Máté Zsuzsanna
Katartikus-e a
Tragédia? – Lukács György művészetfilozófiája felől nézve
E kérdésfeltevés hallatán a Tragédia hatástörténetét ismerők bizonyára megdöbbennek, hiszen Lukácsról közismert, hogy az elmarasztalók táborába tartozik.1 Kinek nem kell és miért Balázs Béla költészete című, 1918-ban írt tanulmányában sommásan Madáchot „minden mélység nélkül való költőnek” tartja, aki „az igazi drámaiságnak még közelébe sem jutott”.2 Hasonlóan egy későbbi, az ötvenes években keletkezett, Madách tragédiája című írásában a mű drámaiatlanságát, felszínes filozofálgatását, heterogenitását bírálja.3
Hosszú az a névsor, akiket az irodalomkritikus Lukács nem fedezett fel. Sok fenntartása volt Arannyal – akiben a forradalomtól elpártolót látta –, hasonlóan Jókaival, Keménnyel, Katonával. Ezzel szemben Lukácsnak két felfedezettje volt csupán: Déry Tibor és Balázs Béla, az utóbbit drámaíróként és költőként az utókor tévedésként tartja számon. Az irodalomkritikus Lukács elfogult volt egyes irodalmi művek, irányzatok megítélésében, amely először fiatalkori tragikumfelfogásával, majd az ötvenes években realizmuskoncepciójával függött össze. A nagy magyar irodalom kontinuitását, Zrínyitől Petőfin, Adyn keresztül József Attiláig felállítva, annak lényegét a függetlenségért és demokráciáért vívott harcban látta.4 Ilyen módon válhatott az ötvenes évek elején Lukács számára Madách tragédiája „dialogizált” filozófiai „tankölteménnyé”5; a világirodalomból Joyce és Beckett „sematikussá”; Kafka művészete „artisztikusan érdekes dekadenciává”, az avantgard pedig értéktelen értelmetlenséggé.6
Tudjuk, Lukács György nem irodalomkritikus, nem irodalomtörténész; de kétségtelen, hogy századunk olyan magyar filozófusa, művészetfilozófusa, akit lehet szeretni vagy nem szeretni, de érvényességét tudomásul kell venni. A lukácsi esztétikát ismerők számára nyilvánvaló, hogy a szellemi tulajdon fogalmának jelzése nélkül esztétikai kategóriáinak többsége átment e gondolkodásmód köztudatába. Sőt a közoktatásba is. A Szegedy-Maszák-féle gimnáziumi tankönyvekben találkozhatunk például visszatükrözés-elméletével, a művészet antropomorf jellegének gondolatával, katarzis- és tragikumfelfogásával, realizmuselméletével, a társadalmi tudatformák és a nembeliség koncepciójával.
Előadásom témája két paradoxonra épül. Az egyik során a tévedésekkel terhelt irodalomkritikus Lukács ellenében azt mutatnám be, hogy az idős művészetfilozófus Lukács teóriájában mi a helye a Tragédiának. Mint Lukács György esztétikájával (is) foglalkozónak, az a hipotézisem, hogy esztétikai kategóriáival, így katarzisfelfogásával, nembeliségkoncepciójával úgy vethető össze a Tragédia, hogy az hatás- és értékrendszerében pontosan az ellentétét eredményezi az eddig ismerteknek. Tehát a művészetfilozófus Lukáccsal mérve, de az irodalomkritikus Lukács ellenében vázolnám a Tragédia pozitív katartikusságát. Az interpretáció szubjektív szabadossága helyett állíthatom ezt attól a kronologikus ténytől indíttatva, hogy az elutasító tanulmányok valamely aktuális ideológiai nézőpontból születtek. Emberöltőt átívelő esztétikai munkái közül az ötvenes évek végén és a hatvanas évek elején írt főműve, Az esztétikum sajátossága az ideológiától eltávolodó fordulatot, a letisztulást jelzi az életműben. Másrészt a megfeleltetés, a lehetséges analógiák oka, hogy mindketten ugyanannak a világlátásnak, a metafizikus és abszolutizáló gondolkodásmódnak a képviselői.
A másik paradoxon, hogy a Tragédia egyszerre lehet katartikus és antikatartikus vonásokat mutató, s hogy éppen melyik, az a megközelítés nézőpontjától, a műre vetített katarziselmélet milyenségétől függ.
