Benes Istvánné
Életfák és tilalomfák
Madách Imre tájrajzainak bemutatása
projektív és szimbolikus tartalmaik alapján
A szimbolika „a három
tényezõs fizikai mozdulatnak a negyedik tényezõ szolgálatába
állítását tárgyalja.”
Dienes
Valéria
A
Tragédia indító színében – s épp Luciferrel – mondatja ki Madách az emberi
eszmélet legõsibb képébõl származó, a létreébredés léthoszszig
tartó döbbenetének – élménynek és tartalomnak – talán lehetõ legtömörebb
summázatát:
Te
anyagot szültél, én tért nyerék.
És
ez, a kozmikus múltba visszautalt minden mélységet és sötétséget ismerõ,
avval egylényegûként azonosuló bukott angyal, negatív világosságának
kinyilvánításával ott áll az Úr színe elõtt, a mindenek igazát
megvilágító fénykörben – s pökhendi káprázatával éppoly hitelesként,
akárcsak kényszerû eredendõségében.
Röviddel késõbb már Ádámnak – egy
másfajta birtokbavétel aktusát kísérõ – szavait halljuk:
Ez
az enyém. A nagy világ helyett
E
tér lesz otthonom. Birok vele.
Mily hatalmas íven nyugvó, s mennyire
sürgetõ az út a két kozmikus tilalomfától az emberléptékû
mezsgyekaróig, a palócföldi, keresztet formázó „cucákig” és a valódi
keresztekhez – Madách tájrajzainak e két kitüntetett tárgyáig...
A térrel való bánás és a hátrahagyott
nyomok arculata az élõlényekre meghatározott módon jellemzõ.
Alapvetõen ezen az elven mûködik az indiánok nyomolvasása csakúgy,
mint a szintén igencsak õsi megfigyelések talajából kinõtt
kézírásvizsgálat, vagy a pszichológia újabb gyakorlatában használatos
rajztesztek személyiségfeltáró módszere is. Az emberi kéz által szándékosan
létrehozott nyomok tanulmányozásának története az idõszámításunk
elõtti V-VII. századig nyúlik vissza, amikoris a kínai mesterek a
homokba rajzolt vonalak mélységébõl, hosszából, irányulásából, az egyén
kevésbé nyilvánvaló tulajdonságaira vonatkozó következtetéseket voltak
képesek már levonni.
A rajzban megnyilvánuló projektív és
szimbolikus tartalmak alapján való interpretációra bármilyen kötött vagy
szabadon választott témájú rajz lehetõséget kínál, mindazonáltal a
tájrajz mint a Természet ábrázolása és utánérzése, hívhatja elõ az
érintetlen, spontán, gyermekien tiszta és igaz, az egyén természetes
állapotára vonatkozó legmélyebb lelki tartalmakat.
A Természet: anyaszimbólum és egyben az
ember nõi aspektusának, animájának hordozója is. A gyöngéd, az éltetõ,
az elvárásokat teljesítõ, vagy az elutasító, a leválasztó anyáról és
az ezzel vonatkozásba hozható minden érzelmi és materiális élményrõl
szóló emlék és képzet innen ered és ide torkollik – amivel lehet azonosulni,
vagy negatív aspektusai ellen tiltakozva, azokat tagadni, vagy akár letagadni
is. Minden rajz – természeténél fogva – valamiképpen mitologikus is, így teret
nyújt bármiféle metamorfózisnak; az individuáció útját járó egyén önpróbálgatására,
a személyiség különbözõ rétegeinek különféle helyzetekbe, formákba,
viszonyokba illesztésére, annak büntetésére vagy megjutalmazására is.
A grafológia gyakorlati tapasztalatait és
a lélektani rajzvizsgálatok – több szerzõ által ismertetett – módszereit
és eredményeit egybevetve jutottam Madách tájrajzai vizsgálatának
gondolatához. E kétirányú megközelítés sok azonos módszertani alkalmazási
lehetõség mellett legalább annyi, egy az egyben át nem tehetõ,
más nézõpontból kiinduló feltevést tett szükségessé. Így – többek
között – alapvetõ figyelmet kellett szentelni az írástömb és a rajz nem
azonos irányú építkezésére, a szabad és a kötött témájú nyomképzés szemléletes
mennyiségi és minõségi,
tematikai komplexitásán túl, a keletkezés, a lefolyás, az eredmény technikai
és lelki vonatkozásaira, gondolva itt az indíttatás, a törekvés, a
figyelemösszpontosítás és egyéb, a történésbe – esetlegesen – éppúgy
belejátszó, más-más eredetû és szálakon futó szövevényére.
