Árpás Károly

 

Történelemszemléleti vázlatok

 

(Fejlődésfelfogások bemutatása a lehetséges végső Madách-recepcióig: 1864-ig)

 

 

Prológus

 

Megvallom, a történelmi idő problémája sokszorosan érint. Nemcsak mert benne élek-élünk (s jövőnk, gyermekeink jövője is érdekel), ha­nem mert személyesen is kapcsolódom hozzá. 1 Amikor ezt a témát vá­lasztottam, akkor még nem tudtam, mekkora jelentőségű lehet a szak­kifejezések értelmezése és elkülönítése. Ám fölidézve az egye­te­mi előadásokat és jegyzeteket, 2 világos lett számomra, hogy a pon­to­sí­tással kell kezdenem.

 

1. A történelemszemlélet még nem történelemfilozófia

 

A történelemszemlélet szűkebb jelentést hordoz, mint a történelem­fi­lo­zófia.

                A történelemfilozófia tágabb és „magasabb rendű” fogalom; a tör­té­nettudományi kutatások alapja, a történelmi cikkek, monográfiák meg­írásának alapfeltétele. A történetfilozófia (a történelemfilozófia szi­nonimájaként értem) filozófiai állásfoglalás: kapcsolódik a lét- és is­meretelmélethez éppen úgy, mint a szociológiához és a logikához (a tu­dománytörténeti és filozófiatörténeti választásokról nem is szólva).

                A történelemszemlélet fogalmi jelentése alatt bizonyos tör­té­net­fi­lo­zófiai axiómák tisztázását és elfogadását értem; analógiaként a vi­lág­kép, a világnézet és a filozófia viszonyát hozhatnám. [Az idősebb kor­osztály ismeri ezeket a „finomságokat”; ideológiai színezettség nél­kül kell a továbbiakban érteni.] A történelemkép – hasonlóan a vi­lág­képhez – személyre szabottabb; nem szükségszerű a tudományos

meg­közelítés. A történelemszemlélet megköveteli, hogy az alap­fo­gal­mak­kal tisztában kell lenni. Ebben a dolgozatban csupán a tör­té­ne­lem­fi­lozófiai (egyszerre történelemszemléleti is) axiómák egyikével kí­vá­nok foglalkozni. Ez a történelmi idő és a hozzá kapcsolódó fejlődés fo­galmának értelmezése. 3

 

2. Az időről

 

Vannak merész és szellemes kísérletek az időnek mint olyannak vi­lág­di­menziós megközelítésű, fizikai jellegű és kozmogóniai indíttatású ér­telmezésére,4 ám munkánk ilyen mélységű tudományos alapozást nem kíván. [Nem kívánunk kozmogóniai viták bemutatóivá és részt­ve­vőivé válni.]

                A fogalmi tisztázásához fontos szempont az idő-fogalomhoz ren­del­hető fejlődés fogalmának értelmezésére5 – ám nem azért vá­lasz­tot­tam a témát, hogy az ehhez kapcsolódó véleményeket, azok ütközését be­mutassam (bármennyire is érdekes lenne ez, sőt bármennyire is kí­ván­nánk saját álláspontjainkat közreadni).

                Kutatásaim (mind a feldolgozások, mind a saját értelmezések) azt mu­tatják, hogy a történettudományi axiómák jelentését annyira evi­dens­nek tartják akár a történészek, akár a laikusok, hogy nincs is olyan kézikönyv vagy lexikon (én nem tudok róla), amely részletezné vagy tisztázná ezeket, olyan pontossággal, mint például Eukleidész Ele­mek című műve.

                Célom az, hogy érzékeltessem azokat a történelemszemléleteket, pon­tosabban a történelmi időfogalomra vonatkozó értelmezéseket, el­kép­zeléseket, amelyek élő hatással voltak Madách idején a kortársakra – illetve, amelyeket ismert Madách is, akárcsak kortársai.

                „Váz­latok” szerepelnek a címben – azért, mert a részletes idézetek, bi­zonyítások helyett a középiskolai tanítási óra szabadságával élve csu­pán áttekintést adok (viszont a jegyzetekben törekedtem mindig meg­adni a „szakirodalmat”).


I. Az idő-probléma megjelenése – az első értelmezési kísérletek

 

1. Az idő és a történelem

 

A valóságot, amely körülvesz bennünket, elég pontosan meg tudjuk ha­tározni (még ha megismerése kétséges is), de ennek a valóságnak az egyik nagyon fontos dimenziós tényezőjét, az időt, azt – nem lévén hoz­zá érzékszervünk – nem tudjuk érzékelni. Érzékelés helyet „kö­ze­lí­tünk” hozzá: viszonyításunk legegyszerűbb eszköze, az óra arra épül, hogy a térbeli mozgásnak a pontjait érzékeljük, és ezt a sza­ka­szo­lást tekintjük mi az idő változásának. Holott az idő egészen biz­to­san nem így mozog.

                Az időről elég keveset tudunk. Nagyjából azt mindenki, hogy ami az időben elmúlik, az többé-kevésbé ténnyé merevedik. Ezeknek a té­nyek­nek a kombinációja viszonylatokat hoz létre (vagy eredetileg is vi­szonylatokban létezett), és ezekkel a viszonylatokkal a tények hal­ma­za komponálhatóvá is válik. Tehát az ember mintegy új­já­a­la­kít­(hat)­ja, újjáalkot(hat)ja az általa választott tények halmazát, hogy ez­zel létrehozzon olyasmit, ami a valóság, pontosabban a valóságként ér­telmezett múlt illúzióját keltheti. Ez lesz a történelem.

