Árpás Károly
„Egyet bánok csak: a haza fogalmát...”
Gondolatok a politikus Madáchról
A reformkor ifjai leginkább Kölcseytől, a kortárs, példának is tekintett politikusok pedig az ókori államokat újraértékelő, a jelen viszonyait az optimális, hatékony társadalom ideáját követő nyugati gondolkodóktól tanulták a politika fogalmát, illetve annak gyakorlatát. Emlékezzünk Kossuth aforizmájára: a politika az exigentiák tudománya. Anélkül, hogy a Parainesis ismeretét kívánnám bemutatni, utalok arra, hogy a Radó Gyögy-féle részletes életrajzból kiderül: Madách fontosnak tartotta a politikai véleménynyilvánítást és a politizálást. (Radó György: Madách Imre. Életrajzi krónika. Salgótarján, 1987.)
A közösség véleményének formálását, politikai ismereteinek bővítését, nézetének megtartását tekintette életcéljának; ennek rendelte alá szépirodalmi (első vers: Honművész 1839. XII. 26 – Radó 49. l.; első verseskötet: 1840. VII. körül – Radó 60. p.; később drámái is) és publicisztikai munkásságát. A közösség szerepét korán fölismerte, ezt bizonyítja részint két levele (Vélemények egy népszerű újság lehető alapításáról – Radó 63–64. l. – és Javaslatok egy nép-oktató egyesület tárgyában – Radó 64. l.), részint pedig az, hogy 1841 második felétől publicistaként is részt vett a magyar közéletben, haláláig (Radó 70. l.).
Hogy mit tartott Madách a korabeli „média” szerepéről, nem tudjuk, azt viszont igen, hogy egész életében buzgón kísérletezett a sajtó és a színház meghódításával. Ezért – s az idő rövidsége miatt is – nem a levelezés, a naplójegyzetek és a politikai beszédek között kutakodva kívánom fölvázolni a politikus Madách arcképét, hanem a szépirodalmi, közelebbről a „tömeghatással” számoló drámák felől. Itt egy alkotásra koncentrálok, a középiskolai műveltség alapművére: Az ember tragédiájára!
A szűkítés természetesen veszélyekkel jár. Vagy aktuális jelentéssel ruházzuk fel a művet – értve ez alatt a konkrét keletkezési eseményeket vagy az értelmezés idejének viszonyait –, vagy pedig olyan általánosságokba bonyolódhatunk, amelynek nincs közvetlen kapcsolata a madáchi világképpel. A dolgozat további részében arra törekszem, hogy az ember, a lehetséges politikai cselekvést fölmérő polgár alakját vázoljam föl. Vagyis nem annyira a drámai személyek kerülnek előtérbe, hanem az őket mozgató világkép.
A mindenkori választópolgárok három nagy kérdése: a) mit akar elérni a politikus (mi a célja), b) hogyan akarja elérni (melyek az eszközei) és c) kikkel akarja elérni (ki alkotják a „tömegbázisát”? Az alábbiakban ezeket a kérdéseket figyelembe véve próbálom meg rekonstruálni Madách nézeteit. Tudom, a vázolt feladat meghaladja egy referátum kereteit, de a munka nagyságát és szépségét (a hasznosságról itt nem is szólva) érzékeltethetem gondolataim közreadásával. Az adalékok nem többek önmaguknál, ám hiszem: segítségükkel közelébb juthatunk a műhöz, a szerzőhöz, az emberhez. (Az idézetek és a sorszámozások a Kerényi Ferenc gondozta szövegből valók – Matúra Klasszikusok Bp., 1992.)
I. A Tragédia politikai hátteréhez
Nem kívánok belebocsátkozni a mű keletkezéséről szóló viták bonyodalmaiba, csupán a kéziratos vallomás kronológiájához igazodva szeretném vázolni az 1857 elejétől bekövetkező eseményeket, hogy a történelmi háttérrel is igazoljam Madáchnak a politikára is vonatkoztatható tanítói-pedagógiai szándékát. Az adatok többsége nemcsak a mai feldolgozásokban olvasható; a kortársak – akárcsak szerzőnk – szinte napra kész információkkal rendelkeztek a sajtó jóvoltából (Pesti Napló, Vasárnapi Újság stb.).
1857 az az esztendő, amikor a politizáló magyar nagyjából biztosra vehette: ez az abszolutisztikus államberendezkedés csak csőddel járhat. A krími háború okozta presztízscsökkenés a magyar konzervatívokat közös fellépésre bátorította (május 9.). S bár a memorandumukat az uralkodó elutasította, mindenki előtt világos volt: Bach miniszter úr Rückblickjét nem a siker, hanem a kétségbeesés sugallta. (Ezt a helyzetet nemcsak Széchenyi István, de Madách Imre is kihasználta, ti. hogy az önkényuralmat nevetségessé tegye, lásd A civilizátor című szatírjátéka.)
1858 közepére a külpolitikai elszigetelődés egyre veszélyesebbé válik (július 20. III.Napóleon és Cavour szárd miniszterelnök találkozója és megállapodása). Konfliktusokat ígérő változások kezdődnek a birodalom határán: 1858 november 28-án Szerbiában államcsínnyel az oroszbarát Obrenovic‑dinasztia jutott a trónra. Ezen a helyzeten csak rontottak a következő év eseményei.
1859. január 17. és 24. – Moldva és Havasalföld I. A. Cusa fejedelemmé választásával perszonálunióban egyesül, s ezzel megszilárdul a császárság képlékeny délkeleti határa, hogy a megszületett új ország politikai igényeiről ne is szóljunk. Idehaza is egyre feszültebb a légkör. A Habsburg‑kormányzat külpolitikai vereségei (s most nem pusztán a március 29‑én kitörő olasz–francia–osztrák háború vesztes csatáiról van szó) a vezetés kapkodását és bénultságát eredményezték. A kortársak könnyen találnak/találhatnak analóg példát a múltban a rendszer nevét adó Bach bukására (augusztus 21.), s hiába az udvar ígérgetése, hiába a november 10‑i békekötés – úgy tűnik: a történelem kereke újra azt a helyzetet forogja ki, mint akkor, 1848‑ban. A kortárs Arany László így emlékszik:
Szentül hívé, hogy a hon lángra lobban
Mihelyt lehull az első szikra tűz
És lelkesít, lázít, nyiltan s titokban,
És zajra zajt, zavart zavarra űz:
Szózattal ajkán, csákánnyal marokban,
Rendőr‑csapattal is, ha kell, kitűz...
(A délibábok hőse)
Az 1860. évi megmozdulások: tüntetések a protestáns pátens ellen, márciusban 1848‑ra emlékezve, az április 6‑án meghalt Széchenyi István mellett kiállva, az októberi diplomát elítélve – mindezek a jelek egy egész ország forradalmasodására utalhattak. S ami még rá következett!