Az írás vagy rajzolás szándékával
választott papírlap – vagy bármilyen erre alkalmas felület – „még csupán és
már egészen” magában foglalja a nyilvánvalóság és a megnyilatkozás összes
lehetségét és lehetõségét, ilymódon egyaránt képviselve a makro- és
mikrokozmosz absztrakt és konkrét aspektusait. A papírlapnak ugyanis nem
csupán síkbeli kiterjedése van, de adott felület mélységére és magasságára –
mintegy a felfoghatón és az érzékelhetõn túl létezõ dolgokra –
utaló eszmélettel is rendelkezünk. Az egyén ide vonatkozó viszonyulásáról nyerünk
értesülést már a papírfekvés megválasztásából, majd a kész mû – írástömb
vagy rajz – beírt-berajzolt és üresen hagyott
felületeinek – inkább „érzett”, mintsem észokokkal alátámasztható –
arányaiból és ezek összefüggéseibõl. Ha e jelenség létrejöttét mint a
gravitációs vonzás irányába és ellenében végrehajtott, illetõleg a
felületrõl felemelt kéz és író-rajzeszköz átívelõ, áthidaló
gesztusai eredményeként szemléljük: e mozgásminõségek mögött
rejlõ örök szimbolikus értékek tartalmához jutottunk el. Ide tartozik minden,
amibõl a hit, a vallás, a szépség és igazság táplálkozik, amibõl
a formanívó, az etikai és esztétikai gyökerek kiindulnak, s amit ugyanezen
tárgyú vágyak, törekvések, készségek – hasztalan és mégis – elérni
igyekeznek.
Madách
rajzai
esetében
–
az
eredetileg
kéznél
levõ
papírlap
méretének,
formájának megbízható ismerete hiányában (a lapszéleknek a rajz elkészülte
utáni megváltoztatása, csonkítása eshetõségével is számolva) csupán
következtetni lehet, illetõleg a több rajzot is tartalmazó lapok
alapján valószínûsíteni azt a gondolatot, hogy a Költõ a valóságos
vagy valóságosan létezhetõ dolgokat ábrázoló, az ábrát illetõen
tudatosabb, szándékosabb célzatú rajzait inkább a konvencionális választásúnak
minõsülõ „álló” lapra – ha azt különbözõ tárgyú és
terjedelmû tömbök közt felosztva is – szerette felvinni. Tájrajzait
viszont szinte minden esetben a tágabb horizontális térigény jegyében építette
fel, ami önmagában nem hordoz különösebb jelentéstartalmat, csupán egyfajta
–
általános
–
szükségszerûséget
képvisel,
ám
többi
–
szintén
szub
jektívebb
– rajzaival összevetve – esetleg – jobb megvilágításba kerülhetne Madách
papírfekvés igénye. Nem lehetetlen, hogy ebbõl a feltevésbõl
kiindulva sikerülhetne Madách több rajzának, ha nem is konkrét, de lelki,
emocionális eredetéhez közelebb kerülni.
A papír igénybevételének
praktikus-takarékos vonatkozását illetõen, talán nem érdektelen
emlékezetünkbe idézni a Költõ bájos gyermekkori levelét, amelyben a
„kis Károly” érdekében „könyörög” édesanyjához – feltehetõen az e
kérését könyörtelenül megtagadott „Hofmester” háta mögött – „fertály árkus
papiros”-ért.
A tájrajzok vonalai olykor szintén
eszünkbe juttatják azt az anyagszerûséget, s többnyire a sematikus
ábrázolásoknál, ami Madách kézírásában jelen van, ám az írástömb
felépítésében, az írásfolyás közben munkáló tudatos akarat, tartás, a kozmikus
távlatokat átívelni kész gondolatiság küzdelmei a szembenálló
térerõkkel, itt hiányoznak. A rajz vonalainak kifejletében, vonalbeli
minõségében, az oldottabb térfogás, az e térben való jártasság okán
is, egy intimebb hangulatiságról lehet szólni, s az egymással ellentétes
jelenségek és megjelenítés olyan gyermekien egyszerû és szerves együtt
tartózkodására, illeszkedésére, amilyen csupán az álmokban lehetséges.
