Árpás Károly
Hogyan tanítjuk Az
ember tragédiáját egy
hatosztályos tantervi programban Szegeden, a
Deák Ferenc Gimnázium és Iskolaszövetségben?
Mottó: „[123. o.] 1913. II. 21. [után] Új irány a népies nemzeti irodalom korában.
Madách Imre és a dráma... [124. o.] jan. 21. ...
Herkules és Deranieira Deianeira... [125. o.] Arany
megköszöni a dicsőséget, melyet e mű irodalmunkra deríteni hivatva van... az öngyilkosságtól... okt. 2. 5. 4?. 1913. II. 24. ... 1861 ... III. szín [{]
magántulajdon család... a szerető édes anya és a
hűtlen feleség emlékéből fakadnak a mű nő alakjai... [126. o.] Lucifer: Amíg
csokolódtok... Fel hát csatázni...
[128. o.] Madách képzelő ereje nem áll arányban eszmei erejével, az Ember
tragédiájában a költő nem éri utól a bölcsészt. A műben az emberiség műltja,
jelene és jövője tárul föl előttünk s Ádám is mint
ifjú, mint meglett férfi s mint agg szerepel... Plato, Cassius, Michel Angelo,
Luther [}] a XII. színben szereplő történelmi alakok...
[128. o.] német (Dietre), szerb (Jovanovity) holland Wallis és orosz... 1913. II. 26.1
Ismeretlen
kollégám ennyi megjegyzéssel látta el tankönyvében azt a tanítandó anyagot,
amelyre 2–5 nap juthatott. Az előadásomban az Iskolaszövetség2 programját és tantervét, annak
kialakítását mutatom be, s azt, hogy milyen képet alkothat Madáchról iskolánk
negyedikes tanulója.
Előzmények és háttér
Madáchot
az utóbbi harminc-negyven évben nemcsak másként tanították, hanem máskor is.
Ennek rövid számbavétele azért szükséges, mert felfogásunk szerint az is döntő
lehet, hogy melyik évfolyam ismerkedik meg a Tragédiával. A tanított ismeret
értékelésére (noha az igazi kihívást ez jelentette) nem térhetek ki.
Az 1966 előtti tanterv éppen úgy a III.
osztályban taníttatta Madáchot, mint az 1966-ban bevezetett.3 Az 1978-as reform4 a II. osztály végére hozta
előre. Az anyagot az 1988-as módosítás5 újra a
III-ra tolta. (Mindez a négyosztályos képzésre vonatkozott.) Ám ekkor már javában
dolgoztak a kísérleti programokon.
A Kelemen Péter által kidolgozott és a
Bánréti Zoltán-féle programba beágyazott irodalomtanítás6 ugyanúgy a II. évfolyam korosztályát
választja, mint a Németh László Gimnázium Munkaközössége által kimunkált
tervezet.7 Mindkettő nyolcosztályos képzésben gondolkodik.
A négyosztályos koncepciót választók –
Madocsai László,8 Kelecsényi László9 és a Petőfi Sándor Gimnázium
Munkaközössége10 – akkor is megmaradtak a III. osztályban tanítás
mellett, ha ezt sikerült humán-blokká formálni (lásd az aszódiakét). Az Elte Btk Módszertani csoportjai
által kínált 12 éves oktatási terv szintén a III. évfolyamnak megfelelő
korosztályt tartja kellően érettnek a Tragédia befogadására.11
Utam Madáchhoz
A
négyosztályos képzésben 1982 óta veszek részt.12 A tantervi előírásoknak
megfelelően dolgoztam ki az új iskolai programokat,13 mégpedig azon az alapon, hogy
Madáchot a IV. osztályban kell is, lehet is tanítani. Nem ismerek ugyanis
olyan pedagógiai és/vagy pszichológiai érvet, amely bizonyítaná, hogy a diákok
májustól szeptemberig érettebbekké válhatnának. A Tragédia a magyar romantika
szerves korszakát zárja le, sőt lét- és társadalomfelfogásával egy olyan
időszakot, amely
Batsányitól Madáchig terjed. 1849-et meghatározó korszakhatárnak tekinteni
már a legújabb történelmi korszakolások szerint is túlzás. Az időbeosztás is
mellettünk szól: ha a barokkot meg tudom tanítani az I., Madáchot a II. és
az avantgárdot a III. osztályban, akkor több idő jut a mai magyar irodalom
tárgyalására!14 Ha csupán az előírt törzsanyagot tanítom, akkor
nemcsak a diákok túlterhelése csökkenthető, hanem a tömbösítés
alkalmazásával és az ütemtervek diákkézbe adásával15 elérhetem, hogy a tananyag és a
tanrend a diák számára is tervezhetővé válhat.
