Madách és a szabadkőművesség
A szabadkőművesség gyökerei a messzi ókorba nyúlnak vissza. A platóni és pitagoraszi filozófia, az eleuziszi és más misztériumok, az Izisz- és Ozirisz-kultusz nyomai megtalálhatók benne, de többek között a druida papok és kereszteslovagok hagyományai is továbbélnek a szabadkőművességben. Számos egyéb vonás is tükröződik még benne. Mindenesetre egyik alapvető jellemzője a szabadkőművességnek a filozofikusság. A római korporációk, majd a közvetlen elődjüknek tekintett középkori templomépítő céhekből is akkor alakult szervezetté, amikor a kétkezi munkától elszakadva szellemi tevékenység foglalkoztatta a kőműveseket, az úgynevezett „elfogadott” kőműveseket (accepted masons).
A szabadkőművesség a 18. században alakult szervezetté Angliában. Ekkor alakították meg 1717. június 24-én Londonban Anglia Nagypáholyát. A feltörekvő polgárság mozgalmaként a gazdasági téren elért helyzetüket kívánták biztosítani a társadalomban is. A helyzetükből adódóan lelkes támogatóra, sőt zászlóvivőre talált bennük az emberi egyenlőség eszméje, a születési előjogok elleni harc, a szabadság gondolata és a testvériség. Az 1738-ban készített, összeállítójáról „andersoni” alkotmánynak nevezett szokásgyűjtemény kimondja, hogy minden páholytag egyenlő fajra, nemzetiségre, bőre színére, vagyonára, vallására és minden másra való tekintet nélkül. A tagok számára kötelező a Legfelsőbb Lénybe vetett hit, de a vallása bármilyen lehet kinek-kinek. Megtisztelő kötelessége a tagoknak a haza szolgálata. Szabad, jóhírű férfiak gyülekezete a szabadkőművesség, rabszolgákat és nőket kizár a soraiból. A mozgalom hamar, még a 18. század során elterjedt egész Európában, majd Amerikában, az angol gyarmatokon, Franciaországban, Európa más országaiban és az egész világon. A páholy tagjai fejedelmek, tudósok, a kor jelesei lettek.
Magyarországon elsőként Brassóban alakult páholy, „A Három Oszlophoz” címen. Ezt megelőzően csak külföldi páholyokba, első sorban Bécsben és Prágában léphettek a magyar szabadkőművesek. A Felvidékre északról, Csehországból és főként Lengyelországból érkezett a szabadkőművesség már a XVIII. században. A költő nagyapja, Madách Sándor is szabadkőműves volt. Fontos feladatot látott el, a Martinovics-per védőügyvédeként.
A költő diákévei során találkozott a szabadkőművesség eszméivel. Az olvasmányai között is számos szabadkőműves szerző volt: Kölcsey Ferenc, Victor Hugo, Eugene Sue – kedvence a Párizs rejtelmei című műve – alkotásai. Victor Hugo lett költői példaképe.
Könyvtárának jegyzékét fia, Madách Aladár állította össze. Az 1015 tétel között az utolsó ötvenet „Freymauer könyvek” címen jegyezte be. A többi mű között is számos szabadkőműves szerző, sőt szabadkőműves tárgyú mű található. A jegyzék feldolgozását szabadkőművesi szempontból külön tanulmányban végzem el.
Egyetemi társai között is nem egy később a szabadkőművesek közé lépett, köztük gróf Andrássy Gyula, a későbbi miniszterelnök. A nemzeti érzés, felfogás, mely a kort jellemezte, így Madáchot is – ugyancsak szabadkőműves jellegzetesség. Ezek az akkori diákok a szabadelvűséget és a haladást az iskolapadokban megtanulták. Az egyetemen franciás szellem uralkodott. A diákokat megérintette a francia forradalom, szóbeszéd tárgya lett a felvilágosodás eszmerendszere. Olvasták, népszerűsítették, vitatták a forradalmat előkészítő szabadkőművesek műveit, Voltaire-ét, Rousseau-ét, Diderot-ét és a többiekét.
