Schéda Mária

 

Az egyéni és a nemzeti sorstragédia élményének

összefonódása Madách két versében

 

 

Pál öcsém sírjánál

 

Elégikus óda, filozofikus költemény. A XIX. századi romantika höm­pöly­gő ritmusában a gondolatok hullámai össze-összemosódnak, nin­cse­nek klasszikusan elkülöníthető szerkezeti egységek, mint ahogy a lét-nemlét, ittlét, öröklét sejtelmeit sem lehet határvonalakkal, gon­do­lat­cölöpökkel szakaszokra osztani. A hullámok átbuknak a mes­ter­sé­ges akadályokon.

Madách, ha a lírához nyúl, asszociációira hallgat, mint az im­presszi­onisták, de ő a gondolatok asszociációival játszik és nem a han­gu­latokéval. A gondolatok asszociációi pedig színtelenek, ha nem já­rul hoz­zájuk poézis, s ennek gyakran híjával van Madách. Ezt ő is tud­ja, „gö­röngyös technikának” nevezi a stílussal való birkózásait, s mint rá ne­hezedő „átkot” emlegeti, mely a neki-nekirugaszkodó ja­ví­tá­si pró­bál­kozásoktól is gyakran „elijeszti”.1 Ő azonban kizárólag a kül­ső for­má­val való küzdelmeire vonatkoztatja, holott ez a belső for­ma el­ren­de­zé­sénél is jellemző rá. A mélységek kusza üzeneteinek fo­ga­dásáért har­col: elsősorban önmagával. Nem dominálnak nála az ér­zel­mek, még­is hangulati asszociációs technikával villantja fel gon­do­la­tait. Ma­dách minden alkotása gondolati impressziók halmaza, és egész élet­mű­ve ezek egymásba kapaszkodó folyondárja. A szálakat, az in­dákat nem le­het „rendbe” állítani, de a gyökerekig el lehet jutni se­gít­ségükkel. A gyen­ge indák (mint pl. e költemény is) éppúgy tart­ják az erőseket, mint for­dítva. Észre kell vennünk ezek szerepét, mert erőt­lenségükben is nél­külözhetetlenek.2

A Pál öcsém sírjánál az ismertebb, emlegetettebb Madách-versek kö­zé tartozik. Talán azért, mert Az ember tragédiája halál-me­di­tá­ci­ó­it, fej­lődéskoncepcióit előlegezi meg nem egy gondolatában.

Az indítás lírai helyzetkép: az elhunyt sírjánál álló költő mintegy „ki­hangosítja” gondolatait. A versben nincs szó arról, milyen volt az el­távozott, hogy hősi halált halt a 48-as szabadságharcban, hogy élte a fi­atal, bohém katonatisztek életét (amint ezt megtudhatjuk bátyjához írt hazafias és vidám hangú leveleiből3). Ez az elégia sokkal inkább ön­tükröző, mint kegyeletes, sokkal inkább a gyász kiváltotta ref­le­xi­ók­ról tudósít, mint az elhunytról, vagy az ő hiányának fájdalmáról. Ezért nem szokványos, ezért madáchi.

 „A sír néma, hallgatag”, nem válaszol már se könnyre, se a „zajgó szív” szólításaira. A második versszak a múltat, a harmadik és ne­gye­dik a jelent idézi, ez utóbbit mint menekülést a jövő elől. Ennyi a lírai „fel­vezetés” a súlyosabb gondolatok előtt.

Az emlékező második versszak az „együvé csatoló” gondolatokra utal. S hogy melyek voltak ezek, az Madáchra nagyon is jellemző:

 

                                                               Még tegnap együtt küzdénk, fáradánk

                                                               Megérteni az életcélokat.

 

Még közös volt a „szent eszménykép” lelkükben. Öccse távozásával en­nek immár vége. A következő képpel érzékelteti ezt a költő:

 

                                                               Mint aki pályázás közben leül,

                                                               S vetélytársára sajnálkozva néz…

 

A haza védelmében elesett Pálról úgy érzi, kiállt a sorból, mint aki­nek el­ment a kedve a további küzdelemtől. Látván a „balgatag, csa­ló­ka” célt, „útközben félre áll.” Íme, mennyire öntükröző a gon­do­lat­me­net! Ma­dách nem egy későbbi drámahőse áll félre oly módon, hogy önként bú­csút int életének. – Cserbenhagyott – gondoljuk ön­saj­ná­ló gyá­szunk­ban. Tudjuk, József Attilát átjárja a gyűlöletig lemerülő szem­re­há­nyás, Madách azonban azt vallja, „szemén könny ég, de szí­vén nincs ha­rag.”

