Kozma Dezső
Vallásos
élmény és létértelmezés Madách műveiben
Úgy vélem, szükségtelen itt különösképpen bizonygatni, milyen gyakran fordulnak az 1848–49-es szabadságharcot követő években, nagy remények szertefoszlása után, költőink a Bibliához, annak jelképes történeteihez. Érthető, hisz az önkényuralom nyomasztó viszonyai közepette, a „csillagoltó sötétségben” az evangélium, a bibliai példázatok igen alkalmasaknak bizonyultak a mély lelki válságba jutó én s a magyarság sorskérdéseinek művészi megszólaltatására.
A prózánál közvetlenebbül valló költészetben különösképpen. Arany, Tompa, Madách ezekben az években sűrűn és sokféleképpen használják fel műveikben a vallási, mitológiai jelképeket, motívumokat, nyelvi fordulatokat. Persze, művészi világképüktől függően, más-más módon. A megrokkant Vörösmarty és a virrasztó Vajda túlfeszített indulatú, döbbenetes romantikus képekben, a vívódó Arany rendszerint metaforikus építkezésű, a műfajt megújító versekben, Tompa közvetlenebbül, kevesebb poétikai megformáltsággal, Madách a végső kérdésekkel viaskodó történetfilozófiai töprengéssel.
Valamiképpen valamennyien a lesz még egyszer ünnep a világon, a bízva-bízás reményével. S azzal az erkölcsi igénnyel, amelyet a bizonyosságot kereső Arany így fogalmazott meg 1850 őszén:
Hagyjátok a meddő vitát!
Bölcs Isten az, ki
rendel;
Az ember tiszta, hogy
legyen
Békében, harcban ember.
Méltó képmása Istennek,
S polgára a hazának,
Válassza ott, válassza
itt
A jobbik részt magának.
A zsidóság babiloni rabsága, a szenvedő Jób megpróbáltatásai, Jeremiás és Ráchel siralmai, a Messiást váró Simeon, a nemzete élére álló Mózes könnyen „megfejthető” jelképek a verset olvasók számára, hisz – miként Arany fejtegeti – a Biblia némely szólamai, közmondásai az utóbbi háromszáz év alatt annyira „meghonosultak a népi ajkon”, hogy eredeti zamatukat tekintve egyenlők a legmagyarabb kifejezésekkel.
Természetesen, amikor a költőink vallási-mitológiai ihletésű műveiről beszélünk, érdemes emlékezetbe idézni az önéletrajzi élményeket, ösztönzéseket is. Arany mondja el Gyulainak megküldött önéletrajzában, mennyire „elragadta” szüleinek és szűkebb szalontai környezetének vallásossága, milyen hatással voltak rá a Szentírás „vonzóbb helyei”, illetve a zsoltárok. Azt is tudjuk, miként alakították felfogását a Debrecenben kiadott és Nagyszalontán is használt, szabadabb szellemben írott kálvinista hittankönyvek. Tompa Mihálynak mint református lelkésznek napi olvasmánya a Biblia, verseiben nem nehéz felismerni a prédikátori patetikusságot.
Madách katolikus neveltetése közismert, könyvtárában három nyelven (latinul, magyarul, németül) is ott volt a Biblia. Műveit – költeményeit, Az ember tragédiáját, drámáit – nem is értelmezhetjük a Biblia nélkül. Sőt azt is mondhatnám: az oly sokféleképpen magyarázott Tragédiának épp a mitikus színeit, az isteni és emberi szféra, hit és tudás viszonyát vitatták (és vitatják) a legvégletesebb módon.
A Tragédia főbb eszméit (gondviselés és szabad akarat, ráció és érzelem, harmónia és diszharmónia stb.) előlegező, gondolati fogantatású, a dalformától eltávolodó lírai költészetének jó része bibliai tárgyú, a Biblia kínálta nyelvi lehetőségeket kihasználó. Már ezekben (a gyakran epikai keretű, zárt formájú) versekben észrevehető Madáchnak az a felismerése, hogy – miként Horváth Károly mondja – „a bibliai mítosz alkalmas költői forma általános emberi kérdések felvetésére és megvizsgálására, bizonyos kompozíciós zártságot adva az élet különféle aspektusait számba vevő gondolatmenetre”. (Horváth Károly: Madách Imre. 1984. 135.)
