Jegyzetek
1. Nemcsak kedvelem a történelmet, hanem egyetemi diplomám szerint történelem szakos középiskolai tanár is vagyok (1980-ban végeztem a szegedi JATE BTK-án; azóta valamilyen formában benne élek az oktatási rendszerben: tanítottam általános iskolában, szakközépiskolában, egyetemen és gimnáziumban). Ugyanakkor a történelem tudományos kutatásának és ábrázolásának problémája is érdekel, amelyet a Két csengetés között Egy irodalmár kísérletei (Szeged, 2001. kézirat) című tanulmánykötetemhez mellékelt bibliográfia is – szakirodalmi és szépirodalmi művek – bizonyíthat. Vissza a szöveghez
2. Itt Dr. Léderer Emma: A történettudomány tárgya, módszere, a segéd és rokontudományok elemei. Bp., 1966 és Dr. Czakó Kálmán: A történetírás fejlődése. Bp., 1985 munkáira utalok – tudományos minősítésük nélkül. A történelemtanítás módszertanához, illetve a történettudomány értelmezéséhez és részletezéséhez kapcsolódó munkák fölsorolását most mellőzöm. Vissza a szöveghez
3. Hogy a kérdés mennyire időszerű, mutatja, hogy a Holmi friss, 2001/9-es számában Gábor György közölt egy e tárgykörhöz is illeszkedő tanulmányt, Kinek a történelme? címmel. Vissza a szöveghez
4. S. W. Hawking: Az idő rövid története. Bp., 2001. (A téma fontosságát mutatja, hogy ez már az ötödik kiadás.) Vissza a szöveghez
5. Szeretném
jelezni [megjelenési időrendi sorrendben] azokat a jelesebb, magyar nyelven
hozzáférhető műveket, amelyek gondolataimat inspirálták: A. J. Toynbee: Válogatott tanulmányok. Bp., 1971.; A. J. Gurevics: Időképzetek a középkori Európában. In.
Történelem és filozófia. Új törekvések a szovjet filozófiai kutatásokban. Vál.: Huszár Tibor. Bp., 1974; F. Braudel:
A civilizációk története: A múlt
magyarázza a jelent. In. Történelemelméleti
és módszertani tanulmányok. zerk.:
Glatz Ferenc. Bp., 1977; R. G. Collingwood: A történelem eszméje. Bp., 1987; O. Spengler: A nyugat
alkonya. A világtörténelem morfológiájának körvonalai I–II. Bp., 1994; F. Fukuyama: A történelem vége és az utolsó ember. Bp., 1994; D. R. Hofstadter: Gödel, Escher,
Bach. Egybefont Gondolatok Birodalma. Metaforikus fúga tudatra és gépekre, Lewis Carroll szellemében.
