Krizsán László

 

Madách második negyvennyolca

 

 

Az 1861-es esztendő a remény és az újrakezdés lehetőségének ígé­re­té­vel köszöntött a levert forradalom és szabadságharc sokat szen­ve­dett nemzedékére.

     A bizakodás és a küzdés ideje érkezett el!

     Reménykeltően alakult Európa politikai, hatalmi átrendeződése, és a függetlenségi törekvéseket táplálták a belső elégedetlenségi moz­galmak is.

     A külső kényszer, amely a Habsburg császárságot addigi, Magyar­or­szággal szembeni önkényének enyhítésére kényszerítette, a ki­bon­ta­kozó olasz egység és a hozzá fűződő új szövetségi viszony volt. Szar­dinia királya Viktor Emánuel III. Napoleonnal szövetkezve, 1859-ben megtámadta Ausztriát. A solferinoi csatatéren az osztrák se­regek vereséget szenvedtek és Ausztria kénytelen volt lemondani Vik­tor Emánuel javára a gazdag Lombardiáról. A Habsburg bi­ro­da­lom más itáliai birtokait pedig Garibaldi fenyegette, akinek a se­re­gé­ben küzdő Magyar Légió katonái tudatosan kapcsolták össze az olasz egy­ség megteremtéséért folytatott harcot a magyar függetlenség ügyé­­vel. Még nótában is kifejezték a közös harc eszményét:

 

                                                               Szennyes az én ingem,

                                                               szennyes a gatyám is!

                                                               Majd hoz Kossuth tisztát,

                                                               Türr Pista meg puskát,

                                                               Éljen Garibaldi!

 

     A Magyarországgal szemben folytatott addigi osztrák politika eny­hítését követelték azok a belső események és politikai meg­nyil­vá­nu­lások is, amelyek gyakran óriási tömegeket aktivizáltak és ál­lí­tot­tak politikai célok szolgálatába.

 

 

     A katonai vereség és a belső elégedetlenség által kialakult ve­sze­del­mes helyzet enyhítésére az előállott kormányzati válság kö­vet­kez­mé­nyeinek elhárítása érdekében az uralkodó korlátozott autonómia en­gedélyezése felé hajlott. 1860. október 19-én Ferenc József, Rech­berg miniszterelnök és Szécsen Antal megtárgyalták és elfogadták azo­kat az elveket és intézkedéseket, amelyek alapjául szolgáltak a Habs­burg-birodalom új közjogi viszonyainak, amelyek a másnap, 1860. október 20-án kibocsátott úgynevezett Októberi Diplomában öl­töttek alakot.

     Az Októberi Diploma elsősorban a kormányzási módszerek meg­vál­toztatásával kívánta az elégedetlenséget semlegesíteni. Meg­szün­tet­te a belügyi, a vallás- és közoktatásügyi és igazságügyi minisz­té­ri­u­mokat és visszaállítani rendelte el a magyar és erdélyi udvari kan­cel­láriákat.

     Magyar kancellárrá báró Vay Miklóst nevezte ki az uralkodó. A me­gyei önkormányzat visszaállítását a császár már 1860. április 19-i le­ira­tában megígérte, az Októberi Diploma pedig, ennek meg­fele­lő­en, intézkedett a régi megyehatárok érvényesítéséről.

     A magyar arisztokráciának címzett gesztusként, az 1848 előtti al­kot­mányos állapotok érvényesítésére az 1848 előtti hatóságokat állí­tot­ta vissza a Diploma, mely intézkedések a magyar ókonzervatívok kö­rében kedvező visszhangra találtak.

     Ám csupán ezt a társadalmi réteget elégítették ki az Októberi Dip­loma rendelkezései. A nemzet túlnyomó többsége, ideértve a ma­gyar nemességet is, elutasította a birodalom válságát elhárítani hi­va­tott „reformokat”.

     A nép az 1848-as, sokan az 1849-es törvényeket követelték. Az 1860. december 17-én megtartott esztergomi értekezlet is az 1848-as tör­vényeket fogadta el irányadóul.

