Jegyzetek
1. Kerényi
Károly: Mi a mitológia? Szépirodalmi Könyvkiadó, Bp., 1988. 9–12.
Vissza a szöveghez
2. Claude Lévi-Strauss: A mítoszok struktúrája. In: Strukturalizmus. Elsõ kötet. Szerk.: Hankiss Elemér. Európa Könyvkiadó, Bp., 1971. 136–138.
3. Az elsõ
teremtéstörténet jahvista hagyományozottságú, feltehetõen i. e. 9. században akkor keletkezett, amikor Mózes népe (Júda és
Izrael) még egységes királyságban tömörült. A második teremtéstörténet már az izraeli és judeai kettészakadás után, az izraeli északi
országrész i. e. 721 utáni bukása után keletkezett, amikor Izrael országának
népét III. Tiglatpilezer asszír király fogságba hurcolta.
A második teremtéstörténet így már jahvista-elohista hagyományra
épül. A déli országrész, Júda sem tartotta meg
sokáig önállóságát, Jeruzsálem pusztulása után, i. e. 587-ben Nebukadnezár
babilóniai király vetette õket fogságba. Vissza a szöveghez
4. A katolikus kereszténységben az eredendõ bûn tana Szent Ágostontól
kezdõdõen hosszú dogmafejlõdésen és értelmezésen ment keresztül.
A mai katolikus dogmatika szerint az elsõ
emberpár bûnbeesése egyben az eredeti és eredendõ bûn, „az áteredõ bûn tanát” is
jelenti, azt, hogy az elsõ emberben mindnyájan vétkeztünk, s e
bûn büntetése a halál. Krisztus megváltó áldozati halála és feltámadása
az eredendõ „bûn-jelleg eltörlése”.
Krisztus keresztségének felvételével az ember
felszabadul az eredeti bûntõl, bár ez nem jelenti azt, hogy
személyes, egyéni életében elkövetett bûneiért nem büntethetõ.
V. ö.: Dr. Elõd
István: Katolikus dogmatika. Szent
István Társulat, Bp., 1983. 166. Vissza a szöveghez
5. Paul Ricoeur: Az „Ádám-mítosz”
és a történelem „eszkatológikus” felfogása. In: A hermeneutika elmélete.
Elsõ rész. Szerk.: Fabiny Tibor.
6. V. ö.: Karen Armstrong: Mohamed. Az iszlám nyugati szemmel. Európa
Könyvkiadó, Bp., 1998. 176–178. Vissza a szöveghez
7. Természetesen a Tragédia Ádám-mítoszának madáchi átértelmezése sem
függetleníthetõ el teljesen korának sajátos hatás- és értelmezéstörténeti
horizontjától, így az addigi teológiai, dogmatikai és irodalmi
Ádám-átértelmezésektõl sem. Vissza a szöveghez
8. Milyen kiadású, nyelvû és fordítású
Bibliát, Biblia-értelmezéseket ismert Madách Imre? Milyen dogmatikarendszer
határozta meg vallásos szemléletét? Milyen irodalmi mintát adhatott ehhez például
9. Például Milton
Elveszett Paradicsomában Ádám
hasonlóan az egész emberi nemet jelképezõ
mitikus hõs. Milton Ádámnak és Évának a
bûnbeesés miatti lelkiismeretfurdalását hangsúlyozza. A visszanyert
Paradicsomban, Krisztus – mint a második Ádám – történetében az eredendõ bûn krisztusi eltörlése áll
középpontban.
10. Valószínûsíthetõ, hogy létezett
egy jahvista hagyomány, melyet kb. i. e. 9. században foglaltak írásba Judeában, és egy elohista hagyomány,
amely késõbb északon, Izraelben keletkezett. A két hagyomány illetve
ennek nyomán az Ószövetségbe
beolvadt rész onnan kapta nevét, hogy Isten neve Jahve-ként (magyarra fordítva
Úrként) vagy Elohimként fordul elõ (magyarul Istenként). Az északi ország összeomlása, kb. i. e. 721 után a két
különbözõ hagyományt egybefoglalták, ezekben az
ószövetségi részekben Isten neve Jahve Elohimként (magyarra fordítva
Úristenként) szerepel. In: Az Ószövetség könyvei.
In: Biblia. Ószövetségi és Újszövetségi Szentírás. Szent István Társulat,
Bp., 1982. 12. Vissza
a szöveghez
11. Teremtés.
Jegyzetek.
