Varga Magdolna

 

Madách költői tudatossága: egy ars poetica vizsgálata

 

 

„Madách a költeményeit ívalakú, bőr írómappába foglalt laza lapokon ma­ga állította össze kiadásra, erre azonban nem került sor… A la­pok­ra már másolatban kerültek a versek… A versekhez csatolt egyik pa­pír­la­pon egy végsőkig egyszerűsített ciklus beosztást jegyzett fel: I Sár­ga lomb, Egyénekhez (Szerelmiek, levelek, emléklapok). II. Vissz­hang, Le­genda (Legendák, balladák, regék). III. Szélhárfa, Egyebek (Be­nyo­má­sok, jellemzések, elmélkedések)… A kezdő vers: Sárga lomb és a vég­ső, Útravaló verseimmel, a ciklusokon kívül nyitja, il­le­tő­leg zárja a kö­tetet.”1 Ennyit tudhatunk, nagy vonalakban arról, hogy a bie­der­mei­er és/vagy almanachköltészet nyomdokain haladó költő ho­gyan ter­vez­te – föl­használva részben a közéleti figyelmet, részben a Tra­gédia ha­tá­sát.

Aki figyelmesen olvassa a lírai életművet, az csodálkozik: a nagy kom­pozitor keveset tud a ciklusképzés sajátosságairól, pedig a magyar iro­dalomban akár az 1820-as/1830-as évek költészetében, akár az 1850-es/1860-as évek epikájában találhatott példát a német minta át­vé­telére. A ciklusai túl hosszúak, szerteágazóak; a műveket nem köti össze sem a tematika, sem a személyek sora, sem a helyszín, de még a mű­faji összetartozással is kétségeink vannak. Ugyanakkor két olyan mű­vel találkoztam, amely a hagyományos, a kortársi és a mai ér­te­lem­ben is ars poeticának tekinthető: ezek vizsgálata azért fontos, mert se­gít­het el­igazodni Madách lírai művészetelméletében. E két vers a Sár­ga lomb és a Szélhárfa című költemény – utóbbit Schéda Mária ele­mez­te.2 A zá­róvers: Útravaló verseimmel nem sorolható ebbe a cso­port­ba.

A szerző által élre szánt, az egész kötetet (életművet) megvilágító szö­veg3 a következő:

 

 

                                                                                                              Sárga lomb

 

                                               1.                            Gazdag bőségén a nyárnak

                                                                              A virágot fel se vesszük,

                                                                              Minden óra új gyönyört ad –

                                                                              A hervadtat porba vetjük,

 

                                               2. (5)       Míg az ősz jő hűs szelével,

                                                                              A virágok mind kihalnak,

                                                                              S mult idők emlékeűl csak

                                                                              Sárga lombjaik maradnak.

 

                                               3.                            Összeszedjük akkor őket

                                                  (10)      Édes bú emlékeképen –

                                                                              Egy-egy napnak érzeménye

                                                                              Írva van minden levélen.

 

                                               4.                            Egy-egy lomb minden dalocskám,

                                                                              Mely a multban éle-nyíla –

                                                  (15)      Ez kertben, míg az vadonban,

                                                                              Ez lányszűt, az sírt virasztva.

 

                                               5.                            S a tavasznak halvány képe

                                                                              Száll előttem egyszer még el,

                                                                              Amidőn a dalt mosolygva

                                                  (20)      Zengem el – könyűs szemekkel.