Az ötödik strófától következnek a súlyos kételyek, az elmét emész­tő megválaszolatlan kérdéssorozatok, a hitet és tudást meg­kér­dő­jelező ro­mantikus tépelődések, a Tragédiát megelőlegező mo­tí­vu­mok.

 

                                                               Óh jaj, hogy így van, bölcsőnk és a sír

                                                               Egy pont csak, mely körül futunk, futunk,

                                                               S midőn lihegve összeroskadánk,

                                                               Mindig csak a kis pont körül vagyunk.

 

                                                               Minden miveltségünk Bábel torony,

                                                               Vágyunk felérni véle az eget,

                                                               S hosszú fáradság, építés után

                                                               Oly messze az, mint volt fejünk felett.

 

A korra jellemző fejlődéselmélet, a körforgás, valamint a Bábel-szim­bólum Vörösmartynál is megtalálhatók. Madách is a büszke em­ber kicsinységét és telhetetlenségét közvetíti általuk, s a hi­á­ba­va­ló­ság­nak tűnő meddő küzdelmet a pusztulással szemben, mely győ­ze­del­mes­kedik a mindig megújuló élet felett.

A hetedik versszak párhuzamos költői kérdései is az enyészet min­den­kit egyenlősítő hatalmára céloznak. Ősi, középkori keresztény mo­tí­vum ez. Az ittlét és a nemlét, a velünk élő testvér és a halott is­me­ret­len azonosságának és különbözőségének felfoghatatlan titka ez. Ma­dách megközelítésében:

 

                                                               „…az ember itt csak vendégként mulat”

                                                               „…te többé nem vagy már öcsém…”

                                                               „…nem ismernék reád.”

 

E sorokkal elmerészkedik a titok küszöbéig, de ha megtehetné sem lép­né át azt, mert az ismeretlen „tökélyesség” „hideg s döbbentő” a szá­má­ra. A következő sorokra rácseng Ádám Évához intézett val­lo­má­sa:

 

                                                               Minden mi vonz, ami meleget ad

                                                               Az ember keblében egy gyengeség.

 

                                                               Oh nő, mi szűk, mi gyarló látköröd:

                                                               S a büszke férfit ép ez vonzza hozzád –

                                                               Csak gyöngeség mit az erő szerethet.4

 

A gyarlósággal rokonságot vállalni emberibb, mint a túlvilág „döb­ben­tő tökélyességének” megértése. A túlvilág mint életünk szerves foly­ta­tá­sa – vagy amolyan dickensi szembesítése evilági életünkkel – Ma­dá­chot még nem érinti meg egzisztenciálisan. Számára a síron túli élet­nek csak halvány lehetősége ez. Ő inkább a két létforma közti sza­ka­dé­kot észleli, és véli áthidalhatatlannak.

Az ókori költők és a reneszánsz óta kedvelt, evilági – anyaghoz kö­tött – „halhatatlanságot”, az alkotót túlélő mű „örökérvényűségét” e köl­temény írásakor jobban el tudja fogadni a túlvilág vallásos hi­té­nél. Bár a maga módján ezt is szkeptikusan teszi.

 

                                                               Te más lény lettél, voltad elveszett,

                                                               Csak a költőből él az, amit írt,

                                                               Mint a lehervadt rózsáról viszen

                                                               A röpke illat még mulandó hírt.

 

Hasonlata odakívánkozik Berzsenyi vagy Petőfi mulandóság-me­ta­fo­rái mellé, de már előkészíti a Tragédiában elhangzó sejtéseket is az el­mú­lás és az emberi „halhatatlanság” paradox egylényegűségéről. Bi­zo­nyí­ték erre Az ember tragédiája egyiptomi színének néhány sora:

 

                                                               Nem érzed-é a lanyha szelletet,

                                                               Mely arcodat legyinti s elröpül?