A Tragédia a hatosztályos
programban
A
hatosztályos program engedélyezett, kimunkált;16
beosztása nemcsak az érettségire, felvételire való felkészítést teszi
lehetővé, hanem azoknak is támasz, akik vagy más területen kívánnak tanulni
vagy csak érettségizni akarnak. Madách tanítását azért helyeztük a IV. (10.)
osztályba, mert elképzelésünk szerint17 az iskola utáni önképzés megalapozásához
szükséges időt csak így tudjuk biztosítani.
A kötelező olvasmány „olvasottsági foka” a
csökkentett kötelezők száma miatt is javul – s jut idő „szövegközeli”
olvasásra is. A tananyag és a követelmény egyezik, a ráfordítható óraszám sem
kevesebb. Az egységes és megbontatlan romantika-kép nemcsak maradandóbb, de a
megtakarított idő hatékonyabb felhasználását is eredményezi.
A romantikára szánt 37 órából Madáchra és
művére 4 jut. Az életrajz otthoni feladat. Az 1. órán érintjük a keletkezési
körülményeket, majd a műfaji jellemzők számbavételével rátérünk a szerkezet taglalására.
Itt vesszük a keretszíneket is. A 2. órán az álomszínek közül a történeti
színeket kísérjük végig Párizsig. A 3. órán befejezzük az álomszíneket és
értelmezzük a befejező szín jelentéseit. A 4. órán sort kerítünk azokra a
kérdésekre, amelyek nem kerültek szóba a mű értelmezése során, illetve
utalunk a kiemelkedőbb magyarázatokra, valamint Madách más műveire. (Mivel 36
tényleges tanítási héttel számoltam, ezért a tanév hosszabbodásával és a
magyar órákat szerencsésen
kikerülő tanítási szünetekkel nyerhető órákat itt is föl
lehet használni bővítésre.)
A következőkben szeretném bemutatni a
tankönyvpótló jegyzet megfelelő részét. Captatio benevolentiaként csupán a
műfaj sajátosságaira és kötöttségeire hívom föl a figyelmet! Melléklet:
részlet a tankönyvpótló jegyzetből.18
Madách- és Tragédia-képünk nem teljes –
nem is lehet másmilyen. A cél az, hogy érdeklődést keltsünk; s ez a kíváncsiság
a teljesebb megismerésre fogja sarkallni a tanulót. Gondunk, hogy nem tudjuk:
hogyan lesz mindez beilleszthető a majdan zsinórmértékül szolgáló NAT
anyagába.
Jegyzetek
1. In. Prónai Antal dr. kegyesrendi tanár: A magyar irodalom története. Olvasókönyvvel II. rész. A középiskolák VIII. osztálya számára. Bp., Szent-István-Társulat, 1911.; az első rész előlapján azonos kézírással ceruzával: Révffy [?]; (a kiemelések tőlem – Á. K.) Vissza a szöveghez
2. Az
iskolaszövetségről bővebben: Árpás
Károly: Magyartanítás a hatosztályos
általános képzési tervű gimnáziumban. I. szegedi hatosztályos
konferencia, Szeged, DFG. 1994. 03. 05.; u. ő.: A hatosztályos általános képzési tervű
gimnázium tantervi programja. Magyar irodalom tantárgy. (Deék F. G. és Iskolaszövetség – műhely) 1994. 04. 11. és Árpás Károly – Varga Magdolna: Egy
iskolatípus és tantervi programjai – a szegedi Deák Ferenc Gimnázium és
Iskolaszövetség I-III. (Kézirat, 1995.)