1861 márciusában országgyűlési választásokat tartanak. Úgy tűnik, a passzív ellenállás sikeres volt, a király rákényszerült a „nemzet útjára”. A megválasztott képviselők többsége a '48‑as törvények alapján áll, sokuk akkor is képviselő volt. Április 6‑tól megkezdődik a parlamenti vita, amely a sajtóból is nyomon követhető. Igaz, Teleki László május 8‑i öngyilkossága baljós jel, de végül is meglesz az egység. A király azonban a kemény kéz politikájához tér vissza: augusztus 22‑én feloszlatja az országgyűlést. A politikusok reakciója a királyi számításnak megfelel: óvakodnak a radikalizálódástól.
A következő évek megmutatják, hogy mennyire igaza volt Vajda János–Arisztidesznek 1862‑es röpirataival (Önbirálat – június, Polgárosodás – október). A magyar nemesség 1848‑ban vállalta a forradalmat is, hogy a megvalósuló polgári társadalomban a politikai vezető szerepet megszerezze/megőrizze. Az 1860‑as évekre azonban már más a helyzet. Egy, a forradalomban létrejövő demokratikusabb állam a polgárság, a parasztság és a nemzetiségek figyelembe veendő érdekeivel korlátozná ősi szerepét, s ezért inkább kész a kompromisszumra. Gazdasági helyzetét vizsgálva sem talál jobb megoldásra, mint arra a lépésre, amely megnyitja a '67 felé vezető egyezkedés útját, s amely az 1875‑ös „gátszakadáshoz” vezet, hogy aztán még hetven évig megőrizze egyre kétségesebb vezető pozícióját.
Mint láttuk, 1859–60 eseményei még egy újabb forradalmi időszak eljövetelének a lehetőségét mutatják. A meglepően gyorsan elkészült művel Madách saját korát akarja utolérni. Kérdéseivel és válaszaival honfitársainak kíván irányt mutatni, olyan művel, mely „világot késő századokra vet”. Valójában a Kölcseyvel, Széchenyivel, Wesselényivel nyitó magyar nemesi‑polgári liberális ideológia forradalmi ágának veresége következik be. Jellemző a következő majd száz esztendőre, hogy a Kölcseytől Madáchig és Kölcseytől Deákig ívelő politikuspályákat, alkotói életműveket hogyan fogják színpadi díszlet és háttér gyanánt felhasználni.
A fentiekből világos, hogy az eljövendő 60‑as éveket a magyar '48 politikusai, tágabban az egész magyarság mint a történelmi lehetőség megújulását élték meg. A küszöbön álló forradalom kikövetkeztetett lehetősége a számvetést, az összegzést jelölte meg első feladatként – amelyre aztán a program épülhet. (Az áttekintés háttérként szolgálhat az újabb keletkezéstörténeti kutatásokhoz.)
Az 1850‑es évtized nem volt szegény ezekben a kísérletekben. A szabadságharc bukásának okait, a polgári átalakulás forradalmi vagy reformos útjának, annak beszűkülésének miértjeit sokan kutatták. Voltak persze olyanok is, akik értetlenül és/vagy kétségbeesetten álltak az események alakulása előtt. A többség azonban várta a magyarázatot és kész volt a vezetők után menni. A sok kísérlet közül csak néhány nagyobb jelentőségű írást emelek ki.
Az elsők közé tartozott Kemény Zsigmond két röpirata: a Forradalom után 1850-ből és a Még egy szó a forradalom után című 1851-ből. Álláspontja röviden: kár volt kockáztatni a polgári átalakulás ütemét a nemzeti függetlenségért.
Eötvös József hatalmas állambölcseleti munkája Lipcsében jelent meg, németül és magyarul: A XIX. század uralkodó eszméinek befolyása az álladalomra, 1851–1854. Az író‑filozófus‑politikus műve doktriner kísérlet, de egyrészt magyarként is a legjobbak egyike, másrészt egyetemes történeti anyagba ágyazza be a problémakört. Célja a valóságos politikai erőviszonyok leírása és értelmezése, valamint a hozzá vezető és a belőle fakadó lehetséges utak felvázolása. Az első tudományos munkák egyike, amely filozófiai alapvetéssel közelíti a kelet-európai nemzeti, nemzetiségi kérdést.
Kemény Gábor A nemzetek fejlődéséről című könyve (1856) az előbbi műhöz hasonlóan a nemzeti, nemzetiségi kérdést vizsgálja – a jogtörténet mellett a történelmi események összefüggéseit kívánja föltárni.
Ugyanez a témája Mocsáry Lajos Nemzetiség című 1858‑as röpiratának is, amely viszont abban különbözik az eddigiektől, hogy empatikusan közeledik a nemzetiségekhez: nemcsak létüket fogadja el, de jogigényüket is szükségesnek, sőt teljesítendőnek tartja.
1857‑ben jelenik meg Erdélyi János összegző filozófiai tanulmánya: A hazai bölcsészet jelene. A Tragédia későbbi bírálója e munkájában kísérli meg a magyar filozófiai gondolkodást bekapcsolni az egyetemesbe, s itt vet számot a magyar eszmetörténet ideológiáival és vágyképeivel, illúzióival is.
Ebben az időben írja‑szerkeszti Szalay László a nemzeti emlékezet tárházául a Magyarország története című első összefoglalását (I– IV., 1852–1859.), amely közelről sem olyan merész a kortárs események taglalásában, mint Szilágyi Sándor (A magyar forradalom története 1848‑ és 49‑ben. Pest, 1850) vagy Horváth Mihály műve (Magyarország történelme I–VI. Genf, 1860–63.) Sőt, 1858‑ban megjelenik a modern közgazdasági nézeteket is beolvasztani vágyó A nemzetgazdaságtan elmélete és története című könyv, Kautz Gyula érdemes munkája (ebben tulajdonképpen az uralomra jutó kapitalizmus korszerű jellemzését adja).
Hozhatnánk több példát is, az emigrációs irodalmat, az újságokat nem is említettem, de nem az a cél, hogy a Tragédia eredetéhez adjunk anyagot. Itt most bennünket nem az adatok érdekelnek, hanem az adatok léte: ez a tíz év a mérlegelés, a kiútkeresés tíz éve. Miért ne kísérelné meg egy Nógrád vármegyei literátus nemes, hogy maga is fölvázolja elképzeléseit – vagy azok megvalósíthatóságának akadályait? Az ember tragédiája nemcsak szépirodalmi mű, nem csupán az író sokoldalú műveltségének bizonyítéka, hanem világnézeti összefoglalás is: egyszerre követhető filozófiai, politikai és művészi síkon.
II. A drámai költemény és a politikai nevelés
Madách nem véletlenül választotta a drámát. Ifjúságának nagy élménye a nemzeti színjátszás hőskorának előadásai és olvasmányai. Kisfaludy Károlytól Czakó Zsigmondig – sok mű mutatta, hogy a nézőközönség, a drámaértő befogadó-tömeg mekkora érzékenységgel reagál a színházban elhangzott eszmékre. (Csak analógiaként utalok Berlioz Rákóczi indulójának sikerére.) Nem véletlen tehát szerzőnk vonzódása ehhez a műnemhez.