     A közhangulattal szemben a bécsi udvar adminisztratív úton pró­bál­ta pozícióit megtartani, sőt megerősíteni. E törekvés fejeződött ki a Februári Pátens 1861. február 26-án manifesztált szövegében.

     Ez a közjogi okirat látszólag a magyar érdekeknek kedvező vál­to­zá­sokat ígért, mivel 85 magyar képviselőt engedett be a Birodalmi Ta­­nácsba, viszont a Birodalmi Tanács átvenni igyekezett az or­szág­gyű­lés szerepét. Ezért az autonómiát nem növelte, hanem korlátozta ezen osztrák többségű és befolyású szervezet.

     Magyarországon közben az országgyűlés összehívásának kö­ve­te­lé­se a tömegóhajból a hivatalos közjogi viták központi kérdésévé ran­gosodott. Apponyi György országbíró az uralkodóhoz intézett elő­ter­jesztésében 1861. februárjának végén kifejtette, hogy az össze­hí­van­dó országgyűlés feltehetően az 1848-as törvények és a felelős ma­gyar minisztériumok felállítása mellett dönt, és bizonyosan állást kí­ván foglalni a magyar autonómia kérdésében is.

     Ferenc József – Vay kancellár sugalmazására – 1861. április 6-án kelt leiratában a magyar minisztériumok kérdésében hajthatatlanul ki­tartott az összminisztériumok működése mellett és elutasította an­nak lehetőségét, hogy a „tisztán magyar ügyeket” kivonják a közös tár­gyalásokból.

     Az uralkodó és az udvar állásfoglalásaiból világossá vált, hogy kés­leltetni igyekeznek a magyar országgyűlés összehívását! Az or­szág­gyűlés hatáskörét, az „ősi magyar alkotmányra” való félrevezető hi­vat­kozással a kor problémáiról elterelni igyekeznek.

     Ilyen helyzetben a függetlenségi erők számára egyetlen hat­ha­tós­nak ígérkező cselekvési terület maradt, a vármegye.

     A megyei tisztikarok 1860 decemberétől szerveződtek – míg az or­szággyűlés legfelsőbb akaratból történő összehívására csak 1861. áp­rilis 2-án került sor. A közbeeső időben, amely csaknem négy hó­na­pot ölelt fel, a megyék vonták magukhoz az országgyűlés feladatait a ha­za függetlenségének minél teljesebb kierőszakolása érdekében.

     Ennek a küzdelemnek vált egyik irányítójává Madách Imre. Még 1860. decemberének elején elvbarátainak egy bizalmas össze­jö­ve­te­lén Madách hitet tett amellett a politikai irányelv mellett, hogy az or­szág közjogi helyzetének rendezése kizárólag 48-as alapon va­ló­sít­ha­tó meg, és hogy e változásokban döntő szerep hárul a megyékre.

A megyék szerepének fontosságát a politikai életben Madách már ko­rán felismerte és értékelte. Mindössze huszonkét esztendős volt, ami­kor „A megye politikai szerepéről” szóló írásában, 1845. január 13-án, az időleges politikai pozícióvesztésről ekként szólt: „...si­ke­rül­jön bár néhányszor a nemzet érdekével ellenkező többséget szerezni [...] én nem rettegek, mert a megerősült nemzet fogja tudni vissza­szerezni saját érdekét.”

     A „saját érdek visszaszerzésének” legfontosabb eszközéül Ma­dách Imre – mint számos magyar politikus – a megyei önkormány­za­to­kat ismerte el.

     Nem nehéz e gondolkodásnak értelmét és praktikumát meglel­nünk. Az országos kérdések – aminő például a felelős magyar mi­nisz­tériumok és az országgyűlés ügye – az uralkodónál nyerhettek vég­ső szentesítést vagy – többnyire – elutasítást. Ám a megyei igaz­ga­tás nem került az uralkodó elé, és ily módon többet érhetett el egy ki­sebb területi egységen belül, mint az országgyűlés. és az ország sok megyéből állt. Ha valamennyi vagy többségük a függetlenség iránt érzett elkötelezettséget, a megyék mozaikjából összeálló or­szág­ban máris túlsúlyba kerültek és legális szerepkörhöz jutottak a füg­getlenségi erők, anélkül, hogy bármiféle országos közjogi el­kép­ze­lést sértettek vagy befolyásoltak volna.

