Horváthné Tóth Borbála
Janus-arcúság és polaritás*
Fodor András emlékének
Mottó: „Ha a tengerhez egy században egy-
szer jő egy madár és szájában vizet
visz, van remény, hogy elhordja.”
Madách Imre
Ebben a tanulmányban elsősorban Madách Imre rajzainak (és kézírása) alapján próbálok választ keresni Madách világképére, valamint személyiségének alakulására vonatkozóan, az irodalomtanár, a grafológus és a mentálhigiénikus szemszögéből. Mielőtt elkezdeném a téma kifejtését, azzal a személyes vallomással tartozom, hogy amikor a Dunántúlról Balassagyarmatra kerültem, első utam Csesztvére, Madách szülőhelyére vezetett. Akkor még nem lehetett sejteni, hogy ezzel egy új szellemi kapcsolat és kutatási terület veszi kezdetét.
Személyes tapasztalatból mondhatom, hogy a grafológus nemcsak úgy kezd el egy izgalmasnak tűnő témát tanulmányozni, hogy elhatározza magát, hogy ezt és ezt a témát akarja vizsgálni, hanem a téma megszólítja őt. Engem is szólított Madách, s mielőtt Madách rajzainak és írásának elemzésébe fogtam volna, „előtanulmányként” meg kellett írnom egy dolgozatot: Vidéki lét vagy kontempláció, mint a megismerés és szellemi csúcsélmény Madách művészetében címmel, amely Madách sajátos látásmódjának helyét és irányát keresi a napjainkban is fellelhető pszichológiai irányzatok között. (Horváthné T. B. 1997.)
Már ennek az esszének az írása során is felvetődött bennem, hogy kinek szabad a nagy magyar géniusz ajtaján bekopogni, kinek fedi fel titkát? Bagdy Emőke, a jeles pszichológus és pszichoterapeuta ezzel kapcsolatosan így gondolkodik: egy írói munkásság kutatási területe
*A tanulmány megírását Balassagyarmat város Önkormányzatának Kulturális Bizottsága támogatta.
eddig javarészt az irodalomtörténészek kompetencia körébe tartozott. A nyolcvanas évektől „az élettörténetek, exploratív (klinikai) textusok, a biográfiai anyagok és terápiás életesemény-rekonstrukciók elemzésének módszertana az irodalompszichológiától kezdve az énpszichológián át a klinikai területek és pszichoterápiás kutatások közkincsévé vált.” (Bagdy, 1996. 194. old.)
Ugyancsak Bagdy Emőke Gadamerre (i. m. uo.) hivatkozik, aki a tudományos módszertani szigorúság mellett a kutatás lényegét az új módszerek megtalálására és a kutató alkotó fantáziájára (intuíciójára!) helyezi.
Sok új kérdés merülhet fel ezzel kapcsolatban. – Egy irodalmi mű vagy egy író lélektani ábrázolását kutatva fel van-e vértezve az irodalmár azzal a mélypszichológiai tudással és érzékenységgel, amely közelebb viheti őt az író szándékához? Vajon rendelkezik-e akár spontán, akár tudatosan szerzett – a pszichoterápia gyakorlásában immár nélkülözhetetlen – „saját élménnyel”, amely a másik lélek működésének megértéséhez feltétlenül szükséges empátiás készséget biztosítja?
Ha pszichológus vagy grafológus irányítja kutatásának optikáját az irodalmi művek felé, vajon áttörheti-e az irodalomtudomány védőbástyáit? – Úgy tűnik, hogy az eddigi egyirányú csak irodalmi vagy csak pszichológiai megközelítés helyett (mellett) a jövőben egy újfajta, „többszólamú” párbeszédre lesz szükség, amely nem biztos, hogy csak két résztvevőt foglal magában. Én ezt rendszerszemléletű irodalomtudománynak nevezném, amelyben a különböző rendszerek egymásra hatásának kutatásával jutnánk el nemcsak leíró, hanem egy mélyebb, esszenciálisabb, az író egész művészetére és személyiségére vonatkozó holisztikus ismeretig. Mind a pszichológia, mind a tudományosan megalapozott grafológia édestestvérei lehetnek az irodalomtörténetnek.