Ez alól csak látszólagos kivételt képez a
több rajzon is felbukkanó dõlt, már-már zuhanó kereszt, illetõleg
az útjelzõként állított mezsgyekaró, meghökkentõ
méretarányával itt, indokolatlannak tetszõ környezetbe helyezésével
ott, és valószínûtlen, mintegy a Föld forgástengelyének
irányába illesztettségével minden egyes
elõfordulásában. Minél megértõbb szándékkal, s mentõl
beljebb sikerül hatolnunk azonban ezekbe a szubjektív élményekbe transzponált
tájakba, annál inkább kezdjük érezni odatartozásukat, s az a gondolat kezd
megkísérteni bennünket, hogy ha azok nem volnának ott és úgy, valami nagyon
fontos, nagyon lényeges élmény híjával maradnánk mi is.
Madách térképzete megkívánja az „ûr”
olyan vonzatú aspektusának képviseletét, amely az ábrázolt dolgok különös
térbehelyezését, szokatlan, olykor éppenséggel fordított perspektívából
szemlélt és láttatott formáit képes befogadni és egybeötvözni. A
szerkezetiségében igencsak hasonló tájrajzait kívülrõl befelé haladva,
egyre kisebbedõ tár-
gyakból építi fel egy képzeletbeli középpont köré, mindazonáltal a kép
a vertikális középtengely mentén – valamiképpen – mindég szétválik vagy
szétválasztódik. Ám mivel ez a megosztottság is abból a láthatatlan
középpontból nyeri indokait, egyben össze is fogja, egységbe is foglalja a
kompozíciót. Hajlamos vagyok azt mondani, hogy ez a túlzó vagy túl kevés
háttérszembesülés határozza meg végülis azt a mélységet, amirõl
hovatovább nem tudjuk eldönteni – akárcsak e rajzok jónéhány más
vonatkozásában –, hogy az valójában mélység-e vagy inkább magasság – valahogy
mindkettõnek érezzük. És ez a jelenség teszi mozgóvá, történetessé –
nem a képet, s nem is az ábrázolt tájat, hanem – azt a más módon
kifejezhetetlent, ami a láthatón túl kezdõdik. Ebben a dimenzióban
válnak a már említett keresztek és kereszt-alakzatok a megkötöttség és a
gyalázat statikus tér–idõ szimbólumaiból az örök körforgás
pogány-archaikus jelképévé: napkerékké, de értelmük végsõ kicsengésében
az örök élet és az üdvösség reményének egyedüli hordozóivá.
Talán itt nyerhetünk némi bepillantást
Madách s más író-költõ zsenik rajzolás iránti késztetésének és
szükségletének titkába is: a létezõ dolgok megnevezésében, a fogalmak
általi teremtés képességével kitüntetetten megáldott ember további utat
keresõ vágyának átfordulásában. Mert a dolgok ok–cél valóságából –
olykor – a cél–ok, a tiszta értelem dimenziójába ragadtatott, az alkimiai
„Solve et coagula” – „oldj fel és köss meg” elvét bármily magas fokon
mûvelõ egyén számára sem adatott más lehetõség, mint a
képi megfogalmazás, helyesebben a képi ábrázolás természetében rejlõ
szimbólumképzés – ezen élmények rögzítésére és közölhetõségére.
Madách rajzainak mûvészi értékét –
bizonyára – lehet vitatni, mögöttes tartalmaik miatt viszont
érdeklõdõbb figyelmet érdemelnének a rajzvizsgálat
különbözõ módszereit mûvelõ lélektani szakemberek részérõl.