                                                               Vékonyka porréteg marad, hol elszáll,

                                                               Egy évben e por csak nehány vonalnyi,

                                                               Egy századévben már nehány könyök,

                                                               Pár ezredév gúláidat elássa,

                                                               Homoktorlaszba temeti neved…5

 

Ez hát minden emberi mű „halhatatlansági képlete”. Az alkotás anya­gát a beléje lehelt lélek élteti tovább az időben – egyre csekélyebb in­ten­zitással. Az alkotó még ennek valódiságát sem képes lemérni, hisz éle­te lényegesen rövidebb, mint alkotásáé. A szakadék az itt-lét és a más-lét közt legalább olyan áthidalhatatlannak tűnik, mint az alkotói szán­dék és az objektivizálódott mű között. Csak az látszik biztosnak Ma­dách szerint, hogy minden műalkotás torzó, hiszen:

 

                                                               …a költő is halvány árnyképét

                                                               Lelkének bírja csak kizengeni;

                                                               S ezzel halálból szívvilágának

                                                               Vajh mily csekélyke részét menti ki.

 

Sajátos esztétikai álláspont, egyéni ars poetica formálódik itt: a lu­ci­fe­ri szkep­szisé. Ez nem kevés gőggel állítja, hogy legfeljebb az alkotó em­ber élete értékes ezen a világon.

 

                                                               S hát még te, aki nem költél, öcsém,

                                                               Burokban haladt köztünk lelked el,

                                                               Veled mindent, mint hulló csillagot

                                                               Nyom nélkül nyelt el a halott lepel.

 

Ebből a keserű véleményből származnak a jóvátehetetlenség ver­gő­dé­sét, sajgását érzékeltető felkiáltások, melyekben ugyancsak a Tra­gé­dia ha­sonló megközelítéseinek előzményeit kell látnunk.

 

                                                               Óh, mért él hát az ember, mért löké

                                                               Az Isten egy percre világába,

                                                               Hogy öntudatra ébredezve, az

                                                               Örökkévalóságot átlássa.

 

Itt még Istent okolja azért, amiben később az ember szabad aka­rat­ból elkövetett lázadását fedezi fel: a halhatatlanság elvesztéséért. El­vesz­teni, elvesztegetni csak azt tudjuk, ami (vagy aminek lehetősége már) valamelyest birtokunkban volt. Ezért kiált fel Ádám a költő lel­ké­ben egy évtizeddel később a fenti gondolat cáfolatának fájdalmával:

 

                                                                …Óh, miért lökém el

                                                               Magamtól azt a gondviseletet,

                                                               Mit ösztönöm sejtett, de nem becsült,

                                                               S tudásom óhajt – óh, de hasztalan.6

 

Az „ellökém” azt sejteti, hogy az ember nyűgnek, ítéletnek élte meg a szabadságot, nem ajándéknak. E ponton Madách közelít a XX. szá­zadi egzisztencialistákhoz. Elszakadni, „függetlenné” válni az em­ber számára viszont azzal jár, hogy átéli kicsinységét, létének ab­szur­dig menő korlátozottságát, és ez elidegenítheti a cselekvéstől.

Ennek a vergődésnek neve: történelem, nemzedékek „percnyi” éle­té­nek so­ro­zata. E „percnyi lét” is csak Az ember tragédiája XV. szí­né­ben, az Úr szavaiban nyer valódi, célra irányított értelmezést, ahol az ígé­ret sze­rint „a végtelennek érzete” emeli és tartja egyensúlyban, s ez áll majd korlátként is a büszke ember előtt. A Pál öcsém sírjánál című fi­lo­zofikus költeményben Madách még maga sem jutott el idáig, s kér­dé­sei emiatt lezáratlanok maradnak. Testvére sírhalma előtt még nem tud­ja eldönteni, azért él-e az ember, hogy

 

                                                               Átlássa istensége szikraját,

                                                               A roppant tért és a nyügöt nyakán,

                                                               S mint trónjáról száműzött istenség

                                                               Sírnál álljon meg percnyi lét után.

 

                                                               Vagy nem vesz el a munka és erő,

                                                               De méltó bért túl mindenik arat,

                                                               S mig szellemed magasb körökbe lép,

                                                               A durvább lélek tőled elmarad?

