Máté Zsuzsanna

 

Mítoszelméleti megjegyzések Madách Imre

„Ádám-mítoszáról”

 

I.

 

A héber mitológia első, androgün emberi lénye Ádám, kinek neve az „ada­má-ból, a „vörös földből” származik. Az első ember héber mí­to­sza ugyanakkor évezredeken átívelő értelmezés-sorozat is. Hiszen az ószö­vetségi Ádám-mítosz már önmagában is kettős hagyományon ala­pul, és további variánsának tekinthető az Újszövetség, a Korán; va­la­mint az ószövetségi mítosz alaptémáját, a teremtést és/vagy a bűn­be­e­sést ábrázoló legkülönbözőbb műalkotások is. Valamennyi ugyanarról szól, az Isten által teremtett első ember történetéről, mégis mindig más­képpen. Kerényi Károly mítoszelméleti következtetései az Ádám-mí­tosz továbbélési folyamatát is jól jellemzik: „szilárd és mégis moz­gé­kony”, „élő valami”, „mindig új összeköttetésekbe ömlő, mindig új va­riánsokban megjelenő”. 1

                A mítosz szubsztanciája abban a történetben van, amit elbeszél, de ez a lényeg mégis értelmezhető többféle nézőpontból, változatos mű­fa­jokon és igen különböző jelhordozókon keresztül. Ahogy a mítosz ál­talában, úgy Ádám mítosza is minden korban és minden kulturális kö­zegben együttesen teremt viszonyulást a múlthoz, a mindenkori adott jelenhez ( és ezáltal a jövőhöz is); így egyszerre – a struk­tu­ra­lis­ta Claude Lévi-Strauss terminológiáját használva – történeti és tör­té­ne­tietlen struktúra.2 A „történetietlen” Ádámról, az első ember ar­che­tí­pusáról, a mindenkori keletkezés történeti szituációjától meg­ha­tá­ro­zot­tan beszél a zsidó vallás Ószövetségének kétfajta teremtéstörténete és a bűnbeesés leírása.3 Ádámról már átértelmezetten szól Pál apostol a korintusi levelekben: az első emberen, Ádámon keresztül a bűn és a ha­lál, az Új Ádámon, Krisztuson keresztül a megváltó megbocsátás és az élet jött a földre. „Amint ugyanis Ádámban mindenki meghal, úgy Krisz­tusban mindenki életrekel.”(Kor.15,22); „Ahogy az Írás mond­ja: „Ádám, az első ember élő lénnyé lett”, az utolsó Ádám pedig
él­tető lélekké. De nem a szellemi az első, hanem az érzéki, aztán kö­vet­kezik a szellemi. Az első ember földből való, földi: a második ember a mennyből való, olyanok a mennyeiek is. Ezért ahogy a földi ember alak­ját magunkon hordozzuk, a mennyeinek az alakját is magunkon fog­juk hordozni.”
(1 Kor 15, 45–49) Az Újszövetségben az Ádám-mí­tosz a bűnbeesés szubsztanciájára redukálódik, ugyanakkor mintegy ki is egyenlítődik (Róm 5, 12–21) a krisztusi megváltás „üdvössége” és el­törlése által.4 Paul Ricoeur szerint „a Krisztológia szilárdította meg az Adamológiát”, mivel az Ószövetségben a Teremtéstörténet(ek)en kí­vül csupán néhány elszórt utalást találhatunk az első emberpár bű­nös­ségére, így „Ádám mintegy visszahatásban személyesedik meg”.5

                A VII. század közepén írásba foglalt Korán vallási mítosza egy újabb variánsot hoz létre. Allah agyagból és vízből alkotta Ádámot és éle­tet lehelt belé. A bűnbeeséssel azonban nem nehezedett az em­be­ri­ség­re az eredeti bűn (Q 2, 33), mivel Ádám később megbánta vétkét és bocsánatot nyert, sőt ő volt az első próféta, a föld helytartója, ka­li­fá­ja, aki az emberiséget, melyet Allah az ő gerincéből hozott létre, az is­teni kinyilatkoztatás alapján felvilágosította. 6

                Az Ádám-mítosz értelmezés-sorozatát hosszasan folytathatnánk az eu­rópai kultúra számtalan képzőművészeti és irodalmi meg­je­le­ní­té­se­i­nek további variánsaival valamint a teológia- és dogmatikatörténet ér­tel­mezéseivel. E csaknem három évezredes, az Ádám-mítoszt át­ér­tel­me­zetten éltető folyamatban különleges és kiemelt helyet foglal el Ma­dách Imre egyéni mítosza. 7 Intertextuális összehasonlításommal eze­ket a sajátosságokat mutatom be.8 Megközelítésem elméleti háttere egy­részt a gadameri hermeneutika „horizont-összeolvadási” teóriája, eb­ből adódóan vállalom fel saját értelmezői horizontom „szubjektív ar­tikulációját”, így például azt, hogy a madáchi Ádám-mítoszt a ma el­érhető és értelmezett Bibliával vetem össze, s nem a már szintén át­ér­telmező irodalmi előzményekkel.9 Másrészt mítoszelméleti né­ző­pont­ból azt kívánom bizonyítani, hogy Madách Imre Ádám alakjával és történetével megalkotta az „Adamológia” legkiemelkedőbb egyéni mí­toszát.