 

Az ars poetica jelentését csupán fölidézem, hogy közös ismeret alap­ján összegezzem véleményem a versről. A szakkifejezés első je­len­tése a poétika művészete – itt az ars latin szónak a görög techné fe­lel meg. Ha a poétika műnem- és műfajelmélet, akkor ennek gya­kor­la­ti is­meretei illenek ide, mondhatnánk a szerző beavat a mű­hely­tit­kok­ba: ho­gyan születik az alkotás, melyek a sajátosságai. Ha vissza­gon­do­lunk a Horatius-műre,4 akkor nem véletlen, hogy a későbbi klasszi­cis­ták5 ezt emelték ki először a jelentések közül. A második jelentését általános iskolás korban tanítják: a művészethez, a költészethez való vi­szony megfogalmazása. A harmadik jelentés is beletartozik az ere­de­ti ho­ratiusi értelmezésbe: az életfilozófia, az erkölcsi világkép ér­tel­me­zé­se. Természetesen ezeket a jelentéseket egyszerre kell vizsgálni, ám az egyes művekben valamelyik dominánssá válik. Szép példa erre Pe­tőfi Sán­dor A XIX. század költői című költeménye.

A költő a hagyományos dalformát választott, utalva ezzel is a ki­e­melt egyszerűségre. A hangsúlyos verselésen nem üt át az idő­mér­té­kes, tro­chaikus forma,6 a költemény rímei7 sem arról vallanak, hogy a nyu­gat-európai verselés ritmusára hangszerelné a gondolatait Madách. Vi­szont érdemes szemügyre venni a felező nyolcas ütemeit, vannak árul­ko­dó törések, idézem: 1/1.: bősé-gén; 2/3.: em-lékeűl; 2/4.: lomb­ja-ik; 3/2.: em-lékeképen; 3/4.: min-den; 4/1.: min-den és 5/4.: kö-nyűs – a so­rok mintegy harmada ilyen. S ha ehhez még hozzá veszem, hogy két ütem­ben megbontotta a szakaszhangsúlyt (4/3. és 4/4.) a rit­mus ked­vé­ért, akkor kivételesen komolyan kell vennünk a költő szán­dé­kát: dalt írok, a legegyszerűbb ősi formát választva.

A stilisztikai vizsgálatra nem térek ki – az első olvasat (s az egy­sze­­rűség szándéka) szerint nem ez hordozza a többletjelentést.

A vers jelentéséhez a szerkezet „vezet el”. Az enjambement-nal (1–2. versszak összekapcsolása – ritka megoldás a 19. században!) a mes­terségbeli tudást is bizonyító 3:2 aranymetszést követi.

A nagyobb egységen belül (mintha tanítani akarnánk) játszva fel­is­mer­hető a 2:1 arány. A két „súlynyi”” rész megkülönböztetése nem ne­héz. Nem is a hosszú mondat lezárása miatt, hanem azért, mert a 8. sor­ban ismét a címhez kapcsol vissza: „Sárga lombjaik maradnak.” (Az már tényleg bűvészkedésnek tűnik, hogy a nyolc soron belül az el­ső három után van egy nagy gondolatjel, amely 5:3 arányban tagolja a versmondatot.) Ugyanakkor a vele szembe állítható önálló egy­ség­ben, a 3. szakaszban olvasható a vers ars poetikaságát bizonyító teljes me­tafora: ők, a sárga lomb darabjai / levelei egy-egy nap érzeménye, édes bú emlékeképen.

A kisebb szakasz a megerősítéssel indul: „Egy-egy lomb minden da­locskám” – ezt a költő a gondolatjel után két csoportba rendezi. Az egyik csoport a mívességre utalhat: „Ez kertben, míg az vadonban”; de beleérthető a kellem, a formalitás mellett a non-konformizmus, a nor­mák elfogadása vagy felrúgása, vagy az illem és a zabolátlan vi­sel­ke­dés egyaránt. A másik csoport a tartalomhoz és/vagy témához kö­tő­dik: „Ez lányszűt, az sírt virasztva” – nem is szükséges részletezni. (Eb­ből a szempontból – ti. ars poetikának véve – ismét rendeződik a vers: most az 1–2 és 5. versszakkal szemben a 3–4. „magstrófák” hor­doz­zák a művészi többletjelentést, s ez is 3:2 arányt mutat.)