Grafológiai szempontból pedig a fentiek átgondolása után mérlegelendő, hogy avatott vagy avatatlan kézzel fog-e hozzá a grafológus a vizsgálódásnak. A magyar grafológusok közül több nagysággal találkozunk, akik búvárkodtak már az irodalom berkeiben. Közülük Szepes Mária, Rákosné Ács Klára, Beiczer Éva és W. Barna Erika nevét emelném ki.
A magam téma- és címválasztását magyarázva, a Janus-arcúság fogalmát maga Madách adta a kezembe. Ez a stilizált madáchi embléma benne van a Madách Irodalmi Társaság hivatalos megjelenésében is. Az alábbi ábrán a társaság hivatalos emblémája mellett Madách szignója és egy rajzvázlatai között található variációja szerepel.
Az emblémák (Buda, 1985) mind a mai napig nagyon népszerűek és alkalmazásuk is igen elterjedt, olyan nonverbális kommunikációs csatornát jelentenek, amelyek segítségével gyors és pontos információhoz jutunk az emblémát viselő vagy jelölő eszmei törekvéséről, esetleg világnézeti hovatartozásáról is.
A Janus-arcúság és polaritás megragadásánál elsősorban Madách rajzaira támaszkodtam. A rajzokat függetlenül mások elemzésétől, én nem tekintem úgy, mintha konkrét helyeket ábrázolnának. A rajzok nekem közvetlenül Madách lelkiállapotáról adnak hírt, emlékeztetnek a gyermekrajzok spontaneitására, ahol elsősorban nem a mesterségbeli tudás elemzése a cél, hanem azt vizsgálni, miként küld üzenetet a lélek más dimenzióiról. Madách tájképei is tele vannak misztikus, szimbolikus elemekkel, tájrajzaiban a legszokatlanabb helyeken jelenik meg szökőkút, keresztutak és dőlt keresztek.
A szimbólumokra (Dahlke, 1994) jellemző, hogy egészen egyszerűnek tűnő jelenségek mögött a megértést segítő „befelé vezető” rétegek egyre mélyülnek, azonban a jelentés az avatottak számára egyszerű és világos lesz.
Annak ellenére, hogy Madách jó rajzkészséggel rendelkezett, a rajzokat nem tekintem művészi alkotásoknak. Úgy tekintek a rajzokra, mint projekciós felületekre, amelyek lehetőséget adtak Madáchnak arra, hogy a szóban ki, vagy el nem mondható kétségeit vagy feszültségeit, s nem utolsó sorban a humorát, lereagálhassa. A rajzok a feszültség-levezetés nonverbális lehetőségei. Az értelmezésnél, elemzésnél azonban az életrajzi adatokat és eseményeket nem lehet figyelmen kívül hagyni.
Felmerülhet a kérdés, hogy van-e joga bárkinek is bármit „belemagyarázni” a kézvonásba?
W. Barna Erika grafológus ezt a jelenséget (az intuíciót) így ragadja meg: „valahányszor leszállunk a kézírás mélyebb rétegeibe”, „önmagunkon átszűrve” teremtjük újjá az egyedi, egyszeri embert, aki „milljók közt az egyetlen egy.” (W. Barna, 1996. 24. old.)
Jung a pszichológiai aktivitásban négy alapfunkciót nevezett meg: a gondolkodást, érzést, érzékelést és az intuíciót.
Michel de Grave pszichológus, grafológus Jung nyomán vallja, hogy az intuíció „ugyanolyan attitűd, mint a gondolkodás. Lehetővé teszi, hogy egy tény, egy gondolat, egy érzés hirtelen és teljességében tudatosodjon. Mindig a lényeges felé halad, megragadja az észlelésen túli jelentésmélységet, megérti a kapcsolatokat, lehetőségeket ösztönös módon, és mindez egy tudattalan asszociációs, nem szándékolt „munka” során zajlik, amely a tudatosodás rövid útját jelenti.” (Grave, 1994. 7. old.) Buda Béla Lipps-re (Buda, 1985) hivatkozva az esztétikai élmény megélésén keresztül jut el az empátia fogalmához, amely révén a műalkotásba való beleolvadásra használtak elsők között az empátiára utaló önálló fogalmat.