Madách Sréter János alispán mellett joggyakornok. Sréter felvilágosult, a visszásságokat élénken bíráló egyéniség volt, akinek családjában Sréter Adolf szabadkőműves, a losonci „Phőnix” páholy tagja. Természetesen ilyen irányban kellett Madáchra hatnia. Utódának Fráter Pálnak a családjában is volt szabadkőműves, Fráter Zsigmond és György személyében. Fráter Pál unokahúga lett később Madách felesége.
A szabadkőműves Schedius Lajos és Szemere Pál is résztvevője annak a bizottságnak, amelyben a Kisfaludy Társaság pályadíjáról döntöttek. Ebben Madách Művészeti értekezés című műve nem nyert díjat. Ámde pályamunkájában már megfogalmazódtak a szabadkőműves gondolatok. Jeligéje is ilyen, a szabadkőműves Kölcseytől vett idézet: „A nemzeti költészetnek a nemzet kebelében lehet és kell szárnyra kelni.” (1842. nov. 16.) A drámaíró feladata népszerűsíteni az erőszak s hanyagság által elnyomott elveket, írja a pályázó. A felvilágosodás elveire utal: „A nemzet múltát jelenével összekötővé lelkesítő történetet hozni föl a honfi elébe.” Az örök küzdelmet ábrázolni, melyet a sorssal vív az ember. Minden művészet célja, hogy tárgya a „szép és nagyszerű eseményét érvényesítse”, a „szép és nagyszerű iránt tisztelet töltse el” az írót, mintha csak a szabadkőművesek harmadik alapelvét, a „Szépséget” nevezné nevén. Ugyanebben az évben kapta az ifjú Madách a feladatot, hogy Nógrád megye közigazgatási helyzetéről készítsen beszámolót. Lelkiismeretes tárgyilagossággal leplezi le a megyei élet visszásságait, a javítani akarás elszántságával, szabadkőművesi elhivatottsággal. A reformokat nem készíti el az erre megalakított bizottság, a pereket elhúzzák a gazdag alperesek érdekében, a börtönök helyzete egészségtelen, a sikkasztások, pontatlan pénztárvezetések napirenden vannak.
Lónyaynak írt levelében örömének ad hangot azért, hogy a közteherviselés kimondásában neki is része volt. Mi ez, ha nem a szabadkőműves egyenlőség gondolatának kifejeződése? Éppen ezért a tettéért a magukat liberálisoknak valló csoport akarja megakadályozni Madách kinevezését. Madách a megyegyűlésen is a szabadelvű javaslatok mellett tör lándzsát. Esküdtszék, népképviselet bevezetését javallja 1848. márciusa előtt. A halálbüntetés eltörlése mellett érvel, javasolja a szabadkereskedelmet, a reverzális eltörlését a házasságkötéskor.
1859-ben A civilizátorban az emberi egyenlőség eszméjét fejti ki, a nemzetiségek egyenlőségében. A testvériséget élteti. Összefogást hirdet a zsarnok lerázására. A természettudományok iránt érzett érdeklődése is a szabadkőművesség vonása. Pozitivizmusa hatott rá.
1860-ban készült el a Tragédia. Arany János szerepe igen fontos volt ebben. „Szabadság, kereszténység, tudomány, szabad verseny” – ezeket az eszméket jelöli meg műve fő gondolataiként a szerző. – Ezek egyben a szabadkőművesség pillérei is. A mű egyes színei a szerző szándéka szerint egyben a hős belső fejlődését is bemutatják. – Még egy szabadkőművesi vonás, a fejlődés. A Tragédia egésze szabadkőművesi mű.
Legszembeötlőbbek a formai jegyek, a hármas szám ismétlődése. Ádám, Éva, Lucifer hármasa, a Szentháromság, a három angyal, Gábor, Ráfael, Mihály. A három erény, az Eszme, az Erő, a Szépség dicsőítése. Az angyalok kara is három fogalmat dicsőít, az Erőt, a Tudást és a Gyönyört. – A szabadkőművesek három alapfogalma, a Bölcsesség, Erő, Szépség megfelel ezeknek. Ez a hármasság visszatér az egész mű során. A kezdő jelenet emlékeztet a páholy megnyitási szertartására. A Kepler-jelenetben a tanítvány így szól: „Felfogni mindent és élvezni jobban, uralkodván felsőbbség érzetével”. Kepler elutasítása is hármas: „Uralmat kérsz, élvet és tudást!”