Csaknem félévszázad különbséggel, de sem Madách, sem Lukács nem tudta elfogadni a szkepticizmust az emberi lét értelmére vonatkoztatottan; az abszolút bizonyosság meg nem találását; a rend felbomlását követő kaotikusságot; a relativizmust; az eszme, értelem és megvalósulás ellentétét. Alapproblémájuk: a szellem, értelem, eszme, a humánus értékek – mint az ember leglényegének, abszolútumának – immanenciája, életintegrativitása. A teória életintegrativitásának szándéka végigkíséri a filozófia történetét. Szókratész, Giordano Bruno, Morus Tamás még belehaltak a teória megélésébe, később a gondolataikat megélni szándékozó filozófusokra már egy kegyesebb halál várt, mégpedig az őrület, ahogy Nietzschére és Schopenhauerre. Talán Lukács György volt az egyik utolsó, a teória szerint élni akaró filozófus, kudarcai ismeretesek. A magyar irodalom történetében a Tragédia egyedülálló intenzitással veti fel e problémakört, a történelmi kudarcsorozat bemutatása ellenére mégis nyitottan hagyja, nem ad megnyugtató megoldást, sem lezárást.
Teória és élet; eszme, értelem, értékek és megvalósulás kettőssége egy tágabb filozófiai horizontba illeszkedik, mind Madách, mind Lukács esetében. Mégpedig a közös, kanti forrású Van és Legyen kétvilágának metafizikusságába. A kétvilág léteztetése – különböző ellentétes értékpólusú fogalompárokban – az egész lukácsi életműben végighúzódik. A Van értéktelen és a Legyen lényegi kétvilágának szinonimái: közönséges és valódi élet; élet és az élet; élet és lélek; – végül az Esztétika terminológiájában – partikuláris és nembeli lét. A Van heterogén világában élő egyén magányra, elidegenedettségre, széttöredezettségre, eltárgyiasulásra ítélt; míg a Kell homogén világa jelenti az egyén autentikusságát, értelmes és értékes létformáját, az objektív értékeket, az ember létező lényegét, a Van világából nézve valamely abszolútumot. Az életműben végighúzódó probléma: a kétvilág egyesítésének a kísérlete, az abszolútum immanenciája, a Van és a Legyen konvergenciája. Az Esztétika végső konklúziója szerint a kétvilág, partikuláris és nembeli lét egyik összekötője a tudomány és erkölcs mellett a művészet, az esztétikai tevékenység,7 melyek szemléltetik a lényegiséget, egyúttal hordozva is azt.8 Az esztétikai tevékenységben a nembeliségbe való emelkedés lehetősége kialakítja a nembeli tudatot, a nembeliséghez való szubjektív viszonyt. Ez a viszony, melyet minden maradandó műalkotás hordoz, követelés az egyén felé; az értelmes, emberibb élet, a rilkei „Változtasd meg élted” követelése.9 A művészet így a való világ minőségi mércéje is egyben, hiszen a jobb, nemesebb irányba konvergál; egy valódinál valódibb világot állít, még akkor is, ha ezt többnyire figyelmeztetően kénytelen tenni, megmutatva az elidegenedés, az értékhiány vagy értékpusztulás különböző formáit az adottban.
Madách Tragédiájának metafizikai kétvilága azonos axiológiai elrendezettségű dualista világszerkezet. A kanti gondolkodásmód Van és Legyen kettősségére a Madách-kutatás több helyütt utal, terminológiájában különböző értékfogalmakat használva.10 Maradva az eredeti kanti fogalomközegben, már a mű elején, a bűnbeesés alapkonfliktusában felfedezhetjük a kétvilág létét, az első emberpárhoz kötötten, mintegy apriori tulajdonságként. A második színben, az Istentől kapott harmonikus, boldog állapotban, de egyben a függőség Vanjával szemben megjelenik Ádám és Éva autonóm létformájának Legyen-vágya. Lucifer csábítása e kétvilágnak – a Paradicsomban is meglévő voltán alapul. A következőképpen mutatja be az adott világban Ádám léthelyzetét:
Te őt dicséred, ő téged kitart,
Megmondja,
végy ebből és félj amattól,
Óv
és vezet, mint gyapjas állatot;
Hogy
eszmélj, szükséged nem is lehet.