     A politikai küzdelem e stílusának és formájának volt híve Ma­dách Imre is. Ő és küzdőtársai, a megyében kívánták megvalósítani 1848 Magyarországát!

     E cél szolgálatában már 1860 őszétől rendkívül aktív tevékeny­sé­get fejt ki. Az irodalomtörténészek közül többen – mint Szerb Antal is – úgy vélik, hogy Madách országgyűlési képviselővé történt meg­vá­lasztása után tért vissza a politikai és irodalmi életbe.1

     E tévedés abból ered, hogy az ekként vélekedőknek nem volt al­kal­muk megismerkedni Madách Imre megyei keretek között végzett, de „országos” igényeket és reményeket kifejező politizálásával.

     A nógrádi Megyebizottmány Választmányának tagjait – melynek so­rában Madách Imre is helyet foglalt – az uralkodó és a Birodalmi Ta­nács akaratával szemben, az 1848. évi XVI. törvénycikk alapján vá­lasztották meg.

     Mindennél beszédesebben jellemzi e Választmány politikai hit­val­lását néhány név: Horváth Mihály, Klapka György, Kossuth Lajos, Pulsz­ky Ferenc, Reményi Ede, Szontagh Pál és Türr István.2

     1861. január 10-én a megyei Választmány tagjaiból összeállt a táb­labírák testülete.3 A 83 tagból álló kollégium a kijelölt megyei tör­vénykezési napokra biztosította a bírákat. (Madách Imre, titkos sza­vazással, az 1861. február 18-i törvénynapra kapott megbízást.4)

     „É Megyei választmány tegnapi napon tisztikarát megválasztva, é Me­gye kormányzatát közjogi, közigazgatási, törvénykezési alapon ál­tal veszi, híven és megtörhetetlenül ragaszkodván alkotmányos jo­ga­ihoz mind azt mi 1848 óta történt törvénytelennek jelenti ki s el­vi­leg kimondja, hogy semmit sem ösmer el, mit ezen idő közben a volt ön­kényuralom kormánya rendelt. – Ennek folytán alkotmányosságá­ból kifolyó elvek és jogok alapján a' belkormányzattal együtt a' tör-vény­kezés terét is által veszi. Mi czélból Törvényszéki Táblabí­rák­nak é következőket megválasztja:” (következik 83 név).

     A megye új közigazgatási rendszerét az alábbi szempontok alap­ján dolgozta ki egy bizottság, melynek Madách Imre is tagja volt.

     „A megye szervezésére következő teendők indítványoztattak:

     1-ör A községek megnyugtatására tudassák azokkal a megyei kor­mány által vételét.

     2-or A bírák és jegyzők új megválasztása, s ezek kijelölésének mód­ja.

     3-or Az 1848-ban olly jó hatásúnak bizonyult 5 tagú választmány meg­választása a községekben. –

     4-er Az irományok által vételi módja.

     5-ör Az adóviszonyok megállapítása.

     6-or A közbátorság iránti részletek meghatározása.

     7-er A község vagyon miképpeni biztosítása.”5

     E bizottságnak rendkívül gyorsan, már a másnapi közgyűlésen elő­terjesztést kellett tennie a megyei közigazgatás új tartalmáról és rend­szeréről.

     Hasonlóan sürgős feladatot kellett elvégezniök a megye közön­sé­gé­hez intézendő kiáltvány szerkesztőinek. A „Nógrád megye né­pe­i­hez” intézett felhívás – melynek megszövegezésében Madách Imre je­len­tősen közreműködött – mindenki számára érthetően fejezte ki azt a történelmi változást, amely a megye új tisztikarának és lakos­sá­gá­nak együttműködéséből képes lesz megteremteni a demokratikus át­alakulást.

