Bene Kálmán
Emlékezés Horváth Károlyról
Tisztelt
Társaság, Barátaim!
Június
15-én délután fél 3-kor a budai Farkasréti Temetõben eltemették dr.
Horváth Károlyt, a szegedi József Attila Tudományegyetem nyugalmazott egyetemi
tanárát, az MTA Irodalomtudományi Intézetének élete végéig aktív
fõmunkatársát, a Madách Irodalmi Társaság tiszteletbeli alelnökét.
Társaságunk nevében azért vállaltam, hogy itt most egy rövid megemlékezést
mondjak el róla, mert közel három évtizede személyesen is ismerhettem,
becsültem s szerettem Horváth Károlyt, a tudóst, a tanárt és az embert. Nem
méltatás, értékelés a szándékom: ez elhangzott már a temetésen, s elvégzik
majd a szakmai fórumokon s a folyóiratokban a nálam erre hivatottabbak. Csak
néhány, talán szubjektív emlék, egy-két kiragadott jellemzõ adat
felvillantása a célom, csak annyit szeretnék, hogy itt most még egyszer
meghajtsuk fejünket az eltávozott elõtt.
Csak
röviden szólnék a tudósról – hisz Károly bácsi irodalomtörténeti
munkássága ebben a társaságban jól ismert. A bibliográfiák elsõ adatként
1932-ben Budapesten született doktori disszertációját jelzik: a
francia reneszánsz költõrõl és drámaíróról, Étienne Jodelle-rõl írta. Érdekes választás: az
univerzális tehetségû mûvész és kalandor portréja mintha már
jelezné Horváth Károly érdeklõdését a legszínesebb, legszélsõségesebb
irodalmi kor, a romantika iránt – hiszen az évtizedekre nyúló tanári munka
közben a magyar 19. század egyik legfelkészültebb, legjelentõsebb
kutatója vált belõle. A romantikáról írt stílusmonográfiája, vagy a
pozitivizmusról közölt nagy összefoglaló tanulmánya bizonyítja, hogy az
irodalomtörténet mellett az irodalomtudományban is pótolhatatlan
mûveket hagyott ránk. Ám legjelentõsebb munkái fõleg két
nagy életmûhöz, a Vörösmarty- és a Madách-kutatáshoz kapcsolódnak.
Felsorolhatnánk itt a szövegkiadásokat, kritikai kiadásokat, monográfiákat,
tanulmányköteteket – s megszámlálhatatlan fontos cikket, tanulmányt. Ha
valamit mégis ki kellene emelni, akkor az
általa szerkesztett Vörösmarty kritikai kiadás hatalmas vállalkozását,
Madách-monográfiáját és Madách-kiadásait említeném: a kéziratot s a fehér
könyvet. És természetesen azt a tanulmányt, amely az elsõ Madách
Szimpózium kötetének nyitó darabja: Az
ember tragédiája szereplõinek és motívumainak bibliai és világirodalmi
elõzményeirõl. Azt hiszem, ez a tanulmány sokáig jelentheti
még a mércét, a követendõ példát számunkra, a szimpózium
elõadói számára.
Engedjék meg, hogy az ismert tudományos
pálya méltatása helyett hadd szóljak inkább Horváth Károlyról, a tanárról s az
emberrõl. Sajnos nem ismertem már fiatal tanár korában – hogy milyen
lehetett, azt a megemlékezésre készülve az ötvenes években írt
tanítóképzõs jegyzeteit olvasgatva tudtam meg. Nos, ezekben a
jegyzetekben csak nyomelemekben lelhetõ fel a Rákosi-korszak.
Madáchról, Keményrõl, Aranyról ír bennük Horváth Károly, olyan
színvonalon és közérthetõen, hogy sorai ma is felhasználhatóak
lennének középiskolás tankönyvekként, vagy a fõsikolákon. (Csak
zárójelben jegyzem meg: a Juhász Gyula Tanárképzõ Fõiskolán
oktatói munkámban és készólõ gimnáziumi tankönyvemben fel fogom
használni ezeket a jegyzeteket, hiszen a pontos, lelkiismeretes munka, az
élvezetes stílusban megírt irodalmi ismeretterjesztés nem avul el.)
1967-ben a szegedi bölcsészkaron ismertem
meg Károly bácsit – elõadásait, szemináriumait látogattam, nála
szakdolgoztam. Mint idét-
len jókedvû ifjak, eleinte megmosolyogtuk a szertartásos biccentését a
szemináriumok kezdetén, a kissé papos beszédmódot, a vidám percekben a mi
hahotáinkra viszonzott kuncogását, göcögõ nevetését. De nem hiányoztunk
volna óráiról, heteket készültünk egy dolgozatunkra nála, s meg is tanultuk,
el is olvastuk, amit lehetett és amit kért a tárgyból. Úgy emlékszem, nagyon
sokat kért, s még többet adott.
Szinte természetes, hogy nála írtam
doktori disszertációmat, s kapcsolatunk késõbb sem szakadt meg.
Nyugdíjasként kutatási témavezetõm volt az Irodalomtudományi
Intézetben, s mindig készséggel segített, ha bármilyen szakmai problémával
kerestem meg. Tanítványának vallom magam büszkén, s bár lehet, hogy mint
Kepler tanítványa, semmit sem fogtam fel, s én is csak a butával lettem
egyenlõ.
25 éven át leveleztünk. A hangnem közben
szívélyes-kollégiálisból atyai-barátivá melegedett. Lefegyverzõen
szerény volt: egy alkalommal csak szinte mellékesen mondta el: 1930-ban
elõször egy egyetemista barátja meghívására járt Szegeden. Az
illetõ késõbb szép pályát futott be. Ki volt? – tudakoltam. Bibó
István – válaszolta. S azután semmi kommentár.
Már két évtizede sokszor
elõfordult, hogy egy-egy levele késett – ilyenkor tényszerûen
beszámolt: kórházban voltam, szanatóriumban kezeltek. Sohasem panaszkodott
azonban, mindig vállalta a sorsot, s tette a kötelességét. Lehet, hogy
elfogult vagyok: de számomra Arany János nagy tudása, emberi magatartása,
kötelességtudata, szerénysége, hite Horváth Károlyban reinkarnálódott. Talán
nem lehet véletlen, hogy élete egyik utolsó tanulmányában, Arany Dante Ódájának elemzésében éppen a hitlen
embert is hívõvé térítõ dantei mû és a róla írt Arany-vers
gondolatait világította át. Ez a tanulmány a Dante-vers teljes holdudvarát is
feltérképezi. Ír a Sejtelemrõl is, amelyet nem véletlenül idéznék
most teljes terjedelmében:
Életem
hatvanhatodik évébe'
Köt
engemet a Jóisten kévébe,
Betakarít
régi rakott csûrébe,
Vet
helyembe más gabonát cserébe.
Errõl a csodálatos kis
versrõl, Aranyról – és bizony talán magáról is – írja Horváth Károly: A vers azt sugalmazza, hogy a halálhoz közeledõ
Aranynak megadatott, hogy magát gabonának érezze, nem konkolynak, s hogy mint
jó gabona kerül majd be a Nagy Csûrbe.