                A történelem tehát nem a múlttá rögzíthető idő története, hanem egy olyan folyamat-jellegű ténykompozíció létrehozása, amely a je­len­ben élőknek mond valamit az előzményekről (nem feltétlenül ta­ní­tó célzattal).

 

2. A történetiség és az ember

 

Mondjunk egy egyszerű példát! Úgy vélem, hogy már mindenki el­gon­dolkodott azon, hogy hány éves is, mióta és hogyan él. Miért él most és miért nem máskor? Hol lakik, milyen környezetben dolgozik, milyen lehetőségei vannak – s ezeknek mi az oka, célja?

                Az e kérdésekre adott válaszok részint önmaguktól is, részint a kér­dező racionalizálási szándékának következtében lassanként rend­szer­ré kezdenek alakulni. A kikristályosodó hiányok újabb kérdéseket szül­nek. Ezekre válaszolhat környezetünk, válaszolhatnak a rokonok. Meg lehet kérdezni a nagycsalád, a nemzetség tagjait. A gens, a klán tör­ténete megvilágosodik: valamikor tehetős volt, felemelkedett, azu­tán különböző okokból elszegényedett (vagy fordítva); volt idő, ami­kor népes volt a család, volt, amikor csak egy vagy két főből állt… És ezek­ből az adatokból össze tud hozni a hozzáértő történész, hogyha na­gyon ügyes, akár 100–200 oldalt is.

                Ez lesz a családnak a története. Ha kibővítik: a nemzetségé. Ha va­la­milyen módon (de végeredményben mindig nem-vérségi alapon) más nemzetségekkel összekapcsolják: a törzsé. Ha a törzseket (szinte min­dig területi alapon) összekapcsolják, akkor a törzsszövetségé. Ha ez a törzsszövetség körülhatárolt területen él, többé-kevésbé egy nyel­vet beszél és kultúrája azonos: akkor népé, nemzeté. És így tovább az em­beriségig, az értelemmel rendelkező lényekig. S az már akkor csak szó­választás, hogy „civilizáció”-nak, „kultúrá-nak vagy „nagy- [il­letve kis]térség-nek nevezzük ezt az időben tanulmányozott emberi kö­zösséget.6

 

3. Az idő és a fejlődés gondolata

 

Be kell, be lehet látni, hogy a történelem ilyen. A múlt eseményeit az em­ber megpróbálja valamilyen módon racionalizálni. Azaz ha meg­í­rom a történelmet, akkor egy olyan jellegű múltat produkálok, amely csak hasonlít az igazira, de nem azonos vele. 7 Miben hasonlít? A leg­egy­szerűbben abban, hogy az időre van felfűzve.

                Így jutunk el ahhoz a kérdéshez, hogy van-e lehetősége a tör­té­ne­lem változásának (mert valamilyen módon változnia kell). Ha ez a vál­tozás nincs jelen a történelemben, akkor egyszerűen nem ér­zé­kel­he­tem a történelmet. Hiszen sokkal rövidebb szakaszon kell pro­du­kál­nom, terjedelemben is azt, amire a múltban közös és a történelemben is. Mi a közös? Az időbeliség. Ha az ember azt mondja, hogy tör­té­ne­lem, akkor azt mondja, hogy van változás. Tehát nem lehetséges a tör­té­nelemről beszélni akkor, hogyha nem hiszek a változásban.8
                Axiomatikus alapállás, hogy a történelem a változó idő tudati le­nyo­mata. Ha nincs változás, nincs történelem. Pontosabban nincs neki ér­telme. Nem tudom mihez mérni. Igen ám, csak a változással kap­cso­lat­ban olyan jellegű kérdések merülhetnek fel, amelyek főleg abból adód­nak, hogy napjainkban, sőt körülbelül jó százötven éve egy el­fo­ga­dott történelemszemlélet ismert. Fogalmazzunk úgy, hogy ez az egye­nes vonalú (lineáris) előre mutató, cél-képzetes (teleologikus) tör­té­nelemfelfogás. Most nem akarok belemenni abba a metaforikuskérdésbe, hogy ez az egyenes „ferde vonal fölfele”, vagy „spirális vonal föl­fele”. Maradjunk annyiban, hogy egyenes vonalú. Igen ám, de az em­beriség írott történelme, ami azért mégis csak durván hatezer év, ne­hezen illeszthető ebbe az egy felfogás-rendszerbe.

                Nézzünk egy másik példát! Jól tudjuk, hogy a különböző au­to­ma­ti­zált gépek, a mosógéptől kezdve a mikrohullámos-sütőig, vezérlő-egy­ségüket tekintve mind-mind a kettes számrendszerben dolgoznak. A kettes számrendszerrel mindent tudunk működtetni. Miért nehéz még­is nekünk, laikusoknak kettes számrendszerben összeadni, ki­von­ni (a szorzást, osztást nem is említem)? Mert a tízes számrendszerben gon­dolkodunk; a másikról tudjuk, hogy van, csak éppenséggel nem tud­juk használni. Mondhatnám másik példának az eukleidészi ge­o­met­ri­át, ame­lyet mindenki ismer. Az egész épület, amelyben vagyunk, de min­den erre van alapozva: van építve a világ. Ezen kívül van a nem-euk­lei­dészi geometria, amelyben ugyanannyira jártasak volnánk? Eh­hez ha­sonló eltérő különbözőség van a történelemszemléletek kö­zött is.