A „grafológia atyja”, Michon bátorítja a kutatókat az elemzésre, amikor egészen egyszerűen azt mondja: „A lélek az, amely közvetlenül ír és beszél.”
Nézzük meg tehát, mit jelent kézzelfoghatóan Madách esetében a Janus-arcúság? S hogyan kapcsolható ez össze a polaritással, s miért éppen most van ennek aktualitása, hogyan lehetséges, hogy Hubay Miklós kifejezésével élve éppen most lép elő „áttörve az idők falait?” (Hubay, 1978. 47. old.)
(Az „idők falai áttörésének” aktualitását az adja, hogy ma is számtalan kísérlet történik a „madáchi, a Tragédia-beli dimenzióba” való átkerülésre, de sajnos nem az elmélyült meditáció révén, hanem „tiltott határátlépéssel”, drogot vagy egyéb kábítószert használva. A másik lehetséges kísérlet a reinkarnációs hipnózis.) Madách Imre Ádám „áttörési kísérletét” a tizenharmadik színben az Űrjelenetben mutatja be. Ádám majdnem az életével fizet, a Föld szellemének figyelmeztetése ellenére. Ma is figyelemre méltó a Föld szellemének intelme:
Te ismersz már, a földnek szellemét,
Csak én lélekzem benned, tudhatod.
Itt a sorompó, eddig tart hatalmam,
Térj vissza, élsz – hágd át, megsemmisülsz,
Mint ázalagféreg, mely csöpp vizében
Fickándozik. – E csepp a föld neked. –
Ádám
Nem tántorítsz el, lelkem felfelé tör. –
A föld szellemének szava
Ádám, Ádám, a végső perc közelg:
Térj vissza, a földön naggyá lehetsz,
Míg, hogyha a mindenség gyűrüjéből
Léted kitéped, el nem tűri Isten,
Hogy megközelítsd őt – s elront kicsínyül. –
Ádám
Ugyis nem ront-e majd el a halál? —
A föld szellemének szava
A vén hazugság e hiú szavát
Ne mondd, ne mondd, itt a szellemvilágban —
Egész természet átborzadna tőle. —
Szentelt pecsét az, feltartá az Úr
Magának. A tudás almája sem
Törhette azt fel.
Ádám Majd én feltöröm.
(Továbbrepülnek. Ádám egy sikoltással megmerevül.)
Végem van!
Madách a Tragédián keresztül úgy szól hozzánk, hogy kilép a jelen egyidejűségből, s átlép az időtlenséget jelentő örökkévalóságba, s együtt láttatja velünk a múltat és jövőt. (A Kairosz-élményről lásd: Horváthné T. B. 1997. 48. old.) Mindennek nemcsak szellemi lenyomatát ragadhatjuk meg Madách munkásságában a Tragédián keresztül, hanem képi szintű megjelenését is.
Madách rajzain kísérletképpen, majd egyre határozottabban, végül letisztult formában jelenik meg a Janus-arc motívum. A mitológia szerint Janus (Biedermann, 1996) a kétarcú isten, akit az antik Rómában a kapuk és küszöbök őrzőjeként tisztelnek. Janus a bejárat, a kapu szimbóluma, a kezdet és a vég kettős arcát mutatja, aki egyszerre néz előre és hátra. Jelentheti egy dolognak a pozitív és negatív oldalát, de ha tovább megyünk, jelentheti a bennünk lakó bal és jobb oldalt egyszerre.
A polaritás (W. Barna–Demeter, 1996, Dethlefsen, 1991) emlegetése ma kezd „divatos” elmélet lenni, a német pszichoterapeuta, Dethlefsen több, magyarul is olvasható művében nagyon árnyaltan elemzi ezt a jelenséget.
100 évvel ezelőtt Madách, korát túlhaladva kínálja föl nekünk ugyanezt a témát. A bal és jobb oldalnak a jungi és pulveri értelemben megkülönböztetett jelentése van, s ezeknek a szempontoknak a figyelembevételével Madách rajzai új információval szolgálnak.
