Horváth Józsefné Tóth Borbála

 

Vidéki lét vagy kontempláció mint a megismerés

és szellemi kiteljesedés csúcsélménye Madách művészetében

 

 

                                                                                                                                                             „Megismerhetjük a világot anél­-
                                                                                                                                                             kül, hogy kilépnénk a házból...

                                                                                                                                                             Lao-ce: Tao te king

 

Madách-idézetet választotta indításként Madách megközelítéséhez:

 

                                                               Minden dolognak oly sok színe van,

                                                               Hogy aki mind azt végigészleli,

                                                               Kevesbet tud, mint első pillanatra,

                                                               S határozatra jőni rá nem ér.

                                                                                                                                                             (Az ember tragédiája II. szín)

 

     Mélyen érintettek ezek a sorok, s amikor érlelődött bennem a Ma­dách-kutatás gondolata és elkezdtem a szakirodalmi búvárkodást, lát­tam, hogy beláthatatlanná vált a szakirodalmak száma, úgy is mond­hat­nám, hogy a végtelenbe vezetett az út, amely számomra azt jelen­tet­te, hogy a látható dolgok mögött a láthatatlant kellett keresni és meg­ragadni, mint ahogyan Madách is egész életében a lét titkát és misz­tériumát kutatta, és próbálta megérteni. Emberi mértékkel és em­be­ri végességünkkel szinte lehetetlen vállalkozás a Titok után nyúl­ni. A madáchi gondolatra szépen rímelnek Weöres Sándor sorai: „Tel­jes böl­csesség a kőé s a meztelen léleké. A semmit-sem-tudás azo­nos a min­dent-tudással.” (Weöres 1981. 1. kötet. 623. old.)

     A Tragédia születése óta minden kor megpróbálta a saját szellemi ke­re­tei (és korlátai) között értelmezni a művet. Annak ellenére, hogy a XX. századi ember úgy gondolja, hogy a technikai civilizáció leg­ma­gasabb fokára jutott, mégis elmondhatjuk, hogy a világ és az em­ber a tudomány mai állása és tapasztalatai nyomán nagyon esendő, és nem képes magát hajánál fogva kihúzni a mocsárból.  Szellemi instruktorként a XIX. században megjelenik a magyar vá­tesz, Madách, aki a lét örök értelmét kutatta. Főművének, Az em­ber tragédiájának minden sora kristály tisztán ültethető át a nap­ja­ink­ban újjáéledő, de öröktől fogva létező világszemléletbe, amely ma a transzperszonális pszichológiai megközelítés körébe tartozik.

     A pszichológia (is) bejárta a fejlődés vertikális irányát, amíg a pszi­choanalízistől a viselkedés-lélektani és emberközpontú pszicho­ló­gián keresztül a szellemi irányba mutat, a felső világok felé. A transz­perszonális pszichológia utat nyit, hogy kifejezze az embernek azt a vágyát, hogy létünknek önmagunkon túlmutató értelme van, s „vissza­helyezte a test–lélek–szellem szent hármasából száműzött »szel­lemet« a méltó helyére.”  (Bagdy Emőke 1996. 80. old.) Ebben a megközelítésben a test–lélek–szellem hármasában egyenrangú a hely­zet. A „három-tagúság”, a test–lélek–szellem hármassága az em­ber totalitását fejezi ki, s ebben az esetben a tökéletességre utal. A „há­rom” jelentésével kapcsolatban idézek a Jelképtár c. műből: a szám­szimbolika szerint a három „talán a legfontosabb szakrális szám. Az 1+2=3 azt szimbolizálja, hogy az ég és a föld egyesülése lét­rehozta az embert, s ezzel teljessé lett az isteni megnyilvánulás. A 3 ezért a totalitást, az isteni rendet, a tökéletességet, az Is­ten–vi­lág­min­denség–ember rendjét, a Világ hármas osztottságát szimbo­li­zál­ja. A legismertebb hármasok közül néhány: apa–anya–gyermek, múlt–jelen–jövő, szentháromság.” (Hoppál–Jankovich–Nagy–Sze­madám 1994). Megerősítést nyerünk abban, hogy ebben az esetben is a szellemi szféra mint a teljességet beteljesítő szféra jelenik meg. Az óko­ri kínai filozófia Lao-ce megfogalmazásában ezt vallja:

 

                                               Az örökkévaló Taoból keletkezett az Egy.

                                               Az Egyből származott a Kettő.

                                               A Kettőből lett a Három.

                                               A háromból pedig alakot öltött az egész mindenség.”