                A Tóra első könyvében a két teremtéstörténet összekapcsolódása, a bűnbeesés története – és érintőlegesen Ádám utódainak, Káinnak,
Ábel­nek és Szetnek a története – alkotja Ádám héber eredetű ant­ro­po­ló­giai mítoszát. A teremtés és ezen belül az ember teremtése két le­í­rás­ban, úgynevezett kettős történetben található. E kettősséget a több­faj­ta hagyomány együttélésével magyarázzák. 10

                A Tóra első teremtéstörténetében Isten neve Elohim, Ádám mí­to­sza itt izraeli keletkezésű, elohista hagyományban gyökerezik. A má­so­dik teremtéstörténet Istene Jahve Elohim (Úristen), amely a ké­sőb­bi, az izraeli és a judeai hagyományt összekötő tudatos egyesítés ered­mé­nye. Az Ádám-mítosz így egyrészt elohista hagyományozottságú, más­részt jahvista-elohista eredetű, körülbelül két-három évszázadnyi kü­lönbséggel keletkeztek. Ebből (is) fakadhat az, hogy a teremtés il­let­ve az ember teremtésének kétfajta története egyrészt ismétlésekkel más­részt ellentmondásokkal telített.

                Az eltérések három vonatkozásban foglalhatóak össze: egyrészt az el­ső ember, emberpár megteremtésének kettősségéből, másrészt az em­bert körbevevő más minőségű környezetből, harmadrészt a transz­cen­dens hatalom másságából adódnak az elkülönböződések.

                Az első teremtéstörténetben Elohim mindenható teremtőként, igé­vel teremt, szinte ünnepélyes aktussal „úgy mondja ki elhatározását, mint­ha udvartartásához szólna”:11 „Teremtsünk embert kép­má­sunk­ra, magunkhoz hasonlóvá”.(Ter 1, 26)12 Elohim, a szóval teremtett min­denség létrehozása után, a lét piramisának csúcsára helyezve, a ter­mészet felett uralkodóvá téve, megáldva, hozzá legközelebb ál­ló­nak teremtette meg az első embert, emberpárt, háromszor is ismételve hoz­zá való hasonlatosságát. (E szép történet mögött talán a zsidó tör­té­nelem egységes királyság-korszakának rendezettsége, harmóniája hú­zódik?) Az első teremtéstörténetben Elohim mindenhatósága abban nyil­vánul meg, hogy puszta szavával hozza létre a mindenséget, míg a má­sodikban csak megemlíti a föld és az ég teremtését, bővebben az em­berrel, majd az ember környezetének, a Paradicsomnak a lét­re­ho­zá­sá­val foglakozik. Itt Jahve Elohim, az Úristen, sokkal inkább az ember sor­sát irányító – először gondoskodó, majd a jó és rossz tudásának fá­já­ról való evés tiltásával isteni törvényt hozó, végül büntető – transz­cen­dens hatalomként jelenik meg. A föld anyagának és a Jahve Elo­him által adott éltető elemnek a kettőssége jelzi, hogy az első ember
már teremtésének pillanatában összetett, a por-test és lehelet-lélek du­a­litásának egysége: „Akkor az Úristen megalkotta az embert a föld po­rá­ból és orrába lehelte az élet leheletét. Így lett az ember élőlénnyé.” (Ter 2, 7). A második teremtéstörténet nyilvánvalóbbá teszi az ember és az Úristen közötti eltérő minőséget, mint kettős szubsztanciát.

                Az első történetben minden fáról ehet az emberpár, így ebből az el­beszélésből nem következhet a bűnbeesés ténye, az itt szereplő Ádám-mítosz szubsztanciája a teremtés, tehát ebben az értelemben ez an­tropológiai mítosz. A második történetben a jó és rossz tudásának fá­járól való evés megtiltásának isteni parancsa már magában hordozza az ellenszegülés, a bűn elkövetésének a lehetőségét. Az emberi bűn­be­e­sés abszolút kezdete – filozófiai hermeneutikai alapállásból13 – a fa Is­ten által való megteremtése és a törvényhozás. Ez az isteni parancs (és fa) jelképesen az emberi választás autonómiáját állítja, azt, hogy az ember ezen isteni tiltó törvény kinyilatkoztatása után már saját ma­ga sorsának irányítója, mégpedig szabad vagy-vagy választásával: el­is­merheti Istent, az isteni parancsot betartva14 vagy elfordulhat tőle. A fa így a szabad akarat jelképe, az isteni tiltás pedig az isteni törvényt je­lenti, és e kettő létrehozásával, kinyilvánításával Isten egyben átadta az embernek a szabadságot, a szabad döntés vagy-vagy választását és re­alizálását. Ez a szabadság egyben a teremtmény – Istentől való – el­pár­toló képességének, bűnbeesésének is a forrása.