A – vélhetõen – közvetlen élmény
nyomán született tájrajzok szerkezete, kiviteli jellegzetességei – mint
hasonló, elmélyült tudatállapot és rögzült,
nosztalgiával
is
átszínezett
emléknyomok
bizonyságai
–
lényegileg
nem különböznek a pusztán fantáziálásból eredõ rajzokétól. Ha ez
utóbbiakra a „kifektetett”, a síkban ábrázolt s a kevésbé valósághû-
nek tetszõ tereptárgyak jellemzõbbek is, amazokon szintén fellelhetünk
ilyenekké látott részleteket. Itt felvetõdik: a képzett mestertõl
rajzolni, festeni tanult Madách miért nem tud vagy nem szándékozik egyáltalán
élni oly gyakran a helyes távlati ábrázolás általa elsajátított fokú
ismeretével sem? Vajon valóban nem észlelné a perspektivikus torzításokat? Ez
annál is inkább jogos kérdés, mivel a hihetetlen precíz kivitelezõ
munka, nagy figyelemösszpontosítás és a nem kevés ráfordított idõ
vitathatatlan bizonyságaival együtt fordulnak elõ a szóbanforgó
szabálytalanságok. A grafológiában bizonyos vonalbeli elcsúszások,
eltolódások esetében szívesen gondolnak, sõt következtetnek pusztán
„szemhibára”, a szemkontroll megfelelõségének szervi akadályozottságára.
Meglátásom szerint erre vonatkozóan nem lehet ennyire egyszerûen
ítéletet kimondani. A maximális kivitelezési figyelem mellett létrejött Madách
kézírásban is fellelhetõk effajta jegyek (ám nagyobb írásgyorsaságnál
kevésbé) pl. az ékezetek ún. „elõresietése”, én azonban óvakodnék akár
ezt, akár a rajzbeli anomáliákat – elsõdlegesen meghatározó – optikai
rendellenesség, a legkevésbé annak kizárólagos kontójára írni. A táj
felülnézetbõl való megragadását, mint látószög eltolódást, még csak
meg lehet nevezni, ám milyen, minden mástól független optikai hibaként lehetne
csak elgondolni is azt, a sztereoszkópos látással bizonyára kapcsolatos, de
sokkal komplexebb eredetûnek tartható „válogatást”, ami az alakiságban
csaknem megegyezõ, egyaránt függõleges térbeli tárgyakat: a
lomblevelû fát-fatörzset, illetõleg a fenyõket, az
útjelzõket és kereszteket, következetesen és sosem felcserélve, azt a
valóságnak megfelelõ, ezt irracionális szögbe állítódva közvetítené?
Így inkább hajlok arra a megállapításra, hogy mindez Madách belsõ
képeinek élessége és intenzitása nyomósabb okán kerülhetett e módon s
adekvát megjelenítéssel papírra, hogy ezek esetében nem a konkrét
látásminõség, nem a teljes tudatossággal érvényesülõ szemkontroll,
hanem a belsõ szemléletmód és a szemlélõdés õszinte megnyilvánulása
dönt az arányokról és mértékekrõl. Hasonló okból születik a többi
torzítása is: a gyermekien elfektetett, a szabályok kívánalma szerinti
takart oldalukat egymásnak felfedõ formák, a bizarr tereptárgyak.
Bármi is lett-légyen Madách szándéka – és szerintem nem
is volt ilyen indíttatása – szó sincs itt a külsõ valóság
ábrázolásáról – még a valóságos
élményt utánérzõ rajzokban is alig – a környezõ világ
Madách fáit, „életfáit” nem csupán
botanikai értelmû, de szimbolikus alkalmazásuk tekintetében is két
csoportra lehet osztani: a lomblevelû fákéra és a fenyõkére. A
fenyõ lépcsõzetes, egyenletes felépítettségével, a
végsõ-legfelsõ pontban, a csúcsban kulmináló fokozatos, szívós,
kitartó, fegyelmezett, meghatározott törekvést modelláló jelenségével,
Madách rajzaiban a térbeillesztés különféle és ellentétes jelentésû
módjaival újabb értelmet nyer. A fenyõk – egy rögzült sablon meglétét
és állandó használatát felmutató – dimenziótlansága, gyakran csupán
vázlatszerûsége, amit olyan álarcként szokás értékelni, ami mögé az
egyén elbújik, ami mindent lefed, ilyen jelenvalósága Madách igényeit sem
látszik kielégíteni, s így válnak egy különös kreatív megoldás, a
statikusságból dinamikussá áttevés, mintegy a térbõl az idõbe
helyezés megjelenítõivé – dõltségükkel. A fenyõ – ezek
szerint – Madách leginkább egyéni érintettségû, legkevésbé feldolgozott
képzeteinek, élményeinek az integráció folyamatába elemi szükségszerûséggel
bevont jelképe. Meglátásom szerint itt lényegesen többrõl van szó, mint
fantáziavilágba menekülésrõl, nevezetesen a lét–nemlét örök emberi
kérdésének egyéni vonatkozású értelmezési és emocionális dilemmakénti
jelenlétérõl, aminek mintegy más dimenzióba transzponálásával
keresi helyét a valóságos, a jelenben álló dolgok között. Ha még elfogadjuk
azt a gondolatot is, hogy a fenyõfához a gyermekkort, a gyermekévek
történéseit is készek vagyunk asszociálni, megalapozottan vélelmezhetjük,
hogy ennek a problémának a gyökerei Madách gyermekkoráig nyúlnak vissza,
feltehetõen betegségélmények, édesapja korai halála, az apaképmás
hiánya és az anyai hatás komplexébõl táplálkozva. Ide vezethetjük
vissza bizonyos feminin jegyeinek – a szexuális fejlõdés korai kezdetére
esõ – stabilizálódását is.