A tanító, a közéletre fölkészítő szándékot igazolja a forma megválasztása. Ha a Tragédia műfaját tekintjük, akkor annak az azonosítása nem okoz gondot, maga Madách nevezi meg. Az ilyen összegzés ehhez a műfajhoz tartozik.
A drámai költemények többnyire keretes szerkezetűek. Ez a keret azonban sok olyan kérdést vethet fel (epigonság, vallásosság stb.), amelyek zavarják, vagy módosítják a befogadást, ha nem értjük meg a szerző szándékát. Pedig éppen ez a keret az, amely biztosítja a befogadó kapcsolódását, hiszen jól ismert szokásokra, hagyományokra vagy műveltségbázisra épül.
Az ókori görögök drámáiban a kiinduló alap a mindenki által ismert, sőt jól ismert mitológiai történet volt. Ehhez jött a szerző zsenialitása s a kor aktualitása, ez érdekelte, érdekelhette valójában a nézőt.
Ugyanezzel a módszerrel él a keretes mű is – lássunk néhány példát! A. Mickiewicz Ősök című műve (1822–1831) egy lengyel és/ vagy litván népi hagyományra – temetésre – épül. Ilyen köré szerveződik St. Wyspianski Menyegzője (1901), M. Krleza Kraljevo (Szentistvánnapi búcsú, 1918) című alkotása – mindegyik egy népszokás színre állítását használja keretnek.
Örkény István Forgatókönyve (1979) a 20. századi ember cirkusz és perélményét dolgozza össze a század változatos történelmi eseményeivel. (E művek többnyire egy‑egy néphez kötődnek.)
Válaszhatott volna Madách is mesejátékot, mint Vörösmarty Mihály a Csongor és Tündében, sőt talán választotta is: hiszen egyik utolsó, be nem fejezett műve a Tündérálom – töredék és tervezet, 1864. Akkor azonban egyetemességre törekedett.
S itt jutunk el a manapság is fölmerülő vallásosság kérdéséhez (András László: A Madách-rejtély. Bp., 1983.). Álláspontunk szerint ez nem is lehet kérdéses. A keretjáték témájának kiválasztásában nem Madách vallásossága volt az ok, hanem az egyetemesség igénye. Ez az európai, kelet‑európai aktualitás olyan keretet követelt, amely mindenki alapélményéhez kapcsolódhat, amely minden nyelven megkönnyíti a befogadói kapcsolat kialakítását.
Az egyik járható út: felidézni az antik műveltségélményt. Van erre több példa is, mi csak P. B. Shelley A megszabadított Prométheusz (1820) vagy Az iszlám lázadása (1817) című műveit idéznénk. Az efféle keret azonban viszonylag magas iskolázottságot tételez fel – csak akkor működik jól –, azonkívül az antikvitás vagy a mohamedán (esetleg keleti) kultúra Madách korában csak járulékos eleme volt az alapfokú oktatásnak. Az alkotók és befogadók éppen a forradalmi és a napóleoni háborúk során döbbentek rá a múlt és a jelen, a történelem és a fejlődés összefüggéseire, ami a pénzszerzésre, előre jutásra alkalmas ismeretek szükségességét igazolta.
A második kapcsolódási lehetőség a kereszténység lehet. Nem Madách az első, aki ezt választotta – most is csak néhány művet idézek. 1667.: Elveszett paradicsom – J. Milton az 1660‑as fordulat után ebben a művében összegzi korának, a forradalomnak a tapasztalatait.
J. W. Goethe világdrámája, a Faust (1808–1831) is kifejezetten a szintézisre irányul, a keresztény világkép, a német népkönyv etnikai jellemzőkhöz kötődő hagyományai és a görög-latin kulturális örökség harmóniájának megvalósíthatósága izgatja.
A. G. Byron Káin (1821) című alkotása a byroni hős figurájának eredetéhez vezeti el az olvasót, annak a figurának előképéről van szó, amely majd a Don Juanban és a Childe Harold zarándokútjában kel életre.
Végül említsük meg V. Hugo töredékben maradt monumentális kísérleteit: Századok legendája I–III.(1859., 1877., 1883.), A Sátán bukása (1886) és az Isten (1891). A töredékes alkotás a romantikus-liberális embereszmény foglalata és kritikája egyben.
Egyik mű esetében sem az a kérdés, hogy szerzője vallásos‑e, vagy művét vallásosnak szánta. A kor írástudója vagy a Biblián tanult meg olvasni, vagy egyik olvasmánya a Szentírás. Miért hagyja hát ki a költő ezt a nagyszerű lehetőséget? Miért ne éljen vele, hogy mondandóját a befogadónak jól ismert emblémákra, motívumokra, szimbólumokra építse? Nem a keretjáték középkori moralitásokra emlékeztető hatásos, nézőfogó vallásossága a fontos, bár kétségtelen tény, hogy a toposz felhasználása szerzőnként és koronként más és más, hanem az, hogy mit fog össze, minek a háttere ez a keret.
Madách műve esetében a három alapszín ( I., II., III–XV.) egyszerre közvetíti a toposz közösségi élményét és a kortárs természettudomány ismereteit, s ami a legfontosabb: megalapozza az egyetemes áttekintés lehetőségét. Olyan utazást a jövőben, amely a mitikus múltban történik, s amely a mának szól. (S ennél jobb megoldás nincs – ha csak az abszurd darabok elidegenített, embertelen világát nem vesszük példának. Th. Wilder is csak erre épít a Hajszál híján című drámájában 1942.)
A fenti hosszas részletezés azt kívánta bizonyítani, hogy Madách Imre politikai hitvallásának kimondatlan alfája volt az etika és a politika sajátos kapcsolata. Anélkül, hogy részletesen, forrásokkal is igazolni tudnám ezt, úgy vélem: Madách értette a Kölcsey Ferenc-i rény jelentését, s politikai gyakorlatában is, nézeteiben is ennek, a kanti erkölcsfogalommal rokon értelmezésnek rendelte alá a politikát! Ne felejtsük: korában nem volt egyedüli ez az álláspont!
III. Egy szállóige nyomában
Ha a Tragédia üzenetéről beszélgetünk, többnyire automatikusan mondjuk is az idézetet:
[Mondottam,] ember: küzdj és bízva bízzál.
(XV.: 4117.)
Sok szállóigénk ma már alig jelenti azt, amit szavai mondanak, a társadalmi közmegegyezés gyakran újabb jelentéssel látja el. Ez a sor a Tragédia végső kicsengése, a mű lenyomata tudatunkban. Megjegyzésében egyrészt segít a figura etimologika és a ritmus, másrészt pedig a hajlam az egyszerűsítésre („Valami ilyesmiről vagy erről van szó, nem?”). Így ez az aforizmatikus zárósor frázissá, szólammá vált, s mint ilyennek a mellékzöngéje idegenkedést okoz (esetleg az egész műre kivetítve). Akkor több volt, más volt. Miért?