Számomra a Madách által használt Janus-arc szimbólum Madáchnak azt a vágyát fejezi ki, hogy egyszerre kíván jelen lenni a polaritásra szakadt időben, egyszerre éli meg két dolog ellentétességét, ami együtt az egységet képviseli. Mind Az ember tragédiája, mind a Madách által rajzolt szimbólum ugyanannak az eszmének a megragadása, ha tovább megyek azt is mondhatom, hogy mű és monogram egy és ugyanaz, s ezt madáchi értelemben szó szerint vehetjük: visszamenni az idők kezdetéig, s egyidejűleg az örök időben, a Kairoszban egy álomban élve át, hátra és előre tekintve egyszerre jeleníti meg az emberiség múltbeli és jövendő sorsát. Mintha tudta volna, hogy az álom, mint a tudattalan megjelenési formája, nem ismeri az időt. S a véges ember mégis följajdul: „Csak az a vég! – csak azt tudnám feledni! –”
Madách ösztönösen megérezhetett valami, illetve ráérezhetett arra a folyamatra, amely a XX. század végi (elsősorban ezoterikus) pszichológiai, illetve ökológiai és mentálhigiénés kutatás alapját, illetve irányát szolgáltatja. [Madách Az ember tragédiája dramatizálásakor az ókori klasszikus műfajt, a tragédiát választja, amelyben valószínű, hogy az eredeti szerkezeti elemeket is tudatosan alkalmazhatta. A görög hagyományok szerint a tragédia dinamikus szerkezete csak három beszélőt enged meg, akikkel szemben negyedikként áll a kar (Dethlefsen, 1997). A Tragédiában is három főszereplő van jelen, s a kart az angyalok kórusa testesíti meg. Bár ez a téma újabb kifejtést érdemelne, de ha ebből a szempontból közelítünk a műhöz, már kevésbé kérdőjelezhető meg, hogy miért nem „hagyományos történelmi” drámát írt.]
Valójában mind a mai napig titok számunkra, hogy Madách milyen eszmerendszerből táplálkozott, valószínű, hogy ő is mély, intuitív úton jutott el filozófiájáig. Több szerző utal Madách fiának, Madách Aladárnak spirituális érdeklődésére. Ruttkay Teréz Máriának (aki a család női leszármazottja volt) Madách Aladárról írt tanulmányában találunk némi támpontot Madách hasonló irányultságáról is. Így ír erről: „Van egy-két adat, arra vonatkozólag, hogy apja is spiritiszta lett volna, – ha nem is gyakorlatilag, de elméletileg. Madách Imre ebben is az örök lélek bizonyítására keresett okokat. Bodor Aladár mondja: »Madách élete végén a spiritizmust tanulmányozta. Fiának, Madách Aladárnak tanúbizonyságot tevő levele szerint utolsó éveiben kezében forgott könyvek között van két szellembúvárlati munka: L. O. Cahagnet: Blicke in das Leben der Toten (Bepillantás a halottak életébe) Leipzig, 1853. És Die enthüllten Geheimnisse des Magnetismus und Elektrizität (A magnetizmus és elektromosság feltárt titkai) Leipzig, 1853. Szerző neve nélkül, Páter Lacordaire bevezetésével.«” (Ruttkay, 1938. 29. old.) Az idézett sorok arra utalnak, hogy Madáchnak volt egyfajta késztetése, hogy a szellem világában búvárkodjék.
A rajzok kiválasztásánál azokat a részesítettem előnyben, amelyekben a férfi–nő ellentét és különbség ragadható meg, mai szlogennel azt mondhatnánk: „kettő az egyben”, illetve azokat, amelyek utalnak Madáchnak a nőkhöz viszonyuló ambivalenciájára. Jung Az ember és szimbólumai című könyvében írja: „A középkorban – mielőtt a pszichológusok kimutatták volna, hogy a mirigyrendszer felépítése miatt mindannyiunkban megtalálhatók a férfias és nőies tulajdonságok – már kimondták, »minden férfi önmagában hordoz egy nőt.” (Jung, 1993. 27. old.) Madách rajzaiban is megjelenik, hogy a lélek természetére ráérezve az egyben keresse a kettősséget.