Ezzel szemben ott a másik, Lucifer által jobbként bemutatott világ, mely az első emberpár számára a nemesedést, a gondolkodás nagykorúságát, az önerőt, a szabad akaratot, sorsának irányítását, „nagy” és „szép és új dolgokat” ígér. Itt a Legyen világa felé való törekvés lesz maga az eredendő bűn elkövetésének motivációja, a harmonikus létállapot kettészakadásának oka. A Legyen világa felé törekedni bűn a homogén világú Paradicsomba, ugyanakkor erény lesz a történelmi színek diszharmonikus kétvilágában. E kétvilág képviselője Lucifer és Ádám, a paradicsomi színekhez képest egyfajta szerepcserével. A Van szférája Luciferé, aki e diszharmónia üdvözlője, a kétvilág közötti determinisztikus szakadék pragmatista és szkeptikus láttatója, aki tagadja a Legyen világának megvalósultságát, a Legyen Abszolútumát, mely iránti vágyódás az ember nembeli, örök és állandó lényege, isteni, transzcendens része. Ádám a Legyenben akar élni; az ember „enistenemmé” kivívott állapotában; az emberi gondolat, eszme, teória tökéletes megvalósultságában; a homogén egész egységében, ahol az alapvető emberi értékek egy értelmes és elrendezett, humánus, haladó világot hoznak létre. Lukácsi terminológiára átültetve ez az abszolútum immanenciájának, a kétvilág egyesítésének, a metafizikai megvalósultságnak a vágya. Ádám azért küzd, hogy a kétvilágot egyesítse, a Van kietlenségét a Legyennel tegye harmonikussá és értelmessé. A kétvilág egyesítésének kudarcsorozatát éli át, mely – akárcsak Lukácsnál – az értéktelen és lényegi összeegyezhetetlenségét jelenti. Tehát mindkét gondolkodónál szakadék van a kétvilág között, Madách ugyanúgy pesszimista a lényegi lét megvalósultságát illetően, akárcsak bírálója. Ádám tragikussága részben abban rejlik, hogy az értelmes életre való törekvést hiábavaló küzdelemként éli át. Ahogy Lukácsnál mégis létezik híd Van és Legyen között valamint egy állandó konvergencia, közeledés; úgy Madách Tragédiájában is. Éva az összekötő, benne dereng fel az édeni „tünde” álom, az utolsó színben az Úr szerepeket osztó válaszában neki lesz hallhatóvá a magasabb égi szózat, „költészetté” és „dallá” szűrődve, ha Ádám hite a küzdésben már-már szűnni látszik. Mindkét gondolkodónál a művészet az egyik összekötő, mindkettejüknél a küzdés a jobb felé – örök emberi folyamat. Ahogy Lukácsnál az értelmes lét felé törekvés feltétele a Van tökéletlensége, (másszóval a partikuláris lét elidegenedési formái szükségszerűen „a társadalmi fejlődési folyamat elemei”11 mint negatív gerjesztők), úgy Madáchnál Lucifer az a szükségszerű negativitás, „mely forrásba hoz”. Madách Tragédiájának alapkérdése – van-e az emberiség létének értelme, van-e haladás, fejlődés – csak akkor tehető fel, ha állandósult alaphelyzetként fogadjuk el a kétvilág létét; az ember számára tragikus kettészakítottságát; a luciferi Van negativitásainak gerjesztő funkcióját; de mégis a művészeten keresztüli kapcsolat lehetőségét s a hitet abban, hogy ezáltal a kétvilág közelíthető egymáshoz.
