Máté Zsuzsanna

 

Sík Sándor Tragédia-értelmezéséről*

 

 

Miért éppen Sík Sándor Tragédia-tanulmányait értelmezem, szán­dé­ká­­ban tiszteletteljes második hermeneutikai körként? Miért kell ér­tel­mez­ni egyáltalán valakit – Aranyt, Erdélyit, Babitsot, Németh lászlót, Hor­váth Károlyt, Kerényi Ferencet vagy éppenséggel Lukács Györ­gyöt –, azokat, akik valaha is írtak a Tragédiáról? Talán attól a re­mény­től indíttatva tesszük ezt, hogy majd egy másik nézőpontból, egy más­fajta szemüvegen keresztül tekinthetünk a Tragédiára és újabb, ed­dig észre nem vett értékére csodálkozhatunk rá. S miért Sík Sándor né­zőpontját választottam? A pragmatikus okon túl – hogy jelenleg az élet­mű egészével foglalkozom – ott vannak azok az életrajzi tények, me­lyek egy ember, az ember, a modern ember tragédiájához is tar­toz­nak. Az leginkább, hogy méltatlanul elfeledték az elmúlt év­ti­ze­dek­ben. Az, hogy életének főműve, a háromkötetes Esztétika ki­a­da­tá­sa­kor, 1943-ban és 1946-ben is jobbára visszhangtalan maradt, pedig a szá­zad első felének magyar esztétikatörténetében a leginkább ki­e­mel­ke­dő, szintetizáló igényű és véleményem szerint ma is használható mun­kájáról van szó. Az a tény is tragikusnak láttathatja ezt az életet, hogy a művészetfilozófusok, esztéták számára csupán jó megfigyelésű köl­tő maradt, de költőnek, drámaírónak túlságosan tudatos és di­dak­ti­kus volt. Korának katolikusai számára a gyakran támadott profán, míg a világiaknak csak egy zsidó származású piarista pap. Hogy nem ön­kényesen magyarázom bele a tragikus mozzanatokat Sík Sándor min­dig derűsnek, kiegyensúlyozottnak tűnő életvitelébe, erre il­luszt­rá­cióként csak egy fájdalmas epizódot emelnék ki a naplójából vett idé­zet segítségével: „A kormány bemutatta és pártja elfogadta az új zsi­dótörvényt. Életem legnagyobb fejbeütése: a javaslat szerint én zsi­dó vagyok. Néhány hét múlva ötven éves leszek: eddig soha még ál­momban se jutott eszembe, hogy még ilyen is lehet, hogy ma­gyar­sá­

 

     *A tanulmány a Magyary Zoltán Posztdoktori Ösztöndíj támogatásával készült.

 

go­mat kétségbe lehessen vonni. 10 éves voltam, amikor megtudtam, hogy szüleim valamikor születésem előtt zsidók voltak, de azóta egy
per­cig se jutott eszembe, hogy ebből ilyen következtetést is lehet le­von­ni. Az életem nyitott könyv, megmondtam és benne tucatnál több va­lóságos könyv is: azokból mindenki napnál, világosabban ki­ol­vas­hat­ja magyarságomat. De hát a kérdés felvetődött. Szemébe kell néz­ni: – elsősorban magamnak. „Vajon zsidó vagyok-e én?” – kérdezem Pi­látussal. […] Külön gyalázat a magyar katolicizmusra, hogy a pro­tes­táns püspökök sokkal határozottabban és bátrabban szóltak, […] szé­gyenlem magam a magyar katolicizmusért. És százszorosan fáj, ha eh­hez Tóni (Schütz Antal) és társa, Gyula (Zimányi) segédkezet nyúj­ta­nak… És az egyház hallgat… Mindenki gyáva… Ez a borzasztó: hogy olyan kicsiknek bizonyulnak az emberek. Nagy emberek is! Nagy keresztények is!”
1 Századunk szelektív és egyoldalú be­ál­lí­tott­sá­ga dilettánsnak véli azt a cselekvő életet, amelyet leginkább Sík Sán­dor reprezentálhat. Hiszen nemcsak esztéta, irodalomtörténész, s mind­ezen ismereteket átadó „Nagy Professzor” (Radnóti szavait idéz­tem,2 utalva a szegedi egyetemen eltöltött másfél évtizednyi tu­dó­si és oktatói tevékenységére), hanem emellett a katolikus líra meg­újí­tó­ja, több mint nyolc dráma alkotója, a Baumgarten-alapítvány ta­nács­adó testületének tagja, a Márciusi Front és a magyar cser­kész­moz­galom elindítója, élete utolsó két évtizedében a Vigilia szer­kesz­tő­je és a piaristák magyarországi rendfőnöke. Differenciálódott vilá­gunk­nak idegen e sokoldalú tudósegyéniség, e cselekvő élet kü­lön­bö­ző szerepeinek természetes együttlevősége. Tragikuma: a meg nem ér­demelt elfeledettség. Ezt kísérlem meg részben feloldani most az­zal, hogy Sík Sándor Tragédia-értelmezéseinek problémaköreit fel­ele­ve­nítem és értelmezem.

                Kéziratos hagyatékának egy része kőnyomatos jegyzetek for­má­já­ban maradt fenn az utókorra, melyek a szegedi egyetemen (1929 és 1945 között) elhangzott előadásai nyomán készültek. Többmint húsz jegy­zetének tanúsága szerint az egész magyar irodalomtörténetet igye­kezett átfogni, annál is inkább, mert az akkori szegedi egyetemen csak Sík Sándor volt irodalomtörténetünk egyetlen professzora. Két drá­maelméleti és egy, a XIX. század irodalmát taglaló írása fog­lal­ko­zik bővebben Madáchcsal, inkább műelemző megközelítést adva a hall­gatóknak, többek között Radnóti Miklósnak, Bibó Istvánnak, Er­-
dei Ferenc
nek, Ortutay Gyulának és Tolnai Gábornak. Elsősorban ez utób­bi írásából jelezném azokat a problémaköröket, melyek későbbi mű­veiben is visszatérnek.