                                                                                                                                                                            (Lao-ce 1993)

 

     Ugyanezt a szimbólumot láthatjuk az egységre és a teljességre, a tö­kéletesség megalkotására a keresztény kultúrában, az Atya, Fiú és
Szent­lélek szintézisében. A Szentháromság tagjai külön is fel­fog­ha­tók kollektív tudattalanunk archetípusainak is. Az archetípus (ős­tí­pus) lényege, hogy nagy energia töltésű, öröklött tartalom.

     Ha ebből a szempontból közelítjük meg Madách művészetét, „au­to­didakta filozófiáját”, akkor a fenti mottó folytatásával segít ben­nün­ket a helyes irány keresésében, amikor az okoskodást a tett ha­lá­lá­nak nevezi.

     Mit üzen nekünk ezzel a gondolattal? Azt, hogy a dolgok nem­csak logikailag, racionálisan, konkrét tapasztalás útján ragadhatók meg, hanem legbelső lényegükből fakadó érzések és intuíciók által. C. G. Jung analitikus pszichológiája szerint az intuíció egyfajta olyan per­cepció, amely nem egészen az érzékszerveken, hanem a tu­dat­ta­la­non keresztül történik. Hamvas Béla az intuíciónak megkülönbözteti az álomban, ihletben, jóslatban stb. megjelenő formáját, amelyet „in­tu­ition intellektuella” szóval, másképpen misztikus intuíciónak ne­vez, „amely az emberi lelket az életből kiragadja és a létbe átemeli.” (Ham­vas 1995. 96. old.) „A misztikus intuíció az embernek az a leg­ma­gasabb szellemi képessége, amelyet az egyéni élet nem ho­má­lyo­sít­hat el, s éppen ezzel a képességgel s ezzel a tehetséggel önmaga fö­lé tud lépni, az individuális Ént át tudja törni és a nyílt létet el tud­ja érni.” (Hamvas 1995. 95. old.) Ez a megfogalmazás pontosan illik ar­ra az állapotra, amelyben Madách képes volt megalkotni művét.

     Nyomon követhetjük Madách intuitív gondolkodását a X. szín­ben, amint Kepler tanítványa így szól:

 

                                                               Im, itt vagyok, lelkem vágytól remeg

                                                               Belátni a természet műhelyébe.

                                                               Felfogni mindent és élvezni jobban

                                                               Uralkodván felsőbbség érzetével

                                                               Anyag- s szellemvilágban egyaránt.”

 

Kepler mint Ádám óva inti a beavatatlant:

 

Jól van tehát, látom, te érdemes vagy,

S a legrejtettebb szentélyig beviszlek,

Lásd a valót, mint én látom magam.

De nem les-é avatatlan hallgató, mert

Az az igazság rettentő, halálos,

Ha nép közé megy a mai világban.

 

     Madách jól tudja, hogy a teremtés titkát nem lehet a beava­tat­la­nok­nak átadni. A szent tudás védelmében Jézustól is kapunk útmu­ta­tást. „Ne adjátok a szent dolgokat a kutyáknak és gyöngyeiteket ne szór­játok a sertések elé, különben még eltapossák lábukkal és meg­for­dulva széttépnek benneteket.” (Biblia 1973. 1123. old.) Hamvas Bé­la a Sciencia sacra c. művében szintén hasonlóan gondolkodik, és óva int a beavatatlanoktól: „A beavatás egyik célja éppen az, hogy a mes­ter a tanulót a logosz titkára megtanítsa. Önző érdekből semmit nem szabad kimondani, aki isteni szavakat könnyelműen használ, lé­té­vel játszik, a szó ellene fordul.” (Hamvas id. mű 2. k. 20. old.)

     Ádám és a tanítvány párbeszéde így folytatódik:

 

                               Ádám

                                                               Mit is mondtál előbb, fiam, nekem?

                               Tanítvány

                                                               Hogy lényegében semmit nem fogok fel.

                               Ádám (vigyázattal)

                                                               No, látod, én sem – s hidd el, senki más.

                                                               A bölcselet csupán költészete

                                                               Azoknak, mikről még nincsen fogalmunk. –

                                                               S egyéb tanok közt ez legjámborabb még.

                                                               [...]

Egykor nevetni fognak az egészen.

Az államférfit, kit nagynak neveztünk,

Az ortodoxot, akit bámulánk –

Komédiásnak nézi az utókor,

Ha a valódi nagyság lép helyébe,

Az egyszerű és a természetes,

Mely ott ugrat csupán, ahol gödör van,

Ottan hagy útat, hol nyílt a tér.