                A második teremtéstörténetben az Ádám-mítosz szubsztanciája: a bűn­beesés ténye, melynek hátterében az emberi autonómia átélése van, az Istentől kapott szabadság gyakorlata. A jahvista-elohista ha­gyo­mányozottságú teremtéstörténet már nemcsak antropológiai, ha­nem sokkal inkább étiológiai mítosz is.15 Ez az oknyomozó jelleg ta­lán a történeti háttérrel magyarázható, hiszen a baj, a rossz, a gonosz ere­deti forrását meg kellett keresni; a szenvedésekkel telített, i. e. 8–7. szá­zadi helyzet történelmi viharaira valamilyen magyarázatot kellett ta­lálni. Mózes népének egységes királysága kettészakadt, az északi or­szág­rész, Izrael elvesztette önállóságát, népe fogságban. Meg kellett ta­lálni a bűn eredetét, azt, hogy miért hagyta el Isten a kiválasztott né­pet, milyen okból bünteti. A kauzális láncolat nyilvánvaló. Az Úristen – az abszolút kauzális kezdőpontot (a szabad választás jelképét, a fát
és az isteni törvényt) előrehozva – így kérdez: „Ettél a fáról, melyről meg­tiltottam, hogy egyél? Az ember így válaszolt: „Az asszony adott a fá­ról, akit mellém rendeltél, azért ettem.” Az Úristen megkérdezte az asszonyt: „Mit tettél? Az asszony így felelt: A kígyó vezetett félre, azért ettem.” (Ter 3, 11–12–13) S a kígyó kísértő szavai is az isteni til­tás okmagyarázatára („azért ezt tiltotta meg Isten, mert”) épülnek, azt megcáfolva: Isten csak a kert közepén álló fa gyümölcséről mond­ta: Ne egyetek belőle, ne érintsétek, nehogy meghaljatok.” Erre a kí­gyó így beszélt az asszonyhoz: „Semmi esetre nem fogtok meghalni. Is­ten jól tudja, hogy amely napon esztek, szemetek felnyílik, olyanok lesz­tek mint az istenek, akik ismerik a jót és a rosszat.” (Ter 3, 3–4–5) A kísértő szerint az isteni tiltás oka egy transzcendens hatalmi „fél­té­keny­ség”: Isten nem akarja, hogy az ember hozzá (hozzájuk) ha­son­la­tos­sá váljék. A bűn elkövetése után az isteni büntetés is kettős ka­u­za­li­tás­ban, ok-okozati viszonyban történik. A büntetés egyrészt a tiltott fá­ról való evés, az isteni parancsnak való ellenszegülés miatt történik, a „ha eszik, akkor” kauzalitásban: Jahve Elohim „ellenkezést vet” a fér­fi és a nő valamint ivadékaik közé, Évára a fájdalmas szülést, Ádám­ra a fáradságos munkavégzést és mindkettőjükre a halált rója: „Ar­cod verítékével eszed kenyered, amíg vissza nem térsz a földbe, ami­ből lettél. Mert por vagy és a porba térsz vissza.” (Ter 3, 19) Majd egy másik ok-okozati viszonyra, a „ha már evett, akkor” kauzalitásra he­lyeződik a hangsúly: „Azután így szólt az Úristen: „Lám, az ember olyan lett, mint egy közölünk, ismer jót és rosszat. De nem fogja ki­nyúj­tani kezét, hogy az élet fájáról is vegyen, egyék és örökké éljen. Ezért az Úristen eltávolította az Éden kertjéből, hogy művelje a földet, amely­ből lett.” (Ter 3, 22–23) A bűnbeesés után az isteni és emberi mi­nőség még jobban elkülönül, szemben az első történet képmás-ha­son­lóságával. A Teremtés 3. fejezete az Ószövetség egészében is éti­o­ló­giai jellegű, mégpedig abban az értelemben, hogy a világban ta­lál­ha­tó bajok, szenvedések és halál okának az első emberpárt, annak bűn­beesését jelöli meg, és általános érvényűvé, minden emberre vo­nat­koztatottá teszi, ahogy ezt például Salamon panasza is bizonyítja: „hisz nincs ember, aki ne vétkeznék”. (1 Kir 8, 46).16 A héber Ádám-mí­tosz szubsztanciája a (kétfajta) teremtés mellett tehát a bűnbeesés.


II.