                Az 1930-as évek elején még mindig tartó vitában – alkothat-e di­let­táns remekművet – Sík Sándor az igen mellett sorakoztatja érveit. Sőt, csak egy dilettáns vállakozhat arra, hogy alapjában véve egy köl­tői alkotásba szorítsa be az emberiség legnagyobb kérdéseit. „A mű­vé­szek­nek csak ez a fajtája, – a Michelangelók típusa – akarja meg­al­kot­ni a lehetetlent, bár csak óriási töredékeket hoz létre. A legtöbb mű­vész ismeri mesterségének nehézségeit s inkább a kis alkotások nagy értéke vonzza őket. Ilyen gigászi feladatra csak dilettánsok vál­lal­koznak, mert sejtelmük sincs arról, hogy micsoda emberfölötti fel­a­dat: az emberi kifejezés nyomorult rekeszeibe szorítani bele a ha­tár­ta­lan fogalmakat. Madách, – ez a lángelméjű nagy dilettáns – azon­ban nemcsak vállalkozott rá, hanem meg is oldotta.”3 S nem is akár­ho­gyan. Hiszen a témából következő paradoxont is feloldotta, s Ádá­mot mint „egy ember” és mint „az ember”, egyén és emberiség egy­sé­gében tudta ábrázolni. Emellett – Sík Sándor szerint – a szer­kesz­tés­ből adódó paradoxont is sikerült megoldania, hiszen tízszer ismétli meg ugyanazt a drámai tartalmat: „Ádám küzdelembe indul egy esz­mé­ért, csalódik benne és elbukik. […] Tíz különböző alakban ismétli meg ugyanazt a drámát, s mégsem jut egyszer sem eszünkbe: hisz ez ugyan­az!4 Végül harmadik paradoxonként a pesszimista álom­je­le­ne­tek – optimista megoldás ellentétét említi meg, melyet csak a csa­ló­dott emberi hiábavalóság tudatával és az isteni gondviselés bíztató vol­tának paradox szembeállításával lehetett megoldani. S „Ma­dách­nak ez is sikerült”.5

                Bár Sík Sándor nem tesz róla említést, mégis, amikor ezt a gon­do­la­tot értelmeztem, Szent Ágoston emberfelfogása jutott eszembe. Va­ló­színű, hogy nem véletlenül, akár Madáchra illetve Sík Sándorra gon­dolunk. A filozófia „antropológiai fordulatát” hozó főművének, a De civitate Dei-nek híres szállóigéje a „si enim fallor, sum”, ma­gya­rul: „ha ugyanis csalódom, akkor vagyok”.6 Mit is jelenthet ez bőveb­ben? Szent Ágoston is, mintegy másfélezer éve felteszi ezt az örök­ké ismétlődő kérdést: mi az ember lényege, pontosabban idézve az ő
sza­vait: „Magamhoz fordultam s kérdeztem önmagamat: Hát te ki vagy?”7 Erre adott egyik válasza, hogy az embert a csalódottsága te­szi emberré. Vissza kell fordulnunk itt egy pillanatra Platónhoz, hi­szen tudjuk, hogy Ágoston az, aki a platóni metafizikát átvette a zsi­dó-keresztény hagyománytörténetbe. Platón szerint az ember a Létből jön a létezésbe, a tiszta ideák világából átcsöppen a gyarló itteniségbe és már csak halványan emlékezik az előzőre, a tökéletesre, de a vágy ez iránt benne él. Szent Ágostonnál is emberként való létezésünk leg­főbb bizonyítéka az, hogy az ember mindig tud a tökéletesről, mindig sej­ti, hogyan kellene élnie. Ugyanakkor az evilági megvalósultságok és maga az ember mindig tökéletlen, mindig csak halvány mása lehet a vágyottnak. A tökéletesebb felé való irányultság és a meg­va­ló­sít­ha­tat­lanság felett érzett csalódás teszi az embert azzá, ami. Emberré. S tu­lajdonképpen ez az ember tragédiája. S a feloldás csak Istentől jö­het, a Gondviselésbe vetett hitből és bizalomból. Mintha Az ember tra­gédiája egy ágostoni mondatra épülne: „Menj be tenmagadba és menj túl tenmagadon!”8 Amikor az ember csalódottan maga mögött hagy­ja önmagát és a világot, benseje túllépett létalapja, az Isten irá­nyá­ba. Nem ez történik vajon Ádámmal is az utolsó színben? Ágoston má­sik válasza az ember lényegét illetően így hangzik: „Noverim me, no­verim te”. („Megismerem önmagamat, megismerlek téged.”)9 Ádám is megismeri az ember és az emberiség korlátait, hiszen „leg­szen­tebb eszméi”-nek „megbuktatója mindenütt egy gyönge, mi az em­beri természet legbensőbb lényegében rejlik, melyet levetni nem bír”10 – itt Madách magyarázatából idéztem –, csalódik az emberi vi­lág tökéletlenségében és ezáltal jut el eredendő bűne után ismét Is­te­né­hez.