S a tant, mely most őrültséghez vezet

Szövevényes voltával, akkoron

Bár nem tanulja senki, minden érti”

 

     Madách ebben a tézisben arra gondol, hogy van a tudás meg­szer­zé­sének egy számunkra még kevésbé nyilvánvaló útja is. Nap­ja­ink­ban többek között Kelemen Gábor foglalkozott a spiritualitás kér­dés­kö­rével, s tőle idézek Madáchot igazolva: „Az európai tudományos pszi­chológiák többsége, melyek a dualisztikus és reduktív gon­dol­ko­dá­si hagyománnyal összhangban a tudatot az anyagi folyamatok ter­mé­kének, sőt epifenoménjének tekintik, nem vesznek tudomást a tu­dás megszerzésének bensőséges, komplentatív, transzperszonális út­já­ról. Abból, hogy ez az út nem tudományos, még nem következik az, hogy verifikálatlan, érvénytelen vagy jelentés nélküli volna (Wil­ber 1979).”

     Ha Madách szemszögéből nézzük a művet, akkor már nem kér­dés, hogy mikor, milyen irányzat szempontjából, milyen társadalmi be­rendezkedés szerint vizsgáljuk a Tragédiát. Elhanyagolható, hogy ide­alista vagy materialista, mert túlmutat az anyagon és a lét-et mint a teljességet próbálja megragadni.

     Ismét Weöres Sándort mint Hamvas Béla tanítványt hívom se­gít­sé­gül, aki ezt írja: „Van Isten? Nincs Isten? – Abban, ami független tér­től, időtől és minden káprázattól: a Van és a Nincs ugyanaz. Van örök­létem? Nincs öröklétem? – Túl a téren és időn és minden káp­rá­za­ton: a lét és nem-lét ugyanaz.” (Weöres id. mű 635. old.) A tel­jes­ség, tökéletesség összetartó ereje a polaritás, amire szintén szép pél­dá­kat találhatunk a Tragédiában.

 

Kis határodon nagy eszmék

Fognak lenni küzdelemben.

S bár a szép s rút, a mosoly s könny,

Mint tavasz s tél, kört vesz rajta,

Fénye, árnya lészen együtt:

Az Úr kedve és haragja.

Te anyagot szültél, én tért nyerék,

Az élet mellett ott van a halál,

A boldogságnál a lehangolás,

A fénynél árnyék, kétség és remény. –

 

     Ez a polaritás a nyelvek ősi fejlődési fokán is jól nyomon kö­vet­he­tő. Elsősorban az ellentétes jelentésű szavakban nyilvánul meg, er­re a latin nyelvben is akad példa, pl. az altus szó, amely egyszerre je­lenti a magasságot és a mélységet. Ezeknek a szavaknak az erejét fel­használva vagyunk képesek a dolgok pozitívra fordítására. Ez az alap­ja a pszichoterápiában végzett konnotációnak és reframingnek. A nyelv bölcsessége mondatja velünk azt is, hogy minden rosszban van va­la­mi jó.

     Madách Az ember tragédiájában az ember színre lépését, ön­tu­dat­ra ébredését az örök Létbe emeli át, amely nem a mi földi idő­mér­té­künk szerint működik. A transzperszonális megközelítés szerint az időt kétféle dimenzióban mérhetjük.

     Ha az időt egy koordinátarendszerben ábrázoljuk, horizontális sík­ban jelenik meg a múlt, jelen, jövő. Ezt a megközelítést meg­ért­het­jük, ha arra az időre gondolunk, amit az órával mérünk és a Kro­nosz fogalmával illetünk. De van az időnek egy vertikális síkja, amely az időtlenség élményét adja, az Örök Időt, amit a Kairosz je­löl. Az ógörög szótár szerint a Kairosz jelentése: kellő mérték, helyes arány, igaz közép. Életünk nagy sorseseményei kapcsán mind­annyi­an átéltük már azt az élményt, amikor egy pillanat végtelennek tűnt, s egy hosszú időszak, mint egy pillanat röpült el. Ez az élmény teszi le­hetővé, hogy egy este láthatóvá és átélhetővé váljék négy napba és egy éjszakába sűrített tízezer év, amely önmagában is több tízmillió évet foglal magában. Madách időutazása visz bennünket a Kai­rosz­ba.

     A Kairosz-élmény több helyen fedezhető fel a műben. Idézek be­lő­lük:

 

                                                               „Vagyok” – bolond szó. Voltál és leszesz.

                                                               Örök levés s enyészet minden élet.

 

 Vagy:

 

                                                               Minden, mi él, az egyenlő soká él,

                                                               A százados fa, s egynapos rovar.

                                                               Eszmél, örül, szeret és elbukik,

                                                               Midőn napszámát s vágyait betölté.

                                                               Nem az idő halad. Mi változunk.