 

Ezekre a tépelődésekre valóban csak az Úr utolsó szavai adhatnak fe­leletet „az arasznyi lét” és a „túl örök idő vár” feszültségében élő te­remt­mény számára, megadva neki a bizalom és a küzdelem le­he­tő­sé­gé­ben megformálható tisztánlátást. Csak ha együtt vállalja az ember a bi­zal­mat a küzdelemmel, közelíthet annak valódiságához, hogy

 

                                                               …lelkünk folytatja, dicsőülve bár

                                                               Az életben megkezdett útjait?

 

Itt még a kérdőjel fejezi ki azt, hogy e lehetőség túl nagy feladat a köl­tő számára, mert – míg fentebb a halál utáni lét „dermesztő tökélyessége” nyomasztotta –, most úgy véli, az innen átvitt terhek ci­pe­lé­se te­he­ti az odaátot elviselhetetlenné. E belső dialógusok ádámi-lu­ci­fe­ri di­na­mi­ká­ja teszi érdeklődésünkre érdemessé Madách nagyívű gon­dolati köl­te­ményeit annak ellenére, hogy ezek poézisükben va­ló­já­ban nem érik el a magyar nyelvű romantikus líra hatásfokát.

A halál témában Madách kérdésfeltevései a keresztény mo­rál­te­o­ló­gi­át faggatják, s eljutva a hit megragadásáig, rádöbben, hogy nem szük­ségszerű kérdéseinek kategorikus megválaszolása. A kérdések kér­dések maradnak a szabad akaratot ajándékozó Úr végzéséből, s meg­bicsaklik minden igyekezet, ha a hit válaszain túl biztosat akar tud­ni róluk.

A költeményt lezáró gondolatsorok egyike egy ilyen „bicsaklás”, tö­rés, melyben az előző – az Úr trónját közelítő magaslatokról – vissza­száll egy pillanatra a kicsinyes, emberi látkörbe. Az előző, vá­lasz­ra váró kérdések nyitottsága már a léten túli lét dinamikájával te­lí­tő­dött, az utolsó versszakokban ez a lehetőség mintegy vissza­hú­zó­dik, vissza­vonást szenved.

 

                                                               S te is, ki itt már felküzdél öcsém!

                                                               Hogyan türöd majd örök éltedet?

                                                               Te, akinek tett volt egész valód,

                                                               A nyugalom halál leend neked.

 

Innen már csak egy lépés választ el a mindent beborító – küzdelmet és bi­zalmat félretoló – pesszimizmusig, s ezt a lépést a költemény utol­só há­rom versszakában meg is teszi Madách. Hiszen emberi lép­ték­kel mér­ve már „vigaszt” nyújthat az is, ha szeretteink és hajdani jó­szán­dé­ka­ink ádáz sorsát nem kell átszenvednünk. Aki fiatalon itt hagy­ta az éle­tet (mint Pál), ettől megmenekült. A „ha látod” alaki erő­sítéssel in­dí­tó utolsó strófák minden emberi szerelem, szeretet, sőt ha­zaszeretet el­szürkülését sugallják. A pesszimista lecsengést mégis hi­telesíti – az 1850-es években – minden magyar számára hazája sor­sá­nak re­mény­te­len­sége. Vörösmarty, Arany és Tompa allegóriákba, szim­bólumokba búj­tatott jeremiádjaival egy sorba állíthatók (a bör­tönt is vállaló, két test­vérét a szabadságharc miatt elvesztő) Madách zá­rósorai. Ő azonban – a publikáció kizárásának tudatában, mintegy „ön­magának írva” – nyíltan mondja ki azt, amit kortársai a cenzúra mi­att igyekeztek el­rej­teni. Ilyen perspektívából nézve minden elhunyt sor­sa el­vi­sel­he­tőbb­nek és szerencsésebbnek tűnik az életben ma­ra­dot­tak megcsúfolt ma­gyar-végzeténél.

 

                                                               És látod a hont, a jogot és erényt

                                                               Vérezve, s nem siethetsz védeni:

                                                               Örök léted örök keserv leend

                                                               S enyészetért fogsz csak könyörgeni.