                Sík Sándor kéziratára visszatérve – mint említettem – inkább elem­ző szempontokról ovashatunk, így az eszmékről, a goemetriai szer­kesztésről, a Faust-rokonságról, a sűrítettségről, a ki­fogy­ha­tat­lan­nak tűnő értelmezési lehetőségeiről és a mindig újrafelfedezhető ér­té­ke­iről.

                Egyik leghosszabb gondolatmenetét emelném ki a továbbiakban, mely­ben a Tragédia „értelmé”-ről értekezik. Madách Erdélyi Já­nos-nak írt leveléből indul ki, majd a Tragédia mondanivalóját, értelmét há­rom részletkérdésben taglalja. Elsőként a mű alapproblémáját fo­gal­mazza meg, mely Sík Sándor szerint az első három színen alapul: „Is­tentől a rideg értelem által elszakadt az ember sorsa. […] A köl­te­mény­ből az is világos, hogy a „saját ereje” azt jelenti, hogy az ember Is­ten helyett Luciferre támaszkodik. Lucifernek lényege a tagadás, de el­sősorban is Istennel szemben; az emberhez való viszonylatában ő a ri­deg számító ész, az érzelmi és természetfölötti érzéktől megfosztott pusz­ta ratio. Az ember tragédiája elsősorban a XIX. század em­be­ré­nek a sorsa: ez akkor történeti jelenség.”11

                Hogyan látjuk ma a XIX. századi embert, akinek alapproblémáját – „milyen az Istentől elszakadt ember sorsa” – Sík Sándor szerint oly tö­kéletesen fogalmazta meg Madách? A filozófiatörténet – Habermas nyo­mán – a XIX. század második felét a reneszánsztól napjainkig meg­lévő modernitáson belül, melyet premodernre, modernre és poszt­mo­dernre tagol – a premodern-modern váltásaként, határaként, vál­ság­helyzeteként írja le és értelmezi. Mit jelent ez? Kezdjük először a pre­modern rövid jellemzésével! E világkép a felvilágosodás embéréé, aki­nek látásmódját meghatározza a francia forradalom hármas esz­me­isége, aki tudja, hogy az emberiség önereje által halad, fejlődik, is­me­ri a történelem célracionalitását, bízik az emberi közösségben, a meg­ismerés igaz voltában, a meghatározható világot mozgató uni­ver­zá­lis eszmék és törvények objektivitásában.12 Ebből a nézőpontból Ádá­mot tekinthetjük a premodern ember típusának? Most nézzük a pre­modern válsághelyzetét, a határhelyzet rövid vázolását! Túl Nie­tzsche „Isten meghalt.” kijelentésén e határhelyzet felbomlasztja a pre­modern objektivitását, s így megszületik a mindent elárasztó re­la­ti­vizmus. Minden hirtelen bizonytalanná válik, kialakul egyfajta szkep­ticizmus az emberi lét értelmére vonatkoztatottan. Meg­kér­dő­je­le­ződnek a szent eszmék, az emberi megismerés egzakt objektivitása, az emberiség haladásába, fejlődésébe vetett hit. Ugyanakkor az in­di­vi­duum rémülten észleli, hogy „abszolút módon magára maradt, nincs biztonságos erkölcsi rend, eltűnt a világából az Isten, meg­fog­ha­tatlanná vált a történelem vezérlő eszméje.”13 Nem Ádám fel­is­me­ré­sei-e ezek? Véleményem szerint – igen. Nemcsak Sík Sándor idézett ki­jelentésével értek egyet, hanem egyben megpróbáltam érzékeltetni fen­tebbi összehasonlításommal Madách Imre még ma is érvényes meg­látását a korról és korának emberéről. A premodern és a modern ha­tárán álló ember tragikussá vált világképét ábrázolja, s a megoldást az Istenéhez visszatérő Ádámban láttatja. E megoldásban Madách vissza­tér – még mindig a filozófiatörténeti korszakokban maradva – a re­neszánsz előtti transzcendens megalapozottságú világképhez, mely sze­rint az emberi élet értelme transzcendentális, és csak egy Istenre ala­pozott emberi történelem lehet hiteles.14 Tudjuk, hogy a pre­mo­dern utáni modern ember – válságos helyzete után nem ezt az utat vá­lasz­totta a XX. században, hanem továbbra is inkább „támaszkodott Lu­ciferre”.15

                Sík Sándor a mondanivaló második részkérdéseként az álom­je­le­ne­tek értelmét taglalja, melynek alapkérdése: mi lesz a sorsa az Is­te­né­től elszakadt és önerejére támaszkodó embernek. Vigasztalan sötét ké­pek tragédiasorozata nyomán sokan feltették a kérdést: így látja Ma­dách az emberiség történelmét. Sík Sándor vitatkozik Arany János – szándékában talán Madách történelemlátását védelmező – vé­le­mé­nyé­vel, mivel Arany szerint a történelmi színek nem igazak, csak Lu­ci­fer szemfényvesztései, s célja velük az, hogy kétségbe ejtse és ön­gyil­kosságba kergesse vele Ádámot, s hogy így elpusztuljon az em­be­ri­ség. Sík Sándor érvelése a következő: a történelmi színekben nincs ha­zugság, nagyfokú sűrítettség és történelmi realizmus jellemzi eze­ket. Lucifer ugyan nem hazudik, az ő „hideg, számító értelmé”-nek szem­pontjából, illetve a Luciferre támaszkodó, Istenét elhagyó ember szem­pontjából ezek a történetek igazak. De mégis igazsága csak rész­igaz­ság, hiszen „Ádám maga is többet lát a történeti színekben, mint Lu­cifer. Látja elsősorban az érzelmi elemet, melyet Éva képvisel, s amely kívánatossá teszi számára az eszmékért való harcba indulást. Ér­zi ezt maga Lucifer is, hogy van valami Ádámban, ami által mindig ki­esik a keze közül. Lucifer nem ad mást, mint ami a puszta, rideg ész szá­mára hozzáférhető. Így tehát a képek igazak is, meg nem is. Amennyiben mérhetetlenül hazugok, hogy az igazság színében akar­nak feltűnni, holott annak csak részei.”16 Az álomjelenetek tehát iga­zak is és nem is. Igazságai részigazságok. Nem az emberiség valódi sor­sát láthatjuk, hanem az író sűrített ábrázolásában az Istentől el­sza­kadt esendő ember, emberiség sorsát.