Ez az 1861. január 10-én kelt okmány is megerősíti fentebbi vé­le­mé­nyünket, mely szerint az Októberi Diplomát követő időszakban, Nóg­rád és más megyék, átvállalták a felülről késleltetett ország­gyű­lés feladatainak egy részét, határaikon és hatáskörükön belül.

     Íme:

     „Nógrád megye Népeihez. Mai napon a megye az 1848-ki — és amennyiben ezen most említett törvény által a' régiek megszüntetve nin­csenek — törvényhatósági jogait által vevén; tudatja a néppel: hogy minden jogait önválasztotta tisztviselői által teljesítetvén, meg­hagy­ja minden osztálynak külömbség nélkül, hogy azoknak szigorú, de törvényes engedelmességgel tartozik, és ha netalán — mi fel nem te­he­tő — bármelyik tisztviselő törvényes kötelességeit akar — mi te­kin­tetben nem teljesítené, ismét szigorú kötelességévé teszi minden pol­gárnak, hogy panaszát a megye hatóságnak szabadon előter­jeszt­hes­se...”

     Így:

     „1. Kihirdeti újabban a megye bizottmánya, hogy minden ember le­gyen az herczeg, gróf, báró, nemes vagy mint azelőtt mondatott pa­raszt, minden hivatalra egyforma joggal bír, ha magát arra tanulás és tu­dományok által képessé tette.

     2. A robotot, dézsmát és paptizedet — kivévén a szőllő dézsmát a' hol még megváltva nincs — a' törvény örök időkre eltörülvén, az töb­bé visszaállíthatatlan, és azt a' megyei bizottmány a néppel min­den időben megőrzendi. – Figyelmeztetnek ez alkalommal a' pol­gá­rok, hogy minden olly tartozások és jogok, melyek az 1848-ki tör­vé­nyek által megszüntetve nincsenek, jövőben is épségben maradnak; mert azok csak a' nép képviseleti országgyűlés által változtathatnak meg, minthogy a haza szabadsága csak a törvények hü és en­ge­del­mes megtartása által virulhat fel teljes erejében. —

     3. Minden község — kivéve azokat, melyek már az 1848-ik év­ben is rendezett tanáccsal bírtak — magát az illető kerületi szol­ga­bí­ró jelenléttében újra fogja rendezni, és így a' mostani elöljáróságok ki­vétel nélkül a' jegyzőket is oda értve, ezennel megszüntetnek.

     4. Minden nemű adót, mit az országgyűlés, a' régi szokás szerint, ha­di­adónak mondott, minden honpolgár egyformán birtok aránylag fog viselni; s minthogy csak az Országgyűlés által kivetett adót sza­bad a'megye bizottmányának törvényessen behajtani; a' volt német tiszt­viselőség által kivetett bár minemű, törvényeinkben nem ismert adó behajtásába a' megye soha sem fog bocsájtkozni; és mint ez által az ország szüksége hátramaradást szenvedne, a' megye bizottmánya a' tegnapi üléséből az 1848-ik évi alapon a' népképviseleti or­szág­gyű­­lés­nek Pestre azonnal teendő egybehívatását, — hogy ezen a' ba­jon is se­gítve legyen — megsürgette. —

     5. A Megye szükségeire azonban a' régi törvény és gyakorlat sze­rint fizetést rendelni kötelessége és joga lévén, — egy ily házi adót fél évre a' mai üléséből elrendelt, melyet minden honpolgár pontosan fi­zetni köteles.

     Ezek azok, miket a' Megyei bizottmány előre is kihirdetni szoros kö­telességének tartott, kérve áldást Istentől, hogy tarcsa meg kö­zöt­tünk az egyetértést, melyet ő megadand, ha törvényeinkhez híven ra­gasz­kodunk és azoknak engedelmeskedünk.”6

     A Megyebizottmánynak az országgyűlést helyettesítő szerepét és jel­legét különösen kihangsúlyozza az adók kivetéséről és kezeléséről szó­ló rendelkezés. Adót ugyanis csak az országgyűlés állapíthatott meg.