                Egy bizonyos történelemszemlélet dominanciája kiszorítja a töb­bit. A jelenlegi, fentebb is említett olyannyira átjárta már az emberek gon­dolkodását, hogy egyszerűen el sem tudják képzelni, hogy mit je­lent egy másféle történelemszemlélet. Ráadásul ennek „elméletét” is úgy kell „összevadászni” (hiszen senki nem tartja fontosnak „nyil­ván­tar­tását” – a tanításáról nem is beszélve). Könyveket kell olvasni, és nem azon csodálkozni, hogy miért úgy van, és nem így, hanem va­la­mi­lyen módon belehelyezkedni a másik rendszerbe. Miután meg­is­mer­tük az axiómáit, megértettük összefüggéseit, akkor rájön az ember arra is, hogy ebben az időszemléletben is van értelme a történelemnek. Sőt, megkockáztatom: bizonyos történelmi időszakokat csak akkor le­het megérteni, ha ismerjük a korszak történelemszemléletét! Milyen múlt­tal számoltak, ebből következően mit tekintettek a jelent is be­fo­lyá­soló történelmi folyamatoknak – és hogyan képzelték el azt a jövőt, amely­hez igazították (többé-kevésbé) cselekedeteiket.

 

4. A természetes körforgásról

 

Hogyan is találkozik a természeti ember az idővel? A nap felkel, le­megy; a hold elfogy és telik: nincs senki, aki megkérdőjelezné ennek egy­szerűségét és világosságát. Hogy mi forog mi körül – ezt a csil­la­gá­szati kérdést egyelőre hagyjuk, mert ez eltávolít az időszemlélet kér­dé­sétől. Szerencsések vagyunk itt Magyarországon, mert azt lehet mon­dani, hogy bizonyos évszakokat is föl lehet ismerni. (Az évek mú­lá­sát már nehezebb számon tartani de van-e szükség egyál­ta­lán?)

                Az emberi tevékenység akár a halászó-vadászó-gyűjtögető élet­mód­ban, akár a későbbi mezőgazdasági kultúrákban (a föld­mű­ve­lő­i­ben épp úgy, mint az állattenyésztőiben) világossá tette az emberek szá­mára a ciklikusságot: a születést, a növekedést, a kiteljesedést és utód­produkálást, a hanyatlást és az elmúlást.

                Ezt a felismert időtudást a különféle kultúrák szakrális-rituális is­me­ret-elemei napjainkig megőrizték (ha összegyűjtötték és meg­men­tet­ték a hagyományt). Sem erőt, sem elég tudást nem érzek magamban ah­hoz, hogy a vallásoknak a vizsgálatát itt példának hozzam. 9 Biztos, hogy az első „körkörösség-elmélet” ilyen volt – s ezt biztosan nem az op­timizmus és/vagy pesszimizmus alapján ítélték meg azok, akik el­gon­dolkodtak rajta.

                Mi van ebben a „természeti körkörösség”-ben? Amit az ember a sa­ját életében is „produkálni” tud. Világos tehát, hogy az „idő” a múlt­ból – tőlem független távolból – „jön”; felém. Aztán és akkor az idő bennem mintegy érzékelhetővé válik. Később, valamelyes köz­re­mű­ködésem után „elválik” tőlem, s olyan irányba visz, amelynek táv­la­tait én, a pusztuló, nem foghatom be. Az egyén számára az idő „fél­kör­jellegű” lett.
                A gondot az jelent(het)ette, hogy hogyan lehet ezt az egyes élő­lé­nyek­nél fölismert „félkörívet” összekapcsolni a természetben ismert kör­forgással. Elődeink ezt úgy oldották meg, hogy generációkban kezd­tek gondolkodni.

 

5. A generációs történelmi ciklikusságról

 

Napjainkban elfogadott vélemény, hogy a generációs gondolkodást va­lamelyik isten, pontosabban az isten megtestesült gyermeke in­dí­tot­ta el. Például a japán császár még mindig ikszedik generációs tagja an­nak a dinasztiának, melynek az első uralkodója valamikor a Krisz­tus születése körüli időben a földre szállt valamelyik isten volt. Vagy az egyiptomi, a kínai időszámítás az uralkodóházak számához (éppen há­nyadik regnál), s azon belül az éppen uralkodó emberisten ural­ko­dá­si kezdetéhez kötődött.

                Az egyéni létet, a közösséget irányító hatalom kapcsolja össze a kö­zösség sorsával – s ez a hatalom elfedi a kortárak elől a közösségi te­vékenység meghatározó szerepét. A közösség körülményeinek ala­ku­lása összefüggésbe hozva az uralkodás mineműségével, a természeti kör­forgással analóg, annak metaforikus értékeléseit, alkalmazó lét­összeg­zést eredményezhet.

                A félkör ilyetén körré kapcsolásával eleink egy nagyon fura vi­lá­got alakítottak ki. A kezdet az istenek világa volt, akik lassan-lassan össze­vegyültek az emberi lényekkel, hogy később át is adják félisten-gyer­mekeiknek az emberek pásztorlásának dicsősségét és gondját.

                Ahogy múlt az emberek által többnyire a szájhagyományban nyil­ván­tartott idő, a konfliktusok és a megoldásra adott rossz döntések „sza­porodni” kezdtek: ez az aranykor erről a „csúcsról” elkezdett „le­fe­le jönni”.

                Jött az ezüstkor és vele párhuzamosan az idő egyre pontosabb rög­zí­tése, beosztása. A szájhagyomány helyett, mellett megjelent az írás­be­liség – s amit korábban elfelejtettek, elnyomtak, elhallgattak, az most nyilvánossá lett: egyre kevésbé vagyunk olyanok, mint elődeink, őse­ink.
                Az elmélet szerint a hanyatlási tendencia fölismerhető és vissza­for­díthatatlan: az ezüstkort követi a vaskor, a jelen (amely ter­mé­sze­te­sen nem azonos a vaskorszakkal).

                S ha időnként megtörténtek is olyan erőszakos hatalomváltások, ame­lyeknek végrehajtói magukat Isten kiválasztottjaként (és/vagy fi­a­ként) a történelem megújítójának hirdették, 10 maga a gondolkodási sé­ma nem változott.