Három rajzot ismertetek párhuzamosan
Az 1. rajzon egy rémülten vágtató lovas férfit látunk, aki nem tud úrrá lenni a lován, amint egy őt üldöző boszorkány lasszót vet ki rá. Mindegyik állítást külön is értelmezhetjük. A magyar népdalok közül a ló és lovas összetartozásáról a következő szép példa szól:
Mert a huszár a nyeregbe bele van teremtve,
Mint a rozmaring a jó földbe, sej belegyökerezve.
Ezzel szemben a mi lovasunk lova megbokrosodott, amikor azt egy boszorkány üldözi. A boszorkányoknak a népmesékben is kitüntetett szerepük van, pszichoanalitikus értelemben a boszorkány a fallikus nő, ahol a söprűnyél is mint fallosz értelmezhető. A boszorkányok a népmesékben általában a negatív anya figura reprezentánsaiként jelennek meg. Pszichoanalitikus megközelítésben a fallikus nő kifejezést olyan nő jellemzésére használják, aki férfias, autoriter karakterrel rendelkezik. Felmerülhet a kérdés, hogy Madách lovasa vajon ki elől menekül, ki az, aki megrengeti a lovast a férfias kiállásában, s veszélyezteti a szabadságát? Maga a kép szorongást keltő, kísérteties a hangulat, a kutyák vonyítanak, denevérek repülnek. Kimondhatjuk, hogy Madách árnyékszemélyisége az, aki menekül a domináns – az ösztönök egészséges ki- és megélését gátló – anyai hatás elől. Jung szerint az árnyékszemélyiség a perszónának, az aktív tudatos személyiségnek a poláris ellentéte. Azon tulajdonságainkat egyesíti, amilyenek nem akarunk lenni, amit elutasítunk magunktól, amit elfojtunk. Tehát nem kívánatos tudatalatti ösztöntörekvéseink is részben az árnyékszemélyiséget alkotják. Egyszerűen a jó és rossz részünk értendő a perszóna, illetve árnyék alatt. A kettő közötti poláris feszültség az emberi morál alapvető problémája. Ez a morális poláris feszültség jól követhető Madách műveiben, például a Mózesben és elsősorban Az ember tragédiájában. Az imént elemzett rajz mellé helyezném a rémült férfi arcot (2. rajz), amelyet különféle karakterű női arcok vesznek körül. Felfogható a rajz úgy is, mintha a férfi lélek női részének kivetülése (animája) lenne.
Az anima–animus fogalom (a lélek férfi és női aspektusainak) „felfedezése” és a vele való analitikus munka a nagy svájci pszichiáter, Jung nevéhez fűződik. Az anima kifejezés magyarul lelket jelent, vagyis jungi értelemben lelkünk másik felét jelenti, hiszen ebben az értelmezésben mindkét nemnek megvan a maga ellenpólusa. A magyar nyelv is nagyon szépen fejezi ki, hogy a férfi a nőben, a nő a férfiben keresi a „párját”. Madách nagyon szépen ír erről a Tragédiában, amikor Ádám a Paradicsomban való eszmélés kezdetén így szól Évához:
Ne szólj igy, Éva, meg ne szégyeníts.
Mi a hang, hogy ha nincs, ki értené?
Mi a sugár, ha szín nem fogja fel?
Mi volnék én, ha mint visszhang- s virágban,
Benned szebb létre nem feselne létem,
Melyben saját magam szerethetem?