A lezáró versszak értékvesztésre utaló ellentétei: (ősz) – tavasz, [éles pillanat] – halvány kép, [van] – egyszer még a végső össze­ve­gyü­lés­hez vezetnek: „mosolygva / Zengem el – könyűs szemekkel.”

 A szerkezeti-tartalmi elemzés módosíttatja velünk a műfaji meg­ha­tá­ro­zást: bármennyire dalnak szánta ezt Madách, itt a dal és az elégia ke­vert műfajával találkozunk. A vers szerkezeti szempontból érdemes az ol­vasásra, szókincse, mondatfűzése miatt azonban nem különbözik a töb­bi Madách-verstől. Hogy alkalmas-e kötetindítónak vagy cik­lus­in­dí­tónak – ezt a követő versek döntik el valójában. A szerző ide he­lyez­te, s a filológus itt tárgyalja. Mindenesetre, ha szembesítjük akár a má­sik ars poétikával (Szélhárfa), akár a záróversnek szánt művel, ak­kor nagy­ságrendi különbséget érzek a javára.

Madách elsősorban a magánszféra intimitását tekintette a líra té­má­já­nak, legjobb versei azoknak vallanak, akik ismerik életrajzát, élet­mű­vét. Ez a költészetfelfogás mindig magában hordozza az izo­lá­ló­dás ve­szé­lyét, a zárvánnyá kövülés csapdáját. A romantika már a né­pi­esség je­lentkezése előtt meghaladta ezt az álláspontot – Madách a nyil­vá­nos­ság előtt soha nem szembesült ezzel a kihívással. Lírai mű­ve­iben nem a nagy művész, hanem a kisember szólal meg: így s ezzel nyit meg Le­wis Caroll módjára bejáratot a 19. századi „kisvilágba”.

 

Jegyzetek

 

1.    In. Madách Imre Összes Művei II. Sajtó alá rendezte, bevezette és a jegyzeteket írta Halász Gábor. Bp., 1942. 1169. Ugyanitt len­tebb Halász részletezve ismerteti a kéziratköteg jellemzőit is. vissza a szöveghez

2.    Két Madách-vers. In. XI. Madách Szimpózium. Balassagyarmat–Szügy–Alsósztregova, 2003. szept. 26–27. Szerkesztette Bene Kál­mán, Bp.–Balassagyarmat, 2004.vissza a szöveghez

3.    In. Madách Imre Összes Művei II. Sajtó alá rendezte, bevezette és a jegyzeteket írta Halász Gábor. Bp., 1942. 5. vissza a szöveghez

4.    Epistolae II. 3. – „De arte poetica” (Quintilianus) vissza a szöveghez

5.    Egyikük munkája közismert a magyar irodalomban is: N. Boileau: Art poétique. Magyarul kortárs fordításban Erdélyi Já­nos munkája nyomán olvashatjuk, A költészetről. In. Erdélyi Já­nos: Filozófiai és esztétikai írások. Sajtó alá rendezte T. Erdélyi Ilo­na. Bp., 1981. 744–771., jegyzet 1027. vissza a szöveghez

6.    Lássuk a ritmikát: 1. – U | U U | – U | – – / – / U U | – – | – U | – – / – U | – U | – U | – U / – / U – | – – | – U | – – // 2. – U | – – | – U | – U / –/ U U | – – | – U | – – / – U | – – | – U | – – / – U | – U | – U | – U // 3. – U | – U | – U | – U / – U | – – | – U | – U / U U | – U | – U | – U / – U | – – | – U | – U // 4. U U | – – | – U | – – / U U / – | – U | – U | – U / – – | – – | – U | – – / – – | – – | – U | – U // 5. – / U U | – – | – – | – U / – U | – U | – – | – U / U U | – U / – | – U | – U / – U | – U | – U | – – / U vissza a szöveghez

7.    Nagyon gyönge kétszótagos asszonáncokat használ, s hogy maga sem tartja fontosnak a rímelés, erre utal a félrímes keresztrímes meg­oldás. vissza a szöveghez

 

vissza