 

A Pál öcsém sírjánál című költemény Madách azon filozófiai, mér­legelő számvetései közül való, amelyekben a költő az élet és a tör­té­nelem alapkérdéseinek tükrében vizsgálja önnön, sorsával együtt ala­kuló arcát. E tükröt itt elhomályosíthatja, sőt – jogosan – el is tor­zít­hat­ja a „magyarnak lenni” marcangoló fájdalma.

A négysoros versszakok jambikus lejtésűek, gyakori spon­de­u­sok­kal lassított ritmusban, meg-megújuló félrímekkel.

 

 

Mária testvérem emlékezete

 

Az 1848-as szabadságharc a Madách családot kettős gyásszal sújtotta. Ma­dách Pál tisztként, futárszolgálata teljesítése közben halt meg, Ma­dách Máriát pedig férjével, Balogh Károllyal együtt verték agyon sa­ját (oláh nemzetiségű) jobbágyai.

Mindkét veszteség – a mély fájdalom kifejezésén túl – bölcseleti, tör­ténetfilozófiai és általános emberi – következtetések átgondolására és közlésére serkenti a költőt. Ezekben ott találjuk Az ember tra­gé­di­á­já­ban végső formát öltő, jellegzetes madáchi motívumokat is.

Tanulságos összevetni Madách Imre pesti egyetemi évei alatt írt le­ve­leit a különböző, hozzá közelálló személyekhez. Míg barátjához, Ló­nyay Menyhérthez a rajongó szeretet, anyjához a tisztelettudó (az anyai szeretet elől már-már védekezésbe menekülő) tartózkodó fiú hang­ján szól, nővéréhez, Marihoz írt egyetlen ránk maradt levele csupa bohémság, a nővér kissé cinkos megértésére és egyetértésére szá­mí­tó kötetlen fecsegés a bálokról, az ismerkedésekről, a „mulatások”-ról, a pesti szalonok könnyed, biedermeieres légköréről. A fiútestvér meg­ér­tésre és egyetértésre számító beszámolója ez a levél szeretett nő­vé­ré­nek. A tizenéves Madách kedélyhullámzásai (egyazon idő­pont­ban jel­zett ború- és derűlátásai), alakuló jellemének azt a hármas ar­cu­la­tát raj­zol­gatják, amely az évtizedek formáló keze alatt a Tra­gé­di­á­ban Ádám–Lu­cifer–Éva alakjában nyer majd (jól elkülöníthető) vég­ső for­mát.

Máriával való kapcsolata felhőtlen testvéri kapcsolat volt, Imre nem­csak szerette, hanem őszintén tisztelte is nővérét, akit az élet ala­po­san megpróbált a vértanúságnak is beszámítható halál előtt.

Mégis feltűnő e versben is, akárcsak a Pál öcsém sírjánál cí­mű­ben, hogy nemcsak a szeretett hozzátartozó siratása, emlékezetbe idé­zé­se motiválja írásra a költőt, hanem sajátos egyéni életfilozófiájának gon­dolati asszociációkon alapuló interpretálása is. Ez a mondanivaló e köl­teményben egyensúlyban marad az érzelmi veszteséggel, jobban, mint az előbbiben, ugyanakkor markánsan állítja elénk az életművet meg­határozó motívumokat. Jelen esetben a tömeg és a nagy ember örök­ké ellentmondásos kapcsolatával találkozunk; a Tragédiában is jól is­mert konklúziók vázlatos és variáns megfogalmazásával. A pa­te­ti­kus, ódai hangvétel éppúgy jellemző az elégiára, mint a mély ér­zel­mek­től át­itatott líraiság.

A bevezető három négysorost a sebeket érintő fájdalom hatja át. Az első versszak a megszólításba foglalja a szeretett nővér legfőbb jel­lem­vonását, a hűséget:

 

                                                               Hiven követted férjedet, Marim,

                                                               Balsors s szerencse közt az életen.

                                                               S midőn a síron állt meg csillaga,

                                                               A sírba is követted őt hiven.

 

A folytatást a szabadságharc leverése utáni nemzettudat fo­nák­já­nak is tekinthetjük, amely a nemlétet, a halált pozitívnak, jónak festi, hi­szen együtt veszhetett el, távozhatott a sírba minden, ami értelmet adott Mária életének: hitvesi, szülői szeretet és a haza szeretete. A köl­tői kérdés keserűen summázza ezt:

 

                                                               Mért vágynátok még élni, véletek

                                                               Van mind, mi néktek itt kedves vala?