A párválasztásban mindig nagy szerepe van az ellenkező nemű szülőnek. Madách esetében is a rejtett női tulajdonságok, ösztönös késztetések kerülnek a rajzokban felszínre. Nem kerülhető meg, hogy a férfi arc fölött és alatt lévő rajzokat is szemügyre ne vegyük. Fölül két „erő” küzd egymással, s alul olvasatom szerint a nő(k)ben, asszony(ok)ban lakozó rendkívüli ambivalenciára utal, aki(k)ben egyszerre él a jó és rossz, s egy angyal és a sötét csábítás erői egyszerre vannak jelen. Az ördög tartja, ha nem is a gyertyát, de egy elfedő ernyőt az angyal fölé. A nők kettős természetéről számos mese is szól. (Estes, 1997.) Ezekben a mesékben csak azok a (férfi) mesehősök kerülnek ki győztesen, akik a nő kezéért vívott harcban a nők mindkét, „jó és rossz” aspektusát felismerik és elfogadják, és mindkét részt megfelelően és gondosan „táplálják”. Ha visszautalok a Janus-arc kettősségére, ezt a képet is felfoghatjuk, mint a férfiban lakó változékony női részt, de az élettörténet birtokában a reális életben a nőktől elszenvedett sérelmekre is utalhat. Feleségétől, Fráter Erzsébettől elszenvedett bánatára gondolok, ahol az angyali arc mögött Madách számára egy nehéz, „ördögi” természet öltött testet. A fenti állítást nem kell kategorikusan érteni, hiszen életük alakulásának dinamikájából mindkét felet lehet, és meg lehet érteni. Most az a lelki állapotot vizsgáljuk, amelyet Madách vetített ki a rajzaiban. Nincs írásos nyoma, hogy Madách szavakban ki tudta-e fejezni ezeket az érzelmeket, mindenesetre rajzai nagyon beszédesek. Ismert, hogy a lelki egyensúlyi állapotunkat biztosító elhárító mechanizmusok révén a nehezen megfogalmazható és kifejezhető sérelmeket és érzelmeket elnyomjuk, elfojtjuk, vagy éppen szublimált formában fejezzük ki, esetleg a reakcióképzés útján éppen az ellentétébe fordítjuk át.
Az előző képnek az ellenkező párját is megrajzolta Madách.
Egy csúnya, ostoba kifejezésű női arcot „szép” férfi arcok vesznek körül (3. rajz). Az ostoba kifejezést a széles száj és hangsúlyozott lapos orr, valamint a mongoloid szem kelti. Ki kell emelni, hogy a bal felső sarokban lévő férfi fejhez Madách Aladár azt írta, hogy „Madách Imre saját arcképe!” Mindkét rajz arról szól, hogy hogyan jelenik meg a férfi (s Madách) lelkében élő nő képe.
Tudjuk, hogy pszichológiai szempontból nézve a személyiség alakulásában a szülőknek meghatározó szerepük van. Különösen érvényes ez Madách esetében Majthényi Annára vonatkoztatva, aki férjét korán elveszítetve vált gyermekei gondviselőjévé, amely inkább egyfajta férfiasságot kölcsönzött neki az anyai gyöngédség mellett. Madách apai minta nélkül nőtt fel, alávetve magát az „édes mama” akaratának. A sorsa úgy alakult, hogy az erős kezű Majthényi Annát kompenzálandó, illetve ellenazonosításként a földi örökömet előtérbe helyező Fráter Erzsébetet választotta. Madách ki van kötve e két nő közé. Vágyai más irányba húzzák, mint szigorú felettes énje, amit a szülői (anyai elvárás) alakított ki benne. Madáchnak végtelen feszültséget kellett átélnie, egyrészt, hogy merjen-e mély, ösztönös vágyai szerint élni vagy a szellem parancsa szerint cselekedni. Madách esetében elmondhatjuk, hogy a szelleme bizonyult erősebbnek, s legyőzte a lelket. Ezt még a betegsége értelmezésénél is gondolhatjuk, hiszen pontos diagnózis ismerete nélkül csak hipotéziseink lehetnek. Mindenesetre a tudomány mai állása és a pszichoszomatikus betegségkoncepció szerint elmondhatjuk, hogy a tüdő betegsége a lélek betegsége, hiszen a levegőt, lelket, életet szűrjük át magunkon, amikor lélegzünk. Madách éppen ezzel a szűrő funkcióval boldogult nehezen. Megdőlt élete terhei alatt. Nagyon jól szemléltetik ezt az ún. tájrajzaiban a legváratlanabb helyeken felbukkanó keresztek, amelyeket élete keresztjeinek is felfoghatunk. Tájrajzainak (Benesné, 1995) elemzésével nem foglalkozom, hiszen azt Benesné Takács Ágnes grafológus már megtette.