In: Biblia. Ószövetségi és Újszövetségi
Szentírás. Szent István Társulat, Bp., 1982. 60. Vissza a szöveghez
12. „Isten
megteremtette az embert, saját képmására teremtette õt, férfinak és
nõnek teremtette õket. Isten megáldotta õket, Isten
szólt hozzájuk: Legyetek termékenyek, szaporodjatok, töltsétek be a földet és
vonjátok uralmatok alá. Uralkodjatok a tenger halai, az ég
madarai és minden állat fölött, mely él és mozog. Azután ezt mondta
Isten: Nézzétek, nektek adok minden növényt az egész földön,
amely magot terem, és minden fát, mely magot rejtõ gyümölcsöt
érlel, hogy táplálékotok legyen.” (Ter 1, 27–28–29). Vissza a szöveghez
13. Paul
Ricoeurt szerint „ezáltal lesz az
ember a gonosz kezdetévé, azon a teremtésen belül, amelynek abszolút kezdete
viszont az isten teremtõ aktusa.” In: Paul Ricoeur: Az „Ádám-mítosz” és a történelem „eszkatológikus”
felfogása. In: A hermeneutika elmélete.
Elsõ rész. Szerk.:
Fabiny Tibor.
14. „De a jó
és rossz tudásának fájáról ne egyél, mert amely napon eszel róla, meghalsz”
(Ter 2, 17). Vissza
a szöveghez
15. Paul Ricoeur: Az „Ádám-mítosz”
és a történelem „eszkatológikus” felfogása. In: A hermeneutika elmélete.
Elsõ rész. Szerk.: Fabiny Tibor.
16. Az õsszülõk bûnbeesésének
következménye, hogy
17. Madách Imre Úrnak nevezi Istent. A hagyománynak megfelelõen ez a héber Jahve elnevezés magyar fordítása, Károli Gáspár óta. Mint említettem, az elsõ teremtéstörténet Istene Elohim, a másodikban Úristen neve Jahve Elohim. Madách tehát teljesen eltér a névadást illetõen az elsõ két teremtéstörténettõl.
18. Az elsõ szín égi jelenetének kezdete Goethe Faustjára emlékeztet annyiban, hogy mindkét helyen az angyalok kara és három illetve négy fõangyal zengi a dicshimnuszt az isteni teremtés tökéletességérõl. In: Horváth Károly: Madách Imre. 1823–1864. Mikszáth Kiadó, Horpács, 1999. 143.
19. Horváth
Károly: Madách Imre. 1823–1864.
Mikszáth Kiadó, Horpács, 1999. 146. Vissza a szöveghez
20. A Tragédia szövegére, soraira való utalásban Bene Kálmán fõszöveg-gondozását
veszem alapul. V. ö.:
Madách Imre: Az ember tragédiája. I. Fõszöveg. Madách Irodalmi
Társaság,
21. Mezei
József: Madách. Az
élet értelme. Magvetõ, Bp., 1977. 100. Vissza a szöveghez
22. Horváth
Károly: Madách Imre. 1823–1864.
Mikszáth Kiadó, Horpács, 1999. 142. Vissza a szöveghez
23. Aranyt idézi Horváth Károly. Horváth Károly: Madách Imre. 1823–1864.
Mikszáth Kiadó, Horpács, 1999. 130. Vissza a szöveghez
24. Korábbi tanulmányomban részletesen elemeztem e
kérdéskört, itt csupán vázlatos összefoglalást adok. V. ö.:
Máté Zsuzsanna: Madách Luciferjének genealogikus kérdéskörérõl. In: VII. Madách Szimpózium. Madách Irodalmi Társaság, Bp.–Balassagyarmat, 2000. 45–59. Vissza a szöveghez
25. A Biblia szövegének értelmezéseire épülő különböző teológiai – az ágostoni, tomista, kálvinista – rendszerek is eltérően fogalmazták meg ezt az eredetet, illetve a keresztény vallás különböző történeti korszakai és irányzatai is másképpen vélekedtek erről a kérdésről. Természetesen – a teljesség igénye nélkül – mégis érdemes egy mai olvasatban néhány konkrétumot felidézni arra vonatkozóan, mi is az oka Lucifer illetve a Sátán léteztetettségét körbevevő homályosságnak. Az okkereséshez – nem véletlenül – egy, a történeti teológiai áramlatok nézeteit is egybevető, mai dogmatikát, Dr. Előd István Katolikus dogmatikáját választottam:
– Az angyalok teremtéséről, jókról és rosszakról egyaránt „sehol sem beszél a Szentírás, teremtettségüket is csak egy helyütt említi (Kol 1, 16). Általában úgy veszi az angyalokat, mint a vallási hagyományból ismert lényeket, akik Isten gondviselő akaratának végrehajtói”.(14) (Megjegyzem: ma kétségbevonhatatlan katolikus dogmatikai hittétel, hogy az angyalok, jók és rosszak egyaránt, Isten teremtményei.) In: Dr. Előd István: Katolikus dogmatika. Szent István Társulat, Bp., 1983. 120.