Ádám az Űrben szomorú, hogy mi minden elmaradt mellőle. Lucifer még sorolja: „Először a báj vész el”. Lucifer, kinek bírálat a lényege (1. szín). Értelme kacag, hol a szívek megrepednek. Ádám szelleme a „nyugtalan erő”, nem hagyja pihenni (7. szín). Éva „Virág legyen, de szép – ez érdeme” (4. szín). A nő az eszmény, a megtestesült költészet (4. szín). – Az isteni hármasság három részre szakad; így oszlik meg a három főhős között.
A szabadkőműves Hegel dialektikája már a kezdő jelenetben jelen van. Lucifer részese a teremtésnek. Kikövetelte magának az almafát. Az első emberpár önként megy ki az Édenből. Ádámot az erő, Évát a jóság és a szépség irányítja, az őstermészetük. A „világ” jelentése a család és a tulajdon intézménye. Ezek fejlődnek majd hon és iparrá, „szülője minden nagynak és nemesnek és felfalója önnön gyermekének”. Ezek is szabadkőművesi gondolatok. Ellentétek jelennek meg a történelmi színekben is. Az egyiptomi színben a „mindenki egyért”, a görög jelenetben az „egy mindenkiért” ellenpólusa. Péter apostol a római színben így nyilatkozik: „Új eszmét hoznak, a Testvériséget és az egyénnek felszabadulását, melyek meg fogják rázni a világot.” – Akár szabadkőművesi megállapítás is lehetne. Ádám így szól: „Ah érzem, érzem, mást is kér a lélek, mint dagadó párnákon renyhe kéjek, a szív vérének lassú elfolyása olyan kéj, melynek vajh mi lenne mása?” Péter apostol így nyilatkozik: „Legyen hát célod Istennek dicsőség, magadnak munka. Az egyén szabad érvényre hozni mind, mi benne van, csak egy parancs kötvén le, a szeretet.” Kepler is az újról tesz említést: „Az új világba, mely fejlődni fog, ha egy nagy ember eszméit megérti, s szabad szót ád a rejlő gondolatnak ledűlt romoknak átkozott porán.” – Ádám a londoni színben is csalódik: „Közcél felé társ már most minden ember”, ilyen helyet keres. A történelmi jelenetek után következik a falanszter, ez a negatív utópia.
Mint az egész Tragédiát, ezt a jelenetet is átszövik a filozofikus eszmefuttatások. Már ez maga is szabadkőműves jellegzetesség. Minden szereplő bölcselkedik, megszólalnak nyilvánvalóan szabadkőművesi nézetek is, de az ellentétjük is helyet kap többször.
A jelenet színhelye a szabadkőművességre utaló. A nyílt, oszlopos csarnok emlékeztet a szabadkőműves páholyok berendezésére. Munka folyik benne, csakhogy mintegy a szabadkőművességgel szembenálló tevékenység, annak ellentéte. – A szabadkőművesek ugyanis összejöveteleiket munkának nevezik. A természettudomány itt nem az embert, a haladást szolgálja, vagy éppen dicséri, hanem valami rideg, embertől idegen elvet, józanságot. A szabadkőművesség ezzel szemben az alkotmány szerint valóban haladó intézmény.
Mindjárt a jelenet elején visszatetsző Lucifer magasztalása, hogy „Nem kisszerű volt-é a hon fogalma, előítélet szülte egykor azt”. – Mintha éppen a szabadkőművességet gúnyolná, hiszen a szabadkőművesek küzdöttek mindig az előítéletek ellen.
„Most már az egész föld a széles haza”. – Ádám azonban azonnal kifejezi, hogy „Egyet bánok csak, a haza fogalmát”. – Szabadkőművesi gondolat. Meg is magyarázza szabadkőműveshez illő észokokkal ezt a nézetét:
Megállott volna az tán, úgy hiszem,
Ez új rend közt is. Az emberkebel
Korlátot kíván, fél a végtelentől,
Belterjében veszt, hogyha szétterül;
Ragaszkodik a múlthoz és jövőhöz;
Félek, nem lelkesűl a nagyvilágért,
Mint a szülők sírjáért lelkesült.
