Békési Eszter
Játék ötven évig
A tragédia három főszerepének szegedi
alakításairól a korabeli sajtó tükrében
Bevezetés
Kik és milyenek voltak a Szegedi Szabadtéri Játékokon a Tragédia főszerepeinek alakítói? Ez a tanulmány – válogatva a korabeli sajtókritikákból – azt kívánja bemutatni, hogy a művet meghatározó három szerep alakításairól a kezdetektől máig hogyan, milyen szellemben vélekedett a közvélemény. A sajtó meglepően változatos hangnemben szólt a különböző korszakokban Madách művének színpadi megjelenítéséről. Véleményünk szerint egy-egy korszaknak a műhöz való viszonyát éppen ez alapján lehetséges megrajzolni.
A Tragédia a szegedi szabadtérin ötven évet élt. Szeszélyesen oszlanak el e félvszázad bemutatói: 1933-tól 1939-ig minden évben játszották, majd a szabadtéri újbóli megnyitásától, 1960– 1962 között évenként, eztán 1965-ben, 1966-ban, 1969-ben, a 70-es és a 80-as években pedig mindössze kétszer: 1976-ban és 1983-ban. A kilencvenes években egyszer sem tűzték műsorra. (!)
A Tragédia három főszerepének (Ádám–Éva–Lucifer) színpadi megjelenítése országszerte az évtizedek során jelentősen változott. A mű múlt századvégi előadásaiban Ádámot hősszerelmes szerepkörben játszották, Évát tragikaként, Lucifert pedig intrikusként. Hevesi Sándor század eleji rendezésében a szerepek jelentős módosuláson mentek át. Lucifert a cselekmény mozgatójává emelte, a tömegjeleneteket pedig az egyéniség és a nép viszonyában értelmezte.
Az 1920-as években felerősödött a Tragédia vallásos, misztérium jellegű értelmezése. Ennek lesz hatása a Szegedi Szabadtéri Játékok 30-as évekbeli előadásaira is. A Fogadalmi templom háttere különösen alkalmassá tette a teret erre az értelmezésre. A nagy tér a látványos felvonulások, tömegjelenetek színrevitelét várta el, a látványos elemek jól érvényesültek itt. Lucifer ekkor alapvetően mint a történelem rendezője került előtérbe, és ezzel a mű középpontjában állt. A másik két szerepben is határozottabb, markánsabb színész egyéniségek érvényesültek: pl. Lehotay Árpád Ádámja, Tőkés Anna Évája, Csortos Gyula Luciferje.
A következő szerepköri módosulást Németh Antal rendezései jelentették, aki a filmes lehetőségek hatására Ádám szerepében realisztikusabb ízlést teremtett a színpadon (Somlay Artúr, Uray Tivadar). Szakítani akart a hősszerelmes–heroina–intrikus szereposztással. Éva a nőies eszménnyé (Tőkés Anna, Lukács Margit), Lucifer (Csortos Gyula) pedig a cinikussá válik ekkor.
1945 után mint minden művészeti alkotás, így a Tragédia is a marxista kultúrpolitika minősítése alá került. Ekkor Lucifer nemcsak az Úr ellenfele a történelmi színekben, de Ádámé is, aki pedig a darab során változatos módon harcol az eszmék diadaláért. Ez a szemlélet az 50-es, 60-as években egységes.
Változást a 70-es, 80-as években tapasztalunk. Ádám ekkor a mindig újrakezdő figura, a mindenkori fiatalság jelképe.
Az ötven év játékait három fejezetben tárgyaljuk: 1. a harmincas évek, 2. a 60-as évek, végül 3. „az utóhangok” címmel a 70-es, 80-as évek Tragédia-bemutatóiról lesz szó. A tagolás alapját főleg a sajtó hangnemében tapasztalható változások adják. A további részekre bontást a bemutatók évszámai mutatják. Mellettük egy-egy idézet áll, mellyel az adott év sajtójának legjellegzetesebb gondolatát emeljük ki.
A 30-as években kritikai hangnak nyoma sincs a sajtóban, a mű mint egy nemzeti és világképi mítosz, a maga elérhetetlenségében él a köztudatban. A Tragédia nemcsak a rendezőnek, de az újságírónak is valóságos ihletforrást jelent, akkor is, amikor pusztán a bemutató tényéről kellene tájékoztatnia az olvasókat. Ma már derültséget kelt az a naiv lelkesedés, ahogyan a 30-as években Madách művét és a színházi produkciót illették. A harmincas évek kulturális életében Madách és műve egyértelműen egyfajta mérték, viszonyítási pont lehetett.
A hatvanas évek első felének sajtó visszhangja ehhez képest teljesen az ellentétét hozza: merész öntudattal, alkalmasint lesajnáló vagdalkozással fordul a Tragédia felé. A sajtó ítéleteinek azonban nem szakmai (színházművészeti) alapjai vannak. Számon kérik Madáchon azt az ideológiai szemléletet, mellyel a korabeli modern ember a kultúráról gondolkodott. Így Madách a megmérettetés során olykor-olykor könnyűnek találtatott. Érdekes, miért tűzték egyáltalán műsorra a Tragédiát, ha oly sok fogyatékosságot láttak benne? A cikkeket áttekintve úgy tűnik, inkább kötelességből, mintsem valódi érdeklődéstől vezérelve mutatták be a művet. Valamiféle furcsa, aktuálisan újra értelmezett nemzeti öntudat parancsolhatta színpadra Az ember tragédiáját. A korszak második felében hirtelen eltűnik a darab iránt érzett közvetlen ideológiai felelősség-vállalás. Látványos, újszerű és lelkes kísérletek ideje ez.
Az 1976-os és 1983-as bemutatói a szegedi Tragédia lassú halálát jelzik. Több mint két évtized alatt csak kétszer játszották. A sajtó kritikái ekkor élesek: inkább botrányos, mintsem élményt nyújtó produkciókról számolnak be.
És „a többi néma csend…” – a Fogadalmi templom nagy tere azóta sem hívja Madáchot.
I. A 30-as évek Tragédia-bemutatói
Az első Tragédia-bemutató 1933. augusztus 26-án volt. Ez a Szegedi Szabadtéri harmadik évében született meg. Valósággal rajongtak a szegediek „magyar Salzburgukért”. 1931-től (a Szabadtéri megnyitásától kezdve) óvják, féltik, magasztalják a város újszülöttjét; a szabadtéri színpad politikai és idegenforgalmi ügy a háborúig. A rajongó szeretet leginkább abban nyilvánul meg, hogy ami a szabadtérin megjelent a 30-as évek elején, nem kapott kritikát, csak elismerést – és ez különösen a Tragédiára volt érvényes. A korabeli sajtó patetikus hangját a Délmagyarország 1933. augusztus 27-i száma alapján illusztráljuk: „Csoda az árkádok között. Csoda a templom tornyai előtt. Csoda a szegedi ég alatt […] Álmokból és lelkesedésből, kultúrából és akaratból, hitből és rajongásból készült el ez az óriási színpad, ez a szegedi csoda – és a lelkesedés, az álmok csillagai fölött magasan, szikrázóan és világítóan az augusztusi ég csillagregimentje. Csoda a Templom-téren, Madách drámai szimfóniája – a szabadtéri játékok salzburgi ünnepével.”
A város 1933–39 között, hat év leforgása alatt megszokja a szabadtérit, az amúgy lassú tempójú hónapok közepette nyüzsgőn élő két nyári hónapot. És a sajtó hangnemet vált. A pátosz helyett először az aggodalmas (1936–37), majd pedig a méltatlankodó hangot (1938) próbálgatja az előadásokkal szemben, de különösen a legtöbbet bemutatott Tragédiával kapcsolatban. Bár a közvélemény lelkesedése még akkor is elevenen él, amikor a Tragédia már túl van első nagy lendületén, a szabadtéri első értékelésére – főleg anyagi okok miatt – ekkor kerül sor. Mégis: a 30-as évek végén a Tragédia továbbra is közügyként él Szegeden.
