A felső lapszéltől tisztelettudóan 6 cm távolságra van a megszólítás,
az alsó margó a személyek között elvárható távolságtartásra utal. A vízszintes
térkitöltés, a hiányzó jobbmargó a figyelmetlenséget fejezi ki. A kézírás
eredetiségében az egyéniség érvényesülése jelenik meg, amellyel az író
felmenti magát a számára érdektelen kötelezettségek alól.
Egyes betűtesteknél az aránytalan hurokképzés, a d-betű szárának két betűtávolságra
való visszahajlása, az ny-betű második tagjának három betűtávolságot befogó
lendülete, ugyancsak három betűtávolságra elnyújtott végvonal.
Nem teljesen befejezett vagy hátradőlő betűk a szavak végén, merev, oszlopszerű
l-betű.
Jobbsodrás, kisebb-nagyobb ívben közeledő vonalak, felül
nyitott o- és ö-betűk.
MORÁLIS
MAGATARTÁS
Az írásról nyert összbenyomás a mozgás, forma, ritmus, egységesség és
szabályosság tekintetében. Az erkölcsi megbízhatatlanság jegyzékbe vett jellemzőinek
hiánya. A toll lefelé és fölfelé is azonos vonalon való haladása által képződő
fedővonalak utalhatnának eltakarásra, őszintétlenségre, de ezek a vonalak –
nyilván a választott toll miatt – nem minden levélben fedezhetők fel.