 

A tanulmány második részében azokat az elkülönböződéseket mu­ta­tom be, melyek a bibliai Ádám-mítosz és Madách egyéni mítosza kö­zött találhatóak. Sokan, sokszor leírták már, hogy Madách romantikus egyé­ni mítoszteremtésében meglehetősen szabadon kezelte a mi­to­ló­gi­ai anyagot. Egy-két feltűnő eltérés regisztrálásán túl azonban nem de­rült ki, hogy ez az elkülönböződés milyen természetű és milyen mi­nő­ségűvé teszi ezt az egyéni mítosz-variánst. Úgy vélem, azért is fon­tos elvégezni a komparatisztikai összevetést, mivel napjainkban egyre több olyan befogadó is megismerkedik a Tragédiával, akinek ér­tel­me­zői horizontjában, egyéni műveltségében egy alapos Biblia-ismeret van. Először a konkrét – szemantikai és strukturális – különbségeket ve­szem sorra, és a bibliai Ádám-mítosz és Madách egyéni mítosza kö­zöt­ti lényegi párhuzamokat és eltéréseket összegzem az első három szín alapján. Majd a tanulmány harmadik részében Madách Ádám-mí­to­szát mint az „Adamológia” kiemelkedő egyéni mítoszát, annak sa­já­tos­ságait részletezem a mű egészében.

                Az első teremtéstörténetben csupán a „Teremtsünk embert…” töb­bes számú felkiáltása utal arra, hogy Isten nincs egyedül a transz­cen­dens szférában. Madách képzelete az Urat17 „dicstől környezetten trón­ján”, angyalok seregétől körbevetten láttatja. 18 Az első te­rem­tés­tör­ténet mitológiai anyagára utalnak a következő madáchi pár­hu­za­mok: az isteni teremtés kozmikus méretei, a teremtés felett érzett is­te­ni megelégedettség.

                 A Teremtés első fejezetében a megteremtett világ harmonikus, tö­ké­letesen rendezett, megáldott és befejezett. Ezzel szemben Ma­dách­nál az I. szín teremtés-dicséretének számos eleme előrevetíti már a bűn­beesés utáni állapotot is, a megbomlott harmóniát, ahogy erre Hor­váth Károly már utalt Madách-monográfiájában: „Az I. szín szá­mos eleme azt sugalmazza, mintha a kezdeti harmónia megbomlása már eleve szükségszerű, de mindenesetre előre látott lenne és nemcsak az Úr szemében. Az angyalok kara már úgy köszönti a Föld szellemét, mint akinek „változó világgömbjén” „nagy eszmék fognak lenni küz­de­lemben”, „szép és rút”, „mosoly és könny”, „az Úr kedve és ha­rag­ja” fog rajta „kört venni”. Nos, ez – a bibliai mítosz logikáját követve – csak az ember bűnbeesése utáni állapotra lehet jellemző.”19 Az el­kü­lönböződés oka – véleményem szerint – az expozíció poétikai, sej­te­tően előremutató sajátosságával, „követelményével” (is) össze­füg­gés­be hozható.

                Egy másik lényeges strukturális elkülönböződés Madách első szí­né­nek mennyei jelenete (1–75 sor)20 és a teremtés leírása között a kö­vet­kező: az első teremtéstörténet a teremtő aktus folyamatát beszéli el, négy­szer hangzik el eközben „az Isten látta, hogy ez jó” (Ter 1, 12; Ter 1, 19; Ter 1, 21; Ter 1, 25) gondolatritmusos alakzata, majd mi­u­tán ez első emberpárt is megalkotta, ötödször így szól az elbeszélő: „Is­ten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott.” (Ter 1, 31), ez­u­tán a hetedik napon Elohim megpihent a teremtés munkája után és meg­áldotta azt (Ter 2, 2–3). A teremtés folyamatának hosszú le­í­rá­sá­ban csupán a gondolatritmus utal a megelégedettségre; a teremtés utá­ni állapotra – a befejezésre, a pihenésre és a megáldásra – pedig mind­össze három rövid záró mondat. Madách ott kezdi a Tragédiát, ahol az első teremtéstörténet abbahagyta a történetet: a befejezettség utáni ál­lapotban, a megteremtett világban. A Tragédia expozíciója tehát vi­lág­himnusz, a teremtés, az alkotás, a létezés dicsérete és öröme.”21

                 Horváth Károly szerint az első színbeli Úr és Lucifer vita (76–153 sor) mitológiai előzményének az ószövetségi Jób könyve tekinthető. 22 Vé­leményem szerint ez a kijelentés csak a vita tényére, meg­le­vő­sé­gé­re vonatkoztatható. A Sátán Istennel vitatkozva és fogadást kötve be akar­ja bizonyítani, hogy Jób istenfélő jámborsága nem valódi, csupán a javakért kapott hálán alapul. Ha ezeket, a külső értékeket Isten el­ve­szi, sőt ha leprás beteg lesz, „húsában és csontjá-ban éri bántódás (Jób 2, 5), akkor istentagadó lesz, legalábbis a Sátán feltételezése sze­rint. Természetesen a Sátán veszít, mivel Jóbot nem tudja megtörni sem­miféle szenvedés, és ezért Istene még jobban megjutalmazza. Is­ten és a Sátán közötti vitára több helyütt is találhatunk utalást az Ószö­vet­ségben (Zak 3, 1–2; Bölcs 2, 24; Jer 2, 20).