 

     A vertikális időélményre szép példa Ádám és Lucifer párbeszéde:

 

                               Lucifer

                                                               Üdvöz légy szellem-testvér!

                               Ádám                                                                                                                                 Mondd, ki vagy?

                                                               Alulról jössz-e hozzánk, vagy felülről?

                                Lucifer

                                                               Amint tetszik, nálunk az egyre megy.

 

     Dante isteni színjátéka is a vertikális tengelyen szerveződik, a Po­kol, Purgatórium és Paradicsom irányában. Madách ezt az örök idő él­ményt, a paradicsomi állapotot a Szellemben éli át.

 

                                                               De az egész mint állandó egyén

                                                               Együttleges szellemben él, cselekszik,

                                                               Kitűzött tervét bizton létesíti...

 

     A XX. század nagy filozófusa, Martin Buber a Szellemben való élést mint éltető vérkört így hozza az „Én és Te” c. művében, amely a Teremtő és Teremtett kapcsolatát elemzi, a megszólíttatásunkat és azt a vágyunkat, hogy Te-t tudjunk mondani, mint legmélyebb igé­nyün­ket a biztonságra és intimitásra. „A szellem, emberi meg­nyil­vá­nu­lási formájában: az ember válasza a másiknak, akinek képes azt mon­dani: Te. Az ember sokféle nyelvet beszél, a beszéd, a művészet, cse­lekedet nyelvét, de a szellem  e g y, válasz a titokból megjelenő, a ti­tokból megszólító Te-re. A szellem – szó. És ahogyan a nyelvi be­széd az ember agyában szóvá, azután a torkában hanggá lesz, de mind­kettő csak fénytörése a valóságos folyamatnak, valójában ugyan­is nem a nyelv lakik az emberben, hanem az ember áll a nyelv­ben, és belőle beszél – így van ez minden szóval, az egész szel­lem­mel. A szellem nem az Én-ben van, hanem Én és Te között. Nem olyan, mint a vér, mely benned kering, hanem mint a levegő, amely­ben lélegzel. Az ember a szellemben él, ha képes válaszolni a neki ren­delt Te-nek. Képes rá, ha egész lényével belép a viszonyba. Csak vi­szonyt teremtő ereje által képes az ember a szellemben élni.” (Bu­ber 1994. 46. old.)

     A közelmúltban két írással is találkoztam, amelyek szintén kie­melt helyen foglalkoztak a spiritualitással. Egy katolikus és egy pro­tes­táns szerző ad nyíltan hangot az isteni szellemben való ré­sze­se­dé­sünk­nek. A jelenség az, amire a figyelmet szeretném irányítani, az, hogy az emberben él a vágy, hogy Teremtője közelségéből merítsen. A jelen dolgozat témája is ebből a felismerésből született. A két szer­ző, akiktől idézni szeretnék, csak megerősítettek ebben a fel­ismerés­ben, azonban nem feledkezve meg Madáchról, aki mindannyiunkat meg­haladva előbbre látott, s kora ideológiai korlátait átlépve adta ke­zünk­be a felismerés kulcsát.

     P. Tóth Béla interpretálásában: „Keresztény-bibliai felfogás sze­rint »kezdetben teremtette Isten az eget és a földet« (I. Móz. 1. 1), vagy­is a valóság egy földi és egy mennyei részből áll, előbbi az em­ber, utóbbi az Isten »helye«. Az ember azonban nem csak a föld po­rá­ból, matériából áll, azaz nem csak »alulról« származik, hanem te­rem­tője lelkéből is, ami hitvallásos kifejezése annak, hogy csak vele együtt ember, hozzá tartozik. [...] Így az ember két világ, két »kör« ta­lál­kozásának műve: az anyagé és a szellemé.» (P. Tóth Béla dr. 1996. 270. old.)

     Farkas József ugyanerről a témáról így ír: „Tehát a Biblia úgy be­szél a testről, hogy van egy húsanyaga és van alakzata. – Aztán be­szél a Biblia a pszüchéről, amit lehet nyugodtan és helyesen léleknek for­dítani... – A Biblia tud egy harmadikról és nagy örömünkre a pszi­cho­lógia mostanában kezdi fölfedezni ezt a harmadik elemet, amit pne­umának mond a görög Biblia, és nagy vita van, hogy ezt hogy kel­lene fordítani... – Mi ez a harmadik? Úgy érezzük magunkat,
hogy funkcionális egységben élünk,  e g y  az ember. Funkcionális egy­ségben van a szarx, a szóma, a pszüché és a pneuma. A pneuma ti­tokzatos, különös része az embernek, az „isteni” énbennem. Az is­te­ni magom, ten-magom, ön-magom. Van bennem egy isteni mag, ez a pneuma, ezt lehet úgy mondani, hogy ez az az antenna, amivel ve­szem az Isten adását...