A szabadtéri heroikus korszakát éli: nem válik el egymástól ekkor még a szakma és színházszerető közönség. Így aztán megtörténhetett az is, hogy a sajtó az 1939. augusztus 1-jei Délmagyarországban a Tragédia és a Faust összehasonlító elemzésére vállalkozzék: „Hangsúlyozzuk: csak egy pillanatra álljunk meg. Annyi időre, hogy meglássuk: hogyan futnak össze a szálak Goethe kezében, hogyan kap hangot és színt minden a Faustban, s hogyan teljesedik ki ebből a hazai földön Madách halhatatlan remekműve […] Faust általános emberi életet él az önmaga élvhajhász, bűnökön átrohanó egyéni életében. Ádám az önmaga tiszta életét álmodja az egész emberiség drámájává […]”
A 30-as évek szegedi színházi életének jelentős és új tényezője lett tehát a szabadtéri. A város ilyetén kulturális fejlesztése mögött komoly presztízskérdés húzódik meg, ha a szabadtéri megállja a helyét – a város európai tudatot nyerhet vele. A minta Salzburg. A patrónusok Gemier, Reinhardt és Mascagni, akik biztatják Szegedet a Dóm tér színházi felhasználására. A Délmagyarország csak a pátosz hangján szól ebben az ügyben: „Szeged élni akar a megbilincselt életben […] Fel kell támadni ebből az életből, meg kell harcolni ezt az éltet, és ki kell harcolni azt az életet, mert joguk, hitük és rangjuk van a szegedi csillagoknak.” (Délmagyarország, augusztus 27.)
Az 1934-es évben már mérhető visszhangja van világszerte a szegedi játékoknak: a Times, a New York Herald Tribune cikkeket közöl a szabadtériről (erre a Délmagyarország hivatkozik augusztus 18-i számában), és ebben az évben érkezik külön repülővel Szegedre Schuschnigg osztrák kancellár, hogy megnézzen egy Tragédia-előadást.
Az 1935-ös év szabadtéri rangját leginkább talán az adja meg, hogy maga a kormányzó, Horthy Miklós is megtekinti az egyik előadást.
A 30-as évek legtöbbet játszott darabja kétségtelenül a Tragédia. Mondhatnánk úgy is, 1933-tól a mű évenkénti bemutatása elvárás volt.
1933 – „Csoda az árkádok között […]” (Délmagyarország, 1933.
aug. 27.)
Ebben az évben a főrendezőségre a világhírű francia szakembert, Gemiert kéri fel a rendező, Hont Ferenc. A műnek alapvetően vallásos, misztérium jellegű értelmezését jelzi a Délmagyarország (1933. augusztus 27.) leírása: „Ahogyan a templom homlokzatán, a kupola magasságában aranyló csillogásban felhangzanak a játék harsonái, szinte valamennyi kép és felhői hang takarja be a teret. Szinte érzik a mennyei magasság, a fenséges határtalanság, amely szinte követelve várja az angyalok énekét […] [a római színről] a meghatott és megejtett négyezres tömeg fölött a kigyúlt kereszt a szegedi dóm homlokzatának márvány csúcsán. A csillagok mécses-mezője alatt a kereszt ragyogása – valami szimbólum az emberség, a szeretet és a tisztaság felé.”
A kétszintes misztériumszínpad 300 fős statisztériát és tánckarral, honvédzenekarral, hatalmas kórussal, a templomból kihallatszó orgonaszóval valóságos misztikus élményt varázsol a néző elé.
Lehotay Árpádnak „dekoratív, hatalmas, nagy lendületű Ádámja, Táray Ferenc vörös izzású, ördögi Luciferje, és Tőkés Anna csengő szavú, ezerszínű Évája” (uo.) elevenedik meg a színpadon.
A Szeged-propaganda egyik pregnáns példája, hogy a Délmagyarország (augusztus 28.) a különféle pesti lapok tudósításait is közölte a bemutató napjaiban. A Pesti Hírlap például így írt az előadásról: „[…] az egyes történeti képek pesszimisztikus kihangzása nem egyéb, mint Lucifer ármánya, amellyel Istennel szemben a maga hamis tételének akar igazolást szerezni. De az ördög műve összeomlik az isteni igazság világosságában.” Ennek a tradicionális értelmezésnek érdekes ellenpontját írja meg a Népszava tudósítója: „A szegedi Játék optimista meglátásra építi a darabot. Eszerint a Lucifer választotta tragikus és reménytelen históriai jelenetek csak mint víziók vonulnak el az alvó Ádám előtt, aki azután a végső jelenetben az Úr küzdelemre hívó és bátorító szavaiban nyer vigasztalást.”
Háromszor mutatták be ebben az évben a Tragédiát, mindannyiszor zsúfolt nézőtéren.
1934 – „A föld népe megindult Madách felé […]” (Pesti Napló,
1934. aug. 18.)
A darab rendezője ezúttal a nagy színházi és nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező gróf Bánffy Miklós, Oláh Gusztáv közreműködésével, akik a bécsi Burgtheater előadásának mintájára „nagy, látványos történelmi képeskönyvet” rendeztek.
A Pesti Napló tanúsága szerint Bánffy Miklós gróf elsősorban a történelmi színek látomásos jellegét hangsúlyozta, vagyis Ádám látomását Lucifer rendezésében. Az előadás újdonságát elsősorban a luciferi szerep új színei jelentették. Vér György, a Pesti Napló kritikusa így jellemez: „Csortos Gyula a szellem, az értelem, a filozófia, a cinikus tagadás és a szkeptikus gondolkozás emberien egyszerű Luciferjét rajzolta meg […] Szürke köpenyegét, tagadó erejét, bölcs csúfolódását, tömegeket rázó kacagását, győzelmesen kétkedő hangját nem lehet skatulyázni.” (Pesti Napló, 1934. aug. 18.)
A Délmagyarországban (1934. aug. 5.) is hangsúlyt kapnak az előadás újdonságai: „A rendezés abszolút művészi. Szinte az az elképzelésünk, hogy szebb már semmi sem lehet. Gróf Bánffy Miklós mágikus erőt tudott az artisztikumba belelehelni. A legfinomabb nüánszokig végigélte, végiggondolta a képek lényegét, és bár minden kornak meghozta a maga életstílusát, koncentrált stilizálásában a modern színpadi szépségideál dominánsait hangsúlyozta ki […] Csortos Gyula először alakítja Lucifert és különösen érdekes lelkiséggel ruházza fel. Tagadó és bölcselkedő, gúnyos, de sok joviális vonás van benne. Közelebb van az emberhez, mint a transzcendentális démon megtestesítéséhez. Ádámot Táray Ferenc játssza. Intellektuel finom éllel, sok harci hévvel ruházza fel alakját. Éva, a megtestesült női báj Tőkés Annában talál méltó mintázóra.”
1935 – „a magyar akarat már a salzburgi ünnepi produkciókat
is túlszárnyalta” (Pesti Napló, 1935. aug. 13.)
Ebben az évben a tavalyi Tragédia felújítására került sor. Bánffy rendezésében jelentősebb változás nincs, legfeljebb annyi, hogy a második évre a produkció érettebb, kiforrottabb lett.