                Végül a mondanivaló harmadik részkérdéseként a felvetett prob­lé­má­ra ( milyen a sorsa az Istenét elhagyó embernek) adott megoldást ér­telmezi Sík Sándor. Az Istenéhez visszatérő Ádám nyugtalan kér­dé­se­ire, az emberiség jövőjén aggódó sóhajtására az Úr mintha ezt mon­da­ná: „Ne gondolj rá! Nem te irányítod az emberiség sorsát, nem is Lu­cifer, hanem én. Csak bennem bízzál.”17 Egy későbbi, a Vigiliában 1961-ben megjelent tanulmányában részletesebben ír az írói üzenet e rész­kérdéséről. Erre a tanulmányom végén térek ki.

                Az 1943-ban először megjelenő háromkötetes Esztétikát Sík Sán­dor így mutatja be az előszóban: „Ez a könyv több mint tízéves köz­vet­len munkának, több mint húszéves elmélkedésnek, több mint har­minc­éves anyaggyűjtésnek, igazában egy életre szóló szenvedélynek a gyümölcse.”18 Magam is meglepődtem az újbóli olvasáskor, hogy min­den nagy gondolatmenetének pragmatikus, a művekre tekintő elem­zésében ott találhatjuk a Tragédiát, Zrínyi-, Kölcsey-, Vö­rös­mar­ty-, Arany-, Ady- és a Babits-művek valamint a világirodalom klasz­szi­kusainak a szomszédságában. Akár a formált tartalomról, a képi jel­leg totalitásáról, a jellemzetesség törvényéről, a befogadásról, az egyé­ni állandókról és ezek formaelveiről, a jelentés ábrázolás feletti túl­súlyáról, vagy az interpretáció részigazságairól értekezik, a pél­da­a­nyag­ban mindig helyet kap a Tragédia elemző megközelítése is.19 A jegyzetanyagban a számtalan hivatkozásból 13-at tárgyaltam rész­le­te­seb­ben, itt azonban csak egyet emelnék ki, mégpedig a tragikumot és az e köré is ívelt koncepciót, mely az egyéni állandók kate­gó­ri­a­rend­sze­rére épül.

                Az Esztétika teóriájában az esztétikum nem más mint alany (al­ko­tó és befogadó) és tárgy (műalkotás) megvalósuló egysége, alany és tárgy között létrejött megismerési folyamat. Husserl és Schle­ier­ma­cher gondolataiból kiindulva Sík Sándor a műalkotást egy olyan ré­te­ge­zett struktúrának véli, amely a szubjektumnak (alkotónak és be­fo­ga­dónak) és az objektumnak (műalkotásnak) eleve meghatározott él­mény­összefüggése is. Ha a befogadó tudata egybetalálkozik a mű va­la­mely rétegével, csak ekkor kerül a művel esztétikai viszonyba, ennek során a mű többi rétegét is előhívja, elindítva egy bonyolult osz­cil­lációs folyamatot alany és tárgy között. Erre a gondolatra épül az „egyé­ni állandók” kategóriarendszere. Az egyéni állandó az énnek a nem énnel szemben való, viszonylag állandó jellegű állásfoglalása, meg­határozó elemeinek variációja (világkép, életérzés, sorsérzés, egyé­ni morál) egyben számtalan alanyi típus létrehozója. Az alkotó egyé­ni állandójának elemei formaelvekként realizálódnak a mű­al­ko­tás­ban, elsősorban a mű jelentését meghatározva. A befogadók szin­tén egyéni állandójának befolyásoltsága felől vesznek részt az esz­té­ti­kai megismerésben. Az esztétikai élmény létrejöttének feltétele a két ala­nyi egyéni állandó rezonálása. A befogadók különböző egyéni ál­lan­dójának függvényében így a műalkotás jelentésváltozatokban re­a­li­zá­lódik. Az alanyi egyéni állandók ( a befogadóé és az alkotóé) össze­il­lő vagy kevésbé összeillő találkozása alapvetően befolyásolja a mű több­fajta értelmezését és értékelését.20

                E teoretikus vázlat után nézzük meg a Tragédiára vonható kö­vet­kez­tetéseket. Nem foglalkozom Madách élet- és sorsérzésével, világ­ké­pével, sem egyéni moráljával, mások már oly sokszor megtették ezt. Sem a lehetséges befogadók egyéni állandóját sem próbálom tipi­zál­ni, ami egy lehetetlen vállalkozás lenne a részemről. A Tra­gé­di­á­ban az alkotó egyéni állandójának nyomán tárgyiasult tartalmi elvek és formaelvek közül a dinamikus sorsérzés egyik alapformáját, a tra­gi­kus formaelveket részletezném az Esztétika teóriája alapján. S ahol Sík Sándor nem utalt rá, ott a teoretikus elveket pedig szembesítem a Tra­gédiával. A tragikus forma elemei a következők: a tragikus sors­hely­zet (1), a tragikus jellem (2), a tragikus sors (3), a küzdelem (4), a katasztrófa (5) és a kiengesztelő mozzanat (6).