Mindenekelőtt utalnék a jelképes című (Benső küzdés) lírai versciklusára, s főleg az olyan költeményeire, mint (az ugyancsak jelképes) Hit és tudás: Isten, ember és természet harmóniája, az Éden „mint szép álom emléke” dereng fel a „vad rengetegben árván bolyongó” emberben. Mégpedig a paradicsomi összhang megbomlásának azzal a nosztalgiájával, amely ott fog majd kísérteni Ádám és Éva küzdelmes álomképeiben, vágyálmaiban.
Megszakadt a mindenség gyürűje,
Melyben Isten, ember
együtt éltek,
S a nagy űrt tán át sem
tudja szállni
isten gondja és
emberremények.
– így a vers.
A végleg elvesztett „összhangzás” fájdalmát érezzük ki egy másik, Vajda töprengő meditációival, illetve Komjáthy révületeivel rokon költeményének ilyen soraiból: „De az ember teremteni akart, / Kitépte földét s elrontá a dalt. / – Azóta éltünk, mint vad ének, zeng, / Széthangzik minden, rémesen dereng.” (Őrüljek meg.) Ezt az elrontott dalt – „feledett dallam”-ként – „rejtélyes”, „szent” gyermekfő őrzi a Gyermekeimhez címűben. Mintegy közvetítőként a világ ura és a tőle elszakadt, önlábra álló ember között.
Vannak Madáchnak versei, amelyekben változtat a bibliai történeteken. Az első halottban például Káin sorsa tragikus. A kétkedő Káin ugyanis nem akarja megölni a hívő, Istennek hódoló testvérét: a „fagylaló ész” (a Tragédiában: „rideg tudás”) készteti arra. Tette láttán – a vers szerint – „borzadva áll meg”. Ugyanakkor Madách a „virrasztó női hűség” mélyen megélt érzéseivel, Ábel feleségének férje iránti elmúlhatatlan ragaszkodásával egészíti ki a tragikus eseményt. A megtérést hiába hirdető Lót – mint Isten megbízottja – nem térhet ki a prófétasors elől: az otthonához ragaszkodó feleség így biztatja férjét:
Nem, nem, menj magad, Lót, neked élned kell
még,
Téged Isten szentelt eszközűl választott,
Prófétája lettél, s hogy
hirdesd az ígét,
Mellyet
a sors rádmér, tűrnöd kell a sorsot.
(Emlékezzünk: Vajda a Sodoma című versében visszájára fordítja a bibliai történetet: megváltást remél a pusztító hamu-özöntől, amely eltörli a „természettelen világot”.)
Madách utolsó nagyobb befejezett művének a hőse, Mózes az előbbi utat járja majd végig.
Az 50-es évek elején keletkezett lírai versciklusának, A halál költészetének negyedik része a Madách műveiben annyiszor ott feszülő és annyiféleképpen értelmezett ellentétet fogalmazza meg: a nemes célokért küzdő lélek és az őt megérteni nem tudó tömeg szembenállását. A vers szerint „a valódi nagynak káromlás jut” vagy „véres feszület”. Az életükben meg nem értett „nagy lelkek” számára a halál „osztja szét a csillagkoszorút”, a kivételes szellem utólag éled fel „félistenképpen”: „Mint Krisztus, akit szinte felfeszített / Az élet, e kislelkű uzsora, / Míg a halál keresztjének szent oltárt, / Magának Isten jobbján helyt ada” – olvashatjuk (a nem csak erre a versre jellemző) érzékletes képekből szőtt költeményben.
Mindezek (az itt inkább csak jelzett) ellentétek teljesednek ki később Madách emberiség-költeményében, Az ember tragédiájában. Bonyolultabban, a történelmi, társadalmi és természeti lét egymásnak feszülő ellentéteivel összefonódva. A két szféra – az isteni és az emberi – által válik egységes egésszé a mű világa.