     És hogy a megye területén élő nemzetiségek saját nyelvükön ér­tel­mezhessék a változásokat, melyek lakóhelyük életében be­kö­vet­kez­tek, a Bizottmány elrendelte „ezen kiáltmánynak német és tót nyel­veni lefordítását.”7

     A 48-as ihletésű nógrádi Megyebizottmány a nemzetiségek anya­nyel­vének törvényes használatáért, íme: többet tett, mint amit ma, a tri­anoni határokon kívül élő és alapszerződésekkel „védett” ma­gyar­ság kaphat a nyelvhasználat terén!

     Az új megyei tisztikar egyik legsürgősebb feladata volt a meg­ala­ku­lás napjaiban, hogy megmentse és biztonságba helyezze az önkény­ura­lom éveiben keletkezett iratanyagot. A nemzet gyötrelmeinek és meg­aláztatásának e hiteles dokumentumait Madách Imre meglepő szak­mai hozzáértésről tanúskodó alapossággal a gácsi járás fő­szol­ga­bí­rói hivatalánál vette át, a Megyebizottmány 1861. február 10-i vég­zése alapján, az alábbi módon:

 

 

 „Minden pénzt és vagyont értékelő iromány külön egy jegy­ző­könyv mellett. —

     A' büntető rendtartást illető irományok külön szinte jegyzőkönyv mel­lett. —

     Végre minden egyébb administratív iratok külön. —”8

     Újabb megbízásként Madách Imrét felkérték a megyei költ­ség­ve­tés elkészítésében való közreműködésre,9 majd a következő köz­gyű­lé­sen, január 12-én, az 1848-as törvények alapján megejtendő kép­vi­se­lőválasztás rendező bizottságába, delegálták, a losonci választó­ke­rü­letben.10

     A közmunkaerő összeírását, a közmunkák és az építendő utak ki­je­lölését Madách Imrének február második felében kellett el­vé­gez­nie, mert „tavasz nyiltával az országutak építéséhez hozzáfogni kel­lend”.11 Miként a képviselőválasztás ügyében, ez alkalommal is a lo­son­ci járás volt Madách illetékességi területe.

     Az intézkedések és gyakorlati tennivalók mellett – amelyek ugyan­csak egy radikális átalakulás érdekében történtek – 1861 tava­szán a nógrádi Választmány ismét fontos elvi politikai nyilatkozatot fo­galmazott meg és tett közzé.

     Tiltakozást jelentett be az Október Diploma és az úgynevezett Feb­ruári Pátens törvénytelennek nyilvánított rendelkezései ellen.

     A testület – Madách Imre tevékeny közreműködésével – felfedi a bé­csi udvar manővereit, amely a Birodalmi Tanácsban próbálta meg­foj­tani a magyar törvényhozás önállóságát! A nyilatkozat ismét és nagy nyomatékkal terelte rá a figyelmet az önálló, független magyar or­szággyűlés összehívására.

     Ez a nyilatkozat a legforradalmibb, a legeltökéltebb kiállás 1848 ügye és annak folytatása mellett. A megye irányító testülete haza­áru­ló­nak bélyegezte kiáltványában mindazokat, akik bármilyen módon elő­segítik a Birodalmi Tanács működését.

     A megye e forradalmi nyilatkozatát „a haza összes törvényhatósá­ga­ival közölte.”

     A nyilatkozat méltó Nógrád megye 48-as hagyományaihoz és Ma­dách azon felhívásához, melyben 1849. június 6-án szólította fegy­verbe szülőföldje népét a beözönlő oroszokkal szemben.12

A történelmi jelentőségű manifesztum:

     „Az 1860-ik évi octóber 20-ki diploma és az ezt megerősítő újó­lag kiadott s hírlap útján közzé tett 1861-ik évi február 26-ki ma­ni­fes­tum érdemében, — kimondta e megye, — hogy e manifestumot, sem alakja, sem tartalmára nézve törvényesnek, és törvényszerűen kö­telezőnek, sem el nem ismeri, sem el nem fogadja: nem pedig azért, mint ollyant mely felállít egy birodalmi alaptörvényt, egy bi­ro­dal­mi tanácsot, — melynek a magyar törvényhozási önálló füg­get­len­séget alárendeli, — és ezzel az országnak önkormányzatát, s füg­get­len öntörvényhozását meg semmisíti; — holott az 1790-ik 10-ik tör­vény szerint, Magyarország semmi más országok érdekének alá­ren­delve nincs, hanem azoktól egészen önálló és független. —