Bp., 1998. Vissza a szöveghez
6. Ismét F. Braudel szellemes esszéjére utalok: A civilizációk története: A múlt magyarázza a jelent. In. Történelemelméleti és módszertani tanulmányok. Szerk.: Glatz Ferenc Bp., 1977. Vissza a szöveghez
7. Nagyjából hasonló problémát oldott meg Th. S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete című sikerkönyvében (Bp., 1984), csak ott a tudománytörténet és a tudományos világ fejlődése volt a vizsgálódás tárgya. Vissza a szöveghez
8. A 19. század második felében jelent meg a magyar irodalomtörténet-írás szerzőinek munkáiban (később a történetírásban, majd a 20. századi szóhasználatban is) a „pesszimista történelemfelfogás”, a „történelmi pesszimizmus” kifejezés, amelyet a magyar történelemben sajnos gyakori hanyatló, problémás korszakokat ábrázoló művekre és szerzőikre aggattak címkeként (például Vörösmartyra vagy Madáchra). Állítom, hogy ezen zavaros jelentésű szókapcsolat (filozófiai és logikai önellentmondás) föltűnése annak következménye és eredménye, hogy a későbbiekben bemutatott körkörös vagy ciklikus történelemkép annyira háttérbe szorult és elhalványult, hogy még a tudósok számára is elveszett eredeti jelentése. A történelem akár mint fogalom, akár mint jelző, eleve föltételez változást; annak iránya és/vagy mérhetősége összekapcsolhatatlan a „pesszimizmus” szó jelentésével. Vissza a szöveghez
9. Csupán néhány magyarul is hozzáférhető szerzőt és művet nevezek meg, utalásképpen: Krohn Gyula: A finnugor népek pogány istentisztelete. Bp., 1908; R. Graves: A görög mítoszok. Bp., 1970; C. Lévi-Strauss: Szomorú trópusok. Bp., 1973; J. J. Bachofen: A mítosz és az ősi társadalom. Bp., 1978; Láng János: A mitológia kezdetei. Bp., 1979; Szimonidész Lajos: A világ vallásai. Bp., 1988; J. G. Frazer: Az Aranyág. Bp., 1993. [Tudom, hogy listám szegényes, ám csak jelzés.] Vissza a szöveghez
10. Az ókorból több ilyen példát is hozhatunk: az asszír Sarrukin, az egyiptomi Horemheb, a zsidó Mózes vagy a római Augustus. Hozhatnánk időben közelebbi példákat is, de náluk ez nem egyértelmű önigazolás. Vissza a szöveghez
11. Megjegyzem, hasonló folyamat játszódik le az irodalom, a művészet kialakulásakor, amikor azok „átvállalják” a kultúra mint csoporttudat közvetítőjének szerepét. Erről még Árpás Károly: Irodalom és kultúra. (Pályamű a Szegedi MTA Bizottságának, kézirat), Szeged, 2001. Vissza a szöveghez
12. A görög-római filozófiai irányzatok közül azokat idézem konkrét megnevezés és részletező felsorolás nélkül, amelyek akár az objektív idealizmus, akár a materializmus lételméleti alapján állva a történelemre, a politikára úgy tekintettek, hogy az itt megragadható közös emberi tevékenység sem a sorsnak, sem az isteneknek nincs alárendelve. Ezek a filozófusok adják az alapot ahhoz, hogy az időben gondolkodó történészek függetlenedjenek a vallási determinációtól. Vissza a szöveghez
13. Ismét csak utalni szeretnék az alábbi szerzők magyarul olvasható munkáira: Hérodotosz: Történeti könyvei: A görög-perzsa háború. Bp., 1892; Thuküdidész: A peloponészoszi háború. Bp., 1985; Arisztotelész: Az athéni állam. Bp., 1954; Xenophon: Kürosz nevelkedése, Anabázis. Bp., 1979; Titus Livius: A római nép története a város alapításától I–VI. Bp., 1982; Tacitus összes művei I–II. Bp., 1980; Caius Suetonius Tranquillus: Caesarok élete. Bp., 1964; Plutarkhosz: Párhuzamos életrajzok I–II. Bp., 1978. Vissza a szöveghez
14. A Bibliát az alábbi kiadásban használom: Biblia CD 5.0. Folio VIP Electronic Publishing Változat: 3.02-H3J. 1992–1993. Arcanum Databases, 1997. Vissza a szöveghez
15. A nevezetes Josephus Flavius majdnem kortárs történeti munkái (pl. A zsidó háború. Bp., 1964) mellett az alábbi összefoglalásra támaszkodtam: John Bright: Izráel története. Bp., 1983. Vissza a szöveghez
16. Ismét csak jelzésszerűen említek három alkotást: Szent Ágoston: Isten városáról írt 22 könyve. Bp., 1942; [Boethius] Boetzius Anitzius Manlius Torkvatus Szeverinusnak 5 könyvei a filosofiának, vagyis böltseségnek vígasztalásáról. Ford.: Illei János, Kassa, 1766 és Aquinói Szent Tamás: Az uralkodók hatalma. 1265. [A jelzés azt jelenti, hogy a részletezésre kíváncsi olvasó errefelé induljon; figyelmébe ajánlom a Szent István Kiadó Ókeresztény írók sorozatát.]