(1). „Mikor kél fel az emberben a tragikus sorsérzés? Akkor, amikor szem­be kerül az életnek egy olyan jelenségével, amely „sors­hely­ze­tet” alkot. Olyan helyzet ez, amelyben egész „egzisztenciája” kér­dé­ses­sé válik. A kérdés, amelyet ez a helyzet felad, olyan természetű, hogy csak egész lényével, egész törekvésével – mindazzal aki és ami ő – felelhet rá. Ilyen sorshelyzet elé állítja Orestest és Hamletet a fiúi bosszú kötelessége. Oedipust a tudtán kívül elkövetett bűntett, Bánkot és Wallensteint az uralkodóval, Rómeót az egyetlen nagy sze­re­lemmel, Ádámot az Istennel való szembekerülés. Itt nincs lehetősége ki­té­résnek, kompromisszumnak, visszakozásnak: a vagy-vagy fel van vet­ve. Ahogyan az ember ebben a helyzetben viselkedik, eldönti sor­sát, egész életére. Ez a sorshelyzet azonban nemcsak egy ember sor­sát veti fel, hanem általában az emberi sorsot.”21

(2). A sorshelyzet meghatározza a tragikus jellem mivoltát is, s tra­gi­kus­sá az teszi, hogy sorsával, jelen esetben Istennel került szembe. Nem szükségképpen nagy és jó ember a tragikus jellem, „hanem azért nagy, mert tragikus”, vagy-vagy helyzete által kiemelkedik az át­lagból, így mintegy szimbólummá nő.22 E gondolat nyomán tehát Ádám tragikus jelleme az Istenét elhagyó ember szimbóluma.

(3). „A Sors, mint a tragikai sorsviszony túlsó oldala egyszerűen azt az erőt, vagy azoknak az erőknek az összességét jelenti, amelyekkel a tra­gikus jellem exisztenciálisan szembekerül, amellyel való szem­be­ke­rülése a sorshelyzetet előidézi.”23 Alapvető formái: ember áll szem­ben emberrel valamely dologról alkotott eltérő nézetük alapján, má­sodik variációként a hős önmagával kerül szembe, végül har­ma­dik­ként a hősnek valamely Istennel való szembekerülését különíti el. Bár Sík Sándor nem részletezi, de érdemes rövid utalást tenni arra, hogy milyen sors-erőkkel küzd Ádám. A harmadik színig a keresztény Is­tennel kerül szembe szabadságának és eszméinek, önállóságának (vég­letes) erejére támaszkodva. Az Isten (a Sors) ellen való lázadás át­fogja a művet, hiszen az utolsó szín öngyilkosságra készülő Ádámja az Istenét elhagyó tragikus hős bukását jelenti, aki majd a lét e ha­tár­hely­zetében – de már egy más sorsviszonyban – ismét visszatalál Is­te­né­hez. A köztes színeken végighaladva láthatjuk, hogy a Sors alap­ve­tő formáinak igen nagy variációin haladunk keresztül, de mégis vagy az emberekkel áll szemben Ádám a különböző nézetük alapján vagy ön­magával, önmaga eszméivel kerül konfliktusba.

(4). A tragikus küzdelem a szembekerülés módját jelenti, „hogy ez az el­lentét, ez a feszülés csakugyan sorsszerűvé legyen, ahhoz min­de­nek­előtt kibékíthetetlennek kell lennie. Láttuk, hogy a tragikus jellem ép­pen azáltal lesz tragikussá, hogy a sorshelyzet egész lényét teszi prob­lematikussá”24 Ádám esetében az Istenét elhagyó ember lénye vá­lik ilyenné. „Nyilvánvaló, hogy az ilyen helyzetben a kibékülésnek,a kompromisszumnak, meghátrálásnak lehetősége is ki van zárva. Az em­ber nem mondhat le önmagáról, ha lemond, akkor már meg is szűnt igazából önmaga lenni.”25 Véleményem szerint Ádám ön­gyil­kos­sági szándékát az Istent elhagyó ember teljes bukásaként ér­tel­mez­het­jük. Így az Istenét elhagyó ember tragikuma, Ádám tragikuma tel­jes­sé lett e koncepció szerint, így nincs tragikum-ábrázolási hiány Ma­dách művében. Az Istennel szembenálló ember tragikus és foly­to­nos küzdelme az álomjelenetekben a remélt emberi győzelmen alapul, s ez a remény lendíti tovább a színeket: „Lehetséges, hogy ez a remélt győ­zelem nem több, mint a magam megállásának, fenntartásának, a ki­hívott sorshatalom (Isten: a szerző) nélkül való érvényesülésének ki­vívása, mint Az ember tragédiája Ádámjáé, – de valamilyen for­má­ban még nincs lélektanilag kizárva a győzelmes vég.”26 Tehát az Is­ten­nel való szembenállás az alaptragikum tragikus sorshelyzete, amely szükségszerűen az Istenét elhagyó ember bukásával zárul. S en­nek küzdelmében, folyamatában kapnak helyet a ‘kisebb’ tra­gi­ku­mok, amelyekben Ádám hol az embertársaival, hol önmagával kerül szem­be.