     Csak keveseknek adatik meg, hogy bepillantást nyerjenek ebbe a szfé­rába. A földi és égi dimenziók különbségét Madách így ér­zé­kel­te­ti:

 

                                                               Nézd ott a sast, mely felhők közt kovályg,

                                                               Nézd a vakondot, földet túrva lenn,

                                                               Mindkettőt más-más láthatár övedzi.

                                                               A szellemország látköröd-kivül van...

 

     S a szellemországban való eligazodás csak a szellemben élés által le­hetséges: A természetes ember a Szellem dolgait nem kapja meg, azo­kat nem is tudhatja, azok csak szellemi úton ismerhetők fel, tehát az ember szellemi része által.” (Homok S. 1994.)

 

*

 

     Az első három szín Szellemországban, túl időn és téren, a Ka­irosz­ban, az örök időben játszódik, keresztény szempontból az örök­lét­ben, a Paradicsomban, ahol még Ádám és Lucifer test nélkül, csak szel­lemükben vannak jelen, s Madách szavaival szellemszemekkel néz­nek körül és szellembeszéddel beszélnek. Ádám csak a rá­bo­csá­tott álom után válik emberré, s kerül be a sárgolyó vonzásába, ezzel mint­egy azt sugallva, mintha földi létünk csak álom volna, Hamvas Bé­la kifejezésével élve májá, káprázat. És ebben az álomállapotban ké­pesek vagyunk együttlátni a jövőnket. Nem elhanyagolható az álom-technika alkalmazás a műben. Számomra ez nemcsak dra­ma­tur­giai fogás, de annak sem utolsó. Az álmok megfigyelése és in­tu­i­tív üzenetük már évezredek óta foglalkoztatja az embert. Gondoljunk csak a Bibliában a Józsefek álmaira, az Ószövetség Józsefére és a Szent Józsefet figyelmeztető álmokra. A pszichológia is sokat tanult az álmok kutatása során. Elmondhatjuk, hogy álmok eszmélésünk óta vannak, míg pszichológiáról csak közel száz éve beszélhetünk. Az álmok anyaga a pszichológia bölcsője. Az álommegközelítések kö­zül C. G. Jungnak azt az értelmezését emelem ki, amely szerint az álom bepillantást enged(het) a jövőbe. Jung szerint életünk sorsdöntő sza­kaszaiban, gyermekkorban, serdülőkorban, az élet derekán és ha­lá­lunk közelében találkozhatunk kulcsálmokkal, amelyek a kollektív tu­dattalan mélyrétegeiből merítenek. (Jung 1993.) Madáchnál mint­egy imaginációként, éberálomként jelenik meg a „Tragédia” esz­mé­nye, amely a jungi értelmezést annyiban erősíti meg, hogy Madách éle­te delén, de egyben halálához közel kapott üzenetet a lét kér­dé­se­i­ről. Madách rendkívüli autentikusságát bizonyítja, hogy volt bá­tor­sá­ga megosztani velünk titkát. Jung szerint a fenti típusú álmok egyik jellemző vonása, hogy „az álom kollektív figurákat használ, mert valami örök, végtelenszer ismétlődő emberi problémát kell ki­fe­jeznie, s nem valami személyes egyensúlyzavart.” (Jung 1993. 163. old.) Gyakran megesik, hogy van aki a tudattalanból feljövő ins­pi­rációkat konkrétan át tudja váltani művészi alkotásba, tudományos te­vékenységbe.

     Ennek a kreativitásnak lehetünk tanúi Madách művészetében is. Freud nyomán azt is mondhatjuk, hogy az álom nemcsak a tudattalan meg­ismerésének a királyi útja, hanem önmagunk megismerésének ki­rályi útja is. Számomra a madáchi álommotívumot Karinthy Fri­gyes, a másik nagy magyar géniusz értelmezi hitelesen a Madách cen­tenáriumra írt tanulmányában: Ádám „közben megismerhette ön­ma­gát, ahogy csak álmában ismerhette meg: reményeit, vágyait, a ha­láltól való  félelmét, s az élet megvetését és akarását, – szerelmét és gyűlöletét.” (Karinthy 1923. 116. old.)