Érdekes, hogy ez a készség, ez a hajlam a bizakodásra a műben már előfordult:
[...] csüggedés ne érjen e miatt,
És csatából meg ne fussatok:
Egére egy kicsiny sugárt adok,
Mely biztatand, hogy csalfa tünemény
Egész látás, – s e sugár a remény. –
(III.:551-555.)
Ezt azonban Lucifer (!) mondja a Paradicsomon kívüli szín első részében, az előbbit pedig az Úr, ennek befejező részében. Ez látszólagos ellentmondás; inkább megerősíti a paradicsomon kívüli szín végét; annak lezárása, immár (ott és akkor) a megbocsátás teljességének ígéretével.
De nem ez az a szállóige, amely a mű fő kérdésére felel. Azt kapásból vágja mindenki:
A cél halál, az élet küzdelem,
S az ember célja e küzdés maga.
(XIII.: 3701–2.)
Ha azonban arra kérjük a jeles emlékezőt, hogy fejtse ki e két sor jelentését a saját szavaival, hogy értelmezze a madáchi életfelfogást, akkor suta kifejezésekké törik vagy misztikus félhomályba süllyed a kezdeti magabiztosság. S ennek még csak nem is az az oka, hogy nem volt teljes az idézet. Nézzük az egész mondatot:
A cél, megszünte a dicső csatának,
A cél halál, az élet küzdelem,
S az ember célja e küzdés maga.
(XIII.: 3700–2.)
Ennek a mondatnak már meglehetősen nehéz az értelmezése. Lehet, hogy ezért is vált csak a töredék szállóigévé?
Vizsgáljuk meg a nyelvtan felől ezt a többszörösen összetett kijelentő, állító mondatot. Már az első sor gondot okoz: „A cél” utáni vessző tagmondatot választ‑e el vagy csupán az élőbeszéd szünetét, a kis levegővételt jelöli?
Vegyük az első lehetőséget: ezt a vesszőt tagmondatokat elválasztónak értelmezzük. Így a mondat öt tagmondatból áll. Ha a tagmondatok közötti viszonyt nézzük, akkor a második az elsőnek lesz az állítmányi alárendelt tagmondata azonosító kiegészítő szereppel. Egyébként a többi tagmondat főmondat, és közöttük kapcsolatos mellérendelői viszonyt találunk. Ez a mellérendelés fogná össze logikus láncolattá a közlendőt. Furcsa logika ez. Mi a cél? – a mellérendelt és alárendelt tagmondatok válaszai: 1. a dicső csata megszűnte, 2. a halál, 3. a küzdés. A válaszok nem segítenek a cél értelmezésében.
Nézzük a másik lehetőséget! Ellenvetés lehet az, hogy amikor Madách alakjai filozófiáról beszélnek vagy a gondolatiság válik uralkodóvá mondataikban, akkor a költő – hogy a megvilágosodás élményszerűségét is érzékeltesse – gyakran használ a figyelemfelkeltésre, a figyelemoldásra gondolatjelet, pontozást. Ám ha elfogadjuk ezt a megoldást, akkor csak négy tagmondatból áll a mondatunk. A négy mellérendelő kapcsolatos viszonyban álló tagmondat két azonosításra épül: „A cél, megszünte a dicső csatának...” és „... az élet küzdelem.” Az egyik a nyugalom, a másik a mozgás fogalmát kísérli meg körüljárni. Ez az ellentét azonban szétfeszíti a mondat racionalitásának kereteit. Hogyan lehet a cél a küzdés, mikor a cél madáchi értelmezése világos: „megszünte a dicső csatának” illetve a „halál”. Tág tere nyílik itt a találgatásoknak, az archetípusoktól kezdve a keleti filozófiákig – de nem mindegy, hogy ezt mi tesszük hozzá a műhöz, vagy már Madách maga is hozzá érthette.
Ez a mondat, szerintünk, mégis hordoz többletjelentést, s a következőkben ezt kíséreljük meg bemutatni – a retorika segítségével. Vizsgáljuk meg a teljes szövegkörnyezetet, és idézzük fel a romantikus körmondatról tanultakat! A mondatszintről a mondatfeletti szintre váltunk át.
Ádám: [...] Vezess földemre vissza,
Ha oly sokat csatáztam hasztalan,
Csatázzam újra, és boldog leszek.
Lucifer: S e sok próbára mégis azt hiszed,
Hogy új küzdésed [...]
(Figyeljük meg, hogy a szövegben – akárcsak másutt – a „csatáztam”, „csatázzam” szinonimája a „küzdésed”!)
...nem lesz hasztalan?
S célt érsz?
(Itt a cél teleologikus értelemben jelenik meg, azaz valamilyen értelmes tevékenység lezárulásaként.)
Valóban e megtörhetetlen
Gyermekkedély csak emberé lehet.
Ádám: Korántsem vonz ily dőre képzelet,
(Itt kezdődik a romantikus tiráda; a megszorító tagadás: figyelemfelkeltés.)
A célt, tudom, még százszor el nem érem.
(Lucifer szavára és gondolatára rímel, ugyanakkor a bensőséges vallomással megragadja a hallgatót.)
Mit sem tesz.
(A szónoki objektivitás korábbi kinyilvánítása mellé most luciferi cinizmus is társulna?)
A cél voltaképp mi is?
(Az elmaradhatatlan szónoki kérdés, amely a figyelemfelkeltés mellett érzelmi azonosulás is a szónok hullámhosszára ráhangolódott befogadóval.)
A cél megszünte a dicső csatának,
(azaz az értelmes célért folytatott nem akármilyen, „dicső” munka eredménnyel zárul. A „megszünte” szó a jövőből utal vissza a múltra – s a fogalmi‑főnévi jelentés megelőzni az igei vonatkozás történetiségét).
A cél halál,
(A tevékenykedő egyes életek szükségszerű lezárása, s ez párhuzamban áll az előbbi kijelentéssel.)
az élet küzdelem,
[vagyis küzdés (Lucifer), csatázás (Ádám), értelmes célért folytatott tevékenység (befogadó).]
S az ember célja e küzdés maga.
(XIII.: 3690–3702.)
Az állítás önmagában véve tautológia. Az ember életének értelme, tevékenységének elérendő eredménye a tevékenység. De ha az oráció érzelmekre hatását vizsgáljuk, akkor látható: a látszólagos leegyszerűsítésekkel Ádám (Madách) a befogadót szuggerálja. Retorikus alakzatainak kényszerítő erejével annak belátására készteti, hogy megállapítása helyességét elfogadja. Ha a logikai lánc elemeit elfogadjuk, akkor a konklúziót is el kell fogadnunk. Ezt a következtetést egy néhány sorral későbbi kijelentés (3714–3719.) visszasugárzó jelentése teszi értelmessé és racionálisan is érvényessé:
[...] bármi hitvány
Volt eszmém [...]
[...]
Előre vitte az embernemet. (Kiemelés tőlem – Á.K.)
Azaz a célirányos tevékenység minősítése történik itt, éppen a cél felől.