                Sokat magyaráz a „lefelé haladás” felfogás kialakulásában, hogy a köz­gondolkodásban „összeadódnak” a közösségi bajok, amelyek ré­szint az államban, részint az erkölcsökben felmerülnek. [Cicero szál­ló­igéi!] Nemcsak a jelen „rosszasága” lesz az egyértelmű, hanem a ter­mészeti analógia alapján szükségszerűen kialakul a boldog arany­kor visszatértének igénye, reménye.

 

 

II. A tudományos igényű történelemképek kialakulása

 

Ahogyan a filozófiában a világkép esetlegességét szükségszerűen kö­ve­ti a világnézet és a filozófia tudományos igényű magyarázata, ha­son­ló módon figyelhető meg a történelemszemlélet és a tör­té­ne­lem­fi­lo­zófia kialakulása.

 

1. A történelmi ciklikusság demitologizálása és szekularizációja

 

Láthattuk, ezt a „természeti ciklikusság”-ot kezdetben az adott ci­vi­li­zá­ciók, kultúrák vallása, vallásos képzete alakította ki, értelmezte és (ese­tenként) felhasználta.11 A mi szempontunkból teljesen mindegy, hogy ezt úgy képzelem el, mint a szinuszgörbét felfelé vagy szi­nusz­gör­bét lefelé.

                A mai értelemben vett történelemkép fogalma először az írásos ci­vi­lizációkban merült fel; az volt a cél, hogy ennek a körívnek egy olyan jelentését adjanak, amely nem az istenekhez kapcsolódik. 12

                Az antik, pontosabban a görög és római szerzők műveiben13 (ha csu­pán glosszaszerűen is) megfogalmazódott egy olyan tör­té­ne­lem­kép, amely közeledni próbált a tényekhez, eseményekhez, fo­lya­ma­tok­hoz: a megismert oikumené világához. A politikatörténet ese­mé­nye­iből, a találkozó és egymásra ható kultúrák részleteiből olyan tör­té­nelemszemléletet alakítottak ki, amelyben a természet körforgásos rend­je, illetve az egyszemélyes létnek korábban említett „félköríve” min­denre igaz. Ezek állnak össze egy olyan jellegű körforgássá, ame­lyet esetenként történelmi személyiségek irányíthatnak (vagy éppen jel­képezhetnek).

                Ebben a körforgásban éppenséggel a jelenlévők lehetnek azok, akik a jelenben élve „lefelé” tartanak. A sorsszerű hanyatlás ma­gya­rá­za­ta: azért következik be, mert nem vagyunk olyanok, mint az elő­de­ink. Ebből következik a konklúzió: ha olyanok tudnánk lenni, mint ők, akkor a folyamat lassítható és/vagy megváltoztatható.

                A történelemszemléletnek egyik fontos eszköze lett a „történelmi sze­mélyiség”: úgy vélték sok esetben, hogy a múlt-ábrázoláshoz elég egy ember; az ő életében válik nyilvánvalóvá és követhetővé a tör­té­net­író felfogása. (Ezzel járt természetesen a személyiség idő- és kö­zös­ségformáló szerepének hangsúlyozása is.) Ezt a körforgáselméletet si­került a kereszténységnek hosszú időre kiszorítania.

 

2. A keresztény vallás történelemképének kialakulásához – a zsidó eredetmítosz

 

Ahhoz, hogy a kereszténység történeti felfogásával megismerkedjünk, vissza kell menni egészen a Bibliához14 és a zsidó nép történetéhez. 15

                Az Ószövetség szerint az Isten megteremtette Ádámot, majd meg­hagy­ta, hogy az emberek szaporodjanak, sokasodjanak. [Ekkor még a tör­ténetben mindkét időfelfogás lehetősége „benne” van: a körkörös is, az egyenes vonalú is.] Azután jött az özönvíz. Aztán megint hosszú idő telt el, s jött Ábrahám. „Ábrahám, neked fiat támasztok. Népet tá­masz­tok magodból, és ez a nép lesz az én népem.” Itt olyan ere­det­mí­tosszal találkozunk, amely a kiválasztottsághoz és az ígért jobb jö­vő­höz kapcsolódik. A mi szempontunkból ez a mozzanat a fontos, mert sze­münk előtt alakul ki az egyenes vonalú fejlődés. Tehát nem az em­ber­teremtésen van a hangsúly; történelmi szempontból a meg­kü­lön­böz­tető kérdés a nemzetség lesz.

                A nemzetségből Jákob ismert történetében törzs lesz. A törzsből Mó­zes történetében nép lesz. És ez a nép valamikor az időben nem kör­forgásszerűen, hanem egy idővonal mentén majd eljut Kánaánba. S minden vándorlás, időszaki letelepedés, szenvedés, próbatétel, idő­sza­kos fölemelkedés, majd hanyatlás azért van, hogy eljussanak az Is­ten ígérte célhoz. Közben jöttek az újabb és újabb hódítók: az asszí­rok, a babiloniak, a perzsák; majd a visszatérés, amely mégsem volt tö­kéletes; és jöttek a rómaiak…, de jöhet szabadító is? A Messiás, a Szó­tér, a Fölkent. Tehát van kezdőpont, vannak megpróbáltatások – és jön a Megváltó!

                Ez a történetfelfogás immár nem periodikus változásban gon­dol­ko­dik, hanem van egy kiinduló pontja: az Ábrahámnak tett ígéret. Van egy „áthaladó” pontja: államalapítás Kánaánban. Van egy végpontja: a Mes­siás eljövetele, aki megszabadítja a népet és mindent „hely­re­rak”.