Lukács Esztétikájában a kétvilág partikuláris és nembeli szintje közötti szakadékot egy mindenki számára átélhető esztétikai hatáskategória köti össze: a katarzis. A katarzis megrendíti a partikularitás kizárólagosságát, átélhetővé teszi az emberi nem sorsdöntő, maradandó, de ugyanakkor „számunkravaló” mozzanatait, az ember leglényegét. A befogadó tehát úgy éli meg az emberiség múltját, jelenét, jövőbeli perspektíváját mint saját egyéni létezésének fontos és meghatározó mozzanatát. Az általa létrehozott „megrendülés”, „megtisztulás” olyan folyamat, mely egy „helyesebben és mélyebben megragadott evilági valóságba vezet vissza”, egyben a mindennapiság, a partikularitás és a szubjektum kritikájához is. A maradandó műalkotások katartikus-konfliktusos kapcsolatba állítják az emberiség mindenkori objektív létét egy jövőbeli, vágyott nembeli léttel. A műalkotás zárt világa, egynemű közege lehetőséget teremt arra, hogy az emberi történelem és emberi létezés maradandó tartalmai és döntő sorsfordulatai szemlélhetővé váljanak.12 A művészet örök tartalma a kétvilág harcának, a valóság és a lényegi világ felé való törekvés küzdelmének a bemutatása, mely csak szenvedéseken, konfliktusokon keresztül történhet. A szenvedés, a küzdelem a vágyottért: általános emberi, örök kánon.13
Lukács Esztétikájának katarzisfelfogásában e hatástudati forma a befogadót a legszűkebb én-tudatból, érdekekkel bezárt individualitásból – a legtágabb értelemben – a közösségbe vezeti, az emberiség közösségébe. Az ideális lukácsi befogadó az önmagát személyiséggé kiképző ember, aki hosszú, katartikus felismerések és belső konfliktusok által eljut a közösség nagyszerű értékeinek megismeréséhez, majd személyében történő megvalósításához. Az ideális lukácsi befogadó látásmódjának elemei: az univerzális egyetemesség; az egész emberiség; a történelem, az emberiség haladásába vetett hit, valamint a művészetnek ehhez igazodó funkcionáltatása. A befogadó így „egész ember” mivoltából az „ember egészévé” változik át.14
Az ember tragédiájának az ideális lukácsi befogadóra tett pozitív katartikussága a fentebbi elmélet szerint egy olyan evidencia, melyet magyarázni tovább felesleges, csupán olvasni, átélni és megélni kell a művet ebből az univerzális nézőpontból. Mindannyian tudjuk és érezzük, hogy a Tragédia teljes világmagyarázatra törekszik; az emberi létezés alapkérdéseit teszi fel – miközben bemutatja a különböző konfliktusos léthelyzeteket –; az egész emberiség, civilizáció nevében kérdez, s hagyja nyitottan a felvetett alapproblémákat, lehetővé téve, hogy minden kor számára érvényes és megújuló üzenettel bírjon. Ádám tragikuma, hogy az emberiség kozmikus pusztulásának tudatában mégis tovább vállalja a Kell világa felé irányuló küzdelmet, melynek eredményessége ugyan kétséges a történelmi színek tapasztalata alapján, egyfajta kanti „cél nélküli célszerűségként”, de etikai és humánus értéke kétségtelen. A kanti „kategorikus imperatívusz” fogalmazódik meg Ádám magatartásában, olyan abszolút etikai parancs szellemében cselekszik és gondolkodik a mű során, mely minden ember számára egyetemes, példaértékű és követendő lehet. Véleményem szerint a Tragédia hatásmechanizmusa tökéletesen működteti a lukácsi metafizikus és etikai fókuszú katarzisfelfogás elemeit.
Végül érdemes lenne egy rövid összehasonlítást tenni a különböző katarziselméletek és a lukácsi felfogás között, annak indoklásául, hogy miért éppen ezzel a teóriával tartom összevethetőnek a Tragédiát. Egyben rátérnék a már említett egyik paradoxon mellett a másikra, azaz hogyan lehet egyszerre katartikus és antikatartikus Madách műve. A katarziselméletek egyik ősforrása: Arisztotelész Poétikája Platón filozófiája mellett. Arisztotelész a művészi mimézisnek (utánzás, ábrázolás) a jellemet, lelket is befolyásoló hatását azzal magyarázta, hogy a mű az ember éthoszát ragadja meg, s a mű által kiváltott lelkesedés a léleknek mint az erkölcsi lét hordozójának az indulata. A dominánsan tragédiához kötött katarzis megtisztítja az embert a félelemtől, a negatív szenvedélyektől. Mechanizmusában úgy, hogy bemutatja e káros szenvedélyek pusztító hatását, így a