Horánszky Nándor
Az alsósztregovai Madách-síremlék története*
Néhány órája Alsósztregován jártunk. A Madách-kúria falán elhelyezett magyar nyelvû emléktábla leleplezésén vettünk részt, s meglátogattuk a kúriához tartozó, kies parkban
Madách Imre sírját, s láttuk az emlékmûvet, amely tökéletesen illeszkedik a tájba. A mûalkotás szemlélése
során
ma
már
ritkán
gondolunk
arra,
vajon
hogyan
is
jött
létre
ez az emlékmû. A sír és az emlékmû létrehozására vonatkozó dokumentumok (az 1933–1936 közötti idõszakból) az MTA Kézirattárában rendelkezésre állnak, ezek alapján ismertetem
az emlékmû létrehozásának néhány részletét.
A Kisfaludy Társaság képviseletében Horánszky Lajos egy helyszíni szemle alapján (1932. július 31.) úgy ítélte meg, hogy
Madách Imre alsósztregovai nyugvóhelyét, amely egy présházszerû,
düledezõ épületben
volt, a nagy költõhöz
méltóbb nyughelyre kell felcserélni. Egy az akkori síron található
ismeretlen származású felirat így fejezi
ki költõien ezt a szomorú állapotot:
„Sírod kicsi, elhagyatott, nem övez fények glóriája,
/ De belõle messze ragyog az ember tragédiája”.
Masaryk elnöknek
a sírnál tett korábbi látogatása is hozzájárult az
emlékmû mielõbbi
létrehozásához. Miután a körülmények nem
voltak megfelelõek ahhoz, hogy Magyarország
Csehszlovákiában egy síremléket felállítson, ezért a nyilvánosság kizárásával kellett a tervezést elkezdeni és a munkálatokat végrehajtani. A szükséges pénzösszegeket az
MTA segítségével, a Budapesten
felállítandó Madách-szoborra
befolyt összeg kamataiból (ez a szobor egyébként nem készült el) és egyéb forrásokból
biztosították. A pénzügyi lebonyolításról a Pénzügyminisztérium gondoskodott.
Az emlékmû elkészítésének költségeit jelentõsen csökkentette az a körülmény, hogy a síremlék felállítása körül végzett felügyelõi, szervezõi és tanácsadói szerepért senki nem fogadott
el honoráriumot, mert, mint
mondották, nem lehetnek egy közügynek
hûtlen sáfárai, s a hazafiúi kötelességüknek tesznek eleget. (Az
A Kisfaludy
Társaság részérõl Horánszky Lajos, nagyapám, a Kisfaludy Társaság tagja vette fel a kapcsolatot
a tervezõkkel és a kivitelezõ mûvészekkel.
Az emlékmû
mûvészi megtervezésére
és kivitelezésére Rigele Alajos pozsonyi szobrászmûvészt kérte fel. Rigele Bécsben
tanult a Képzõmûvészeti
Akadémián és munkássága, szobrok, portrészobrok, dombormûvek,
plakettek és különbözõ színvonalú síremlékek készítése révén vált ismertté.
A pozsonyi dómban
láthatjuk finom metszésû, kifejezõ
erejû alkotását, a Pázmány síremlék dombormûvét.
Rigele érthetõ örömmel kezdett hozzá munkájához,
hiszen mint kisebbségi sorban élõ mesternek, nagy megtiszteltetést jelentett számára, hogy egy
ilyen kiváló társaság éppen õt bízta meg a magyar irodalom
legnagyobbjai között számon tartott Madách Imre síremlékének
elkészítésével.
Rigele munkájához a ma már
szintén keveset emlegetett Telcs Ede adott tanácsokat, és segítette a kivitelezés mûvészi színvonalának emelését. Telcs Ede is Bécsben végezte az
Akadémiát. Közremûködött a budapesti Vörösmarty-szobor
készítésében, amelyet Kallós Edével közösen
készített, valamint Alpár Ignác szobrát
alkotta a Városligetben.
Rigele Alajos két tervezetet bocsátott a bíráló bizottság elé, melynek természetesen
Telcs Ede is tagja volt. Az elsõ
modell egy oszlop tetejérõl repülésre kész sasmadarat ábrázol. Az oszlop
elülsõ oldalán Madách-relief néz a szobor elõtt álló szomorú, magányos
férfialakra. Ez a terv nem nyerte el a bíráló bizottság tetszését.