Ha a fentiekkel egyetértünk, akkor elfogadjuk, hogy a Tragédia filozófiai felelete nem a szállóigévé vált két sor, s ezt nem a romantikus tiráda hordozza. Ezekben követendő magatartásmintát ad, mely egyszerűsítve ennyi: akkor lehet értelmes az egyed élete, ha a közösség fejlődését előrevivő eszmék által kitűzött célok megvalósításáért munkálkodik. Csakhogy eme eszmék lényegét Madách Ádámja sokkal egyszerűbben e színben már egyszer megfogalmazta:
Szerelem és küzdés nélkül mit ér
A lét?
(XIII.: 3621–2.)
A „Szerelem és küzdés” létmeghatározó kettőssége nem ismeretlen előttünk. A szerelem-küzdés: boldogság-szabadság fogalompárra rákristályosodott mű zárókő egy történelmi korszak épületének hatalmas boltozatában, illő végigtekintenünk a hozzá vezető íveket.
A „küzdés” szóhoz társuló jelentéseket, a politikai értelemben vetteket is – értelmes célért tevékenykedni, eszmékért csatázni, korlátokat rombolni, szabadságot teremteni stb. – a felvilágosodás eszmerendszere alakította ki. A század gondolkodóinak sorából most csak Rousseau és Herder életművére utalok: a polgár mint társadalmi lény és ennek történelmi háttere.
A magyar irodalomban először Batsányi János írásaiban bukkan fel ez az értelmezés, sőt monumentális alkotása is erről szól. A németül 1810‑ben megjelent Der Kamf ('A viaskodás', 'a harc', 'a küzdés') ha a magyar befogadókra nem is gyakorolt megrendítő hatást, azt a harcot szimbolizálja, magasztalja, amely a szabadság birodalmának eljöveteléért folyik. Igaz, Batsányi ezt akkor Napóleon császártól várja, de a cél a citoyen, a közéletben résztvevő szabad polgár harmonikus államának megteremtése.
Csokonai
Vitéz Mihály verseiben ez a közéletiség inkább csak vágykép; gondolati
verseiben ennek elérhetetlensége adja az elégikus alaphangot. I. Ferenc
abszolutizmusa idején, 1795 után itt Magyarországon nem adódott más
lehetőség. Egyetlen ellensúly lehetséges: a magánélet boldogsága, a
kiteljesedő Erosz – embertársaink szeretete.
Csokonainak azonban még ez sem lett jussa. Életútja s annyi másé ez időben –
példázza a boldogság és szabadság, a szerelem és küzdés eredendően egybetartozó
fogalmának kelet‑európai elválását, sajátos szembekerülését, esetenkénti
torzulását (Sinkó Ervin monográfiájára és Bojtár Endre tanulmányaira utalok).
Kölcsey Ferenc költeményeiben és esszéiben (lásd Történelemnyomozás 1813., Nemzeti hagyományok 1826., Parainesis... 1837.) a közéletiség, a szabadság modern értelmezése (liberalizmus+felvilágosodás), s a megvalósításukért folytatott küzdés kerül a központi helyre. Ezek a fogalmak az ő puritán klasszicista kifejezéseibe öltöztetve kapják meg jelentésüket, máig érvényesen. Tévednénk, ha úgy vélekednénk: ez a szigorú egyszerűségében is fenséges fogalmi nyelv csupán alkatából, egyéniségéből, sorsából fakad. Politikai, etikai, filozófiai nézetei – ha a klasszikus mesterekhez nyúl vissza, vagy a felvilágosodás filozófusaira támaszkodik is – a kor maximáira, a liberalizmus tanaira épülnek.
A boldogság, a szerelem Vörösmarty Mihály nagy drámai költeményében, mesejátékában jelenik meg ismét (Csongor és Tünde 1831.). A költő, felhasználva a mese lehetőségeit, életmintákat mutat be: a Fejedelem – a hatalom, a Kalmár – a gazdagság, a Tudós – az önmagáért való tudás, Ledér – élvezetek, Csongor és Tünde – egymásért élni. Minden lehetséges életút az Idővel szembesül (az Éj monológja), s mindegyikről kiderül: nem jelenti, nem adhatja az emberi élet teljességét. Még Tünde is veszít – a halhatatlanságot és ifjúságot jelentő tündérségét –, de éppen a lemondás, a másikért hozott legnagyobb áldozat biztosítja kettejüknek a lehetséges életek közül a legjobb választását. S jusson eszünkbe a londoni szín befejezése: a pusztulásra ítélt társadalomban csak a szerelem, költészet s ifjúság nyithat utat az ember megmeneküléséhez. Vörösmarty szerint a lehetséges legjobb életet, az embernek‑maradni minimumát nem a hatalom, a pénz, az élvezetek vagy az öncélú tudás biztosíthatja, hanem a szerelem. A darabból hiányzik a szabadság problematikája, Vörösmarty nem is említi. Mégis, éppen ezért kellett találnia egy olyan értékalapot, amelyhez viszonyítva, amelyre támaszkodva állva maradhat az ember. Ez is része a mesejáték mondandójának.
Az európai forradalmi mozgalmak fellendülése, a hazai reformtörekvések ígéretes kiteljesedése Vörösmartyt is a másik fogalomkör vizsgálatához vezérli. Legnagyobb gondolati versében a filozófiai‑világnézeti hitvallását fogalmazza meg. Most azonban nem ama 9 sort idézném, amely a másodikos középiskolás tananyag emlékezetekben szürkülő része (Gondolatok a könyvtárban, 1846. „Mi dolgunk a világon? küzdeni...” – még nyelvezetében is Madáchot idézi), hanem az azt megelőző összegzés‑kísérletet: „És még is – még is fáradozni kell. / (a fáradozni itt a küzdeni szinonimája – Á. K.) Egy újabb szellem kezd felküzdeni / Egy új irány tör át a lelkeken: / A nyers fajokba tisztább érzeményt / 'S gyümölcsözőbb eszméket oltani / Hogy végre egymást szívben átkarolják / (Schiller Örömódája! – Á. K.) 'S uralkodjék igazság, szeretet.” E körmondatban kitapintható a világnézeti fejlődés új szakaszának minden jellemzője: a felvilágosodás idealisztikusabb eszméivel összefonódó közéleti aktivitást követelő liberalizmus. (Valószínű, hogy a költő, akárcsak kortársai, a felvilágosodás még ható eszméi következtében a békés reformok híve: ld. „a szellemharcok tiszta sugaránál...” – kiemelés tőlem – Á.K.)
Az egymástól elszakadt két fogalom újbóli egyesülését 1847. január 1‑re is tehetnénk, ekkorra keltezett Petőfi Sándor elhíresült rövid ajánlása: „Szabadság, szerelem!” A radikalizálódó plebejus demokrata költő nemcsak összekapcsolja és minősíti a két jelszóvá vált fogalmat, hanem – mert néki megadatott – életében is megvalósítja az emblémák jelentése által kijelölt életvitelt. Egyszerre műveiben (hogy csak a legnagyobbra, Az apostolra utaljak) és politikai tetteiben (s itt nem a halálára gondolunk). Ez az, amire az író‑barát Jókai nem képes, s amitől – társ híján – a költő‑barát Arany visszariad.