befogadó az átélés során megszabadul az irigységtől, a gonoszságtól, a hatalomvágytól, a tisztátalan gyönyöröktől és egyéb lélekpusztító szenvedélyektől. A katarzis tehát a lélek gyógyítója, a hasonlót a hasonnemű átéltetésével gyógyító. Az arisztotelészi katarzis a negatív erkölcsi és pszichés szintről, lélek és test, ember és közösség megbomlott harmóniájából a pozitív erkölcsi megtisztulás, az egyensúly, a harmónia állapotába emeli a befogadót. A negatív-pozitív honnan-hová mozgástér egyrészt etikai fókuszú, ez a strukturális jellegzetesség folytatódik a francia klasszicisták (Boileau, Corneille), a német felvilágosodás (Lessing, Schiller, Goethe), majd Lukács teóriájában. Úgy vélem, hogy az arisztotelészi archestruktúra magában rejt egy másik, a XIX. század végén elinduló pszichológiai mozgástér tételeződését is. A művészetnek a lelki negativitások alóli felszabadító katartikus hatását hangsúlyozza Freud, Jung, Dewey amerikai behaviorista, valamint Richards, az amerikai Új Kritika szellemi atyja. Végül a harmadik jellegzetes csoportja a katarziselméletnek: a metafizikus honnan-hová mozgásterű teóriák, melyeknek eredete Platón kétvilágára nyúlik vissza. Elsőként a III. században élő neoplatonista Plótinoszt említeném meg, aki szerint a művészet katartikus hatásával a befogadót az érzéki–anyagi–testi kötöttségű világból a tiszta szellemi lét, a szépség, bölcsesség és jóság legfelsőbb eszméinek világába emeli. Hasonló metafizikai mozgásterű, az értéktelen itt-lét világából a lényegibe vezető hatásfunkcióval bír a művészet Szent Ágostonnál, Hegelnél, Karl Jaspersnél és Lukácsnál is, itt ötvöződve az etikai jelleggel. Az arisztotelészi felfogás – véleményem szerint – nemcsak a befogadó negatív-pozitív irányultságú, honnan-hová mozgásterét adja meg évszázadokig ható mintaként, nemcsak a két alapvető etikai illetve pszichológiai jelleget indítja el, hanem emellett még egyfajta kettéválás történik az ókori elmélet nyomán: egyrészt kialakul a katarzist mint minden értékes műalkotás befogadóra tett hatásaként értelmezők irányzata (Lukács elméletét is itt találjuk), valamint a katarzist a csak tragikumhoz vagy a tragédiához kötő elméletek csoportja. E rövid, felsorolásszerű összefoglalóval azt próbáltam érzékeltetni, hogy Lukács György metafizikai és etikai mozgásterű katarzisfelfogása az esztétika történetében az egyike annak, mely egyetemesen, univerzálisan, a lehető legtágabban értelmezi a művészet maradandó és felemelő hatását.
Madách Tragédiája
e metanarratív lukácsi elmélet felől nézve katartikus,
valamint katartikus a metafizikai teóriák nézőpontjából. De nem mondható annak
a csak arisztotelészi, a csak etikai vagy a kizárólagosan pszichológiai
mozgásterű katarziselméletek felől nézve, mivel az
ott megkívánt elemek nem működtethetőek; sem a tragikumhoz, a tragédiához
kötött katarziselméletek szempontjából.15 Állításom bizonyításaként az
utóbbiakból példaként kiemelném Hankiss Elemér strukturalista
katarzis-felfogását; funkcionálásának másfajta módját a Tragédiában. Hankiss szerint a katarzis
a Rosszból a Jó világába vezeti a befogadót, nem azt állítva, hogy minden
rendben van a világban, hanem azt, hogy minden rendben van az emberben.
A tragikus katarzist vizsgálva ezt úgy véli elérhetőnek, ha a tragédia katarzisgépezete a legrosszabb tényt – a pozitív
értékvesztést vagy az ezeket hordozó tragikus hős halálának a tényét –
megpróbálja valahogy semlegesíteni, illuzórikusan elleplezni, a negatív halált
elfogadható halállá szelídíteni. Ezt éri el az alkotó a különböző katarzisgépezeti mozzanatok működtetésével, így hozva
létre a katartikus hatást. Például a pozitív hős pusztulásával a negatív hőst
is elpusztítják a darab végén; nagy hatással bír a negatív hős bűnbánó
monológja; feszültségoldó a kibékülési vagy megbocsátási jelenet; szintén katartikus
a pozitív hős bátor, mártír vagy költőiesített halála, belefáradva az élet
elviselhetetlen értelmetlenségébe, és még sorolhatnám a több
mint húsz mozzanatot.16 A
Madách-kutatás több helyütt elemzi, hogy Az
ember tragédiájának műfaja rendkívül összetett, elsősorban drámai
költemény, ahol a drámai mint melléknév szerepel.