A Délmagyarország (1935. aug. 4.) hosszan jellemzi a három főszereplő játékát: „Tőkés Anna Évája nagyszerű ma is. Az asszony a világ spektrálszíneinek szeszélyes és hódító komponense, megható és izgató jelenség […] Játéka csupa tűz és láng, báj és finomság. Csortos Gyula Luciferje […] szkeptikus filozófiát testesít meg. A hűvös tudós vezeti a rajongó fantasztát […] Kacagása olyan mint a kígyómarás, vérfagyasztó, mégis […] Ez a Lucifer-ember kísérteties észlény. Nem ördög, csak gondolkodó, bukott angyal. Lehotay Árpád játssza ez évben ismét Ádámot. Ő a robosztus erő. Az élet parancsolatjai szerint harcol és bukik, de panasz nélkül és alázattal. Sok meleg, lírai momentum vegyül az ő Ádámjába, sok harci hév és a fiatalság örök, lázadó tüze.” (Lehotay mellett 1935-ben az egyik előadáson Beregi Oszkár játssza Ádámot.)
1936 – „a Tragédia örök, szép zenéje lassan beszívódott a szege-
di rögbe” (Délmagyarország, 1936. aug. 2.)
A sajtó érdeklődése megoszlik immár a Tragédia, a János vitéz és a Bizánc között. Érezhető, hogy a Madách-mű már nem egyetlen szerelme a Szabadtérinek.
Szeged megszokta a nyári szabadtéri mulatságokat, már nem kérdéses a színpad léte. Az idei az első év, amikor a sajtó felveti az érté-
kelés kérdését is: „Nekünk a szabadtéri fölött való gondos őrködéssel, a művészi munka megbecsülésével, de a megfelelő őszinte értékelésével is kell mindent fogadnunk, mérlegelnünk.” (Délmagyarország, 1936. aug. 2.) A sajtó először közvetíti a közvélemény értékelő hangját, de szakmai kritikáról most sincs szó.
Az ember tragédiájával nyitották meg a szezont. A darab idei rendezője Janovics Jenő, aki sok mindent megőrzött a Bánffy-koncepcióból, de meglepő újításokkal fűszerezi az előadást: „Vannak Janovicsnak érdekes elgondolásai is. Tetszik például a francia forradalom jelenete alatt a guillotin mellett kötögető asszonyok csoportja”, és helyet kaptak imitált mozgások is: „vetítve van a paradicsomi almafa, úgy, hogy Éva kecses ugrással a levegőbe lendül, nem kap el semmit természetesen, de beleharap.” (Uo.)
A három főszerepet nem állandó színészekkel játszatták: Kiss Ferenc két estén, Táray Ferenc egy alkalommal játszotta Lucifert, Tőkés Anna mellett Lánczy Margit is megjelent Éva szerepében, míg Ádámot Lehotay alakította. A sajtó Kiss Ferenc Luciferjét és Lánczy Margit Éváját elemezte, melyben találunk új vonásokat: „karakán alkat, egészséges kacagásában inkább kárörvendő, mint pokoli, de temperamentuma – magával ragad. Lánczy Margit igyekezetes Éváját fehér fény, hűvös idegenség veszi körül. Távol marad tőlünk, szavai nem hasítanak a lelkünkbe.” (Uo.)
1937 – „látványosan szép, újszerű Tragédiát kaptunk az idén”
(Délmagyarország, 1937. aug.)
A sajtó ebben az évben, a Tragédia szegedi szabadtérin való bemutatásának 5. évfordulóján meglepően kevés figyelmet szentel a műnek, sokkal többet a Bizáncnak és a János vitéznek. A szabadtérivel kapcsolatban a sajtót ezúttal az újból feléledő Salzburg–Szeged párhuzam foglalkoztatta, illetve felélénkül a vita, valószínűleg a nehezedő gazdasági viszonyok miatt: van-e szükség a szabadtérire, és ha igen, milyen színvonalon.
Az ember tragédiáját újból Hont Ferenc rendezi. A Délmagyarország (1937. aug. 1.) elismerően ugyan, de csak a bemutató után foglalkozik a Tragédiával. Az eddigiekhez képest ez meglepő és váratlan fordulat, hiszen a korábbi években már magára a bemutatóra való készülés, az első előadás előtti napokban gyakran több hasábot lefoglaló hírnek számított. A kevés figyelem ellenére a műről most is elismerően szólnak: „Az új rendezés hallatlanul színes és mozgalmas, elsősorban a vizuális hatásokra törekvő, és csak másodsorban jut hely a tartalomnak. Látványosan szép, újszerű Tragédiát kaptunk az idén. Törzs Jenő áll az érdeklődés középpontjában. Ez volt az első szabadtéri szereplése […] most ő alakította Lucifert […] Diabolikus erejű szárnyaló hangú, meggyőző Lucifer volt, kacagásai, suttogásai és kitörései sokáig felejthetetlenné teszik alakítását. Tőkés Anna művészete most is csak úgy csillogott, mint máskor, ő ma hasonlíthatatlanul legjobb Éva, mély asszonyiság lengi át szavait, és ahol csillogónak kell lennie, elkápráztat dekoratív megjelenésével. Kiss Ferenc Ádámja mint egy szikla áll az előadás középpontjában. Masszív, mint mindég.”
1938 – „A lelkünk mélyéig meghatva kezdjük el az írást […] Az
azonban befejezett tény, hogy a mindenre való fejbólintó
jánoskodás szerepével fel kell hagyni.” (Délmagyaror-
szág, 1938. júl. 24.)
1938 – a fordulat éve a Tragédia sajtóvisszhangjának vizsgálatában.
Mostanra a Tragédia mint színmű egyértelműen a másodvonalba szorult. Az opera, a hangverseny, a daljáték került helyette az érdeklődés homlokterébe. A mű rendezője sem a nevesek közül állt elő, hanem Kiss Ferenc próbált bizonyítani rendezőként és Luciferként egyaránt. A sajtó először kevésbé szakmai, inkább érzelmi alapon, elégedetlen hangon szólt az előadásról. Madách művének a mítosz-szerepe most sem szűnt meg, de a történelmi események okozta feszültségek kihatottak a költséges szabadtéri produkciók színrevitelére.
„Arról, amit a Tragédiával három éven át csináltak, más alkalommal fogunk beszélni. Az idei intézkedés, amely a rendezést Kiss Ferenc kezébe adta, helyes […] Végre egy rendező, aki majdnem teljesen a saját lábán jár. Ahogy jár nem mindig helyeseljük. De a művészi munkában az egyéniség és egyénítés olyan mindenek fölött való elemi érték, hogy annak, akiben ez megvan, annak sok mindent megbocsájtunk. A Bánffy–Oláh színpadot nagyjából Kiss Ferenc is megtartotta. De teleépítette, amivel elvette a levegőjét és – ez nagyobb baj – grandazitásának illúzióját. Ezért nem hat elég erővel, igaz egyes színészek is hibásak benne. Nagy erénye az előadásnak, hogy érvényesül Kiss Ferenc játékmesteri erélye, fáradhatatlansága és kiválósága. […] Lehotay a legjobb magyar Ádám. Ma azonban mintha kissé fáradt lett volna. Tőkés Anna szépen beszél és szépen öltözködik a – paradicsomban is. Éva egyik legjobb szerepe. Kiss Ferencnek Lucifer szerepében részletsikerei vannak.” (Uo.)
Érezhetően türelmetlenül viszonyul a sajtó a Tragédiához – miközben az említett többi műfajra ez a hangnem nem érvényes. Ebben a jelenségben érthetjük meg, hogy mit jelentett valójában a 30-as években a Tragédia szabadtéri bemutatása. Ettől a nemzeti és elsősorban mégis vallásos-filozofikus műtől többet várt ebben a korban a néző. Nem pusztán egy jó színházi estét, hanem idegekig érő borzongást, és választ – ígéretet a nemzeti és egzisztenciális problémákra. A Tragédiának ez a fajta szerepe érthetően csökken 1938-ra. A Tragédiához elsősorban érzelmileg viszonyul a harmincas évek közönsége. A közhangulat pedig már érzékeli a politikai bizonytalanságot. A Tragédia nem ad feloldást, a nemzeti és vallási érzület egyre inkább csalatkozni kényszerül. A mű iránt ekkor a kesernyés, nosztalgikus érzés erősödik fel.