3. Lásd
a Magyartanítás 1966-os számainak és Molnár
János: Tanári kézikönyv a magyar
irodalomm tanításához a gimnáziumok és a szakközépiskolák III. osztály
számára. Bp., 1970. című munkájának vonatkozó részeit.
4. A gimnáziumi nevelés és oktatás terve.
Bp., 1978. Az irodalom tanítása körüli vitákat összefoglalja: Pála Károly (szerk.): Irányított irodalom. Tankönyvháború. Bp.,
1991.
5. A gimnáziumi nevelés és oktatás terve. Magyar irodalom. Az 1979-ben bevezetett
tanterv korrekciója. Bp., 1988.
6. Kelemen Péter: Képességfejlesztő irodalomtanítás a 10–18 éves korosztály számára.
In. Sipos Lajos (szerk.): Tantervek, programok a magyar nyelv és
irodalom tanításához. Bp., 1991. 88. l.
7. Németh László Gimnázium Munkaközössége (Bp.): Anyanyelvi-művelődési-irodalmi program a nyolcosztályos gimnázium tanulóinak. In. Sipos Lajos (szerk.): i. m. 142. l. Vissza a szöveghez
8. Madocsai László: Irodalmi tanterv 10–18 éves tanulók számára. In. Sipos Lajos (szerk.): i. m. 112. l.
9. Kelecsényi László: Emelt szintű magyar nyelv- és irodalomtanítás – tanterv a 14–18
éves korosztály számára. In. Sipos
Lajos (szerk.): i. m. 334. l.
10. Petőfi
Sándor Gimnázium Munkaközössége (Aszód): Kísérleti
tanmenet a humán tárgyak tantárgycsoportos oktatásához. In. Sipos Lajos (szerk.): i. m. 272. l.
11. Elte
Btk [Módszertani szakcsoport]: Tanterv
és program a magyar nyelv és irodalom tanításához a 6–18 éves korosztály
számára. In. Sipos Lajos
(szerk.): i. m. 492. l.
12. Madách tanítására vonatkozó elképzeléseimet több módon is összegeztem: Egy lehetséges olvasat. Gondolatok Madách tanítása közben. (Az 1987-es Madách pályázatra benyújtott dolgozat – kézirat) és A magyar irodalom tanítása a gimnázium II. osztályában. Óravázlatok és előadásjegyzetek (kézirat). Szeged, 1991. Vissza a szöveghez
13. Árpás Károly: Az emelt szintű műszaki középiskola négyéves tanítási programja,
tanmenete és ütemterve magyar irodalomból (kézirat – Vedres műhely). VIÉ
Szki., Szeged, 1987.; u. ő.: A Deák Ferenc négyosztályos általános képzési tervű és kéttannyelvű
gimnázium módosított tantervi programja és ütemterve. Magyar rodalom (kézirat
DFG Műhely). Szeged, 1990.
14. Árpás Károly – Varga Magdolna: Mire
taníthat az irodalom? In. Studia Poetica 9. Szeged, 1990.
15. Árpás Károly: Egy tanítási módszer kísérleti tapasztalatai. In. u. ő.: Segédkönyv a
hatosztályos általános képzési tervű gimnázium magyar nyelv és irodalom
tantárgyának tanításához. Tankönyvpótló jegyzet, Szeged, DFG, 1994.
77–101. l.
16. A
tanári segédkönyv mellett irodalomból taankönyvpótló jegyzet készült I–V.
osztályig (kiegészítő szöveggyűjteményekkel) – a VI-os anyagot a Madocsai-könyvből
tanulják majd –, nyelvtanból pedig az I., II., IV. a diákok kezében van, a
többi egyelőre kéziratban.
17. Árpás Károly: Gondolatok a magyar nyelvtan tanításáról. (Előadás a Magyartanárok
III. Országos
Konferenciáján.) In. Irodalomismeret 1993. 3 sz.; u. ő.: Segédkönyv...
Szeged, DFG, 1994. és Árpás Károly
– Varga Magdolna: Egy iskolatípus és tantervi programjai – a
szegedi Deák Ferenc Gimnázium és Iskolaszövetség I–III. (Kézirat, 1995.)