Hogy az emberiség főbb eszméinek sorsát keretbe fogó mitikus színek nem tekinthetők pusztán műfaji hagyománynak, az Madách Erdélyi Jánosnak 1862. szeptember 13-án írott, azóta számtalanszor idézett leveléből is kitűnik. Fontosnak tartja ugyanis felhívni a figyelmet arra, hogy műve szorosan kapcsolódik a bibliai teremtéstörténethez, az első emberpárhoz. Ilyenképpen hárítva el Erdélyi kifogásait: „Egész művem alapeszméje az akar lenni, hogy amint az ember istentől elszakad s önerejére támaszkodva cselekedni kezd: az emberiség legnagyobb s legszentebb eszméin végig egymásután cselekszi ezt.” Majd így folytatja: „...Bár kétségbeesve azt tartja [ti.: az ember], hogy eddig tett minden kísérlete erőfogyasztás volt, azért mégis fejlődése mindig előbbre s előbbre ment [...], s azon emberi gyöngét, melyet saját maga legyőzni nem bír, az isteni gondviselés vezérlő keze pótolja, mire az utolsó jelenet »küzdj és bízzál«-ja vonatkozik.” (Az én kiemeléseim – K. D.)
137
Úgy gondolom tehát: jobban oda kell figyelnünk a mitikus színek és a történeti színek szerves egységére, tüzetesebb vizsgálódást érdemelnek az expozíció azon gondolati elemei, amelyek már jelzik a mű későbbi feszültségeit, az emberi lét pólusait; azok a mozzanatok, amelyek arra késztetik az első emberpárt, hogy elszakadjon a mindenség teremtőjétől, és megkísérelje megteremteni a maga függetlenségének elképzelt földi Édenét.
Lényeget láttatónak vélem Eisemann György észrevételét: ha nem az Úr a léttörvények autentikus képviselője, akkor csakugyan nem sok értelme van a bibliai szimbolikának (Eisemann György: Létértelmező motívumok Az ember tragédiájában. Irodalomtörténet, 1992. 1. sz. 3.) A három főangyal dicsőítő himnusza és a teremtéssel elégedetlen, a maga osztályrészét követelő Lucifer vitája a mű alapkonfliktusait készítik elő: szellem és anyag, értelem és érzelem, józan realitás és merész képzelet, remény és kétely, hit és tudás, rossz és jó, rész és egész, élet és halál egymásrautaltságát. Sőt úgy vélem, nem alaptalan Horváth Károly feltételezése: mintha a kezdeti harmónia megbomlása eleve szükségszerű lenne. Úgy is mondhatnám: az expozíció mintegy sugallja ezeknek az ellentéte erőknek a későbbi küzdelmét.
A mennyekben az angyalok kara ilyenképpen köszönti a föld ifjú szellemét:
Kis határodon nagy eszmék
Fognak lenni
küzdelemben,
S bár a szép s rút, a
mosoly s könny,
Mint tavasz s tél, kört
vesz rajta,
Fénye, árnya lészen együtt:
Az Úr kedve és haragja.
Az égi és a földi világot a létezésnek épp azok a nagy kérdései kapcsolják össze, amelyek már a mitikus keretszínekben jelen vannak. A mű elején önálló cselekvésre késztetően, az emberi teremtőképességnek azzal a tudatával, hogy „önmaga intézze” sorsát. A végén a lehetőség ígéretével. „Hadd fontolom meg: / Dacoljak-e még Isten végzetével” – válaszolja Ádám Évának a rettentő látomások után, rádöbbenve harcának hasztalanságára. Amikor megtudja, hogy nincs értelme kitérnie történelmi sorsvállalása elől, tanácstalanul borul le az Úr előtt, felismerve, hogy az ember felett ott áll pajzsul Isten kegyelme: „Uram, legyőztél. Ím porban vagyok, / Nélküled, ellened hiába vívok: / Emelj vagy sújts, kitárom keblemet.” Az Úr tehát ismét „kegyébe” veszi a csalódás keserűségét annyiszor megélt embert, de Ember és Isten viszonyának ebben az újjászületésében, az égi szózatban, ebben a gondviselésben hangsúlyt kap az eszmény, a merész gondolat („a végetlen érzete”) és a kényszerítő realitás („az arasznyi lét”) egymást fegyelmező egyensúlya. Ugyanakkor a „tettdús élet” követésének szükségessége is: „Karod erős – szived emelkedett: / Végetlen a tér, mely munkára hív” – erősíti meg az Úr a küzdelemre ismét kész Ádám hitét.