Ha az aláírást mint a személyiség egészére utaló szimbólumot, mint egy „grafológiai névjegykártyát” vizsgáljuk meg, fellelhetünk benne a vezeték- és keresztnév találkozásánál egy eldőlt keresztet, mint egy szimbolikus elemet, amelyben a személyiség kifeszül, de a paradoxon is benne van, mintha ez tartaná össze a személyiséget. A Madách úgynevezett tájrajzain felbukkanó keresztek is ugyanebben a 60 fokos szögben dőlnek, mint az aláírása. Az írásban ez a dőlési szög fokozott érzelmi beállítódásra és szenvedélyességre utal. Különösen azért figyelemre méltó ez a jegy, mert Madách nevében nincs alsózónás betű. A vezetéknév és keresztnév egymásba fonódása jelenti azt a rendkívüli elhivatottságot, amellyel képes volt kozmikus magasságba emelkedni, s múltat s jövőt együttlátva megírni a Tragédiát. A mélybe lenyúló alsó zónából hívja elő azt az intuitív tudást, amellyel a „szférák fölé” képes emelkedni. Ugyanazzal a ritmikus erővel hozza létre az alsó zónából a felső zónába tartó vezeték- és keresztnevét összekötő betűt. A mélységnek és magasságnak, az ösztönös és a szellemi energia találkozásának, egymásba fordulásának lehetünk tanúi Madách aláírásában.
Az aláírásban jelen van az önértékelés nagysága, amelyet azonban magával ragad a szenvedély. Két aláírást közlök, az egyiket 1842-ből, a másikat néhány órával a halála előtt, amellyel végrendeletét írta alá. Az 1842-ből származó aláírás ritmusa dinamikus, lendületes. A lendület kanyarinttatta oda a szintén alsó zónában uralkodó nagy E betűt, ami Madách több aláírásában is szerepel.
Ez a „rejtett monogram” utal(hat) Madách gyermekkorára és regressziójára, még mindig fixálva azt a helyzetet, amikor őt a kedves mama Emminek becézte.
A végrendelet aláírása nyomatékszegény, ritmusa megtört, korábban mázoltságra hajlamos vonalai most élessé váltak. Kézi mikroszkóppal vizsgálva a vonal anyaga homogénné, letisztulttá vált, határai jól kontúrozottak. Egy lélek számot vetett és indulásra kész.
Nagyon szépen ír erről Balogh Károly (a költő unokahúgát idézve) Madách életét elemző könyvében. „Miután meggyónt, mondtam nekie, hogy most van a krízis, hisz Péczely ezt mind megmondta előre, mire ő mosolyogva mondta: »Hiszen a halál az semmi, abban nincs semmi, de ez a fuldoklás s mellére tette a kezét, ha még pár nap tartana, lehetetlen kiállni.«” (Balogh, 1934. 231. old.)
Összefoglalva: Madách Imre rajzainak elemzése kapcsán próbáltam közelebb kerülni Madách világképéhez, és kerestem azokat a forrásokat, amelyek segítségével jobban megismerhetjük a provinciális létben élő, mégis a világ szellemi óriásai között méltó helyen alkotó Madáchot. Életének és párválasztásának kétségeit, személyiségének miértjét is a rajzok alapján próbáltam megérteni és elemezni. Az elemzés szempontjai kapcsán jobban ráérezhetünk, hogy a mai magyar egyetemes géniuszokat a korabeli magyar irodalomban miért nem tudták megfelelő helyen értékelni.
Összefoglalás
A tanulmány a jungi mélypszichológia segítségével próbál választ keresni az egyik legjelentősebb magyar író, Madách Imre személyiségének alakulására, valamint a műveiben megjelenő férfi-női kapcsolat feszültségeinek miértjére, rajzainak és kézírásának grafológiai elemzésén keresztül. A rajzok és a kézírás jól érzékelhetővé teszik a szenvedés–szenvedély vonalán megjelenő poláris feszültséget és a férfi lélek anima kivetüléseit. A tanulmány kitér a Madách által használt monogramban s elsősorban Az ember tragédiájában is jól nyomon követhető Janus-arcúság elemzésére.