                Arany János megjegyzése – Madách „erősebben gondol, mint kép­zel23 igen találónak bizonyul, mivel a legkülönbözőbb helyeken ta­lálható bibliai elemeket keresgélve nyilvánvaló, hogy Madách rend­kí­vül eredeti módon konstruálta újjá és értelmezte át a mitológiai anya­got. Az eredeti konstrukciók megléte többnyire a bibliai történet ho­mályos pontjaira épül. Szemléletes példa erre az Úr és Lucifer kö­zöt­ti dialógus. Ha a vita tartamát elemezzük, a luciferi „Együtt te­rem­ténk: osztályrészemet / Követelem” kijelentés a világ lényegét monista vagy dualista alapon magyarázó, filozófiai és egyben teológiai prob­lé­ma­körre vezethető vissza.24 A Rossz léteztető-eredeztető kérdését (Is­ten teremtménye a Sátán vagy eredendően létező; relatív vagy ab­szo­lút gonosz?) a Bibliában homályosság veszi körül. Ez a hermeneutikai ho­mály az egyik oka annak, hogy a Sátán teremtettsége és természete kö­rül zajló teológiai és dogmatikai viták szinte a kereszténység szü­le­té­sével egyidejűek. 25 Madách Imre korában is igen hangsúlyosan ve­tő­dött fel a különböző keresztényi vallásos irányzatokhoz kötött lu­ci­fe­ri eredeztető kérdéskör. A XVIII. század végén és a XIX. század ele­jén az egyik katolikus kontra protestáns teológiai és dogmatikai vi­ta igen élesen, a kereszténység monoteizmusát is megkérdőjelező ér­tel­mezésben tette fel ezt a kérdést. A Biblia homályossága nyomán és az ördögben való hit XVIII. századig tartó kegyetlenkedéseinek kö­vet­kezményeképpen a protestáns teológusok felléptek a Sátánban való hit túlzott emberi mesterkedései ellen. E hosszú folyamat ered­mé­nye­kép­pen a XIX. század elején Schleiermacher révén fogalmazódott meg a következő teológiai dilemma: „az abszolút gonosz személyes ör­dög nem is létezhet, mivel ha személy, akkor teremtett lény, az isten al­kotása, ezért tehát nem is lehet abszolút rossz. Ha viszont azt fel­té­te­le­zik, hogy abszolút gonosz lény létezik, akkor annak éppúgy örök­ké­va­lónak kell lennie, mint amilyen az abszolút jó isten; ebben az eset­ben már letérnek a monoteizmus alapjáról, és a dualizmushoz jutnak el.”26 E filozófiai, teológiai és egyben dogmatikai problémakör el­len­tét­be állítása, a világ lényegét monista vagy dualista alapon ma­gya­rá­zó primordiális-metafizikus kérdésfeltevés az alapja a Tragédia első szí­nében megfogalmazódó, – Úr és Lucifer közötti – vita tartalmának. A vita monista-dualista tárgyköréhez szorosan kapcsolódik a hatalom kér­dése. Elsősorban erről az oldaláról értelmeződött a Madách-szak­i­ro­dalomban az Úr mindenhatóságának ellenszegülő Lucifer, aki a fenn­álló isteni rend elleni lázadás megtestesítője, a kétkedés, a hideg ra­cionalitás szelleme. Az Úr és Lucifer közötti vita másik alapvető tár­gya: tökéletes-e az isteni teremtés vagy sem? Az Úr szerint igen, Lu­ci­fer azonban ellentmond, szerinte „hiányzik az összhangzó értelem”, a te­remtett világ csupán „Játék, melyen gyermekszív hevülhet”, s az em­be­rek „műkedvelő”, tökéletlen teremtvények. Így Lucifer célja, hogy az Úr (és áttételesen az ember) ellenségeként az ember–isten viszony és a teremtés harmóniáját szétzúzza, bebizonyítva ezzel a teremtés tö­ké­letlenségét.