     Ezen alapon helyén látja e' megye nyilván kijelenteni, — hogy min­den kivétel nélkül, legyenek azok országgyűlési képviselők, mág­nások, országnagyok, megyei tisztviselők, vagy bár kik is, — egy­szóval mindnyájokat — kik ákár a Magyar országgyűlésnek ed­di­gi törvényhozói körét úgy mint az adó és katonaállítás kérdésében is, meg­rendíteni kívánnók, — akár netalán, a birodalmi tanács meg­al­ko­tá­sában úgy, mint választók — vagy mint választottak, bár millyen for­mában, résztvennének, — közreműködnének, megjelennének, — mint ön hazájuk közjogi törvényeinek megsértőit, — honárulóknak te­kinti: — mely végzés a haza összes törvényhatóságaival közöltetni ren­deltetik.

     Nehogy pedig valaki azt állíthassa, miként jelen végzésünk nem a Nóg­rád megyét képviselő bizottmány összes akaratának kifolyása, de azt csak egy a halgatag többséget intimidáló kisebbség hozta, ezen­nel megnyitók tanácskozási termünk ajtait, felszólítva ünnepélyesen min­denkit, hogy ki jelen végzésünkkel egyértelembe nincsen, az sza­ba­don távozhassék, ki ellenben itt marad, az nemcsak itt maradásával vég­zésünkben való beleegyezését nyilvánítja, de azt saját nevének alá­írásával is megerősíteni kész.

     Miután pedig felszólításunkra senki sem találkozott, ki e megye ta­nácskozási termét elhagyta volna, a nevek aláírásához fogtunk, mi is úgy történt a mint következik:

     Költ 1861-ik évi martius 12-en bgyarmathon tartatott bizottmányi köz­gyűlésünkben. Jegyzette főjegyző Révay Gusztáv mk.”13

Még ugyanezen a napon, 1861. március 12-én, a megye irányító tes­tülete állást foglalt – ugyancsak Madách Imre tevőleges rész­vé­te­lé­vel – az 1848–16. törvénycikk alapján újjászervezendő megyei ha­tó­ság és az 1848-as törvények alapján felállítandó minisztérium mun­kájának összehangolásáról.

     „1861 évi február 12-én tartott közgyűlésből 71 szám alatt az 1848—16. törvény értelmében újjászervezendő megye municipális ön­kormányzati jogainak az 1848: törvények alapján felállított mi­nis­té­riummal miképpen öszveegyeztetése feletti véleményadás végett ki­küldött választmány folyó évi márczius 11-én Első Alispán, másod Al­is­pán, Fráter Pál, Károlyi János, ifj. Sréter László, Ottlik Ákos, Sré­ter Horácz, Repeczky Ferencz, Horváth Elek, Prónay Elek, Han­zé­li Ferencz, Hanzéli László, Szent Iványi Ferencz, Veres István, Hu­szár Károly, Bodnár István, Plachy Tamás, Thomka Sándor, Ba­logh Antal, Petyko Imre, Gr. Cebrián László, Pokorny Gusztáv, Fri­decz­ky Lajos, Szilassy Miklós, Madách Imre, Huszár István, Be­nicz­ky Gyula főszolgabírák, Korodinyi Lajos, Mauks Mátyás al­szol­ga­bí­rák, Farkas Károly főügyész, Steller Antal, Dedinszky Gyula al­ügyé­szek, Fay Ákos, Bory Károly esküdtek, főjegyző első és második al­jegy­ző jelenlétében összeülvén

 

                                                               Véleményét következőkben terjeszti elő:

 

     Kimondatni kívánja hogy az 1848: 3 törv. cikk értelmében múl­ha­tat­lanul felállítandó független magyar ministérium mellett az 1848:16 t. cz. értelmében szervezendő megyei önkormányzat ugyan­azon törvények 3. t. cz. 26-ik pontja szerint, melly ekkép hangzik: »Az ország minden törvényes hatóságainak eddigi törvényes ha­tó­sá­ga ezentúl is teljes épségben fentartandó — alakítassék —« Ezen vé­le­mény pedig annak idejében a ministerelnök és képviselőház el­nö­ké­vel közöltessék.