Itt szükséges megjegyeznem azt, hogy
amennyiben ilyen rendhagyó dõlésû fenyõ
elsõrendûen másolás eredménye volna is, úgy az, mint nem egyéni,
csupán átvett, helyesebben a kifejezõdés számára megtalált
formaként minõsíthetõ, s ez a mögöttes lényegi tartalmakról szólottakat
nem, csupán a kreativitásra vonatkozó megállapítást módosítaná.
A lombos fák, bokrok is többnyire
meglehetõsen sematikusak, illetõleg botanikai értelemben
jellegtelenek, inkább a mozgásos térkitöltés és a mikro-gesztusos
kifejezõdés, mintsem a nekik megfelelõ tulajdonságok
megjelenítése céljára szántak. Természetes habitusukhoz hasonlóként – szinte
– csak két fafajta-ábrázolást lehet kiemelni: a „szomorú fûzét” és a
„szilfáét”.
A „fûzek” a rajzoló Madách
testsíkjához legközelebb, a rajz alján vagy annak közelében fordulnak
elõ, így ebben a meghitt helyzetben még súlyozottabban jelenítik meg,
mind térszimbolikai értelmükkel, mind alakiságukkal és kidolgozottságukkal az
érzelmileg nehezen megközelíthetõ, a múlt nyomasztó élményeitõl
szabadulni kívánó és akaró embert. A szomorúfûz itt nem csupán
társítható a negatív hangulati attitûd képzeteivel, hanem magával a
bánatot hordozó szívvel áll közeli szimbolikus-interakciós szituációban.
Ezekben a fákban megjelenik az anyai hatás megkötõ, feloldhatatlannak
érzett, de a szabadulni akarás energiáit is tükrözõ mögöttes kép, az
önmagával való elégedetlenség, az érzékelt valóság megbízhatatlansága és
bizonyossága, a sorsszerûség s az ehhez kapcsolódó szorongás, aggály.
Gondolatok elfedését, azok már-már totális megsemmisítését célzó satírozottságukkal,
koncentrált, de ellentmondásos energiaösszpontosulásokat, a jövõ reményt
inkább csak vágyszinten kifejezõ fák ezek. A lombok, áttetszõbb,
nyitottabb foltjaival sem képesek meggyõzni bennünket arról, hogy
bármilyen külsõ erõ számára könnyen átjárhatók lennének. Ezek között
az ágak között nem bóklászik szellõ, ezekrõl a koronákról lefolyik
a fény.
A kérlelhetetlen valóság súlyának,
tehetetlenségi nyomatékának ilyen tragikus átélésérõl szólást,
mindamellett, hogy ezek a kérdések Madách életsorsát és személyiségét
alapvetõen érintik, itt mégis csak az összetett képi ábrázolás
természetébõl és lehetõségeibõl folyó epikai részletként
szabad értékelni.
Madách valódi „életfája” a
szemléletességében is könnyedebb, az életnedvek áramlásáról tanúskodó, szilárd
és mégis lírai ihletettségû „szilfa”. A hazai tájnak ez a pozitív élményekkel is visszaköszönõ
és a férfiideált megtestesítõ reprezentánsa szintén többször
képviselteti magát, gyökereivel olykor rendíthetetlenül, másszor meg éppen
lefedett, rejtõzködõ takartsággal kapaszkodva az anyaföldbe,
törzsével, ágaival s többnyire hármas tagoltságú koronájával a mindeneket
átfogó szellemi kiterjedés és a felfelé törekvés vágyait egyetlen
pillanatképbe tömörítve. Ezeknek a fáknak egy önálló, újabb vizsgálat számára
is volna elegendõ közölnivalójuk, mint ahogyan minden egyes tájrajz
eseti elemzése is szolgálhatna a Költõ akkori élethelyzetérõl,
lelki állapotáról, törekvéseirõl szóló adalékokat.