                Isten szavai és az őt dicsérő angyalok minden létező, – azaz ma­gá­nak Lucifernek is az isteni teremtettségét állítják: ez lenne a vita egyik ál­lítása a tételes katolikus kereszténység monoteizmusa oldaláról, il­let­ve a monizmus állítása a filozófia oldaláról. Elpusztíthatná Lucifert, de nem teszi, hanem működéséhez mintegy engedélyt, sőt eszközt is ad, az Éden két fáját. „De mindöröktől fogva élek én.” kijelentéssel Lu­cifer azt állítja Istennel szemben a dualizmus nézőpontjából, hogy Is­ten és Lucifer, a Valami és a Semmi, állítás és tagadás, teremtés és an­nak megkérdőjelezése, végső soron a Jó és a Rossz bipolaritása mind­öröktől fogva csak együtt létezhetnek. 27 Lucifer tehát nem csu­pán ellentmond, tagad, hanem önmagát Istennel egyenrangú, autonóm transz­cendens lényként határozza meg. Végső soron a transzcendens és a metafizikai világ eredendő és szükségszerű dualizmusát állítja ak­kor is, mikor önmagát az isteni győzelemmel szembeni örök „vesz­tes­ként”, „de új erővel” felkelőként, egy „szüntelen” bukásra ítélt ne­ga­tív princípiumként láttatja. A világ lényegének egy illetve kettő prin­cí­pi­umból eredeztethető filozófiai-teológiai alapkérdését Madách Imre a szí­nek sokaságán keresztül megoldatlanul hagyja, nem válaszol egy­ér­tel­műen a monizmus–dualizmus metafizikus problémafel­ve­té­sé­re, és csak a XV. szín isteni válasza ad egyfajta – monista – meg­ol­dást.28

                Az első szín vitájában két, a bibliai mítosztól elkülönböződő elem van. Az egyik szemantikai különbözőség egy filozófiai-teológiai kér­dés­re irányul, „a honnan eredeztethető a rossz” kérdésére. Az ember bű­nössége más kauzalitásban, ok-okozati viszonyban tételeződik, Ma­dách­nál ez egyértelműbben megjelölt, mint a második te­rem­tés­tör­té­net­ben. Az emberpár bűnösségének abszolút kezdőpontja a luciferi du­alista érvelés és követelés, melynek következményeként a gonosz esz­közévé válik a két fa:


                                                                              Együtt teremténk: osztályrészemet

                                                                              Követelem.

                                                               Az Úr (gúnnyal)

                                                                              Legyen, amint kívánod.

                                                                              Tekints a földre, Éden fái közt

                                                                              E két sudar fát a kellő középen

                                                                              Megátkozom, aztán tiéd legyen.

                                                               Lucifer

                                                                              Fukar kezekkel mérsz, de hisz nagy úr vagy,

                                                                              S egy talpalatnyi föld elég nekem,

                                                                              Hol a tagadás lábát megveti,

                                                                              Világodat meg fogja dönteni. (Indul.)

                                                               Angyalok kara

                                                                              El Isten színétől, megátkozott,

                                                                              Hozsán’ az Úrnak, ki törvényt hozott.

 

                Az Úr (gúnyosan bár, de mégis beleegyezve az együtt-teremtés du­alizmusába?) teljesíti Lucifer követelését és átadja a gonosz szá­má­ra a kísértés eszközeit és csak ezt követően, a második szín elején hang­zik az isteni tiltó törvény. A madáchi átértelmezés kauzalitásától el­té­rő­en a második teremtéstörténetben Jahve Elohim tiltó parancsa lesz az em­beri bűnbeesés abszolút kezdete, mivel ez az isteni törvény (és egyet­len eszköze: a és gonosz tudásának fája) már állítja az em­be­ri vá­lasztás autonómiáját: aki elismerheti az isteni törvényt vagy el­for­dul­hat tőle. Így az ember szabad választásával már adva van a kí­sér­tés le­he­tősége is. Itt egy negatív irányú az isteni paranccsal szem­be­he­lyez­ke­dő autonóm döntésre való bíztatás eszközévé fokozódik le a kí­sér­tő, kígyó alakjában. Jahve Elohim egy fa gyümölcsének evé­sét tiltja meg, de a büntetés már a másik fára, az élet fájára is vo­nat­ko­zik. 29

                A másik különbség az, hogy a Tragédia Édenkertjében két fáról van szó mindvégig. Hogy ez direkt-e vagy véletlen? Az előbbi ese­té­ben milyen alkotói szándékkal hozható összefüggésbe? Vagy az utób­bi­nál: mi a véletlen oka? E kérdések a szerzői szándékra illetve e leg­kü­lönbözőbb megfejtendő filológiai rejtélyekre irányulnak, így írá­som­ban sajnos válasz nélkül maradnak; nem tagadva azt, hogy két­ség­kí­vül érdekes és igencsak meggondolandó az eltérés ténye.
                 A második teremtéstörténetben és a bűnbeesés elbeszélésében Jah­ve Elohim az ember sorsát irányító hatalom, aki először létrehozza Ádá­mot, majd gondoskodik életkörülményeiről, megteremti számára az Édent, a „segítőtársakat”, végül Ádám „oldalcsontjából” Évát, mind­eközben a törvény felállításával a szabad választás jogát adja át, majd a tiltó törvény megszegése, a bűnbeesés után büntet. A Tragédia má­sodik és harmadik színe alapvetően módosítja a mitológiai alap­egy­ségek arányait. A bibliai kísértés rövidségével szemben több mint száz soron keresztül ível a luciferi kísértő dialógus. Mégis a bibliai kí­gyó egyetlen mondatának egyéni értelmezésére épít Madách, „az olyan lehetsz, mint Isten” a csábítás lényege itt is, hogy ez majd az „Ön­magam levék / Enistenemmémetamorfózisává lényegüljön át. Egy másik arány-különbség az, hogy a teremtéstörténet hosszú és rész­letező isteni büntetését Madách csupán egyetlen, teológiai jellegű mon­datban tömöríti:

 

                                                               Az Úr szava

                                                                              Ádám, Ádám! elhagytál engemet,

                                                                              Elhagylak én is, lásd, mit érsz magadban.

 

                A Bibliától teljesen eltérően kiemelt funkciót kap az „Éden-nosz­tal­gia”,

30

 a vágykép az első emberpár harmóniájáról, ugyanakkor ez egy mitologéma is az „aranykor-mítoszból”. Szintén egy alapvető el­kü­lönböződés a harmadik szín egésze is, hiszen az Ószövetség a ki­ű­zet­tetést elbeszélve Káinnal és Ábellel folytatja az első emberpár tör­té­netét.

                 Horváth Károly a nagy mű megszületésének hátterében – „a Tra­gé­diát létrehozó töprengés, gondolkodás Madách válságának mély­pont­ján, 1857 körül indulhatott el”Madách egyik levél­fo­gal­maz­vá­nyát idézi: „E méreg igazság, ha tragédia is, s az emberi természet so­ha­sem tagadta meg magát, és Ádám teremtése óta folyvást más és más alak­ban jelen meg, de alapjában mindig ugyanaz a gyarló féreg ma­rad a még gyarlóbb Éva oldalánál.” 31 A Tragédia hatástörténetében szin­te közhelyként ismétlődik az, hogy Ádám és Éva nemcsak mi­to­ló­gi­ai alakok és az emberiség örök jelképei, szimbólumai, hanem tör­té­ne­ti személyek is. A „más, de mindvégig ugyanaz” gondolat a le­vél­ből ugyanakkor már utal a Tragédia mitologikus felépítésének ötletére is. Másrészt hordozza azt – a művet is meghatározó – pesszimista és pre­desztináltságra utaló32 gondolatot, hogy az ószövetségi Ádám tör­té­netét minden kor minden embere megismétli, mivel gyarlóságát örö­köl­jük, újra és újra beleszületünk az ádámi léthelyzetbe. Ádámban mind­annyian és örökösen egyek vagyunk. Az ember gyarló ter­mé­sze­te és e miatti folytonos bukása ugyan nem cáfolódik meg a Tra­gé­di­á­ban sem, azonban kiegyenlítődik egy – rangjában éppolyan fontos – el­lenpólussal, mégpedig a küzdés állandóan megújuló cselekedetével. S e kettő ellentétes irányultsága egyenlítődik ki a ciklikusan is­mét­lő­dő, bukás és/de küzdés folyamatában.

                Madách Imre a Tragédia első három színében szinte tovább írja a bib­liai teremtés és a bűnbeesés történetét. Olyan pontokon tesz ki­e­gé­szí­tést, olyan aránymódosításokat alkot, ahol a bibliai történet ho­má­lyos vagy teljesen hiányos. E szupplementumok és aránymódosítások ugyan­akkor valamely filozófiai és/vagy teológiai problémakört vetnek fel, így például az Úr és Lucifer közötti monista–dualista vitára gon­do­lok, az emberi bűnösség kauzális végokára, vagy az isteni, nagyon tö­mör büntetés summázatára: „Elhagylak én is, lásd, mit érsz ma­gad­ban”. Ez az állításba bújtatott kérdés az ember, az emberiség lé­nye­gé­re kérdez rá és egyben a további színek alapprobléma-felvetését is meg­adja: mivé válhat az ember, az emberiség önerejéből; Istenét el­hagy­va, Istenétől elhagyottan?

III.