     Végzés. Ezen vélemény elfogadtatik, s annak idejében a mi­nis­ter­el­nök és képviselőház elnökével közöltetni rendeltetik.”14

     Az országgyűléssel és a felelős magyar minisztériumokkal való me­gyei koordinálás terve azonban túl korainak és megalapozatlanul op­timistának bizonyult.

Az országgyűlést 1861. április 2-ra összehívták ugyan, és bár je­len­tős próbálkozások történtek itt az alkotmányos kormányzás irá­nyá­ban, a császár és az osztrák kormányszervek akaratából a magyar ország­gyűlést 1861. augusztus 22-én feloszlatták.

     Az országgyűlés kérész élete és eredménytelensége reprezentálta, hogy 1860–61-ben alkotmányos, függetlenségi eredmények kizárólag a megyei törvényhatóságokban születtek.

     De 1848 ezen méltó örököseinek is szűkre szabták működési le­he­tőségét. 1861 október 27-én mindennemű megyei gyűlést be­til­tot­tak. Ahol ennek ellenére megkísérelték folytatni a megyei kor­mány­zást, ott fegyverrel lépett fel a hatalom.

     Így történt Nógrádban is.

     A Választmány üléstermében 1861. november 4-én megjelentek  fegy­veres erő képviselői és a jelenlevők távozását követelték. „El­len­ke­ző esetben fegyveres erővel – ígérték – sikeresíteni a pa­rancso­la­tot.”15

     A törvényes megyei közgyűlés a fegyveres fenyegetésre a szózat „el­zengésével” válaszolt és „eloszlott”.16

     Így ért véget a nógrádi megyei Választmánynak olykor az or­szág­gyű­lés feladatait is betölteni igyekvő csak egyesztendős küzdelme, s ve­le Madách Imre második 48-a.

 

 

Jegyzetek

 

1.                            „1861-ben országgyűlési képviselőnek választják, ettől kezd­ve ismét tevékenyen részt vesz a kor politikai és irodalmi életében, ha­láláig.” – Szerb Antal: Magyar irodalomtörténet. Budapest, é. n. 388. l.  vissza

2.                            Nógrád megye Levéltára (a továbbiakban: NmL). Nógrád me­gye Bizottmányi jegyzőkönyve, 1861. Az új megyei tisztikar (Vá­laszt­mány) megalakítására 1861. január 9-én került sor. vissza

3.                            NmL. Nógrád megye Bizottmányi jegyzőkönyve: 1861–11. vissza

4.                            U. a: 1861–101. vissza

5.                            U. a: 1861–12. vissza

6.                            U. a: 1861–19. vissza

7.                            U. o. vissza

8.                            NmL. Nógrád megye Bizottmányi jegyzőkönyve: 1861–23. Az önkényuralom alatt keletkezett hatósági iratoknak a gácsi já­rás­ban Madách Imre által eszközölt átvételének részletes ismertetését lásd: Krizsán László: Madách és a levéltári forrásanyag. Levéltári Köz­lemények XXXV. évf. 1. sz. 1964. 126–132. 1. vissza

9.                            NmL. Nógrád megye Bizottmányi jegyzőkönyve: 1861–27. vissza

10.                          U. a: 1861–33. vissza

11.                          U. a: 1861–86. vissza

12.                          Krizsán László: A politikus Madách. Dunatáj 1984. au­gusz­tus. VII. évf. 3. sz. 5–20. l. vissza

13.                          NmL. Nógrád megye Bizottmányi jegyzőkönyve: 1861–252. vissza

14.                          U. a: 1861–255. vissza

15.                          U. a: 1861–1828. vissza

16.                          U. o. vissza 

Vissza