A vágyaknak és lehetőségeknek ebben az (egymást kiegészítő) egyensúlyában az ember nem szakadhat el a természet törvényeitől, ugyanakkor alakítója is azoknak. Valahogy olyanképpen, ahogyan tíz év múlva Jókai éli át a Fekete gyémántokban ezt a teremtő-képességet, a magasztosság soha meg nem szűnő áhítását:
S az ember folytatja az Istent.
Ez a jutalma.
S amellett megmarad embernek.
Ez a vigasztalása.
Madách is hisz az emberi alkotóképességben. Ezért dönt emberideálja – kételyek és kudarcok ellenére – a küzdelmes élet szépsége mellett. A mű zárszavában az isteni biztatás ebben a hitében erősíti meg az embert.
Az Ádáméhoz hasonló, döntésre kényszerítő helyzetben áll az Úr előtt a nemzete „bilincseit letörni hívatott” alkotó ember, Mózes is. A szent célt megfogalmazó isteni biztatásra („Szabadítóját várja Izrael, / S bilincseit letörni vagy hivatva.”) ismeri fel hivatásának értelmét, vállalkozik a hosszú szolgaságban „megromlott”, új hazát kereső népe vezetésére. Arra, hogy azt (ha kell kíméletlen eszközökkel is) szabadságra érdemessé tegye. Emberi akarattal és elszántsággal, ugyanakkor megfontoltsággal; a próféták megszállottságával, a gondviselés tudatával: „Karod erős lesz, és nyelved hatalmas, / Ha én leszek veled, meg az igazság.”
Ádám bizonytalanságban megőrzött hite a Mózesben hozza meg gyümölcsét. A magasztos cél megvalósításának buktatóival tisztában levő, népét az Ígéret földjére eljuttató Mózes halála után végkövetkeztetésként hangzanak el Józsué szavai: „Prófétád sírba szállott, és vele / A kétes küzdés fájdalmas kora. – De oh ne hidd, hogy meddő volt azért / E gyász kor. – Nem, nem, az szülé az újat.”
Hogy ezek a szavak mennyire időszerűen hangzottak a 60-as évek elején, azt fölösleges részletezni.
Megfontolandó Nemeskürty István Madách drámáinak legújabb kiadásához fűzött megjegyzése: a Mózes sok tekintetben a Tragédia folytatása.
Elsősorban korhoz kötöttségük miatt érzem annak. A Világost követő évtized tanulságaiból merítő, a kor kínálta élményeket, eszméket történelmi perspektívába állító egyetemes érvényű alkotás mindkettő.
Végszóként még csak annyit: a lét-nemlét kérdésein töprengő, Isten-kereső ember állandó ihletője a modern magyar költészetnek is. A lélek önkitárulkozásának régi formái – a fohász, a könyörgés, a hálaadás, az imádság – századunk zaklatott életű emberének lelkivilágáról hoznak hírt. A megnyugvásra vágyó emberről.
Mikor elhagytak,
Mikor a lelkem
roskadozva vittem,
Csöndesen és váratlanul
Átölelt az Isten.
– áll elénk Ady Az Úr érkezése című versében.
Ady – századunk költőóriása – tanúsíthatná azt is, hogy ezek a bensőséges vallomások túlmutatnak az Én belső világán: egy közösség, egy nemzet vallomásai is.