     Az is Madách rendkívüli érzékenységére vall, hogy színpadra vit­te a lélek drámáját, holott még nem tudhatta, hogy ma az egyik pszi­cho­terápiás technika, a pszichodráma, Moréno nyomán a színpadot hív­ja segítségül katarzisaink átélésére. A színpadon testet ölthet, hogy mindannyiunknak, férfiaknak és nőknek sokféle élete van, s egy­más életén keresztül megismerhetjük egymást s magunkat, az em­bert. A madáchi színpad és a pszichodráma technika különös egy­be­esése, hogy a pszichodráma sem hagyja ki módszeréből az álom­já­ték lehetőségét.

     Madách úgy köti össze az eget a földdel, hogy az ősi princípium, a Logosz megjelenését behozza a színpadra, és az ősprincípium meg­je­lölésével indítja a művet: „Megtestesült az örökös nagy eszme...

     Ez a misztérium jelenik meg János evangéliumának első szaka­szá­ban: „Kezdetben volt az Ige, az Ige istennél volt, és Isten volt az Ige, ő volt kezdetben istennél. Benne volt az élet, s az élet volt az em­berek világossága.” (Biblia 1973. 1227. old.)

     A János evangélium írójáról mint egyről a beavatottak közül és a Lo­gosz megtestesüléséről Rudolf Steiner, az antropozófia meg­te­rem­tő­je ír. R. Steiner Madách halála előtt három évvel, 1861-ben szü­le­tett egy Osztrák-Magyar Monarchia-beli faluban. Nem tudom, hogy is­merte-e Az ember tragédiáját, de sok rokon vonás fedezhető fel ket­tejük gondolkodásában. Megdöbbentő volt számomra, ahogyan R. Ste­iner Krisztus földi küldetését értelmezi. A Föld Szellemének ne­ve­zi, ugyanúgy, ahogyan Madách is megidézi Lucifer, a szellem sza­vá­ra a Föld Szellemét. Álljon itt a két idézet kommentár nélkül egy­más mellett.

     A R. steineri idézet: „A Föld szellemi létébe vétetett fel az, ami elő­zőleg kívülről áradt hozzá, a Logosz ereje, a Golgotai Esemény ré­vén. Mi élt azelőtt a Földben? Az az erő, amely a Napból a Földre le­áradt. Mi él a Földben azóta?  A Logosz maga, aki a Golgota által a Föld Szellemévé lett.” (R. Steiner 1994. 112–113. old.)

     A madáchi változat:

 

                               Lucifer

                                                               Idézek én fel Istent számotokra,

                                                               Ki nyájasabb lesz, mint a zord öreg:

                                                               E földnek szellemét, ismérem őt

                                                               Az égi karból, szép szerény fiú. –

                                                                                              Jelenjél meg szellem,

                                                                                              Látod, nem bírsz velem,

                                                                                              Az ősi tagadás

                                                                                              Hív, hisz nem merne más.

(A földből lángok csapnak föl, tömör fekete felhő képződik szi­vár­vánnyal, iszonyúan mennydörögve.)

                               Lucifer (hátralépve)

                                                               Ki vagy te, rém – nem téged hívtalak,

                                                               A föld nemtője gyönge és szelíd.

                               A föld szellemének szava

                                                               Mit gyöngeül látál az égi karban,

                                                               Az önkörében végtelen, erős. –

                                                               Im, itt vagyok, mert a szellem szavának

                                                               Engednem kelle, ámde megjegyezd,

                                                               Hogy fölzaklatni s kormányozni más.

                                                               Ha felveszem saját* képem, leroskadsz,

                                                               S eme két féreg itt megsemmisül.

                               Lucifer

                                                               Mondd hát, hogyan fér büszke közeledbe

                                                               Az ember, hogyha istenül fogad?

                               A föld szellemének szava

                                                               Elrészletezve vízben, fellegekben,

                                                               Ligetben, mindenütt, hová benéz,

                                                               Erős vágyakkal és emelt kebellel.

 

     Madáchnak a sztregovai magányban volt ideje ezt az erőt és szép­sé­get megtapasztalni. Balogh Károlynak, a rokonnak írásában, az egyik leghitelesebb Madáchról szóló monográfiában olvashatjuk az isten-élménynek ezt a megnyilvánulását. Balogh Károly arról tudósít, hogy Madách sok időt és gondot fordított arra, hogy a létezés cso­dá­já­ra közvetlen természeti megfigyeléseken keresztül hívja fel gyer­me­kei figyelmét. Szintén a rokontól hallhatjuk azt a kifejezést, hogy Ma­dách érdeklődése mindinkább transzcendens irányba fordult. Bő­vebb magyarázattal azonban nem élt. Balogh Károlytól olvashatunk ar­ról is, hogy a „genius loci”, a „hely szelleme” még Madách halála után is körbefonta Sztregovát. Így vall erről: „Általában Sztre­go­vá­nak valami egészen különleges, valami egészen madáchi jellege volt

  *Kiemelés tólem (H. J.-né)

és maradt még sokáig a költő halála után is. Más volt arra a tél és más a tavasz, más a nyár és az ősz, mint bárhol másutt.” (Balogh K. 166. old.)