Az Ószövetség Ádám-mítosza a teremtés és a bûnbeesés mítosza – Ma­dách Ádám-mítoszának szubsztanciája: az örökös bukás „és a mégis” küzdés mítosza. Ez az elkülönbözõdõ minõség teszi egyedivé Ma­dách mítoszteremtését. Miért tekinthetõ egyéni mítosznak Madách Ádám­ja? Minden antropológiai mítoszban valamilyen módon meg­fo­gal­mazódik az emberi ráció õsdilemmája: képes-e ez az emberi nem meg­valósítani a benne rejlõ lehetõségeket; ha nem, akkor miért nem; ha igen, akkor hogyan? A mítosz mint struktúra az emberi nem fel­té­te­lezett lehetõségeinek egy-egy fajta modelljét adja.33 Ilyen lehetséges mo­dellt nyújt Madách Imre szubjektivizált mítosza is, mivel az egyén­ben kezdõdõ és véget érõ, ugyanakkor minden egyénben újra meg­is­mét­lõdõ egyetemes emberi alapállapotot ábrázolja, a modernitásra jel­lem­zõ tartalommal megtöltve: a bukás és/de mégis küzdés mítoszát. Ugyan­akkor a mitikus alapkérdésre kétféle választ ad: nem képes az em­beriség megvalósítani lehetõségeit, mert mindig elbukik, másfelõl: ké­pes lehet a megvalósításra, a jobbításra, mert folytonosan küzd. Ez az ellentételezés az „Ádám mint Ember” dualitásából fakad, az emberi nem alaptermészetének kettõsségébõl.

                Az én mítoszát mint morális mítoszt a romantika teremti meg. A fel­világosodás után az alteritás hagyományos mítoszai fokozatosan el­ve­szítették érvényességüket, világmagyarázó erejüket. A mítosz ha­tá­sá­nak hatalmát ismerve, Herder óta hangoztatták a német romantikus te­oretikusok, hogy egy „új mitológiára van szükség”. Mûvészi prog­ram­juk szerint az „én mitológiája” a szubjektivizált mítosz lehet, mely organikus egésszé rendezi el a világot úgy, hogy kiindulópontján és fókuszában mindig az én, az individuum moralitása, ethosza áll.34

                A Tragédia „én-mítosza” mítosz annyiban, hogy minden ember egye­di tapasztalatát képes egyetemessé formálni; morális tartalmú, mert Madách Ádámja, bukása és küzdése a modernitás in­di­vi­du­umá­nak lényegi szubsztanciája. Mitikus, mivel az emberi sorssá, sorsokká for­mált végtelen folyamatot ábrázolja. Sajátosan egyéni mítosz, mert ez a bukás-küzdés a modernitás emberének sorsa – Madách gon­do­lat­vi­lágában. Mitikus azért is, mivel képes megteremteni az örök vissza­té­rés ciklikusságát a kezdet, a történeti és a vég között; egyéni mítosz, mi­vel Madách értelmezésében a bukás-küzdés mozgása, dinamikája (ádá­mi) emberi alapállapot, és a történelem mozgásának állapota is.

                Az ószövetségi Ádám-mítosz bûnbeeséséhez köthetõ a bukás is­mét­lõdése. A küzdés kiegyenlítõ eszménye és késztetése azonban nem­csak a XIX. századi Magyarország koreszméjéhez, Kölcsey, Pe­tõ­fi és Vörösmarty örökségéhez köthetõ,35 illetve nemcsak a romantikus ha­tás kiegyenlítõ jellegéhez kapcsolható,36 hanem a Tragédia egyéni mí­toszának morális erejéhez is. Az individuum, az Ember számára a
küz­delem önmaga megváltásának módjaként határozható meg, ön­ma­ga belsõ morális parancsaként. Az újra és újra elbukó Ember létének olyan belsõ morális lényege a küzdelem, amellyel önmaga létét, em­ber­ségének lényegét és méltóságát állítja. Ádám ugyan mindig el­bu­kik, de szeretné megváltani, jobbá tenni önmagát és az emberiséget a foly­tonos küzdés révén.

                Írásom elsõ részében párhuzamot vontam az ószövetségi és az új­szö­vetségi Ádám-mítosz között, melynek sommázata az volt, hogy Ádám bûnbeesését a második Ádám, Krisztus megváltása oldja fel. Ugyan­ezt a kiegyenlítõ (bûnbeesés–megváltás; bukás–küzdés) mítosz-mo­dellt alkotja meg Madách Imre is Ádám történetében: ószövetségi Ádám­ként elbukik, de „krisztusi” Ádámként hisz és eszményei meg­va­lósításával küzd az emberiség, a valóság jobbításáért. Ebben az ér­te­lem­ben Madách Ádámja a küzdés emberi akaratában, az újrakezdés mél­tóságában akarja megváltani, jobbítani önmagát és az emberiséget. Ez az akarás realizálható-e? Megváltható-e, jobbítható-e az emberiség az Ember küzdése által? Képes-e nemesebbé tenni a világot az Em­ber? Minden szín válasza, az eszkimó szín „végszava”: a Nem. Az (ószö­vetségi) Ember gyarló természete miatt: a Nem. Azért nem, mert az Istenét elhagyó és Istentõl elhagyatott Ember mindig elbukik bûnös ter­mészete által. De Madách szerint az élet természete a küzdés, ve­re­sé­geink ellenére, sõt éppen azért, mert vereséget szenvedtünk, küzdeni kell a humánum eszményeiért, értékeiért. Még akkor is, ha a küz­de­lem újrakezdésében, értelmes céljában és megvalósulásában már csak bíz­va hihetünk.

Vissza