18. Árpás Károly – Varga Magdolna: Irodalom IV. Tankönyvpótló jegyzet a hatosztályos gimnázium negyedik osztályosainak. Szeged, DFG, 1995. 51–55. l. Vissza a szöveghez
(Köszönöm
a szegedi Deák Alapítvány segítségét!)
Melléklet
Árpás
Károly – Varga Magdolna: Irodalom IV. Tankönyvpótló jegyzet a
hatosztályos gimnázium negyedik osztályosainak. Szeged, DFG, 1995. 51–55.
l.
Madách
Imre
(Alsó-Sztregova,
1823. január 21. – Alsó-Sztregova, 1864. október 5.)
*!
Készíts részletes életrajzot! (A Horváth Károly, Palágyi Menyhért, Radó György és
Riedl Frigyes monográfiák mellett a Matúra kiadás, a Magyar Irodalmi Lexikon,
az Új Magyar Irodalmi Lexikon adatait is használd!)
Érdemes elgondolkozni azon, hogy az
átlagosnál műveltebb művész mikor és miért ír drámai költeményt. A „mikor”
kutatása ugyan nem ad választ a „miért”-re, de kiindulási alapot igen. A
romantika kedvelt műfajában a szerző a filozófiai, ideológiai, eszmetörténeti
problémákat vázolja föl, a többé-kevésbé mindenkit érdeklő és érintő nagy
emberi kérdések egy bizonyos válaszát fogalmazza meg. <*Keress példákat
drámai költeményekre! Próbáld ezeket a keretjáték alapján tipologizálni!>
Nem a kérdés és a válasz jellege művészi,
hanem a kompozíció módja, az
előforduló gondolatokat megszólaltató szereplők
szerves szintézise és a befogadók megértést megkönnyítő, azokat meggyőző nyelvezet. Hogy az adott mű
előadható-e, az nem fontos (bár mert mint átmeneti műfaj, ilyen kihívást is
jelent: a Tragédiát 1883-ban mutatták be először).
A „darabidő” – mert eszmékkel foglalkozik
– fölveti a történelmi fejlődés elvének problémáját. A műben legalább három nagy felfogás keveredik, alig megkülönböztethetően.
Az első a keretjátékban (és az ún. keretszínekben:
1–3., 15.) a katolikus Madáchhoz kapcsolódik, a zsidó-keresztény történelemfelfogás teleologikus megfogalmazása:
teremtés – az ún. történeti színek (4–12.) –, amelyben legalább akkora szerepe
van Hegel filozófiájának, mint Kölcsey eszményi erkölcstanának – ez pedig
mintha Ádám felfogásához közeledne. A háromból kettő abban hasonlít, hogy a
történelem mozgását valamiféle értelemben az eszmékből vezeti – de az egyik az
isteni gondviselést, a másik az emberi gondolkodást tekinti mozgatóerőnek. A
harmadik viszont az anyagi lét függvényeként határozza meg a társadalmi létet
– leegyszerűsítve ugyan, de ez alkalmas arra, hogy létrehozza a drámai költemény
„gondolatmenetének dinamizmusát”. A történelemszemléletek összeütközése és
összefonódása arra irányul, hogy bemutassa a nagy kérdést és a válasz
igazolását: van-e emberi fejlődés – amíg a földi világban lehet –, ez
mennyiben függ az emberek gondolkodásától, s mennyiben azoktól az eszméktől,
melyek őket cselekvésre késztetik. <*Olvasd el Sőtér István tanulmányát:
Álom a történelemről! Hogyan kapcsolódik ez nézeteinkhez?>
A mű problémaköre és értelmezésének
lehetősége meghaladja a középiskolás kereteket – lásd még szakirodalom –,
ezért a vizsgálódásunkat le fogjuk szűkíteni (s amennyire lehet, a
problémákat is egyszerűsítjük).
A keretszínek I.