1939 – „[…] nehéz és fülledt légkör nehezedett Európára” (Dél-
magyarország, 1939. júl. 30.)
Hogy néhány megszállott számára a Szegedi Szabadtéri Játékok „szent ügy” volt, talán abban a tényben tükröződik a legjobban, hogy a háború kitörését megelőző vészterhes és igencsak ínséges időkben is véghez vitetett a nyári színházi szezon. A kézikönyv idézi a számvevőség határozatát: „A város tartsa magát távol a szabadtéri játékok rendezésétől”, minden bizonnyal azért, mert a deficites elmúlt évi rendezvények után egy még szűkösebb idei nyarat már nem akart felvállalni senki. Kiss Ferenc vezetésével azonban egy kft. alakult, mely felvállalta az utolsó szezont. Nehéz feladat volt. Bizonytalan volt a jegyvásárlás, a statiszták zúgolódtak a hosszú próbák és a kevés pénz miatt. De a Tragédia most sem maradhatott el. Az elmúlt évi előadást mutatták be újra.
„Az előadásban nem Madách Luciferje, hanem Goethe Mephistoja beszél. Kiss Ferenc egyéni és művészien érdekes fölfogásban ábrázolja a szellemek fejedelmét […] Lucifer az irányítója az eseményeknek. Az ő kezében van a tudás fája, s ő azt akarja: Ádám megundorodjék a teremtett világtól […] Ádám a közért harcol, a köz hangulata, nézete, szokása és babonája ellen, mert ezeknek megváltoztatásában látja a célt és igazságot […] Lehotay markáns és plasztikus alakot formált az álomképek Ádámjából, s kitűnően érzékeltette a fáradtan is lelkesedni tudó örök ember figuráját. Az örökké változó nőt, az először elbukó s mégis az ördög ellenlábasaként érző és élő Évát Tőkés Anna mintázza meg […] A nő minden botlása ott vibrált csengő hangjában és mozdulataiban, minden erénye, jósága és szépsége átszellemülten élt arcán, alakján és finom játékában.” (Délmagyarország, 1939. aug. 1.)
A Délmagyarország júl. 30-i számának vezércikke az ünnepi játékok jelentőségét elemzi. Talán Vörösmarty Szózatához hasonlítható az a féltő bizakodás, amellyel jövőt és a belévetett hitet szemléli. A sorok között mégis a következő 20 éves csend sejtelme húzódik meg. A Szabadtéri atyjára, Klebelsberg Kunóra emlékezéssel borul a csend két évtizedre a Dóm téren: „a Fogadalmi templom kriptájának még ma is építő lakója álmodik, és álmát tovább álmodja mindenki, akinek szemében hidat épít keresztül az egész országon és keresztül Európán.”
II. A 60-as évek Tragédia-bemutatói
Ha a 30-as évek sajtója érzelmi alapon foglalt állást és érvelt a szabadtéri és a Tragédia kérdéseiben, akkor a 60-as éveké a marxista ideológia alapján gondolkodik és ír.
Az ember tragédiájának szigorúan egyoldalú, ideologikus értelmezését hirdeti a sajtó. Sokkal inkább a begyakorolt politikai klisék pufogtatása a cikkek célja, mintsem a megszületett előadások elemzése.
A háború utáni állapotokból lábra állt, öntudatos nemzedék Tragédia-bemutatói következnek a 60-as évek elején. A Tragédia 60-as évekbeli korszakát két periódusra oszthatjuk. Ennek alapját a két különböző felfogású rendezés adja: 1960–61–62-ben Major Tamás nagy sikerrel rendezi a Tragédiát; 1965–66–69-ben Vámos László új, merész hangot és ötleteket visz színpadra.
A szerepet alakító színészt saját szerepéről alkotott véleményéről csak a 60-as évektől kérdezi meg a sajtó. Előtte maga az alakító színész egyéni meglátásai iránt nem volt érdeklődés, pusztán a rendező kaphatott bármiféle személyes nyilvánosságot.
Külön érdekessége a 60-as évekbeli kritikáknak, hogy a gondolkodás ideológiai keretei ellenére a vélemények sokkal inkább megoszlanak egy alakításról, mint a 30-as években.
1960 – „Madách korlátait bírálni kell” (Népszabadság, 1960.
szept. 4.)
Hallatlan erősen él a köztudatban a „téves eszmék” helyreigazításának igénye.
„Major rendezése természetesen a szocialista realizmus megvalósítása felé haladó színjátszásunk eredményeit tükrözi.” (Délmagyarország, aug. 17.)
„Major drámát rendezett, nem filozófiát” – vallják a Film Színház Muzsika (4/34) kritikusai – „az álmokat Lucifer láttatja Ádámmal […] aki a színpadi ördögök között a legemberibb […] Major rendezésében a küzdelem nehéz, olykor tragikus, de sohasem elvont – ezt szolgálja az Úr megszemélyesítése. (Bessenyei maszkja olyan, mintha Michelangelo Mózes [!] szobráról mintázták volna.” (Uo.)
A Tiszatáj (14/9) is állást foglal az előadás értelmezésében: „a színpadon nem hősök küzdelme folyik, hanem egy nagyszerű, kétséggel és lelkesültséggel váltakozó filozófiai-költői látomás megelevenítése. Major Tamás rendezői elképzelései […] a jelenetek sorát azzal köti az első kép Ádámjához, hogy minden szín utolsó jelenetében Ádám és Lucifer leveti köntösét, s a paradicsomi szín öltözékében lép át a következő színbe.”
Az ideológiai koherencia a Délmagyarország hasábjain (aug. 14.) a problémás bibliai keretszínekre is világos magyarázatot keres: „Végezetül említsünk meg még egy súlyos félreértést […] – mégpedig a bibliai keret körül támadt zavarokat […] ezt a keretet sokan vallásos világnézettel magyarázzák […]” A rendezésről és Lucifer szerepéről így ír a Népszabadság 1960. szept. 4-i száma: „A demisztifikálás, a Madách keserűségétől idegen áhítat száműzése egyik legtermékenyebb gondolata az előadásnak […] Major Tamás láthatóan arra törekedett, hogy az a líra, amely Madáchnál az első emberpár ábrázolásában folyvást átüt, bevilágítsa az egész művet, oldja, könnyítse a súlyos árnyékokat, amelyek a színpadot elborítják. Madáchban elsősorban így kell megmutatni a pesszimizmus és a remény, hitetlenség és humanizmus harcát […] hisz mi a madáchi freskó, ha nem ez: a kegyetlen és sötét történelmi vászon, amelyen itt is, ott is felragyognak az emberi érzelem, a szerelem, a harmónia utáni vágy? […] Eredeti elképzeléssel nyúltak Szegeden Lucifer figurájához […] belőle nemcsak a pesszimista Madách szól, de az is, aki a vallási és egyéb képmutatással szembefordul. Ungvári Lászlónak ez egyszer monumentális intrikust kellett színpadra állítania, nem egy kis gonoszkodót, hanem egy világméretű ördögöt.”
A Film Színház Muzsika (4/34) még a következőkkel árnyalja Ungvári Luciferét: „mesterien tárja fel az ördögi küzdelmet […] metsző értelem és hideg racionalizmus, finom irónia és következetesség.”
A Délmagyarország (aug. 16.) Básti Lajos alakítását tartja érdemlegesebbnek: „Básti Lajos éppen azt a vonást ragadta meg a legjobban, amely valóban a leglényegesebb vonása Ádámnak: hitét, lelkesedését az újért, mindazért, mely előbbre viheti az embert, az emberiséget. Erőteljes, férfias alakítás.”