 

 

3. A keresztény teológia történelemképe

 

Ezt a történetfelfogást fejleszti tovább a kereszténység azzal, hogy a vá­lasztott nép (etnikai kirekesztés – indokoltságának vitatása nem ide tar­tozik) helyébe Szent Pál apostol a Krisztus-követő híveket állította. Az evangélisták, a levelek és az Apokalipszis szerzői ugyanakkor még nem gondolkodtak a „történelemben”: amíg Krisztus második el­jö­ve­te­le „napirendi kérdés”, addig nincs értelme a történelmi időn, időben gon­dolkodni.

                Évszázadok múlva, szembesülve a realitással (a „második el­jö­ve­tel” kitolódik) Szent Ágoston és a többi tudós teológus kidolgozta a cél-képzettel meghatározott egyenes vonalú, nyilvánvalóan vallásos ala­pozású történetfelfogást. 16 Lényegét az alábbi szavak határozzák meg: ígéret, megpróbáltatások, megváltás és a boldog jelen. Ezt transz­po­nálták úgy, hogy nem egy népre érvényes, hanem min­den­ki­re. Ez a tör­ténelemkép elégséges volt majd ezer éven keresztül ahhoz, hogy az em­berek ebben az egyenes vonalúságban megtalálják a he­lyüket, ér­tel­mezzék jelenüket, elhelyezzék magukat a múlt és a jövő kö­zött.
                A középkor embere messze nem gondolta azt, hogy a jelen va­la­mi­féle siralom völgye. A jelen nem a fogorvos előszobája volt, hanem a fogadás előszobája. A középkori ember nem volt elkeseredett, nyo­mo­rúságos, kínlódó. Csak egy „hajszál” választotta el a menny­or­szá­gá­tól – s ha Isten tanítását (vagy a tanítás értelmezőinek utasítását) kö­vet­te, már a földön is érzékelhette Isten országát. [Nem tartozik ide a ci­vilizációs szint minősítése!]

                Ezt a keresztény alapozású történelemfelfogást robbantotta szét a re­neszánsz.

 

4. A vallásos történelemkép „második szekularizációja”: a reneszánsz tör­ténettudomány alapjai

 

A reneszánsz nemcsak szétrobbantotta „középkori” történelemképet, ha­nem újjá is alkotta17 azt. Az újjáalkotás közben támaszkodott a meg­idé­zett antikvitásra, de a lényeg az volt, hogy a történelem sze­ku­la­ri­zá­lá­sa során az „egyenes-vonalúság” helyébe ismét a körkörös szem­lé­le­tet helyezte. S ráadásul, nyomatékként hozzákapcsolta az „op­ti­miz­must”, hogy örvendezzünk a megújuláson, a tavaszon (akár ar­ról is meg­feledkezve, hogy a körforgás mivel jár). Ugyanakkor a re­ne­szánsz gon­dolkodói védekezési kényszerből kevernek ideológiai szí­nezetet a tör­ténelemhez, használva a sötét-világos, maradi-haladó fo­galompárt.

                Kétségtelen, hogy a fölhalmozódó társadalomtörténeti és -elméleti is­meretek egy bizonyos problémakörét nehéz volt megnyugtató mó­don ér­telmezni az egyenes vonalú keresztény történelemképpel (vagy ta­lán nem is lehetett). Vagy az is igaz, hogy a reneszánsz tör­té­ne­lem­kép­ből le­vezetett jelen-értelmezés kedvezőbb táptalajt biztosított a tu­do­má­nyos kutatásokhoz. Ám ez még önmagában nem jelentett ga­ran­ci­át ar­ra, hogy a reneszánsz történelemmagyarázat mindenre ki fog ter­jedni.

                Emellett megfeledkeztünk arról – a humanizmus kizárólagosságra tö­rekvése volt ebben a hibás? –, hogy milyen „idő”-megoldásokat ho­zott a másik, a keresztény vallási alapozású szemlélet. Azért fe­lej­tet­tük el, mert egy kisebb hatósugarú korszakváltás (a barokk) után a fel­vi­lágosodás idején a polgári társadalom utópiájának megszületése meg­teremtette az egyenes vonalú gondolkodást, s a 19. század első fe­lé­re a két „szekularizált”, világi történelemfelfogás harcából az egyik ke­rült ki győztesen: az új, teleologikus, egyenes vonalú, a jövő felé mu­tató történelmi időmozgást föltételező történelemelmélet.

                Anélkül, hogy a reneszánsz szerzőket itt most „tetemre hívnám” és vád­beszédet mondanék felettük, kijelenthetjük, hogy amit kitaláltak (és visszaidéztek) az adott időben azért volt logikus, mert az európai tu­dományos fejlődés, az európai politikatörténet eseményeinek ma­gya­rázata támasztotta ezt a körkörösséget. Birodalmak omlottak össze, vi­lágképek semmisültek meg, kitágult és átrendeződött az ismert vi­lág­egyetem. Ez megerősítette a gondolkodó emberekben azt a vé­le­ményt, hogy az ókoriak ezt a körforgást helyesen gondolták.

                Csakhogy ezt a körforgásos elmélet egy idő után azt a kérdést ve­tet­te föl, hogy mi is a viszony a jelen és a múlt, a jelen és a jövő, a tör­té­nelem és a jövő között. Így aztán a történetírók lettek azok, akik va­la­milyen értelmet akartak belevinni a múlt eseményeibe. A reneszánsz és a felvilágosodás teremtette meg a történetfilozófiát. Furán hangzik, de szerintem ez így van.