A „szilfákkal” kapcsolatosan itt még
felemlíteném e fák törzsének bal oldalán, arányviszonyban mindig azonos
magasságban megjelenõ vonaltörést, amirõl – bár ez még
pontosításra szorul – elmondható, hogy a Költõ 9–11 éves korára
tehetõ traumára utaló jegy, ami érdekes módon összecseng korai írásai
kis „g”-betûinek alsózónás szárbizonytalanságaival,
megbicsaklásával.
A tájrajzok – még az esetlegesen másoltak
is – mint az önkeresés és önkifejezés küzdelmének megható dokumentumai ilyen
értelemben a Tragédia elõképeinek tekinthetõk, s ezek is
hozzájárultak a Mû véglegessé éréséhez.
Összegzésül talán az mondható, hogy e
rajzokban a Költõ ellenpólusos lelki tartalmi mozaikjaiból végülis
mindig kikerekedik valami nagyon is egész, sõt teljes valóság, ami álom
is, éber jelenlevõség is, és valami egészen más:
egyazon helyzetbõl a Végtelenbe
tárulkozás és visszatérés, vágy és realitás, lüktetés, pulzálás, élet – és
elrendezõdés, megérkezés, a dolgok kezdete és átminõsült új
manifesztációja, sors és beteljesítés: Mandala.
Irodalom
Pszichodiagnosztikai
Vademecum I–III.
Bp., ELTE BTK jegyzet, 1988.
Süle
Ferenc: A „Fa-rajz” teszt. In. Pszichodiagnosztikai Vademecum. II. k.
5. 1.
Bagdy Emõke: Alakrajz
teszt. In. Pszichodiagnosztikai
Vademecum. II. k. 5. 2.
Hegedûs Imre: A
piktogram próba. In. Pszichodiagnosztikai
Vademecum. II. k. 5. 5.
Szõnyi Magda: J.
Roger metamorfózis tesztjének diagnosztikus alkalmazása. In. Pszichodiagnosztikai Vademecum. III. k.
7. 1.
Fehér József András: Bevezetés
a komplex lélektanba. Bp., jegyzet.
Fehér József András: A
szakrális és a profán. Mircea Eliade
életmûve. Bp., jegyzet.
Z. Gánti Péter:
4
éves grafológusképzõ iskola és
mesterkurzus.
Bp.,
jegyzet.
Aradi
Nóra: Mûfaj a
képzõmûvészetben. Bp., Gondolat, 1989.
Dr.
Bánki M. Csaba: Az agy évtizedében. Biográf, 1994.
Bettelheim, Bruno: A mese
bûvölete és a bontakozó gyermeki lélek. Bp., Gondolat, 1988.
Dhalka,
Rüdiger: A mandalák világa. Bp.,
Dunakönyv, 1994.
Florenszkij, Pauer: Az
ikonosztáz. Bp., Corvina, 1988.
Dr.
Károli István: A dinamikus rajzvizsgálat. Bp.,
Medicina, 1983.
Hoppál
Mihály: Sámánok. Bp., Helikon, 1994.
Hoppál
M. – Jankovics M. – Nagy A. – Szemadám Gy.: Jelképtár.
Bp., Helikon, 1988.
Hebb,
Donald O.: A pszichológia alapkérdései.
Bp., Gondolat, 1983,
Jankovics Marcell: A fa
mitológiája. Debrecen, Csokonai, 1991.
Jung,
C. G.: Bevezetés a tudattalan
pszichológiájába. Bp., Európa, 1993.
Jung,
C. G.: Az ember és szimbólumai. Bp.,
1993.
Jung,
C. G.: Föld és lélek. Az archaikus ember.
Bp., Kossuth, 1993.
Piaget,
Jean: Szimbólumképzés a gyermekkorban.
Bp., Gondolat, 1978.
Paul,
Diane: Balkezesek kézikönyve. Bp.,
Mecenes, 1994.
Dienes
Valéria: A szimbolika fõbb
problémái.