Így jutottunk vissza a kiinduláshoz, Madách Imre életfilozófiai aforizmájához. Nincs különbség az emblémák jelképezte életlehetőség madáchi és petőfis értelmezésében, de még fontosságuk sorrendjében sem. Petőfinél a szerelmet fel lehet (és fel kell) áldozni a szabadságért, de ez a szabadság csak eszköz a boldogság eléréséhez.
A boldogság társadalmát a Madách-kortárs A XIX. század költői című versében matematikai és filozófiai pontossággal határozza meg: 1. szükségletek szerinti részesedés az anyagi javakból, 2. közvetlen demokrácia és 3. a kultúra és a civilizáció lehetőségeinek emberléptékű megvalósítása.) Madáchnál is hasonló a „sorrend”, bár a boldogság „definiálása” ilyen tisztán nem érzékelhető.
IV. Cél és eszköz: Madách politikusi tanítása a Tragédiában
A műben két olyan társadalmi-politikai forma szerepel, amely valamilyen módon, bizonyos értelemben vett célként kapcsolatba hozható a politikus szerző gondolkodásával. Az egyik az V., az athéni – a korlátozott, de közvetlenül megvalósuló demokrácia. A másik a IX., a párizsi, a kispolgári nézetek uralomrajutását bemutató jakobinus diktatúra.
Már az segít a fontosság megítélésében, hogy az athéni szín vége lezárja azt a politikusi gondolkodást, amely a IV., az egyiptomi színben indult (710–722. és 731–736. sorok). E zárást idézzük:
Ádám: E gyáva népet meg nem átkozom,
Az nem hibás, annak természete,
Hogy a nyomor szolgává bélyegezze,
S a szolgaság, vérengző eszközévé
Süllyessze néhány dölyfös pártütőnek.
Csak egyedül én voltam bolond,
Hivén, hogy illyen népnek kell szabadság.
(V.: 1031–7.)
Ne feledjük, a felvilágosodás során kidolgozott modern állam fogalmához tartozott e két feltétel is: a népszabadság kivívása és gyakorlásának a biztosítása, valamint a nyomor (s vele a tudatlanság) megszüntetése (citátumok nélkül a közfelfogásra és a Madách-szövegekre hivatkozom).
Bárki fölismeri első olvasásra is, hogy a párizsi szín e tekintetben ismétlődés – mégsem az. Ott a politikai tanítás a színnel nyit (cél – a hármas jelszó; eszköz az áldozatos harc) és a következőben sem zár le! Lássuk: hogyan és miért. Danton–Ádám már a nyitó monológjában, s az azt követő szavaiban egy új népet mutat be:
[...] Két szó menti meg
A mindenünnen megtámadt nagy eszmét,
A jók számára mondjuk egyikét:
„Veszélyben a hon”
[...]
Tizenegy hadsereg küzd a határon
S mi hű ifjúság tódúl szüntelen
Az elhullott hősök helyét kitöltni.
[...]
[...] Nincs más kincse a
Népnek mint a vér, mellyet oly pazar
Nagylelküséggel áldoz a hazának.
(IX.:2119-2154.)
Most ne a Petőfi Sándor-i (és 1848/49-es) áthallásokat vadásszuk, hanem hasonlítsuk össze a párizsi, a francia népet az athénivel! Mindkettő tudatlan, mindkettő befolyásolható (tán még az ok is ugyanaz), de egyben különböznek: a hazáért, az eszméért hozott áldozatban.
Vörösmarty Mihály 1846-ban még a „szellemharcok tiszta sugarát” emlegette. Igaz, a költő végig kitartott a szabadságharc politikai vezetése mellett, de a terrortól még ekkor is, ezután is idegenkedik. Madách politikusi világképe közelébb áll a rousseau-i eredethez. Egyszer a színben így értékel:
Ki mondja, hogy vérengző őrület
A nemzetet meg fogja tizedelni?
Ha forr az érc, a rossz salak kihull,
De a nemesb rész tisztán megmarad.
És hogyha mindjárt vérengzők vagyunk is,
Tekintsenek bár szörnyeteg gyanánt,
Nem gondolok nevemmel, légyen átkos,
Csak a haza legyen nagy és szabad.
(IX.:2135-2142.)
Majd utána a macskajajos kijózanodással:
Vak, aki Isten szikráját nem érti,
Ha vérrel és sárral volt is befenve.
Mi óriás volt bűne és erénye,
És mind a kettő mily bámúlatos.
Mert az erő nyomá rá bélyegét.
(X.:2373–2377.)
Szeretném fölhívni a figyelmet erre az „Isten szikrája” kifejezésre, amelyre már Barta János is reagált (Barta János: Madách Imre Bp., é.n. (1942) 135. l.). Nem kell bátorság ahhoz, hogy kijelentsük: ez a isteni szikra a hatékony, optimálisan működő polgári állam és társadalom eszméje. (Itt érintkezik véleményünk Mezei József: Madách. Az élet értelme Bp., 1977. 227. l. és tovább kifejtett véleményével.) Nemcsak a párizsi szín nyitójelszavai hangsúlyozzák ezt, hanem az is, hogy Madách disztingvál: a diktatúra és a háború szimbiózisából sarjadó erőszak, a terror vele járhat, megjelenhet (ezt a történelem is bizonyítja), de a lényeghez nem fér hozzá:
[...] Az eszmék erősbek
A rossz anyagnál. Ezt ledöntheti
Erőszak, az örökre élni fog.
(X.: 2411–3.)
Hallgassuk a szerzőt, mert nemcsak a szakralitást erősíti meg az isteni szikra minősítéssel, hanem hitet is tesz mellette:
S fejlődni látom szent eszméimet,
Tisztúlva mindig, méltóságosan,
Míg, lassan bár, betöltik a világot.
(X.: 2414–6.)
Kerényi Ferenc a Matúra Klasszikusok sorozatban a Párizsi színhez illeszti az 1847-es Szontagh Pálhoz írt szavakat („mindinkább erősödöm régi hitemben, hogy csak véres út vezetne boldogsághoz, és a francia forradalom alatt is azok voltak a legbecsületesebb emberek, kik legtöbb vért ontottak.”), de véleményünk szerint helytelenül. Ugyanis Madách is, az ország is a darab születésekor már túl van az áldozatokon, azaz a véres eszközök mellett, azokkal együtt és azok ellenére is hitet tesz a korábban Petőfi által pontosabban megfogalmazott út mellett (lásd: Az ítélet, Egy gondolat bánt engemet... stb.).
A
demokratikus, forradalmat is vállaló liberális politikus végső válaszainak
igazságát – föltételezésünk helyességet – azonban más oldalról is
megközelíthetjük. Figyeljük meg, hogy Madách az egész
műben nemcsak hogy ódzkodik az önkényuralom magasztalásától, hanem máig is
igaz pszichológiai sejtéssel mutat rá a zsarnokságnak egyéniséget deformáló
erejére:
Ádám: [...] űrt érzek, mondhatatlan űrt
(IV.: 590.)