A színészek vallomásait saját szerepük értelmezéséről a Délmagyarország aug. 17-i számában olvashatjuk. Ungvári László: „Lucifer szerepének dialektikus értelmét kell látni a Tragédiában […] Racionális magyarázataival, érveivel igyekszik szétrombolni a természet egységét, harmóniáját is.” Lukács Margit: „Éva Ádám álmainak, történéseinek nem csak részese, de költői társa is […] Költészet, szépség. Ez Éva, akiért újra és újra a küzdőtérre lép a férfi.” Bessenyei Ferenc:
„Az én szerepem tulajdonképpen új. Az ember tragédiájának ez a szereplője még sohasem jelent meg eddig a színpadon, csak a hangját hallatta a színfalak mögül […] A múltban nem merték megszemélyesíteni a vallási mítosz féltése miatt, s ez a mű drámaiságát csökkentette, mert Lucifer nem tudott kivel vitatkozni. Az ember tragédiája mostani előadása az eredeti Madách-elképzeléshez tért vissza ebben is.” (Uo.)
1961 – „Madách műve nem minden vonatkozásban időtálló alko-
tás” (Magyar Nemzet, 1961. aug. 23.)
Az ideológiai szemléletből fakadó kritika idén is meghatározza a véleményalkotást. Legfeljebb a sajtó kevesebbet foglalkozik az üggyel. Számon kérik Madách pesszimizmusát, „tragikus tanácstalanságát”. Major Tamás nemcsak rendezi idén a darabot, de Lucifer szerepét is alakítja. Rendezésének előnyét a sajtó abban látja, hogy „hangsúlyozza az író mondanivalójának pozitív jegyeit”. De a második évben már a kritika sem marad el (Magyar Nemzet, 1961. aug. 23.). A Lucifert alakító Major Tamás játékát így látták: „Madách ördöge […] ember tehát, nem kommentátor, narrátor, mint most, amikor nem érezzük, hogy a küzdelem Lucifer részéről is vérre megy, hogy embersors az övé is. Mert így Básti Lajos Ádámja méltó ellenjátékos nélkül marad, alakításának érzelmi teljessége merőben belső harc; ő maga passzív eszköze a luciferi akaratnak. […] Básti már nem is a hőst, hanem az írót idézi a színpadra. Lukács Margit Éváját tavaly a hidegségéért bírálták, most alakítása csupa finom, asszonyi sugárzás, légies fennköltség.”
A Délmagyarország (aug. 15.) kritikusa másként látja a luciferi alakítást: „Lucifer, ez a nagy varázsló és egyetemes méretű ördög, most új arcával jelent meg a színen. Az Ádámnak kiszabott kört úgy szabta meg, hogy az ő jelenlétét mindig ott érezzük a hatalmas képekben, s logikájával, kivédhetetlen szarkazmusával mint szappanbuborékot fúj szét minden illúziót. Major Tamás Luciferje valóban rendezte Ádám álmait […]”
Talán a legnagyobb vihart és vitát a 60-as években – a bibliai színeken kívül – a falanszter szín váltotta ki. A Délmagyarország aug. 17-i száma fél oldalt szentel e probléma megválaszolására. Egy hamburgi Tragédia-előadás szolgál apropóul, ahol is a falanszter jelenetet szovjetellenes feliratokkal látták el. A hazai reakció így fest: „Tudjuk, ez nem egyéb rágalomnál. Éppen a megvalósult szocializmus a legjobb cáfolata a falanszter jelenetnek […] Madách a falansztert rendkívül távoli jövőbe helyezte […] Minden nézőnek éreznie kell, hogy az író ebben a részben egy olyan útvesztőtől való félelmet fejez ki, amelyet mi már kikerültünk […]”
1962 – „Kár is lett volna változtatni, hiszen elismerten az eddig
legjobb felfogásban került színre a Tragédia […] ez áll
legközelebb Madáchhoz.
A színpadi alakításokról ekkor alig esik szó a sajtóban. Ennek oka valószínűleg az, hogy szinte változatlan formában kerül színpadra a Major-féle rendezés; a három főszerep szintúgy változatlan. A darab – és a Tragédia ügye – nem tűnik „fáradtnak”, sok írni való mégsem akad róla. A Délmagyarország (aug. 5.) továbbra is hűségesen érdeklődik a Tragédia bemutatója iránt: interjú Majorral, vajon miben hoz újat az idei az amúgy változatlan tavalyi rendezéshez képest? A válasz ez: „mindig jobbat és mindig jobban”. A színészi teljesítményről (Délmagyarország, aug. 10.) az újságíró ennyit ír: „mind mélyebbre és mélyebbre hatol szerepében”.
A Népszava pusztán egy kínos sikkasztási ügy leleplezése kapcsán beszél a Szabadtériről: „Szegedi játékok, amelyeknek nem szabad teret engedni” címmel (Népszabadság, júl. 15.).
A Magyar Nemzet kritikusa, Mátrai-Betegh Béla jobb téma híján féloldalnyi terjedelemben (aug. 12.) a szabadtérinek a nézőre tett hatását és a filozófiai eszme–színészi munka helyes arányát taglalja.
Viszont nagy feltűnést kelt ebben az évben Básti Lajos Mire gondolsz Ádám? címmel megjelent könyve.
1965 – „A klasszikus alkotások minden kor emberéhez szólnak.
Ilyen Madách műve is.” (Délmagyarország, aug. 3.)
Váratlan, de jelentős fordulat következik be. Mintha a közvélemény rehabilitálta volna a Tragédiát. A sajtó az idei évtől „csak” az előadással foglalkozik, megszűnt az ideológia közvetlen belemagyarázása a műbe.
A rendező Vámos László. Kísérlete nagy port kavar fel. A Tiszatájtól a Nők Lapjáig, a Népszabadságtól az Új Emberig szinte valamennyi lap állást foglal az üggyel kapcsolatban. Vámos ötletei és a hozzárendelt makacssága nemcsak a szakma, de a napi sajtó és a nézők kíváncsiságát is felébreszti. Ehhez még az is hozzájárul, hogy már befutott, mégis fiatal főszereplőgárdát állított ki. A már elunt, a három éven keresztül tulajdonképpen változatlan Tragédia vérfrissítést kapott.
A Magyar Nemzet (máj. 1.) Vámos Lászlóval készített interjút rendezői elképzeléseiről. Úgy tűnik, az előző évekhez képest sokkal szabadabb művészi elképzeléseket lehet már színre vinni. Csak példaként a római színről és a három főszereplő figurájáról írtakat idézzük: „A római bacchanália centruma egy faunszobor, amelynek térdein, ölében táncosnők mozognak. Ez a szobor porlad szét, amikor a jobb oldali épülettetőn megjelenik egy kb. 8 méter magas kereszt, dicsfényben, és fáklyáscsapat ereszkedik alá a színpadsíkon mulatozókhoz: a halottasmenet Péter apostollal, a jelenet végén kinyílik a templomkapu, Péter apostol beviszi Ádámot a templomba […] Ádám az eszmélő ember naiv, tiszta hitét, nagy tettekre képes férfi erejét, fiatalságát és a különböző álomképeket összekötő egyféleségét mutatja. Évában az Ádám álmodta női ideál különbözőségét, nőiességének sokféleségét hangsúlyozzuk, de mindig azon az értéksíkon maradva, hogy képes legyen ellenerőt képviselni Luciferrel szemben az Ádámért folytatott harcban. Lucifer fiatal és lankadatlan erejű, robbanékony és magával ragadó, bizalmat ébresztő.”