Horváth Károly a fausti hagyományozottságú
emberiség-költemények között véli elhelyezhetőnek, Bécsy
Tamás kétszintes drámának, a középkori moralitásokkal rokon műfajúnak tartja, Hubay Miklós a mítoszhoz közelállónak, Mezei József
világeposznak. A klasszikus tragédia műfajának a tragikumhoz kötődő
katarzis-mozzanatait így hiába keressük. Pozitív hősünk negatív halála mindig
elmarad; Ádámmal szembenálló szereplők továbbélnek; nincs kibékülés,
megbocsátás, sem szép halál. Sőt a Hankiss-féle
teória szerint inkább antikatartikus mozzanatok
kerülnek előtérbe, mivel a mű végén a szereplőknek alacsonyabb értékszinten
kell tovább élniük; szenvedéseik fokozódnak. Antikatartikus
ebből a szűk nézőpontból a Tragédia,
hiszen Madách nem ad a Jó és Rossz évezredes küzdelmének kérdéseire végső és
megnyugtató megoldást. Mintha leszámolt volna azzal az illúzióval, hogy vannak
– a hagyományos tragédiára jellemzően – katartikus módon felismerhető és
gyönyörűség-megnyugvás keltő emberi, humánus értékek, melyeknek hordozója
ugyan elbukik, de az értékek létigénye örök; hogy ember és világ
diszharmóniája visszaállítható. Madách nem ringatja befogadóit a végső,
biztos, szenvedésekkel elérhető egy-igazságokban, a majdan megvalósuló,
pozitív és ideális harmónia illúziójában. A végső cél elérése helyett csupán a
folyamatot mutatja. Látható, ha a Hankiss-féle,
csak a tragédia műfajában érvényesülő katarzis-felfogással vetjük össze a
művet, akkor az eredmény: az antikatartikusság. Hankissnál e jellemzővel bírnak a modern, XX. századi
tragédiák Ibsen és Csehov óta. A szakirodalomban Hubay
Miklósnál olvastam hasonló felvetésről.17
Hogy Az ember tragédiája modern, antikatartikus, s mégis e műfajba tartozó tragédia-e,
ennek eldöntésére, elemzésére talán a jelenlévők kutatásai nyomán a jövőben
sor kerül.
Némi distanciával szemlélve a fentebbieket és mellette azokat a Tragédia-elemzéseket, melyek valamely elméleti nézőpontból közelítettek; s ugyanakkor azt a tényt, hogy a mű mint valamely végtelen konkrét megismerési eredményt hordozó, teljesen soha meg nem ismerhető és kimeríthető objektumként viselkedik, így a következő a következő Sík Sándor-i gondolattal zárnám előadásom: „A tudományos elméletek századokon keresztül próbáltak az esztétikai jelenség, a műalkotás mivoltához közelebb férkőzni. Úgy tetszik nekem, hogy a nagy esztétikai rendszerek többé-kevésbé mind megtaláltak valamit az esztétikum, a műalkotás mivoltából. Mind igazak és helyesek, mert mindegyikben van igazság. Korlátja valamennyinek csak az, ami Lucifer történetlátásáé Az ember tragédiájában: nem adhatnak mást, mint mi lényegük; egy szempontból nézik a vizsgált jelenséget, egyetlen, ismert, – máshonnan ismert – szempontból. Minthogy pedig az esztétikum, a műalkotás más, mint más jelenségek, egy ilyen máshonnan merített szempont csak a feléje fordult oldalát, a vele rokon részeit világíthatja meg, nem az egészet. Így azután, bár mind igazat mondanak, valamennyien együtt sem adhatják a műre vonatkozó egész igazságot.”18