17. A történettudomány-történet szempontjából alapvetőnek ítélt forráskritika és filológia mellett most csak azokat a műveket és szerzőket említeném, akik a történelmi időről is mondtak érzékelhetőt. Ide sorolnám P. Ransanus: A magyarok történetének rövid foglalata. Bp., 1985; Rotterdami Erasmus: A keresztény fejedelem neveltetése. Bp., 1992 vagy N. Machiavelli: A fejedelem, Beszélgetések Titus Livius első tíz könyvéről, A háború művészete, Firenze története. In. Machiavelli művei I–II. Bp., 1978 kiadványokat. Vissza a szöveghez
18. G. Vico: Az új tudomány. Bp., 1963; Montesquieu: A rómaiak nagysága és hanyatlása. Bp., 1975; Voltaire: Esszé a nemzetek erkölcseiről, szokásairól és szelleméről. 1753; Voltaire: A történelem filozófiája. In. A francia felvilágosodás morálfilozófiája. Bp., 1975.; Voltaire válogatott filozófiai írásai. Bp., 1991; Helvetius: Az emberről. Értelmi képességéről és neveltetéséről. Bp., 1962; Holbach: A természet rendszere. Bp., 1954; J. G. Herder: Eszmék az emberiség történetének filozófiájáról. Bp., 1978; I. Kant: Egy világpolgár gondolatai az emberiség egyetemes történetéről. Bp., 1926. Vissza a szöveghez
19. Ha végigtekintünk kezdetektől a 19. század közepéig érvényes tantervekig, akkor láthatjuk, hogy a mérnöki, a katonai és az orvosi képzés elől „emelték” csupán el az utolsó középiskolai osztály, az ún. filozófiai osztály teljesítésének kötelezettségét. Az egyetemi oktatás tanrendje, tanterve nem teljesen ismert, de nem véletlenül tekintették az egyetemisták, főiskolások a professzorok egy részét „vaskalaposnak”. Erre ugyan nincs adatom, de kétlem, hogy az Osztrák Császárság hivatalosan támogatta volna az új koreszméket. Vissza a szöveghez
20. Egyik korai írásomban foglalkoztam Kölcsey olvasmányaival – lásd: Kölcsey Ferenc műveltsége. In. Két csengetés között. (Egy irodalomtanár kísérletei) Szeged, 2001. Vissza a szöveghez
21. Kölcsey Ferenc kiadatlan írásai 1809–1911.
(Kölcsey Ferenc és Kállay Ferenc műhelyének
kézirataiból) Válogatta, a bevezető tanulmányt írta és a jegyzeteket
készítette Szauder József Bp., 1968. Szauder írja: „Több ezer lapra kiterjedő kivonatuk készült
1806-tól… a most kiadott iratokban is vannak utalások Kölcsey számos más,
tudtunkkal elpusztult jegyzőkönyvére.” Vissza
a szöveghez
22. Bár a kérdés nem tisztázott, úgy vélem, hogy ennek az újításnak részben a kálvinista küldetéstudat és a kanti erkölcsfilozófia követelményeinek szintetizálása volt az alapja. A kanti erkölcsfilozófia beépítése, amely a sztoikusokra is támaszkodva a közösség és a tett-felelősség viszonyában határozta meg a boldogságot mint az emberi élet célját ebben az idézetben összegződik: „Ki nem tett mindent, mit tennie kellett s lehetett vala, az boldog nem leszen” (Parainesis…). A kálvinista kihívás pedig a „kiválasztottság-próbához” kapcsolható: újra és újra meg kell bizonyosodni, hogy a kegyelem birtokosa vagyok, azaz ismét és ismét tenni kell a közösségért, mert hátha épp ez a pillanat, a döntés, melyen a közösség sorsa rajtam fordul meg. Vissza a szöveghez
23. J.-J. Rousseau: Értekezések és filozófiai levelek. Bp., 1978. Vissza a szöveghez
24. Két idevonatkozó művére utalok: G. W. F. Hegel: Előadások a világtörténet filozófiájáról. Bp., 1979 és Előadások a filozófia történetéből. Bp., 1958.