     Az eddigi Madách-kutatók komoly erőfeszítést tettek arra, hogy meg­fejtsék Madách milyen szellemi rokonságból merítette filozó­fi­á­ját, kinek az eszméje hatott rá megtermékenyítőleg. Úgy gondolom, hogy bár nem elhanyagolható ez a kutatási terület, de nem biztos, hogy feltétlenül fontos tudnunk, hogy kinek a hatására jutott el a Tra­gé­dia eszméjéhez. András László A Madách-rejtély c. munkáját hí­vom segítségül, aki a hegeli hatással kapcsolatban ezt írja: „Arról már volt szó, hogy semmilyen adattal nem rendelkezünk, amely eli­ga­zítana, hogy életének melyik szakaszában és milyen forrásokból is­merkedett meg Madách Hegel tanaival.”

     A fenti fejtegetések nyomán akár azt is elképzelhetjük, hogy min­den­kitől függetlenül a saját ötletét és filozófiáját vetette papírra, nem ta­ga­dva ezzel azt a műveltségi anyagot, amelyet beépített a Tra­gé­di­á­ba. Madách hitelességét jelzi a „mitikus képekben látás”, amely fel­e­meli őt valódi szellemi rokonsága, Homérosz, Dante Shakespeare, Goethe mellé. Közelebb jutunk a Madách-rejtélyhez, ha őt magát hív­juk segítségül, hogy honnan vette a forrásokat. Elrejtve bár, de meg­jelöli bibliográfiáját. Rudolfként árulkodik olvasmányai felől.

 

                                                               Átnéztem újra Hermes Trismagistust,

                                                               Synesiust, Albertust, Paracelsust,

                                                               Salamon kulcsát és más műveket...

 

     Hermész Triszmegisztosz kalauzolta őt a belső megismerés útján. Ma rendkívül jó értelmezést kaphatunk Hermész Triszmegisztoszról Ham­vas Béla Sciencia sacra c. művéből, s A tökéletesség útja cím­mel 1994-ben meg is jelent Triszmegisztosz műve a Farkas Lőrinc Kia­­dónál. A fordító, Homok Sándor a műhöz írott előszavából idé­zek mint az egyik legpontosabb megfogalmazásáról a belső tudás meg­szerzésének útjáról. „A hermetikus tudásban való részesülés leg­in­kább az ész ösztönös megismerési törekvésének: az intuíciónak a mód­ján múlik. Ezt követően belülről kifelé haladva az ember olyan vi­szonyba kerül saját nélkülözhetetlen, állandó önmagával: a lé­lek­kel, hogy annak hosszú, múltbeli fejlődése során megszerzett isteni tu­dásából fel képes fogni bizonyos dolgokat. Ez azonban nem jelenti az ész többi, befelé irányuló működésének: az intellektusnak a hát­tér­be szorulását. Ezt szintén a legtökéletesebbre kell fejleszteni és ed­zeni mint az intuíció kiegészítő, mellékes, de nélkülözhetetlen pár­ját.” (Homok S. id. mű 17. old.)

     További kutatások témája lehet, hogy Madách miként gon­dol­ko­zott a lélek újjászületéséről. Mindenesetre Az ember tragédiájában az em­ber, a férfi és a nő színről színre új alakban jelennek meg. Ma­dách ezt írja 1857-ben Szontagh Pálnak: „Ádám a teremtés óta foly­vást más és más alakban jelen meg, de alapjában mindig ugyanazon gyar­ló féreg marad a még gyarlóbb Évával oldalán.” (Balogh K. 143. old.)

     Madách a tragédiában súlyos filozófiai, etikai és egzisztenciális prob­lémákat feszeget. Ez a problémafelvetés egybeesik a tansz­per­szo­nális pszichológia kérdéskörével is. Az élet értelmével és a szen­ve­dés értelmével a logoterápia megalkotója, Viktor E. Frankl is fog­lal­kozik Az ember az értelemre irányuló kérdéssel szemben c. mű­vé­ben.