(5). „A tragikus küzdelem vége szükségszerűen a bukás, a ka­taszt­ró­fa”.27 Nem feltétlenül a halált jelenti ez a bukás, az erkölcsi meg­sem­mi­sülés is éppily végzetes, ezért Sík Sándor inkább „esztétikai ha­lál­nak” nevezi ezt: „a tragikum természetében fekszik az, amit esztétikai ha­lálnak mondhatnánk, vagyis olyan értelmű megsemmisülés, amely két­ség és fenntartás nélkül megérezteti, hogy a hősnek sorsa be­telt.”28 Ádám és Éva tragikus vétsége az isteni tiltás ellen való lá­za­dás. Így Ádám, az Istennel szembenálló tragikus hős, aki a tragikus küz­delembe belefáradva öngyilkosságra készül, amely az ő szem­pont­já­ból a megsemmisüléssel, a teljes bukással, az „esztétikai halállal” egyen­lő. Az, hogy mégsem lesz öngyilkos, ez nemcsak az emberiség fenn­állásának logikai ellentmondásával bizonyítható, hanem sokkal in­kább művön belüli esztétikai magyarázattal: „A katasztrófa vég­zet­sze­rűsége két mozzanatot foglal magában. A sorsviszony mindkét tag­ja szempontjából szükségszerű. Szükségszerű a tragikus hős szem­pont­jából, vagyis elkerülhetetlen. Más megoldás nem képzelhető el. A bukás a hős jelleméből folyik, jellemében már adva van. A kataszt­ró­fa tényleges bekövetkezése hozzá van kötve az adott kö­rül­mé­nyek­hez, a szemben álló nagyobb erőkhöz és a helyzet alakulásához, de ha ezek az erők másképp alakulnának is, ennek a hősnek, ebben a sors­viszonyban mégsem lehet más a vége.”29 Tehát az Isten nélküli em­ber bukásra van ítélve, de egy más sorsviszonyba kerülő, Istenéhez vissza­találó ember nem bukhat el. A megbukott, öngyilkosságra ké­szü­lő Ádám az Istenét elhagyó ember tragikus sorsviszonyából akkor ke­rül ki, amikor Évától megtudja, hogy már nincs egyedül a világon és ekkor visszatér Istenéhez.

(6). Végül a kiengesztelő mozzanatról Sík Sándor szavaival:„Itt kap­cso­lódik hozzá a sorsérzés pesszimizmusához egy ellenkező ér­zés­hul­lám ( a Tragédia végén Isten bíztató szavai: a szerző) : egy ki­en­gesz­te­lő mozzanat. A tragikus bukás láttára nemcsak azt érezzük, hogy en­nek így kellett lennie, hanem valamiképpen azt is, hogy így van rend­ben, hogy bizonyos értelemben: így jó. Már abban, hogy a sors­ban a nagy egyetemes titokzatosság megmozdulását érezzük, van va­la­mi fölemelő. Ami lesújt, egyben fel is emel.”30 Ha Sík Sándor tra­gé­dia-elmélete felől közelítjük meg Az ember tragédiáját, akkor nem­hogy csökkent értékű tragikum-ábrázolást nem látunk, hanem ép­pen­hogy egy homogén, minden ízében egész és egységes művet.

                1947-ben, a klérus és az állam kapcsolatának megromlása idején Sík Sándornak – egyházi feletteseinek kérésére – vissza kellett térnie rend­jébe. Nem sokkal ezután a piaristák magyarországi rend­fő­nö­ké­nek, provinciálisának nevezték ki. 1968-ban bekövetkezett haláláig a ka­tolikus folyóirat, a Vigilia szerkesztése mellett lelkipásztori hi­va­tá­sá­nak élt.31 A százéves Ember tragédiája című tanulmányából a lel­ki­pász­tor értelmezését emelném ki Ádámnak Istenével folytatott pár­be­szé­de kapcsán az utolsó színben. Az Úr visszafogadja kegyelmébe a meg­térő Ádámot, aki „velejében kettőt kérdez: Halhatatlan-e az egyé­ni lélek? és: Tökéletesedik-e az emberiség? Az Úr nem ad ha­tá­ro­zott feleletet.

                                                               ”Ne kérdd

                                                               Tovább a titkot, mit jótékonyan

                                                               Takart el istenkéz vágyó szemedtől…”

részt idézi hosszan Sík Sándor, majd a kantiánus hangzás el­is­me­ré­sén túl, így folytatja értelmezését: „Bennünk, bibliás emberekben más vissz­hangot éreztetnek ezek a sorok. Az igazság látása nem az ember osz­tályrésze. Az ember csak sejthet; földi osztályrésze az örök dol­gok­ra nézve nem a tudás, hanem a hit.”32 A vallás („egy szózat zeng fe­léd”) és az érzelem, „ez a kettő, ami az embert fölemeli”. „Az Úr utol­só szavai tehát mindenekelőtt nekünk, hívő katolikusoknak kö­rül­be­lül ezt jelentik: „Mondottam, ember, hogy kegyelmembe fogadlak. Ne félj hát semmitől: veled vagyok. Te tedd a magadét. A többit bízd rám. Küzdjél: az emberiséget én vezetem. Ne félj a jövőtől: sorsod az én kezemben van. Amit láttál, vigasztalan, de ott nem voltam veled. Az a jövő volt, de Luciferen keresztül. A te jövődet azonban én in­té­zem, nem Lucifer. Veled vagyok, mondottam, azért bízzál. Bennem bíz­zál!”33

 

Jegyzetek

 

1.                            Szabó János (szerk.): A százgyökerű szív. Levelek, naplók,
                               vissza­emlékezések Sík Sándor hagyatékából
, Magvető Könyv-
                               kiadó, Bp., 441–443. l.

2.                            Baróti Dezső: Sík Sándor, Akadémiai Kiadó, Bp., 1988. 9. l.

3.                            Sík Sándor: A XIX. század magyar irodalma. II. rész. ( Dr. Sík
                               Sán­dor előadásai a szegedi tudományegyetemen, 1933/34. II.
                               félév, kő­nyomatos jegyzet) 3. l. (A továbbiakban: XIX. sz.)