Éva: Van a léleknek egy erős szava,
A nagyravágy. A rabszolgában alszik,
Vagy szűk körében bűnné aljasúl.
De vérével táplálván a szabadság,
Naggyá növeszti, mint polgárerényt.
Ez költ életre minden szép s nagyot,
De hogyha túlerős, anyjára tör,
S küzd véle, míg elvérzik egyikök.
(V.: 838–844.)
Ádám: E vér közt úgy gyötör az egyedüllét
(IX.: 2245.)
A fenti – kevés – példából is beláthatjuk: az egész művön végig vonul a szabadság felszabadító, egyéniség-kiteljesítő felfogása, amelynek az álombeli színekben történő korlátozása az egyik (ha nem a legfőbb oka) a távozásnak, a menekülésnek. Érdemes lenne a hatás eredetét kikutatni, mert ez nem nagyon fér össze az úgynevezett centralista csoport reformelképzeléseivel.
Össze lehetne gyűjteni részben a „színhívó” szövegekből, részben pedig az „értékelő” egységekből tucatszámra azokat az aforizmaszerű kijelentéseket, amelyek Madách politikai cél-és eszközrendszerét árnyalják, ám ennek az elvégzése igazán akkor biztat eredménnyel, ha a kortársaknál is elvégezzük: Petőfinél, Aranynál, Jókainál, másoknál. S ha a kontroll szerepét most osztjuk ki a „hivatásos” politikusok nézeteire, akkor igazolódhat föltevésünk: Madách Imre, a politikus minden területen és minden értelemben eggyé vált korának befogadóival. Szép példa erre az azonosulási képességre A civilizátor című drámája is.
V. Megjegyzések Madách politikai morálfilozófiájához
Az ember tragédiája Goethe Faustjának méltó párja. Az író egybegyúrván olvasmányélményeit és élettapasztalatát kortársai számára és nevében a mostani és a leendő befogadókra gondolva fogalmazta műegésszé véleményét. Noha nem színpadi előadásra készült, az érvelési rendszerébe színházi effektusokat is beépített, a világszínház shakespeare‑i értelmezését követve („Színház az egész világ...”). A sematikus egyszerűsítés és a pedagógiai didaktikusság veszélyét vállalva, a teljesség igénye nélkül kövessük az általunk választott gondolatmenetet!
1. A létező világnak ember fölötti léptékkel mérve is racionalitása van. Figyeljük meg, hogy az első színben a szituációból következő események során az Úr, az Angyalok és Lucifer lényegében erről beszélnek.
2. E létező világ titkai az ember, pontosabban az egyed számára titkok maradnak. Vagy még Lucifer segítsége is kevés a megismeréshez:
Ezen kötél erősb, mint én vagyok.
[...]
Ki vagy te, rém – nem téged hívtalak...
(III.: 395., 472.)
Vagy pedig az ember kerget hiú reményeket:
Ádám: Hagyd megtekintenem hát e működést...
(III.: 410.)
s a III.szín e részének további sorai. De ugyanez a probléma a Falanszter színben is:
Tudós: [...] kényszerülve lesz
Engedni az anyag kivánatomnak
(XII.: 3408–9.)
3. Ennek a ténynek belátása olyan kétségbeeséshez vezet, amelyből csupán az öngyilkosság tűnhet kiútnak. Ez a motívum többször visszatér:
Ádám: El e látással, mert megőrülök.
Ily harcban állni száz elem között
Az elhagyottság kínos érzetével.
(III.: 447–9.)
Rettentő kép [...]
(IV.: 791. –előtte Lucifer példázata az időről)
Ne lássam többé ádáz sorsomat:
A hasztalan harcot.
(XIV.: 3912–3. előtte Lucifer bemutatja az elkorcsosulást)
[...] ha tetszik, hát nem élek.
[...]
Előttem e szirt, és alatta mély:
Egy ugrás [...]
(XV.:3977.,3979–3980. válasz Lucifer determinista monológjára következve)
4. Ám pontosan ez a belátás, azaz a tudás az, ami az embert az Istentől vagy az ember‑előtti létezés szintjéről elszakította, ami emberré tette. Az embernek adatott meg a tudatos döntés és az arra következő cselekedet, amelynek szabadságát (emlékezzünk!) Lucifer adja:
Válassz jó és rossz között,
Hogy önmagad intézzed sorsodat [...]
(II.: 250–251.)
De – s ez még fontosabb – az Úr erősíti meg ezt a szabadságot:
Végetlen a tér, mely munkára hív [...]
(XV.: 4073. kiem. t.: Á.K.)
(az Angyalok Karának szavaival:)
Szabadon bűn és erény közt
Választhatni [...]
(XV.:4094–5. kiemelés tőlem –Á.K.)
Mivel érdemli ki Ádám (emberősünk) az isteni kegyet és az isteni jutalmat:
[...] tudók, mint isten
(II.: 330.)
Könnyen találhatunk választ és megfelelő idézetet:
Ádám: Nélküled, ellened hiába vívok:
Emelj vagy sújts, kitárom keblemet.
(XV.: 4003–4.)
A keresztény felfogás szerint bűnünk mértékének és jellegének a belátása és megbánása, a készség a vezeklésre, a Jó követésének szándéka elegendő lehet az isteni irgalom elnyerésére. Ne felejtsük: itt mindenki vereséget szenvedett! Ádám már a porban; Lucifer utolsó esélye csak annyi, hogy Évát taszítsa a halálba hívó kétségbeesésbe:
S te dőre asszony, mondd, mit kérkedel?
Fiad Édenben is bűnnel fogamzott,
[eredetileg: Fiad bűnben, trón bíborán fogamzott]
Az hoz földedre minden bűnt s nyomort.
De Éva felelete porba zúzza reményét:
Ha úgy akarja isten, majd fogamzik
Más a nyomorban, aki eltörüli,
Testvériséget hozván a világra.
(XV.:4008-13.)
Akkor viszont hol marad az a világnézeti megalapozás, amire a mű mint katedrális épül? Ádám a megerősítést (hiszen erről van szó) nem csupán isteni kegy gyanánt kapja! Madách embere kiérdemli, megküzd érte. Ha a világról való tudása nem is érdemesítené rá, annál inkább tapasztalata az emberi társadalomról (és annak jövőjéről), valamint az a bölcsessége, amelyet az emberi cselekedetek mozgatórugóinak a megismerése közben szerez (meg is, hozzá is öregszik). A bizonyításhoz nem kívánjuk az álomszínek minden gondolatát végigkövetni és feltérképezni, csupán utalunk a szakirodalomra: Barta János, Eisemann György, Horváth Károly, Mezei József, Németh G. Béla, Sőtér István és mások tanulmányaira.
Idézzük fel, mit mondat Ádámmal a gondolkodó, a politikus, a költő Madách Imre!