25. Bár nem vezethetők le „egy az egyben”, de a hegeli felfogáshoz kapcsolhatók az alábbi szerzők történelemképe: Ch. Fourier: A négy mozgás és az általános rendeltetések elmélete. Bp., 1977; Ph. Buonarotti: Összeesküvés az egyenlőségért. Bp., 1987; K. Marx: Gazdasági-filozófiai kéziratok 1844-ből, Fr. Engels: A munkásosztály helyzete Angliában 1844, K. Marx–Fr. Engels: A német ideológia 1845-1846, Kommunista kiáltvány 1848, K. Marx: A politikai gazdaságtan bírálatának alapvonalai 1857– 1858. Vissza a szöveghez
26. Utópia alatt értem azt az elképzelt, idealizált, de ugyanakkor megvalósíthatónak szánt-tekintett ideális társadalmat, amely garantálja a gazdaság és társadalom optimális működését. A polgári utópia az ideális polgári gazdaság és társadalom kialakítását tekinti célnak. Néhány példaként említem az angoloknál Hobbes: Leviathánját, Mandeville: A méhek meséjét, Locke, Bentham, Hume írásait; a franciáknál Rousseau: Társadalmi szerződését, Montesquieu: A törvények szelleméről írott művét, Helvetius, Holbach, Condillac, Condorcet, Mably írásait. Vissza a szöveghez
27. Nem feltétlenül időrendben, nemzetekre bontva az alábbi történészek munkáira hívom fel a figyelmet! (Mindenkor a magyar kiadást adtam meg, amikor nem, azt ‘’ között írtam.) Franciák: Guizot: Az európai polgárosodás története. Pest, 1867; Guizot: Az angol forradalom története. Pest, 1886; L.-A. Thiers: ‘A francia forradalom története.’ Paris, 1823–1827., L.-A. Thiers: ‘A konzulátus és a császárság története.’ Paris, 1845-1862; A. de Tocqueville: A demokrácia Amerikában. Bp., 1983; A. de Tocqueville: A régi rend és a forradalom. Bp., 1994; Lamartine: A girondiak története. Pest, 1865; J., Michelet: A francia forradalom története. Bp., 1884–1885; Angolok: E. Gibbon: ‘A római birodalom hanyatlásának és bukásának története I–VI.’ 1776–1788; T. Carley: Hősökről, a hősök tiszteletéről és a hősiességről a történelemben. Bp., 1900; T. Carley: A francia forradalom története. Bp., 1913; T. B. Macaulay: Anglia története II. Jakab trónra lépésétől I–VI. Bp., 1875–1877; J. S. Mill: A logika rendszere. Bp., 1877. Németek: L. von Ranke: ‘A román és germán népek története 1494–1535. (Függelék: A kortárs történetírók kritikája)’ Frankfurt a. O., 1824; L. von Ranke: A római pápák az utolsó négy században I–III. Bp., 1886–1889; L. von Ranke: A pápák története I–II. Bp., 1936. Vissza a szöveghez
28. Eötvös József: A XIX. század uralkodó eszméinek befolyása az álladalomra. Lipcse. 1851–1854. Vissza a szöveghez
29. Árpás Károly: „Egyet bánok csak: a haza fogalmát…” Gondolatok a politikus Madáchról. In. IV. Madách Szimpózium. Szerkesztette: Andor Csaba. Balassagyarmat–Szügy–Alsósztregova, 1996. Vissza a szöveghez