A Délmagyarország (júl. 18.) a bemutató előtt nagy bizalmat szavazott a produkciónak: „a szabadtéri játékok eddigi legimpozánsabb, lenyűgözően szép előadása van készülőben”. Szegeden eddig még nem tapasztalt látványosságot hoznak létre. Vámos hallatlanul megnövelte az amúgy sem kicsi színteret, a környező épületeket is magába foglalva. Roppant nagy létszámú statisztériát dolgoztatott, és az Úr újból csak a hangjával van jelen. A londoni szín végi haláltánc új és megrázó erejű hatású élménye volt a korabeli közönségnek.
„A legfinomabb, ugyanakkor intellektuális eszközökkel Gábor Miklós teremtette meg figuráját úgy, hogy szinte kézzelfoghatóan konkrét jelensége legyen napi életünknek. A minden lelkesedést, a testi-lelki bukásokkal járó küzdést cinikus kajánsággal szemlélő Lucifer[jében] […] a néző személyes mai ismerősét látta […] Nagy Attila Ádámja rokonszenves, megragadó, és az ember meg-megújuló küzdelmét, lelkesültségét, hitét értékes színészi teljesítménnyel [alakítja]. Sokszínű és következetes felépítésű Ruttkai Éva figurája […] meleg, asszonyos Éva-formálása […] szinte eszköztelen atmoszférateremtése, mellyel az örök Évában érezhetően napjaink asszonyát akarja megtestesíteni.” (Délmagyarország, aug. 3.)
Az Új Ember (aug. 15.) a maga óvatos stílusában a következőképpen foglal állást a szegedi Tragédiával kapcsolatban: „A rendezés azt fejezi ki, hogy a színek végjeleneteinek pesszimista kicsengése Luciferből fakad, ő akarja így mutogatni végig az emberiség sorsát […] Mi is egyetértünk azzal […] hogy a Tragédia lényege még a szereplők álmában is tiltakozik Lucifer pesszimizmusa ellen, és kiemeli az ember természetfölötti hivatását.”
A kritika III/9-es számában Vajda György Mihály cikkét olvashatjuk. A szerző miután megállapítja, hogy Madách műve ma közéleti mű, rátér az előadásra. A látvány és látomás madáchi koherenciájának elemzése közben megvédi azt a vámosi elképzelést, hogy az űrjelenetet a korabeli világraszóló csodával, az űrhajózással, asztronauták megjelenítésével kapcsolja össze.
A Nők Lapja (aug. 7.) hasábjain Földes Anna a rendezés túlzott látványosságaitól való idegenkedésnek ad hangot: „A lovak, galambok, luftballonok, fáklyák és petárdák parádéját még a szabad tér látványosság-igényei is csak addig a pontig indokolják, amíg a külsőség nem győzi le a szót, a gondolatot. Ezt a veszélyt a szegedi tragédiában sajnos nem sikerült leküzdeni.”
A legkritikusabb elemzés a Magyar Nemzetben (aug. 1.) jelent meg, következetes módon annak a Mátrai-Betegh Bélának tollából, aki a Major-rendezést az addigi legjobbnak látta. Elítélte a túlzottan nagy színpadot, megengedhetetlennek tartja ő is mindazt, amit a Nők Lapjában kiemeltünk, összességében pedig dekoncentráltnak tartja az előadást. A három főalak színpadi megjelenítéséről pedig így ír: „Lucifer […] meg van fosztva a sorsot mozdító erejétől […] Nagy Attila Ádámjától sem tartalmi törekvést kap a néző, csak szöveget, Ruttkai Éva mint Éva sem igazán korok felmagasztalt női ideálja. Ugyanígy nincs meghatározott színészi célja Bessenyei Ferencnek, csak orgánuma és egyéni ereje […]”
1966 – „Van ebben a monumentalitásban […] valami lélegzetel-
állító” (Film Színház Muzsika, júl. 29.)
A nagy vihart kavart tavalyi rendezést idén felújítják, szereplőváltozás nincs. A Délmagyarországban (júl. 10.) Vámos László arról nyilatkozik, hogy nem látja jelentősebb okát a rendezés megváltoztatásának, de a technikai pontatlanságokra idén jobban odafigyelnek, az űrrepülés ügyetlenségét megoldják, Lucifer pedig új jelmezt kap.
Az előadás pártját fogó kritika előtt az a kérdés, sikerül-e gördülékenyebbé tenni az idei előadást, illetve a be nem vált fogásokat a rendező le tudja-e cserélni hatásosabbakra. A Népszabadság (júl. 26.) kritikusa, Molnár Gál Péter éppen ezeket látja megvalósulni.
A Film Színház Muzsika (júl. 29.) rajongó kritikája (különösen Ruttkai alakításáért!) az előadást a tavalyi sérelmekért teljes egészében kárpótolja. „Azt hiszem, páratlan európai látványosság ez a Tragédia-show, a mennyekig felszálló kristálygömbbel, amely szputnyikként tűnik fel az égen, s leszáll a játéktérig, a jobbra magasan fenn, lángokban álló, eretnek-égető kereszttel, az égnek eresztett, suhanó szárnyú fehér galambokkal, a párizsi szín bíbor orgiájával, a londoni szín haláltáncpantomimjának ijesztő pontosságával […] a gépezete szinte a tökéletesség igényével működik […] Ruttkai […] ezüst holdsugárból és édes, mézízű nyárból szőtt Évája felejthetetlen […] Igen, ez igazán Madách Évája, az asszony, kinek »bűne a koré, mely szülte őt«. Gábor Miklós Lucifere […] a tiszta értelem s a világ meghatározott, áttörhetetlen rendje elleni örök lázadás nyugtalan hordozója ő, a tagadás és a gond gyermeke. Lehiggadt, lepárolt bölcsesség árad a színész szavából, hangjából, a mindent-megértés keserű és fájdalmas tudománya.”
1969 – „Mit tehet még a rendező, a színészek […] egy olyan kor-
szakban, amelyben a Tragédia elvesztette a tiltott gyü-
mölcs jóízét, s filozófiai általánosságaiban is ritkábban fe-
dezhetünk fel politikai aktualitást?” (Csongrád megyei
Hírlap, aug. 12.)
A műhöz való hozzáállásban micsoda változás következett be?! Már 1965-től semmi nyomát nem láttuk a sajtóban a Tragédia politikai, ideológiai kritikájának, de 1969-ben ezt ki is szabad mondani. Harmadik alkalommal mutatják be a Vámos-rendezést. A rendezést – úgy tűnik – sem a kritika, sem a közönség nem unta meg. A Csongrád megyei Hírlap Nagy Attilával, Thirring Violával (az új Évával) féloldalas interjút készített. Persze, azért mindig vannak kivételek. Az
Élet és Irodalom aug. 16-i száma Abody Béla jeremiádját közli, melyben az idei Szegedi Szabadtéri Játékokról kesereg: „unalmas volt, mint egy ásítás, minden gondolattól steril, hebegő, önismétlő, idétlen.”
A Tragédia idei bemutatója csak Éva és Lucifer szerepének változásában hozott újat.
„Sinkovits Imre Luciferje […] Ádám kétkedő fele” – vélekedik a Csongrád megyei Hírlap (aug. 12.) újságírója. A Népszabadságban (aug. 22.) közölt Koltai Tamás Lucifer-elemzése figyelemre méltó: „[miközben] Madáchnál Lucifer Ádámmal szembeni alapvető oppozíciója [hat], mely a dráma mozgatóereje, nem felvilágosítani akar, hanem megsemmisíteni akarja az embert. Sinkovits azért jó Lucifer, mert győzi ezt a kettősséget.”