                A történelem a reneszánszban összekapcsolódik a politikával is. N. Ma­chiavelli nemcsak azt vallja, hogy a cél szentesíti az eszközt, ha­nem azt is, hogy a siker önmagában kevés. A politikus zsenialitásának alap­ja az az észrevétel, hogy a hatalom megragadása esetleg egy sze­ren­csés kon­stelláció felismerése, az ezzel élni tudás következménye, de a végső cél a közösség érdekében használni. Más kérdés, hogy mit ér­tek kö­zös­ség alatt (patrícius-családot, városállamot, uralkodóházat vagy népet). A történelemfilozófia megújítása Machiavellinél kez­dő­dik, mert a múlt­ból a jövő felé lépő jelen valamilyen módon a tör­té­ne­lem­hez kap­cso­lódik, s nem arról van szó, hogy a történelem az élet ta­ní­tó mestere.

 

III. Madách korában még ható felfogások áttekintése

 

1. A felvilágosodás történelemelméletének alapja: az idő ciklikus föl­fo­gása

 

A felvilágosodás eszmetörténeti korszak – történetírásának különleges sze­repét már csak az is alátámasztja, hogy ekkor jelenik meg szó­hasz­ná­latban a történetfilozófia (philosophie de l’historie) és a vi­lág­tör­té­ne­lem (l’historie universelle) fogalom és kifejezés először – az „uni­ver­zális” tudású, publicista Voltaire volt a fogalmak megalkotója.

                A reneszánsz által használt körkörös időelméletet részletesen és kon­cepciózusan szintén a 18. században dolgozták ki.18 A sok tudós ne­vét tartalmazó halmazból háromét emelném ki: az olasz G. Vicot, a fran­cia Montesquieu-t és a német Herdert.

                Montesquieu felfogását nem az teszi különlegessé, hogy a kör­nye­zet meghatározó szerepét (néha túlzottan is meghatározót) állította, leg­alábbis gondolkodásához köti az utókor. Felfogásának kü­lön­le­ges­sé­ge az volt, hogy a történelmet abban a politikai vetületben taglalta, ame­lyet ma a jogelmélet, jogfilozófia alapjának tekinthetünk. A fran­cia fi­lo­zófus az értelmes emberektől (polgároktól) befolyásolható te­vé­keny­ség­nek is tartotta történelmet a körkörös változás nézete sze­rint a kör­nye­zet mellett a társadalmi tudatosság fejlettségének is függ­vé­nye.

                Vico ciklikus elgondolásában az a nagyszerű (és felénk mutató), hogy nemcsak a birodalmak, hanem a civilizációk, kultúrák fel­e­mel­ke­dését, virágzását és összeomlását is az emberekkel (modern ér­te­lem­mel a tömeggel is) magyarázza.

                A ciklikusság nem csupán természeti „végzet”, hanem az emberi te­vékenység racionalizálható függvénye. Amellett, hogy Itália egy­sé­ge és egyesítésének szüksége új igényekkel és okokkal magyarázódik, Vi­co máig szellemes ötletekkel próbálja semlegesíteni a körforgás mai szem­mel tekintett monotonitását.

                A mi szempontunkból Herder volt a legérdekesebb, ugyanis Her­der nem volt hivatásos történész, hanem a jelenre figyelő gondolkodó. (So­kat jelent a „profilizálódó” tudományok kutatói között találunk egyet, aki a józan paraszti ész alapján gondolkodik.) A 18. század utol­só harmadának eseményei – pl. Anglia magyarázhatatlan föl­e­mel­ke­dése, Amerika függetlenedése, a francia hegemónia összeomlása és a francia forradalom egyre nyilvánvalóbb eredményessége – meg­kö­ve­telte a politikai elemzés, sőt politikai prognosztika szükségességét. Ez pedig előtérbe állította a történelmi idő fogalmi újragondolását.

                Herder sem tudta kikapcsolni az embereket a történelem ala­kí­tá­sá­ból, ám ő a kultúra, civilizáció, birodalom helyébe a nemzetfogalmat

emel­te
. Az „államnemzet” – eme értelmezés szerint az etnikai/nyelvi ha­tár és a politikai határ egybeesik – bevezetésével részben meg­ma­gya­rázhatta a tapasztalt felemelkedéseket (bár a spanyol és az angol „moz­gásokat” nem tudta megnyugtatóan értelmezni). Viszont ebből a meg­közelítésből Kelet- és Dél-Európa népei (illetve az ázsiai bi­ro­dal­mak etnikumai) ki voltak zárva – beleértve a németet is. A derék lel­kész­nek sikerül a „duplázás”: újabb fogalom bevezetésével megoldja a történelmi körkörösség irányultságának esélyét. A „kultúrnemzet” az a történelemben életképes, még ha részeiben szétszakadt, szét­szag­ga­tott közösség, amelyet összetart a közös kultúra tudata; a közös kul­tú­ra hordozója a nyelv: az egységesített, kiművelt anyanyelv. (Nem tár­gya gondolatmenetünknek, hogyan fakad ebből a népiesség, a na­ci­o­nalizmus és napjaink nemzetiségi problémáinak kaotikus rendszere.)

                Herder elképzelése megtermékenyítő és meghatározó volt a szá­zad­forduló és a 19. század első felének kelet-európai gondolkodóira.

 

2. Kölcsey Ferenc, a rendszer „magyarosítója” és „reformálója”

 

Látszólag kitérő, de az alcíműnk szerint fontos, hogy a magyar gon­dol­kodásban hogyan jelentkezik a konzervatív egyházi lineáris és a fel­világosult világi ciklikus értelmezés. A 18. századi Ma­gyar­or­szá­gon ható és uralkodó monarchikus gondolkodás a vallásos tör­té­ne­lem­kép­re támaszkodott (kölcsönös volt az egymásra utaltság), mert az „Is­ten kegyelméből” uralkodó államrendjét biztosította a lineáris be­ta­go­zódás. A közoktatás szinte a felsőoktatásig bezáróan ezt a tör­té­ne­lem­képet közvetítette.19 Ugyanakkor az egyre növekvő értelmiségi ré­teg szükségszerűen fordult a felvilágosodás képviselte vagy gon­dol­ko­dói által megalapozott új történelemkép felé (az másféle társadalom-fel­fogáshoz kapcsolódott).