Ki a családért vérét ontaná,
Barátjaért legfeljebb könnye van. –
A hatalom, a Falanszter urai azonban meg sem hallgatják Ádám filozofálását, panaszát, bármennyire is logikus és jó emberismeretről ad számot. Az észre igyekszik hatni, hiszen a szabadkőművesség a polgárság, az ész uralmát hirdeti. Egyben a családról vallott emberséges nézetek is megfogalmazódnak Ádám szavaiban.
Lucifer az ész uralmát gúnyosan Ádám eszményeként kéri számon, vagyis a szabadkőművesség eszményeként.
Eszményedet, mint látom, elveted,
Előbb még, mintsem testesülhetett.
Ebből a XII. színből menekül Ádám, ami itt található, az visszataszítja, attól viszolyog. Tehát a „nagyszerű” Falanszter U-alakú udvara ellenszenves, annak ellenére, hogy természettudományi eszközök, vagyis a haladást elvben szolgáló tárgyak láthatók benne. Ami már a szerzői utasításból kitűnik.
„Mindnyájan a Falanszterhez tartozók egyenlően vannak öltözve.” – Ez a szürkeség, jellegtelenség az, ami már rátekintésre teljesen ellentmond a szabadkőművességnek. Már ebből is kiderül, hogy az egyéniséget nem becsülik, ellenkezőleg, igyekeznek eltüntetni, eltaposni azt.
Az egész jeleneten végigkísér ez a szürkeségre való hatalmi törekvés, ahogyan az egyes embereket csak számok jelzik. Az egyéniség szabad kibontakoztatása lehetetlenné vált a Falanszter körülményei között. Erre törekszenek is céltudatosan.
És a tökélyről az kezeskedik,
Hogy a munkás, ki ma csavart csinál,
Végső napjáig amellett marad.
Ez a gépiesség, hogy mindig csak részfeladatokat láthat el, elsatnyítja az alkotásra termett embert. Ádám a szabadkőművesség jegyében kiált fel panaszosan:
Azért nincs élet, nincs egyéniség,
Mely mesterén túl járna, semmi műben. –
Ámde Madách ebben a negatív utópiában is voltaképpen derűlátó. Az egyéniség minden megszorítás ellenére, fékezhetetlenül a felszínre tör. Luther túlfűti a kazánt, majd a megalázó büntetés ellenére másnap ismét szítja a tüzet. Cassius sem kér bocsánatot szilajságáért, hiába gyógykezelik. Plátó gyermekes büntetése közben, a borsón térdepelve is szépet álmodik. Michelangelo otthagyja a széklábfaragást, mert nem viselheti el a lelket, tehetséget ölő egyhangúságot. Ez a derűlátás azt fejezi ki, hogy az elnyomó hatalmon is győz az igazi tehetség. Tehát az egyéniség kitör a szürkeségből. A költő, Ádám személyében megérti, együtt érez ezekkel a történelmi személyiségekkel, és hangot ad helytelenítésének, sőt szörnyülködik. Éva esetében közbelép, meg akarja akadályozni az embertelen gépezet hidegen józan működését. A gépezet – az állam – azonban erősebb, elszakítja Évától gyermekét, és megtiltja Ádám és Éva házasságát.
A szabadkőművesség emberbaráti jellege érződik az Ádám viselkedésében megmutatkozó együttérzésben. Cselekvő emberbarátság ez, hiszen magát és Évát is veszélybe sodorva kel védelmére a gyermekétől megfosztott anyának, hogy hirtelen elhatározással feleségül válassza magának. A legmelegebb emberség jelképe a család. Ettől rémül meg a Falanszter Tudósa.
Ez őrülés. – Sajátságos, valóban,
A múlt kisértetét feltűnni látni
Világos századunkban. – Honnan ez?
Ádám szerint:
Az édenkertnek egy késő sugára.