[...] ifju keblem forró vágya más:
Jövőmbe vetni egy tekintetet.
Hadd lássam, mért küzdök, mit szenvedek
(III.: 541–3.)
Ez az álom, ez a jövő‑játék teszi lehetővé, hogy Madách rámutasson: világnézetének alappillérei hogyan, mikor és miért alakultak ki. Így tudja érzékeltetni, hogy azok töredékeiben mennyire valósíthatók meg, s hogy mennyire kell lennie egy teljes megvalósulásnak. Mindez Ádámnak álom és jövő, ám a költőnek a múlt és tapasztalás. A kettőnek úgy kell összefonódnia, hogy a befogadó belássa: számára az alkotó gondolkodása, világnézete zsinórmérték lehet.
S itt most nem a nemesi‑polgári liberalizmus elfogadásáról van szó, az átmentett reneszánsz és/vagy felvilágosodás haladó hagyományairól. Sokkal többről: az ember nembeli és egyedi létének értelméről. Azonban Madách nem filozófiatörténetet ad elő. Nem minősíti, nem értékeli a múltat, azaz az álom‑jövőt Ádám szempontjából vagy éppen az Úr magasságából (mindenképpen egy társadalmi réteg érdekének megfelelően). Ez nem lenne sem etikus, sem elegáns.
Ádám: [...].Világosíts fel
[...]
[...] mert ezen
Bizonytalanság a pokol. –
Az Úr: Ne kérd
Tovább a titkot, mit jótékonyan
Takart el istenkéz vágyó szemedtől
(XV.:4039-44.)
És a továbbiakban Ádám is, Lucifer is egyaránt a háttérbe kerül. A nagy összegzéskor immár csak a kishitűség (Ádám) és a kételkedés (Lucifer) jut nekik osztályrészül, amelyek csak árnyalják azt. Az Úr veszi át Madáchtól a szót, az Úr szavai a gondolkodó költő szavai.
Először a gondolatív két végső pontját adja meg:
Ha látnád, a földön múlékonyan
Pihen csak lelked s túl örök idő vár:
Erény nem volna itt szenvedni többé.
(XV.: 4045–7.)
Ez egyrészt a harmadik szín „mit szenvedek”‑jére utal vissza, másrészt az antikvitásban először megfogalmazódó önérdekről való lemondásra utal. Hasonlóan a továbbiakban:
Ha látnád, a por lelkedet felissza;
Mi sarkantyúzna, nagy eszmék miatt
Hogy a múló perc élvéről lemondj?
(XV.:4048-50.)
Itt nem a tettekről van szó, hanem a két feltételezés között kifeszített, értelemmel felfoghatatlan időélményről, amely nemcsak Ádámot viszi‑viheti a kilátástalanság tévútjára, hanem a befogadót is.
Madách, a beteg Madách jól ismerte örökölt betegségének természetét. Tudta, hogy az időhöz, annak végtelenségéhez és emberi végességéhez nagyon könnyen kapcsolódik a munkát bénító depresszió. Ám a költő‑filozófus, aki jártas a politikában is (az 1843‑as pozsonyi országgyűlés óta a magyar politikusok második vonalába és nemzedékébe tartozott), tud feloldást. Így határozza meg a számunkra adott idő‑dimenzió feltételeit, meggyőző szándékát az Úr szájába adja, s azt az isteni tekintéllyel támasztja alá:
Ha percnyi léted súlyától legörnyedsz,
Emel majd a végetlen érzete.
S ha ennek elragadna büszkesége,
Fog korlátozni az arasznyi lét.
(XV.:4052-55.)
Ezek után tér vissza az ismerős motívum, mintha Wagner zenedrámái ihlették volna: a küzdés és a szerelem, a közösség és az egyén, a szabadság és a boldogság, a férfi és a nő – e kapcsolatok harmóniáját kell megteremteni. Azt a harmóniát, amelyben ráadásul a politika és a kalokagathia egyensúlya is megvalósul. A megfogalmazás felszólítással indul:
Karod erős – szived emelkedett
Végetlen a tér, mely munkára hív...
(XV.: 4072–3. kiemelés tőlem –Á.K.)
Íme: ama munkának sem az idő, sem a tér nem lehet korlátja. Az a közösség, amelyért Madách embere küzd, nem a liberalista‑nacionalista felfogás szerinti hon (III.: 349–355. – Lucifer); a madáchi értelmezésben ebbe a közösségbe minden ember beletartozik színre, nemre, nyelvre vagy másra való tekintet nélkül. A reformkor élményétől még most is mámoros, a szabadságharc sikereit és kudarcait, áldozatát, kínját, gyötrődését megélt költőnek szíve sajog:
Egyet bánok csak: a haza fogalmát...
(XII.:3153. és a többi sor)
De jól tudja, az ember esélye a jobb jövőre, de a túlélésre is csak globális méretekben valósítható meg.
És még mindig nincs vége a tanításnak.
[...] S ha tettdús életed
Zajában elnémúl ez égi szó
E gyönge nő tisztább lelkülete
Az érdekek mocskától távolabb,
Meghallja azt, és szíverén keresztül
Költészetté fog és dallá szürődni.
(XV.:4076–4081.)
A művészet és a szerelem időtlenségén túl (az ősi toposz és a XI. szín vége) e kijelentésbe az utódok is beleérthetők. Amit az Úr filozófiai szinten fogalmaz meg, ugyanazt hallhatjuk ki az Angyalok Karának misztikusabb, de érzékletesebb énekéből is. Éva, a nő, a szerelem érti meg először és valósíthatja meg ezt a feladatot. (Ennél szebb igazolása nincs sem a mitológia vádlottjának, sem a családi boldogság összezúzójának – bár Madách már a II.színben apokrif értelmezésével felment az első, XI. színében pedig a második vád alól).
Ádám, aki racionálisan kívánt közeledni mindenhez, most is kételkedik. Számot vetett a múlttal, s látja: a jövő rajtuk, és másokon, rajtunk múlik. Nem csoda hát a végső kételkedése sem:
Csak az a vég! – Csak azt tudnám feledni!
(XV.:4116.)
De nem ez a sóhaj Madách Imre utolsó szava. Bármennyire tartott is kortársainak gyengeségétől, esendőségétől, a történelmünkben oly sokszor bekövetkező körülmények hátrányossá válásától, az utolsó gondolata a figura etimologikába rejtett bizalom, a munkálkodó, a küzdő, a teremtő ember bizalma.
A tollát letevő költő elmondhatta:
Be van fejezve a nagy mű [...]
S ha idézte magát, abban sem büszkeség, sem túlzás nem volt. Ez a drámai költemény olyan elméleti és érzelmi megalapozása a jövőt alakítani akaró ember világnézetének (1859–60‑ban, de később is), amely hű '48 szelleméhez, ugyanakkor nem zárkózik el az új nézetek befogadásától sem, ha azok is előre viszik az embernemet.
(Köszönetemet fejezem ki a szegedi Deák Ferenc Alapítványnak a cikk elkészítésében nyújtott segítségéért.)