     Van-e értelme az ember szenvedésének? Mi a felelőssége az em­ber­nek az életével kapcsolatban? Mi az emberi élet feladata? A Tra­gé­dia még két egzisztenciális problémát vet fel. Választhatja-e az em­ber a luciferi minta alapján a teljes autonómiát, ezzel elvágva ma­gát az éltető vérkörtől, amely kapcsolatainak fellazulásához, ku­sza­sá­gához, s az örök elégedetlenséghez vezet, vagy válassza az igenelt füg­gést úgy, hogy belső szabadságát is képes legyen megtalálni. Le­het-e a másik felé irányuló kimondott Igennek, az érzelmeken túl­mu­tató szeretetnek ereje? – A választ nem tanulhatjuk meg köny­vek­ből. Mindenkinek magának kell kiszakítania és felvállalnia a ke­re­sé­sét, talán éppen saját szenvedése árán eljutni a belső, biztos tudáshoz ve­zető úton.

     Láthatjuk, hogy Madách Az ember tragédiájában minden szereplő min­den arca az ember arca: a mi arcunk. Magunkat látjuk viszont a szín­padon. Még Lucifer vitatott alakjában is, aki nem is mindig lá­tunk negatívnak, hiszen csupa csillogás és értelem. Bukása a ki­ta­szí­tott­ságában van, abban, hogy nem tartozik az égiekhez, így az űr és a tér ura. Elengedte istene kezét. Minden testi és lelki bajunk alján, ami­kor elszakadnak kapcsolataink, amikor kiüresedünk, amikor Vik­tor E. Frankl fogalmával az egzisztenciális vákuumot éljük át, akkor ta­lálkozunk vele. Korunk nagy népbetegségében, a depresszióban is Lu­cifer kopogtat be hozzánk. Mint ahogyan örömmel és elé­ge­dett­ség­gel nézte volna végig Ádám halálugrását is.

     Madáchnak a luciferi állapotba való aláeséséről, a semmibe, az űr­be, az öngyilkosságba való menekülés ellen is van megoldása a mi szá­munkra. Ez nem más, mint az élet elfogadása, mint a megtisztulás új lehetősége. Ezt a megtisztulást vetíti elénk az eredendő bűnön át­esett Éva alakjában, aki felmagasztosult az anyaság által. Végül Frankl szép gondolatával és filozófiájával erősítek rá a madáchi gon­do­latra, ha mégis Igent mondunk az életre, az Úr velünk marad.

 

Irodalom

 

András László: A Madách rejtély. Bp., Szépirodalmi Kiadó, 1983. 164. l.

Bagdy Emőke dr.: A transzperszonális irodalom szellemi horizontja. Pszi­choterápia 1996. V. évf. 2. sz. 80. l.

Balogh Károly: Madách az ember és a költő. Bp., 1934 143., 166. l.

Biblia. Bp., Szent István Társulat, 1973. 1227. l.

Buber, Martin: Én és Te. Bp., Európa, 1994. 46–47. l.

Farkas József: A pneumatikus ember. Bp., 1995. 9–10. l.

Frankl, Viktor Emánuel: ...mégis mondj Igent az Életre! Bp., Pszi­cho­team, 1988.

Frankl, Viktor Emánuel: Az ember az értelemre irányuló kérdéssel szem­ben. Kötet Kiadó, 1996.

Hamvas Béla: Sciencia sacra I–II. Medio Kiadó, 1995. I. k. 95., 96. l., II. k. 20. l.

Hoppál Mihály–Jankovics Marcell–Nagy András: Jelképtár. Bp., He­likon, 1994. 194–195. l.

Jung, C. G.: Mélységeink ösvényein. Bp., Gondolat, 1993. 163. l.

Karinthy Frigyes: Madách. Nyugat, 1923. XIV. évf. 3. sz. 116. l.

Kelemen Gábor: A pszichoterápia és az öngyógyítás spirituális di­men­ziója. Pszichoterápia 1992. I. évf. 1. sz. 18. l.

Lao-ce: Tao te king. Farkas Lőrinc Imre Kiadó, 1993. 61. l.

Halász Gábor (szerk.:): Madách Imre összes művei I–II. Bp., 1942. I. k. 512., 515., 520., 522., 524., 528., 530–531., 533., 623., 624., 625. l.

P. Tóth Béla dr.: A valláslélektan szempontjai. Elméleti meg­fon­to­lá­sok a pasztorálpszichológia létjogosultságához. Pszichoterápia 1996. V. évf. 4. sz. 270. l.

Steiner, Rudolf: A János Evangélium. 1994, 112–113. l.

Transzperszonális Nyári Egyetem 1996. Tineke Feyen előadása Assagioli pszichoanalízis elméletéről, Jan Boswijk előadása az Út a lélekhez szemináriumon.

Triszmegisztosz, Hermész: A tökéletesség útja. Farkas Lőrinc Imre Ki­adó, 1994. 15., 17. l.

Weöres Sándor: Egybegyűjtött írások. Bp., Magvető, 1981. I. k. 632., 635. l.

 

Vissza