Ami ellentmond a rideg józanságnak, a tökéletes szervezettségnek, azt a Falanszter rendje a „múlt csökevényeként” lenézi, elutasítja, maradinak minősíti. Így válik kiállítási tárggyá a gőzmozdony, a ló és a kutya, más egyebek között. Ez az életidegen kép a szabadkőművességnek mintegy ellentettje, hiszen éppen az emberség hiányzik belőle. Ezt Ádám kifejezésre is juttatja. Az emberség, az emberi szellem jelképeként jelenik meg Homérosz és Tacitus, a filozofikus szabadkőművességet is jelképezve. A Falanszter vezetői érzik ennek hatalmát, ezért is tiltják tőle a fiatalokat.
A méreg, mellyet rejt, nagyon veszélyes,
Azért nem is szabad olvasni másnak,
Csak aki hatvan évet meghaladt,
S a tudománynak szentelé magát.
Voltaképpen igen derűlátó ez az intézkedés, hiszen elismeri a szellem hatalmát, ezért fél tőle.
A Falanszter Tudósa a tudományt, az emberséget képviseli, amikor a fegyvereket érthetetlen tárgyaknak tekinti, de már amikor a művészeteket hóbortos „mesének” ítéli, akkor az emberséget utasítja el, tehát szabadkőművesség ellenessé válik. A földhöztapadtság elutasítása, az azzal való szembenállás ugyancsak szabadkőművesi vonás. Ebben a mondatban a Tudós ismét szembekerül tehát a szabadkőművességgel.
A díszítést „gyermekinek” véli.
A serlegen virág,
A széktámlán ábrándos arabeszk,
Emberkezek pazarlott műve mind.
S üdítőbb-é a víz azon pohárból,
Kényelmesb-é e széken az ülés?
Csak a testre gondol. A szabadkőművesség három vezérfogalma, a Bölcsesség, Erő és Szépség közül a harmadik képviseli a művészeteket, annak tisztelete a szabadkőművesség körében általános. Ádám úgy fejezi ki ezt a szabadkőművesi gondolatot, hogy „égi származását” bizonyítja az ember, ha túljut a földi mindennapok látókörén.
Szinte felidéződik az ember előtt az a korszak, amikor a kétkezi építőmesterekből „elfogadott”, jelképes szabadkőművesek lettek.
Érdekes, hogy Lucifer is megszólaltatja a szabadkőművesi vélekedést.
Nagyon vénűl az ember, hogyha már
Lombikhoz tér, midőn organizál. —
De hogyha sikerülne is müved,
Mi szörny lesz az, mi szótlan gondolat,
Szerelmi érzés, melynek tárgya nincs,
Lény, mellyet a természet eltagad,
Melyhez nincs ellentét, nincsen rokon,
Ha nem korlátozandja az egyén.
S honnan veendi ennek jellegét,
Elzárva külhatástól, szenvedéstől,
Egy szűk üvegben kelve öntudatra?
Vagyis az ember társas lény, testvéreket kíván, vágyódik utánuk. A testvériség is szabadkőművesi gondolat. Ebben a negatív utópiában az állam beavatkozása a magánéletbe olyan nagy mértékű, hogy a magánélet teljesen eltűnik, elpusztul, elhal. Éppen az a világ, amely a szabadkőművességben döntő szerepet játszik. A mindenható állam nem tűri meg az egyéniséget, azt, hogy valaki mást – akár jobbat is – tesz, mint amit a törvény előír.
Nézzük, ki képviseli a jelenetben a szabadkőművességet! Már maga a szerzői utasítás is szabadkőműves jelleget ad. Ádám, az ember – rendszeresen a szabadkőművesség képviselője. Sajnálja a haza fogalmát, annak elvesztését. A Tudóssal folytatott beszélgetésben az építészre utal, aki az egészet látja, és istenként teremt. Ez az utalás a szabadkőművesekre érthető. Társadalombírálatában demokratikus, mint egy szabadkőműves: „Mint a szegény meg ökre gazdagoknak” – mondja.
Meghatódik Homérosz és Agricola művein, elítéli, hogy a gyermekeket a dajkák a „magasb egyenletekről, a mértanról” tanítják, fájlalja a művészet, a szellem elmaradását, hiányolja az egyéniséget, annak szabad szárnyalásához a lehetőséget, hogy bebizonyítsa „égi származását”. Keresi a közös eszmét, együtt érez a történelmi hősökkel, pártjukon áll, tehát támogatja az egyéniségeket. Emberséget gyakorol Évával.