 

A harmadik versszakkal kezdődik a tömeg–nagy ember vi­szo­nyá­nak taglalása. Az alaptétel a nép nyilvánvaló hálátlansága, erkölcsi tör­pe­sége:

 

                                                               De egy emlék van, egy, mely hogyha él

                                                               Még lelketekben, óh kínos nagyon,

                                                               Hogy a nép, melyért férjed harcra szállt,

                                                               Melyért vivott, az gyilkolt agyon.

 

Polémikus fejtegetéssel bizonyítja a továbbiakban, hogy el­len­fe­le­ink kezétől, önként vállalt viadalban, igazunk tudatában szembenézni a halállal sokkal könnyebb, mint

 

                                                               Orgyilkot nyerni hálaszó helyett.

 

Petőfi Szilveszterének sorsa ez.

 

                                                               Ez, ez hozhat kétségbesést reánk…

 

– sírja egy életen keresztül, ha erre a témára hangolódik.

Madách korántsem arisztokratizmusból, fensőbbségérzésből szól. Ah­hoz, hogy eljusson a fentebbi álláspontra, tudjuk, nagyon sok köz­é­le­ti csalódáson kellett keresztülmennie. Ő már a szabadságharc előtt há­tat fordított a torzsalkodó magyar (nemesi) politizálásnak, s ez tu­da­tos döntés volt részéről, amit nemcsak egészségi okokkal ma­gya­ráz­ha­tunk. A Csak tréfa című drámája tárja elénk azt a kor­rum­pá­ló­dott ne­me­si környezetet, amelynek politikai mentalitásával végképp nem tu­dott egyetérteni. Viszont főhősének sorsában azt is átéli, hogy az ide­a­liz­mus a politikában életképtelen. Visszavonult tehát, mégis lel­kes szim­patizáns lett, amikor az eszmék diadalmenetét vélte meg­va­lósulni 1848-ban. A bukás után is tovább hitt a szabadságharc szent esz­mé­i­ben. Ezért is nevezi „jó barát”-nak a népet, akkor is, ha há­lát­lan, mint Ma­dách Mária gyilkosai, akkor is, ha tudatlansága miatt hagy­ja magát fél­revezetni. A nép fogalmát később (a Tragédiában) jó­részt a tömeg fo­galma váltja fel, s ez utóbbi telik meg azzal a pe­jo­ra­tív töltéssel, amely­be mindenki belefér, aki manipulálható, legyen az köz­ember vagy nemesúr. De az eszme soha nem devalválódhat.

 

                                                               A népszabadság eszményképe volt

                                                               Zord éltetekben a vezérfonal,

                                                               Azért türétek s a sír küszöbén

                                                               Szakadt az el, hagyott vigasztalan.

 

                                                               Ott láttátok, hogy álomkép csak az,

                                                               Miért szenvedtetek oly hősien,

                                                               Ott láttátok, hogy aki még csatáz

                                                               A nép javáért, milyen esztelen.

 

Szinte válaszként – a hálátlan tömegtől való elidegenedést lélekben meg­érlelve – Éva Athénben kimondott keserű igéi kívánkoznak ide:

 

                                                               Csak láncot érdemel e csőcselék,

                                                               Mely érzi, hogy te szűletél urául,

                                                               Ki nemesebb vagy, mint ők összevéve,

                                                               S megöl, megöl, hogy lábadhoz ne essék. –

 

A hatalmi pozícióra törő irigy és anyagias kicsinyesség, valamint az eszmékért élni és halni tudó emberi nagyság történelmi össze­fér­he­tet­lenségének és paradox egymásra utaltságának képlete ez a néhány sor. Madách számára történelmi tapasztalatai igazolják a keserű de­ter­mi­nációt: a tömeg rabszolgának született, függésigénye mind­un­ta­lan fe­lülkerekedik benne, megalázóiban nem képes felismerni vég­zet­sze­rű rab­ságának okozóit, miért ismerné fel tehát valódi jótevőit? Va­kon, csaknem örömmel szolgál annak, aki hatalmi céljait ér­vé­nye­sí­te­ni tud­ja általa.