4.                            U. o.

5.                            XIX. sz. 4. l.

6.                            Turay Alfréd–Nyíri Tamás–Bolberitz Pál: A filozófia lé­-
                               nye­ge, alapproblémái és ágai
, Szent István Társulat, Bp.,
                               1992. 31. l.

7.                            U. o. 57. l.

8.                            U. o. 59.o.

9.                            U. o.

10.                          XIX. sz. 7. l.

11.                          XIX. sz. 8. l.

12.                          Bókay Antal: Az irodalomtudomány alapjai, Szombathely,
                               1992. 35–37. l.

13.                          U. o. 38. l.

14.                          U.o.34–36. l.

15.                          XIX. sz. 8. l.

16.                          XIX. sz. 9. l.

17.                          XIX. sz. 11. l.

18.                          Sík Sándor: Esztétika. Universum Kiadó, Szeged, 1990. 1. l.
                               (A továbbiakban: Esztétika=E.)

19.                          A teljesség igénye nélkül röviden össefoglalnám, milyen gon­-
                               do­­latkörökben elemzi Sík Sándor a Tragédiát az Esztétikában.
                               A befogadási folyamat újraalkotó jellegéről írva az esztétikai
                               él­mény­hez tartozó gondolati elem szükségességét emeli ki, s
                               részben a Tra­gédia értelmező befogadásával bizonyítja ezt. (E.
                               21. l.) Az esztétikai elméletek megközelítésmódját a műalkotás
                               tel­jes­sé­gé­hez képest Lucifer nézőpontjával szemlélteti: „Úgy
                               tetszik nekem, hogy a nagy, korszakos esztétikai rendszerek
                               többé-kevésbé mind meg­találtak valamit az esztétikum mivol-
                               tából. Mind igazak és he­lye­sek, mert mindegyikben van
                               igazság. Korláltja valamennyinek csak az, ami Lucifer törté-
                               netlátásáé Az ember tragédiájában: nem ad­hat­nak mást, mint
                               mi lényegük; egy szempontból nézik a vizsgált je­len­sé­get,
                               egyetlen ismert, – máshonnan ismert – szempontból. Mint-
                               hogy az esztétikum más, mint más jelenségek, egy ilyen más-
                               honnan me­rí­tett szempont csak a feléje fordult oldalát, a vele
                               rokon részeit vi­lá­gít­hat­ja meg, nem az egészet. Így aztán, bár
                               mind igazat mondanak, va­la­mennyien együtt sem adhatják a
                               rávonatkozó egész igazságot, ez nem­csak több, de más is, mint
                               az ő szempontjuk.” (E. 23. l.)

                                               A műalkotás összetevőit elemezve az utánzás, a kifejezés,
                               az áb­rá­zo­lás, a játék és alakítás, az eszmehirdetés (itt utal Ma-
                               dáchra) ele­me­in túl feltételez egy esztétikai apriorit, amelyet
                               minden műalkotás hor­doz. (E. 26. l.)

                                               „Csak a formált tartalom esztétikai jellegű” tézismondatá-
                               nak bi­zo­nyí­tásában szintén a Tragédiára utal: „Beszédes példa
                               erre Az ember tra­gédiája. Abból a beláthatatlan tartalmi
                               anyagból – Biblia, tör­té­ne­lem, jelenkor, jövőbeli sejtelmek –,
                               amelyet felölel: az alkotó munka tár­gyává, tehát esztétikai ter-
                               mészetűvé csak annyi vált, amennyi az ere­deti formai víziónak
                               idomait kitölti. Nem egyszer feltették a kér­dést, hogy miért
                               nem szerepel a műben ez vagy az a történeti kor, vagy hogy
                               miért mutat be egy-egy korból csak ennyit, és éppen ezt. Az el-
                               ső forma-vízióban azonban adva volt már csírájában a mű
                               szer­ke­zete (lázadás, álom, megtérés) és dinamikája, (lelkese-
                               dés, össze­üt­kö­zés, kiábrándulás, új lelkesedés). Az anyagból
                               csak azok a részek, az egyes részekből csak azok a mozzanatok
                               léteztek a költő számára, ame­lyek az ő víziójában adott for-
                               mákhoz kapcsolódtak. Perikles vagy Sok­rates bizonyára van
                               olyan érdekes és olyan görög, mint Miltiades, Szent Ágoston,
                               vagy akár (a magyar költő szemében ) Hunyadi János kép­viseli
                               annyira a kereszténységet, mint Tankréd – mindezek azon­ban
                               a Tragédia költője számára, művének alkotásakor, esztétikai-
                               lag tel­jesen közömbösek; az ő víziójában nem voltak megfor-
                               málva.” (E. 39. l.)