A második
variáns egy oszlop tetején, kitárt karokkal égbetörõ ifjút ábrázol, akinek alakjáról könnyedén omlik le a testét borító lepel. Ezen az oszlopon is Madách-relief látható. Az
oszlop tövében itt egy férfialak
állt, „tekintetét magasba emelve, alázattal, csodálattal”.
A zsûri a második, az égbetörõ ifjú tervét fogadta el. Az alakot bronzba
öntve, az oszlopot szürke márvány helyett más, olcsóbb anyagból
javasolta elkészíteni, és a mellékalaktól eltekintett.
Rigele egy helyszíni szemle után tovább érlelte mûvészi elképzeléseit, s 1936. június 4-én ezeket írta: „Mozgalmas drapériát gondolok, mely a test nyugodt ívelésével már szimbolikusan is ellentétben áll.
Sok vágyakozást
igyekeztem belevinni, s azt hiszem,
ez sikerült is. A nagyszerû környezet
megkívánja, hogy a szobor magasságát emeljük. 3,60 m magasságban állapodtam meg, a talapzatot nagybecsû tanácsod (mármint
Telcs
Edéé
–
H.
N.) szerint emeltem. A
szimbolikusan is legszebb megoldás az, amely
azt mutatja, hogy az »Ember égbevágyó lelke« Madách sírjából emelkedik ki.”
A leomló lepel és az égbe törekvõ
ifjú nemcsak az anyag és
a szellem kapcsolatának szép jelképe, hanem
egyúttal sikeres statikai megoldás is.
Rigele Telcs Edével együttmûködve
tovább finomítja elképzeléseit, amelyek a környezetét is figyelembe veszik. Ezt írja:
„Az emlékmû
felállításának helye igen megfelelõ: szelíd lejtõ magasabb pontján, az országútról már messzirõl látható.”
Rigele szerette volna még, hogy az országútról felvezetõ lépcsõsor
jobban kiemelje az emlékmû monumentalitását. A lépcsõk
azonban az
állandó pénzhiány miatt – amint láthattuk
– a mai napig nem készülhettek el. Az emlékmû tervezésében egyébként Rigele László építészmérnöknek, a mûvész
testvérének is szerepe
volt. A tervek alapján tehát az alap
1,30 m, a talapzat anyaga – takarékossági okok miatt – terméskõ.
A talapzat egyúttal a kripta is, ahol
Madách Imre és családtagjai nyugszanak. Az oszlop 3,20 m magas,
és az eredetileg
elképzelt márvány helyett homokkõbõl készült.
Ezen helyezkedik el a 3,60 m magas bronzszobor, amely kitárt karú,
égbe emelkedõ ifjút ábrázol, akinek szinte lebegõ
alakja, behunyt szeme, arcának átszellemültsége vágyakozást tükröz. Sokan Ádám
alakját vélik felfedezni benne, az
örök keresõ, új utakra törõ
embert, de Rigele leveleiben egyszer sem történik utalás
Ádámra, tehát tekinthetjük úgy, mint Ádám sorsát viselõ és vállaló, bizakodó, vágyakozó Embert. Az elkészült
emlékmûvet 1936. december 19-én avatták fel mindenféle külsõség és ünnepség nélkül.
Rigele Horánszky Lajoshoz
írt levele a kisebbségi sorban élõ mûvész szép vallomása. „Biztosítom, hogy lehetõségeimhez képest mindig õrködni fogok a sztregovai síremlék felett, hiszen nemcsak egyik legjobb és legkedvesebb mûvemrõl van szó, hanem tartozom ezzel a nagy költõ
emlékének is. Biztonsággal és örömmel tölt
el a tudat, hogy
Madách sírhelyét
az én
mûvem jelöli. Mély hálával tartozom
önnek, hogy engem tüntetett ki e nagyszerû megbízással, és annyi sok nehézséggel
megküzdött, hogy az emlékmû
megalkotását lehetõvé
tegye. Szívbõl kívánom, hogy hazafias
munkásságát még soká folytassa és a magyar
kultúrának még számos szolgálatot tehessen”.
Rigele pár év múlva, 1940. február
17-én meghalt. Az
utókor azonban kegyelettel õrködik nemcsak Madách emlékén, hanem a Madách szelleméhez méltó síremlék felett is. Ennek a felemelõ érzésnek voltunk tanúi az elmúlt
órákban.