A keretjátékban a vallásos világképbe
helyeződik a kérdés: lehet-e boldog a bűnbeesés kísértésének ellentállni nem
tudó ember, össze lehet-e egyeztetni a tudást a boldogság
megvalósíthatóságával? Megjegyezzük, hogy a boldog szó a felvilágosodás kora
óta szimbolikus jelentésű: a magánélet és a közélet harmonikus egységét
jelenti – akár a vallás háttérbe szorításával, akár annak kirekesztésével
(Rousseau-tól Hegelig). Még egyszerűbben: az emberi tudás helyettesítheti-e az
isteni gondviselést (a reneszánsz óta élő filozófiai probléma). A kerettörténetre
azért is szükség van, mert Lucifer szembefordulása és az emberpár bűnbeesése
nélkül nem „indul be” az emberi történelem. <*Keresd ki az indító
keretszínekből, hogy Madách hol tér el a Bibliától! (Véleményed szerint mi
lehet ennek az oka?)> Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a darabban következő történelmi
eseményekhez szükséges
Az álomszínek I.: a történeti
színek
A következőkben csak jelezzük, hogy milyen
kérdéseket fogalmaz meg Madách. Minden színnél feladat, hogy idézetekkel
támasszuk alá a jegyzet állításait! Ezek közül meg kell tanulni kívülről a
tanár által kijelölt részeket!
4.
(Egyiptom) a despotikus abszolutizmus żŞ a szabadság fogalmának jelentkezése
Ş megvalósításának vágya
5.
(Athén) az ókori demokrácia egyik változata żŞ az anyagi lét körülményeinek
meghatározó szerepe Ş elfordulás a tömegektől az élvezetekbe
6.
(Róma) az ókori demokrácia másik változata żŞ új közösség-érzet, a kereszténység [a testvériség fogalma] Ş
megvalósítani – amenynyire lehet – Isten országát
7.
(Konstantinápoly) bizantinizmus és eretnekség [társadalmi jobbító szándék]: a
hatalom determinálja a lelki életet żŞ a lelkiismeret szabadsága Ş a gondolkodás
szabadsága
8.
(Prága 1.) az önmagát túlélt feudális abszolutizmus mindent megrontó hatalma
żŞ új társadalom Ş akár gyors változással is (a részegség mámoros álma)
9.
(Párizs) a polgári forradalmi („Egyenlőség, Szabadság, Testvériség”) diktatúra
hatalmi torzulásai żŞ a magánélet és közélet harmóniája (ébredés a részegség
mámoros álmából)
10.
(Prága 2.) a túlélt társadalom elbontandó (tehát nincs kiábrándulás!!!) żŞ a lassú fejlődés elvének megfogalmazása (a francia
gyors változás helyett az angol fokozatosság, párhuzamosan a felvilágosodással)
Ş mi lesz a következmény?
11.
(London) a szabadversenyes kapitalizmus tőkealapon megvalósuló egyéniségnyomorítása
żŞ a polgári társadalom eszménye (a felvilágosodás polgári utópiái és a
kortárs kapitalizmus-kritikák) Ş meg kell változni, mert ebben a társadalomban
egyedül az ifjúság és az érzések tisztasága lehet a kiindulási alap (lásd még:
haláltánc-jelenet)
<*Hogyan
változik a történeti színekben Ádám? És Éva? Miért pont azokat a történelmi szerepeket jelenítik meg?
*Történelmi ismereteid és szakkönyvek alapján próbáld meg minél pontosabban
meghatározni a színek időpontját! Hogyan használja föl Madách a történelmi adatokat;
mikor, mennyiben tér el tőlük? (Véleményed szerint mi lehet ennek az
eltérésnek a magyarázata?)>
Az álomszínek II.: a
feltételezett jövő képei
A
lehetséges jövő fölvázolása (prognosztika) mindig a rendelkezésre álló
adatok függvénye. Fölösleges tehát és a m,egismerést
deformálja, ha a következő színeket, vagy azok bármelyikét a „megismert megvalósult
jövővel” (az 1860-tól napjainkig tartó eseményekkel) vetjük össze. Itt inkább a
kompozíció lehet a segítségünkre.
12.
(a „falanszter”) a tudomány irányította társadalom végső válasz a természeti
körülmények megváltozására – egyben bebizonyosul az emberi tudomány végessége
(ellentétben a Prága 1., 2-vel) żŞ az egész emberi
lényeg (London optimista vége) elvesztése Ş a fejlődés elvi tisztázása
13.