Kulcsszavak: Jungi mélypszichológia, animus–anima, polaritás, rendszerszemléletű megközelítés, grafológiai elemzés.*
*Az előadáshoz gazdag képanyag kapcsolódott, amelyet azonban technikai okokból nem tudtunk közzétenni. Kivéve Madách végrendeletének aláírását, amelyet – mivel más kiadványban tudomásunk szerint nem hozzáférhető – az irodalom után közlünk. Az előadáshoz kapcsolódó Madách-rajzok megtalálhatók: Nagyné Nemes Györgyi–Andor Csaba: Madách Imre rajzai és festményei, Balassagyarmat–Bp., 1997. 51., 52. és 56. rajz. – A szerk.
Irodalom
Bagdy 1996.: Bagdy Emőke: Válasz Szilágyi Vilmos kritikai észrevé-
telére, (Vita a transzperszonális pszichológiáról.) Pszichoterá-
pia V. évf. 3. sz. 1996.
Balogh 1934.: Balogh Károly: Madách az ember és a költő, Bp.,
1934.
Benes 1995.: Benes Istvánné: Életfák és tilalomfák: Madách Imre
tájrajzainak bemutatása projektív és szimbolikus tartalmaik
alapján , in. III. Madách Szimpózium, 1995.
Biedermann 1996.: Biedermann, Hans: Szimbólumlexikon, Bp., Cor-
vina Kiadó, 1996.
Buda 1985.: Buda Béla: Az empátia – a beleélés lélektana, Bp., Gon-
dolat, 1985.
Dahlke 1994.: Dahlke, Rüdriger: A mandalák világa, Bp., Duna-
könyv Kiadó, 1994.
Dethlefsen–Dahlke 1991.: Dethlefsen, Thorwald–Dahlke, Rüdri-
ger: Út a teljességhez, Bp., Arkánum Kiadó, 1991.
Dethlefsen 1997.: Dethlefsen, Thorwald: Oidipusz, a talány meg-
fejtője, Bp., Magyar Könyvklub, 1997.
Estes 1996.: Estes, Clarissa Pinkola Ph. D.: Farkasokkal futó asszo-
nyok, Bp., Édesvíz Kiadó, 1996.
Grave 1994.: Grave, de Michel: Az intuíció grafikus megnyilvánulá-
sai, Nemzetközi Grafológiai Szemle I. évf. 1. sz. 1994.
Horváthné T. B. 1997.: Horváth Józsefné Tóth Borbála: Vidéki lét
vagy kontempláció, mint a megismerés és szellemi kiteljesedés
csúcsélménye Madách művészetében , Pszichoterápia VI. évf.
1. sz. 1997.
Hubay 1978.: Hubay Miklós: Át az idő falain, in. Horváth Károly
(szerk.): Madách-tanulmányok, Bp., Akadémiai Kiadó, 1978.
Jung 1993.: Jung, C. G.: Az ember és szimbólumai, Bp., Göncöl Kia-
dó, 1993.
Madách 1942.: Madách Imre: Az ember tragédiája, sajtó alá ren-
dezte: Halász Gábor, Bp., Révai, 1942.
Madách Imre rajzai. Országos Széchenyi Könyvtár, Kézirattár. An.
lit. 3847.
Madách Imre végrendelete. Balassagyarmat, Madách Imre Városi
Könyvtár.
Ruttkay 1938.: Ruttkay Teréz Mária: Madách Aladár, Bp., 1938.
W. Barna 1996.: W. Barna Erika: Bocsánatkérés Michon abbétól
születésének 190. évfordulóján , Nemzetközi Grafológiai
Szemle III. évf. 3. sz. 1996.
W. Barna–Demeter 1996.: W. Barna Erika–Demeter Anikó: Kozmi-
kus lüktetés – ritmus és kézírás, Bp., Útjelző, 1996.