– „Az
angyalok próbára tételérõl kifejezetten nincs szó a Szentírásban, (…)
sem a próba mikéntjérõl és tárgyáról. (…) Hittétel, hogy a gonosz szellemeket Isten jónak teremtette, de
õk saját magatartásuk következtében gonoszakká lettek. (…) Abból, hogy
vétkeztek, logikusan következik, hogy próbának voltak alávetve, és nem állták
meg a próbát. Miben állt a próba?
Mikor volt? Mennyien vétkeztek?
Nem találunk olyan adatokat a kinyilatkoztatásban, amelyekbõl
következtetni tudnánk az ilyen kérdésekre adható
válaszokra. Igen nagy valószínûséggel állíthatjuk, hogy bûnük
lényege a kevélység volt. A Szentírás ugyanis általános elvként vallja, hogy
26. V. ö.: Helmuth von Glasenapp: Az öt
világvallás. Gondolat, Bp., 1984. 296. Vissza a szöveghez
27. Lucifer
érvelése a következõ bipolaritásokra épít: a teremtés elõtti isteni
eszme, a Valami, a lét, a létezés nélküli ürességnek isteni érzete már magának
Lucifernek az eredendõ létét
bizonyítja, így maga az isteni teremtés szándéka, az isteni érzet sem jöhetett
volna létre e „gát” , ezen „ûr”, e Semmi nélkül, melynek Lucifer „a neve”. A teremtés szándéka,
a világ létrejötte tehát már Lucifert
feltételezi, és maga a Teremtés aktusa is, hiszen az isteni teremtés (isteni)
eszme, szellem és (az ördögi teret jelentõ) anyag kettõsségében
jött létre, magában hordozva a mindebbõl származó, egymással
korrelációs viszonyban lévõ bipolaritásokat mint hódolat–bírálat,
teremtés–tagadás, gyõzelem–bukás, bukás–felkelés, élet–halál,
boldogság–lehangolás, fény–árnyék, kétség–remény Vissza a szöveghez
28. A Madách-kutatásban már sokszor leírták és
bizonyították, hogy a Tragédia Istene ellentmond a tételes, monoteista
kereszténység dogmatikájának és Isten-felfogásának. V. ö.:
Szegedy-Maszák Mihály: Történelemértelmezés és szerkezet Az ember
tragédiájában. In: Madách-tanulmányok.
Szerk.: Horváth
Károly. Akadémiai, Bp., 1978. 138–9. és 141. Vissza a szöveghez
29. „Lám, az ember olyan lett, mint egy közülünk, ismeri a jót és
rosszat. De nem fogja kinyújtani kezét, hogy az élet fájáról is vegyen, egyék
és örökké éljen!” (Ter 3, 22.) Vissza a szöveghez
30. Horváth
Károly: Madách Imre. 1823–1864.
Mikszáth Kiadó, Horpács, 1999. 146. Vissza a szöveghez
31. Horváth
Károly: Madách Imre. 1823–1864.
Mikszáth Kiadó, Horpács, 1999. 121. Vissza a szöveghez
32. A keresztény katolikus dogmatika áteredõ bûnének egyik „dogmatikus döntését” ismerhetjük itt fel, ha a gyarlóság alatt az ember bûnösségét értjük. Azonban a dogmafejlõdésben – szemben a madáchi levélrészlettel – az „öröklõdött” ádámi bûnösséget eltörli a nála erõsebb krisztusi megváltás és keresztség. A dogmatika szerint az ember ugyan így mentesül az eredendõ bûntõl, ám személyes (halálos vagy bocsánatos) bûnöket elkövethet, de nem erre predesztinált. A bûn teológiai értelemben: elfordulás Istentõl, az isteni törvényektõl. In: Dr. Elõd István: Katolikus dogmatika. Szent István Társulat, Bp., 1983. 155–167.
33. V. ö.: Claude Lévi-Strauss: A mítoszok struktúrája. In: Strukturalizmus. Elsõ kötet. Szerk.: Hankiss Elemér. Európa Könyvkiadó, Bp., 1971. 133–149.
34. V. ö.: Weiss János: Mi a romantika? Jelenkor Kiadó, Pécs, 2000. 94–104. Vissza a szöveghez
35. V. ö.: Martinkó András: Vörösmarty és Az ember tragédiája. In: Madách-tanulmányok. Szerk.: Horváth Károly. Akadémiai, Bp., 1978. 185–215.
36. V. ö.: Máté Zsuzsanna: A mûvészet hatásának hatalmáról. Elsõ rész – Árgus, 1999. 4. szám 65–73.; második, befejezõ rész – Árgus, 1999. 5. szám 42–48.