III. Az utóhangok
Hét olyan év telt el, mialatt nem játszották az ország legismertebb szabadtérijén azt a művet, mely a szegedi játékok létével mindig összefüggött, és szinte folyamatosan műsoron volt. E hét év alatt alapvetően átértelmeződött a Tragédia szerepe a magyar kultúrában és gondolkodásban. A mű heroikus korszaka véget ért. A hetvenes években vagy a mű színpadra állításának embert próbáló mivolta tántorította el a rendezőket a műtől, vagy az érdeklődésből hullott ki Madách. A korabeli sajtót lapozgatva, a második lehetőséget látjuk valószínűbbnek. A még szórványosan felbukkanó két előadás közönsége (1976, 1983) nem kíván (vagy nem tud) azonosulni a színpad három hősével, a madáchi emberpárral, és dilemmájukkal, melyet Lucifer jelenít meg. A kritikák egyértelműen a közönség és a színpad távolságára hívják fel a figyelmet. Nem lelnek (vagy nem lelhetnek) a Tragédia gondolatai értő fülekre. Madách műve már nem „nemzeti ügy”. Eltűnt a „mi helyes–mi nem helyes” viszonyítás, de ezzel egyidejűleg eltűnt egy stabil értékrend is. A színpadon a felvállalt egyéni kísérletezések kapnak helyet, a sajtóban pedig az elégedetlenségek. Ez a kor – úgy tűnik – már nem Madáché.
1976 – „nem titkolom, elsősorban a fiataloknak szántam, akiknek
a történelem és a politika szerelem és kiábrándultság”
(Délmagyarország, júl. 24.)
Az 1976-os előadásról megjelent sajtóközlések a rendezői és színészi szabadságot közvetítik. A szakmai kritika ekkor már szigorú, bizonyos esetekben kíméletlen is.
Szinetár Miklós rendezésének individuális szabadságáról nyilatkozik a Délmagyarországnak (júl. 24.). Ezt a fajta rendezési elvet a Szabadtéri Tragédia-rendezésével kapcsolatban nyilvánosan eddig még senki sem hangsúlyozta. „Véleményem szerint a Tragédia olyan szuverén műalkotás, melyet nem színpadra szántak […] Én sem tehetek mást, elmondom vele a magam mondandóját. Meglehet, homlokegyenest ellenkezik majd valamennyi elődömével […] Lucifer figuráját kortalannak érzem, okos, értelmes lénynek. Ádám és Éva […] fiatalok, akik a paradicsomból végigálmodják a történelmet […] Az ember tragédiája a világirodalom legoptimistább alkotása. A történelmi képeken végigtekintve Lucifer bebizonyítja, az életnek semmi értelme, az emberiség csődből csődbe jut. Ádám mégis a legreménytelenebb helyzetekből emelkedik föl. Annak dacára, hogy maga is tudja, nincs cél, hiszi viszont, hogy a cél a küzdelem, s ez az ember dolga.” (Uo.) Ez a „fiatalító” koncepció feltétlenül nóvumnak számít az eddigiekhez képest. Hegedűs D. Géza csak most került ki a főiskoláról, Bánsági Ildikó pár éve van a pályán. A három főszerepet mindeddig pályájuk csúcsán lévő színészek alakították, tulajdonképpen korra való tekintet nélkül.
Mind a közönség, mind a sajtó kíváncsian figyelte, kikkel és hogyan alakul a Tragédia bemutatója. A Délmagyarország (júl. 14.) interjút készített Bánsági Ildikóval az eddigi legfiatalabb Évával – aki elmeséli a szerepre való felkérésének történetét – és Lukács Sándorral mint Luciferrel (Délmagyarország, júl. 23.).
Az idei év érdekessége, hogy a Theologiai Szemle, katolikus folyóirat 9–10-es száma is szánt néhány oldalt a szegedi Tragédiának. Itt ugyan nem színházi, színészi kritikával találkozunk, az előadás apropójából pusztán a mű kérdéseinek újra és újra való tisztázására bíztat a cikkíró.
A Tiszatáj (30/10) is szentel pár oldalt az ügynek az októberi számában: „Hegedűs Géza […] Ádámja szuggesztív, célratartó, férfias, kamaszosan vagány alakítás […] A szokásosnál szikrázóbb jelenség Bánsági Ildikó Évája, érzékenyen keresve alkalmat szerepsúlyával, hol lehet Ádám társa a küzdelemben. Srácosan frivol, dacos Lucifert állít a nézők elé Lukács Sándor: okos lázítója, cinkos partnere és beavatottan közeli barátja a kíváncsi emberpárnak.”
Azonban a kritika általában elégedetlen az előadással. A Magyar Nemzet (aug. 5.) szerint a darab „nem áll meg a maga lábán, és furcsa módon a rendezői makacsság hiúsította meg azt […] Ezek a fiatal színészek nem tudják a vállukra venni és hordozni Madách drámájának súlyos gondolati, emberi terheit […] egyikük sem elég érett még a Tragédiához. Hegedűs Géza Ádámjában rokonszenves a lelkesedés és a letörés váltakozása, de nem érinti meg az első ember elhivatottság érzése […] Ugyancsak hiba volt a józan valóságérzetében rokonszenves Lucifert alakító Lukács Sándort előnytelen oldaláról megmutatni: hiányzik belőle az intellektuális erő, az életet fölényes tudással, iróniával szemlélő szellem. Éva, a végletes érzelmű nő, a nagy per elindítója és megoldója sehogy sem fért el a rendezői koncepcióban; ezért Bánsági Ildikó olyan asszonyalakot formál, amely egy hagyományos Tragédia-előadásba is beleillenék […] Az Úr Básti Lajos zengzetes, szép hangján vitatható szintű technikai megoldással, hangszóróból szólal meg. Amikor utolsó szózata […] felhangzik, önkéntelenül arra kellett gondolnia, hogy bízva bízzunk: a tragédiának ennél hatékonyabb, érettebb, a műhöz méltóbb előadásában is lesz részünk.”
A Színház (9/11) folyóirat kíméletlen szakmai vizsgálat alá vette az előadást: „A jámbor Lucifer időnként ugyan haragra lobban és odamond az Úrnak meg Ádámnak, de valójában éppen ő az a jámbor agg, akinek az Urat tartja, Lukács Sándor fanyar drámaiatlansággal kedves, csaknem ártatlan magyarázatokkal szolgál a mindenség s az emberi természet dolgaiban. Olyan Lucifer, akinek nem ez az első dolga Ádámmal és Évával. Már megszokta a rumlit és unja. Minek ezt az egész komédiát újra és újra végigcsinálni? […] Hegedűs Géza hatásosan és szépen őrzi Ádám reményét. Rokonszenves, könnyed, naiv módon, vagyis a természet szava szerint hívő Ádám […] Siet, hogy túl legyen a feladaton, röpíti magát az optimizmus hangján, nem érzi a tragédiai mondatokban bujkáló ellentmondások feszültségét, egy-egy szó hangsúlyában rejlő drámai fordulatot, az önmagába tekintő Ádám kételyeit, vergődését, magányát, félelmét. Ezért válik kissé reklám-Ádámmá [Bánsági Ildikóról mint »az új tragikáról«:] Évájában az általános Éva-gondolatok közben, eredeti, személyes tulajdonságokkal lepi meg a nézőt. Érzi, hogy az emberi természet minden helyzetben a körülményeknek megfelelően újra tudja alkotni önmagát, s e képességéből származik egyéni tragédiája is. Fiatal színészek, fiatalos rendezők öreges, konzervatív előadást hoztak létre a Dóm téren. Az egésznek csak annyi értelme volt, hogy föl lehet jegyezni kultúrpolitikai statisztikánkba: 1976-ban is eleget tettünk Madách iránti tiszteletünknek […]”
1983 – „Hinné az ember […] hogy nem lehet már úgy játszani,
mint eddig Madáchot?” (Délmagyarország, júl. 24.)