 

                                                               Ah, fáraó, rajongsz; hisz a tömeg

                                                               A végzet arra ítélt állata,

                                                               Mely minden rendnek malmán húzni fog,

                                                               Mert arra van teremtve. Már ma mentsd fel:

                                                               Amit te eldobsz, ő meg nem nyeri,

                                                               És új urat keres holnap magának.7

 

Aki mégis úgy szolgálná a népet, ahogyan a XIX. századi ro­man­ti­kus forradalmi hazafiság és a lelkiismeretéből fakadó népboldogító esz­mék diktálnák, az vállalja, hogy magányával és meg nem ér­tett­sé­gé­vel kell fenntartania a világot. Gyakran élete árán is.

 

„Csak a gyenge szereti önmagát, az erős egész nemzeteket hordoz szívében.”8

 

Széchenyi azonban a realitások talaján maradt:

 

„Csak az a valóságos bölcs hazafi, ki lehetőt kíván, ’s jol tudván, hogy az ember gyenge lé­te miatt se felette boldog, se határtalanul boldogtalan nem lehet, a’ középuton jár.”

 

Széchenyi józansága, az elvárások nélküli mértéktartó kö­zép­u­tas­ság – a politikában igen, de – a lírában nem adatott meg Madáchnak. A lírában azonban az érzelmek hullámverése természetes. E köl­te­mény­ben is ennek polemizáló hangereje miatt nem jut nyugvópontra a gyásszal terhelt kérdésfeltevés:

 

                                                               Nehéz lehet embernek lenni, hogy

                                                               Csak egy-kettő van milliók helyett.

                                                               De még nehezb embernek lenni, hogy

                                                               Ne szállja meg lelkünk népgyűlölet.

 

Még Ádám se tud (egy évtizeddel később) átlépni e csalódásokon és kö­vetkeztetéseken, bár megpróbálja:

 

                                                               E gyáva népet meg nem átkozom,

                                                               Az nem hibás, annak természete,

                                                               Hogy a nyomor szolgává bélyegezze,

                                                               S a szolgaság, vérengző eszközévé

                                                               Sülyessze néhány dölyfös pártütőnek.

                                                               Csak egyedűl én voltam a bolond,

                                                               Hivén, hogy illyen népnek kell szabadság.9

 

A kiábrándulás nem jelent sem megbánást, sem meghátrálást. A jó­nak is van determináltsága, Balogh Károly és Madách Mária vál­lal­ták ezt a sorsot.

 

                                                               Ti gyűlölet helyett szerettetek,

                                                               S ne bánjátok meg csalódástokat.

 

A szeretet túléli evilági végzetét. Az utolsó strófák megbékélő hang­vé­te­le mögött ez húzódik, s Petőfi Szilveszterével együtt valószínűleg sok ideálpolitikus reményét tárja elénk. Az isteni igazságosságba ka­pasz­kodva és a „silány” emberek hálátlanságán túllépve Madách hin­ni sze­retné, hogy

 

                                                               …nép is megnemesűl,

                                                               Ha emberré lesz, gondolkodni fog,

                                                               Lengetni zászlóit szellemetek

                                                               Lejő megint, s ti megbocsájtotok.
 

Jegyzetek

 

1.    Halász Gábor (szerk.): Madách Imre Összes Művei. Révai, Bp., 1942. II. 867. vissza a szöveghez

2.   Az erőtlen, de nélkülözhetetlen szálak Madáchnak Az ember tra­gé­diáját megelőző művei. A téma bővebb kifejtését lásd: A líra és a Tragédia párbeszéde című tanulmánykötetben. (Ár­gus–Vö­rös­mar­ty Társaság, Székesfehérvár, 2002) vissza a szöveghez

3.   I. m. 1101–1008. vissza a szöveghez

4.   Madách Imre: Az ember tragédiája. Szépirodalmi Könyvkiadó, Bp., 1954. 62. vissza a szöveghez

5.   Uo. 63. vissza a szöveghez

6.   Uo. 47. vissza a szöveghez

7.   Madách Imre: i. m. 59. vissza a szöveghez

8.   Széchenyi István: Hitel. 22. és xii. vissza a szöveghez

9.  Madách Imre: i. m. 78. vissza a szöveghez

 

vissza