                Kölcsey Ferenc a debreceni kollégium falai között mindkét tör­té­ne­lemképpel megismerkedett. 20 Kéziratos jegyzetei alapján21 bi­zo­nyí­tott­nak vehetjük, hogy a fiatal jogász, irodalmár a körkörös tör­té­ne­lem­kép érvényességét fogadta el.
                A francia, görög, latin és német eredetiből jegyzetelő fiatalember aka­ratlanul is elárulja kialakuló történelemfelfogásának jellemzőit. Kul­turális és politikai tevékenységének első nagy korszakaiban a her­de­ri történelem- és nemzetfogalom érvényesítése figyelhető meg. Ha a Hym­nus, a Vanitatum vanitas verseinek tartalmát vizsgáljuk, vagy a Mo­hács, a Nemzeti hagyományok című esszéinek gondolatmenetét kö­vet­jük, akkor egyértelmű az állítás: Kölcsey történelemképének két alap­axiómája van. Az egyik a körkörös idő, mely igaz, néha vég­zet­sze­rű, de Isten felette áll, s ha akarja, változtathat irányán, moz­gá­sá­nak sebességén. A másik a nemzeti közösség – s bár szó esik az állam tör­ténelmi dicsőségéről, ám a jelenben a kultúrnemzeti koncepció a meg­valósítandó. A költő és filozófus már az 1820-as években is meg­ha­tározó szerepet játszott a magyar közgondolkodásban, ám messze je­lentősebbek a következő évtized gondolatai.

                Kölcsey rendkívüli képességeit bizonyítja, hogy fölismerte a vicoi, her­deri gondolatmenet „gyenge” pontját: az emberi, nemzeti közösség cél­jait nem a közösség hajtja végre, hanem az egyén. A körkörös tör­té­nelemkép birodalom, civilizáció, kultúra, nemzet stb. nagy­ság­rend­jé­be nem kapott szerepet az egyes ember. Igaz, a felvilágosodás gon­dol­kodói nemcsak hogy a nemesi születéssel tették egyenrangúvá az ér­telmiségi kiművelt emberfőt, hanem mintegy felsőbbrendűvé is nyil­vánították, ám a „történelem feladatait” tényleg az emberek, a tö­me­gek hajthatták végre. A népiesség programja szép jelszó, a nemzeti éb­redés, újjászületés nagy feladat – ám ki teszi rá éltét?

                Az 1830-as években fogalmazódik meg – valószínűleg politikai ta­pasz­talatainak hatására is – Kölcsey új, javított történetfilozófiája. Az esz­me még nem fogalmazódik meg tételesen (van ideje, negyvenes éve­it éli), ám művei tartalmazzák, lásd Huszt, Emléklapra, Zrínyi má­so­dik éneke, Rebellis vers című költeményeit, Parainesis Kölcsey Kál­mán­hoz, Históriai vázlatok, Történetnyomozás című esszéit Az el­gon­do­lás lényege, hogy az adott történelmi pillanatban – attól függetlenül, hogy fölismertem-e annak fontosságát és jelentőségét – saját és kö­zös­sé­gem jövője döntésemnek és tettemnek függvénye. Felelős vagyok te­hát tetteimért, mert azok befolyásolják a történelmi időben meg­va­ló­su­ló jelent és jövőt.22
                Kölcsey
történetfilozófiája alkotó és cselekvő módon a 19. század utol­só harmadáig közismert és meghatározó jelentőségű volt (s re­mél­jük: újra az lesz majd). Láthattuk megvalósulását például Deák Ferenc te­vékenységében vagy Vörösmarty Mihály költészetében – de nyomai a Tragédiában is játszva bizonyíthatók. Kölcsey kapcsolta össze a tör­té­nelmet az etikával és a nemzeti küldetéssel.

 

3. Átmenet a modern értelemben vett lineáris teleologikus tör­té­ne­lem­szem­lélet felé

 

Miközben a ciklikus időfelfogás uralta a történetírást, megjelentek egy más­féle időszemlélet elemei.

                Az első, később meghatározó szerepet játszó gondolkodó J.-J. Rous­seau volt. A laikus autodidakta ötletei a történelem tekintetében is gyümölcsözőek voltak. A két dijoni értekezés, illetve kisebb írá­sa­i­ban elszórt megjegyzései23 arra utalnak, hogy Rousseau a keresztény li­neáris elgondolást kísérelte meg laicizálni.

                Elgondolásának alapja a kultúra és civilizáció fogalmi ket­té­vá­lasz­tá­sa volt. Történelemfelfogásának lényege így vázolható: az em­be­ri­ség kezdetben valamiféle ősi kultúra állapotában élt, amelyből a ci­vi­li­zá­ció szakította ki. A civilizáció elembertelenítő hatása akkor vi­lá­go­so­dott meg a benne élők számára, mikor a gyarmatosítás során meg­is­mer­kedtek a primitív kultúrákban élő népekkel. Ekkor tudatosult ben­nünk, hogy mit veszítettünk el – s hogyan kellene az eszményi em­be­ri­ség állapotába eljutni: a már meglévő és fejlődő civilizációt egy vele har­monizáló, de az ősihez is kötődő kultúrával egyesíteni.