Ebben az évben a Tragédia színreállításának 100 éves és a szegedi szabadtérin bemutatott Tragédia 50 éves évfordulójára emlékeznek azok, akik a Madách-előadásokat figyelemmel kísérik. A rendező újból Vámos László, aki merész újításait idén sem titkolja. A legnagyobb és legmerészebb újításnak feltétlenül azt tekinthetjük, hogy a teljes szöveget viszi színre, amire a száz év alatt nem volt példa, így négyórás, nagyon intenzív koncentrációt vár el a nézőtől és a színésztől. A sajtó alátámasztotta az aggodalmakat. Valamennyi kritika elmarasztalja a színészi munkát (csak Balkay kap időnként elismerést) vagy a fiatalos eszköztelenség miatt vagy a rossz érthetőség miatt. A rendezés a legnagyobb kritikát a már anakronisztikusnak számító Paulay-szöveg színpadra állítása miatt kapta, amivel a rendező szándéka valószínűleg a jubileumi tiszteletadás volt. Ezzel viszont elsősorban a színészek kerültek igen nehéz helyzetbe, akiknek nemcsak végig kellett harsogniuk a négy órát, de az archaikus szavak helyes formálására is törekedniük kellett. A három főszereplő így „csupán a figura alapsémáit adja” (Élet és Irodalom, aug. 5.). A Délmagyarország (júl. 21.) színészinterjúi szerint a Madách-mű iránti rajongás megvan, talán a 30-as évekhez mérhető a személyes megilletődés az üggyel kapcsolatban.
Vámos László a Délmagyarország júl. 22-i számában arra adja meg a választ, miért választotta a három színészt, ám sem a szerepekről alkotott elképzeléséről, sem a rendezői koncepcióról nem esik itt szó.
„Vámos nem szívesen tágít rögeszméjétől, a totális színháztól […] Kezére játszik a darab és a miliő […] Egyelőre éretlen gyümölcs Bubik István Ádámja. Borzas ifjúságával veti magát a küzdelembe, érezni nála a páthosz igényét […] Tóth Éva inkább női ösztöneivel igyekszik követni, racionális, sprőd, hidegen értelmező a szövegmondása.” (Délmagyarország, júl. 24.)
A Film Színház Muzsika (27/33) alapján csak a luciferi alakítás körvonalazható: „Balkay Géza a legérettebb. Nem egy démoni Lucifert hoz, hanem a fiatalság mai kétségeit képes megcsillantani.” A Magyar Nemzet (aug. 6.) alapján a Balkay-féle Lucifer „mindig mindenben rá tud mutatni a negatívumokra, az emberi gondolkodás és cselekvés ellentmondásaira, a lét buktatóira.” A Népszabadság (júl. 30.) szerint: „metszően intellektuális, fagyosan ironikus, halk sátán”. A Tragédia mai aktualitását viszont figyelemre méltóan értékeli: „A huszadik század nagy, megrázó szellemi élménye éppen az, hogy az ember magára maradt, de egyúttal felszabadult. S ez az élmény ott van a paradicsomból kiűzött Ádám rettenetében és öntudatában. Csakhogy a maga idejében ez az öntudat tragikus vétekként értékelődött, éppúgy, mint Lucifer büszkesége, amelyet nem is megbüntet, hanem erélyesen féken tart az Atya jóságos marka. Az ember tragédiáját azért nehéz, de éppen azért lenne nagyon is szükséges korunkhoz szabni, mert világképünkből éppen ez a jóságos, biztonságos, de szabadságunkban korlátozó erős marok hiányzik. Vagy pontosabban: hiányzik az az emberiségen kívül, hiányzik az égből, hiányzik az ember fölül. De korántsem biztos, hogy hiányzik magából az emberből, az emberiségből.”
Zárszó
A Szegedi Szabadtéri Játékok történetéből emeltük ki azt az ötven évet, melyet foglalkoztatott Madách műve. Az utolsó bemutató óta tizenöt év telt el, és nincs jele annak, hogy hiányoznék a színpadról a Tragédia. A jelenségre sokféle magyarázat kínálkozik: költséges előadás lenne, nincs rendező, aki fel merné vállalni a feladatot, meg aztán arról is szokás vitatkozni, mennyiben tekinthetjük színpadi műnek a Tragédiát. Az igényesebb színházszerető nagyon jól tudja, hogy ezek álérvek, és egyetlen tény húzódik meg mögöttük: ma nincs igény olyanfajta előadásra, mely töprengő gondolatisággal áll a közönség elé.
Nem arról van szó, hogy Az ember tragédiája ma nem számítana klasszikus műnek. Dehogy nem, sőt! A szónak eredeti értelmében az, körülbelül annyira, amennyire maga az irodalom klasszikusnak számít. Csak éppen a színház ma nem szomjas a madáchi meditációkra. Valószínűleg arról sincs szó, hogy ma nem tudunk gondolkodni létünkről, hitünkről. Hanem talán csak az jellemzi korunkat, hogy most nem esik jól ilyenekről töprengeni. Inkább kikerüljük a kihívást, mintsem a gondolkodás melankóliáját át kelljen élnünk olyan közvetlen formában, amelyet a színház tud nyújtani.
De itt van rögtön egy másik kérdés is. A színházat „kollektív művészetként” szokták jellemezni, egyrészt az előadást létrehozó művészek közös munkája alapján, másrészt a közönség és az előadók különös kapcsolata miatt. A színházi katarzis csak akkor jön létre, ha az előadás alatt a színpad és a nézőtér hangulati, szellemi egysége megvalósul. Tudomásul kell vennünk, ma a tömeges szellemi és érzelmi közösség alapjait nem Madách veretes, klasszikus gondolatai adják.
Az eddigiekben körvonalazott ötven év három különböző korízlést tükrözött. A harmincas évek stabilnak mondható erkölcsi világképe elbírta a Tragédia-adta gondolatok terhét – minden évben műsorra tűzték. Korának egyik fő színházi eseménye, mert a mű kínálta kérdések és válaszok értelmezhetőek voltak. Még a színház is meg tudott birkózni Madách töprengéseivel.
A hatvanas években – nézetünk szerint – két különböző formában jelenik meg a korízlés. Az emberekben igény van egy megbízható egységes szellemi és lelki közegre. A korabeli kultúrpolitikának pedig érdeke ezt biztosítani. A kérdés csak az, milyen legyen a „megfelelő” gondolkodási modell. A klasszikus művek jó talajként szolgálhatnak ehhez. A hatvanas évek elején egyértelműen érezhető a „kényszerízlés” kialakítása. A diktált ideológiát akarták megjelentetni a színpadon a már megszokott, klasszikus művekben. 1965-ben váratlanul kevesebbet vár el a politikai vezetés a színházművészettől: a színház annyira feltétlenül megszabadul a kultúrpropagandától, hogy a klasszikus művek hagyományait már nem kell „modernesített” szellemben a közönség elé tárnia. Az emberek továbbra is relevánsnak érzik az erkölcsi, világképi kérdéseket, egyrészük azért, mert a korban stabilitást tapasztal, másrészük azért, mert például Az ember tragédiájában egy kontra-értékrendet (számára inkább követhetőt) talál.
A 70-es, 80-as években olyan hangulati változás következett be a társadalomban, mely a művészeti ízlésben a kevésbé felelősség- és gondolat-terhes műveket részesítette előnyben. A korszak két Tragédia-bemutatója a korábbi évtizedek hagyományainak kihívását jelentheti, a kilencvenes évek némasága pedig az eredmény tudomásulvételét. Az abszolút eszmékben csalódott a közönség, hitelessé a relatívum lett. A színház újra felfedezi a kisembert, és megteremti a hétköznapok mítoszát. Madách elhalkul; kérdései, gondolatai szépek, de csendesen szólnak.