                                               Az Esztétika középpontjában álló, a husserli intencionált-
                               ság alap­ján értelmezett esztétikum megismerése intuitív meg-
                               ismerési móddal tör­ténhet. Így Sík Sándor szerint az esztétika
                               nem vállalhatja az eg­zakt tudományosságot, de az esztétikum
                               létrejöttének feltételei tu­do­má­nyosan mégis leírhatóak. Sík
                               Sándor teóriájában az egyik feltétel, hogy az alany apriori mó-
                               don képes a tárgy megragadására. Az esz­té­ti­kai tárgynak azon-
                               ban hordoznia kell az intuitív élmény létrejöttének tár­gyi felté-
                               teleit. Evidens tény, hogy az esztétikai tárgy mindig tar­ta­lom
                               és forma egysége, a tárgy egyszerre irreális és reális a valóság-
                               hoz vi­szonyítva. De másodszor is irreálissá válhat a műalkotás,
                               mint re­a­li­tás a befogadó nézőpontjából. Az esztétikai alany és
                               tárgy kor­re­lá­ci­ó­ját az alany részéről a tárgyi intencionalitással
                               és az apriori jelleggel iga­zolja, míg a tárgy oldaláról a szemlé-
                               letes, érzelmes, lényegkifejező és egységes mivolttal. Ezeket
                               mint esztétikai törvényszerűségeket fo­gal­mazza meg, melyek-
                               kel tehát egy műalkotás bír. A Tragédiát a lé­nyeg­szerűségből
                               folyó törvényeknél taglalja. Sík Sándor szerint a lé­nyeg lehet
                               egyéni, egyszeri, tipikus, örök emberi lényegekre, koz­mi­kus,
                               univerzális, emberen túli, de az emberben mégis meglévő for­-
                               má­i­ra utaló. Mintha a Tragédia mindezeket a lényegeket
                               összefogná. (E. 104–111. l.)

                                               Az esztétikai tartalom három rétegét különíti el, az érzel-
                               mességet, a szemléletességet és a lényegszerűséget. Ezek egy-
                               ségét hangsúlyozva utal többször a Tragédiára, melyben ezen
                               egység a „szemléletességi gyön­ge” (E. 127. l.) ellenére is meg-
                               valósul. (E. 132–133. l.)

                                               Az egyéni állandó fogalmán belül a világkép-típusokról ír-
                               va Ma­dá­chot a bölcselő típushoz sorolja, „akiknek a szemében
                               az egész vi­lág­történelem elvont eszmék színpada”. (E. 152. l.)

                                               A művészet és irányzatosság fejezetből idézek: „A problé-
                               ma a kö­vet­kező: Ellenkezik-e a mű esztétikai jellegével a ten-
                               dencia: az áb­rá­zo­lás illetve a kifejezés hűségén és a forma tö-
                               kéletességén túlmenő szán­dékos mondanivaló. Persze nagyon
                               könnyű megfelelni erre a kér­dés­re elméleti megfontolás nélkül
                               is, hiszen a tagadó válasz a mű­vé­szet legnagyobb alkotásai
                               egész seregének elítélését jelentené. Ha az esz­tétikain túlmenő
                               mondanivaló bűn, akkor rossz költő nemcsak Eöt­vös, és Clau-
                               del, hanem Vörösmarty és Madách, Dickens és Dosz­to­jevszkij,
                               Dante és Ibsen, rossz zenész Wagner és Beethoven, rossz fes­tő
                               Michelangelo és Rembrandt.” (E. 174. l.)

                                               Az esztétikai anyag bravúros megdolgozásaként említi a
                               Tra­gé­di­át. (E. 177. l.)

                                               A tartalmi formaelveket tárgyalva az ábrázoláson belüli
                               eszmei esz­ményítés példája többek között a Tragédia. (E. 193.
                               l.) A jelentés ábrázolás feletti túlsúlyát illusztrálja Madách mű-
                               vével. (E. 290. l.)

                                               A művészi alkotófolyamat befejező mozzanatáról így érte-
                               kezik „A mű befejezését a laikusok általában úgy képzelik,
                               mint Az ember tra­gé­diája kezdő sorai a világ teremtésének be-
                               fejezését:

                                                               Be van fejezve a nagy mű, igen,

                                                               A gép forog, az alkotó pihen.

                               Amilyen költői Madáchnak ez a gondolata, olyan primitív Is-
                               ten-fo­ga­lom­ra vall. Az istenséget filozófia és teológia csak
                               mint actus purust tud­ja elgondolni: a tiszta tevékenység szá-
                               mára nincs pihenés, és a te­rem­tés sohasem kész abban az érte-
                               lemben, hogy a gép foroghatna az al­kotó tevékenysége nélkül.
                               Ami áll az ősalkotóra, áll a teremtői te­vé­keny­ség halovány, de
                               mégis csak mására, a művészi alkotásra is.” (E. 341. l.)

                                               Ezenkívül még rövid utalásokat találhatunk a Tragédiára a
                               46., 53., 232., 431. oldalakon.

20.                          Máté Zsuzsanna: Abszolútum a művészetfilozófiában szá­za­-
                               dunk első felében
, JGYTF Kiadó, Szeged. 1994. 15–17. l.

21.                          E. 216. l.

22.                          E. 217–218. l.

23.                          E. 218. l.

24.                          E. 220. l.

25.                          U. o.

26.                          E. 221. l.

27.          E. 222. l.

28.          U.o.

29.                          E. 223. l.

30.                          U.o.

31.                          Baróti Dezső: Sík Sándor. Akadémiai Kiadó, Bp., 1988. 83–
                               84. l.

32.                          Sík Sándor: A százéves Ember tragédiája. Vigilia, 1961/6.
                               336. l. (A tanulmány részletes ismertetésére azért nem térek
                               ki, mert gon­dolatmenetében, elemzésében teljesen megegyezik
                               a korábbi, kéz­irat­ban maradt, „A XIX. század magyar irodal-
                               ma” című egyetemi elő­adásairól készült jegyzettel. Egy szem-
                               pontot tárgyal bővebben a jegy­zethez képest, mégpedig a mon-
                               danivaló harmadik részkérdését, az­az az utolsó szín párbeszé-
                               dét Isten és Ádám között. Értelmezésében a hívő ember szem-
                               pontjából közelít.)

33.                          U.o. 337. l.

 

 

Vissza