(az „űr”) a nézetek földi determinációja żŞ a földi fejlődés lehetséges Ş
szembefordulás a természeti meghatározottsággal
14.
(az „eszkimó”) a természeti deformáció ugyanúgy lealacsonyít, mint a társadalmi
Ş fel kell ébredni!
A keretszínek II.: 15. szín
A fejlődési ív lezárult, az elkezdődött
álom véget ért: ismét a harmadik színben vagyunk. Két kérdésnek kell
eldőlnie: sikerült-e Lucifer
terve,
és mit kezd az ember a történelemmel. A végső megrontás – az öngyilkosság
(kilépés a történelemből) – nem sikerül: Éva anyasága az erkölcsi
felelősségérzetet állítja előtérbe a tudás helyett, és a megváltás ígéretét
az ördögi kiábrándulás, reményvesztettség állapotában. Az Úr szavai filozófiai
szinten (ezért a konkrétumok hiánya) fogalmazzák meg az emberi történelem
esélyeit, amelyhez az emberpár elnyeri a jó
tudásának esélyét is, és megkapja az isteni
reményt. Az emberpár csak együtt képes a jóra, de nem kapja kézhez, hanem
küzdenie kell érte – a választások (itt van Lucifer útja is) labirintusában.
Madách visszafogja önmagát, nem erősíti
érvelését az Úr szavaival, de a Trafgédia kicsengése optimista: a jövő
társadalom érdekében mindig próbálkozni kell meglelni a helyes utat, és
küzdeni kell annak megvalósításáért.
A Tragédia kérdéseiről
Csak föltesszük a kérdéseket –
neked kell idézeteket találnod rájuk válaszként: a történelmi fejlődés
kérdése; az egyén és a történelem viszonya; az egyén és a hatalom viszonya; a
tömeg és a nép különbsége; a nagy ember és a tömeg/a nép viszonya; a férfi és a
nő kapcsolata; a férfi felelősségérzete; a nő felelőssége; az élet és a halál
értéke; az erkölcsi értékek és a történelem viszonya; a lét természeti meghatározottsága;
a lét társadalmi meghatározottsága; a szabad akarat kérdése; a jog kérdései; a
vallás és az egyház kérdései; az államhatalom kérdései; a tudomány és a lét
viszonya; az emberi
lét kérdései. (*Magad is tehetsz fel kérdéseket –
vitasd meg azokat is, illetve a fenti kérdésekre adott válaszaidat is!)
Már a bemutatkozásnál az a vád érte a
szerzőt, hogy Goethe-epigon, illetve hogy a jövőt elfogultan festi (Erdélyi
János és mások véleménye). Ám a napjainkig tartó és most is folyó
Madách-kutatás Arany véleményét igazolja: „Az »Ember
Tragoediája« úgy conceptioban, mint
compositioban igen jeles mű. Csak
itt-ott a verselésben – meg a nyelvben találok némi nehézkességet, különösen a
lyrai részek nem elég zengők. De így is, a mint van,
egy kevés külsimítással irodalmunk
legjelesb termékei közt
foglalhat helyet...” ([kiemelés tőlünk – sz.] Arany
János Madách Imrének 1861. szept. 12-i leveléből).
Az „egykönyvű” író
A köztudat úgy tartja, hogy Madách a
Tragédia szerzője – és legföljebb tud arról, hogy írt egy Mózes című tragédiát is, amelyben újabb
oldalról közelíti meg korának kérdéseit. (Madách ezért nem sikeres drámaíró,
bár számos darabot írt: soha nem a színpadi hatást vette alapul.) A drámai
munkák közül meg kell említenünk A civilizátort, melyet
a Tragédiával egyidőben írt – Arisztophanész modorában – és a nagy ígéretként
töredékben maradt Tündérálom drámai
költeményét. Versei, elbeszélései mellett esszéi is jelentősek – a kíváncsi
olvasó mindezt megtalálhatja a Halász Gábor gondozta Összes művekben, egy
részét pedig a Magyar Remekírók sorozat válogatásában. <*Olvass más
Madách-műveket, és keress olyan motívumokat, amelyek megfogalmazódnak a
Tragédiában!>