Jegyzetek
1. Bárdos József: Hét kérdés Madáchról és Az ember tragédiájáról. Irodalomtörténet 1989. 3. sz. 469–471. l. vissza1
2. Lukács György: Ifjúkori művek (1902–1918). Budapest, Magvető, 1977.
3. Lukács György: Magyar irodalom – magyar kultúra. Bp., Gondolat, 1970. vissza3
4. Lukács György: i. m. 158–178. l. vissza4
5. Lukács György: i. m. 37–38.,
6. Lukács György: A kritikai realizmus jelentősége ma. Bp., 1985. 68.,
7. Lukács György: Az esztétikum sajátossága. Bp., Magvető, 1965.
8. Abszolútum a művészetfilozófiában századunk első felében (JGYTF Kiadó, Szeged, 1994) című könyvemben elemzem e metafizikus kétvilág és az abszolutizáló gondolkodásmód jellemzőit az életmű folytonosságában. A fiatal Lukács esszékorszakának következtetése – a művészet konvergáló szerepe a kétvilág között – sok-sok a lényeget immanenssé tevő megoldási variáció, életfilozófiai gondolatkísérlet szerény következtetése. Már 1911-ben, A tragédia metafizikája című tanulmányában kimondja ennek ellenkezőjét: a metafizikai megvalósultság lehetetlenségét. A heidelbergi kéziratokban (1912–1918) – szintén tagadva az esszékorszak teóriáját – a Van és Legyen kétvilága duális, divergáló módon létezik, sőt a művészet autentikus praxisát luciferiként értelmezi, mivel csak a lényegiség megvalósulásának az illúzióját adja. De a lényeg immanenciájának a vágya nem szűnik meg. Ezt jelzi 1918-as saulusi-paulusi fordulata, konkrétan a kommunista pártba való belépése, majd a tanácsköztársaság alatti tevékenysége. Az abszolútum gyakorlati megvalósíthatóságába vetett hit, illúzió úgy tűnik el Lukácsnál, ahogy a forradalmi praxistól és ideológiai munkásságtól fokozatosan visszatér a filozófiához, az esztétikához, annak kétvilág közötti összekötő szerepéhez. Vissza8
9. Lukács György: Az esztétikum sajátossága. Bp., Magvető, 1965. I. k. 604–624. l. vissza9
10. V. ö.: Eisemann György: Keresztutak és labirintusok. Bp., Tankönyvkiadó, 1991. 57–61. l.; Martinkó András: Vörösmarty és Az ember tragédiája. In. Horváth Károly (szerk.:): Madách-tanulmányok. Bp., Akadémiai, 1978. 185–215. l.; Mezei József: Madách. Az élet értelme. Bp., Magvető, 1977. 94., 90–100. l.; Szegedy-Maszák Mihály: Történelemértelmezés és szerkezet Az ember tragédiájában. In. Horváth Károly (szerk.:): Madách-tnaulmányok. Bp., Akadémiai, 1978. 143–153. l. vissza10
11. Máté Zsuzsanna: Abszolútum a művészetfilozófiában századunk első felében. Szeged, JGYTF Kiadó, 1994. 117–118. l. vissza11
12. Lukács György: i. m. I. k. 572–590. l. vissza12
13. Máté Zsuzsanna: i. m.
14. Lukács György: i. m. I. k. 820–821. l. vissza14
15. A lukácsi elmélet mellett a Tragédia katarzis-mechanizmusa leginkább a metafizikus mozgásterű elméletekhez áll közel. Ahogy Plótinosznál, hasonlóan Szent Ágostonnál is, a művészet átvezeti a befogadót a rútság relatív világából a legmagasabb rendű szépség, az isteni jelenvalóság szemlélésének metafizikus fókuszú pólusába. Több mint másfél évezredet átugorva, Karl Jaspers szerint az igazi művészet nem más mint az intuíció útján felfogható transzcendens nyelv, mely az itt-lét és a transzcendencia világa között közvetít, tolmácsol. A művészet mint közbenső birodalom az egzisztencia döntő időbeli ittlétének lényegi olvasatát adja, az időtlenül elsüllyedt misztika és transzcendencia, a rejtett istenség jeleit. Vissza15
16. Hankiss Elemér: Az irodalmi mű mint komplex modell. Bp., Magvető, 1985. 338–366. l. vissza16
17. Hubay Miklós: Át az idő falain. In. Horváth Károly (szerk.:): Madách-tnaulmányok. Bp., Akadémiai, 1978. 47–57. l. vissza17
18. Sík Sándor: Esztétika. Szeged, Universum Kiadó, 1990. 23. l. vissza18