Érdekes, hogy hellyel-közzel Lucifer – az Ész megtestesítője, de egyben a tagadásé is – több esetben szabadkőművesi gondolatot képvisel. Úgy mutatja be Ádámnak a Falansztert, mint „Tanyája az új eszmék emberének”. Tehát újat akarnak, vagyis haladónak kellene lenniök. A Tudóssal folytatott beszélgetés során Lucifer jegyzi meg, hogy szörnyű a szerelmi érzés, ha nincs tárgya, nincsenek rokonok, vagyis Lucifer hiányolja az emberséget, a szabadkőművesség világát.
Még a Tudós is képvisel szabadkőműves gondolatokat néhány esetben. Az „arany”, vagyis az anyagi gazdagság megvetését, a szellemi értékek fölényét hirdeti. A fegyver használatát nem ismeri, érthetetlennek tartja, hogy nem tekintik gyilkosnak, aki evvel ölt. Azzal dicséri a Falanszter berendezését, hogy az ember nem szenved hiányt a Falanszterben, és hogy testvériség él a Falanszter lakói között. Ez utóbbi szabadkőművesi gondolat.
Az űrben repülve mondja ki Ádám a végkövetkeztetést:
A csillagok megettünk elmaradnak,
S nem látok célt, nem érzek akadályt.
Szerelem és küzdés nélkül mit ér
A lét.
[…]
Óh, Lucifer! vezess földemre vissza,
Hol oly sokat csatáztam hasztalan,
Csatázzam újra, és boldog leszek. —
[…]
A célt, tudom, még százszor el nem érem.
Mit sem tesz. A cél voltaképp mi is?
A cél, megszűnte a dicső csatának,
A cél halál, az élet küzdelem,
S az ember célja e küzdés maga.
A küzdés, a haladás szabadkőművesi jellegű fogalom. A zárósor is szabadkőművesi: „ember: küzdj és bízva bízzál!”
Madách főműve szabadkőművesi ihletésű, részleteiben is szabadkőművesi gondolatokat fogalmaz meg.
A nagy drámaíró a magánéletében is szabadkőművesként, az elvek embereként, emberségesen viselkedett, amikor – ugyan egészségi állapota miatt nem vehetett részt a szabadságharcban, de segítette azt bukásában is. – Akárcsak a francia forradalom színben a testvérpár, akik egy vesztett, bukott eszméért adják életüket. – 1852 augusztusában Kossuth titkárát, Rákóczy Jánost rejtegette, de lebuktatták, besúgták. Rákóczy elmenekült, de rejtegetőjét, Madáchot letartóztatták.
Pozsonyban négy hónapig, majd a pesti Újépületben 1853 elejétől májusig raboskodott. Pestet egészen augusztusig nem hagyhatja el. Csak így valósíthatja meg az életben is a szabadkőművesi elveket. Igényessége, magas eszmeisége, filozofikus mélysége is szabadkőművesi jellegű.
Madách nem volt beavatott szabadkőműves, hanem úgynevezett „kötény nélküli” szabadkőműves. Ennek egyszerű a magyarázata. Madách életében lakhelyének közelében nem működött szabadkőműves páholy. A forradalmat és szabadságharcot követően csak 1861-ben alakult meg Pesten az első páholy. Akkoriban ezt nagyon nehezen lehetett megközelíteni, igen messze volt Madáchtól. Csak évekkel később alakult újjá a losonci „Phőnix” páholy, 1878-ban. A pozsonyi és a kassai páholyok is csak a hetvenes években szerveződtek újjá.
Így tehát Madách Imrét a magyar irodalom egyik legnagyobb kötény nélküli szabadkőműves alkotójaként tarthatjuk számon. Megbecsülték a szabadkőművesek is ekként. Páholyt neveztek el róla, a „Madách” páholyt. Egyike volt Madách eszméi követőjének. A páholy jelmondata a Tragédia zárósora: „ember: küzdj és bízva bízzál!”
A „Madách” páholy története a későbbi előadásom tárgya lesz.