                A látszólag kortársaihoz hasonló ciklikusságot mutató elgondolás va­lójában azt a fokozatos fejlődést előlegezi meg, amelyet majd a 19. szá­zad „életfilozófusai” (Schopenhauer, Kierkegaard, Nietzsche) dol­goz­nak ki részletezve.

                A másik átmeneti rendszer ismertebb: ez G. F. Hegel tör­té­net­fi­lo­zó­fiai elképzelése.24 A később konzervatív gondolkodónak tekintett „rend­szerfilozófus” a rousseau-i „hármasság”-hoz hasonlóan a cik­li­kus fejlődést is beépítve dolgozta ki a teleologikus vonalszerű tör­té­nel­mi fejlődés-elméletét, amely a világszellem beépítésével nyúlt visz­sza az arisztotelészi „hármassághoz”. Ennek részletezését nagyobb is­mert­sége és a terjedelmi korlátok miatt elhagyom. (Itt jegyzem meg, hogy a hegeli gondolat eredeti céljától mintegy „elkanyarodva” a szo­ci­alista utópiák25 filozófiai alapjává lett.)

 

4. A modern polgári lineáris teleologikus időszemlélet

 

A felvilágosodás korszakában nemcsak a feudalizmust és az egyházat (és vallást) támadó munkák íródtak, hanem megszülettek a polgári utó­piák26 is. Az angol szerzők a létrejött polgári társadalom állandó ja­vításának szándékával írták műveiket, a többiek a létrehozandó irán­ti megszállottsággal.

                A francia forradalom, a forradalmi és napóleoni háborúk, a res­ta­u­rá­ció és a júliusi forradalom (1789–1830) közötti történések irá­nyí­tot­ták a figyelmet a történelmi időfelfogás megújítására. A polgári tár­sa­da­lom fejlődését elfogadó, annak szükségességét belátó szerzők27 a 19. század közepére kimunkálták a keresztény teleologikus tör­té­ne­lem­felfogáshoz hasonló időértelmezésüket. Ennek lényege, hogy az em­beriség fejlődése a jelen, azaz a polgári társadalom felé mutat!

                Az egyes szerzők bizonyos korszakokat, alkorszakokat föl­té­te­lez­nek; régiókat, területi elkülönüléseket figyelembe vesznek – ám a bi­ro­dalmakat, civilizációkat, kultúrákat olyan időbeliséggel vizsgálják, amely a fejlődés időtényezőihez kapcsolódik. Minden részlet „vek­to­rá­nak” végső „eredője” a modern, nyugat-európai, polgári társadalom, amely a szabadversenyre támaszkodva kapitalizálja a földet. Ebben a tör­ténelmi folyamatban akár a koreszmék, akár a „nagy emberek”, akár a tömegek – vagy bármilyen más, korábban determinánsnak te­kin­tett tényezők – megjelenhetnek (és meg is jelennek, mert ez a tör­té­ne­lemszemlélet és történetfilozófia szintetizáló és „bekebelező”), ha be­illeszthetők a történelmi fejlődési folyamatba.

                A század utolsó negyedének pozitivizmusa vagy szo­ci­ál­dar­wi­niz­mu­sa tovább erősítette (és egyszerűsítette) a fejlődés-fogalmat – nem vé­letlenül alakul ki a 20. század elejére az ezt tagadó, az ezt meg­ha­lad­ni kívánó ciklikus történelemfelfogás reneszánsza.


Epilógus

 

1. Madách és a „hozzáférhető” felfogások

 

Bár a vázolt feladat szerint az 1864-es évig futottam át a tör­té­ne­lem­szem­léleteket, nem hiszem, hogy Madách történelemfelfogását alap­ve­tően befolyásolhatták volna az 1850-es években vagy az ettől ké­sőbb született művek, beleértve Eötvös József összegzését28 is. Még ha utaltam is korábban a korabeli nevezetesebb munkákra, 29 ezek is­me­rete legfeljebb föltételezhető, de nem bizonyítható.

                Bizonyos, hogy szerzőnk eklektikus felfogása – írásaiban föl­is­mer­hető a ciklikus gondolkodás nyoma épp úgy, mint a lineáris idő­fo­ga­lom elfogadása – az 1840-es években alakult ki. Ennek mó­do­su­lá­sá­ban nagyobb szerepet játszhatott élettapasztalatának levonása, mint ol­vasmányélményeinek beépítése.

                Történelemképére, időszemléletére drámáiból több bizonyítékot ta­lál­hatunk, mint más tárgyú műveiből ám ezek gyűjtése helyett in­do­kol­tabb lenne a befogadói történelemképek, történelemszemléletek ku­ta­tása. Úgy vélem, a Madách-recepció változását inkább lehet ezzel ma­­gyarázni, mint más szempontokkal, igaz, ennek bizonyítása el­ma­rad.

 

2. A történelemszemlélet és a befogadó viszonya

 

Nem hiszem, hogy ez a vázlatos áttekintés bárki számára he­lyet­te­sít­het­né az elmélyült vizsgálódás szükségességét. Tudom, egyszerűbb lett volna a magyarázat, ha konkrét történelmi példákon bizonyítom be a történelemszemléleti nézetek kialakulását és működését – de ezt meg­tették a „mesterek”. Sőt, nem kívánok a jelen politikai ese­mé­nyek­re utalni – ezek fontossága, jelentősége úgyis a múlt más ese­mé­nye­ihez képesti viszonyításban nyeri majd el történelmi jelentését.

                Az áttekintés célja az volt, hogy az idő történelmi jelentőségére és je­lentésére hívja fel a figyelmet. Madách – és kortársai – tudták, hogy a jelen a múlthoz képest válhat a jövő építőkövévé. Ezt a régi evi­den­ci­át szerettem volna mai igazsággá eleveníteni.

 

Vissza